torstai 14. toukokuuta 2020

Sana vie, toinen tuo


[reaktioita, nyt]


Kyösti Salovaara, 2020.



Voi ei! Sydänsurut tappavat enemmän kuin tuberkuloosi.
    - Hollywood 1930-luvulla Woody Allenin filmissä Café Society

Globaalia edistymistä on vaikea nähdä katsomalla ulos ikkunasta. Se tapahtuu horisontin takana.
    - Hans Rosling teoksessa Faktojen maailma

Vapaus ei tarkoita sitä, että henkilö voi tehdä mitä haluaa, vaan sitä, että hän voi tehdä, mitä hänen voidaan kuvitella haluavan… Jos yksilö ei halua mitään tai haluaa vähän, hän ei silti välttämättä ole erityisen vapaa.
    - Ruurik Holm teoksessa Yksilönvapaus – tulevaisuuden hyvinvointivaltion peruskivi



Sanat eivät riitä kertomaan.
    Mutta niitä pitää käyttää, koska muutakaan ei ole.
    Sanailen – siis olen.


Viime torstaina puolenpäivän aikaan kuulin kevään ensimmäisen satakielen. Se lauloi Kirkonkyläntien ja Tapaninkyläntien risteyksessä, ojanreunan pusikossa.
    Sitten kävelin Vantaanjoen rantatiellä. Tuomarinkylän pellolla traktorimies teki toukotöitä. Sitä niittää mitä kylvää.
    Kylväjä ajatteli jo syksyä.
    Tuomarinkylän pelloilta on kahden tunnin kävelymatka Finlandia-talolle. Kylvökone ahersi melkein Helsingin keskustassa.
    Matkat ovat lyhyitä, etäisyydet mittaamattomia.


Jos eilen olisi huomenna, kaikki olisi helpompaa. Ainakin selkeää ja ymmärrettävää.
    ”Luonnonlait eivät tee eroa menneisyyden ja tulevaisuuden välillä”, sanoi Stephen W. Hawking. Tämä koskee myös koronavirusta.
    Ihminen käyttää luontoa monella tavalla. Luonnosta itsestään ei voi päätellä miten ihmisten yhteiskunta muuttuu, kehittyy, taantuu. Sosiaaliset suhteet, yritysten verkostot, yksilön onni ja autuus eivät määrity luonnonlaeista vaan ihmispolon kokemuksista ja haaveista. Moraali on ihmisestä, ei luonnosta.
    Koronavirus saataneen jossain vaiheessa kuriin, sydänsuruja ei koskaan.


Ihmisen on vaikea tarttua hetkeen. Se johtuu tavastamme ajatella. Kaikki eläimet ovat hetkessä valppaita, mutta ihmiseläin on muuttanut valppauden ajatteluksi siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. 
    Haikailemme menneisyyttä. Pelkäämme tulevaisuutta tai odotamme sitä toiveikkaana, haaveillen paremmasta.
    Tällä hetkellä on kahdenlaisia ihmisiä, vähintään.
    Yhdet odottavat, että palaamme mahdollisimman pian sellaiseen maailmaan, joka vallitsi ennen koronaa. Minä kuulun heihin.
    Toiset taas toivovat, että koronavirus opettaa ihmisen luopumaan monista mukavista ja lennokkaista asioista ja palaamaan yksinkertaiseen, vaatimattomaan ja selkeään elämäntapaan, jota he kutsuvat ”uudeksi normaaliksi”.
    "Uudessa normaalissa" ihmisten enemmistö tyytyy vähään ja viettää paikallista ja vaatimatonta elämää. Uudessa normaalissa vain pieni vähemmistö, eliitti saa elää runsasta ja henkisesti vireää elämää.  Ainahan eliitti niin elää.


