[14
elokuvaa joihin ei kyllästy]
Istu,
laita turvavyö ja ota purkka, niin on turvallisempaa.
-Kaipaatko
minua?
-Kuin
junaa josta myöhäistyin.
Sittenhän
meitä on kaksi tässä kuplassa.
-Paina
kaasua.
-En
tiedä vielä miten vaihdetaan neloselle.
-Dialogeja Agnès
Vardan
elokuvasta Cleo
viidestä seitsemään (1962).
Mitä
tekis? Miten olis? Minne menis?
Siinäpä
pulma.
Pascal
väitti, että kaikki ongelmat johtuvat siitä, ettei ihminen jaksa
istua hiljakseen huoneessaan. Ihminen ei pysty kohtaamaan itseään,
vaan koko ajan pitää keksiä jotakin tekemistä. Lopulta aloitetaan vaikka sota.
Ilmankos
T.S. Eliot kirjoitti naisista, jotka kuljeskelevat huoneissa
puhellen Michelangelosta.
No,
Barcelonassa ilmestyvät La Vanguardia -lehti listasi muutama päivä
(28.3) sitten 12 elokuvaa, joiden katsomiseen ei kyllästy koskaan.
Niitä sopii katsella hiljaa itsekseen kotiarestissa.
Pöllin
idean.
Laitan
omalle listalleni 14 elokuvaa, joita jaksaa katsoa monta kertaa, jopa
kymmeniä. Tietysti tällaisia elokuvia voisi luetella vaikkapa 20
tai pelkästään yhden. Jos pitäisi yksi valita, mikä se olisi?
Casablanca vai Huuliharppukostaja?
Huomautan
heti alkuun, että koska minä kirjoitan tätä pakinaa, tämä on
lista minun makuuni. Jokaisella on oma listansa. Ei ole parempia eikä
huonompia listoja. On vain elokuvia, joita jaksaa katsoa yhä
uudestaan. Jostakin syystä.
Sitten
on toisia elokuvia - kenties edellisiä parempia ja taiteellisempia ja
merkittävämpiä - jotka katsoo kerran ja se riittää. Niitäkin on,
joita ei kannattaisi edes katsoa.
Listan jälkeen muutama sana valinnan perusteluista ja siitä miksi valinta
on vaikeaa.
Seuraavat
filmit tulivat ensin mieleen, kun sunnuntaina aamupäivällä mietin tätä
ideaa nojatuolissani. Muutamaa valintaa piti säätää.
Varsinkin kun aluksi listalle tuppasivat kaikki parhaat westernit.
Sekin kannattaa tunnustaa, että monet listan filmeistä löytyvät
”elokuvakirjastostani”. Näin ollen lista saattoi syntyä mielen
laiskuudesta. Senkin myönnän, että valikoimassani liikun turvallisilla vesillä
ja elämäni takautuvilla tantereilla. Kuluva vuosisata puuttuu, mikä
ei tarkoita etteikö hyviä ja erinomaisia elokuvia tehtäisi yhä.
Televisiosarjoja tai tv-elokuvia ei tähän ole otettu.
Menen suunnilleen, mutta en ihan, aakkosjärjestyksessä, vaikka elokuvien suomalaiset nimet olisivat
kuinka pöhköjä tahansa. Sadepisarat laulavat sateessa, harvemmin
poudalla.
Amerikkalainen
yö (1973)
Tämä
ei kenties ole
François
Truffautin
paras eikä merkittävin filmi, mutta riittävän kiehtova yhä
uudestaan katsottavaksi. Elokuvan tekoprosessia
kuvaavat elokuvat on aina kivoja, paitsi Quentin
Tarantinon
uusin filmi Hollywoodista.
Amerikkalainen
yö
sijoittuu Ranskan Rivieran hehkuviin
maisemiin, ja siksi se kiinnostaa, ja missäpä ihmisten väliset
ongelmat saisivat enemmän kontrasteja kuin asuurinvärisen Välimeren
tuntumassa? Truffautin ”elokuvapoika” Jean-Pierre
Léaud
on tässäkin filmissä
mukana.
”Amerikkalainen
yö” on filmausniksi, jolla päivä saadaan näyttämään yöltä.
Arabian
Lawrence (1962)
Englantilainen
David Lean ohjasi ensimmäiset elokuvansa 1940-luvulla.
Arabian Lawrence on suurenmoinen ja suurelle
valkokankaalle sopiva visuaalinen mestariteos, joka tietenkin kärsii
telkkarista katsottuna. Onneksi ruutu on nykyään iso ja
resoluutiota piisaa.
Peter
O’Toole on vimmainen tosipohjaisessa roolissaan miehenä, joka
ymmärtää arabeja paremmin kuin Englannin ja Ranskan poliitikot
näiden vedellessä mielivaltaisesti valtioiden rajoja Arabian
niemimaalle. Näiden rajojen tuskaa yhä kannetaan ja niiden
seurauksista kärsitään.
Kannattaa
myös seurata, miten Lean siirtyy kohtauksesta toiseen. Tätä
leikkaustapaa kerrotaan Steven Spielbergin opiskelleen
Leanilta. Kun kohtaus on loppumassa, sen päälle ajetaan lyhyt pätkä
seuraavan kohtauksen äänimaailmasta.
Casablanca (1942)
Niinpä
– täydellinen elokuva natsien hallinnoimasta Marokon Casablancasta, jonka kautta ihmiset yrittävät paeta vapaaseen maailmaan.
Humphrey
Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Peter
Lorre, Dooley Wilson ja Sydney Greenstreet tekevät unohtumattoman tarinan, joka kertoo ihmisten välisestä
rakkaudesta ja petoksesta, ystävyydestä ja vapauden kaipuusta,
arvaamattomasta elämästä. Alakuloa ja ahdistusta ei mikään
häivytä paremmin kuin annos Bogartia ja Bergmania.
