Miksi
on helpompi kysyä, että miksi kuin vastata että siksi?
Tämä
koskee nimenomaan ihmisen käyttäytymistä. Talitiaisen elämän
tavoitteita on helpompi selittää kuin ihmisen. Tai ainakin me,
ihmiset, ajattelemme että on.
Onko
ihminen loputtoman monimutkainen apparaatti, joka on kehittänyt
ympärilleen loputtoman moninaisen kulttuurikoneiston? Vai onko
monimutkainen ympäristö kehittänyt ihmisestä sellaisen kuin
ihminen on?
Tiedämme
paljon mutta vähän.
Elävää
ihmistä ei voi eikä saa laittaa koeputkeen, elävien ihmisten
laboratorioon. Ei voi valita tutkittavaksi tuhannen lapsen porukkaa
ja eristää heidät pelaamaan futista ja sitten eristää toistan tuhannen
lapsen porukkaa juoksemaan urheilukentällä loputtomasti.
Tällaisella kokeella kenties selviäisi ovatko suomalaiset parempia
jalkapallossa kuin maratonilla tai päinvastoin.
Humanistit,
varsinkin vasemmistolaiset humanistit ajattelevat, että
ihminen on syntyessään tyhjä kangas ja että kankaan voi täyttää "oikein" oikeanlaatuisella kasvatuksella hyvässä ympäristössä.
Eräänlaisia
ihmiskokeita on toki tehty sekä vasemmalla että oikealla.
Neuvostoliitossa yritettiin kasvattaa kommunistinen ihminen
ja Saksassa arjalainen. Molemmat epäonnistuivat. Ihminen on lajin ja kulttuurin kehityksen tulos, ei sittenkään tyhjä kangas.
Viime
aikoina tyhjän kankaan tilalla on havaintoja, jotka
korostavat geenien merkitystä ihmisen elämässä. Jopa rikollisuus,
alttius tulla rikolliseksi saattaa olla enemmän perinnöllistä kuin
on osattu edes pelätä.
Mitä
enemmän ihmisen suhdetta kulttuuriin miettii, sitä vähemmän
uskaltaa väittää, että ihminen toimii niin kuin toimii siksi että…
Suomessa
vaalittiin pitkään ajatusta, että suomalaisten geenit sopivat
paremmin yksilöurheiluun kuin joukkuepeleihin. Suomalaiset pärjäsivät
juoksemalla yksin, heittämällä yksin, hyppäämällä yksin.
Jalkapallomaajoukkue kaatui toistuvasti eteenpäin tai taaksepäin,
mutta ei pärjännyt, toisin kuin vaikkapa ruotsalaiset ja
tanskalaiset.
Tässä
huomaa ajatusmaailman ristiriidan.
Samalla
kun väitettiin, että ihmislapsi syntyy tyhjänä kankaana,
oletettiin että suomalaislapsi syntyy keihäs kädessä ja piikkarit
jalassa.
Ristiriitaista
oli sekin, että kun jääkiekkoporukka alkoi todella pärjätä
MM-kisoissa ja olympialaisissa, edelleen sanottiin ettei
futismaajoukkue koskaan pääse mihinkään kisoihin, koska
suomalainen ei kerta kaikkiaan synny nappulakengät jalassa pallon viereen.
No,
nythän sitten havaitaan, että suomalaiset pärjäävät
joukkupeleissä aika hyvin. Koripallo-, lentopallo- ja jopa
jalkapallomaajoukkue pinnistelevät eurooppalaista huippua kohden jääkiekon ja
pesäpallon perässä. Onko pesäpallo muuten perimmiltään yksilö- vai joukkueurheilua?
Antropologit
korostavat ihmislajin sosiaalisuutta. Nimenomaan sosiaalisuus,
yhteinen tekeminen ovat nostaneet ihmisen luomakunnan kuninkaaksi.
Monien mielestä moista kuninkaallisuutta ei kannata ylistää, mutta
niin on kuin on eivätkä sinitiaiset soita viulua eivätkä ketut
kirjoita bestsellereitä.
Onko
kaikki sittenkin kulttuuriin sidottua, siitä ammennettua? Ihminen
on laumaeläin, ihan pahimman laatuinen. Joten eikö myös suomalainen ihminen kulje laumassa ja haistele muiden
jälkiä? Ja jos kulkee ja haistelee, niin miksi futis
joukkuepelinä ei sopisi suomalaisellekin menestymisen lajiksi?
Sitä
paitsi, jos rehellisiä ollaan vakavalla naamalla loppuun asti, niin Suomessa
poliittinen järjestelmä toimii konsensushakuisesti. Jos poliitikot
pystyvät olemaan isoista asioista yhtä mieltä, miksi palloa
potkiva joukkue ei pärjäisi sisukkaalla
joukkuepelillä maailman futiskentillä?
Onko
kysymys pelkästään siitä mitä halutaan?
|
Kyösti Salovaara, 2015. Onko jalkapallokenttä suomalaisen yhteisöllisyyden tyhjä kangas? |
Kyllä
on, vastaa uusimmassa Kanava-lehdessä (3/2022) Liikunta & Tiede -lehden päätoimittaja ja tietokirjailija Jari Kupila.
Artikkelissaan
Olympiahuumattu urheilumaa Kupila kertoo osuvin esimerkein, kuinka
Suomi (suomalaiset päättäjät) valitsi runsaat sata vuotta
sitten yksilöurheilun ”poliittisista” syistä Suomen tieksi.
Urheilu
liittyi yhteiskunnan modernisaatioon. Alussa urheilujärjestöt
olivat ikään kuin salaseura, joissa pyrittiin Venäjän vallan
aikana edistämään itsenäistymispyrkimyksiä. Urheilua ja
politiikkaa ei erotettu toisistaan. Urheilusuorituksilla oli muukin
arvo kuin pelkästään urheilullinen. ”Moni urheiluseura syntyi
venäläistämistoimien vastavetona”, Kupila kirjoittaa.
Urheilusta
tuli kiinteä osa raittiusliikettä, työväenliikettä,
nuorsuomalaisia, nuorisoseuroja, kielitaistelua, kouluja. ”Sen
joukoista kasvoi itsenäisyyttä kohti kulkevia kansan johtohahmoja.”
Myöhemmin, kun Sosialidemokraattinen puolue hajosi 1950-luvulla,
kiistat eskaloituivat urheiluliikkeen parista puolueeseen.
Mutta
aikaisemmin, varsinkin Antwerpenin olympialaiset vuonna 1920
merkitsivät suomalaisen yksilöurheilun merkityksen kansallista
oivaltamista. Antwerpenin kokemus mullisti ajattelun. ”Ymmärrettiin,
että millään muulla elämänalueella ei voi hankkia Suomelle
sellaista näkyvyyttä kuin urheilussa”, Kupila sanoo.
”Oivallettiin, että Suomen lähtökohdista näkyvyyttä kannatti
keskittyä hankkimaan nimenomaan olympialaisissa ja yksilölajeissa.”
Kun
näin oli, kun tuo huomattiin, Suomessa ryhdyttiin tukemaan
yksilöurheilua. 1920-luvulla Suomessa satsattiin valmennustietoon,
olosuhteisiin ja urheilun tukemiseen enemmän kuin oikeastaan missään
muualla.
Yksilöurheilijat
menestyivät, siksi heitä tuettiin. Yksilölajit sopivat myös
suojeluskuntatoimintaan. Sotilaan pitää pystyä juoksemaan kovaa ja
heittämään pitkälle. Pesäpallo sopi harjoitusleikiksi. Hyvin alkanut jalkapalloharrastus jämähti
yksilöurheilun tukemisen takia.
Toisin
oli Ruotsissa, Kupila kertoo. Ruotsalainen kansankoti otti
1930-luvulla jalkapallon erityissuojeluun. ”Ruotsissa todettiin
valtionvallan johdolla tarve lajille, joka toisi
teollisuuspaikkakunnille yhteisöllisyyttä”, Kupila sanoo. ”Oli
tilaus joukkuelajeille. Ruotsi ei tarvinnut olympiamenestystä
pysyäkseen maailmankartalla, vaan siellä keskityttiin sisäisen
yhteispelikyvyn vahvistamiseen.”
Tahko
Pihkalan johdolla Suomessa keskityttiin juoksemaan ja heittämään
ja pelaamaan pesäpalloa. Jalkapalloa harrastettiin toki paljon,
mutta johtajien taholta sitä pidettiin kyllä liikuntaharrastamiseen sopivana vaan
ei kilpaurheiluun kelpaavana urheilumuotona.
Tämä
asenne siivitti olympiaurheilua aina 2000-luvulle asti.
Kupilan
lopputulema on, että Suomessa ”urheilu koetaan laadukkaaksi
silloin, kun nousee yksi poikkeusyksilö. Yksi supertähti, mieluiten
olympialaisissa, on tärkeämpi kuin kokonaisuuden arkinen laatu.”
Kun
Espoon Hongan ylimmän tason futismatsiin tulee keväällä 2022 vain
332 katsojaa, voi vain ihmetellä mitä pääkaupunkiseudulla
jalkapallosta ajatellaan, sekä viihteenä että kulttuurina.
Pienessä Kotkassa kakkostason divaripeleihin saapuu helposti 1500
katsojaa. Missä stadilaiset luuraavat? Onko pääkaupunkiseudulla
minkäänlaista yhteisöllisyyttä?
Jalkapalloa
(ja muita joukkuelajeja) harrastettiin luonnollisesti enemmän
kaupungeissa kuin maalaiskylissä. Monet teollisuuskaupungit, kuten
Kotka, Tampere, Pori ja Kuopio, pärjäsivät futiksessa. Niinpä
nykyistä joukkuelajien menestystä voi selittää myös
modernisaatiolla, kaupungistumisella. Ruotsi oli tässäkin edellä
Suomea, joten siellä ryhdyttiin pelaamaan jalkapalloa tosissaan
aikaisemmin.
Mutta
voiko suomalainen futis koskaan menestyä todella hyvin, jos katsojat puuttuvat kentän laidalta? Telkkarissa hiihtokilpailut saavat
enemmän katsojia kuin jopa eurooppalainen huippujalkapallo,
suomalaisesta puhumattakaan.
Onko
sittenkin mahdollista, että suomalaisen ihmisen geeneissä on
taipumus ihailla yksilöä, joka kiroillen ja kivuista välittämättä
juoksee tai hiihtää puolikuolleena maaliin?
Sulka
on maassa. Kuka nostaa sen?
|
Kyösti Salovaara, 2020. Espanjalaista yhteisöllisyyttä Madridissa 7.3.2020 ottelussa Atlético Madrid vs Sevilla. |
Luin Heikki Suhosen muistelmat, ainakin Turussa TPS:n jalkapallo-otteluiden yleisömäärät olivat suuria 1970-luvun alussa, mutta laskivat jo 1970-lopulla. Samaan aikaan jääkiekko alkoi nostaa suosiota, ja tuli jäähalleja. Turussa jääkiekonkin yleisömäärät olivat pieniä jo ennen koronaa. Samaten koripallo ei houkuta, eikä edes salibandy. Paavo Nurmi Gamesit vetävät hyvin .
VastaaPoistaTurun seudulla City Marketin Mammuttipäivät, Hansa-mania-alennusmyynti, Kauppakeskuksen myllytykset ja skanssiaiset vetävät ihmisiä hyvin.
Joo, aivan varmasti ihmisten vapaa-ajan käyttö on muuttunut ja muuttanut mm. futiskatsomoita. Sisällä on kivempaa kuin ulkona. 70-luvulla myös tv tuli jokaiseen kotiin, viimeistään.
VastaaPoistaMutta onhan Saksassa, Englannissa jopa Espanjassa erittäin huonoja ilmoja ja silti jalkapallokatsomot täyttyvät. Kysymys osittain on kulttuurista ja sen voimasta, perinteestä. Jos tai kun tuo Ruotsin esimerkiksi 1930-luvulla alkaneesta futiskulttuurin tukemisesta pitää paikkansa, niin se varmaankin selittää mös nykyhetkeä; siellähän katsojamäärät ihan eri luokkaa kuin Suomessa.
Suomessa on yritelty kaikenlaista pelitapahtumien viihteellistämistä, jotta katsojat saataisiin paikalla, mutta ehkä oleellisista olisi että katsojat haluavat katsoa jalkapalloa, sitä ennen kaikkea. Eikä se onnistu pakottamalla eikä vippaskonsteilla.
terv Kyösti
(Ps. kommentoin edelleen romaanini ulria käyttäen kun ei googletili keplaa tälle kommenttiosiolle, pah.)
Jalkapallon suhteen olen ummikko ja mitä enemmän kokemuslisiä kertyy, sitä vähemmän tuntuu ihmisistäkin kulttuurin ja muun suhteen ymmärtävän joten ilmaan jää toistamasi kysymys: miksi, johon etsii vastausta siksi.
VastaaPoistaMutta parempi sulka maassa, kuin siipi...
Aivan. Joskus (vähän omahyväisesti, myönnän) ajattelen, että mitä useammin kysyn "miksi", sitä "viisaammaksi" olen tullut. Toistakin mieltä saattaisi olla: eikö "viisaan" pitäisi tietää vastauksia?
PoistaOn ollut puhetta että vaikka Huuhkajilla onkin ollut mukavasti nostetta, se ei ole kuitenkaan näkynyt jalkapallon seuratasolla...ja kulttuurilla ja perinteillä on varmaankin hyvinkin merkittävä rooli tässä (ja sehän se jyllää Brittein saarilla, Saksassa jne).
VastaaPoistaOn tosin mainittu että esim. HIFK on jonkinlainen poikkeus, ja ilmeisesti on ihan olemassaoleva joukko ihmisiä jotka ovat nimenomaan HIFKin faneja, suunnilleen lajista riippumatta...
Tämä on luultavasti paljon monisyisempi kulttuurinen juttu kuin osaa ajatella; eikä yhdellä hopeaidealle selitettävissä.
PoistaTietysti voi sanoa, että futis- ja kannattajaperinne puuttuu, mutta onko se totta yleisesti vai pelkästään paikallisesti? Lapsuuteni ja nuoruuteni Kotkassa oli taatusti perinteitä, jotka näkyivät pelaajajoukossa ja katsomossa - ja ehkä vieläkin näkyvät.
Kun miljoonan ihmisen pääkaupunkiyhteisössä vain 800 katsojaa käy katsomassa ylimmän tason matsia (Hongan viimeisin), niin kysymys kuuluu, onko Helsingin seudulla minkäänlaista yhteisöllisyyttä. Vastaus saattaa olla että eipä juuri. Kun taloudet ovat puoliksi sinkkutalouksia, mikään perinne ei voi elää kulttuurisesti. Kotkan tapaisissa kaupungeissa oli itsestään selvää että futisperinne kulki isältä pojalle, pojalta hänen pojalleen jne.
Entä sitten vapaa-ajan muuttunut käytäntö - ovatko suomalaiset luoneet enemmän virtuaaliyhteisöjä kuin muualla maailmassa asuvat? Kyllähän Espanjassa, Ranskassa tai Englannissa on yhtä paljon kännyköitä kuin Suomessa, mutta silti väki kohtaa toisensa myös katsomoissa, konkreettisesti, ei virtuaalisesti. Suomessa ei kohtaa.