Kun lukee mitä kirjoitetaan, edellä mainittu kahtiajako tulee ilmi myös ns. asiantuntijoiden kirjoituksista.
    Yhdet etsivät ratkaisua, joka restauroi hyvinvoinnin, toiset toivovat radikaalia muutosta takavuosien ”köyhempään” yhteiskuntaan. Ja molemmat ryhmät, asiantuntijat, vetoavat faktoihin ja trendeihin, näkyvään ja näkymättömään.
    Äitienpäivänä söin suomalaisittain valmistettua paellaa. Se ei juuri eronnut espanjalaisesta, sillä Espanjassakin paella tehdään monella tavalla. On monta oikeaa tapaa.
    Joku sanoi, että paella on kuin Espanja: monivärinen, monista aineksista koottu ja huonosti sulava.
    Oikeastaan koko maailma on kuin paella, maittavasti moninainen mutta huonosti sulava ja jollain tavoin käsittämätön.
    Hetki vielä ja tulen Ilkka Herlinin älyttömään kirjoitukseen Helsingin Sanomissa 11.5.
    Pandemia laski rajapuomit ja tyrehdytti kansalaisten matkat yli rajojen. Mutta sapuska on kulkenut hienosti rajojen yli, jopa mantereilta toisille. Vappuna söin puolalaista porsaanposkea, toki espanjalaiseen tyyliin haudutettuna. Oli myös italialaisia varhaisperunoita, espanjalaista oliiviöljyä ja punaviiniä.
    Kuulosti muuten ironiselta, kun muuan kauppias kertoi, että kun hän pakkaa pandemia-ajan ruokaostoksia ihmisille kotiin vietäväksi, jokaisessa tilauksessa on kilo banaaneja.
    Tietääkseni banaaneja ei kasva Suomessa.


Kyösti Salovaara, 2020.
Paella valmistuu - kokki on juuri
 lisännyt riisin.


Asiantuntijoita kannattaa kuunnella. Heitä pitää myös varoa.
    Kun jonkin alan asiantuntija puhuu tulevaisuudesta, onko hän siinäkin asiantuntija vai pelkästään ennustajaeukko? Luonnonlait eivät erottele menneisyyttä tulevaisuudesta, mutta tulevaisuutta ennustava tekee aina eron menneisyyden ja tulevan välillä – muutenhan ei olisi mitään ennustettavaa.
    Hans Rosling kertoo kirjassaan Faktojen maailma, kuinka ns. oppineet, asiantuntijat ja jopa Nobel-palkitut vastaavat väärin kun heiltä kysytään faktatietoja maailman tilasta. He vastaavat yhtä väärin (tai oikein) kuin simpanssi, jolle esitetään samat kysymykset.
    ”Älykkyys – numeroiden hallitseminen tai koulutus tai edes Nobelin palkinnon saaminen – ei ole oikotie globaalien faktojen hallintaan”, Rosling toteaa. ”Asiantuntijat ovat asiantuntijoita vain omalla alallaan. Joskus asiantuntijat eivät ole asiantuntijoita edes omalla alallaan.”
    Ilkka Herlin on Suomen rikkaimpia ihmisiä: hän on Cargotecin suuromistaja, luomuviljelijä, historiantutkija ja Elävä Itämeri -säätiön perustajajäsen. Voi siis sanoa, että Herlin on asiantuntija monessa asiassa.
    Kuitenkin hän väitti Hesarissa, että ”pandemia korostaa suurtuotannon riskejä”.
    ”Teollisessa kasvin- ja lihantuotannossa halvat hinnat perustuvat siihen, että kenenkään missään päin maailmaa ei tarvitse maksaa tuotannon ulkoiskustannuksia”, Herlin sanoi.
    Rivien välissä Herlin tuntui vaativan, että maailmalla palataan teknologiasta riisuttuun pienviljelyyn, ikään kuin sellainen pelastaisi maailman ruokahuollon kriisin tai edes rauhan aikana. Herlinin suhtautuminen moderniin kuulosti tunkkaisen konservatiiviselta.
    Todellisuus on tietenkin toinen, niin kuin banaaniesimerkkini todistaa.
    Herlin ei näe globalisaatiota ikkunasta ulos katsoessaan. Ei huomaa mitä se pelastaa.
    Vuonna 1800 - silloin kun ”primitiivinen” viljely oli vallalla eikä globalisaatiosta ollut juuri tietoa - ihmiskunnan väestöstä 85 % eli äärimmäisessä köyhyydessä. Vuonna 1950 maailman väestöstä 50 % oli yhä äärimmäisen köyhyyden piirissä. Mutta sitten kun globalisaatio pääsi todella vauhtiin, äärimmäinen köyhyys osui enää 9 prosenttiin maailman ihmisistä!
    Entäpä ravitsemus?
    Vielä vuonna 1970 aliravittujen ihmisten osuus koko maapallon väestöstä oli 28 %, siis melkein joka kolmas ihminen kärsi nälkää. Vuonna 2010 aliravittujen osuus oli pudonnut 11 prosenttiin. Teollinen ja teknologiaa hyväksikäyttävä maatalous ja globaalinen työnjako pelastivat ihmiskunnan – eivät suistaneet sitä turmioon.



