[Juroaako
kirjallisuus?]
|
Kyösti Salovaara, 2022. |
Kirjallinen kulttuuri on niitä virtauksia,
jotka viimeisenä leviävät laajoihin piireihin. Kirjallinen maku on
näet monesta seikasta koostunut ominaisuus, joka vaatii
pitkäaikaista kulttuuria ja erittäin persoonallista suhtautumista.
Kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta katsottuna ovat kaikki
jonain tiettynä ajankohtana esiintyneet suunnat ja ilmaisumuodot
tietenkin yhtä tärkeitä tuon kauden henkiselle elämälle.
Kotipostilla, paikallinen sanomalehti, konfirmaatiolaulu,
perhelukemisto, rikosromaani ja rakkaustarina ovat inhimillisiä asiakirjoina yhtä merkityksellisiä kuin korkeakirjalllinen runous
ja vaikutusvaltainen arvostelu.
-
Hartvig
Frisch: Euroopan kulttuurihistoria IV. Suom. 1963.
Ajatus
hyppää kolmiloikkaa: teesi, antiteesi, synteesi.
Syntyykö
kaikki vastakohtien kautta. Kaikki on: kulttuuri, teknologia,
politiikka.
Jokainen
tahtoo jotakin. Se mitä syntyy on sellaista, mitä kukaan ei
tahtonut.
Kuulostaako
tuo optimistiselta vai pessimistiseltä? Vai pelkästään kyyniseltä
reaalipolitiikalta?
Marx
ja Engels formuloivat yhteiskuntakehityksen kolmiloikan kauniisti.
Mutta kenties erehtyivät: synteesi ei ole lopullinen tila vaan uuden
loikan teesi. Historia ei lopu siihen että päästään "proletariaatin diktatuuriin".
Silloin
kun, siis noin 1930-luvulla, tanskalainen Hartvig Frisch avasi kulttuurihistoriallisen näkökulman kirjallisuuden
monisyiseen merkitykseen, ei vielä tiedetty telkkarin lumovoimasta eikä kännyköiden ja somekanavien
vastustamattomasta koukutuksesta mitään. Kirjallisuus näytti
olevan hieno synteesi ihmismielen kaikista puolista, haaveista, peloista,
unelmista ja näytti tarjoavan loputtoman kiehtovan henkisen
tulevaisuuden aineellisen olemisen sivistyksellisenä kruununa.
Mutta
synteesi olikin vain uusi teesi.
Juroaako
kirjallisuus nyt ikään kuin ruusun taimi, joka pysyy juuri ja juuri
hengissä, mutta ei saa riittävästi vettä eikä ravinteita?
Mielenkiintoinen
on mielenkiintoista.
Ihan
totta.
Muuttumattomaksi
kuviteltu saattaa muuttua.
Ainakin
jos uskomme espanjalaisen Sergio C. Fanjulin kirjoitusta Sammuvan
bestsellerin uskomaton tapaus El País -lehdessä 3.5.2022. Ja miksi
emme uskoisi, koska kirjoitus perustui konkreettiseen tutkimukseen.
Fanjul
siis kertoi riippumattoman WordsRated-ryhmän tutkimuksesta, jonka
mukaan bestsellerit ovat kutistuneet Yhdysvalloissa
kymmenvuotiskautena 2011-2021. Tutkimus kohdistui The New York Times
julkaisemien bestseller-listojen kirjoihin ja koski sekä fiktiota että
faktakirjallisuutta. Kymmenessä vuodessa bestsellerin keskimääräinen sivumäärä on vähentynyt 11 % eli 51,5 sivua (437,5 sivusta 386
sivuun).
Todennäköisyys
että yli 400-sivuinen kirja pääsee bestseller-listalle on pienentynyt melkein 30 prosentilla aikaisempiin vuosiin verrattuna.
Oleellista
on, tutkimusryhmän johtaja totesi, että lukeminen vähenee.
