[paellan
tieteellinen ”määrittely”]
|
Kyösti Salovaara, 2022. Paella mixta Bar Cosmopolitaksessa Fuengirolassa Paseo Marítimo Rey de Españan varrella. Arvioni: 8/10. |
Paella
kuitenkin on enemmän kuin pelkkä hedelmällisen maaseudun symboli;
maaseudun johon kaupungin rikkaus alun perin tukeutui: ruokalaji on
luotu pohjimmiltaan vaatimattomista aineksista (lukuunottamatta
sahramia, jota on aina vaikeampi löytää, koska sitä leikataan,
kuten huumeita, muilla aineilla). Mutta kun ainekset pannaan yhteen
ja keitetään oikein, tapahtuu jotain poikkeuksellista: ne
harmonisoituvat, kuin alkemistin padassa, luodakseen jotain paljon
suurempaa kuin osiensa summan. Tavallaan paella - kuten Valencia itse
- on näennäinen sekamelska erilaisia ja jopa ristiriitaisia
elementtejä. Mutta yhdistettynä nämä ainekset voivat toisinaan
tuottaa jotain maagista.
-
Jason Webster, National Geography,
31.3.2020.
Espanjassa
matkustava ei voi välttyä valencialaiselta perinneruoalta, josta on
tullut turistirantojen symboli, vähän niin kuin pizzat ja pastat,
vaikka paella muistuttaa tekemisen haasteessaan enemmän risottoa
kuin pastaa.
Turistit
tietenkin ”pilaavat” kaiken mihin koskettavat, kuin käänteisenä
Midaksena. Sivistyneenä itseään pitävä makusnobi ei voi hyväksyä
paellaa eikä rantojen kalaravintoloita, koska ne, sapuskat ja
ravintolat houkuttelevat turisteja, jotka eivät tiedä ”mistään
mitään”. Sivistynyt snobi yllättyisi jos menisi tuollaiseen
ravintolaan huomatakseen, että sunnuntai-iltapäivisin se on
pullollaan espanjalaisia, jotka syövät paellaa ja erilaisia
kala-annoksia.
Globaalissa
maailmassa, yhteisessä maapallokulttuurissa, kulttuurien yhteisiä
aineksia ja kokemuksia on helppo pilkata, ja vihreän siirtymän
hypessä yhteisyyttä pidetään pahana, koska globaali tuhoaa
maailman, jos se on riittävän globaalia. Paikallisuuden vaatimus
resonoi nationalismin kanssa.
Pitäisi
olla yhteinen ja yhteisöllinen mutta ei saa olla globaali eikä
ylikansallinen. Misión imposible!
En
ole näin juhlallinen tänään. En saarnaa enkä moiti.
Luulen
että söin paellaa ensimmäinen kerran elämässäni Palmassa
keväällä 1985. Jos muistan oikein (siitä ei ole takeita),
ravintola oli kansanravintola Celler Sa Premsa Palman keskustassa.
Paikan interiööri oli mahtava, sapuska mallorcalaista ”kotiruokaa”,
talon viini hapanta ja henkilökunta ylitsevuotavan ystävällistä.
Paella tuotiin pöytään (mahdollisesti) tähtisadetikkujen
loisteessa. Jälkiruuaksi flania liekitettynä. Suuri show, aitoa
”turistaa”, siis.
Nykyään
paellaa tulee syötyä harvemmin ravintolassa, koska minäkin olen
alkanut uskoa ruokasnobeja. Kotioloissa sen sijaan paella on pysynyt
ruokalistalla tukevasti, ei toki että osaisin tehdä sitä itse,
mutta syödä osaan.
On
kummallista miten ihmisen oleminen määritellään identiteettinä
sen mukaan mitä hän syö tai missä hän käy tai miten hän
liikkuu - no, komeimman ja synnittömimmän identiteetin saa jos ei
liiku mihinkään eikä mitenkään vaan nyhjöttää kotona ja tilaa
netistä sapuskan, tietolaitteet ja villasukat.
Joskus
aikaisemmin pukeutuminen ja kielen hallitseminen kertoi mitä olet.
