torstai 18. toukokuuta 2023

Pelkkää pintaa

 [ja takana pimeää valoa]



Kyösti Salovaara, 2023.



Persona, Barbarotti ajatteli yhtäkkiä. Hän oli nähnyt enintään seitsemän tai kahdeksan Bergmanin elokuvaa, mutta Persona oli yksi niistä. Mitä tuo sana tarkoittikaan? Naamiota, joka peitti ihmisen todellisen luonnon… tai jotain sinne päin.

-  Håkan Nesser: Koston jumalatar, 2020.




Valkoinen paperi

    tyhjä kangas

    harmaa näyttö:

    merkityksettömiä pintoja.



Kunnes niille ilmestyy

    viivoja, värejä

    kirjaimia, sanoja.

    Vaikka todellisuuden tavoittelu epäonnistuu

                                    melkein aina.



Leikitään että ei.

    Sanasta härkää

    ja sarvesta miestä.



Jos kysytään

    miltä tuntuu.

    Niin kuin höyläämättömästä

    laudasta sateessa,

                  vastaat ollaksesi nokkela.



Mutta tajuat heti ettet

    ilmaise sisäistä tunnetta

    koska sille ei ole sanoja.



Pinta on,

    sen voi maalata tai kirjoittaa

    mutta sisus puuttuu, pimeä, valoisa.



Katsoessasi sisällesi

    vetoat ulkopuolelle

    maalaamaton lauta sateessa,

    tämän tajusi Georges Bataille.



Sisäistä minää

    ei voi kuvata sisältäpäin

    ulkona kaikenlaista moskaa,

                sanojen kuonaa, värien sameus.



Tietysti laudan voi maalata

     sen voi höylätä

     ja säilyttää kuivassa paikassa.



Mutta entä sielun metafora?

   Sisällä, tajunnassa, piilossa

    odottaa että sana keksitään.



Epätodennäköistä!




Puusepät tekevät puutöitä

    kirjailijat sanahommia

    ollakseen elossa.



Karim Benzema tekee maaleja

    juoksee maalia kohti

    ollakseen elossa.



Tekijä ja tulos,

    ovatko ne toisiaan?

    Vai pelkästään pintojen kosketus

                                      hipaisten?



Amerikkalainen kirjailija Patricia Highsmith

    sanoi ettei Raymond Chandlerista saa selkoa:

    ”Chandler tuntuu epäloogiselta, hänen elämänsä ei 

    lyö yksiin sen kanssa mitä hän kirjoitti. "

    Erisuuntaisten pintojen ristiriita?



Miksi elämän pitäisi selittää

    kirjailijan kirjoittama fiktio?

    Tai fiktion

    eletty elämä?

    Puhumattakaan pallosta

            jonka Benzema potkaisi maaliin.



Toiveajattelua?



Olipa Highsmith itsekin

    vähintään outo

     kirjoittaessaan moraalittomia

     jännäreitä.



Mutta ne tuntuvat silti

    virkistävän huumorintajuisilta,

    Muukalaisia junassa ja Ripley

                         joka tappaa hyvässä tarkoituksessa.



Kun luemme elämäkertaa

    mitä haluamme lukea

    ja tietää?



Juoruja? 



Kun saamme tietää

     että kirjailija oli paskiainen

     toksinen mies munaskuitaan myöten

     pitääkö hänen romaaninsa arvioida uudestaan?

                     (Ennen ei, nyt kyllä, huomenna ei missään nimessä!)



Jos kaikki pinnat ottaa tosissaan

    ja luulee että leikkauskohdassa on totuus

    tulee huijatuksi.



Sitäkin haluamme.



Kyösti Salovaara, 2023.
Málagan Picassomuseo.

Kun katsot Picassoa, kuka katsoo sinua takaisin?



Toksinen on sanoista ärsyttävin

     merkitysmuodeista ällöttävin.

     Näin ei puhu Zarathustra

     vaan mies.



Nykymediassa toksinen

     tarkoittaa miehistä asennetta

     tuomittavaa kiireestä kantapäähän.



Kun film noir

    kuvasi naisia

    jotka saivat miehet tekemään rikoksia

    naisen tuoksun tuntiessaan,

    ei nainen ollut toksinen

    vaan femme fatale.