Michael
Curtiz ohjasi monta keskinkertaista elokuvaa – tällä hän lunasti paikan
taivaassa. Katsokaa kuinka kamera viipyy ja viipyy Bogartin ja
Bergmanin kasvoilla!
Huuliharppukostaja
(1968)
Hyvässä
elokuvassa, sellaisessa jonka katsoo yhä uudestaan, on monenlaisia
teemoja ja vastavirtoja. Silta-sarjan tekijöistä muuan
totesi, että paras draama syntyy silloin kun konfliktin kaikki
osapuolet ovat vähän oikeassa ja vähän väärässä.
Italialaisen
Sergio Leonen läpeensä amerikkalaisessa westernissä hyvän
ja pahan teemat lomittuvat ja törmäävät toisiinsa, samalla
tavalla kuin tulevaisuus törmää menneisyyteen. Kysymyksessä on
enemmän kuin satu, vaikka filmin alkuperäinen nimi Once Upon a
Time in the West lupaakin satua.
Charles
Bronson, Henry Fonda ja Jason Robards esittävät katoavan villinlännen miehiä, joille henkilökohtainen on kaiken alku ja
loppu, he ovat muinaista rotua aseineen väkivallassaan.
Rautatietä rakentavat maahanmuuttajat ja entinen ilotyttö Jill
(Claudia Cardinale) edustavat tulevaisuutta. Jill on naisen
kasvun symboli moderniin aikaan.
Tätä
elokuvaa ei tietenkään katsota kuuntelematta Ennio Morriconen
musiikkia, joka oli sävelletty jo ennen kohtausten filmausta ja soi kuvauspaikalla kun kohtauksia kuvattiin. Elokuvan musiikki on alkanut
elää oma elämäänsä mm. taitoluistelijoiden vapaa-ohjelmissa ja espanjalaisilla jalkapallostadioneilla muistohetkien hymninä.
Iivana
Julma II (1958)
Kriisiaikoina
monet kaipaavat vahvaa johtajaa. Sergei Eisensteinin kaksi
elokuvaa tsaari Iivana IV:stä ovat mustan huumorin täyttämä komea
kertomus siitä kuinka itsevaltias kukistaa venäläisen aateliston
yhdistääkseen valtakuntansa. En tiedä oliko huumori Eisensteinin
tarkoittamaa ja kuinka paljon hän Iivana Julmalla kritisoi
Stalinia. Joka tapauksessa Stalin kielsi 40-luvulla
valmistuneen filmin esittämisen. Häntä "omakuva" ei naurattanut. Aiheestaan huolimatta Iivana
Julman kakkososa viihdyttää – hämmästyttävästi,
kuin Shakespearen näytelmä.
Jackie
Brown (1997)
En
oikein tiedä mitä ajatella Quentin Tarantinosta. Viimeiset filmit
ovat hieman epäonnistuneet kovasta yrityksestä huolimatta.
Tarantino osaa viihdyttää, mutta ikään kuin hän välillä
tajuaisi ettei pelkkä viihdyttäminen riitä ja silloin hän heittää
katsojan silmille tolkutonta väkivaltaa, jota elokuvan tarina ei
perustele.
Tässä
suhteessa Jackie Brown on poikkeus, kenties lähtökohtana
olevan Elmore Leonardin romaanin ansiosta. Mitä useammin olen
katsonut Jackie Brownin, sitä enemmän on vahvistunut ajatus,
että tämä on Tarantinon ”paras” elokuva.
Tässäkin
filmissä on monta teemaa, ahneudesta rakkauteen. Pam Grier
haavoittuvan vahvana naisena (Jackie Brownina) ja äskettäin kuollut
Robert Forster takauksia järjestävänä Max Cherrynä
kehittävät kahden aikuisen ihmisen välille suhteen, jonka varjoon
jää ääliömäisten konnien (Robert de Niro, Samuel L.
Jackson, Bridget Fonda) törttöily.
Kolmas
mies (1949)
Jälleen
henkilödraaman taustalla on suuria tragedioita: maailmansodan
jälkeinen jaettu Wien, mustanpörssin kauppaa, lääkkeiden
väärennystä.
Tähän kehykseen sovitetaan kahden ystävyksen
henkilökohtainen draama, toveruus ja petos, ystävyyden pettymys.
Salaperäinen Orson Welles ja hieman eksyneen oloinen Joseph
Cotten viedään aidoille kuvauspaikoille Wieniin englantilaisen
Carol Reedin ohjaamassa jännitystarinassa.
Eikä musiikkia voi
taaskaan aliarvioida. Vaikka elokuvan katsoisi kymmenettä kertaa,
Antonin Karasin Kolmannen miehen teema nostaa ihokarvat
pystyyn.
Pahan kosketus (1958)
Orson Wellesin sekavasta ja rosoisesta tuotannosta Citizen Kane nousee yleensä parhaiden elokuvien listalle. Mutta niin
hieno filmi kuin se onkin (vai onko?), ei sitä kovin montaa kertaa
jaksa katsoa. Ehkä se on liian teoreettinen, asetelmallinen,
tavoitteellinen.
Pahan
kosketus sen sijaan on vangitseva jännäri hyvän ja pahan
poliisiin draamasta jossakin Meksikon ja USA:n rajakaupungissa. Hyvää,
meksikolaista huumepoliisia näyttelee Charlton Heston ja
pahaa amerikkalaista poliisia itse ohjaaja Welles. Kun Welles
kymmenen vuotta aikaisemmin Kolmannessa miehessä oli salskea
nuorimies, tässä hänen roolihahmonsa on ulkoiselta olemukseltaan
kuin sisäisen moraalittomuuden rappeuttama ja vanhentama.
Hestonin
ja Wellesin roolihahmojen mustan ja kireän suhteen välissä hehkuu
Janet Leigh hyvän poliisin vaimona. Tsekkaa: Marlene Dietrich vaikuttavassa kameoroolissa.
