[laidalla
ei seiso keskellä]
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Ketään
ei saa puijata, ei myöskään maailmalta sen voittoa.
-
Franz Kafka
Mutta
tosiasiassa kaikkien ihmisten ajatukset ovat enimmäkseen höttöä,
myös vanhojen. Siksi kannattaisi pidättäytyä yleistävistä
julistuksista, olipa sitten vanha tai nuori.
-Kari
Enqvist
Intellektuellit
ovat kautta aikojen liehitelleet valtaa ja diktaattoreita.
-Paavo
Lipponen
Säänkestävä
teräs eli corten-teräs
on kuparilla, kromilla,
nikkelillä ja fosforilla niukasti seostettu teräslaatu, jonka
pinnalle muodostuu ulkoilmassa hapen ja kosteuden vaikutuksesta
oksidikerros. Pintaan muodostuva tiivis oksidikerros estää
korroosion jatkumisen syvemmälle.
-Wikipedia
No mitäs
nyt?
Kaksi
haarapääskyä
nähty.
Satakielet
kuulemma laulavat jo Vantaanjoen rannalla. Pertti
Purhonen ”opetti” Ylellä - esitellessään
viikon luontoäänenä satakielen laulun - etteivät satakielet laula kauniisti eikä taitavasti. Jotkut muut
linnut kylläkin. On se kumma etten saa itse päättää edes sitä
miltä satakielen laulu kuulostaa. Ylen ornitologit tietävät paremmin kuin minä mikä minusta
on kaunista ja komiaa.
Äitienpäivää
vietettiin mediassa suurin elkein. Samalle sunnuntaille osunut
Eurooppa-päivä pääosin vaiettiin. Johtopäätös?
Suomalaiset
haluavat kuulua EU:hun. Suomalaiset eivät halua olla solidaarisia
Välimeren valtioille. Suomalaiset haluvat olla suomalaisia, eivät
venäläisiä eivätkä italialaisia.
Sittenpä ovat, suomalaisia.
Silloin
tällöin. Aika usein. Melkein päivittäin mietin mitä järkeä on
kirjoittaa mitään. Ei vain
omalta kohdaltaan mutta myös laajemmilla sfääreillä. Kysymys ei ole lukijoista, sillä yksikin hyvä lukija riittää, niin kuin Heikki Aittokoski kerran mainiosti totesi.
Mutta kuten Enqvist Ylen kolumnissaan sanoi: vanhakin on nuori. Sisältäpäin.
Sitä ei näe. Mutta nuoret eivät ole vanhoja, vielä. Sen näkee
päältä. Silta ymmärryksien välissä on hakusessa.
Tarkoitan
- kun puhun kirjoittamisesta - että mitä hyötyä on puhua asioista
joista kaikki puhuvat, ajatella samalla tavalla
kuin ”kaikki” ajattelevat. Tietysti samalla tavalla ajatteleminen
ja kirjoittaminen käy terapiasta.
Mutta
toisaalta: jos on aina eri mieltä, mitä mieltä sitten on ja mitä
mieltä siinäkään on?
On aika
lohdutonta, että yhteiskunnallisessa keskustelussa vain
sovinnainen mielipide leviää ja vaikuttaa. Kapinallisuutta toki
joskus hehkutetaan, mutta sillä ei ole vaikutusta. Juorut ja sovinnaisuus leviävät vaivatta.
Trendikästä
on seurailla trendejä. Maailmalta
puuttuu ideologisia visioita. On apokalypsin pelko.
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Kirjassaan
Järki voittaa Paavo Lipponen puhui
”trendi-intellektuelleista”. Tuolloin, vuonna 2008, Lipposen mukaan trendisemmoisten
mantrana
oli
uusliberalismin vastustaminen: ”Toistamalla termiä
’uusliberalismi’ riittävän usein pääsee varmasti
intellektuellin kirjoihin. Se on mitä kätevin maailmanselitys,
sillä siihen saa mahtumaan kaiken, niin talouden, politiikan kuin
kulttuurin. Sitä paitsi uusliberalismin vastustamisella voi
hienostuneemmin vastustaa aikamme intellektuellien pahan valtakuntaa,
Yhdysvaltoja.”
Samalla
kun ajat muuttuvat, ne eivät muutu.
Tuohon
lainauksen voi vaihtaa uudenlaisia trendejä, mutta ydin pysyy
samana: aina on jokin pahan valtakunta jota pitää vastustaa.
