Osmo Salovaara, 1954. Muotia á la Meri Salovaara kesällä 1954. Luettiinko jo tuolloin Burdaa? Tuleva "pakinoitsija" katsoo suoraan kameraan. |
Naiset
haaveilevat aistikkuudesta, kauneuden ja tyylikkyyden paluusta.
Naisellisuudesta. Siitä että elämä jatkuu.
-
Aenne
Burda vuonna 1949 perustellessaan uudenlaisen muotilehden
tarpeellisuutta sodan runtelemassa Saksassa.
Keimaileva
pessimismi saattaa olla viihdyttävää; oikea, realistinen
pessimismi ei, koska se jäytää mieltä ja estää valon pääsyn
sieluun.
-
Kyösti Salovaara romaanissa
2112, vuonna 2012-2013.
Suomen
kaltaisessa maassa on mahdollista elää sivistynyttä elämää
vain, jos lähes kaikki tuodaan ulkomailta.
-
Heikki Pursiainen esseekokoelmassa Olette kaikki väärässä, vuonna
2019.
Ryhdyn
keräilemään sanoja. Raskaita lumihiutaleita putoaa harmaalta
taivaalta.
Lumi
sulaa maanpinnalle päästyään.
Västäräkki
kipristelee kastuneita varpaita. Punarinta yrittää epätoivoista
laulua. Mustarastas kääntelee viimevuotisia lehtiä muina miehinä.
Katselen
ikkunasta.
Hei,
maailma!
Kumpi
tulee ensin: pessimistin toiveet vai kriisin seuraamukset?
Jos
pahinta toivoo, sen myös saa. Auttaako optimismi sen enempää?
Äärimmäisiin
ajatuksiin on helpompi löytää sanoja kuin lohduttaviin. Keskimääräinen ei riitä silloin kun pelottaa. Jokainen meistä
pelkää. Suomessa on nyt 5,5 miljoonaa virustieteilijää, joista
moni ei usko asiantuntijoihin, jotka tukeutuvat keskimääräisiin
todennäköisyyksiin.
Myös
asiantuntija erehtyy joskus, semminkin jos yksikäsitteinen tieto
puuttuu. Mutta tiedon kertyessä asiantuntija korjaa kurssia.
Luonnontiede ei ole mielipide.
Ongelma
syntyy siitä, että ihmisten elämäntunne ei ole luonnontiedettä
vaan heidän omaa psykofyysistä elämäänsä. Tässä mielessä on vain yksi
validi näkökulma. Suomessa niitä on 5,5 miljoonaa.
Luin
Hesarista saksalaisen minisarjan esittelyä pitkälle ennen kuin
tajusin, että tässähän puhutaan Burda-lehden perustajan ja
julkaisijan Aenne Burdan elämänvaiheista 1950-luvun
taitteessa.
Burda
kuului myös minun elämääni sodanjälkeisessä Suomessa. Meillä
siis ”luettiin” Burdaa.
Äitini
Meri Salovaara oli vaatturin tytär. Hän ei osannut lukea
saksankielistä muotilehteä, mutta hän osasi lukea leninkien ja
hameiden ja jakkujen kaavoja. Pikkupoikana ihmettelin tuota taitoa.
Yhdelle arkille oli piirretty kymmenen asusteen kaavat; ne näyttivät
sekavalta ja sotkuiselta viivojen ja pilkkujen rykelmältä.
Jossakin
vaiheessa Burdan kaavat tulivat myös suomenkielellä.
Burdaa
käsittelevässä tv-sarjassa kerrottiin kuinka lehden toimituksessa
(jossa siis konkreettisesti suunniteltiin ja valmistettiin vaatteita)
joku keksi, että yhdelle arkille mahtui monen asusteen kaava, kun
kunkin leningin kaavat koodattiin paperille omalla tavallaan. Burda
myös mittasi tavallisten naisten mitat luodakseen johdonmukaiset
kokonumerot.
Keittiön
pöydän ääressä äitini jäljensi läpinäkyvälle voipaperille
Burdan kaavoja.