Paratiisin
lapset (1945)
Ranskalaisen
Marcel Carnen filmi on kunnianosoitus Pariisin bulevardeille,
päivän ja yön elämälle kaikkine vivahteineen. Elokuvaa tehtiin
natsien miehittämässä Ranskassa, ja ehkä sen sävyissä on siksi
niin pakahduttavaa vapauden kaipuuta, joka ei takerru
pikkuporvarilliseen moraaliin eikä asettele ihmisiään jyrkästi
pahan-hyvän akselille.
Tämän elokuvan ihmisistä ei noin vaan
pääse eroon.
Parhaat
vuotemme (1973)
Olen
aina pitänyt Sydney Pollackin filmeistä. Niissä on kosolti
liberaalia yhteiskunnallisuutta ilman yksioikoisia julistuksia.
Parhaat vuotemme on romanttinen ja haikea ihmissuhdedraama
yhteiskunnallisista ja taiteellisista unelmista ja jos ei niiden
särkymisestä niin ainakin arkipäiväistymisestä.
Roberd
Redford on hyvä melkein-taiteilijana ja Barbara Streisand
malttaa pysytellä roolihahmossaan vasemmistolaisena aktivistina. Hän
laulaa elokuvan nimikappaleen ikimuistoisesti.
Tässä
elokuvassa eletään toisen maailmansodan jälkeistä vapautumisen
huumaa; se särkyy aikakauden poliittisiin vastakohtaisuuksiin ja
taiteilijoiden sopeutumiseen McCarthyn ajan kuriin.
Elokuvan
suomalainen nimi on alkuperäistä osoittelevampi eikä oikein kuvaa
tarinan ideaa niin kuin alkuperäinen kuvaa: The Way We Were.
Rio
Bravo (1959)
Tässäkin
lännenelokuvassa on kysymys miesten välisestä ystävyydestä ja
sen jännitteistä pienessä yhteisössä, jota ulkopuolinen uhka
koettelee. Monet kohtaukset näytellään kaupungin
sheriffintoimistossa. Se on on turvapaikka, jossa huumori ja
balladien laulaminen yhdistävät pienen miesporukan ulkoista uhkaa
vastaan.
Howard
Hawksin filmiin ei kyllästy koskaan. John Waynen ja Dean
Martinin henkilökemia sopii tarinan sävyihin, tekee siitä
uskottavan. Walter Brennanin huumorintaju ja Ricky Nelsonin
hieman kulmikas idolimaisuus ja taustalla Angien Dickinsonin
kovan naishahmon piiloteltu pehmeys luovat tarinalle inhimillisen
pohjaimun.
Rakkaus
iltapäivällä (1972)
Éric
Rohmerilta voisi valita listalle melkein minkä elokuvan tahansa. Rohmerin keskustelevia elokuvia jaksaa katsoa yhä uudestaan. Yhtä
hyvin uudestaan katsottavaksi kelpaisivat vaikkapa elokuvat Yöni Maudin luona ja Clairen polvi sarjasta ”moraalisia tarinoita”
kuin ”sananlaskuihin ja komedioihin” sisältyvä filmi Vihreä säde.
Rohmerin
ihmiset ovat valintatilanteessa, yleensä se liittyy ”arkipäivän
moraaliin”, perheeseen ja ihmissuhteisiin. Hieman oikaisten tekee
mieli sanoa, että ”moraalisissa tarinoissa” valintatilanteessa
on mies, myöhemmissä elokuvissa nuori nainen.
Elokuvassa
Rakkaus iltapäivällä porvarillista elämää viettävä
nuori lakimies Frédéric (Bernard Verley) kuljeskelee
lounastauoilla Pariisin vilinässä ja istuu kahviloiden
ikkunapöydissä katsellen ohi kulkevia kauniita naisia ja
fantisoiden turvallisen elämänsä rikkomista syrjähypyllä.
Teoreettinen pohdiskelu muuttuu todeksi kun hän tapaa muualla
pitkään olleen ystävänsä, paremminkin tuttunsa Chloén (Zouzou).
Chloé on vähän huikentelevainen, eksoottisen kaunis ja
salaperäinen nainen, jonka motiivit jäävät auki. Haluaako
Chloé todella rakastella kiltinoloisen ja värittömän Frédérickin
kanssa vai pelkästään rikkoa tämän perhe-elämän pikkuporvarilliset kuviot?
Frédérick puolestaan joutuu todelliseen valintatilanteeseen Chloén
yksiössä ihastuttavan naisen odotellessa sängyllään alastomana
miehen riisuuntumista.
Laulavat
sadepisarat (1952)
Viihdyttäviä
musikaaleja on vaikka kuinka monta.
Gene
Kellyn ja Stanley Donenin ohjaama Singin’ in the Rain
sisältää muutamia ikimuistoisia kohtauksia, kuten villin tanssin
rankkasateesta tulvivalla kadulla.
Tarinaa
vie eteenpäin taustakertomus äänielokuvan saapumisesta Hollywoodiin.
Mykän elokuvat tähdet eivät välttämättä pysty sopeutumaan
elokuvan ääneen, puhumisen ja laulamisen taitoon. Gene Kellyn ja
Donald O’Connorin tanssinumerot ovat iloisen tarmokkaita,
Debbie Reynoldsin esittämän Kathy Seldenin kasvaminen tähdeksi
on yhä tuoreen virkistävää.
Jos
ei rakasta Gene Kellyn atleettista ja akrobaattista, melkein ruhjovaa
tanssityyliä kannattaa etsiä joku Fred Astairen filmi
katsottavaksi.
Viimeinen
mohikaani (1992)
James
Fenimore Cooperin Nahkasukka-romaaneihin perustuva Viimeinen
mohikaani lienee yksi 1990-luvun hienoimmista elokuvista, ei
vähiten pääosaa, Haukansilmää esittävän Daniel Day-Lewisin
uskomattoman vahvan roolisuorituksen ansiosta. Kun Michael Mann
pistää sankarin juoksemaan valkokankaalla, katsojakin hengästyy.
