[tyyli
& taju]
Kyösti Salovaara, 2020. |
Olemukseltaan
rakentaminen on asumisen sallimista.
-Martin
Heidegger
Taiteilijalle
riittää, kun hän miellyttää itseään, arkkitehdin täytyy
miellyttää kaikkia.
-Adolf
Loos
Arkkitehtuuri
ikuistaa ja ihannoi jotakin. Siksi ei voi olla arkkitehtuuria, jossa
ei ihannoida mitään.
-Ludwig
Wittgenstein
Suora
kulma on kuin kaikkien niiden voimien kokonaisuus, jotka pitävät
maailmaa tasapainossa.
-Le
Corbusier
Pari
viikkoa sitten kävelyllä Espoon Tapiolassa. Aurinkoinen
lauantaipäivä, navakka tuuli pohjoisesta.
Otsolahden
rantavedessä iso parvi valkoposkihanhia odottaa maihinnousua rantaan
viettävälle nurmikolle. Kaksi koirapartiota estää invaasion.
Etelästä,
mereltä päin saapuu kurkiparvi lahden päälle. Kova tuuli
hajottaa auran. Kurjet vaihtelevat suuntaa. Joku yritää mennä auran
kärkeen, mutta ei jaksa vetää porukkaa mukaansa. Aura hajoaa uudestaan, muodostuu ja hajoaa taas pohjoistuulen pyyhkäisemänä.
Vahvaa johtajaa etsitään. Kurjet ääntelevät. Tuulee navakasti
pohjoisesta. Hetkeä myöhemmin kurjet lentävät pohjoiseen.
Liioittelen,
olen siis olemassa.
Viime
lauantaina kävelin taas Tapiolassa. Otin valokuvia sen keskustasta.
Valkoposkihanhet kaakattivat Leimuniityllä Otsolahden ja keskustan
välissä. Ne lennähtivät sakeana parvena pakoon, mutta palasivat
heti kohta nurmikolle.
Lähdin
matkaan Helsingin Sanomissa julkaistun uutisen innoittamana.
Espoon
kaupunginmuseo on nimittäin järkyttynyt Tapiolan keskustaan
Merituulentorille tulevien rakennusten ulkonäöstä. Helsingin
Sanomat otsikoi kaupunginmuseon järkytyksestä 23.4 näin:
”Tapiolaan aiotaan rakentaa ’muodoltaan epäsäännöllisiä
neliöitä’ - kaupunginmuseo arvostelee suunniteltuja
kerrostaloja.”
Hesarin
jutun havainnekuvassa uudet kerrostalot näyttävät perinteisiltä mutta toki nykyaikaisilta kerrostaloilta, joissa
neliön muuttuminen vinoneliöksi on aavistuksenomaista, ei silmiin
pistävää.
Havainnekuvan
taustalla seisovat Viljo Revellin suunnittelemat
kuusikulmaiset Taskumatti-talot, joissa ei ole yhtään suoraa
kulmaa, mutta sitäkin enemmän koveria ja kuperia seinäpintoja.
Onko
Le Corbusierin haamu vieraillut Espoon kaupunginmuseossa?
Kyösti Salovaara, 2020. Viljo Revellin Taskumatti Tapiolassa. Neljä Taskumattia rakennettiin 1959-1961. |
Leimuniityllä
seisoessani otan kuvan Tapiolan keskustasta. Kuva on idän suunnasta
länteen, selkäni takana on Otsolahti ja siellä jossakin Helsinki.
Katsotaan
siis länteen, Espoon yli Kirkkonummelle ja Ruotsiin.
Kuvan
oikeassa reunassa on hotelli Garden ja siitä vähän keskemmälle
Keskustorni. Molemmat kuuluvat Aarne Ervin
suunnittelemaan ”vanhaan” Tapiolaan.
Kuvan
vasemmassa reunassa, siis Tapiolan eteläreunalla on isoja
toimistotaloja ja niiden vieressä kerrostaloja, joista yhdessä
asuin vuosina 1978-88.
Kuvan
keskellä on Tapiolan uusi keskusta. Sen alta purettiin osa
1980-luvulla rakennetusta ja silloin uudesta keskustasta. Eteläreunan asuintalojen ja keskellä olevan jykevän rakennusmassan väliin jäävään
aukkoon on tulossa nuo Merituulentorin uudet kerrostalot, jotka eivät
ole ihan neliön muotoisia.
