[reaktioita,
nyt]
Kyösti Salovaara, 2020. |
Voi
ei! Sydänsurut tappavat enemmän kuin tuberkuloosi.
- Hollywood 1930-luvulla Woody Allenin filmissä Café Society
Globaalia
edistymistä on vaikea nähdä katsomalla ulos ikkunasta. Se tapahtuu
horisontin takana.
-
Hans Rosling teoksessa Faktojen maailma
Vapaus
ei tarkoita sitä, että henkilö voi tehdä mitä haluaa, vaan sitä,
että hän voi tehdä, mitä hänen voidaan kuvitella haluavan… Jos
yksilö ei halua mitään tai haluaa vähän, hän ei silti
välttämättä ole erityisen vapaa.
-
Ruurik Holm teoksessa Yksilönvapaus – tulevaisuuden
hyvinvointivaltion peruskivi
Sanat
eivät riitä kertomaan.
Mutta
niitä pitää käyttää, koska muutakaan ei ole.
Sanailen
– siis olen.
Viime
torstaina puolenpäivän aikaan kuulin kevään ensimmäisen
satakielen. Se lauloi Kirkonkyläntien ja Tapaninkyläntien
risteyksessä, ojanreunan pusikossa.
Sitten
kävelin Vantaanjoen rantatiellä. Tuomarinkylän pellolla
traktorimies teki toukotöitä. Sitä niittää mitä kylvää.
Kylväjä
ajatteli jo syksyä.
Tuomarinkylän
pelloilta on kahden tunnin kävelymatka Finlandia-talolle. Kylvökone
ahersi melkein Helsingin keskustassa.
Matkat
ovat lyhyitä, etäisyydet mittaamattomia.
Jos
eilen olisi huomenna, kaikki olisi helpompaa. Ainakin selkeää ja
ymmärrettävää.
”Luonnonlait
eivät tee eroa menneisyyden ja tulevaisuuden välillä”, sanoi
Stephen W. Hawking. Tämä koskee myös koronavirusta.
Ihminen
käyttää luontoa monella tavalla. Luonnosta itsestään ei voi päätellä miten
ihmisten yhteiskunta muuttuu, kehittyy, taantuu. Sosiaaliset suhteet,
yritysten verkostot, yksilön onni ja autuus eivät määrity
luonnonlaeista vaan ihmispolon kokemuksista ja haaveista. Moraali on ihmisestä, ei luonnosta.
Koronavirus
saataneen jossain vaiheessa kuriin, sydänsuruja ei koskaan.
Ihmisen
on vaikea tarttua hetkeen. Se johtuu tavastamme ajatella. Kaikki
eläimet ovat hetkessä valppaita, mutta ihmiseläin on muuttanut
valppauden ajatteluksi siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Haikailemme menneisyyttä. Pelkäämme tulevaisuutta tai odotamme sitä toiveikkaana, haaveillen paremmasta.
Tällä
hetkellä on kahdenlaisia ihmisiä, vähintään.
Yhdet
odottavat, että palaamme mahdollisimman pian sellaiseen maailmaan,
joka vallitsi ennen koronaa. Minä kuulun heihin.
Toiset
taas toivovat, että koronavirus opettaa ihmisen luopumaan monista
mukavista ja lennokkaista asioista ja palaamaan yksinkertaiseen,
vaatimattomaan ja selkeään elämäntapaan, jota he kutsuvat
”uudeksi normaaliksi”.
"Uudessa
normaalissa" ihmisten enemmistö tyytyy vähään ja viettää
paikallista ja vaatimatonta elämää. Uudessa normaalissa vain pieni
vähemmistö, eliitti saa elää runsasta ja henkisesti vireää
elämää. Ainahan eliitti niin elää.
Kun
lukee mitä kirjoitetaan, edellä mainittu kahtiajako tulee ilmi myös
ns. asiantuntijoiden kirjoituksista.
Yhdet
etsivät ratkaisua, joka restauroi hyvinvoinnin, toiset toivovat
radikaalia muutosta takavuosien ”köyhempään” yhteiskuntaan. Ja molemmat
ryhmät, asiantuntijat, vetoavat faktoihin ja trendeihin, näkyvään
ja näkymättömään.
Äitienpäivänä
söin suomalaisittain valmistettua paellaa. Se ei juuri eronnut
espanjalaisesta, sillä Espanjassakin paella tehdään monella
tavalla. On monta oikeaa tapaa.
