[kuolevaisten
ajatuksia]
Kyösti Salovaara, 2014. Semana Santa Malagassa - tänä vuonna peruttu. |
-
Mitä Poirot nyt tekee?
- Ajattelee.
- Miksi
ihmeessä? Eurooppa on kriisissä!
-Dialogia
Poirot-sarjan
elokuvasta The
Kidnapped Prime Minister,
1990.
Enpä
tiedä.
Jos
kuolevaiset esittävät kuolemattomia ajatuksia, niin miten
kuolemattomien ajatuksille käy?
Onneksi
emme tiedä mitä kuolemattomat ajattelevat.
Kiirastorstai,
hiljainen viikko, piinaviikko ja toisaalla pyhä viikko, Semana
Santa.
Lauantaina
peipposet lauloivat Nurmijärvellä. Nyt ne laulavat kotinurkilla.
Sitten kun västäräkki on nähty, jäädään odottelemaan
tervapääskyjen kirkunaa toukokuussa.
Muuttolinnut
eivät lue lehtiä.
Kerrotaan
kuinka Jerusalemiin levisi tieto Jeesuksen saapumisesta.
Kaikki
fanit menivät häntä vastaan ja levittivät palmunoksia tielle ja
huusivat Hoosiannaa Israelin kuninkaalle.
Muutamaa
päivää myöhemmin Pontius Pilatus tutkittuaan Jeesuksen
syyllisyyttä, meni kansan luo ja sanoi ettei Jeesus ole syyllistynyt
mihinkään rikokseen. Hän kertoi voivansa vapauttaa pääsiäisjuhlan
perinteen mukaisesti yhden vangituista.
Silloin
Jeesuksen fanit alkoivat huutaa: ”Ei Jeesusta. Päästä Barabbas
vapaaksi.”
Niin
tapahtui, ja rosvo pääsi vapaaksi.
Maailmalla
ei ole tunteita. Jos olisi, sitä olisi helpompi ymmärtää.
”Jos
ihminen tuntisi, että maailmankaikkeuskin voi rakastaa ja kärsiä,
hän olisi sovinnollinen”, sanoi Albert Camus.
Mestareiden
ajatusten lainaaminen tekee minustakin mestarin – heidän
ajatustensa toistajana, ei muuten.
En
kuitenkaan ole yksin.
Camus
lainasi Kierkegaardea, jonka mielestä ”varmin tapa vaieta
ei ole suunsa kiinni pitäminen, vaan puhuminen”. Mutta mistä
Kierkegaard päätyi tuohon? Ei kai hän lukenut Laotsea, joka
sanoi, että ”joka puhuu ei tiedä; joka tietää, vaikenee”?
Laotsea
lainasi Po Chü-i kauan sitten.
Jos
ymmärtäisi kaiken, voisi ottaa nokkaunet.
Sovinnaiseen
meidät on velvoitettu.
Postiluukusta
tömähti uusi Parnasso. Jos siinä olisi jotakin yllättävää
tai kapinallista tai radikaalia, se kolahtaisi lattiaan
osuessaan.
Silmäiltyään
Parnassoa tuntee itsensä kapinalliseksi kun katsoo ikkunasta ulos.
Jalkapallokisat
peruttiin, Giro peruttiin, Olympialaiset peruttiin – laivat
kuljettavat ruokaa ja lääkkeitä.
Mitä
kaikkea voi peruuttaa?
Näinä
päivinä Espanjassa pitäisi juhlia Semana Santaa, pyhää viikkoa.
Nyt sielläkään ei riemuita kuten aikaisemmin. Suomalainen
piinaviikko sopii kuvaan paremmin, vaikka siitä ei saa valokuvaa.
Pyhä
viikko siis peruttiin, mutta voiko sen perua ihmisen päätöksellä?
Kyösti Salovaara, 2015. "Ihmiset, joita oli saapunut juhlille suurin joukoin, ottivat palmunoksia ja..." |
Yhteiseen
maailmaan aukeaa monta ovea.