Cooperin kertomuksessa eletään Englannin ja Ranskan välistä intiaanisotaa vuonna 1757; alkuasukkaita, intiaaneja käytetään molempien
sotavoimien apuna, samalla kun heistä ei ihmisinä välitetä.
Daniel Day-Lewis on aivan erilainen näyttelijä kuin sellaiset karismaattiset
tähdet kuin Bogart, Clark Gable, Gary Cooper tai Gary
Grant, jotka roolista toiseen näyttävät suunnilleen samalta
mieheltä. Day-Lewis on kuin kameleontti, aina uudessa roolissa erilainen,
täysin esittämänsä roolihahmon eikä privaatin habituksensa näköinen.
Yhteenveto: miksi hemmetissä?
Miksi
listalla ei ole yhtään suomalaista elokuvaa? Minne
Fellini
jäi? Missä poliittinen elokuva luuraa? Eikö taiteella ole sijaa
tässä lainkaan? Eikö pelkästään viihdyttävien
elokuvien valinta listalle ole aika sovinnaista? Ainakin Wajdan
Tuhkaa
ja timantteja
olisi pitänyt ottaa mukaan, ja tietysti Viscontia
ja Buñuelia
ja… komediaa Chaplinista
Billy
Wilderiin!
Missä
on Ingmar
Bergman,
missä Jean
Renoir?
En
oikeastaan tiedä miksi suomalainen filmi puuttuu tältä listalta.
Sellaista ja sopivaa elokuvaa ei vaan ole. Joku Matti Kassilan
Palmu-elokuvista voisi listalle mahtua. Edvin Laineen
Tuntematonta sotilasta en enää viitsi katsoa; uudemmille
versioille riitti yksi katsomiskerta.
Monet
erinomaiset elokuvat ovat niin vahvoja tunnelataukseltaan ettei niitä
tee mieli katsoa moneen kertaan. Sama koskee oikeastaan myös
poliittista elokuvaa, koska jos ohjaajalla on selkeä sanoma, niin
kerran sen koettuaan asia on myös katsojalle selvä. Miksi katsoisi
samaa julistusta toiseen kertaan? Sama pätee toimintaelokuviin,
joissa kerronta etenee hurjista cliffhangereista toiseen. Kun ne on
kerran nähnyt, kaikki on tullut nähdyksi.
Italialaisen
neorealismin suurteokset puuttuvat listaltani. No, pöytäkirjan
ulkopuolella tunnustan etten ole koskaan aidosti pitänyt Italian
neorealismista. Luchino Viscontin hienoista filmeistä
esimerkiksi Kuolema Venetsiassa saattaisi kuulua listalle,
mutta kukapa sitä haluaa näinä päivinä ehdoin tahdoin katsoa?
Puukkoa voi kiertää arkipäivän haavassa muutenkin .
Elokuvassa
pitää olla jotakin mikä jää auki; jotakin mitä ei ensimmäisellä
katsomisella huomaa; jotakin minkä on unohtanut ja jotakin…
selittämättömän maagista niin, että sen haluaa katsoa yhä
uudestaan.
Ranskalaisen uuden aallon
elokuvista listalleni sopisi melkein mikä tahansa, semminkin kun
niissä puhutaan niin paljon ja kukapa yhdellä tai kahdella
katsomiskerralla
muistaisi, mitä elokuvassa on puhuttu. Arthur
Pennin hienossa
dekkarissa Yön
siirrot tarinan
yksityisetsivä sanoo, että Éric Rohmerin elokuvien katsominen on
kuin katsoisi ruohon kasvamista. Ehkä tämä
koskee suurta osaa ranskalaisesta
elokuvasta.
Niitä katsoo yhtä uudestaan, koska ruohon kasvamisen vaiheita ei pysty yhdellä
kertaa painamaan
mieleensä.
Jäivätkö
huumorielokuvat pois listaltani siksi, ettei edes hyvää vitsiä
kehtaa kuunnella montaa kertaa? Vai siksi että olen totinen
torvensoittaja? Ehkä, kenties, luultavasti.
Olen nähnyt kymmennen elokuvistasi ja - kuinka ollakaan - useimmat niistä moneen kertaan. Iivana Julman valitettavasti vain kerran. Jos tekisin oman listani, kävisi niin kuin sinulle. Uusia elokuvia listalla ei olisi. Yhden Kaurismäen sinne kyllä laittaisin.
VastaaPoistaViime vuosina erilaisia tv-elokuvia ja sarjoja on tehty valtavasti, hyviäkin tietysti. Kuitenkaan ei heti tule mieleen sarjaa, jota noin vaan alkaisin katsomaan uudestaan (jos se olisi mahdollista). Poikkeuksena on HBO:n Taistelutoverit, jota olen katsonut moneen kertaan. Myös monet Poirot-filmit olen nähnyt useita kertoja, kuten jotkut Beck-filmit. Mutta en tällä istumalla edes Siltaa ryhtyisi katsomaan alusta enkä Vallan linnakettakaan niin mainioilta kuin nuo tuntuivatkin ekalla katsomisella.
PoistaOma lukunsa tietysti nykyään on, että mistä vanhempia elokuvia löytää, jos ja kun DVD-formaattikin vähitellen katoaa markkinoilta. Sitten ollaan erilaisten operaattorien suorapalvelujen varassa ja niissä sijaitsevien elokuvakirjastojen.
Tuosta mitä sanoit Iivana Julmasta, tulee mieleen että pitäisköhän sen (tai kaksihan niitä on) DVD:tä ryhtyä metsästämään.
Hauskasti taustoittava postaus komioine listauksineen. Mainitsemistasi yhdeksän istuisi vaivatta omalle listalleni.