Joku
sanoi, että paella on kuin Espanja: monivärinen, monista aineksista
koottu ja huonosti sulava.
Oikeastaan
koko maailma on kuin paella, maittavasti moninainen mutta huonosti
sulava ja jollain tavoin käsittämätön.
Hetki
vielä ja tulen Ilkka Herlinin älyttömään kirjoitukseen
Helsingin Sanomissa 11.5.
Pandemia
laski rajapuomit ja tyrehdytti kansalaisten matkat yli rajojen. Mutta
sapuska on kulkenut hienosti rajojen yli, jopa mantereilta toisille.
Vappuna söin puolalaista porsaanposkea, toki espanjalaiseen tyyliin
haudutettuna. Oli myös italialaisia varhaisperunoita, espanjalaista
oliiviöljyä ja punaviiniä.
Kuulosti
muuten ironiselta, kun muuan kauppias kertoi, että kun hän pakkaa
pandemia-ajan ruokaostoksia ihmisille kotiin vietäväksi, jokaisessa
tilauksessa on kilo banaaneja.
Tietääkseni
banaaneja ei kasva Suomessa.
Kyösti Salovaara, 2020. Paella valmistuu - kokki on juuri lisännyt riisin. |
Asiantuntijoita
kannattaa kuunnella. Heitä pitää myös varoa.
Kun
jonkin alan asiantuntija puhuu tulevaisuudesta, onko hän siinäkin
asiantuntija vai pelkästään ennustajaeukko? Luonnonlait eivät
erottele menneisyyttä tulevaisuudesta, mutta tulevaisuutta ennustava
tekee aina eron menneisyyden ja tulevan välillä – muutenhan ei
olisi mitään ennustettavaa.
Hans
Rosling kertoo kirjassaan Faktojen maailma, kuinka ns.
oppineet, asiantuntijat ja jopa Nobel-palkitut vastaavat väärin kun
heiltä kysytään faktatietoja maailman tilasta. He vastaavat yhtä
väärin (tai oikein) kuin simpanssi, jolle esitetään samat
kysymykset.
Ӏlykkyys
– numeroiden hallitseminen tai koulutus tai edes Nobelin palkinnon
saaminen – ei ole oikotie globaalien faktojen hallintaan”,
Rosling toteaa. ”Asiantuntijat ovat asiantuntijoita vain omalla
alallaan. Joskus asiantuntijat eivät ole asiantuntijoita edes omalla
alallaan.”
Ilkka
Herlin on Suomen rikkaimpia ihmisiä: hän on Cargotecin
suuromistaja, luomuviljelijä, historiantutkija ja Elävä Itämeri
-säätiön perustajajäsen. Voi siis sanoa, että Herlin on
asiantuntija monessa asiassa.
Kuitenkin
hän väitti Hesarissa, että ”pandemia korostaa suurtuotannon riskejä”.
”Teollisessa
kasvin- ja lihantuotannossa halvat hinnat perustuvat siihen, että
kenenkään missään päin maailmaa ei tarvitse maksaa tuotannon
ulkoiskustannuksia”, Herlin
sanoi.
Rivien
välissä Herlin tuntui vaativan, että maailmalla palataan
teknologiasta riisuttuun pienviljelyyn, ikään kuin sellainen
pelastaisi maailman
ruokahuollon kriisin tai edes rauhan aikana. Herlinin
suhtautuminen moderniin kuulosti
tunkkaisen konservatiiviselta.
Todellisuus
on tietenkin toinen, niin kuin banaaniesimerkkini todistaa.
Herlin
ei näe globalisaatiota ikkunasta
ulos katsoessaan. Ei huomaa mitä se pelastaa.
Vuonna
1800 - silloin kun ”primitiivinen”
viljely
oli vallalla eikä globalisaatiosta ollut
juuri
tietoa - ihmiskunnan väestöstä 85 % eli äärimmäisessä
köyhyydessä. Vuonna 1950 maailman väestöstä 50 % oli yhä
äärimmäisen köyhyyden piirissä. Mutta sitten kun globalisaatio
pääsi todella vauhtiin, äärimmäinen köyhyys osui enää 9 prosenttiin maailman ihmisistä!
Entäpä
ravitsemus?
Vielä
vuonna 1970 aliravittujen ihmisten osuus koko maapallon väestöstä
oli 28 %, siis melkein joka kolmas ihminen kärsi nälkää. Vuonna
2010 aliravittujen osuus oli pudonnut 11 prosenttiin. Teollinen ja
teknologiaa hyväksikäyttävä
maatalous ja globaalinen työnjako pelastivat
ihmiskunnan – eivät
suistaneet
sitä turmioon.