Hän
valmisti (harrastuksena, ei ammatillisesti) itselleen ja tutuilleen
ja joskus myös tuttujen tutuille vaatteita noiden kaavojen
perusteella. Vielä yli yhdeksänkymppisenä ja melkein sokeana
äitini pystyi pujottamaan langan silmänneulaan.
Kauniit
vaatteet olivat Merille melkeinpä tärkeintä maailmassa.
Kiinalaiset
sanovat, että tärkeintä elämässä on puutarhanhoito, eikä
sekään ole kovin tärkeää.
Tästä
ajatuksesta löytyy erilaisia versioita. Yhdelle tärkeintä elämässä
on purjehtiminen, toiselle puiden halaaminen, kolmannelle uudet
tanssikengät ja neljännelle puolimaratonien juokseminen.
Ihmisten korostaessa oman harrastuksensa tärkeyttä, he unohtavat kiinalaisen sananlaskun jälkimmäisen lauseen: ”eikä
sekään ole kovin tärkeää”.
Kun
tarkastelee omaa napaansa, näkee oman napansa.
”Väitän
että ylikuluttamisen mahdollisuus ei tee hyvää meille yksilöinä”,
muuan yleisönosaston kirjoittaja sanoi Helsingin Sanomissa.
”Koronaviruksella onkin meille viesti: mikä tässä elämässä on
pitkäkestoisesti ja juuri nyt oikeasti tärkeää?”
Tarkoittiko
kirjoittaja, että hänelle yksilönä ”kuluttaminen” ei ole
tärkeää, vai sitä että se ei ole kenellekään tärkeää?
Kirjoittajan omaa arvomaailmaa, arvojen valintaa tulee kunnioittaa.
Eikä sitä kannata kritisoida siinä katsannossa.
Mutta
jos kirjoittaja tarkoitti, että tästä eteenpäin kuluttamista pitäisi yhteiskuntatasolla supistaa rajusti, hän ei
varmaankaan ajatellut seurauksia; sitä että vaatimuksesta
mahdollisesti koituu miljoonien ihmisten pitkäkestoinen työttömyys,
ja se että yhä vähemmän hoidetaan sairaita ja yhä vähemmän
koulutetaan ihmisiä.
Kun
yksi luopuu ”kuluttamisesta”, se on hänen yksityinen valintansa,
mutta jos enemmistö luopuu, siitä tulee yhteiskunnallinen ongelma.
Globaalilla
taloudella ja suomalaisella hyvinvointiyhteiskunnalla on
monilonkeroinen yhteys. Raha ei kasva puussa, mutta puusta saa rahaa
kun se myydään ja ostetaan, jalostetaan ja käytetään. Turhan ja
tarpeellisen erottaminen toisistaan on kuin yrittäisi vetää
punaista viivaa veteen.
Itserakkaus
ja altruismi kasvavat toisiinsa.
Omahyväisyys
hivelee sielua. Se viettelee harhakuvitelmiin.
Heikki
Pursiainen kirjoittaa elämäntapakiivailijoista hauskan
ironisesti:
”Jos
olet sitä mieltä, että elämäntapasi kaipaa perinpohjaista
muuttamista, anna mennä ja muuta sitä. Jos sinusta olet keskittynyt
liikaa kulutukseen elämän merkityksellisyyden sijasta, jos haluat
lähentää luontosuhdettasi, tehdä töitä käsilläsi tai
henkistyä, niin tee toki niin. Jos suuri osa siitä, mitä olet
tähän asti pitänyt oikeana ja hyvänä, on sinusta nyt väärin ja
pahaa, pistä ihmeessä tärkeysjärjestyksesi uusiksi. Mutta syynä
ei tällöin ole ilmastomuutos [eikä koronavirus], vaan
tyytymättömyytesi tähänastiseen elämääsi ja etiikkaasi. Sen
vuoksi sinulla ei myöskään ole syytä vaatia meiltä muilta, jotka
olemme etiikkaamme, tärkeysjärjestykseemme ja elämäntapaamme ihan
tyytyväisiä, kiitos vain kysymästä, perinpohjaisia muutoksia
niihin.”