VastaaPoistaVilli länsi ja inkkarit, Ugh…
Joukon jatkoksi omalleni: "Kummisetä"-setti ja tietty "Gilda" Rita Haywothin "Amado Mioineen" sekä ”Naisen tuoksu” ja Al Pacinon ylittämätön, eleetön tango, "Por Una Cabeza", Carlos Gardel.
Uudemmat ovat kohdallani myös kertakatsottuina parhaat, ml. mainio "Siltakin". Miksi? Onko niin, että listatut liittyvät myös johonkin tiettyyn katsontatilanteeseen ja elämänvaiheeseen sekä tuovat muistoja? Tarvitaanko etäisyyttä ja ajan patinaa väliin? Mene ja tiedä...
Korvamadoksi lukiessa luikerteli "Singin´ in the Rain", moiseen kieroon lieroon matolääkettä?
Saatat olla enemmän kuin oikeassa. Kun takana on enemmän nähtyjä elokuvia kuin "sielu" sietää, niin siitä eteenpäin uuden kokemuksen pitää olla tosi rankka ennen kuin se ylittää aikaisempien katsomiskokemusten voiman (ja muiston). Katsomishetken mielentila ja oman elämän vaihe varmaankin vaikuttaa todellakin ehkä enemmän kuin haluaisia itselle myöntää.
PoistaGilda olisi voinut tulla minunkin listalle, mutta koska sitä ei löydy hyllystäni, eipä tullut mieleen. Kummisetää mietin mutta...
Itse asiassa on monia seikkailu/toimintaelokuvia joita tulee katsotuksi silloin tällöin, mutta jotka eivät ihan ole sama asia kuin listalleni valitut; tämmöisiä ovat filmit tyyliin Navaronen tykit, Kotkat kuuntelevat, Mission impossible (1-3), Alkupään Indiana Jonesit ja kuluvalta vuosisadalta Bourne-jutut.
Joku Clint Eastwood olisi pitänyt myös saada tuohon listalle, aluksi siellä oli Dirty Harry mutta otin pois. Eastwoodin omista ohjauksista esim. Armoton on kaikki mitat täyttävä - ja moni muukin, kuten Menneisyyden ote.
Pitkään mietin ranskalaisen Jean Eustachen "puhefilmiä" Äiti ja huora, joka kestää melkein 4 tuntia. Näin sen aikanaan saman viikon aikana kaksi kertaa Ritzissä, Hesperiankadulla. Mutta koska en ole nähnyt pitkään aikaan tuota filmiä, niin ei oikein täyttänyt listan ideaa.
Hieno lista, länkkäreitä en jaksa katsoa. Pitäisi tehdä oma postaus mutta näin äkkiseltään tähän oma lista näyttelijäsuosikki ja leffa. Sori virheet, kirjoitan puhelimella. Eivät paremmuusjärjestyksessä.
VastaaPoistaAnthony Hopkins: Pitkän päivän ilta 1994
Robert de Niro: Taksikuski, Once upon a time in America 1984
Harvey Keitel ja Holly Hunter: Piano, Reservoir dogs (Keitel)
Susan Sarandon: Thelma & Louise
Meryl Streep: Sofien valinta, Minun Afrikkani, Hiljaiset sillat
Liam Neeson: Schindlerin lista
Kate Winslet: The reader
Juliette Binoche: Kolme väriä Sininen, Pieni suklaapuoti
Hugh Grant: Notting hill
Eluzabeth Taylor: Kuka pelkää Virginia Woolfia, Kleopatra
Ja Aki Kaurismäen leffat suomalaisista. On paljon muitakin.
Jos tekisin "parhaiden" tai "vaikuttavimpien" elokuvieni listaa, siinä voisi olla monta filmiä sinun listalta.
PoistaTässä tulee mieleen aika outo tai kiinnostava huomio. Huomaan että samalla tavalla kuin omassa listassani niin myös sinun listassasi on tietynlaista sisäistä harmoniaa tai symmetriaa. Tarkoitan että valitut elokuvat ovat "jollakin" tavoin sukua toisilleen. Tätähän vähän omassani "kritisoin" eli huomasin etteivät valitsemani olleet kovinkaan erilaisia syvältä vaikka päällisin puolin ovatkin hyvinkin erilaisia kertomuksia. Mutta ehkä tämä on luonnollien seuraus ihmisen tavasta hahmottaa maailmaa ja omaa paikkaansa siinä
Hieman leikkisästi voisi ajatella, että tämmöisestä listasta joku viisas saattaisi päätellä millainen minun maailmankuvani on.
Niin voi sitä sanoa harmoniaksi mutta mukana listassani on niin erilaisia elokuvia, että joskus ajattelen, miten tällainen pikkuporvarillinen nainen voi niistä nauttia. Mutta ajattelen niin, että elokuvien avulla voin leikitellä 'turvallisesti'. Meissä jokaisessahan on pimeä puolemme, se omituinen minä. Pudotin jo listaltani muutaman elokuvan pois, ettei minua luulla hulluksi :).
PoistaYhteiskunnan meille asettamat roolit, säännöt ja sovinnaiset ajatusmallit aiheuttavat minulle usein kapinointia. Pitää olla hillitty, asiallinen, salonkikelpoinen, vaikka 'pimeä puoleni' haluaisi motata jotakin nenuun tai kirota alimpaan helvettiin. Mutta aikuiset eivät voi toimia näin. Silti hyvä ja paha jatkavat taisteluaan kuten jo aikojen alussa.
Elokuva on siitä hieno taidemuoto, että siinä jokin pieni muutaman sekunnin kohtaus jää elämään ja vaikuttamaan itseen joko myönteisesti tai kielteisesti. Se voi olla maisema, näyttelijän ilme, repliikki, symboliikka. Mm. Kieslowskin elokuvissa on paljon näitä juttuja ja Sininen on minulle läheisin jo oman elämänkohtalon takia.