Romantiikka
kuuluu ihmisen elämään, mutta voiko yhteiskunnan tulevaisuuden
järjestää menneisyyttä romantisoimalla?
Monet
uskovat että kyllä voi. Askeesi ei ehkä ole kivaa, mutta se on
aitoa, moni asiantuntija julistaa.
Alkukantaiseen elämään suistettu ihminen ei tajua olevansa orja, jos hänelle
ei kerrota mitään paremmasta maailmasta.
Kun
pään painaa puskaan, kannattaa toivoa ettei ohikulkija potkaise
persuksille.
Mutta
kaikkeen
tottuu, sanoi pässi kun päätä leikattiin.
Itku
pitkästä ilosta!
Kun
monet asiantuntijat maalailevat
”uutta normaalia” kurin, askeesin ja vaatimattomuuden harmailla
väreillä, he selvästi tuntevat vahingoniloa yksilönvapauden
kaventumisesta, mummojen ja pappojen etelänmatkojen loppumisesta ja
nuorison shoppailuinnon laantumisesta.
Maailma
pelastuu meidän ryhtyessä "spartalaisiksi". Uhrautuvalle yksilölle käy
köpelösti, mutta siitä viis.
Lopettakaamme
luonnon romantisointi!
Näin
huudahti intialais-brittiläinen kirjailija, filosofi, neurobiologi
ja historioitsija
Kenan Malik
The Guardian-lehdessä viime sunnuntaina.
Malik
sanoi, että luontoa
ei kannata romantisoida, koska me uhmaamme hyvinvointimme
takaamiseksi sitä niin paljon koko ajan.
Malik kritisoi ilmassa lentäviä hokemia ja meemejä.
”Maailma parantuu, ihminen on virus”, meemit väittävät.
”Luonto lähettää meille viestin”, joku intoilee. ”Luontoäiti
pakottaa meidät sisätiloihin, niin kuin kurittomat lapset. Luonto
yritti varoittaa meitä, mutta emme uskoneet ja nyt luontoäiti ottaa
kontrollin.”
Ehkä
tuommoisille intoilijoille pitäisi muistuttaa mitä ”luonnon
kontrolli” tarkoittaa, Malik sanoo. Että ”luontoäiti”
tuomitsee sadattuhannet ihmiset kuolemaan, että sadattuhannet
tuomitaan menettämään elantonsa ja että maailmaa uhataan
raamatullisella
nälänhädällä.
Malikin
mielestä meidän tulisi muistaa, että sitä mikä nyt tuntuu
synnilliseltä ja epäluonnolliselta, pidettiin vielä jokin aika
sitten luonnollisena ja autenttisena. Malik
lainaa amerikkalaista uskontotieteilijää Alan
Levinovitziä,
joka asui Kiinassa ja joka muistelee, kuinka ennen Wuhanin
koronaiskua kiinalaisilla eläintoreilla vaeltelu tuntui
vapauttavalta ja autenttiselta kokemukselta; sitä piti tervetulleena
vaihteluna, kun oli tottunut supermarkettien muovipakkauksiin ja
steriileihin pakastealtaisiin, missä kuolleet kananpojat ovat lasin
takana. Eläintorilla liha oli luonnollista, pakastamatonta,
prosessoimatonta, jopa
ihan elävää.
Levinovitzin
mielestä ”luonto” ja ”luonnollinen” ovat
muuttuneet
Jumalan ja Pyhän synonyymeiksi.
Ja tässä
ajattelussa ihmiset
eivät ole syntisiä, koska eivät tottele Jumalaa vaan siksi, että
ovat
tehneet pahaa luonnolle, opettajallemme, jonka viisaudesta meidän
pitää löytää
elämällemme
uudestaan
moraaliset säännöt.
Luonnon
romantisoinnin juuret ovat Malikin ja Levinovitzin mielestä
etuoikeutettujen elämänmuodossa.
Vain
niillä jotka ovat suojassa luonnontuhoilta, on lisenssi romantisoida
luontoa. Vain niissä maissa missä ihmisillä on etuoikeus hyvään
terveydenhoitoon, ihmiset pitävät erivapautenaan ja oikeutenaan
vältellä rokotuksia, harrastaa vaihtoehtoisia lääkkeitä ja
turvautua
”luonnolliseen synnytykseen”.