Osmo Salovaara, 1955. |
Kriisi
nostaa pinnalle ihmisten parhaat ja huonoimmat intohimot.
Yksi epämiellyttävimmistä intohimoista on naapurin elämän vahtiminen ja sen
edellyttäminen, että naapuri ryhtyy elämään sillä tavalla niin
kuin minä haluan. Tätähän jokainen radikaali ideologia (ja sen tuottama
totalitarismi) on ahtaimmillaan: sen olettamista että kaikki ihmiset
haluavat samanlaista elämää ja vaikka eivät haluaisikaan,
järjestelmä pakottaa heidät haluamaan.
Puiden
halaaminen saattaa olla rauhoittavaa puuhailua, mutta siitä ei kerry verotuloja sairaanhoitoon, koulutukseen, eläkkeiden
maksamiseen, teiden kunnossapitoon, maan puolustamiseen eikä edes
kirjastoihin ja konserttisaleihin, uimahalleista ja urheilukentistä
puhumattakaan.
Muotikenkiä
sovittava ja uutta leninkiä hankkiva sen sijaan kerryttää yhteistä
kassaa.
Vaikka
olen luonteeltani pessimisti, uskon optimistin tavoin kehitykseen ja
uuteen.
Näinä
ankeina aikoina toivoisi kuulevansa sellaista puhetta, jota nyt
löytää vain ”iloiselta 1920-luvulta”, kuten vaikkapa Olavi
Paavolaisen esseistä Nykyaikaa etsimässä teoksessa:
”Ja
niin sain lähteä matkalle etsimään ’vain’ nykyaikaa. Etsimään
uutta maailmaa ja uutta ihmistä. Pakenin ’tuhatjärviä’ ja
raikkaita havumetsiä ja aaltoilevia päivänkakkaraniittyjä
löytääkseni bensiinisäiliöitä, nostorana- ja
savupiippuaarnioita ja asfalttimaanteitä. Pakenin lannan ja
vastakynnetyn mullan tuoksua löytääkseni savun ja
kivihiilenmurskan lemun. Pakenin ’hurskasta kurjuutta’
löytääkseni työmiehiä, jotka omistavat Citroënin ja osaavat
algebraa. Pakenin ’vanhaa’ kauneutta ja runoutta löytääkseni
sen uuden, jonka oma aikamme on luonut, joka on vain sille
ominainen… Sillä onneton on se, joka ei ymmärrä omaa aikaansa
eikä sitä rakasta.”
Sähkölamppu
on uusi orkidea, sanoi Jean Cocteau.
Mutta
hetkinen!
En
kai minäkin vaivu rypemään itsesäälissä?
Keskiviikkona
Helsingin Sanomat kirjoitti maailmantalouden tilasta näin:
”Maailmantalous vajoaa tänä vuonna koronaviruspandemian takia
pahimpaan taantumaan sitten 1930-luvun suuren laman, arvioi
Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF) tiistaina uudessa
suhdanne-ennusteessa.”
Historiaa
tutkimalla tietää (tai pelkää), että luvassa on ankaria aikoja, joiden
vallitsessa tuskin kukaan iloitsee kuluttamisen supistumisesta.
Mutta
toisenlaistakin puhetta kuulee. Sellaista kuuntelee mielellään,
vaikka toivoa olisi niukasti.
Tiistaina
espanjalainen pitkän linjan taloustoimittaja Mariano
Guindal kirjoitti Barcelonassa ilmestyvässä La Vanguardia
-lehdessä toiveikkaasti alkaneesta vuosikymmenestä. Maailma
muuttuu, mutta palaa entiselle uralle.
Guindal
sanoi, että aivan kuten tapahtui Espanjantaudin kohdalla 1918, iloinen
kaksikymmentäluku odottaa meitä, niin kuin se odotti silloin kun
1920-luku edesauttoi ihmisiä unohtamaan koetun pandemian ja 50
miljoonaa kuollutta. Nyt sama tapahtuu koronavirukselle, enemmän tai
vähemmän.
