[sanalla
kuvattu,
kuvalla
sanottu]
|
Kyösti Salovaara, 2022. Sibelius-monumentti, Helsinki. Eila Hiltunen 1967. |
Kaikki inhimillinen, ihmisestä itsestään
lähtöisin oleva halu – halu, joka saa ihmisen tiedostamaan
itsensä, inhimillisen todellisuuden – on perimmältään
”tunnustuksen” saamisen halun seurausta. Ja hengenmenetyksen
vaara, jonka kautta inhimillinen todellisuus ”tulee ymmärretyksi”,
on juuri tuollaisen halun toteuttamispyrkimyksestä aiheutuvaa
itsensä vaarantamista. Puhuttaessa itsensä tiedostamisen
”alkuperästä” on tästä syystä välttämätöntä puhua
taistelusta, jota käydään kuolemaan saakka ”tunnustuksen”
saamiseksi.
-
Lainaus
Alexandre Kojèvelta Francis Fukuyaman kirjassa Historian loppu ja
viimeinen ihminen,
1992.
Olen
nähnyt
modernistien näyttelyjä.
Ranskalaiset nukkuvat. Rosenberg-näyttely. Picasson ja Charlotin
töitä. Picasso hyvin hieno, herkkävaistoinen, suuri maalari.
Vierailu hänen studiollaan tiputti mielialani. Kaikki on tehty hänen
kauppiaalleen, rahan vuoksi. Picasson luona vierailu on kuin kävisi
kylässä sellaisen ballerinnan luona jolla on lukuisia rakastajia.
-
Joan Miró vuonna 1920.
Teksti
on kuin mieletön partituuri, jota lukija kuvittelee soittavansa
lukiessaan. Pitkät, puolisivuiset
virkkeet hengittävät pilkkujensa kautta ja vaivuttavat
labyrinttimäiseen tunnelmaansa. Kappalejakojen puuttuminen tekee
lukemisesta raskasta.
-Ville
Hytönen Helsingin
Sanomissa
14.5
arvostellessaan László
Krasznahorkain
romaanin
Vastarinnan
melankolia.
Miten
aloittaa?
Aurinko
paistaa. Lämpöä luvataan. Ei anneta.
Haminassa,
kauan sitten kurssilla 123, epätietoisille joukkueenjohtajille
opetettiin sapluuna epätietoisuuden ratkaisemiseen.
Jos
et tiedä mitä tehdä, hyökkää.
Jos
et tiedä miten hyökätä, koukkaa.
Jos
et tiedä mistä koukata, koukkaa vasemmalta.
Miten
siis aloittaa pakina, ei kapinaa?
Otetaan
Ludwig Wittgensteinin Tractatus käteen. Avataan se. Valitaan sopiva
lause:
”Maailma
on kaikki, mikä on niin kuin se on.”
Maailma
on.
Muistan
erään luontodokumentin. Luulen että muistan.
Afrikkalaisella
ruohoaavikolla antiloopit käyskentelevät rauhassa.
Leijonaryhmä hiipii pitkän ruohon turvin lähemmäksi. Leijonat piirittävät antiloopit
kahdelta sivulta. Pihtiliike.
Sitten
joku antilooppi huomaa leijonan. Pelästyy. Kaikki pelästyvät.
Lauma
ryntää juoksuun. Se kiertää ympyrää. Leijonat seuraavat lauman
juoksua rauhallisesti,
lähestyen.
Lopulta nuoren antiloopin hermot pettävät. Se syöksyy yksin
pakoon, pois laumasta.
Leijonat
hyökkäävät sen kimppuun. Tappavat ja syövät.
Muistomerkkejä.
Veistoksia. Sanattomia kertomuksia.
Miksi
nykytaide hylkää jäljentämisen? Se esittää. Mitä?
Picasso
sanoi, Platonia kritisoiden, ettei taide jäljittele. ”Ei kukaan
koskaan kopioi luontoa eikä jäljittele sitä… Kubismillakin oli
vuosikausia vain yksi tavoite: maalaminen maalaamisen vuoksi. Me
hylkäsimme jokaisen elementin
joka ei olennaisesti kuulunut maailmaan.”
Taidetta
taiteen vuoksi? Vai rahan vuoksi, niin kuin Joan Miró Picassoa
moitti.
Olennaiset
yksityiskohdat maailmasta mukaan, epäolennaiset
pois.
Mistä
epäolennaisen erottaa olennaisesta? Maalauksessa joka on maailmassa,
veistoksessa joka veistetään todellisuudessa? Eikö valinta ole subjektiivinen, ei yleinen?
”Minusta
ei ole järkevää antaa vuorelle tärkeämpää osaa kuin
muurahaiselle”, Miró sanoi. ”Mutta maisemamaalarit eivät ymmärrä
tätä.”
Mirón ajatus rikkoi perspektiivin olemuksen, harmonisen mittakaavan.