Eiliseen
ei pääse. Huomista ei vielä ole.
Sanailen,
siis olen olemassa.
Viime
lauantaina Suomen siniristiliput liehuivat tuimassa ja koleassa
kevättuulessa.
Vietettiin Eurooppa-päivää.
Toisin
kuin muualla Euroopassa
Suomessa
ei vedetä lippusalkoon EU:n tähtilippua.
Ruotsalaisia
emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla eikä noista
euroopalaisistakaan oikein tiedä.
Parempi
suomalainen
pyy
pivossa kuin kymmenen ulkomaista
oksalla.
Toivottavasti
jokainen suomalainen tajuaa uuden normaalin aikana suomalaisuuden idean ja noudattaa Franz
Kafkan
antamaa
ohjetta:
”Kaksi
elämänalun tehtävää: Supista piiriäsi yhä ahtaammaksi ja käy
yhä uudelleen tarkastamassa, ettet vain piileskele jossakin piirisi
ulkopuolella.”
Kyösti Salovaara, 2020. |
"Uusi normaali" on mielestäni aivan turha termi. Tätä sanaparia käyttivät aluksi jotkut perussuomalaiset, ilmeisesti ulkomaisen mallin mukaan, tarkoittamaan sitä, että nyt on monta vaihtoehtoista totuutta. Laura Huhtasaari erikoistui tämän termin käyttäjänä. Hänen mielestään voi heitellä ilmaan "erilaisia totuuksia" ja se mikä saa eniten kannatusta on sitten yhteinen totuus.
VastaaPoistaNo, nyt on sitten tämä uusi merkitys, jonka hallitus on ilmeisesti tarkoittanut jotenkin lohduttavaksi: älkää pettykö, vaikka kaikki ei ihan heti ole kuten ennen. Joillaki ihmisillä tämä termi on dystooppinen, tulee uusi yhteiskunta kuten Maon Kiina. Mystikoilla "uusi normaali" on Jumalan tai luonnon kosto pahoille ihmisille.
Itse uskon, että siirrymme kohti vanhaa tuttua elämää niin pian kuin se on mahdollista, ja niin on hyvä. Pankit eivät ole kaatumassa. Talous elpyy, ja ihmiset elpyvät. Lääkefirmat tahkovat voittoa uusilla koronaankin purevilla lääkkeillä. Toivottavasti se rokotus keksitään. Maailma on paella, yhtä paella kuin ennenkin. Hyvä metafora!
Ihmettelen samaa kuin sinä: miksi ihmeessä meillä ei vieläkään ole alettu käyttää EU:n lippua? Joissain Euroopan maissa molemmat liput ovat koko ajan käytössä, oma ja EU:n. Tarvitseeko sen lipun käytössä olla niin nuukaileva ylipäänsä?
Olet varmaankin oikeassa, että hallitus käyttää tuota "uutta normaalia" ikään kuin lohduttavassa mielessä, mutta hallitus ei huomaa, että monelle se todellakin tuo enemmän dystooppisen mielikuvan kuin lohduttavan. Hallitushan on (minun mielestäni) selvinnyt tästä kriisistä hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta jos jotakin haluaa kritisoida, niin tiedotusta, sillä sanojen ja vihjattujen merkityksien viestiä on välillä ollut vaikea ymmärtää. Minulle on tullut mieleen, että hallitukselta puuttuu se yksi ihminen, joka osaisi kirjoittaa tiedotteet suomeksi! Virkamiesten kapulakieli johtaa tässäkin asiassa hakoteille.
PoistaEsimerkki: kun olimme Espanjassa ja siellä alkoi hätätila ja Suomessa hallitus kertoi (16.3) toimenpiteistä Suomeen tulevien kohdalla näin: "Ulkomailta saapuvat ohjataan 14 päivän karanteeniin..."
Jokainen joka osaa lukea tajuaa mitä tuossa tarkoitetaan: siis että Suomessa odottaa joku virallinen karanteenipaikka.
Oikeastihan hallitus tarkoitti, että ulkomailta tulevat opastetaan viettämään kotiin tultuaan kotonaan karanteenissa 14 päivää.