Uudemmista kotimaisista elokuvista en löydä sellaista, joka jäisi ns. elämään minussa. Klaus Härö ohjaajana tuli mieleeni ja leffa Äideistä parhain. Ingmar Bermanin elokuvista myös Mansikkapaikka, Kuin kuvastimessa ja Fanny ja Alexander.
Joo, en tarkoittanutkaan etteivät filmisi olisi erilaisia (ulkopäin katsottuna) vaan ehkä niissä on jokin intuitiivinen yhteisyys jota ei pysty noin vaan analysoimaan. Mun suosikki olisi väreistä Punainen - kaiketi myös Trintignantin takia.Entäpä Taylorin Amerikkalainen murhenäytelmä tai Näyttelijät, joka perustuu Graham Greenen romaaniin?
PoistaHmm, seitsemän näistä olen nähnyt (ja muita on "pitäisi joskus katsoa"-listalla), mutta useammin kuin kerran en ole nähnyt kuin pari (enkä kaikkia edes välittäisi katsoa uudestaan).
VastaaPoistaUseasti uudelleenkatsottavien lista on kyllä vähän eri juttu kuin parhaiden elokuvien lista, joitain erinomaisia elokuvia olen nähnyt joita ei kuitenkaan tee mieli katsoa uudestaan, ja jotkut vähän heikommat taas saattavat kestää hyvin uusintoja. Tuli mieleen vaikkapa There's No Business Like Show Business jota en suurin surminkaan voi nostaa elokuvataiteen kirkkaimpaan kärkeen mutta jonka voi laittaa pyörimään milloin vaan ja aina tulee hyvälle tuulelle (monissa muissa musikaaleissa on kanssa samaa juttua, joskin joitain on joissa tekee mieli vaan hyppiä niihin hyviin kohtauksiin).
Takaikkunan olen kanssa katsonut varmaan useammin kuin melkein minkä tahansa muun leffan, ja hyvin se sen kestää, mutta haluaisinko katsoa jonkun Psychon, Linnut tai Dial M for Murderin uudestaan, vaikka ne hyviä ovatkin?
Itse asiassa veikkaisin että omalla listallani olisi pääsääntöisesti komediaa (tai piilokomediaa kuten se Takaikkuna).
Joku Casablanca menee jo rajoilla vaikka se hyvä onkin.
The Guardian -lehdessä näyttää menevän tunnustusten sarja missä ihmiset kirjoittavat niistä suosituista elokuvista, joita eivät ole nähneet. Tänään siellä joku kirjoitti näkemättömästä Takaikkunasta, eilen joku toinen joka ei ole katsonut yhtään James Bondia.
PoistaTuo vaatii jonkinmoista pokkaa, mutta tietysti menee helposti snobbailuksi. Niin kuin että sanon nyt etten ole nähnyt yhtään Game of Thronesia. Enkä aiokaan nähdä.
Hitchcock on mielenkiintoinen. Häneltä katsoisin ei-tyypillisä psykothrillereitä moneen kertaan kuten Mies joka tiesi liikaa, Varkaitten paratiisi ja Linnut. Itse Psykoa en kyllä kahteen kertaan katso.
Mutta kuten mietitkin niin ihan ehdottomat taideteokset kenties ovat sellaisia, että ne katsoo yhden kerran ja vaikuttuu niin ettei tee mieli katsoa toiseen kertaa eikä ainakaan kolmanteen. Ei esimerkiksi tule mieleenkään katsoa jotakin Bertoluccin elokuvaa 1900 kahteen kertaan. Eikä Viimeistä tangoa. Scorsesen Taxikuski on vähän sama juttu. En tiedä on Costa-Gavrasin Z mestariteos, mutta sillä tavalla vaikuttava kuitenkin, että kerta riittää.
Joo, mieleen tuli vaikkapa Ozun Tokyo Story, joka on yhden katsomiskerran perusteella eittämätön viiden tähden mestariteos, mutta jotenkin ei tee mieli katsoa uudestaan.
PoistaMietin nyt niitä leffoja, sellaisia jotka olen jo katsonut useammin kuin kerran ja jotka kestäisivät ainakin seuraavan kerran ja mitä luultavimmin useampia (ei ehkä peräkkäin mutta sillai parin vuoden välein).
Takaikkuna
There's No Business Like Show Business
Laura
Cherbourgin sateenvarjot
Rosemaryn painajainen
Freaks
Maija Poppanen
Tokyo Godfathers
Harold ja Maude
Tulitikkutehtaan tyttö
Taivas saa odottaa (se Lubitschin)
Meidän vastaeronneiden kesken
Joitain muita on jotka pitäisi katsoa ainakin kerran uudestaan että osaisi sanoa haluaako katsoa sen jälkeen enää...
Ja juu, tuo on hassu lista eikä leffakriittisesti mitenkään suurta uskottavuutta nauttiva :) Komediallinen painotus, mutta kauhuleffoistakin löytyy esimerkkejä jotka kestää toistoa.
Musikaaleja mietin joitain muita, jos kysyttäisiin parhaita musikaaleja niin sanoisin joitain muita mutta jotka ovat minulla kuitenkin siinä pisteessä että jos katson uudestaan, katson vain parhaat palat.
Ja vaikkapa Lubitschista tuli kyllä sellainen mielle että näkemääni tuotantoaan voisi hyvin katsoa uudestaan ja uudestaan, mainitsin tuon yhden vaikka sitä tuskin kukaan pitää parhaimpanaan (mutta hyvin olen senkin katsonut neljä viisi kertaa ja hyvin katsoisin uudestaan)
Lyhytfilmejä tulisi tietysti seuraksi kymmenittäin, junan saapumista Ciotatin asemalle voi ihan hyvin katsoa viisi kertaa peräkkäin.
