[objektiivisuuden
kiehtova harha]
|
Kyösti Salovaara, 2022. Roomalaisen temppelin pylväät Córdobassa. |
-
Vihermarakatti
osaa kiljaista tovereilleen ”Varokaa! Leijona!” Sapiens pystyy
kuitenkin kertomaan ystävilleen nähneensä tänä aamuna joenmutkan
lähellä puhvelilaumaa seurailevan leijonan. Hän pystyy myös
kuvailemaan leijonan tarkan paikan… Toinen teoria on samaa mieltä
siitä, että ainutlaatuinen kielemme kehittyi tavaksi jakaa
ympäröivää maailmaa koskevaa tietoa. Sen mukaan tärkein
välitettävä tieto ei kuitenkaan koskenut leijonia eikä puhveleita
vaan ihmisiä. Kielemme kehittyi juoruamista varten. Tämän teorian
mukaan Homo sapiens on ensisijaisesti
sosiaalinen eläin. Me pysymme elossa ja jatkamme sukuamme
sosiaalisen yhteistoiminnan avulla. Ei riitä, että mies- ja
naispuoliset yksilöt tietävät leijonien ja puhveleiden olinpaikan.
Heidän on paljon tärkeämpää tietää, ketä kukakin heidän
ryhmässään inhoaa, kuka makaa kenenkin kanssa, kuka on rehellinen
ja kuka petturi.
-
Yuval Noah Harari: Sapiens - Ihmisen
lyhyt historia. (Sapiens. A Brief History of Humankind, 2011.) Suom.
Jaana Iso-Markku. Bazar, 2016.
Niin
että ketä Nykästä?
No,
kohta se selviää.
Mutta
mistä kuulija tietää, että hänelle kerrottu on totuus ja vain
totuus eikä mitään muuta? Vai pitääkö jokaisen kuulijan (ja
lukijan ja katsojan) olla varuillaan, koska kertojan sanoista ei
koskaan pysty täysin erottamaan objektiivista ”totuutta”
kertojan omista mielipiteistä ja asenteista. Semminkin kun kukaan
meistä, ei edes kaikkitietävältä tuntuvat kertojat, tiedä kaikkea
maailmasta ja siinä elävistä ihmisistä.
Nykänen
on esimerkki tästä väistämättömästä vajavaisuudesta: maailman näkemisestä pienestä
raosta, kuin avaimenreiästä. Se ei ole Nykäsen vika, tietenkään.
Konkreettinen
on faktaa, ehdottomasti.
Johdantokuvassa
ensimmäisen vuosisadan loppupuolella rakennetun roomalaisen
temppelin korinttilaiset pylväät seisovat yhä Córdobassa ylväästi sinistä taivasta vasten. Ne kertovat jotakin, mutta kuinka paljon tiedetään ihmisistä
ja näiden ajatuksista melkein 2000 vuotta sitten? Miettivätkö he
tuolloin lammaslauman paikkaa vai sitä missä rakas ystävä juuri
nyt on? Saivatko he tuskalleen helpotusta korinttilaisten pylväiden
temppelistä?
Ei
tietoa.
Pakinan päättävässä kuvassa on El Burgon kylä Andalusiassa. Jos ihmismielen sosiologi, niin
kuin Nykänen, nousee 150 miljoonaan vuotta vanhojen, liituajan
kalkkikivipaasilta näyttävien lohkareiden viereen katsoakseen
laaksossa hohtavia valkoisia taloja, tuleeko hän kysyneeksi
itseltään mitä hän pystyy selvittämään El Burgossa asuvista
ihmisistä; ja ymmärtääkö hän että jokainen kysymys, jonka hän
esittää, kertoo enemmän hänestä itsestään, Nykäsestä, kuin
El Burgon elämänpiiristä.
Niin
että Nykänen on vaikean dilemman edessä. Kysyäkö vai ei?
Tiedostaako omat ennakkoluulonsa vai ei? Esittääkö subjektiivisia mielipiteitä objektiivisesta todellisuudesta vai objektiivisia
havaintoja subjektiivisista kokemuksista?
Se
Nykänen.