Nykyään se on turha kulutus, markkinat, henkilöautot, ostoskeskukset, lentokoneet, karjatalous,
miessukupuoli, vanhat äijät jne. Mutta ei uusliberalistienkaan
kiroaminen ole vaiennut, vaikka useimmat eivät edes tiedä mitä
kiroavat.
Erehdyin
tilaamaan Image-lehden vuodeksi, kun sain halvalla.
Ei olisi
kannattanut. Halvalla
ei saa hyvää, niinkö?
Image
edustaa kaiketi nykyhetken trendiälymystöä. Tai kuvittelee
edustavansa. Viimeisimmässä numerossa lehden päätoimittaja
paheksui ihmisiä, jotka käyvät saunassa. Hänen mielestään on
myös väärin, jos/kun ilmastonmuutoksen hillitseminen
”politisoituu”. Samaa politisoitumisen uhkaa
käsiteltiin lehdessä pitkin lausein, huolestuneena kuin Mäkisen pässi Jäppilässä.
En
oikein tiedä missä maailmassa trendi-intellektuellit kuvittelevat
elävänsä. Seisovatko laidalla ollakseen keskellä vai päinvastoin?
Tajuavatko olevansa eräänlaisia
populisteja siinä missä myös Halla-ahon porukka on?
Ilmastonmuutos
ehkäistään luonnontieteellisillä välineillä ja prosesseilla.
Niiden valinta ja niistä syntyvien seurauksien yhteiskunnallinen käsittely on pelkkää
politiikkaa. Jos ilmastonmuutoksen torjuntaa ei politisoida, siitä
kärsivät kaikki säätyyn ja luokkaan katsomatta, jos kohta toiset
enemmän kuin toiset.
Miksi
kirjoittaa samoja ajatuksia kuin muut?
Ei
miksikään.
Sehän on
järjetöntä. Paitsi itseterapian kannalta. Ja siksi, että haluaa
muiden hyväksynnän. Se on puolestaan joukkoterapiaa.
Ihminen
on heikko. Epävarma. Luulosairas. Laumaeläin.
Muuan
Hesarin terävä (miespuolinen)
musiikkitoimittaja on ryhtynyt kirjoittamaan feministisiä juttuja
unohtamatta ilmastonmuutosta. Aikaisemmin hänen kirjoituksensa
olivat säkenöiviä ja niistä löysi yllättäviä älynvälähdyksiä.
Nyt niistä kuulee sen saman laulun mitä lauletaan
kaikilla
lavoilla. Kannattiko ryhtyä kopioimaan älymystölauman mölinää?
Nämä
ovat ”vaarallisia” kysymyksiä.
Kirjoittajalle, ihmiselle, yksilölle. Konformismi on kätevämpää kuin
yksilöllisyys. Kukapa meistä rohkea olisi!
Sitä
paitsi, ei reunalle sijoittuminenkaan ole helppoa. Reunalla
ajautuu kaikesta pois - melkein kaikesta.
Kafka
kirjoitti mietelmiä ”synnistä, kärsimyksestä, toivosta ja
oikeasta tiestä” eikä Kafkan mietelmistä tiedä ovatko ne
mustaa huumoria vai traagisen itsetuntemuksen kärsimystä.
”Sinä”,
Kafka kirjoitti, ”voit pysytellä erossa maailman kärsimyksistä,
siihen sinulle on annettu vapaa valta ja se vastaa sinun luontoasi,
mutta kenties juuri tämä erossa pysytteleminen on ainoa kärsimys,
minkä voisit välttää.”
Kun
paaluttaa itsensä maailman reunalle, ei enää tiedä missä maailma
on. Paalujen ylitse tai niiden rakosista voi yrittää tirkistellä
miltä maailma näyttää, mutta olet silti valintasi vanki.
Ryhdyin
maanantai-iltana katsomaan tämänvuotisten Euroviisujen esittelyä. Jaksoin
katsoa ohjelmaa viisi minuuttia. Laitoin telkkarin
kiinni ja jatkoin Tom Clancyn romaanin Isku Kolumbiaan
lukemista.
Minua ei
rieponut musiikki vaan siitä höpöttävät keskustelijat. ”Mistä
maailmasta nuo
ihmiset oikein tulevat?” kysyin
itseltäni sulkiessani
telkkaria.
Mistä
maailmasta sinä itse tulet ja olet, jatkoin kysymystä itselleni.
Paha
paha kysymys.
Tiistai-iltana
ryhdyin katsomaan ensimmäistä suurta
kunnallisvaalikeskustelua
Yleltä. Olen politiikan suurkuluttaja. Mikään ei ole minulle
liikaa. Haluan ENEMMÄN politiikkaa, en vähemmän.
