[Nunca
dejes de creer]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Atlético de Madridin fanilippiksessä lukee: Nunca dejes de creer. Kuva on otettu muutama minuutti sen jälkeen kun Atlético oli varmistanut La Ligan mestaruuden 22.5.2021. |
Saksalainen
filosofi Peter Sloterdijk suurteoksessaan Sphären on argumentoinut,
että ihmiskuntaa voi ymmärtää piiriensä kautta. Käyttäen
kolmea mielikuvaa – kupla, pallo, vaahto – hän kehittää laajan
selityksen tavoista, joilla ihmiskunta käyttää tilaa ja
vuorovaikutusta. Me jaamme suuren pallon, mutta elämme samalla
kuplissa. Nämä kuplat eivät tosin ole irrallisia ja ovat usein
moninaisissa yhteyksissä toistensa kanssa muodostaen suuren vaahdon,
joka on yhteiskuntamme.
-
Alf Rehn teoksessa Järistyksiä Euroopan unionissa. Toimittanut
Jyrki Karvinen.
Tietenkään
jalkapallo ei ole samaa kuin Bach tai Buddhismi. Mutta usein se
koetetaan vahvemmin kuin uskonto ja yhtä lailla osana yhteisön
perinteiden kudelmaa.
-Franklin
Foer teoksessaan How Soccer Explains the World.
Mielenkiintoista
on, että on kyse kokoomuksesta, demareista, vihreistä, perussuomalaisista
tai vasemmistosta, niin jokaisella on sama perusajatus
hyvinvointiyhteiskunnan pohjan varmistamisesta...
Kaikilla
tuntuu olevan kuitenkin sama strategia: tämän jonkun, mitä meillä
nyt on vuosikymmeniä ollut, täytyy jatkua. Suomessa nauretaan
Yhdysvaltain ja Iso-Britannian kaksipuoluejärjestelmille. Vielä
lystikkäämpi on meidän yhden asian ympärille kyhätty
monipuoluejärjestelmämme.
-Emil
Elo kolumnissaan HS Visiossa
Euroopan
unionia on taklattu takaapäin, mutta hetken nilkutettuaan se on
jatkanut kulkuaan kuin ammatikseen pelaava jalkapalloilija,
päättäväisen tehokkaasti.
-Lasse
Lehtinen teoksessa Järistyksiä Euroopan unionissa.
Sataa.
Vettä sataa.
Kirjosieppo suojautuu lehvistöön. Liverrys yskähtelee.
Maailma
menee menojaan. Draamaa piisaa. Jalkapalloviikko. Pyöräilyviikko.
Politiikkaviikko.
Ikävystyttävää
toistoa. Kukaan ei tunnu oppivan mitään. Selittävät
pokkana: onpa Suomi hyvä maa.
Impivaara.
Katsotaan
eteen. Ajatellaan taakse.
Taas on
torstai.
Kun
muutama vuosi sitten astelin Trafalgarin niemellä elokuisen tuulen
tuivertaessa Atlantilta, en arvannut minkä päällä kävelin. Sen
toki tiesin, että tuossa edessä Nelson löi Napoleonin
ranskalais-espanjalaisen
laivaston
lokakuussa
1805,
mutta siitä voitosta eivät kuohuvat aallot kertoneet mitään. Niemen
lukuisissa hippibaareissa sen sijaan kuuli pitkätukkaisten
surfaajien englantia kaikilla murteilla, joten kenties Nelsonin voitto näkyy yhä
ja kuuluu.
Nyt menneisyys kuitenkin tunkee maaperästä kuin kaunis koru.
El País -lehden mukaan Trafalgarin niemeltä, pienestä Los Caños de Mecan
rantakylästä Trafalgarin majakan tuntumassa, on löydetty
yllättäviä muinaisjäännöksiä. Arkeologit ovat paljastaneet hyvin säilyneen, rantakallioon kaiverretun hautakammion
pronssiajalta. He löysivät myös roomalaisen ylimyksen n. 2100 vuotta sitten rakennuttaman huvilan
rauniot aivan meren tuntumasta. Suurista ikkunoista roomalainen
herra katseli Gibraltarin salmelle, kenties Afrikan haamua säikkyen.
Hän oli rakennuttanut
vesirajaan
kala-altaan,
eräänlaisen
kalankasvattamon
tai sumpun.