En
tarkoita Harri Nykästä, joka kirjoittaa dekkareita, fiktiota.
Fiktio on toden ja tarun hybridi.
Puhun
Anna-Stina Nykäsestä, joka kirjoittaa human interest -artikkeleja
ja kolumneja Helsingin Sanomiin. Hänen kirjoituksensa kohteena ovat
ihmisten kokemukset ja tunteet - hyvin objektiivisesti siis. Mutta
Nykänen kirjoittaa yleensä tai usein vahvasti oman minänsä läpi,
joten juttuihin syntyy subjektiivisen läheisyyden tuntu.
Anna-Stina
Nykänen julkaisi toissasunnuntaina Hesarissa itsekriittisen kolumnin
otsikolla Stadissa on halpaa olla ilmaston asialla (HS, 3.4.2022). Kolumnissa
Nykänen esittäytyi ikään kuin universaalina helsinkiläisenä;
tällaisia me hesalaiset olemme, Nykänen viestitti.
Kolumni
oli vilpitön, monella tapaa silmiä avaava. Ainakin kirjoittajan
silmät olivat avautuneet,
kun hän oli
matkustellut
eri puolilla Suomea laatiessaan juttusarjaa Tunne Suomi.
”Ajoin
autoa!” Nykänen huudahti. ”Siitä
on 15 vuotta, kun edellisen kerran kokeilin, enkä ole ennen
käyttänyt automaattivaihteita. Jännitti niin, että vapisutti.
Syrjäseudulla moni 12-vuotias ajaa jo tottuneemmin kuin minä nyt.
17-vuotiaat ihan varmasti,
silloin he saavat kortin.”
Nykänen
löysi juttumatkoillaan toisenlaisen Suomen. Se sijaitsee jossakin Forssan,
Riihimäen ja Kouvolan takaisessa ”kaukomaassa”, missä ihmisillä
on aivan erilaiset tarpeet ja erilaiset elämän keinot kuin Helsingin kantakaupungissa asuvalla toimittajalla: ”Minun ei tarvitse arjessani
ajaa, jos ei huvita. Asun Helsingissä
hyvän julkisen liikenteen varrella. Kadunkulmasta voin napata
polkupyörän. Tai kävellä töihin. Joskus tilaan
puhelinsovelluksella halvan taksin. Yli puoli vuotta jatkuneen Tunne
Suomi -sarjan yksi opetus itselleni olikin sen tajuaminen, miten
helpolla me Helsingissä päästämme itsemme. Täällä voi olla
esimerkiksi ilmastonmuutoksesta hyvinkin huolissaan ilman, että
tekee itse mitään.”
”Ja
miten paljon me vaadimme muilta”,
Nykänen huokaa.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Autovirtaa kehätiellä eräänä marraskuisena lauantaina klo 12:56. |
Juttumatkoillaan
Anna-Stina Nykänen löysi dikotomisen Suomen: on Helsinki ja sitten
syrjäseudut, joiden elämäntapoja ja ehtoja Helsinki ei ymmärrä.
Dikotomia
on melkein pateettista: ”Pääkaupunkiseudulla ihminen
voi tehdä
pieniä, vapaaehtoisia valintoja ilmaston puolesta. En osta avokadoa,
paitsi joskus vahingossa. Syön vegeä. Paitsi jos ihan hirveästi
tekee mieli nyhtöpossuhodaria. Minun arkeeni Helsingissä ei
polttoaineen hinta ole vaikuttanut mitenkään. Ei julkisen
liikenteen hinta ole noussut… En edes istu ahdistuneen nuorison
viereen keskelle katua osoittamaan mieltä.
Olen ilmaston asialla, kun se on vaivatonta ja halpaa. Syrjäseudulla
ympäristöteot vaativat yksilöltä suurempia ponnistuksia.
Todellisia uhrauksia. Totaalisia, pysyviä muutoksia elämäntapaan.
Lehmien ja turvepellon tilalle pitää löytää toinen toimeentulon
lähde. Se on iso riskinotto ja vaatii yleensä investointeja. On
oltava rahaa aurinkopaneeleihin ja uuteen autoon.”