Romantiikka kuuluu ihmisen elämään, mutta voiko yhteiskunnan tulevaisuuden järjestää menneisyyttä romantisoimalla?
    Monet uskovat että kyllä voi. Askeesi ei ehkä ole kivaa, mutta se on aitoa, moni asiantuntija julistaa. Alkukantaiseen elämään suistettu ihminen ei tajua olevansa orja, jos hänelle ei kerrota mitään paremmasta maailmasta. Kun pään painaa puskaan, kannattaa toivoa ettei ohikulkija potkaise persuksille.
    Mutta kaikkeen tottuu, sanoi pässi kun päätä leikattiin.
    Itku pitkästä ilosta!
    Kun monet asiantuntijat maalailevat ”uutta normaalia” kurin, askeesin ja vaatimattomuuden harmailla väreillä, he selvästi tuntevat vahingoniloa yksilönvapauden kaventumisesta, mummojen ja pappojen etelänmatkojen loppumisesta ja nuorison shoppailuinnon laantumisesta.
    Maailma pelastuu meidän ryhtyessä "spartalaisiksi". Uhrautuvalle yksilölle käy köpelösti, mutta siitä viis.


Lopettakaamme luonnon romantisointi!
    Näin huudahti intialais-brittiläinen kirjailija, filosofi, neurobiologi ja historioitsija Kenan Malik The Guardian-lehdessä viime sunnuntaina.
Malik sanoi, että luontoa ei kannata romantisoida, koska me uhmaamme hyvinvointimme takaamiseksi sitä niin paljon koko ajan.
    Malik kritisoi ilmassa lentäviä hokemia ja meemejä. ”Maailma parantuu, ihminen on virus”, meemit väittävät. ”Luonto lähettää meille viestin”, joku intoilee. ”Luontoäiti pakottaa meidät sisätiloihin, niin kuin kurittomat lapset. Luonto yritti varoittaa meitä, mutta emme uskoneet ja nyt luontoäiti ottaa kontrollin.”
    Ehkä tuommoisille intoilijoille pitäisi muistuttaa mitä ”luonnon kontrolli” tarkoittaa, Malik sanoo. Että ”luontoäiti” tuomitsee sadattuhannet ihmiset kuolemaan, että sadattuhannet tuomitaan menettämään elantonsa ja että maailmaa uhataan raamatullisella nälänhädällä.
    Malikin mielestä meidän tulisi muistaa, että sitä mikä nyt tuntuu synnilliseltä ja epäluonnolliselta, pidettiin vielä jokin aika sitten luonnollisena ja autenttisena. Malik lainaa amerikkalaista uskontotieteilijää Alan Levinovitziä, joka asui Kiinassa ja joka muistelee, kuinka ennen Wuhanin koronaiskua kiinalaisilla eläintoreilla vaeltelu tuntui vapauttavalta ja autenttiselta kokemukselta; sitä piti tervetulleena vaihteluna, kun oli tottunut supermarkettien muovipakkauksiin ja steriileihin pakastealtaisiin, missä kuolleet kananpojat ovat lasin takana. Eläintorilla liha oli luonnollista, pakastamatonta, prosessoimatonta, jopa ihan elävää.
    Levinovitzin mielestä ”luonto” ja ”luonnollinen” ovat muuttuneet Jumalan ja Pyhän synonyymeiksi. Ja tässä ajattelussa ihmiset eivät ole syntisiä, koska eivät tottele Jumalaa vaan siksi, että ovat tehneet pahaa luonnolle, opettajallemme, jonka viisaudesta meidän pitää löytää elämällemme uudestaan moraaliset säännöt.
    Luonnon romantisoinnin juuret ovat Malikin ja Levinovitzin mielestä etuoikeutettujen elämänmuodossa.
    Vain niillä jotka ovat suojassa luonnontuhoilta, on lisenssi romantisoida luontoa. Vain niissä maissa missä ihmisillä on etuoikeus hyvään terveydenhoitoon, ihmiset pitävät erivapautenaan ja oikeutenaan vältellä rokotuksia, harrastaa vaihtoehtoisia lääkkeitä ja turvautua ”luonnolliseen synnytykseen”.


Eiliseen ei pääse. Huomista ei vielä ole.
    Sanailen, siis olen olemassa.
    Viime lauantaina Suomen siniristiliput liehuivat tuimassa ja koleassa kevättuulessa. Vietettiin Eurooppa-päivää.
    Toisin kuin muualla Euroopassa Suomessa ei vedetä lippusalkoon EU:n tähtilippua.
    Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla eikä noista euroopalaisistakaan oikein tiedä.
    Parempi suomalainen pyy pivossa kuin kymmenen ulkomaista oksalla.
    Toivottavasti jokainen suomalainen tajuaa uuden normaalin aikana suomalaisuuden idean ja noudattaa Franz Kafkan antamaa ohjetta:
    ”Kaksi elämänalun tehtävää: Supista piiriäsi yhä ahtaammaksi ja käy yhä uudelleen tarkastamassa, ettet vain piileskele jossakin piirisi ulkopuolella.”


Kyösti Salovaara, 2020.

13 kommenttia:

  1. "Uusi normaali" on mielestäni aivan turha termi. Tätä sanaparia käyttivät aluksi jotkut perussuomalaiset, ilmeisesti ulkomaisen mallin mukaan, tarkoittamaan sitä, että nyt on monta vaihtoehtoista totuutta. Laura Huhtasaari erikoistui tämän termin käyttäjänä. Hänen mielestään voi heitellä ilmaan "erilaisia totuuksia" ja se mikä saa eniten kannatusta on sitten yhteinen totuus.
    No, nyt on sitten tämä uusi merkitys, jonka hallitus on ilmeisesti tarkoittanut jotenkin lohduttavaksi: älkää pettykö, vaikka kaikki ei ihan heti ole kuten ennen. Joillaki ihmisillä tämä termi on dystooppinen, tulee uusi yhteiskunta kuten Maon Kiina. Mystikoilla "uusi normaali" on Jumalan tai luonnon kosto pahoille ihmisille.

    Itse uskon, että siirrymme kohti vanhaa tuttua elämää niin pian kuin se on mahdollista, ja niin on hyvä. Pankit eivät ole kaatumassa. Talous elpyy, ja ihmiset elpyvät. Lääkefirmat tahkovat voittoa uusilla koronaankin purevilla lääkkeillä. Toivottavasti se rokotus keksitään. Maailma on paella, yhtä paella kuin ennenkin. Hyvä metafora!

    Ihmettelen samaa kuin sinä: miksi ihmeessä meillä ei vieläkään ole alettu käyttää EU:n lippua? Joissain Euroopan maissa molemmat liput ovat koko ajan käytössä, oma ja EU:n. Tarvitseeko sen lipun käytössä olla niin nuukaileva ylipäänsä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet varmaankin oikeassa, että hallitus käyttää tuota "uutta normaalia" ikään kuin lohduttavassa mielessä, mutta hallitus ei huomaa, että monelle se todellakin tuo enemmän dystooppisen mielikuvan kuin lohduttavan. Hallitushan on (minun mielestäni) selvinnyt tästä kriisistä hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta jos jotakin haluaa kritisoida, niin tiedotusta, sillä sanojen ja vihjattujen merkityksien viestiä on välillä ollut vaikea ymmärtää. Minulle on tullut mieleen, että hallitukselta puuttuu se yksi ihminen, joka osaisi kirjoittaa tiedotteet suomeksi! Virkamiesten kapulakieli johtaa tässäkin asiassa hakoteille.

      Esimerkki: kun olimme Espanjassa ja siellä alkoi hätätila ja Suomessa hallitus kertoi (16.3) toimenpiteistä Suomeen tulevien kohdalla näin: "Ulkomailta saapuvat ohjataan 14 päivän karanteeniin..."

      Jokainen joka osaa lukea tajuaa mitä tuossa tarkoitetaan: siis että Suomessa odottaa joku virallinen karanteenipaikka.

      Oikeastihan hallitus tarkoitti, että ulkomailta tulevat opastetaan viettämään kotiin tultuaan kotonaan karanteenissa 14 päivää.

      Yritin silloin (vielä Espanjassa ollessa) kirjeellä sekä Hesarin että Ilta-Sanomien päätoimittajille saada ko. lehtiä selvittämään hallitukselta mitä heidän käyttämänsä "ohjaaminen" käytännössä tarkoittaa ja kertomaan sen lukijoilleen (joita oli eri puolilla maailmaa). Kumpikaan päätoimittaja ei vastannut mitää eikä kumpikaan lehti yrittänyt selventää hallituksen ohjetta. Sitten myöhemmin molemmat lehdet kyllä pitivät helkkarinmoista meteliä kun lentokentällä ei tiedetty miten menetellä. Jos olisivat tarttuneet pyyntööni, ja selvittäneet asian 16.3, niin ehkä koko soppaa Vantaalla ei olisi syntynytkään. Mutta lehdistöähän ei pidä arvostella - pois se minusta.

      Poista
    2. Matkustajille tiedottaminen on varmaan ollut aluksi tosi huonoa ja käytetyt termit vääriä. Puhuttiin karanteenista, kun kyseessä oli omatoiminen karanteenissa oleminen. Kyllä sitä täällä Suomessa tiedotuksissa selitettiin, mutta kohderyhmähän oli väärä. Sitä ei kukaan olisi uskonut, että käytännön ohjaaminen lentokentillä puuttui aluksi täysin. Porukka paineli ahtaisiin busseihin ja muihin yleisiin kulkuvälineisiin ja suoraan kauppaan. Lämpimistä maista tulleilta ei ilmeisesti ole kuitenkaan lähtenyt mitään tartuntaketjua, kuten laskettelupaikoista Pohjois-Italiasta, Lapista ja Vuokatista. Tiivis ja pitkäkestoinen lähekkäin olo on ilmeisesti pahinta tartuttamisen kannalta. Ja eikös Pergamoniin tauti tullut ensin sikäläiseen kiinalaiskaupunginosaan Kiinasta sukuloimasta palaavien mukana. Kiinasta on lähtenyt niin monta eläimistä levinnyttä pandemiaa, että toivottavasti tämä saa heitä tarkistamaan käsitystään ruokatoreista.

      Nykyhallituksessa on hyvää energisyys ja yhteistyöhalukkuus sekä virheiden myöntäminen, mutta juuri kuten sanoit, niin viestintä ei ole aina onnistunutta. Ihmiset eivät odota sanatarkkaa lakitekstien lukemista, vaan sen selvittämistä, miten asiat käytännössä hoidetaan. Jotkut käytännön ohjeet taas ovat hassuja, kuten Li Anderssonin ohjeet kahden metrin turvaväleistä koulussa, riittäisi kun sanoisi, että pyritään väljyyteen.
      Ehkä siellä voisi olla joku kokeneempi viisas pää tiedottajan tehtävissä.
      Oi nyt just alkaakin, alkoi jo, tiedotustilaisuus...

      Poista
    3. Tämä info oli hyvin selkeä, asiantuntijalääkärillä hyvät kaaviot ja Marin osasi selittää kaiken arkikielellä. Juuri Mariniin olen ollut muutoinkin erittäin tyytyväinen. Tavoite on koronan leviämisen estäminen ja sitä on jatkettava niin kauan kuin tauti jyllää globaalisti eikä Suomi eristäydy muusta maailmasta. Kyllähän se jyllää ja pahasti aivan meidän ympärillämme. Sekä Ruotissa että Venäjällä paha tilanne, Venäjällä varmaan kauheampi mitä tiedetään.
      Suomessa on juuri nyt hyvä tilanne, jopa Viroakin parempi, joten eiköhän strategia ole ollut oikea. Silti pitää varautua uusiin aaltoihin.

      Poista
    4. Yep, samaa mieltä - selkeä ja informatiivinen tilaisuus.

      Maallikot - ja toimittajatkin ovat maallikoita - odottavat aina yhtä graalin maljaa, jonka näksi omin silmin ja jossa totuus kerrottaisiin yhdellä sanalla, yhdellä luvulla, mutta koska todellisuus on moninainen ja siihen vaikuttaa niin monta asiaa, ei yhtä lukua, yhtä onnen maljaa ole olemassa.

      Ehkä tuo nyt tuli selväksi. Aamusella radiossa kerrottiin, kuinka Saksassa on kolmen mittarin seuranta ja Ranskassa kahden. Suomessa niitä nyt on vielä enemmän.

      Toissa-iltana Espanjassa julkistettiin ekat tiedot suuresta vasta-ainetestistä, jolla yritetään saada selville kuinka moni on todella sairastanut viruksen. Tulos oli (70 000 testattu, satunnaisotoksella) että n. 5 % on käynyt viruksen läpi. Tästä seuraa kuolleisuusaste: koko Espanja 1,1 % kaikista viruksen saaneista. Luvussa on suurta vaihtelua eri puolilla Espanjaa. Jossakin kuolleisuus on yli 3%, mutta jossakin paljon vähemmän, esimerkiksi Malagassa alle 0,5 % kaikista viruksen saaneista.