Keskustan
uusista rakennuksista huomaa Revellin Taskumattien ja Ervin
Keskustornin vaikutuksen: taloilla on hattu päässä.
Espoon
kaupunginmuseon mielestä suunnitellut, epäsäännöllisen
neliönmuotoiset rakennukset poikkeavat Tapiolan suoralinjaisesta
rakennuskannasta.
”Kaupunginmuseo”
ei ole ilmeisesti jalkautunut Tapiolaan. Kävelemällä näkee
paremmin kuin lentokoneesta.
Kiertelemällä
eri puolilla Tapiolaa, tajuaa puutarhakaupungin idean. Se ei ole
yhtenäinen, samantyylisten rakennusten muodostama lähiö niin kuin
sittemmin rakennetut lähiöt ovat, kuten Pihlajamäki,
Siltamäki tai Soukka. Uudemmissa lähiöissä ”kaikki”
rakennukset ovat suunnilleen samannäköisiä ja kokoisia. Ja niiden
keskellä on ostoskeskus ja kenties uimahalli ja kirjasto.
Ostoskeskuksessa pari kauppaa ja yksi pubi.
Ei,
Tapiola muodostuu monesta ”kylästä”, joissa kussakin on oman
laatuisensa rakennuskanta eikä kylän sisälläkään ole kaikki
samanlaista, vaan varsinkin pientalot ovat hyvin persoonallisia,
erilaisia ja erimuotoisiin kulmiin nojautuvia. Näiden kylien väliin jää
sitten niitä yhdistäviä isoja ruohikkoalueita, kuten
Silkkiniitty, Leimuniitty ja Otsolahdenpuisto.
Jos
Tapiolan rakennuskannan ilmettä luonnehti yhdellä sanalla, niin
sille ominaisinta on erilaisuus eikä samanlaisuus.
Suomalainen
Timo Penttilä (1931-2011) oli huippuarkkitehti ja
arkkitehtuurin professori Wienin taideakatemiassa. Hän suunnitteli
mm. Tapiolan keskustaan vuonna 1980 valmistuneen Suomen Sokerin
pääkonttorin.
Paikoitellen
vaikealukuisessa, hauskassa ja poleemisessa (postuumisti
julkaistussa) teoksessa Oikeat ja väärät arkkitehdit
(Gaudeamus 2013) Penttilä leikittelee sellaisten arkkitehtien
kustannuksella, joiden mielestä arkkitehtuuri, rakennusten
suunnitteleminen on pelkästään omalakista taidetta, jolla ei ole
juuri mitään tekemistä rakennusten käyttötarkoituksen kanssa.
Pakinan alussa olevat lainaukset poimin Penttilän kirjasta.
”Arkkitehtuuriteokset
tuottavat mielleyhtymiä”, Penttilä kirjoittaa. ”Toiset haluavat
horisontaalisen, jotkut haluavat olla neliulotteisia, jotkut sanovat
olevansa yhteiskunnan peilikuvia. Miksi? Koska niiden arkkitehdit
niin haluavat.”
Arkkitehdit
haluavat olla siis enemmän kuin suunnittelemansa rakennukset;
haluavat olla universaalin ihanteen toteuttajia.
Penttilä
melkein pilailee amerikkalaisen arkkitehdin Peter Eisenmanin
kustannuksella. Eisenman muuten on suunnitellut Berliinissä
sijaitsevan holokaustimuistomerkin.
Penttilä
lainaa Eisenmanin haastattelua L’Espresso-lehdessä vuodelta 2008.
Siinä Eisenman sanoi: ”Minä en tee arkkitehtuuriteoksia
vastatakseni ihmisten vaatimuksiin. James Joyce ei välittänyt
lukijoiden reaktioista. Hän kirjoitti kirjojaan.”
”On
aivan ilmeistä”, Timo Penttilä jatkaa, ”ettei Eisenman välitä
kuunnella ’absoluuttista vierasta’, ainoaa, joka Emmanuel Lévinasin
mukaan pystyisi opettamaan häntä. Hän piirtelee talojaan. Omia
talojaan.”
Onko
taloilla oma henki, jonka voi erottaa talon käyttäjistä tai sen
käyttötarkoituksesta?
Jos
talon estetiikan voi irrottaa sen käyttäjistä, heistä joille se
on tarkoitettu asunnoksi tai työpaikaksi tai vaikkapa kirjojen
lainaamisen paikaksi, niin kenen estetiikkaa se sitten ilmentää ja
voiko tuon esteettisen olemuksen päätellä tietämättä kuka
talossa asuu tai työskentelee tai mitä talossa tehdään?
Helsingin
uusi kirjasto Oodi ja Hesaria julkaiseva Sanomatalo ovat vierekkäin,
toinen moderni puuta rakastava talo ja toinen läpinäkyvä
lasipalatsi. Voisiko Oodi olla Hesarin toimituksen talo ja lasitalo
vastaavasti kirjasto?
Tietysti
voisi, mutta pystymmekö päättelemään – jos emme tiedä –
kummassa talossa on kirjoja ja kummassa juttuja kirjoittavia
toimittajia? Ehkä kuitenkin arvaisimme oikein.
Hesarin
toimitalon ja Oodin vieressä on Eduskuntatalo mahtavine pilareineen. Jotakin arvokasta, jotakin valtaan littyvää tuossa
talossa tapahtuu, niin meistä jokainen ajattelee talon nähdessään.
Olisi yllättävää, jos meille kerrottaisiin, että pylvästalossa
on Citymarket ja iltaisin kaupungin suosituin yökerho.
Valta
ja eliitti rakentavat talonsa itsensä näköiseksi. Rakennukset
ihannoivat ja ikuistavat etuoikeuksia ja vallan mahtia. Mutta ne ovat vallan ja
eliitin näköisiä vain siksi, että meille kerrotaan lapsesta
pitäen miltä vallan ja eliitin tulee näyttää.
Palataanpa
Tapiolaan mistä kävelyretki alkoi.
Jorma
Mukala, yksi Timo Penttilän kirjan toimittajista luonnehtii
Oikeat ja väärät arkkitehdit -teoksen
jälkisanoissa Penttilän Tapiolaan suunnittelemaa Suomen Sokerin
päärakennusta näin: ”Penttilän arkkitehtuurin sopeutumiskyvystä
kertovat Tapiolan keskustan laajennusosan toimistotalot, jotka ovat
aivan erilaisia kuin punatiiliset voimalaitokset. Suomen sokeri
(1980) ja Makrotalo (1986) asettuvat vaakasuuntaisina, jykevinä ja
vaaleina osaksi Tapiolan keskustaa. Korkeat pilarit ja ulokkeena
korostettu ylin kerros antavat ilmettä taloille.”
Makrotalon
eteen Penttilä suunnitteli vesiputouselementin, joka ei oikein
koskaan toiminut. Sen sisällä, vesiputouksen alla oli jossain
vaiheessa ravintola terasseineen. Katto vuoti ja seinät homehtuivat.
Katsotaanpa
pakinan alussa olevaa kuvaa. Suomen sokerin päärakennus ja Makrotalo
ovat siinä etualalla keskellä – vai ovatko?
Hemmetti,
eivät ole!
Nämä
1980-luvulla rakennetut suomalaisen arkkitehtuurin merkkiteokset on
purettu ja korvattu uusilla ”merkkiteoksilla”. Niin maailma
muuttuu. Neliöistä saa vinoja tekemällä niistä vinoja. Purettuja
rakennuksia ei kuitenkaan näe eikä niiden sisälle pääse
kävelemään.
Liioittelen, siis olen.
Kyösti Salovaara, 2020. |
Vappupäivän ajelulla Kalasataman kautta Suurtorille ja aidan sekä vartijoiden ympäröimälle Mantalle: järkytyksestä estetiikkaan. Edelleen Kaivopuistoon: ei piknikkejä, ei traditioita: meri ja tunnelma. Bulevardin silmuiset lehmukset, ent. Ooppera, Sinebrychoff ja Vanhan kirkon puisto: kaunista ja esteettistä. Mansku Ikonisine Ruotsalaisine teattereineen, Stokka, Posti, Eduskuntatalo jne.:ei pallo- ja rihkamakauppiaita, mutta paikoillaan.
VastaaPoistaArkkitehtuuri on, kuten kirjoitatkin sisällöltään moninainen kokonaisuus. Asumisen ja toimimisen sallimista: kyllä.
Ei niin, että näin arkkitehti piirsi ja sanoi, kun sinä, yritys tai edustamasi yhteisö olet maksumiehenä. Ei niin, ettet esim. Tapiolan Ainoassa hevin löydä hakemaasi yritystä ja joudut kiireessä parkkiin jättämääsi autoa etsimään toista tuntia...