Tänään sen kertoo mitä syöt - ja sen tiedostaminen mitä et
saa syödä.
Uhallakin
syön Espanjassa myös paellaa, ja tietysti myös porsaanposkia ja
häränhäntämuhennosta. Ruokasnobi nyrpistää nenäänsä… tuolla
identiteetillä et pitkälle pötki, hän ajattelee.
Paella
on mielenkiintoinen ”juttu”.
Valenciassa
asustava amerikkalainen kirjailija Jason Webster sanoi eräässä
jännärissään, että huonoa paellaa ei ole olemassakaan, on vain
toistaan parempia. Tämä on ihailtavan liberaali suhtautuminen
ihmisten makuhermoihin.
Muuten,
Jason Websterin kolmannessa Max Cámara -dekkarissa The Anarchist
Detective kerrotaan, että paellariisin keltaisen värin synnyttävä
sahrami maksaa (maksoi kirjan kirjoittamishetkellä vuonna 2013)
3000 euroa kilolta ja Yhdysvalloissa 7000 euroa, joten sitä
kannattaa väärentää ja sen saamiseksi ryhtyä laittomiin puuhiin.
Paella
todellakin ”rakennetaan” aineksista, joiden ei uskoisi sopivan
yhteen. Niinpä paellan voi sanoa, niin kuin muuan Ilta-Sanomien
toimittaja aikoinaan kirjoitti, kuvastavan mainiosti ristiriitaista
Espanjaa: se on moninainen, värikäs, huonosti mahassa sulava.
Mutta
nyt taitaa olla oikea hetki määritellä mitä paella on tai ei ole.
Onneksi minun ei tarvitse ryhtyä tuomariksi. Tiedemiehet tekevät
sen puolestani.
|
Kyösti Salovaara, 2022. |
Onneksi
meillä siis
on
tiedemiehiä ja tutkijoita. He kertovat meille, tutkimukseen
perustuen, millaista elämämme on, jos emme sattuisi sitä muuten
tietämään. Oman elämän eläminen ei modernissa
maailmassa riitä, vaan tarvitaan ulkopuolinen arvio. Tiede tai
”tiede” antaa sen.
The
Guardian -lehdessä Espanjasta
kirjoittava Stephen Burgen kertoi maaliskuussa, että tutkijat ovat
haastatelleet Valencian lähiseuduilla 400 amatöörikokkia
selvittääkseen millainen ”oikea” paella on ja millainen paella
ei ole lainkaan paellaa.
Paellan
nimissä on tehty monenlaisia ”rikoksia”, mutta nyt tiedämme,
Burgen kirjoitti, kymmenen raaka-ainetta
mitä valencialaiseen kansallisruokaan
saa laittaa ja mitä ei saa laittaa.
Paellan
kymmen sallittua raaka-ainetta ovat: riisi, vesi, oliiviöljy, suola,
sahrami (tai väriaine), tomaatti, kaksi
vihreää papulajiketta, kana ja kani. Kalat ja äyriäiset ovat
ehdottomasti kiellettyjä ”oikeassa” paellassa. Aika
monet kokit hyväksyvät myös paprikan, rosmariinin ja vähemmässä
määrin sesonkiajan artisokan paellaansa.
Universidad
Católica de Valencian sosiologit haastattelivat neljää sataa yli
50 vuotiasta amatöörikokkia 266 valencialaisessa kylässä.
Tutkimuksen pani alulle paikallinen kokki Rafael Vidal.
Paellaan
liittyy monia ehdottomuuksia. Puritaanikokin mielestä se pitää
valmistaa avotulella valencialaisesta vedestä. Jos paella tehdään
vaikkapa Hampurissa, vesi pitää tuoda sinne Valenciasta. Paellaa
ei tietenkään saa valmistaa paistinpannulla eikä kattilassa vaan
paellapannulla. Siitähän
sapuskan nimikin tulee.
Ja
valencialainen paellakokki on aidosti
puritaani: muualla Espanjassa valmistettua paellaa ei pidä sanoa
paellaksi vaan ”riisiksi sattumien kera”.