Muutamassa
vuodessa maailma voittaa tämän suunnattoman tartuntataudin ja palaa
kasvun tielle, Guindal ennusti. Me olemme teknologisen vallankumouksen keskelle. Liikemaailman ideat muuttuvat liiketoiminnaksi, johon saa nyt helposti halpaa rahaa.”
Guindalin mielestä meitä odottaa hieno vuosikymmen, iloinen 20-luku, vaikka tänä ja
ehkä myös ensi vuonna ajat ovat kovia.
Tärkeintä
elämässä on … eikä sekään ole kovin tärkeää.
Pitäisikö
uskoa omiin sanoihinsa? Vai lukea pahin mitä on kirjoitettu?
Ajatuksissani
elän ajatuksilla.
Sitten
tulee nälkä.
Kyösti Salovaara, 2014. Paavolaisen ajan koreutta Mulhousen automuseossa. |
Kun vertaa äitisi vaatetusta ja nykyistä arkityyliä, niin tulee vanhoja aikoja ikävä.
VastaaPoistaEnnen kaikki pukeutuivat niin hyvin kuin voi. Sitten tuli hyvän pukeutumisen ja laittautumisen halveksunta; alettiin tulkita, että älykäs ei välitä ulkoisesta, ainakin joissain piireissä Suomessa. Ja nykyään meillä on Amerikasta rantautunut tyyli pukeutua sellaisiin vaatteisiin, jotka ovat mahdollisimman mukavia ulkonäöstä välittämättä.
Totta, näin on. Äitini ei koskaan lähtenyt kotivaatteissa kaupungille ostoksille, ei edes 90-vuotiaana. No, ei hän koskaan verkkareitakaan taitanut käyttää.
PoistaIsäni sai 50-vuotislahjaksi firmalta pienen kaitafilmikameran, jolla 60-luvun tai 70-luvun alussa otti filmejä Mallorcan matkoilta. Niissä pistää heti silmään pukeutuminen; sekä matkustajat että matkaoppaat ovat parhaissa vetimissään kaikilla reissuilla vaikka aurinko paistaisi kuinka kuumasti.
Itseäni en tässä nyt voi korostaa pukeutujana. Yksi syy miksi menin ATK-hommiin 70-luvun alussa, oli että tiesin siellä saavan pukeutua vapaasti, toisin kuin yleensä konttoritöissä. Eli kesällä 1972 Valtion tietokonekeskuksessa käytettiin hollannikkaita ja farkkuja ja t-paitoja. Pikkutakin saattoi nähdä jollakin johtajalla, ei kenelläkään ohjelmoijalla. Itse en silloin kulkenut farkuissa vaan Micmacin samettihousuissa. Sen toki uskallan sanoa etten ole koskaan tuulipuvun sisään kääriytynyt.
Sama täällä, opettajana sai pukeutua kuten halusi ja olin siitä hyvin tyytyväinen.
PoistaAjan mukaan sitä mennään, mutta en mene niin pitkälle, että lähtisin ulos niissä jumppahousuissa, mitä kotona mukavuudenhaluisena pidän, ja vaikka Nanso myy samoja kaapuja yöpukuina ja "mekkoina", niin en pue niitä päälleni teatteriin vaan yöpuvuiksi.
Ennen naisilla oli leningit, nykyään on mekot. Leningit olivat kauniimmpia ja istuvampia, koska ne oli ommeltu kunkin mittojen mukaan joko itse tai ompelijalla. Minunkin äitini ompeli itse vaatteita sekä itselleen että meille lapsille. Leningeissä oli kankaalla päällysteyt napit ja muita huoliteltuja yksityiskohtia. Sellaisia vaatteita näin venäläisillä naisilla vielä 90-luvulla, kun meillä naiset kulkivat jo ketjumyymälöiden urheiluvaatteissa ja farkuissa.