Ne
saa myös kiinni.
Espanjan
pääministeri kirjoitti pari päivää sitten tunteellisen
vetoomuksen El País -lehteen. Se julkaistiin myös Guardianissa.
”Eurooppa
syntyi tuhon ja konfliktien tuhkasta”, Pedro Sánchez sanoi.
”Se oppi historian läksyt ja ymmärsi jotakin hyvin
yksinkertaista: jos emme kaikki voita, me kaikki häviämme.”
”On
aika murtaa vanhat, kansalliset dogmat”, Sánchez jatkoi. ”Jos
ajattelemme suppeasti, me häviämme… Koska virus ei kunnioita
rajoja, ei rahoitusjärjestelmänkään pitäisi niitä kunnioittaa…
Solidaarisuutta tarvitaan varmistamaan ettei etelän ja pohjoisen
välissä ole minkäänlaisia kuiluja, ja että kaveria ei jätetä.”
Selkeät rukkaset Sánchez sai Suomesta.
”Toki
Suomella on muutamia reunaehtoja, kuten kaikilla mailla. Kyllä se on
ollut jaettu käsitys eduskunnasta toiseen, että yhteistä
velanottoa emme kannata ja jokainen maa vastaa itse
talouspolitiikastaan”, sanoi
valtionvarainministeri
Katri Kulmuni.
”Niin
Suomi on tehnyt, ja niin oletamme kaikkien maiden tekevän.”
Mihin
turvata? Entiseen vai nykyiseen? Menneeseen vai tulevaan?
Onneksi
kuolevaiset ajattelevat kuolemattomia ajatuksia.
Niin
kuin René
Descartes.
”Ilo
on miellyttävä sielun tunne”, hän sanoi. ”Suru on
epämiellyttävä lamaannus.”
Pilkkakirveille
ja poleemista ajattelua harrastaville Descartes tuo
lohtua:
”Kohtuullinen
pilkka, joka saa hyödyllisellä tavalla paheet näyttämään
naurettavilta ilman että itse nauraa niille tai osoittaa
minkäänlaista vihaa henkilöitä kohtaan, ei ole passio vaan kunnon
ihmisen ominaisuus, joka osoittaa hänen iloisen luonteenlaatunsa ja
mielentyyneytensä, jotka ovat hyveen merkkejä. Usein se osoittaa
myös hänen mielensä nokkeluuden hänen osatessaan esittää
miellyttävällä tavalla pilkkaamansa asiat.”
Yksinkertaisen
tajuaminen on vaikeaa.
”Sotilaspoliisikoulutuksessa
hänet oli opetettu jakamaan kuulustelut ja havainnot kolmeen
pääryhmään: ihmisiin, paikkoihin ja esineisiin”, kirjoittaa
Robert
Galbraith
(oik. J.K.
Rowling)
yksityisetsivästään Cormoran Strikesta romaanissa Valkoinen
kuolema.
Ihmiset!
Paikat! Esineet!
Onko
tämä myös kirjoittamisen ohje?
Entä
tunteet? Onko niitä loppujen lopuksi olemassakaan?
Vai
toisinpäin: koska muuta ei olekaan kuin tunteita, passioita, niistä pitää
päästä eroon kun kuvailee maailmaa.
Kyösti Salovaara, 2016. Nasridien maurilaisdynastian palatsi 1300-luvulta heijastuu veteen. Näemmekö menneisyyteen vai nykyhetkeen? Pyhien ajatusten arkipäivä. |
Synnit,
kärsimys, toivo - oikea tie.
Jos tuntee oikean tien,
voiko kolme muuta parametria pyyhkiä pois?