Valenciassa
paella kuuluu kaikenlaisiin juhlatilaisuuksiin. Kuitenkin sitä
tarjotaan
ravintoloissa torstaisin. Yhtenä syynä paellan
ravintolahistoriaan saattaa
olla, että torstaina perheiden kokeilla oli vapaapäivä, joten piti
syödä ulkona.
Toisaalta Francisco Franco piti paellasta ja kävi torstaisin
ravintolassa syömässä, joten ravintolat panivat paellan torstaina
ruokalistalle
siltä varalta, että Franco sattuisi tulemaan syömään juuri tähän
ravintolaan.
Kuinka
usein Franco vieraili Valenciassa? Vai
tykkäsikö diktaattori muuten vaan ”riisistä sattumien kera”?
Makuasioista
pitää kiistellä, koska niistä ei voi kiistellä.
Objektiivista
totuutta ei ole edes paellasta, siitä
miten
se pitäisi tehdä ja millaisista aineksista. Yhtä vaikea, mahdoton
on määritellä miten ihmiselämän ”ainekset” tulisi laittaa
yhteen. Saisiko
niistä, ristiriitaisista kokemuksista ja mahdollisuuksista syntymään
maagisen kokonaisuuden kuin alkemistin padassa porisseen keitoksen?
Suvaitsevuus
on elämän suola. (Nykyään
suola on kiellettyjen listalla, joten
edellinen lause canceloidaan.)
Paella
voi olla valencialaista, mixtaa tai mariscoa.
Sillä,
kuten Vidal sanoo Guardianin jutussa, monet kokit eri
puolilla Espanjaa valmistavat
erilaisista aineksista monenlaista
paellaa ja on makuasia mikä niistä on ”hyvää”, paitsi
Valenciassa missä kysymys
on tieteestä.
|
Kyösti Salovaara, 2022. Värit värejä: keltainen. |
Tjooh, kun asuin Barcelonassa, niin työkavereilla oli kanssa aika kielteinen suhtautuminen monien ravintoloiden paelloihin, kyselin että mistä sitten saa hyvää paellaa..."isoäidiltä".
VastaaPoistaJa tuon aineslistan perusteella on katalonialainenkin paella jo riisiä sattumien kera (joka toki valmistetaan oikealla paellapannulla).
Eipä silti, en kauhean usein sitä kyllä syönytkään, ei ollut kovin usein edes tarjolla niissä lounasravintoloissa ja kulmankuppiloissa joissa tapasin käydä syömässä...
Kerran Barcelonassa käydessä oli eräästä matkakirjasta löydetty "hyvä" kalaravintola Barcelonetasta; muutaman turhan sisäänpääsykerran jälkeen raflasta löytyi paikka. Syötiin paellaa, oli mainiota, mutta niin kuin voi arvata enempi mariscoa eli riisiä sattumien kera. Tuossa ravintolassa väriainetta oli käytetty niukasti, oli ikään kuin "laadun" merkki.
PoistaJaahas sitä ollaan toisessa kotimaassa nautiskelemassa paellaa...
VastaaPoistaOnpa kiva tietää, että "oikeaoppisessa paellassa" ei ole mereneläviä, minä kun pelkään niitä, mutta kanapaellaa söisin mielelläni.
Olen aina ajatellut, että paella on tähteistä koottu ruoka kuten pyttipannu ja pizza, mutta saahan näistä kaikista myös gourmeeta. Parhaat kokit ja nautiskelijat pitävät yleensä selkeistä ruuista, joissa ei ole liikaa aineksia.
Kuhmossa yritettiin aina kamarimusiikkifestarin aikaan olla kansainvälisiä. Niinpä ravintolassa tarjottiin "palleaa". Samassa menussa oli myös hiirtä muusissa, "potatismus".