Seurasin keskustelua 20 minuuttia. En kestänyt kauempaa.
Sen
sijaan ryhdyin katsomaan nauhalta (so. palveluntuottajan taltiolta)
Nick Hornbyn romaaniin perustuvaa elokuvaa Juliet,
Naked. Jossakin välissä elokuvaa
katsellessa tunsin
huonoa omaatuntoa. Pitäisikö sittenkin
palata
vaalikeskusteluun
ja unohtaa kirpeänromanttinen taiteilijaelämän
kuvaus?
Katsoin
elokuvan.
Vaalikeskustelun
poliitikoista
tuli mieleen, että he
ovat
kuin säänkestävää terästä. Vähän pinnalta valmiiksi
ruostutettuja, niin ettei mikään pääse pinnan läpi syvemmälle,
aitoon
ajatukseen ja tuntemukseen.
Snellmanin
päivänä
ryhdyin kirjoittamaan tätä pakinaa.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Säänkestävää terästä Tapiolassa. |
Kiitos kiintoisista ajatuskulkujesi jakamisesta, niitä lukiessa niskat nyökyttelystä suloisesti kipeytyivät!
VastaaPoistaTuntuu,että elämä ja maailmanmeno käyvät yhä vieraammiksi ja vaikeammin järjellä ymmärrettäviksi näillä kokemuslisillä...
Yhtä höttöä: väleen kallellaan kuin kuviesi toinen teräspaasi, jos ylväästi pystyssä tolpillaan niin reikiä täynnä vaikuttaa elo, olo ja yleinen meno olevan...
Mielenkiintoisempaa kuitenkin kuin se toinen vaihtoehto, joten tervetuloa ideologiset visiot, suoralinjaisuus ja -ryhtisyys, PTS:ien toteutukset etc. valmiina ja valppaina ollaan.
Kiitos kannustuksestasi!
PoistaOlen tänään "masentuneena" vastaanottanut alustan pitäjältä, että on pyyhkinyt yhden pakinan hemmettiin. Jonkin perusteella mitä ei tarkasti kerrota. Sitten toisen viestin mukaan se on palautettu. Ei ainakaan vielä näy.
No, täytyy ootella...
Korjaan edellisen. Pakina olikin palautettu Luonnos-tilaan. Joten sain sen uudellen julkaistuksi.
PoistaHuh, aloin jo menettää luottamukseni koko hommaan.
Kummallista, olisiko kyse samasta kuin blogissa 15.5.2021
Poistahttps://kirjarikaselamani.blogspot.com/
Mielenkiintoista olisi tietää toimija ja kriteerit moiselle, mutta pääasia, että korjaantui, joten jatketaan harjoituksia;)
Kummallista, olisiko kyse samasta kuin blogissa 15.5.2021
Poistahttps://kirjarikaselamani.blogspot.com/
Mielenkiintoista olisi tietää toimija ja kriteerit moiselle, mutta pääasia, että korjaantui, joten jatketaan harjoituksia;)
Joo, juuri sama "perustelu". Ja koska kirjoituksessani ei ollu esim. linkkejä minnekään, mahdoton ymmärtää että siinä olisi haittaohjelmia tai viruksia.
PoistaPahimmalta kuulosti koko blogin poistamisuhkaus - syystä jota ei itse pystynyt mitenkään verifioimaan.
Tuli tunne että minulta varastetaan pala elämääni kertomatta syytä varkauteen.
PS. Kaksi haarapääskyä, täyttä asiaa;)
VastaaPoistaTänään näin "kesän" ensimmäisen tervapääskyn!
PoistaAina paranee:))
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittelin juuri blogiini satiirisesta ja non-konformistisesta journalismista, ja sen jatkona tuli mieleen että yhteiskunta, joka kykenee tuottamaan suunnilleen rinnakkain Sartren, Bernanosin, Cocteaun, Celinen ja Bataillen (ja riviä voisi jatkaa), ei voi olla täysin huono...
VastaaPoistaOlet taatusti oikeassa. En ryhdy jatkamaan nimiluetteloa (koska se on vain esimerkki), mutta silti en voi olla lisäämättä Albert Camusia. Joku kirjoittaja (en muista missä ja kuka) otti jokunen aika sitten Camusin esimerkiksi kirjailijasta, jonka tekstit ovat tänään hyvin lukukelpoisia, selväjärkisiä ja tosia - toisin kuin esimerkiksi Sartren vaikeat kirjoitukset tuon kirjoittajan mielestä. Olen huomannut saman asian: Camusin lukeminen (suppeastikin) lohduttaa ja saa miettimään asioita.
Poista