Johtuuko
se kirjoista? Vai eivätkö ihmiset enää ”ehdi” lukea, koska on
niin paljon muita ”houkutuksia”, muita vapaa-ajan koukuttavia
mahdollisuuksia? Onko kivempaa katsoa vaikkapa reality-sarjaa kuin
lukea paksuja kirjoja?
Kenties.
Todennäköisesti. Luultavasti.
Ei
itkeä saa. Mennyt meni. Tuli nyt.
Intellektuellit
ovat aina suhtautuneet paksuihin bestsellereihin nuivasti. Paksun
romaanin lukija takertuu tarinaan, viehtyy loputtomiin
juonikuvioihin. Paksu romaani kuvaa maailman eeppisenä syiden ja
seurausten lineaarisena jatkumona, ja intellektuelli ”tietää”
ettei maailma ole niin eeppinen eikä lineaarinen.
Sitä
paitsi, eikö paksuja bestsellereitä tyypillisesti osteta lahjaksi
eikä lahja saa näyttää olemattoman pieneltä, mitättömältä.
Kuka haluaa joululahjaksi 130-sivuisen taidepläjäyksen? Eikö
semmoinen halvenna lahjan saajaa?
Ja
toisaalta paksu bestseller ostetaan lomalukemiseksi, kannetaan
matkalaukussa maailman toiselle puolelle, joten mitä mieltä olisi
kantaa merien yli, ilmoja pitkin jokin 130-sivuinen ”romaani”
jonka lukee kahdessa tunnissa? Ei mieltä lainkaan.
Bestseller
närästää intellektuellia, koska paksun kirjan lukija nauttii
lukemastaan.
No,
harmi jos bestseller kuihtuu, juroaa, häipyy.
Pari
kolmiloikan hyppyä.
Ruotsalainen
Per. I. Gedin kuvailee teoksessaan Kirja muuttuvassa yhteiskunnassa
(1975, suom. 1977) kuinka romaani valtasi eurooppalaisen kulttuurin
viimeistään 1800-luvun lopulla. Esimerkiksi Saksassa romaanista
tuli 1900-luvun vaihteessa kustantamoiden tärkein tulolähde. Muuan
kustantaja kirjoitti tuolloin eräälle kirjailijalleen: ”Sen
joka tällä hetkellä haluaa ansaita rahaa on pidettävä
varastossaan myyntikelpoisia tavaroita, mutta näytelmät ja runot
ovat myyntikelvottomia tavaroita joilla ei voi ansaita rahaa.
Proosassa on rahan runous! Kirjoittakaa proosaa, niin minä maksan
teille vaikka minkälaisia palkkioita.”
Loikataan
vuoteen 1945.
Tammessa
kustantajan uran tehnyt Jarl Hellemann muistelee teoksessa Lukemisen alkeet (1996) kuinka helpolta kirjojen kustantaminen tuntui
toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina. ”Kirjojen kustantaminen
näytti keväällä 1945 maailman helpoimmalta ammatilta… ei
tarvinnut kuin lainata kirjastosta joku vanha klassikko tai
ajanvietekirja, teettää halvalla uusi suomennos, etsiä kirjapaino
jolla sattui olemaan paperikiintiötä jäljellä, painattaa ja
sidottaa ja lähettää kauppoihin. Kirjat myivät itse itsensä, kun
muuta myytävää ei ollut. Sisällöllä ei ollut niin väliä, niin
kuin ei kieliasulla eikä kirjojen ulkomuodollakaan.”
1940-luvun
lopulla Suomessa sitten olikin kustantajia pitkälti kolmatta sataa.
Entä
nyt, vuonna 2022?