Vähitellen, katsoja luulee oivaltavansa, Mirón maalauksissa on
jäljellä pelkkiä ”tärkeitä” yksityiskohtia, ei maisemaa
lainkaan. Maisema on ehkä taiteilijan päässä, ei kankaalla.
Abstrakti
taide ei kuvaa, se on. Ei sano eikä väitä.
|
Kyösti Salovaara, 2012. Holokaustin muistomerkki, Berliini. Peter Eisenman 2005. |
Joku
kirjoitti jossakin.
Se
meni ohi. Mutta jäi mieleen.
Kirjoitti
että abstrakti taide kuvaa pääasiassa tunteita tai oikeastaan vain
tunteita. Sellaisia tunteita jotka ovat käsitteellisiä, eivät
konkreettisia, niin kuin onni tai suru tai kaiho. Tietysti surun
tietää mutta ei sitä mitä se on.
Abstraktin
voi kuvata vain abstraktisti. Toisin kuin auton tai hevosen.
Mutta
välittyykö taiteilijan ajatus, se abstrakti?
Eila
Hiltusen Sibelius-monumentissa urkupillin kaltaiset pillit taivasta
vasten. Mistä tietää mihin ne liittyvät? Tietenkin Sibeliuksen musiikkiin jos tietää, että Sibelius sävelsi, mutta entä jos ei tiedä. Jospa
Sibelius olikin
sotapäällikkö ja Hiltusen pillit tykinputkia? Tai edistyksellinen
kaupunkisuunnittelija, joka viemäröi Töölön ja Kallion
kaupunginosat?
Hiltusen
pillit soivat abstraktin ajatuksen säveltä. Sitä ei kuule, ei ole
eikä väitä.
Kuolema
on kaikista abstraktein tapahtuma.
Holokaustin
muistomerkin kivipaasien labyrintti Berliinissä
muistuttaa
elämän ja kuoleman abstraktista kohtaamisesta. Kuolemaan
eksytään, pakotetaan,
ei poispääsyä. Samanlaiset kivipaadet rivissä ja jonossa, vasta
kuollessaan ihmisestä tulee tasa-arvoinen, abstraktin lauman
täysimittainen jäsen.
Peter
Eisenmanin suunnitteleman
historian
kauhujen veistospuiston
voi ymmärtää monella tavalla. Elävien pitää muistaa murhatut
juutalaiset. Tässä abstraktissa ”veistoksessa” kuolema on kiven
lujuinen, ehdoton, ikuinen.
Les
Braves, Anilore
Banonin
veistos Normandiassa,
koodinimellä Omaha Beach
tunnetulla rantakaistaleella missä 6.6.1944 liittoutuneiden
amerikkalaiset joukot nousivat maihin. Sotilaita kuoli, saksalaisia ja
amerikkalaisia. Siviilejä kuoli vielä enemmän.
Abstrakti
muistomerkki
sotilaille jotka tulivat pelastamaan Eurooppaa.
Kuvanveistäjän
mukaan siinä on kolme osaa: Toivon siivet, Nouse Vapaus! ja
Veljeyden siivet.
Abstrakti
kiitos
niille jotka nousivat barbariaa vastaan, Banon sanoo. Veistos
muistuttaa meitä asettumaan kaikkea epäinhimillistä vastaan.
Kuolema
ja elämän pelastaminen - kovin käsitteellistä, kenties.
Taiteilija
ottaa mittaamattoman tärkeän "asian" ja tekee siitä konkreettisen kuvan,
joka on täysin abstrakti.
Eikö
muu ole mahdollista?
Pitääkö
minun lukea kirjailijaa, joka kirjoittaa sivun mittaisia virkkeitä
eikä
käytä kappalejakoa?
En
lue.
Sanoilla
kuvataan
ajatuksia, tunteita.
Niistä ei pidä tehdä abstraktia veistosta. Ei
sanoja sanojen vuoksi.
Ehkä
modernisti tekee sen piruuttaan. Jotta lukija ei lukisi. Että
kärsii.
Viime
torstaina kerroin sepelkyyhkyn pesästä naapurin
tiheässä
tuijassa.
Seuraavana
päivänä kyyhkynen jahtasi pihapiirissä varista puusta toiseen, pensaiden läpi.
Hetkeä
myöhemmin kaksi varista piiritti tuijan, toinen
toiselta ja
toinen toiselta puolelta. Ne
tiesivät mitä tavoitella. Viekas
on vauras.
Sitten
varikset
tunkeutuivat
tuijan oksien läpi. Pihtiliike.
Sepelkyyhky pakeni
läheiseen vaahteraan.
Kohta
toinen varis
ilmestyi tuijan sisältä kyyhkysen muna nokassaan.
Tragedia
keskellä perjantaipäivää.
Luonnollista
luonnossa, ei abstraktia.
|
Jaakko Salovaara, 2019. Les Braves, Vierville-sur-Mer, Omaha Beach, Normandia. Anilore Banon 2004. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti