[tiiraillen]
|
Kyösti Salovaara, 2022. Iloisemmat "turvatakeet"! |
Maailmanrauha
voidaan turvata vain luovin ponnisteluin, joilla pystytään
vastaamaan rauhaan kohdistuviin uhkiin.
Järjestäytyneen
ja elävän Euroopan sivistykselle antama panos on välttämätön,
jotta rauhanomaiset suhteet kyetään säilyttämään
-
Ranskan
ulkoministeri Robert Schuman 9.5.1950.
Laulaja
Yonan ja Samuli Edelmannin suutelukuva
sai somen sekoamaan – Yona paljastaa
nyt totuuden kohutun kuvan takaa.
-
Otsikko Ilta-Sanomissa 6.5.2022.
Linnut
jättävät Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun, sanovat
asiantuntjat. Lintujen mentyä ovat limaiset rannat hiljaisia,
entiset suot pölyisiä turvekokkareita ja lehdot kaatopaikkoja.
-Helsingin
Sanomat 8.5.1972.
We'll
meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet
again some sunny day.
-
Vera Lynn vuonna 1939 Ross Parkerin ja
Hughie Charlesin laulussa.
Jos
myöhästyy junasta, juna menee pois mutta nykyhetki jää.
Mutta
miten nykyhetki pitäisi määritellä? Onko sitä? Vai ajelehdimmeko menneisyyden ja tulevaisuuden rajapinnassa lujaa otetta saamatta?
Ihminen
tykkää lineaarisista ”rakenteista”. Vittorio de Sican filmin Eilen, tänään, huomenna nimi (1963) kuvasti lineaarista aikakäsitystä. Mitä tapahtuu, kun aikatasojen järjestystä muuttaa? Onko
otsikossa Huomenna, eilen, tänään raastava ristiriita, joka
tuntuu epämiellyttävältä? Eihän tänään ala huomisesta vaan
eilisestä.
Vai
alkaako sittenkään?
Norjalais-ranskalainen
matemaatikko Ivar Ekeland kuvaa teoksessaan Ennakoimattoman
matematiikka (1984, suomennos 1989) kahta erilaista aikakäsitystä.
Aikaa ei pysty ilmaisemaan matematiikalla. Ajan perimmäinen luonne jää
matematiikan ulkopuolelle: se pystyy ilmaisemaan vain jännitteen menneisyyden ja tulevaisuuden, kahden äärimmäisyyden
välillä.
Ekeland
sanoo, että Odysseia ja Ilias kuvastavat kahta ääripäätä,
erilaista käsitystä ajasta. Odysseiassa aika on yksi kokonaisuus:
”Nykyhetki kutsuu esiin tulevaisuuden ja viittaa menneisyyteen.
Tulevaisuus ilmoitetaan ja ennustetaan, menneisyys määrää
nykyisyyden.”
Iliaan
Akhilleus sitä vastoin elää pelkästään nykyhetkessä:
”Nykyhetkeä ei voi johtaa menneisyydestä eikä tulevaisuudesta ja
jokainen hetki luo jotakin uutta.”
”Yhtäällä
jatkuva muuttuminen”, Ekeland kirjoittaa, ”missä nykyhetki
rakentaa tulevaisuuden arvaamattomalla tavalla. Toisaalla taas
ikuinen nykyisyys, missä ajan kuluminen on vain näennäistä, missä
pyörii ennakolta nauhoitettu ohjelma niin kuin mekaanisen pianon ääninauhalla.”
Kumman
aikakäsityksen mukaisesti Euroopassa ja Suomessa tänään eletään?
Onko ikuisesti samaa toistavan mekaanisen pianon melodia särkynyt?
Suurista
ajatuksista pienempiin.
Nykyaika
tulkitsee menneisyyttä jatkuvasti uudesti, tarkentaen, ymmärtäen,
havahtuen. Mutta 2020-lukuun kuuluu myös moraalinen närkästyminen.
Historian ei anneta olla paikallaan, siellä missä se tapahtui vaan
menneisyydestä elämään jääneitä kulttuurin ”merkkejä” - sanoja,
kirjoja, patsaita, lauluja, kuvia - halutaan nyt sisäistetyn moraalin ja arvon mukaisesti jopa poistaa näkyvistä.
Ajatellaan että nykyhetkessä on helpompi elää kun sulkee silmät menneisyyden kauhuilta ja epäoikeudenmukaisuudelta.
Helsingin
Sanomissa oli 5.5.2022 artikkeli paheksuttavien patsaiden kohtalosta:
pitäisikö ne tuhota vai häivyttää muuten pois silmistä. Artikkelissa
mm. kerrottiin Kotkassa sijaitsevasta Lenin-patsaasta. Neuvostoliitto
määräsi Tallinnan kaupungin luovuttamaan patsaan
ystävyyskaupungilleen v. 1979. Neuvostoliiton ei tarvinnut määrätä
Kotkaa vastaanottamaan patsasta; kaupunki sopeutui YYA-hengessä
tilanteeseen.
Pitäisikö
Lenin-patsas viedä kaatopaikalle, ikään kuin keskisormea Putinille ja
venäläiselle aggressiolle näyttäen? Tätä Kotkassa on vaadittu,
mutta päätöstä ei ole tehty suuntaan eikä toiseen. Muistaakseni
Kotkan (entisen) työväentalon tiiliseinässä on muistolaatta,
jossa kerrotaan Leninin vierailleen työväentalossa Venäjän
vallankumouksen edellä.
Työväentalon
tiiliseinä ei ole kuitenkaan ole alkuperäinen, sillä
Neuvostoliitto pommitti työväentalon sirpaleiksi maailmansodan
aikana.
|
Kyösti Salovaara, 2017. Luis Auguste Lévéquen veistos Nympfe (1866) Tuileries-puistossa Pariisissa. Onko veistos seksistinen, mies-katseen haavoittama ja nykyaikaan sopimaton? |
Hesari
otsikoi artikkelinsa provosoivasti: Lenin-patsaita boikotoidaan nyt,
koska auton tankkaamatta jättäminen olisi suomalaisille liian
rajua, sanoo Lenin-museon johtaja.
Ei
pidä provosoitua kun provosoidaan, sanoi Mauno Koivisto.
Mutta
eikö Putinin tapporetki Ukrainaan
ole jo riittävä provokaatio? Patsaat nurin ja Leninin kootut
roviolle?
Kirjoitin
Helsingin
Sanomien
artikkeliin tämmöisen kommentin:
Kun
patsaita ja kenties myös maalaustaideteoksia poistetaan (halutaan
poistaa) sillä perusteella että taideteoksen kohde on myöhemmin
paljastanut "pahikseksi", tämä todistaa, että Sartre oli
oikeassa sanoessaan, että "merkityksiä ei maalata eikä
sävelletä". Maalauksen ja sävellyksen voi aina tulkita
monella tavalla, jopa Picasson Guernican.
Tässä
mielessä patsaiden poistaminen on aika tyhmää. Kun esimerkiksi
Kolumbuksen patsas poistetaan (on kai poistettu jostain), niin
katoaako jonnekin se tosiasia että Kolumbus - olipa pahis tai
sankari - vaikutti Amerikan löytymiseen.
Pikemminkin
pitäisi patsaan viereen laittaa selvitys siitä miten sankarista
onkin myöhemmin paljastunut pahis, kun kaikki tieto on tiedossa.
Näin katsoja voisi miettiä, mitä taiteilija on yrittänyt sanoa ja
mitä jättänyt sanomatta.
Voihan
Kolumbuksen tai Leninin patsas olla esteettisesti arvokas, vaikka ei
pystykään kertomaan millaisia pahiksia Kolumbus tai Lenin olivat.
Vai saako vain "täydellisistä" ihmisistä veistää
patsaita ja maalata tauluja? Jos, niin mistä heitä löytää?
|
Kyösti Salovaara, 2021. Johannes Takasen ja Walter Runebergin suunnittelema Aleksanteri toisen muistomerkki (1894) Senaatintorilla. Hyvä keisari Suomelle, muille despootti? |
Olenko
sinisilmäinen ja tekopyhä
kun sanon ettei menneisyydestä säilynyttä kulttuuria, sen ”merkkejä” pidä ryhtyä sorkkimaan, ei
parantelemaan mutta ei liioin pahentelemaan?
Menneisyydestä
jäljellä oleva ei ole mennyttä vaan osa nykyhetkeä.
Jos nykyihminen ei kestä, jos hänen ehdoton moraalinsa ei
siedä
menneisyyteen liittyvän totuuden kuulemista eikä näkemistä, miten
hän pystyy toimimaan rationaalisesti
eksistenssissään?
Lenin-museon
johtaja Kalle Kallio heittää, että Suomelle
”hyvänä keisarina” patsaan Helsingin keskustaan Senaatintorille saanut Aleksanteri II
oli täydellinen despootti. Silti, näin sanon, Aleksanteri II on osa
Suomen historiaa ja koska patsas on aikanaan veistetty, se kertoo yhä jotakin
sekä menneisyydestä että nykyhetkestä.