Yritin silloin (vielä Espanjassa ollessa) kirjeellä sekä Hesarin että Ilta-Sanomien päätoimittajille saada ko. lehtiä selvittämään hallitukselta mitä heidän käyttämänsä "ohjaaminen" käytännössä tarkoittaa ja kertomaan sen lukijoilleen (joita oli eri puolilla maailmaa). Kumpikaan päätoimittaja ei vastannut mitää eikä kumpikaan lehti yrittänyt selventää hallituksen ohjetta. Sitten myöhemmin molemmat lehdet kyllä pitivät helkkarinmoista meteliä kun lentokentällä ei tiedetty miten menetellä. Jos olisivat tarttuneet pyyntööni, ja selvittäneet asian 16.3, niin ehkä koko soppaa Vantaalla ei olisi syntynytkään. Mutta lehdistöähän ei pidä arvostella - pois se minusta.
Matkustajille tiedottaminen on varmaan ollut aluksi tosi huonoa ja käytetyt termit vääriä. Puhuttiin karanteenista, kun kyseessä oli omatoiminen karanteenissa oleminen. Kyllä sitä täällä Suomessa tiedotuksissa selitettiin, mutta kohderyhmähän oli väärä. Sitä ei kukaan olisi uskonut, että käytännön ohjaaminen lentokentillä puuttui aluksi täysin. Porukka paineli ahtaisiin busseihin ja muihin yleisiin kulkuvälineisiin ja suoraan kauppaan. Lämpimistä maista tulleilta ei ilmeisesti ole kuitenkaan lähtenyt mitään tartuntaketjua, kuten laskettelupaikoista Pohjois-Italiasta, Lapista ja Vuokatista. Tiivis ja pitkäkestoinen lähekkäin olo on ilmeisesti pahinta tartuttamisen kannalta. Ja eikös Pergamoniin tauti tullut ensin sikäläiseen kiinalaiskaupunginosaan Kiinasta sukuloimasta palaavien mukana. Kiinasta on lähtenyt niin monta eläimistä levinnyttä pandemiaa, että toivottavasti tämä saa heitä tarkistamaan käsitystään ruokatoreista.
PoistaNykyhallituksessa on hyvää energisyys ja yhteistyöhalukkuus sekä virheiden myöntäminen, mutta juuri kuten sanoit, niin viestintä ei ole aina onnistunutta. Ihmiset eivät odota sanatarkkaa lakitekstien lukemista, vaan sen selvittämistä, miten asiat käytännössä hoidetaan. Jotkut käytännön ohjeet taas ovat hassuja, kuten Li Anderssonin ohjeet kahden metrin turvaväleistä koulussa, riittäisi kun sanoisi, että pyritään väljyyteen.
Ehkä siellä voisi olla joku kokeneempi viisas pää tiedottajan tehtävissä.
Oi nyt just alkaakin, alkoi jo, tiedotustilaisuus...
Tämä info oli hyvin selkeä, asiantuntijalääkärillä hyvät kaaviot ja Marin osasi selittää kaiken arkikielellä. Juuri Mariniin olen ollut muutoinkin erittäin tyytyväinen. Tavoite on koronan leviämisen estäminen ja sitä on jatkettava niin kauan kuin tauti jyllää globaalisti eikä Suomi eristäydy muusta maailmasta. Kyllähän se jyllää ja pahasti aivan meidän ympärillämme. Sekä Ruotissa että Venäjällä paha tilanne, Venäjällä varmaan kauheampi mitä tiedetään.
PoistaSuomessa on juuri nyt hyvä tilanne, jopa Viroakin parempi, joten eiköhän strategia ole ollut oikea. Silti pitää varautua uusiin aaltoihin.
Yep, samaa mieltä - selkeä ja informatiivinen tilaisuus.
PoistaMaallikot - ja toimittajatkin ovat maallikoita - odottavat aina yhtä graalin maljaa, jonka näksi omin silmin ja jossa totuus kerrottaisiin yhdellä sanalla, yhdellä luvulla, mutta koska todellisuus on moninainen ja siihen vaikuttaa niin monta asiaa, ei yhtä lukua, yhtä onnen maljaa ole olemassa.
Ehkä tuo nyt tuli selväksi. Aamusella radiossa kerrottiin, kuinka Saksassa on kolmen mittarin seuranta ja Ranskassa kahden. Suomessa niitä nyt on vielä enemmän.
Toissa-iltana Espanjassa julkistettiin ekat tiedot suuresta vasta-ainetestistä, jolla yritetään saada selville kuinka moni on todella sairastanut viruksen. Tulos oli (70 000 testattu, satunnaisotoksella) että n. 5 % on käynyt viruksen läpi. Tästä seuraa kuolleisuusaste: koko Espanja 1,1 % kaikista viruksen saaneista. Luvussa on suurta vaihtelua eri puolilla Espanjaa. Jossakin kuolleisuus on yli 3%, mutta jossakin paljon vähemmän, esimerkiksi Malagassa alle 0,5 % kaikista viruksen saaneista.