      Jotkut ovat jo hermostuneet tästäkin. Toisaalta: jos tauti sittenkin tarttuu näin huonosti, eikö se paranna mahdollisuutta palata varovaiseen normaalielämään?

      (Tutkimuksen tiedot luin El Pais -lehdestä.)

      Ps. tänään El Pais kertoi että todennäköisesti 99 % viruksen saaneilla on kehittynyt vasta-aineita ja heillä on immuniteetti uutta sairastumista vastaan.

      Poista
  2. Pullahutitpa mietintämyssysi alta tukun kiintoisaa pohdittavaa....

    Paella ja koko espanjalainen keittö canejoinen, papas arrugadoineen jne. on yhtä herkuttelua tulvillaan ja Espanjalainen ruletti, Pimientos de Padron on yllätävä ja hauska tarjottava, kaikki toimivaisia tuunaillen kotomaassakin.

    Uusi normaali on keinotekoinen ja jo nyt loppuunkaluttu; meillä on huominen ja tulevaisuus. Hallitus hakee linjojaan hiukka hätäisesti, eikä käytä tarpeeksi esim. hankinnoissaan sitä osaamista, mikä Suomesta löytyy. Kokemuksen ääni puuttuu, tiedotuksessa on petraamista, mutta yrityksenhalua ja nuorta intoa riittävästi.

    Kuinka onkaan vaikeaa elää tätä hetkeä, sitä ainutta mikä meillä on. Menneisyys on käsitelty ja tulevasta emme voi tietää.
    Harjoittelemista riittää, ja kesken taitaa jäädä...
    Elisabeth Kübler-Ross viesittää: ”Älä odota, että saat katsoa viimeisen kerran merta, taivasta, tähtiä tai rakastettuasi. Mene katsomaan niitä nyt.” :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on aina hyvä ohje, siis "tartu hetkeen"!

      Kummallisen vaikeaa sitä vaan on noudattaa. Ja kun "hetken" ohittaa eikä siihen tartu, nin vasta myöhemmin kiroilee itsekseen: olisipa tuokin pitänyt tehdä, tuonnekin mennä, tuollakin olla...

      Poista
  3. Vuonna 1970 ihmisiä oli 3,7 miljardia. Tästä 28 % on reilu miljardi.
    Vuonna 2010 ihmisiä oli 7 miljardia. Tästä 11 % on vajaat 800 miljoonaa. Ehkä tämä suhteuttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä - ja kun tietää että Suomen kaltaisisa kehittyneissä maissa syntyvyys on aika pientä, niin maailma on todella kehittynyt&vaurastunut siellä missä ennen oltiin todella paljon jäljessä "länsimaita".

      Länsimaissa voivotellaan, että keskiluokan asema on jymähtänyt paikalleen eikä vauraus ole kasvanut ja että vain upporikkaat ovat rikastuneet - samalla jää huomaamatta kuinka hemmetin paljon ihmiset ns. kehitysmaissa ovat vaurastuneet ja saavuttaneet hyvinvointia

      Poista
  4. Kyösti & al

    Mietin tässä niitä aiempia pandemioita, niin kuin Justinianuksen ruttoa ja sitä sen toista aaltoa 1348 ja Espanjan kuumetta. Onko ihmisten reagointi nyt erilaista? Oletan että varsinkin ensimmäisissä sairauksissa ilmoitettiin että Jumala rankaisee. Ja Espanjan kuume taisi kertoa vain sen että sota voi olla monella tavalla hengenvaarallista.

    Ihmisiä on liikaa ja historia opettaa, että pandemiat ja sodat eivät ole lopettaneen väestönkasvua. Olen ollut jossain vaiheessa tekemisissä kehitysyhteistyön kanssa ja siitä kertoi yksi kirjakin aika hyvin, Matti Pulkkisen Romaanihenkilön kuolema. Sitä varmaan saa kirjastoista, jotka ainakin meillä ovat vielä kiinni. Tai auki kyllä, mutta vain varatut kirjat saa kirjastosta.

    Lehdistö taitaa tarkoittaa minulle vähän eri puolilta katsottua todellisuutta, koronankin. Luen Hesaria, mutta sen anti on ollut ehkä vähän pienempi kuin Ylen ja Guardianin. Guardian on todella hyvä jos tahtoo miettiä mitä n.k. maailmassa tapahtuu.