Kauneus ja toimivuus on/ovat katsojan silmissä/tavassa elää ja kokea ympäristönsä!?
Joo, ja yksilön suhde tilaan ympärillä ei varmaankaan ole maailman helpoin asia tutkittavaksi. Arkipäivässä joudumme sopeutumaan jonkun toisen (usein tietysti monien toisien ja monien aikaisempien aikakausien) suunnittelemaan ja muotoilemaan tilaan ja sen estetiikkaan. Jos rahaa on kuin roskaa, pystyy etsimään sellaisen tilan ja sellaisen estetiikan mikä vastaa yksilön omaa käsitystä hyvä ja kauniista, mutta tuollaisia ihmisiä taitaa olla aika vähän. Ja sittenkin: mikä on tilan merkitys upporikkaallekaan, lopulta?
PoistaSuomalaisessa - ja kaiketi myös usein anglosaksisessa - elokuvassa esimerkiksi ihminen kuvataan usein ympäröivän tilan deterministisenä tuotteena. Ts. betonislummista ei voi tulla hyviä ihmisiä eikä hyvää elämää. (Suomessa ei kyllä betonislummeja olekaan mutta...)
Siksi minusta on vapauttavaa katsoa ranskalaisia elokuvia (varsinkin hieman vanhempia), joissa ihmiset kokoontuvat keskustelemaan kahviloihin ja ravintoloihin ja terasseille - ympäristö ei määrittele heidän olemustaan vaan suhde toiseen ihmiseen.
Me suomalaiset tapaamme joskus ajatella, että kun voi olla yksin luonnossa poissa muiden ihmisten läheltä, se riittää autenttiseen elämään. Ehkä joillekin riittää, toisille ei.
Ranskalaisissa vanhemmissa elokuvissa huomaa myös, että kodit ovat usein ahtaita ja epäkäytännöllisiä. Elämä suuntautuu ulospäin. Meillä Suomessa on perinteisesti tavattu ihmisiä kotona, kutsuttu sille iänikuiselle kahville ja sitten jo myös syömään, mutta harvemmin on menty yhdessä ravintolaan. Itse olen nauttinut juuri siitä, että mennään ulos syömään eikä tarvitse rehkiä keittiössä. Kun vaan saataisiin se elämä takaisin.
PoistaYksityiskodit kertovat paljon siitä, mitä minäkin aikana on pidetty arvossa. Me asumme 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa, jossa on korkeat huoneet. Olen oppinut nauttimaan tästä ilmavuudesta niin paljon, että kun eräs tuttu myi äitinsä kuoleman jälkeen tämän viehättävää puiston varrella sijaitsevaa rivitaloasuntoa ja ikään kuin varasi sen meille ja pakotti minut katsomaan, niin minun ensimmäinen huomioni oli: "Ei käy, liian matala!" Hänestä me ilmeisesti asumme huonosti, kun asumme kerrostalossa, ja minulle se on asumisen huippu.
Suomalaisilla on vetäytymisen tarve. Maallakin ihmisillä on erikseen mökki. Kun vierailimme Kuhmon Lauvuskylällä erään vanhan pariskunnan luona, joilla oli useampi kilometri lähimpään naapuriin ja talo aivan syrjässä järven rannalla, niin he veivät meidät polkua pitkin metsään katsomaan mökkiään lammen rannalla.
Olisi kiinnostavaa tietää, mistä tuo vetäytymisen tarve tulee: geeneistä vai kulttuurisesta perinnöstä?
PoistaNythän monet povaavat, että kaupungistumisen megatrendi kärsii tässä tautitilassa kolauksen ja ihmiset ryhtyvät siirtymään reunoille, pois keskustoista ja ruuhkabusseista. Jos niin tapahtuisi, niin se olisi vastoin kaikkien tulevaisuusvisioiden kuvia, joissa säästetään energiaa ja ilmastoa rakentamalla yhä tiivimpiä asumiskennostoja. Paluu amerikkalaismalliseen omakotikaupunkiin, jossa liikutaan "turvallisesti" omalla autolla, ottaisi kyllä kovasti monen kaupunkivihreän luonnolle.
Itse kyllä uskon että maailma muuttuu paljon vähemmän kuin nyt toivotaan/pelätään/uskotaan. Mutta... totaalinen yllätys on tietysti mahdollinen.