Matkansa
kokenut Nykänen vaatii itseään - ja muita helsinkiläisiä -
tilille abstrakteista ajatuksista, jotka eivät johda minkään ja
syrjäseutujen ihmisten unohtamisesta.
Niinpä
hän kehottaa kaikkia ylittämään maagisen rajan ja kohtaamaan
syrjäseudut: ”On hyvä
hetki lähteä omalle Tunne Suomi -matkalle. Kohdata ihmisiä ja
erilaisia tapoja elää. Siitä syntyy jotain uutta ja hyvää.”
No,
onko Nykäsen kolumnissa ja itsetuntemuksen kriittisessä
tarkastelussa jotain ”vikaa”? Eikö se muka ole totta? Eikö se
olekin älykkään ihmisen objektiivinen kirjoitus konkreettisiin
havaintoihin perustuen?
On
se totta ja objektiivinen mutta…
Nykäsen
käsitys Helsinki vastaan syrjäseudut on kummallisen tietämätön
itse lähtökohdasta, siitä millainen Helsinki ja helsinkiläinen
tai paremminkin pääkaupunkiseudulla asuva ihminen on tapoineen ja
haluineen.
Ylen
nettisivuilla
oli uutinen tutkimuksesta, jonka mukaan henkilöautojen lukumäärä on
kasvanut Helsingissä ja Uudellamaalla nopeammin kuin ihmisten määrä.
Kun Nykänen puhuu autoista ja siitä etteivät bensiinin
hinnat kosketa helsinkiläisiä,
hän puhuu pienestä vähemmistöstä, joka asuu Töölön, Pasilan
ja Vallilan eteläpuolella. Muualla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla bensa merkitsee ja hinta vaikuttaa.
Karrikoiden
voi sanoa, että Nykäsen ”syrjäseutulaisia” ovat hänen
kuvailunsa mukaan yhtä lailla Malmilla, Matinkylässä, Kivenlahdessa,
Korsossa tai Myyrmäessä
asuvat ihmiset, joiden elämään liikkuminen autolla kuuluu
päivittäin. Mutta Nykänen ei tiedosta, että hänen "Helsinkinsä" ja hänen "syrjäseutujensa" väliin jää kokonainen tuntematon maa.
Olen
usein ihmetellyt missä kuplassa kantakaupungissa asuvat fiksut toimittajaihmiset oikein elävät. Eivätkö he koskaan, vahingossakaan
vieraile suurissa kauppakeskuksissa, suurissa puutarhamyymälöissä
tai rautakaupoissa? Eivätkö he koskaan pääse/joudu liikkumaan
pääkaupunkiseudun kehäteillä, joilla autovirrat ovat
katkeamattomia niin arkena kuin pyhänä? Eivätkö he ole koskaan
nähneet parkkipaikkoja, jotka ovat täynnä autoja ihmisten
vieraillessa kaupassa ostamassa sapuskaa, vaatteita, huonekaluja,
kukkasia ja ties mitä?
Sekin
saattaisi yllättää Nykäsen, että suurissa kauppakeskuksissa
Töölöntullin
tuolla puolen on runsaasti elokuvateattereita, joihin saapuvat
ihmiset parkkeeraavat autonsa lämpimiin pysäköintihalleihin.
Joten: milloin Nykänen ryhtyy laatimaan sarjaa Tunne Pääkaupunkiseutu? Ihmisten elintapoja tutkivan journalistin kannattaisi vierailla tuntemattomalla
maalla.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Autoja Vantaan ja Helsingin rajamaalla rautakaupan pihalla eräänä sunnuntaina marraskuussa klo 14:45. |
Palataanpa
lopuksi Harariin, josta aloitin.
Uskottavien
tarinoiden kertominen on vaikeaa, Harari sanoo. ”Vaikeus ei piile
itse kertomisessa vaan siinä, että saa kaikki uskomaan tarinoihin.
Suuri osa ihmiskunnan historiasta pyörii tämän kysymyksen
ympärillä: miten saa taivuteltua miljoonat ihmiset uskomaan
tiettyihin tarinoihin jumalista tai kansakunnista tai osakeyhtiöistä.