Lainaan
itseäni syyskuulta 2013:
Helmikuussa
1935 ryhdyttiin Berliinin keskustaan rakentamaan Hermann
Göringin johtamalle
ilmailuministeriölle mahtavaa toimistorakennusta.
Ernst
Sagebielin suunnittelema
rakennus oli valmistuessaan Euroopan suurin toimistorakennus. Mies
vastasi myös Tempelhofin lentokentän mahtiarkkitehtuurista.
Toinen
maailmansota jakoi sitten Saksan ja Berliinin. Göringin
toimistopalatsi jäi DDR:n (Saksan demokraattinen tasavalta,
Itä-Saksa) puolelle.
Vastasynnytetyn
DDR:n pääministeri Otto
Grotewohl palkkasi
50-luvun alussa Max
Lingnerin maalaamaan
sosialistisen saksan tulevaisuutta kuvittavan 18 metrisen
seinämaalauksen Göringin rakentaman rakennuksen pohjoisen
holvikäytävän seinälle. Seinämaalauksen kuvissa perheet ja työ,
kaupunki ja maaseutu, työläiset ja johtajat kohtasivat toisensa
idyllisessä sopusoinnussa. Kuin seinään jäykistetty haave.
DDR:n
aikana rakennukseen keskitettiin useita ministeriöitä. Göringin
haamua ei kukaan pelännyt.
Kun
Berliinin muuri kaadettiin 1989 ja Saksa jälleenyhdistyi lokakuussa
1990, Göringin palatsin valtasi DDR:n kollektiivista omaisuutta
yksityistävä virasto Treuhand, jota johti Detlev
Rohwedder.
Kun Punainen armeijakunta murhasi Rohwedderin, Göringin
rakennuttaman toimistokompleksin nimeksi muutettiin
Detlev-Rohwedder-Haus.
Treuhandin
tehtyä tehtävänsä, talo annettiin Saksan
valtionvarainministeriölle.
Max
Lingnerin seinämaalaus muistuttaa ohikulkijaa faktan ja fiktion
rajankäynnistä. Kuinka pitkälle propagandaa voi venyttää ennen
kuin yhteys todellisuuteen katoaa?
|
Kyösti Salovaara, 2012. Herman Göring rakennutti natsihallinnolle 1935. Sosialistinen DDR koristeli 1950-luvulla sen tulevaisuuden illuusiolla. Yhdistynyt Saksa otti Göringin talon rahaministerin käyttöön. |
Onko
menneisyys meille pelkkää fiktiota? Yhtä
totta kuin tulevaisuus?
Ainakin
Putinille se tuntuu olevan.
Mutta
toistaako historia itseään? Ensin murhenäytelmänä ja sitten
farssina, niin kuin Karl Marx kirjoitti. Ukrainan tapaukset eivät
kuitenkaan ole farssi, paitsi ehkä tulevaisuudesta
nähtynä ja Putinin ”maailmanvalloitusta” kuvattaessa. Mutta
tulevaa ei vielä ole. Tragedian
syvyys
pelottaa.
Kävelin
meren rannalla.
Kalatiira
saalisti veden yllä, sen ääni kuului pitkälle.
Tuli
mieleen sana ”tiirailla”. Liittykö se jotenkin kalatiiraan, joka
vedenpintaa tiirailemalla tarkkailee saaliin liikkumista?
Asiantuntijat
ennustivat keväällä 1972, että linnut katoavat kaatopaikaksi
muuttuvasta Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta ylisummaan. Mitä
asiantuntijat tiesivät? Mitä pelkäsivät? Mihin halusivat
vaikuttaa?
Huomenna,
eilen, tänään!
Pihapiirissäni,
naapurin tuijassa pesii sepelkyyhkypari. Ennen 1990-lukua
sepelkyyhky oli tiheiden kuusikkojen lintu, jota ei kaupungissa
nähnyt. Nyt näkee, jopa naapurin tuijassa.
Asiantuntijat
tietävät menneisyydestä paljon, tulevaisuudesta vähemmän. Emme
tiedä kenen patsaita vuonna 2072 vaaditaan kaadettavaksi.
Maailmantuskaa keventääkseni luettelen tässä viimeisten
kevätviikkojen aikana kaupungissa, lähinnä
pihapiirissä ja sen reunoilla,
kahden
ihmisen havaitsemia lintuja.