Kaikki heijastuu kaikkeen. Suomalainen nuori ei jaksa pyrkiä futiksessa eteenpäin (harrastajiahan on enemmän kuin muissa pallopeleissä), koska se ei palkitse. Pelaamalla ei saa kunnon ammattia. Tätä sotkee sekin, että ykkös ja kakkostasolla seurojen kunnianhimo on suuri, joten hyvään (urheilulliseen) tulokseen pyritään keinolla millä hyvänsä, ja keinona on palkata alemman keskitason pelaajia köyhistä maista, joille suomalaisen seuran maksama pienikin palkka on riittävä. Kansainvälisyys on hieno juttu tässäkin, mutta se ikään kuin kampittaa itsensä.
Tällaisia parametreja ison kuvan, kulttuurin, sisältä löytynee loputtomasti. Kaikki vaikuttavat kaikkeen.
Jep, luulen että pääkaupunkiseudulla tämä ongelma korostuu: Helsingissä on paljon sinkkutalouksia ja junantuomia, joilla ei tällaista perinnesidettä oikein ole, ja perhettä perustaessa muutetaan sitten niihin naapuruskuntiin mutta suhdetta paikallisseuroihin varmaan tulee vaan jos sattuu olemaan tosi iso lajin fani, jos silloinkaan...aidosti paikallisille on sitten Hifk ja Jokerit.
PoistaPienemmillä paikkakunnilla ja paikalliskeskuksilla tämä suhteen luominen lienee ainakin vähän helpompaa...
Ja joo, Suomessa ei tunnuta näkevän arvoa tämäntyyppiselle konkreettiselle kohtaamiselle, joka kuitenkin on kanssa fanikulttuurissa olennaista, kiinnostuneelle on se ja sama meneekö katsomaan matsia kentänviereen vai katsooko sen telkkarista (paitsi että jälkimmäinen on vaivattomampaa ja halvempaa).
Hmm, oman blogini keskustelussa nousi esiin läsnäolon heikko arvostus, ja nyt se nousee esiin tässä keskustelussa, ehkä ne ovat ihan oikeassa, jotka pitävät sitä laajana ja perustavalaatuisena nyky-yhteiskunnan ongelmana...
Ihmisten käyttäytymistä, sen perimmäisiä motiiveja ja tarpeita on tietysti äärettömän vaikea tietää, vähänkään syvällisemmin. Behavioristiset tilastot kertovat jotain, mutta tuskin kaikkea.
PoistaKultuuriperinteellä isossa kuvassa lienee jotakin tekemistä myös futiskatsomoiden kanssa. Kuinka paljon? Kuka tietää? Muistetaan myös että muualla kuin Suomessa jalkapallo on isoa bisnestä tähtineen ja roistoineen.
Kun seuraa ulkopuolisena esim. Espanjassa perheiden käyttäytymistä, tulee aina ihmetelleeksi kun perheet vähintään kolmessa sukupolvessa kerääntyvät sunnuntaisin syömään ravintoloihin. Ja että paikalla vielä myöhään, melkein yöllä, ovat mukana myös pikkulapset.
Suomessa ravintoloissa käyminen on tiukasti lokeroitu iän ja paikan mukaan. Helsingin keskusta kapakassa istuvat nuoret tuonne 40 asti. Lähiössä paikallinen pubi kerää vanhemmat äijät pöydän ääreen. Ns. kahviloissa istuvat kiltit tädit sormi pystyssä. Arkielämässä eri ikäiset ja erilaiset ihmiset eivät näin kohtaa toisiaan - miksi siis kohtaisivat edes futiskatsomossa.
No, Suomessa sukupolvet kyllä kohtaavat juhannuksena, kun ollaan taatusti katseilta piilossa jossakin metsien takana salatun järven rannalla.
Mutta ei kai tätäkään puolta kannata liioitella.