Mutta kun se onnistuu, se antaa Homo
sapiensille
määrättömästi valtaa, koska sen ansiosta miljoonat toisilleen
vieraat ihmiset pystyvät tekemään yhteistyötä yhteisten
päämäärien
saavuttamiseksi.”
Harari
kehottaa kuvittelemaan miten vaikeaa olisi luoda valtioita,
uskontokuntia
tai oikeusjärjestelmiä, jos puhuisimme vain sellaisista asioista,
jotka ovat oikeasti olemassa, kuten joet, puut ja puhvelit.
”Toisin
kuin valheeseen, kuvitteelliseen todellisuuteen uskovat kaikki, ja
niin kauan kuin tämä yhteinen usko säilyy, kuvitteellinen
todellisuus käyttää valtaa maailmassa”, Harari muistuttaa.
Objektiivisuuden
harha kiehtoo:
onko se sittenkin totta?
|
Kyösti Salovaara, 2022. El Burgo mäeltä katsellen. |
Nykäset - ajattelin ensin, että kirjoitat Nykäsen Matista, edesmenneestä, jolta on aforismikirjojakin julkaistu.
VastaaPoistaOlen pitänyt näistä Anna-Stina Nykäsen Tunne Suomi -jutuista, mutta kieltämättä niissä on samaa kapeaa näkökulmaa ja yksinkertaistamista kuin Tunnan ja Rikun Suomi-dokkareissa.
Itse asuin opiskeluvuodet Hesan keskustassa ja sen jälkeen pari vuotta Joensuun liepeillä ja parikymmentä vuotta Kuhmossa, joka oli hyvin vilkas paikka Kostamuksen rakentamisen aikaan, ja nyt jo melkein saman verran Kouvolan "esikaupungissa". Kaikkialla saman ammattiryhmän ihmiset ovat olleet hyvin samanlaisia.
Kaikkialla lapsiperheet ja vanhat huonojalkaiset tarvitsevat auton, paitsi aivan kaupunkien keskustassa ei, olkoon kaupunki sitten Helsinki, Kuhmo tai Kouvola. Tosin viime aikoina palveluita on siirretty kaupunkien ulkopuolelle ja lähiliikennettä supistettu, niin että maalaiskaupungeissa on oltava auto keskustassa asuvallakin.
Ei kukaan kuhmolainen ajattele, että Kuhmon ydinkaupunki olisi syrjäseutua, sitä ovat perukat, Iivantiira, Lentiira jne. Jotkut romantisoijat pitävät koko Kainuuta syrjäseutuna. Sodankylässä ja Kuhmossa on ihan samat ketjuliikkeet kuin Helsingisä ja minä löydän Kouvolasta paremmin vaatteita kuin Helsingistä. Kuhmoon on tullut joskus elokuvia ennen Helsinkiä ja Kouvolaa.
"Tuntematon maa" ansaitsisi totta tosiaan tulla tarkastelluksi Nykäsen sarjassa.
Oikeassa olet - kyllä esimerkiksi monilla ellei useimmilla Kotkan saarella asuvillakin on auto,vaikka asuvatkin tiivisti rakennetussa kaupungissa, jossa on niitä kauppoja jne. Helsinki ja pääkaupunkiseutu on sitten täynnään "kotkankokoisia" pikkukaupunkeja, joista toiseen mennäkseen tarvitsee jopa autoa, ellei halua seisoskella pysäkeillä tuntikaupalla. Julkinen liikenne, hyväkin, perustuu keskimääräisyyksiin, ja kuitenkin jokaisella ihmisellä on omia polkuja joihin pitää astua ja silloin keskimääräinen reitti ei palvele. On sitten jokaisen oma asia kuinka kulkunsa hoitaa ja milloin menee tällä välineellä ja milloin tuolla.
PoistaYhteiskuntarakenteessa käydään jatkuvaa punnintaa suunnitellun ja yksilöllisen välillä. Mikään yhteisö ei voi tulla hyvin toimeen, jos kaiken pitää/saa olla suunniteltua - senhän näkee autoritaarisista yhteiskunnista.