Minä olen muuten parhaillaan Puerto de la Cruzissa, Teneriffalla. Koululaisryhmä pysäytti meidät ja pyysi haastatella englannin projektiinsa. Yksi kysymyksistä oli, tiedämmekö mitä on gofio. Olimme juuri tulossa arkeologisesta museosta, jossa oli tietoa tästä perinnejauhosta ja miten sitä käytetään, joten tiesimme, jee. Sama kuin kysyisi Suomessa mämmistä, ehkä.
Kaunis väri, tuo paellankeltainen.
Terveisiä Atlantille. On paella marriscossa myös usein monenlaista kalaa tai pitääkö nyt sanoa "riisissä ja sattumissa".
PoistaNiinpä - miksi gourmeeta on se mitä on vähän ja mikä on vaikeaa tehdä?
Onko sen toinen nimi snobbailu?
Paellahan on itse asiassa aika hankala tehdä, niin kuin risottokin, jos "oikein" tekee. Kaikki ainekset pitää kypsentää yhdessä, ei niin että keittää riisit erikseen ja paistaa muut "sotkut" ja kaataa yhteen. Eikä mikään Sedän riisi kelpaa.
No, mutta mukavan humoristista tämä on kun ihmiset yrittävät "tieteellä" perustella makuasioista. Sitähän kirjallisuuden liepeilläkin koko ajan tehdään.
Eilen illalla Granadasta kämpille palatetessa, auto kulku korkean vuoren rinteellä ja yhtäkkiä näkyi taivaanrannassa Gibraltarin kalliot ja vastapäätä olevat Afrikan vuoristot. Tuli tunne että maailma on iso, tuntematon paikka.
Hah, tulipa mieleen myös Kataloniassa, kun mentiin yhteen ravintolaan Gironassa, ja siellä tarjottiin laaja valikoima annoksia, myös jotain pohjoisemman Katalonian erikoisuuksia...joista yksi oli hyvin perinteinen spydäri, paistetulla munalla vielä :)
Poista(samoin täällä Bretagnessa yksi alueelle hyvin ominainen jälkiruoka joka on nimenomaan bretagnelainen erikoisuus on klassinen uunipannari...tosin tehdään paksummaksi vuokaan ja luumujen eikä mansikkahillon kanssa)
Ovatko annokset normaaliravntolassa siellä Bretagnessa "isoja". Minulla on mielikuva kun on pari kertaa ajeltu Saksassa ja Ranskassa (viimeksi siellä Normandian tienoilla) että annokset ovat suuria, eivät mitään pikkusievistelyä.
PoistaKohtalaisia: pikkusievistelyä ei harrasteta, mutta ei täällä Saksan mallissa olla.
PoistaMutta voi ja kerma ovat toki olennaiset osat ruoanlaittoa.
Keltainen, ajankohtainen väri juuri nyt monestakin syystä...
VastaaPoistaJa Paella, kaihoisa namskis;) Ortodoksisesti valmistetusta paellasta voitaneen olla montaa mieltä, puhumattakaan makuasioista, mutta koskaan ei saarilla ole tullut "huonoa/mautonta" vastaan, vaan erilaisin liha-, kala- ja äyriäisvalikoimin herkullisia tahi erittäin herkullisia. Kirsut sinne, missä paikalliset rupattelevat, nauravat ja herkuttelevat ajan kanssa ja makunautinto on taattu.
Mukavia ja antoisia seikkailuja sekä uusia hyviä kokemuksia sinne isoihin, tuntemattomaain maisemiin, nauti!!
Kiitos! Yritetään!
PoistaMaaliskuu oli Espanjassa vähäaurinkoisin 40 vuoteen. Jopa sateisessa Sktolannissa aurinko paistoi enemmän. Dystooppinen kokemus oli Andalusiassa Saharasta saapunut hiekkamyrsky joka rankan sateen ansiosta muuttui oranssiseksi ja keltaiseksi mutavelliksi ilmassa ja maassa. Ilmiön nimi on calima.
Ihminen, yksilö tietää isosta maailmasta äärettömän vähän. Mutta nurinkurisesti hänen päässään on kokonainen, melkein ääretön maailma, luulo siitä mitä pään ulkopuolella on. Vähän väliä nämä kaksi maailmaa törmäävät toisiinsa.