Maltalla lomamatkalla joskus 80-luvun lopussa seurasin, miten paikalliset kulkivat sunnuntaisin parhaisiinsa pukeutuneina hitaasti rantaraittia ja pysähtelivät juttelemaan tuttujen kanssa. Turistit olivat siellä joukossa, osa hyvinkin eri tyylillä. Tuo maltalaisten tapa muistutti minua siitä, millaista oli omassa lapsuudessa, kun vapaa-aikaa juhlistettiin pukeutumalla paremmin kuin arkena, ei huonommin.
(Totean tämän muutoksen haikeana tässä ylisuuressa collegemekossani)
Olen kiinnostunut muodista ja pidän sitä yhtenä taiteen lajina.
Tuo äitisi pallohame on ikuisesti naisellisuuden huippu.
Onhan se vähän kummallista, että vapaa-ajan asuista on tullut työvaatteita. Positiivinen tulkinta voisi olla, että kun tasa-arvo on lisääntynyt, ei ulkoisille merkeillä enää haluta/pystytä julistamaan luokka-asemaa. Tietysti asian voi nähdä toisellakin tavalla.
PoistaTuntuu kuitenkin hätkähdyttävältä, että joskus aikaisemmin Ranskassa eismerkiksi lippahatutas tai samettihousuista pysytyi päättelemään että ko. henkilö oli työläinen. Eli voisiko tuo 70-luvun taitteessa tapahtunut asusteiden muuttuminen olla myönteinen kapina noita entisiä aikoja kohtaan?
Sitten on päädytty tähän nykyiseen kun millään ei ole väliä eikä mikään enään kerro mitään.
(Kun tulin tänne blogiin, äitini kuvat eivät näkyneet vaan niiden päällä oli kielletty ajosuunta liikennemerkki. Pelottavaa! Tarkkaileeko joku mitä (viattomiakin) kuvia saa laittaa nettiin?)
Aurinkoiset kuvat soreasta Meri-äidistä vievät aikaan, jolloin tyylikkyys oli mahdollisuuksien mukaan avainsana ja Burda pöydällä:)
VastaaPoistaHeränneitä mietteitä turhaa ja tarpeellista tiimoilta: Ehkä kyse on ihmisen alitajuisesta tarpeesta rakentaa itselleen, ympäristölleen jotain pysyvää. Sen ymmärtäminen, ettemme itseämme emmekä tätä maailmaa valmiiksi saa, vie kauan, lähelle peräseinän häämöttämistä.
Tulee oivallus, että ainoa, mikä on pysyvää, on muutos ja että monet kysymyksemme - sinänsä tärkeät kehittymisemme kannalta - auttamatta jäävät vastaustaan vaille. Silti on mielestäni tärkeää että ne tulevat itselle esitetyiksi, ääneen lausutuiksi; varauksella: ehkä sekään ei ole tärkeää...
Guindalin iloinen 20-luku kuulostaa kuulostaa utopialta, mutta varmaa on, ettei maailma palaa jengoilleen, vaan tulee olemaan pysyvästi uusille urilleen loksahtanut. Siihen asti ajaa hurautellaan mielikuvissamme tuolla upealla Mulhousen automuseon maantiekiitäjällä ja ajatuksissamme eletään ajatuksillamme nälkää odotellessa...
Joo, ainoa mikä pysyy on muutos. Jotenkin me kyllä tiedostamme sen ja olemme siinä alati mukana ja sitten kuitenkin yritämme rakentaa itselle tilan, jossa ei tarvitse muuttua, niin kuin hyvin sanot. Tässä varmaankin vaikuttavat myös ikiaikaiset, geneettiset ihmisen parametrit käyttäytymiseen ja maailman kokemiseen.
PoistaEhkä Guindal esittää toiveajatuksia eikä todennäköisiä. Mutta mitä pidempään yhteiskunnat lukkiutuvat, sitä suurempi vaara on ettei niitä meikäläisen elinaikana enää koskaan aidosti avatakaan. Tässä mielessä nuorempien ja vanhempien ikäluokkien perspektiivi eroaa toisistaan.