Onpas mielenkiintoinen aihe. Kun mietin, mitä haluaisin katsoa uudelleen, niin minulle tulee heti mieleen Federico Fellinin elokuvat ja hänen mainiot luottonäyttelijänsä Marcello Mastroianni, Anouk Aimée ja Sophia Loren.
VastaaPoistaNaisen tuoksun olen katsonut monesti, Al Pacinon vuoksi.
Lars von Trierin Dancer in the Dark on kauhean surullinen, mutta haluaisin nähdä sen yhä uudelleen Björkin roolisuorituksen ja erityisesti hänen siinä esittämänsä laulun vuoksi "I've seen it all?.
Pedro Almodóvarin varhaisemmat elokuvat ja näyttelijät Penélope Cruz ja Javier Bardem, miksei joku myöhempikin. Huono Kasvatus on hyvä samalla tavalla kuin Quentin Tarntinon Kunniattomat paskiaiset. Tykkään katsoa sellaisia joissa paha saa mojovasti palkkansa.
Hitsi tämä on vaikea, kun koko ajan tulee mieleen niin paljon...
Clint Eastwoodin viimeisimmät, Netflix-elokuvista Roma, sarjoista Sopranos ja Mad Men -sarja, vanha Rosebud...
...jatkuu, ehkä.
Piti keskeyttää, kun riensin katsomaan Ylen Perjantai-ohjelman, jossa oli potilaiden priorisoinnista. Hmm, toivottavasti ei missään jouduttaisi vertailemaan potilaiden sosiaalista arvoa hoitoa annettaessa.
PoistaNo, siis elokuvia, joiden katsomiseen en kyllästy. Wim Wendersin Berliinin taivaan alla ja Saara Cantellin Tähtitaivas talon yllä ovat sellaisten joukossa. Jään miettimään paria iki-ihanaa rakkauselokuvaa. Toinen on Kaukana taivaasta, pääosassa Julianne Moore ja toinen Kohtalokas syrjähyppy, jossa Diane Lane tekee hyvän roolin.
Hyviä elokuvia, jota en halua nähdä uudelleen ovat mm. Hanekenin elokuvat, László Nemesin Son of Saul ja Guillermo del Toron Pan's Labyrinth.
Sehän tässä on ikään kuin sivuhuomiona mielenkiintoista, että olen suunnilleen nähnyt kaikki teidän luettelemistanne elokuvista - niin kuin tekin olitte nähneet minun listani elokuvat.
VastaaPoistaJos samanlaiset listat tehtäisiin kirjoista, luulen että yhteisiä kirjoja olisi todella vähän. Johtuuko se siitä että kirjoja on paljon enemmän kuin elokuvia? Luultavasti. Vai myös siitä että elokuvan katsominen on helpompaa kuin kirjojen lukeminen,siis ihan aikaa vievänä toimintona. Joskus opiskeluaikoina Hesassa saatoin katsoa 3 kokoillan elokuvaa yhtenä päivänä. Kolmen kirjan lukemiseen menee aika paljon enemmän aikaa. Ja kirjojen lukeminen moneen kertaan taitaa olla harvinaisempaa kuin elokuvien katsominen yhä uudestaan. Elokuva (jotkut) ovat vähän kuin musiikkia, jonka pariin palaa. Tätä kirjoittaessa radiosta (yle1) tulee Bésame Mucho - kuinkakohan monennen kerran senkin kuulen?
Kirjoja uudestaan lukiessa huomaa kuinka aika ja itse on muuttunut vuosien myötä.
Täsmennys. Tarkoitin sanoa, että siinä mielessä yhteisiä, että olisin ne muidenkin listojen kirjat lukenut (ei siinä mielessä että samoja kirjoja kunkin listalla).
PoistaMarjatalla on mielenkiintoisia, Hanekenin elokuvia en olekaan nähnyt. Totta, että joitakin leffoja ei halua katsoa kuin kerran mm. Polttouhrit tai Pelastakaa Sotamies Ryan. Tom Hanksilta taas viihdyttäviä ja uudelleen katsottavia ovat Forrest Gump tai Cast Away-tuuliajolla, missä kaverina autiolla saarella on 'potkupallo Willson'.
VastaaPoistaJätin tuosta listasta pois (kun hävetti) elokuvan Lolita, jossa Jeremy Irons tekee loistavan roolisuorituksen Humbert Humbertina samoin kuin Lolitaa näyttelevä Tykkään leffasta, vaikka aihe on rankka ja elokuva on nätimpi versio Nabokovin romaanista. Minulla on nuoruudesta yksi kokemus oman seksuaalisuuden heräämisen ajoilta olin 13 v ja sukulaismies ehkä noin 30 v. Serkkulikka 15 v ja minä nukuimme yhdessä ja mies tuli meitä aamulla herättämään ja samalla hyväili kumpaakin vaatteiden päältä. Ei jäänyt mitään kauhua tästä kokemuksesta. Elokuvassahan mennään tekoihin.
Toinen leffa oli Woody Allenin Match Point, jossa paha ei saa palkkaansa. Chris Wilton on kiipijä, joka etenee kuin kala vedessä yläluokan maailmaan ja lopputuloksena on tragedia.
Nyt täytyy yrittää viihdyttää itseään sisätiloissa ja mukava katsella vanhoja leffoja. Löysin omasta hyllystä Solveigin laulu tv-elokuvan ja Pirkko Saision Elämänmenon katsoin Areenasta. Siinähän on aivan loistavat näyttelijät, ei kyllästy koskaan. Vanhoja Fennada klassikoista vaikka Jokin ihmisessä ja Täältä alkaa seikkailu. Mikko Niskanen ohjasi hyviä elokuvia, Kahdeksan surmanluotia (näytteli itse) samoin kuin Elämän vonkamies ja Nuoruuteni Savotat ja Rauni Mollbergin Maa on syntinen laulu.