Jotkut ovat jo hermostuneet tästäkin. Toisaalta: jos tauti sittenkin tarttuu näin huonosti, eikö se paranna mahdollisuutta palata varovaiseen normaalielämään?
(Tutkimuksen tiedot luin El Pais -lehdestä.)
Ps. tänään El Pais kertoi että todennäköisesti 99 % viruksen saaneilla on kehittynyt vasta-aineita ja heillä on immuniteetti uutta sairastumista vastaan.
Pullahutitpa mietintämyssysi alta tukun kiintoisaa pohdittavaa....
VastaaPoistaPaella ja koko espanjalainen keittö canejoinen, papas arrugadoineen jne. on yhtä herkuttelua tulvillaan ja Espanjalainen ruletti, Pimientos de Padron on yllätävä ja hauska tarjottava, kaikki toimivaisia tuunaillen kotomaassakin.
Uusi normaali on keinotekoinen ja jo nyt loppuunkaluttu; meillä on huominen ja tulevaisuus. Hallitus hakee linjojaan hiukka hätäisesti, eikä käytä tarpeeksi esim. hankinnoissaan sitä osaamista, mikä Suomesta löytyy. Kokemuksen ääni puuttuu, tiedotuksessa on petraamista, mutta yrityksenhalua ja nuorta intoa riittävästi.
Kuinka onkaan vaikeaa elää tätä hetkeä, sitä ainutta mikä meillä on. Menneisyys on käsitelty ja tulevasta emme voi tietää.
Harjoittelemista riittää, ja kesken taitaa jäädä...
Elisabeth Kübler-Ross viesittää: ”Älä odota, että saat katsoa viimeisen kerran merta, taivasta, tähtiä tai rakastettuasi. Mene katsomaan niitä nyt.” :)
Tuo on aina hyvä ohje, siis "tartu hetkeen"!
PoistaKummallisen vaikeaa sitä vaan on noudattaa. Ja kun "hetken" ohittaa eikä siihen tartu, nin vasta myöhemmin kiroilee itsekseen: olisipa tuokin pitänyt tehdä, tuonnekin mennä, tuollakin olla...
Vuonna 1970 ihmisiä oli 3,7 miljardia. Tästä 28 % on reilu miljardi.
VastaaPoistaVuonna 2010 ihmisiä oli 7 miljardia. Tästä 11 % on vajaat 800 miljoonaa. Ehkä tämä suhteuttaa?
Niinpä - ja kun tietää että Suomen kaltaisisa kehittyneissä maissa syntyvyys on aika pientä, niin maailma on todella kehittynyt&vaurastunut siellä missä ennen oltiin todella paljon jäljessä "länsimaita".
PoistaLänsimaissa voivotellaan, että keskiluokan asema on jymähtänyt paikalleen eikä vauraus ole kasvanut ja että vain upporikkaat ovat rikastuneet - samalla jää huomaamatta kuinka hemmetin paljon ihmiset ns. kehitysmaissa ovat vaurastuneet ja saavuttaneet hyvinvointia
Kyösti & al
VastaaPoistaMietin tässä niitä aiempia pandemioita, niin kuin Justinianuksen ruttoa ja sitä sen toista aaltoa 1348 ja Espanjan kuumetta. Onko ihmisten reagointi nyt erilaista? Oletan että varsinkin ensimmäisissä sairauksissa ilmoitettiin että Jumala rankaisee. Ja Espanjan kuume taisi kertoa vain sen että sota voi olla monella tavalla hengenvaarallista.
Ihmisiä on liikaa ja historia opettaa, että pandemiat ja sodat eivät ole lopettaneen väestönkasvua. Olen ollut jossain vaiheessa tekemisissä kehitysyhteistyön kanssa ja siitä kertoi yksi kirjakin aika hyvin, Matti Pulkkisen Romaanihenkilön kuolema. Sitä varmaan saa kirjastoista, jotka ainakin meillä ovat vielä kiinni. Tai auki kyllä, mutta vain varatut kirjat saa kirjastosta.