Pääskyset, satakielet, punavarpuset ja monet kaupungissa
pesivistä
hyönteisyöjistä ovat vielä saapumatta.
Kaupunki
ei ole muuttunut kaatopaikaksi
eikä turvekokkareiden
limarannoiksi: talitiainen, sinitiainen, peipponen, varpunen,
pikkuvarpunen, sepelkyyhky, mustarastas, punakylkirastas, räkättirastas, laulurastas, viherpeippo,
punarinta, varis, kiuru, harakka, kalalokki, naurulokki, kalatiira,
naakka, pajulintu, tikli, tiltaltti, västäräkki, sinisorsa,
valkoposkihanhi, kanadanhanhi, kurki, tukkasotka, liejukana,
nokikana, silkkiuikku, telkkä, kyhmyjoutsen, kottarainen,
keltasirkku, rantasipi, kirjosieppo, haapana.
|
Kyösti Salovaara, 2019. Maailman rauha. Moskovan kaupunki lahjoitti Oleg Kirjuhinin veistoksen Helsingillle vuonna 1990. |
"Iloisemmat turvatakuut": suurkiitos värikylläisestä, joka jampan takuukuvasta harmaan taivaan alle ja mainioista aika-mietteistä!
VastaaPoistaOlisiko kenties pianonvirittäjän aika? Patsaat ja historia ovat oman aikakautensa tuote, joten ehkä niitä pitäisi tarkastella sen raameissa, sillä nykyaikaan tuotuina se on problemaattista, historia kun ei muutu. Toistaako se itseään onkin vallitsevassa maailmantilanteessa vaikeampi (kompa-)kysymys. Menneisyys ja nykyaika ovat faktaa, tulevaisuus suuri kysymysmerkki.
Totta: suurin osa siivekkäistä kesävieraistamme liihottelee taivalla ja hyppelee pihamailla entiseen tapaan, kyyhkyt kujertavat ja mustarastaan huilu soi kauniisti. Ilmaiskonsertteja meille maan matosille. Myös rusakot ovat sekopäisinä pomppineet kevätkosiskeluissaan pitkin pihamaita.
Nyt lienevät parisuhteet perustettuina, kun popsivat kaikessa rauhassa ruohoa aamutuimaan. Pääskybongaus on tekemättä, viime vuonna ensihavainto oli jo 4.5. eli kun on jotain, mitä odottaa:)
Tervapääskyjen (vaikkeivat ihan oikeita pääskysiä olekaan) saapuminen on yksi kesän alun merkki. Nyt kohta niitä pitäisi nähdä, vai ovatko kelit vieläkin liian kylmiä? Toinen merkki on satakielen laulu. Niitä harvemmin edes näkee, mutta kuuleminen riittää saamaan hyvälle tuulelle.
PoistaMuuan lukija huomautti, että ei vuonna 2072 tarvitse nykyhenkilöille rakennettuja patsaita kaataa, koska eihän enää tehdä näköispatsaita.
Tämä onkin hyvä juttu kaikenmaailman canceloijien kannalta. Jos esim. Sibelius joskus todetaan täydelliseksi paskiaiseksi (musiikista huolimatta) niin riittää kun Hiltusen Sibeliusmonumentille annetaan vain uusi nimi, jolloin se onkin siitä eteenpäin vaikka Oskari Merikanto-monumentti.
Sibeliuksen viftailuista ja Ainon räytymisestä kotona on kyllä käyty kiivasta keskustelua, joten ihan hyvä, että on nykyinen monumentti eikä näköispatsasta.
PoistaHistorian häivyttäminen on aika lapsellista. Tulee kaikenlaista uutta ymmärrystä, mutta sehän rakentuu aina vanhan päälle. Minusta tärkein peruste patsaan tai muistomerkin pystyttämiselle ja säilyttämiselle pitäisi olla esteettinen. Siinä mielessä tuo Maailman rauha joutaisi jonnekin museoon, on niin ruma.
Minulle tulee näissä patsaiden poistamisissa mieleen oma poika, joka kävi aina suuttuessaan raaputtamassa oman nimensä pois yhdessä veljien kanssa isälleen antamastaan Maailman paras isä -kunniakirjasta. Lepyttyään kirjoitti sen vaivihkaa uudelleen, ja lopulta nimen tilalle tuli reikä, mille yhdessä nauroimme makeasti. Samoin käy näissä taiteen poistoissa, jää pelkkää tyhjää, kun tarpeeksi niuhotetaan.