Kirjoista hyvin moni unohtuu ja ei niihin palaa. Työelämäaikaan en ehtinyt niin paljon lukemaan, omakotitalo ja mökki veivät kaiken vapaa-ajan.
Kyllä, elokuvat ovat kuin musiikkia, ja paljon hyvää musiikkia onkin sävelletty varta vasten elokuviin. Oscareissa on omat palkinnotkin elokuvamusiikista ja parhaasta laulusta.
VastaaPoistaPaljon on listoissanne tuttuja. Nyökyttelin lukiessani ja muistelin, milloin olen nähnyt mitäkin.
En tiedä, oletteko toiset löytäneet Netflixin ja oletteko niin innostuneita Netflix-sarjoista kuin minä olen ollut nyt vähän aikaa. HBO oli myös meillä vähän aikaa jonkin siellä olleen hyvän elokuvan takia.
Netflixissä on ajoittain hyviä elokuvia ja sehän pyrkii ostamaan oikeuksia itselleen, kaappaamaan elokuvia pois yleisestä levityksestä, kuten Trump muihin maihin meneviä kasvosuojia. Elokuvissa on siellä myös paljon tusinatavaraa, mutta sarjat ovat timanttia.
Katsoin juuri neliosaisen minisarjan, Unorthodox ja olen sen jäljiltä liikuttunut. Lopussa oleva dokumentti sarjan tekemisestä sai minut kiitolliseksi siitä, että elokuva-alan ihmiset tekevät työtään niin kunnianhimoisesti. Tämä sarja perustuu amerikansaksalaisen Deborah Feldmanin omaelämäkertaan. Hän kasvoi Brooklynin Williamsburgin ääriuskonnollisessa hasidijuutalaisten yhteisössä, josta pakeni ja asuu nykyään Berliinin taiteilijakaupunginosassa, jonne on muuttanut paljon juutalaista kulttuuriväkeä USA:sta ja Israelista. Onhan se niin hienoa, että juuri Berliinistä on tullut uusi diasporapaikka. Sarja on pääosin jiddisiksi, loppupuolella englantia, kun ollaan kansainvälisessä Berliinissä.
Toinen erinomainen sarja oli Big Little Lies, en tiedä, onko sitä enää.
TV:n sarjoista on jäänyt mieleen Downton Abbey ja Pennies from Heaven.
Näen teidän nyökyttelevän.
Elokuvakerhon elokuvista (tällä hetkellä mennyttä maailmaa) mieleeni on jäänyt Kapernaum -kaaoksen lapset.
Kun kysyt niin vastaan. En ole löytänyt Netflixiä enkä etsinyt sitä. Maksan ainoastaan futiskanavasta enkä siitäkään nyt.Penneille nyökytän, Downtown Abbeylle en, koska en ole katsonut yhtään jaksoa loppuun asti, jotakin pätkää kai kokeilin. Ensimmäinen elkuvakerhoni oli Kotkan lyseon kavereiden järjestämä, sanoisin vuonna 1964. Siellä näin, jos muistan oikein, Truffautin 400 kepposta, Nicholas Rayn Suolla tuulee, Andrzej Wajdan Tuhkaa ja timantteja ja Samuel Fullerin filmin Verboten! Mutta voiko tällaista muistaa? Epäilen. Semminkin kun noita elokuvakerhoja oli monta, niin Kotkassa kuin sitten Helsigissä 1960- ja 70-luvuilla, mittavimpana tietysti Elokuva-arkiston näytökset joka keskiviikko ja lauantaina. Olin kesästä 1972 töissä Lauttasaaressa, oli kiinteä työaika, joka päättyi talvella 16:00, kellokortteja käytettiin, aika tuli punaisella jos saapui myöhässä tai lähti ennen aikojaan. Keskiviikkoisin Elokuva-arkiston näytös Savoyssa, Helsingin keskustassa, alkoi 16:30. Bussilla Lauttasaaresta keskustaan pääsi n 20 minuutissa. Joten piti ottaa punaisia merkintöjä kellokorttiin että ehti elokuviin. Kyllä nykyajan ihmisillä on helppoa, kun kaikista tuuteista tulee elokuvia ja sarjoja ja elokuvateattereiden näytösajat ovat joustavia ja melkein kaikilla on liukuva työaika. Mutta jääkö runsaudensarven äärellä kenenkään mieleen keskinkertainen Samuel Fullerin sotafilmi?
VastaaPoistaHienoa! Kivaa että on näin paljon hyviä leffoja! Ja ehdottomasti jokaisella on oma listansa.
VastaaPoistaOlen ensimmäiseksi käynyt elokuvissa Kangasalan Kinossa. Minä ja omistajan tyttö saatiin valita leffat, koska omistajalla oli toinenkin leffateatteri. Me sitten myytiin liput ja karkit, joita ei kovin monta lajia ollut. Taidettiin olla jo lukiossa eli 15-16-vuotiaita.
Sen jälkeen elokuvat ovat olleet tärkeitä. Juuri nyt ei näy Ylellä ihan hirveän hyviä leffoja, mutta sitten voi välillä vaikka lukea. En kestä mainoksia leffan välissä.
Mutta mites minä niitä mainoksia kestin elokuvateattereisa?
No, ei elokuvateatterissa mainoksia sentään ollut filmin keskellä. Jotenkinhan noista kaupallisten kanavien mainoksista pääsee eroon kun "nauhoittaa" filmit. Eikä suoratoistopalveluissa kaiketi ole mainoksia, koska elokuvien katselusta maksetaan muutenkin.
PoistaMutta siltähän se tuntuu ettei nykyään tule yhtä hyviä elokuvia (mistään) kuin ennen. Saattaa olla jonkinmoinen subjektiivinen näköharha. Niin kuin taisin sanoa: on tullut nähdyksi enemmän elokuvia kuin sielu sietää, joten ei ihme jos joku uusi ei tunnu kummoiseltakaan.