Lehdistö taitaa tarkoittaa minulle vähän eri puolilta katsottua todellisuutta, koronankin. Luen Hesaria, mutta sen anti on ollut ehkä vähän pienempi kuin Ylen ja Guardianin. Guardian on todella hyvä jos tahtoo miettiä mitä n.k. maailmassa tapahtuu.
Tässä omaehtoiseessa karanteenissa on kyllä puolensa. Sitten sillä on myös vastapuolensa, koska en kuule keskusteluita. Kaipaan ihan kamalan paljon vesijumpparyhmien pukuhuonekeskusteluita. Uimahalli ei ole avautumassa vielä. Polvet ja muutkin nivelet kärsivät vesijumpan puutteesta, tämä on isoin tauko mitä on ollut siinä suhteessa suunnilleen 20 vuoteen...
Mutta keskusteluja voi käydä myös täällä. Olen tykännyt mielestäni jossain määrin vilkastuneesta blogien päivittymisestä. Täällä voi ajatella ääneensä, jos kyllästyy kotiväkeen - monella sitä ei ole. Ihmiset hoitavat läheisiään olemalla läsnä, kuuloetäisyydellä.
Olen siis iloinen pysähtymisestä, mutta kaipaan sitä että saan halata milloin ketäkin alastonta mummua ja sen tytärtä ja olla iloinen siitä että ovat edelleen hengissä.
Meillä voi joskus tuossa syksyn korvalla olla vaikeuksia opetella halaamaan toisiamme. Noh, meitä suuria ikäluokkia on vissiin edelleen hengissä aika paljon. Yksinäisiä ja vähemmän yksinäisiä.
Mutta niinhän se on tavallisessakin elämässä. Jos semmoista nyt voi sanoa olevan olemassa.
Hesari on tosiaan normaaliakin "heiveröisempi" näinä aikoina. Kenties toimittajien etätyö ei sittenkään oikein sovi monipuolisen journalismin tekemiseen, vaikka luulisi että kotona on rauha syventyä kaikenlaiseen.
PoistaOlen ollut huomaavinani yhden huolestuttavan piirteen Hesarin jutuissa: Jos artikkelissa esitetään matemaattisia, tilastoihin ja todennäköisyyksiin liittyvää aineistoa, melkein jokaisessa jutussa on sellaisia kardinaalivirheitä, että ne pitää korjata seuraavana päivänä. Tänäänkin on iso korjaus maksetuista veroista / kaupungit ja kaupunginosat. Ei siis toimittajat pärjää, vaikka osaisivat kirjoittaa, jos matematiikan osaaminen on huonoa.
Niinpä: mitä on tavallinen elämä? Vai onko se jokaisen kohdalla "tavatonta" eli erilaista.
Jotkut palkkatyössä käyvät ovat helpottuneet kun voivat olla kotona etätyössä, kenties perheensä kanssa, vieressä. Heille tuo on vaihtelua.
Kun taas meikäläisen kaltainen aina-kotona-yksin-asuva tuntee todellakin joutuneensa vangiksi, kun juuri mitään vaihtelua ei ole. Jokapäiväiset kävelylenkitkin alkavat tuntua pakolliselta tehtävältä ja hemmetin tylsiltä.
Kun moni on hehkuttanut, että nyt voi "syventyä itseensä", joku irvileuka sanoi, että tuohan on pahinta mitä ihmisyhteisölle voi tapahtua. Kannattaisi siis syventyä johonkin muuhun kuin itseensä.
No, en tiedä - jos elelee yksin, niin itsestä kyllä saa tarpeekseen ilman koronaakin.
Kyösti on näköjään sitä mieltä että koronan jälkeen palaa entinen elämä. Tarkoitat varmaan ihan lähimenneisyyttä. Mutta voidaan palata myös siihen aikaan, jolloin oltiin lapsia tai nuoria aikuisia. Siinä ajassa kaikkea oli vähemmän mutta riittävästi. Siinä ajassa mm. velkaa ottaneelta edellytettiin velan takaisin maksamista. Silloin ainakin jollain aikavälillä tulojen ja menojen tuli olla tasapainossa niin yksilön elämässä kuin valtakunnankin tasolla.
VastaaPoista30 vuotta sitten laman aikana suuri velkaantuminen käynnistyi. Velkaa valtio otti niin paljon kuin sai. Silloin markka-aikaan raja tuli nopeasti vastaan. Euron myötä rahahana sitten aukesi ja ainakin kymmenen vuotta kulut ovat olleet monta tuhatta miljoonaa tuloja suuremmat. Tasapainoon on kyllä puheissa pyritty mutta teoissa ei.