”He
saivat valita”, kirjoitti
Franz Kafka,
”tulla joko kuninkaiksi tai kuninkaiden kuriireiksi. Lasten lailla
kaikki halusivat olla kuriireja. Tämä vuoksi on pelkästään
kuriireja, he rientävät maailman halki ja huutavat, koska
kuninkaita ei ole, itse toisilleen noita tarkoituksettomiksi käyneitä
tiedotuksia. Kernaasti he lopettaisivat kurjan elämänsä, mutta
eivät uskalla virkavalansa vuoksi.”
Pitäisikö
viestin
viejien ja tuojien
avata kirjekuori ja katsoa
mitä sisällä sanotaan?
Jokaisella
meistä on kivi, jota emme suostu kiertämään.
Niinpä
iskemme siihen päätämme
yhä uudestaan.
Kaunopuheinen,
askeettinen, jääräpäinen Pentti
Linkola
(1932-2020) oli minun kiveni, yksi niistä.
Miestä
en tuntenut. Hän lauseensa provosoivat väittämään vastaan.
”Toisin
kuin luullaan”, sanoi Riitta
Kylänpää
Pentti Linkolasta kirjoittamansa elämäkerran esipuheessa vuonna
2017, ”Pentti Linkola ei ole erakko, hänellä on poikkeuksellisen
paljon ystäviä, ja hän myös hoitaa ystävyyksiään. ’Minä
vihaan ihmiskuntaa, mutta pidän ihmisistä’, hän sanoo.”
Kenelle
jää viimeinen sana?
Kenties
Linkolalle, joka vuonna 1979 maalasi globaalille ihmisrakkaudelle
pirulliset rajat teoksensa Toisinajattelijan
päiväkirjasta
viimeisillä sivuilla:
”Sijalle
nousee ihmisvelvollisuuksien julistus. Tuossa maailmassa tajutaan,
että ihmislajin destruktiivisimmat ominaisuudet ovat toisaalta
tekninen osaavuus, toisaalta sosiaalisuus ja solidaarisuus… Tuossa
elämänmallissa tunnustetaan, että … maailma on kova ja kylmä,
että todellinen vaara elämän jatkumiselle piilee pehmeydessä ja
hyvinvoinnissa. Jos minä kuitenkin väitän, että
lähimmäisenrakkaudesta on tuolloinkin pidettävä kiinni, niin se ei
ole kompromissi Rooman klubin tapaan, vaan biologinen
välttämättömyys. Kaikkien sodassa kaikkia vastaan ei elämä voi
säilyä. Mutta meidän on rajoitettava lähimmäisenrakkaus
ankarasti omaan perhepiiriin, sukuun ja suppeaan heimoon, joille se
luonnonlain varmuudella kuuluu, ja kitkettävä sen kaikki
luonnottomat laajennukset, vieroitettava nuo vieraat heimot ja
merentakaiset kansat, joille se luonnonlain varmuudella ei kuulu.
Meidän
pitää ja me voimme kovettaa mielemme kuullessamme Biafran lasten
nälkäkuolemasta: heidän karsiutumisensa on välttämättömyys,
eloon jääminen yhä syvenevän ja auttamattoman katastrofin aihe.”
Ihminen
rakentaa pitkospuut päästäkseen yli.
Hän
osaa sahata, veistää ja vuolla,
naulata ja mitata.
Aamulla
hän heittää repun selkään ja käy matkaan. Hän ei huomaa, että
pitkospuut kelluvat vedessä. Hän ei muista, ettei
kuolevaisten ole sallittua kävellä vetten päällä.
Epävarmoja
askeleita, tuntemattomia ääniä ja töyhtöhyypät heittävät
volttia kynnetyn
pellon
yläpuolella.
Kyösti Salovaara, 2020. |
Antoisa postaus tervetulleine kysymysmerkkeineen.
VastaaPoistaSemana Santa vs suomalainen piinaviikko;)
Edellinen kulkueineen on juhlava ja harras tapahtuma, kaunista mukana elettävää - jälkimmäisen uusin versio jää nähtäväksi...
Kaiken uhallakin: pitkospuita & pääsiäistä!
Kiitos samoin!
Poista