    Tässä omaehtoiseessa karanteenissa on kyllä puolensa. Sitten sillä on myös vastapuolensa, koska en kuule keskusteluita. Kaipaan ihan kamalan paljon vesijumpparyhmien pukuhuonekeskusteluita. Uimahalli ei ole avautumassa vielä. Polvet ja muutkin nivelet kärsivät vesijumpan puutteesta, tämä on isoin tauko mitä on ollut siinä suhteessa suunnilleen 20 vuoteen...

    Mutta keskusteluja voi käydä myös täällä. Olen tykännyt mielestäni jossain määrin vilkastuneesta blogien päivittymisestä. Täällä voi ajatella ääneensä, jos kyllästyy kotiväkeen - monella sitä ei ole. Ihmiset hoitavat läheisiään olemalla läsnä, kuuloetäisyydellä.

    Olen siis iloinen pysähtymisestä, mutta kaipaan sitä että saan halata milloin ketäkin alastonta mummua ja sen tytärtä ja olla iloinen siitä että ovat edelleen hengissä.

    Meillä voi joskus tuossa syksyn korvalla olla vaikeuksia opetella halaamaan toisiamme. Noh, meitä suuria ikäluokkia on vissiin edelleen hengissä aika paljon. Yksinäisiä ja vähemmän yksinäisiä.

    Mutta niinhän se on tavallisessakin elämässä. Jos semmoista nyt voi sanoa olevan olemassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hesari on tosiaan normaaliakin "heiveröisempi" näinä aikoina. Kenties toimittajien etätyö ei sittenkään oikein sovi monipuolisen journalismin tekemiseen, vaikka luulisi että kotona on rauha syventyä kaikenlaiseen.

      Olen ollut huomaavinani yhden huolestuttavan piirteen Hesarin jutuissa: Jos artikkelissa esitetään matemaattisia, tilastoihin ja todennäköisyyksiin liittyvää aineistoa, melkein jokaisessa jutussa on sellaisia kardinaalivirheitä, että ne pitää korjata seuraavana päivänä. Tänäänkin on iso korjaus maksetuista veroista / kaupungit ja kaupunginosat. Ei siis toimittajat pärjää, vaikka osaisivat kirjoittaa, jos matematiikan osaaminen on huonoa.

      Niinpä: mitä on tavallinen elämä? Vai onko se jokaisen kohdalla "tavatonta" eli erilaista.

      Jotkut palkkatyössä käyvät ovat helpottuneet kun voivat olla kotona etätyössä, kenties perheensä kanssa, vieressä. Heille tuo on vaihtelua.

      Kun taas meikäläisen kaltainen aina-kotona-yksin-asuva tuntee todellakin joutuneensa vangiksi, kun juuri mitään vaihtelua ei ole. Jokapäiväiset kävelylenkitkin alkavat tuntua pakolliselta tehtävältä ja hemmetin tylsiltä.

      Kun moni on hehkuttanut, että nyt voi "syventyä itseensä", joku irvileuka sanoi, että tuohan on pahinta mitä ihmisyhteisölle voi tapahtua. Kannattaisi siis syventyä johonkin muuhun kuin itseensä.

      No, en tiedä - jos elelee yksin, niin itsestä kyllä saa tarpeekseen ilman koronaakin.

      Poista
  5. Kyösti on näköjään sitä mieltä että koronan jälkeen palaa entinen elämä. Tarkoitat varmaan ihan lähimenneisyyttä. Mutta voidaan palata myös siihen aikaan, jolloin oltiin lapsia tai nuoria aikuisia. Siinä ajassa kaikkea oli vähemmän mutta riittävästi. Siinä ajassa mm. velkaa ottaneelta edellytettiin velan takaisin maksamista. Silloin ainakin jollain aikavälillä tulojen ja menojen tuli olla tasapainossa niin yksilön elämässä kuin valtakunnankin tasolla.

    30 vuotta sitten laman aikana suuri velkaantuminen käynnistyi. Velkaa valtio otti niin paljon kuin sai. Silloin markka-aikaan raja tuli nopeasti vastaan. Euron myötä rahahana sitten aukesi ja ainakin kymmenen vuotta kulut ovat olleet monta tuhatta miljoonaa tuloja suuremmat. Tasapainoon on kyllä puheissa pyritty mutta teoissa ei.