Ai ruma? Vai komea?
VastaaPoistaEhkei jonkun patsaan (tai rakennuksen) poistamiseen sentään riitä subjektiivinen kokemus rumuudesta, koska toisen katsojan mielestä se voi olla kaunis. Sitä paitsi voihan olla, että taiteilija on tahallaan tehnyt "ruman" taideteoksen, ikään kuin kapinana sovinnaisia käsityksiä vastaan.
Minusta tuo Maailman rauha on tyypillinen sosialistisen realismin taideteos, missä ihmiset ovat arjalaisen komeita ja ovat ottaneet maailman haltuunsa. Natseilla on samanlaisia ihmistyyppejä taideteoksissaan ja julisteissaan.
Kiinnostavaa on, kuinka moniselitteistä kuvataide on, niin Sartre sanoo. Tai Erno Paasilinna joka sanoi, että kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa.
Tässäkin patsaassa on sanomaton (siis se mitä patsas ei sano) valhe taustalla; siis että Neuvostoliitto (joka oli jo tuolloin finito) olisi ollut maailmanrauhan edistäjä. Mutta niinhän meilläkin 1970-luvun alussa laulettiin.
Saattaisikin olla jännittävä psykologinen koe: Pistäpä You tubesta taustalle soimaan kovalla volyymilla Agit Propin Natalia ja avaa tuo Maailman rauha patsas kuvaruudulle!
Minäkin olen selkäpiissäni väreitä tuntenut Vanhalla kun Agit Prop tuota lauloi. Tuskin silloin kukaan, ei laulajat eikä kuuntelijat, yhdistäneet Elvi Sinervon lyriikkaa siihen Ukrainaan, jossa Stalin tapatti 3 miljoonaa ihmistä nälkään ryöstämällä Ukrainasta viljan ja ruoan Moskovaan.
Ai jaa, komea. Joo, mahtipontinen ja sotainen, koska kädet nyrkissä. Olen ajatellut, että tätä olisi yleisesti pidetty alusta asti kauheana ja siedetty vain koska se on lahja, kuten jonkun nuorenparin häälahjaksi saama kruusailtu maljakko, josta ei voi kieltäytyäkään.
PoistaInkeroisten torilla on Paperintekijän patsas, jossa kädet samalla tavalla ylös kohotettuina, mutta ei nyrkissä, ja se on paljon kauniimpi, mielestäni.
Nyt tietysti historiansa takia tuo patsas onkin merkittävä, sen aikakauden tuote, joka on auttamattomasti ohi.
Elvi Sinervon runo ja siihen sävelletty laulu on kauniita.
Toivottavasti laulun lopun ennuste toteutuu pian eikä sota laajene muualle.
"Niin vinkkaan siirtyy varjo ristikon
Natalia, oi kuuletko?
Soi yössä rakentajain laulut jo
He palaavat ja silloin vapaa on taas Ukraina!"
Jos vähän menee asian ohi pysyttelemällä kuitenkin Sartressa. Hän sanoi että runoilijatkaan (kuten ei maalarit ja säveltäjät) ilmaise todellisuuden merkityksiä yksiselitteisesti. "Runoilijat eivät puhu; he eivät liioin ole vaiti; he ovat muuta."
PoistaNo, Sinervon säkeet ovat selkeitä: Ukraina vapautuu. Mutta mistä Ukrainasta Sinervo v. 1944 kirjoitti? Ovatko Sinervon säkeet universaaleja, jokaisen valloitukseen sopivia, olipa hyökkääjänä Natsi-Saksa tai Venäjä, joka Putin käsityksessä edustaa jotain samaa kuin Stalin kurittaessaan Ukrainaa?
Pistää miettimään mitä runokieli kuvaa. Ja pistää kysymään: jos se kuvaa mitä tahansa, kuvaako se lopulta mitään?
Minusta tämä Natalia on universaali ja sopii kuvaamaan monien ikävöijien kaipuuta haaveiden maata(an) kohtaan, jota ollaan tuhoamassa.
PoistaKoetin etsiä Sinervon sellitoveri-Natalian kuvaa, olisko hänessä jotain haaveellista vai miksi Sinervo kehitti hänen ympärilleen tämän runon. Eihän hän ollut viettänyt Ukrainassa montakaan vuotta. Ehkä hän sitten antoi runolle vain nimensä.
Niinpä, eihän sitä koskaan tiedä mikä on kirjailijan intentio. Jäljellä on sanoja ja lauseita, jotka ovat "totuus" sellaisenaan.
Poista