Sata
vuotta myöhemmin
roomalaiset rakensivat samalle
rannalle kylpylän,
jota käytettiin 300 vuotta.
Hautakammiossa kuuden naisen ja yhden lapsen hyvin säilyneistä luista tutkijat pystyvät selvittämään
millaista väkeä Trafalgarin niemen seutuvilla asui 3800 vuotta sitten.
Roomalaisen huvilan ja kylpylän jäljellä olevien rakenteiden
väreistä pystytään päättelemään 2000 vuoden takaisen aikakauden ja kulttuurin esteettistä makua.
Mitä
Helsingistä on jäljellä kahdentuhannen vuoden päästä? Onko mitään? Löytääkö
arkeologi vuonna
4021 kauan sitten kadonneiden
uimahallien, jääkiekkokaukaloiden,
futisnurmikoiden, älypuhelimien, kivisen
parlamentin ja betonitalojen
raunioita, rautakiskojen ja
metallista valmistettujen kulkuvälineiden ruostuneita jäännöksiä? Vai
löytääkö hän
mitään mistä pystyisi päättelemään jotakin oleellista
suomalaisesta todellisuudesta 2020-luvulta?
Entä EU:n ”jäännökset”?
Euroopan
yhteisöä alettiin
synnyttää vasta 71 vuotta sitten, toukokuussa
1950.
Vaikuttaako EU
eurooppalaisten ja
suomalaisten elämään edes 300 vuotta, jonka mittaisen aikakauden roomalaiset valloittajat kylpivät Atlantin rannalla nykyisen Los
Caños de Mecan rantakylän
tienoilla?
|
Kyösti Salovaara, 2021. Yhden konstin parlamentti? |
Jalkapallo
- ei Bachia mutta kenties Bob Dylania? Vai
onko 80-vuotias Dylan turhan monotonista? Siis
sittenkin Beatlesia ja Peter Alexanderia? Tai ehkä kuitenkin Paco de
Luciaa? Vai aikojen
ja
tyylien
synteesinä ja
symbolina Santa
Esmeraldan flamencotyylinen discosovitus Animals-kappaleesta Don’t
Let Me Be Misunderstood?
Sanat
eivät riitä kertomaan.
Uruguyalainen
kirjailija Eduardo Galeano luonnehti jalkapalloa valon ja varjon
peliksi. ”Elämme pakollisen yhdenmukaisuuden aikoja niin
jalkapallossa kuin kaikessa muussakin”, Galeano kirjoitti vuonna
1995. ”Maailma ei ole koskaan jakanut mahdollisuuksia yhtä
epätasa-arvoisesti ja määrännyt tapoja yhtä yhdenvertaisesti:
tässä vuosisadanlopun maailmassa se, joka ei kuole nälkään,
kuolee ikävystymiseen.”
Maalien
tekeminen on valon peliä. Sinnikäs puolustaminen ilman yritystä hyökätä on varjon peliä. Tyylit ja taktiikat yhdistelevät näitä
molempia, välillä kuljetaan valossa, toisinaan varjossa.
Pallonhallintapeli,
tyyli jossa palloa pidetään omalla joukkueella minuuttikaupalla
samalla kun maalinyrityksiä väistetään ja viivytellään, on
lopulta kaikkein ikävystyttävin pelitapa.
Viime
lauantaina, hieman ennen kello 21:00 Suomen aikaa, Atlético de
Madrid
varmisti Espanjan La Ligan mestaruuden voittamalla Real
Valladolidin
yhdellä
maalilla tämän
kotikentällä.
Kysymys oli minuuteista. Samaan aikaan toisaalla pelatussa ottelussa
Real Madrid meni viime minuuteilla yhden maalin johtoon Villarealia
vastaan. Jos Atlético
olisi menettänyt viime hetkillä johtonsa, Real Madridista
olisi tullut La Ligan mestari, jälleen
kerran.
Draaman
huipennus, kliimaksi, pitkän talven pari viimeistä ratkaisevaa
minuuttia. C Moren mainio, innostunut ja innostava selostaja Tuomas
Virkkunen melkein pyörtyi selostuskopissaan. Mutta ei jäänyt
sanattomaksi.
Pelin
päätyttyä Barcelonasta viime kesänä ”potkut” saanut uruguyalaishyökkääjä
Luis Suárez itki Valladolidin Estadio
Nuevo José Zorrillan
nurmikolla. Hän oli
tehnyt juuri Atléticon
voittomaalin! Ja
talven
aikana Suárez ampui
Atléticolle
23 maalia.
Atlético
Madrid tarkoittaa kärsimystä!
Mutta
”älä koskaan lakkaa uskomasta” seuran motto julistaa. Älä
lakkaa uskomasta voittoon, vaikka olet häviöllä 0-1 ja
pelisi on täyttä sontaa, juokset kentällä vailla järkeä,
syöttösi menevät minne menevät ja mustapukuinen valmentajasi
Diego Simeone hyppii kentän laidalla kuin vieteriukko hiuksiaan
raastaen. ”Mun
vikahan se oli”, Simeone sanoo pelin jälkeen, ”en osannut tehdä
oikeita vaihtoja, panin kentälle
vääriä äijiä
väärän aikaan”…
jne. Tai jos ei sano, niin ajattelee itsekseen.
Kärsimystähän
se on. Varsinkin pelaajille, joiden pitää ravata kentällä
Simeonen pelikirjassa kuin kuormajuhdat, toki paljon kovempaa vauhtia.
Välillä atletien peli on pelkkää varjoa, pikimustaa,
mutta pelaajat eivät ole b-luokkaa vaan taitureita, jotka "alistuvat" Simeonen kurinalaiseen pelityyliin - voittaakseen pelin.
Toisinaan
Atlético
pelaa kuin enkeli, Oblakin haamutorjuntoja, Carrascon haastavia juoksuja, Trippierin
keskityksiä, Llorenten puukonteräviä läpisyöttöjä, Suárezin
laukauksia verkon perille - Ángel Correan kärkkäri ratkaisupelissä.
Mutta
kun peli jo näyttää enkelien peliltä, Simeonen joukkue asettuu
puolustamaan kuin rastasparvi joka
hyökkää kaikkien tunkeilijoiden kimppuun. Silloin katsoja ja
kannattaja kärsii - ei kai ne taas häviä puolustamisellaan?
Mikseivät
hemmetti hyökkää kun osaavat hyökätä?
Mutta
nyt 34-vuotias Suárez
itkee José
Zorrillan
nurmikolla onnellisena. Hollantilainen Koeman ei löytänyt
hyökkääjälle Barcelonassa käyttöä. Simeone löysi Madridissa.
”Älä
koskaan lakkaa uskomasta”, Atletin kannattajat huutavat ja laulavat.
Palataan
kylmään
todellisuuteen.
”Suomessa
nauretaan Yhdysvaltain ja Iso-Britannian kaksipuoluejärjestelmille”,
piruili
Emil Elo kolumnissaan.
”Vielä lystikkäämpi on meidän yhden asian ympärille kyhätty
monipuoluejärjestelmämme.”
Onko
suomalaisessa politiikassa jäljellä vain Galeanon kuvailema,
vertauskuvallinen ikävystymiseen kuoleminen? Eikö ole muuta haastetta
kuin taistella sen puolesta, mikä on jo saavutettu? Eikö nuo
taistelut käyty jo
1900-luvun
jälkipuoliskolla? Vai onko politiikka pelkästään uusi päivä
murmelina, peli joka alkaa toistuakseen?
Olemmeko
EU:ssa vai näyttelemmekö että olemme?
Minkä
puolesta EU ”taistelee”? Vai taisteleeko minkään? Onko sekin
vain uudestaan toistettu jakso juhlapuheita? Vai eikö suomalainen
osaa kuunnella mitä sanotaan? Ymmärtämisestä puhumattakaan? Kun
Välimeren rannalla ollaan keskellä pandemian tuhoja ja
hallitsemattoman maanpakolaisuuden hyökyjä, suomalainen katsoo
lompakkoonsa ja laskee nettomarkkoja ja kiroilee kun ei saanut
enempää kuin maksoi. Euro kädessä, markka mielessä - ah kunpa
voisi taas devalvoida ja paskat välittää maailmasta.
Vakavasti
kysyen:
onko EU:lla samanlainen ongelma kuin Suomella? Onko sillä oikeastaan minkäänlaista positiivista haavetta paremmasta Euroopasta? Siitä valon puolen
pelistä? Vai vaeltaako sekin varjoissa vanhaa puolustaen?
Kysymysmerkkejä
piisaa. Ne eivät maksa.
”EU
on liian
haluton vastaamaan Venäjän ja Kiinan vaikutusvallan nousuun, ja
unioni tekee virhearvioita pelätessään kärjistävänsä
vastakkainasetteluja”, Helsingin Sanomat kirjoitti keskiviikkona
pääkirjoituksessaan Valko-Venäjän
toimittaman lentokonekaappauksen jälkeen.
”Se tie on vain heikentänyt unionia. Jos EU ei olisi nyt pystynyt
päättämään vastatoimista, unioni ei olisi enää relevantti
turvallisuuspolitiikan toimija. EU ei pysty paikkaamaan vanhoja
virheitään, mutta vielä ei ole liian myöhäistä ymmärtää,
että unionin on muututtava talousliitosta myös rakenteiltaan ja
systeemisesti turvallisuusunioniksi.
Muuten EU menettää merkityksensä.”
"Toiveajattelun
aika on ohi", Hesari kuittaa.
Sataa.
Vettä sataa.
Futisviikko.
Giron viikko. Politiikan viikko.
Draamaa
piisaa.
Roomalaiset
kylpivät Trafalgarin niemellä 2000 vuotta sitten. Ranskan
ulkoministeri Robert Schuman julkaisi 9.5.1950 asiakirjan, jossa
ehdotti Euroopan hiili- ja teräsyhteisön
perustamista.
Diego
Simeone on valmentanut Atléticoa 10 vuotta. Sanna Marinin johtama hallitus piti keväällä kaksivuotiskekkereitään katseilta piilossa. Vuosi
sitten, maaliskuun 7. päivänä 2020 olin
katsomassa
Madridissa Atléticon matsia Sevillaa vastaan. Sen jälkeen katsojat
eivät ole päässeet La Liga -pelien katsomoihin.
Kun
liput nostetaan salkoon, ne näkyvät.
Jostakin
syystä suomalaisissa
lipputangoissa ei
liehu EU:n
lippuja.
Ovatko suomalaiset ujoja vai tekopyhiä? Häpeääkö Suomi
Eurooppaa, kuulumistaan EU:hun?
Miksi
emme laula: Älä koskaan lakkaa uskomasta!
|
Kyösti Salovaara, 2016. Espanjassa ravintolatkaan eivät häpeä EU:ta. EU:n lippu Andalusian ja Espanjan lipun välissä viestii vertauskuvallisesti paikallisen suhdetta eurooppalaiseen kokonaisuuteen.
|
Meidän lippuhierarkia on kyllä aivan liian jäykkä. Jos ei olisi niin tarkkoja määräyksiä, vaan liput saisivat liehua, niin ehkä se EU:n lippukin näkyisi enemmän.
VastaaPoistaKaikki Pohjoismaat taitavat olla yhtä nirsoja lippujen käytössä.
Kaikki pohjoismaat taitavat henkisesti olla yhä samaa kuningaskuntaa, jossa valta valuu ylhäältä alas ja alistuminen alhaalta ylös! Sillä on tosin hieno nimi: pohjoismainen hyvinvointivaltio.
PoistaRanskassakin EU-lippuja kyllä näkee, lähtökohtaisesti virallisissa rakennuksissa liehuu Ranskan ja EU:n liput, ja usein kanssa maakuntalippu, yksityisesti sitten vaihtelevammin: täällä Bretagnessa Gwenn-ha-du on tietysti kaikkialla, aiemmin asuin Strasbourgissa jossa taas ei-niin-yllättäen EU-lippua näki paljon...
VastaaPoistaJoo, minusta tuntuu jotenkin kotoisalta kun liputetaan vapaasti eikä mitenkään nationalistiselta, semminkin kun saloissa liehuvat erilaisten alueiden liput vierekkäin - ja jopa EU:n. Liputhan ovat eräänlainen viesti sopuisasta rinnakkaiselosta.
PoistaEn oikein tajua suomalaista tiukkapipoisuutta liputtamisen suhteen. Mitä jähmeämpää se on, sitä kansallismielisemmältä se tuntuu.