Pieniä
kustantamoita on kaiketi syntynyt viime vuosina useita. Johtuuko se
kirjan valmistamisen tekniikan helpottumisesta? Vai siitä, että
kaikki dekkareiksi määritelty menee kaupaksi, ainakin pieninä
painoksina? Vai nimenomaan siitä, että mittava kirjallisuus, paksut
bestsellerit kuihtuvat lukemisen vähentyessä ja suurien
kustantamoiden supistaessa julkaisuohjelmiaan?
Katson
itseeni.
Minusta
ei tullut kolmiloikkaajaa vaan oikea puolustaja futiskentälle.
Keskinkertaisuus siis.
Mutta
olen viime aikoina lukenut ”paksuja” kirjoja.
Haruki
Murakamin romaanin Komtuurin surma pokkaripainoksessa oli yli 800
sivua eikä romaani tuntunut lainkaan pitkältä. Lomamatkalla
”kahlasin” läpi tuskaa tuntematta Ken Follettin noin 700-sivuisen jännärin
Ei koskaan. Tilasin muuten divarista Tom Clancyn
jännärin Leijona ja hyeena, joka on julkaistu kaksiosaisena
laitoksena, yhteensä 1179 sivua, huh. Saa nähdä jaksanko lukea.
Fiktion ohessa etenen pikkuhiljaa Martti Anhavan mainiossa Paavo
Haavikko -elämäkerrassa Niin katosi voitto maailmasta: 812 sivua.
Reissussa
luin myös Joel Haahtelan hienon romaanin Jaakobin portaat. Siinä
oli ”vain” 192 sivua. Kunpa Haahtela kirjoittaisi paksumpia
kirjoja!
Lainamani
espanjalainen Fanjul sanoo, että maailman pisimmästä romaanista
vallitsee jonkinmoinen konsensus: se on Marcel Proustin romaani Kadonnutta aikaa etsimässä. Tämä sillä edellytyksellä että
moniosaista teossarjaa pidetään yhtenä romaanina. Mutta jos
pidetään, niin eikö esimerkiksi Tom Clancyn Jack Ryan -tarinat ole pitempi ”romaani” kuin Kadonnutta aikaa etsimässä?
Yhtä
kaikki, tänään ei kuule talousmiesten eikä -naisten lainaavan
tuota saksalaista kustantajaa 1900-luvun taitteesta: Proosassa on
rahan runous!
|
Kyösti Salovaara, 2022. |
Hmm. Kun itse en ole tiiliskivien ystävä niin on myönnettävä että bestseller-listat ovat aina olleet vähän vieraita minulle...siinä mielessä minulle sopii ihan hyvin kirjojen lyhentyminen (joskus joku vuosi sitten arvelin että runous voisi hyvinkin tulla taas suositummaksi kirjallisuuslajiksi, sen lukemismalli sopii taas paremmin nykymaailmaan).
VastaaPoistaJa luulen kyllä, että muut viihdykkeet, Netflixit jne ovat syöneet erityisesti sitä lukemisen mallia joka aiemmin suosi pitkiä romaaneja joihin uppoutua. Ja matkallekin voi ottaa näppärästi leffoja tai sarjoja tai sitten e-kirjoja tai äänikirjoja, ei tarvitse pohtia kuinka pitkälle matkalle yksi kirja riittää...
En ehkä osannut hyvin kuvata mitä tuon tutkimuksen tekijät esittivät johtopäätöksenään: kirjallisuuden merkitys vähenee ja liukenee pois ja muut ajanvietteet voittavat siltä sen entisen merkityksen.
VastaaPoistaOletko niin optimisti, että pienet runoteokset saattaisivat ottaa paljon luetun proosan aseman? En usko että olet.
Eikä elokuva ole romaani, vaikka kuinka pitäisi (niin kuin itse pidän) elokuvista. Suuremmaksi osin elokuvan (ja väitän: äänikirjan kuuntelu) ovat passiivista ajan kuluttamista toisin kuin lukeminen.
Mutta, maailma muuttuu. Raha on toisaalla kuin proosassa!