Nykyinenkin hallituskin pyrki ohjelmassaan kauniisti tasapainon saavuttamiseen, mutta korona antoi hyvän syyn kurssin muuttamiseen. Parikymmentätuhattamiljoonaa lisää velkaa ei nyt tunnukaan yhtään missään. Ja rahaa saa. Mitään esteitä ei ole. Vain oppositio vähän viran puolesta räksyttää, kuten Junkkari kirjoitti. Ihmeellinen aika kun piikki on aina auki!
Kymmenen vuoden takainen kriisi johtui velkaantumisesta. Sen jälkeen velan määrä on moninkertaistunut. Euroopan ja USAn keskuspankkien seteliautomaatit syytävät rahaa markkinoille minkä ehtivät. Ei nyt varmaan heti tälle menolle tule loppua, mutta järjellä ajatellen ei tässä mitään järkeä ole. Jossain vaiheessa aletaan lainoja mitätöimään. Lainat ja omaisuudet nollataan. Pienen ihmisen rahoista viis mutta velan antajat kuten eläkerahastot ja pankit menettävät paljon ehkä kaiken. Silloin on kaikilla pakkopaluu entiseen, jossa tulojen ja menojen on oltava tasapainossa.
Ennen sitä ollaan onnellisia nykytilasta. Eläkeläisen elämä on ainakin Suomessa melkein täydellistä.
Joo, toivon että palataan lähimenneisyyteen, ei kauemmas.
PoistaTietysti lapsina ja nuorina 1950-luvulla oltiin onnellisia. Lapset ovat ”aina” onnellisia, jopa sotatantereiden liepeillä.
Ihminen on hyvin mukautuva eläin. Meillä on kussakin ajassa ja elämäntilanteessa mahdollisuuksien horisontti, johon omaa elämää sopeuttaa ja leventää. 50-luvulla se oli aika pieni, nykyään iso, koko maapallo.
1950-luvulla minulle oli lapsena mahtava kokemus päästä Kotkan saarelta Summaan tai mummon luokse Anjalaan. Tänään ei minulle kannata perustella, että kun et pääse Pariisiin, mene Järvenpäähän – kyllä sen sinulle täytyy riittää.
Pakinassakin viittaa filosofien käymään keskusteluun. Onko orja vapaa, jos hän ei kaipaa mitään muuta kuin orjana olemista. Onko eläkeläinen onnellinen, jos hän ei kaipaa mitään muuta kuin kotinurkissa olemista? Ja jos on, niin pitäisikö sen riittää kaikille eläkeläisille?
Orjan vapaudesta pelkän subjektiivisen tunteen perusteella voi olla eri mieltä, eli on olemassa objektiivisempi arvo vapaudella kuin pelkästään se, mitä yksilö kokee. Mutta jos eläkeläinen haluaa olla vain kotona, se on hänen oma valintansa. Suomessa ei ole pakko liikkua, mutta, ja tämä on tärkeää, ihmisten perusoikeuksiin kuuluu vapaan liikkumisen periaate. Jos orja liittoutuu orjanomistajan kanssa estämään muiden orjien vapautumisen, hän toimii ihmisyyttä vastaan. Vähän samalla tavalla pitänee ajatella, että jos yksilöt eivät halua liikkua, eivät syödä jotain, eivät lukea jotain, eivät katsoa jotain elokuvaa, eivät kuunnella jotain musiikki, niin siitä ei voi tehdä yhteiskunnallisia lakia eikä päätöstä, joissa muilta ihmisiltä kielletään em. mainittujen asioiden harrastaminen.
Kun kaikki ovat velkaa kaikille, onko kukaan velkaa kenellekään?
Vaikea kysymys. Antikapitalistien mielestä koko pankkijärjestelmä on eräänlainen pyramidihuijaus. Se saattaa sitä hyvinkin olla, mutta oikeastaan se ei huijaa kanssaihmisiä, vaan siirtää sovitulla tavalla velat tulevaisuudessa tapahtuvan tuottavuuden maksettavaksi.
No, tuottavuus ei ehkä kasvakaan loputtomiin eivätkä sopimukset pidä. Joten… pirukin saattaa kaiken periä.
Luulen kuitenkin että esim. ilmastomuutoksen torjumisen valtava hinta maksetaan maailmanlaajuisella sopimuksella (jota ei tietenkään paperille panna) huonontaa rahan arvoa X-prosentilla!