    Nykyinenkin hallituskin pyrki ohjelmassaan kauniisti tasapainon saavuttamiseen, mutta korona antoi hyvän syyn kurssin muuttamiseen. Parikymmentätuhattamiljoonaa lisää velkaa ei nyt tunnukaan yhtään missään. Ja rahaa saa. Mitään esteitä ei ole. Vain oppositio vähän viran puolesta räksyttää, kuten Junkkari kirjoitti. Ihmeellinen aika kun piikki on aina auki!

    Kymmenen vuoden takainen kriisi johtui velkaantumisesta. Sen jälkeen velan määrä on moninkertaistunut. Euroopan ja USAn keskuspankkien seteliautomaatit syytävät rahaa markkinoille minkä ehtivät. Ei nyt varmaan heti tälle menolle tule loppua, mutta järjellä ajatellen ei tässä mitään järkeä ole. Jossain vaiheessa aletaan lainoja mitätöimään. Lainat ja omaisuudet nollataan. Pienen ihmisen rahoista viis mutta velan antajat kuten eläkerahastot ja pankit menettävät paljon ehkä kaiken. Silloin on kaikilla pakkopaluu entiseen, jossa tulojen ja menojen on oltava tasapainossa.

    Ennen sitä ollaan onnellisia nykytilasta. Eläkeläisen elämä on ainakin Suomessa melkein täydellistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, toivon että palataan lähimenneisyyteen, ei kauemmas.

      Tietysti lapsina ja nuorina 1950-luvulla oltiin onnellisia. Lapset ovat ”aina” onnellisia, jopa sotatantereiden liepeillä.

      Ihminen on hyvin mukautuva eläin. Meillä on kussakin ajassa ja elämäntilanteessa mahdollisuuksien horisontti, johon omaa elämää sopeuttaa ja leventää. 50-luvulla se oli aika pieni, nykyään iso, koko maapallo.

      1950-luvulla minulle oli lapsena mahtava kokemus päästä Kotkan saarelta Summaan tai mummon luokse Anjalaan. Tänään ei minulle kannata perustella, että kun et pääse Pariisiin, mene Järvenpäähän – kyllä sen sinulle täytyy riittää.

      Pakinassakin viittaa filosofien käymään keskusteluun. Onko orja vapaa, jos hän ei kaipaa mitään muuta kuin orjana olemista. Onko eläkeläinen onnellinen, jos hän ei kaipaa mitään muuta kuin kotinurkissa olemista? Ja jos on, niin pitäisikö sen riittää kaikille eläkeläisille?

      Orjan vapaudesta pelkän subjektiivisen tunteen perusteella voi olla eri mieltä, eli on olemassa objektiivisempi arvo vapaudella kuin pelkästään se, mitä yksilö kokee. Mutta jos eläkeläinen haluaa olla vain kotona, se on hänen oma valintansa. Suomessa ei ole pakko liikkua, mutta, ja tämä on tärkeää, ihmisten perusoikeuksiin kuuluu vapaan liikkumisen periaate. Jos orja liittoutuu orjanomistajan kanssa estämään muiden orjien vapautumisen, hän toimii ihmisyyttä vastaan. Vähän samalla tavalla pitänee ajatella, että jos yksilöt eivät halua liikkua, eivät syödä jotain, eivät lukea jotain, eivät katsoa jotain elokuvaa, eivät kuunnella jotain musiikki, niin siitä ei voi tehdä yhteiskunnallisia lakia eikä päätöstä, joissa muilta ihmisiltä kielletään em. mainittujen asioiden harrastaminen.

      Kun kaikki ovat velkaa kaikille, onko kukaan velkaa kenellekään?

      Vaikea kysymys. Antikapitalistien mielestä koko pankkijärjestelmä on eräänlainen pyramidihuijaus. Se saattaa sitä hyvinkin olla, mutta oikeastaan se ei huijaa kanssaihmisiä, vaan siirtää sovitulla tavalla velat tulevaisuudessa tapahtuvan tuottavuuden maksettavaksi.

      No, tuottavuus ei ehkä kasvakaan loputtomiin eivätkä sopimukset pidä. Joten… pirukin saattaa kaiken periä.

      Luulen kuitenkin että esim. ilmastomuutoksen torjumisen valtava hinta maksetaan maailmanlaajuisella sopimuksella (jota ei tietenkään paperille panna) huonontaa rahan arvoa X-prosentilla!

      Poista