PS:
En edelleenkään pysty kommentoinaan Google-tililläni. Sellaisia blogeja en pysty kommentoimaan siis lainkaan jotka ei salli nimetöntä kommentointia.
Googlen-keskustelupalstan perusteella Bloggerissa on ohjelmointivirhe, joka ei koske kaikkia käyttäjiä mutta monia. Virhe liittyy jotenkin selaimen ja pilvessä toimivan Bloggerin rajapintaan; ja se aktivoitui kun Boggeriin tuli (ilmesesti) ohjelmapäivitys huhtikuun lopulla.
Niin että... sunnuntaisin sataa aina.
Äänikirjojen myynti kasvoi viime vuonna 46 prosenttia, ja nyt useampi kuin joka toinen myyty kirja on kuunneltava. Ensimmäistä kertaa kuunneltavan myynti on siis ohittanut printtikirjan myynnin. Tiedämme miten kuunneltavan on erottava luettavasta, joten tämäkin luultavasti vaikuttaa jo kirjojen kutistumiseen.
VastaaPoistaTämä uutinen on saatu Suomen Kustannusyhdistykseltä, johon kuuluu lähes 100 suomalaista kustantajaa, ja luin sen surukseni Kouvolan Sanomista.
Jossain lehdessä oli kolumni, jossa naureskeltiin kääkille, jotka yhä pitävät kiinni printtikirjasta, vaikka kuuntelu on niin paljon makeampaa kuin lukeminen. Se tuntui epäystävälliseltä minun rakkaan harrastukseni ja minulle välttämättömän asian vähättelyltä.
Kun kuuntelu lisääntyy, niin silloin ei kirjan pituutta mitatakaan enää sivuissa vaan tunneissa. Hmm... ?
Niinpä - ehkä olisi vielä "makeampaa" palata iltanuotion äärelle kuuntelemaan jonkun poppamiehen tarinoita ja samalla keskittyä johonkin oheistoimintaan, kuten vaikka leipomiseen tai kalan perkaamiseen.
VastaaPoistaMainitsemassani tutkimuksessa äänikirjat jätettiin huomiomatta, koska kuunteleminen ei vaadi samalla tavalla keskittymistä kuin lukeminen vaan on osa muita harrastuksia samaan aikaan (usein).
Sen tähden tutkimuksessa olisi mahdoton päätellä kuinka pitkään äänikirjan kuuntelijat todella aktiviisesti syventyvät kuuntelemaansa.
Hieman dystooppiselta tuntuu, jos kohtapuolin kirjoja ei lainkaan lueta vaan kuunnellaan, ja kenties myös lehtien lukeminen loppuu. Kustantajalle tietysti on ihan sama mistä se raha tulee, ehkä kirjailijallekin vai pitääkö sanoa "kirjailijalle".
Jos kukaan ei kohta lue mitään, niin miten sivityksen käy?
Jotain kertoo sekin, että suosituin kuunneltu teos oli Hanna Brotheruksen kirja Ainoa kotini, jossa hän kertoo suhtautumisestaan omaan kehoonsa. Minä-muotoiset kertomukset itsestä ovat helppoja kuunnella. Kirjaa myös mainostettiin kohahduttavana paljastuksena. Sitä myytiin 45 500 kappaletta.
PoistaMyydyin painettu kirja oli Ilkka Remeksen kirja Lohikäärmeen isku, 33 200 kappaletta.
On siis tultu kauas ajoista jolloin eniten myydyt kirjat lähestyivät 100 000 kappaleen kokonaismyyntiä.
PoistaSteven Pinker moittii aikaamme omahyväisyyden ajaksi. Narsismi, omaan identiteettiin panostaminen, eräänlainen yhteiskunnallinen egoismi heijastuvat, kuinkas muuten, myös kirjallisuuteen, olipa se puhuttua tai luettua. Luulen.
Tämä kehitys herättää ajatuksia!