Oliko film noirin

    kohtalokas nainen

    esifeministi, miehen alistaja?



Pablo Picasso, Málagan poikia,

    kuoli 50 vuotta sitten

    juhlittu taiteilija

    paskamainen mies, sovinisti kaikissa väreissä.



Nyt kerrotaan

    Picasson maalausten hinnat

     laskevat huutokaupoissa.

     Eikö Picasso olekaan merkittävä modernisti?



Jos taidetta ei ole 

    se mikä näkyy, mitä luetaan, mitä katsotaan mitä 

                                                           kuunnellaan,

    niin mitä hemmettiä se sitten on?



Taidemaalarin sotkuiset pöksyt ja

    huonosti pesty tukka?

    Tupakan tumppi ajan virrassa?

    Irvistys pimeässä.



Kyösti Salovaara, 2023.



Viime sunnuntaina Espanjan televisio

     se julkisesti rahoitettu

     esitti pääuutisissa pätkiä edellisen illan euroviisuista

     Loreenia toistaen, oman tähtensä

                          Blanca Paloman kohtaloa surkutellen.



Loreenin voimalaulusta ei tietenkään

   saanut tolkkua – paitsi silmillä.

   Sitten uutiset leikkasivat suoraan

    Frank Sinatran balladeihin,

    koska Sinatran kuolemasta tuli sunnuntaina 25 vuotta.



Laulut ja runot ovat pintaa

    takana pimeys.

    Jokaisesta Sinatran lausumasta, laulamasta,

    sanasta sai selvän, ymmärsi kaiken.

    Joskus ennen laulajat tulkitsivat todellisuutta.

                Nyt he ovat sitä itse epäselvästi.



Entistä ei kannata kaihota

    se on kalteva pinta

    itseensä kääriytyvä.



Melkein on puoliksi muistettu

    toinen puoli kadonnut

    usvaan.


Just melkein 66 vuotta sitten

    Manuel Prieto loi pienessä Atlantin rantakaupungissa

    mainoshärän Osbornen viinitalolle

    ja sen Veterano brandylle.



Tien varsille pystytetyistä Osbornen

     härkäpatsaista tuli kansallinen perinnekuva,

     espanjalaisuuden symboli

     vaikka kukaan ei tiennyt merkityksiä.



Tänään noita Veterano-härkiä

     on enää 92 tien varsien kukkuloilla

      kuvaamassa espanjalaisuuden pintaa

      kun viimeinkin luhistuu

      mistä sitten tiedetään millaista ennen oli?



Pimeys? Valo? Usva?




Mitä kauemmin katsot Picasson maalausta

    sitä vähemmän tajuat

    tarkoituksesta.



Ehkä niin taiteilija tarkoitti.



Jospa kaikki on

    vitsiä

    sovinistin huikaiseva näky

    hänen oman mielensä pimeään.



Sekin kannattaa ottaa

    fiktiona.

    Sanoisi Bataille,

    Picasson kanssa jutellessa.



Eräässä dekkariarvostelussa

    parahdettiin että boomereiden pitäisi muuttaa

    asenteitaan.

    Ei sanottu miksi.

    Eikä sitä että ajattelevatko kaikki boomerit

                                                     samoin.



Kuinka paljon paremman

    yhteiskunnan me olisimme

    voineet tehdä?



Melkein huvittaa.



Kun meitä boomereita

     höyläämättömiä lautoja sateessa

     jaksetaan koko ajan syyttää jostakin

                       ja ainakin eletystä elämästä.



Huvittuneena luen lehtiä.

    Joissa nyt juhlitaan Cannesin elokuvafestivaalia

    Ranskan Rivieralla, kertomalla että

     festivaalin 76. ”painos” on pelkkää

     veteraanien juhlaa!



Tänä vuonna  Cannesin valkokankaalla hehkuu

     veteraanien taide, kuten tekee

     Ken Loach (86 v), Marco Bellocchio (83), Wim Wenders (77)

     ynnä Catherine Breillat (74), Nanni Moretti (69), Catherine Corsini (66)

     ja Aki Kaurismäki (66) sekä Todd Haynes (62)

     eikä unohdeta Martin Scorsesea (80)

     eikä iki-indyä Harrison Fordia,

                         joka kohta täyttää 81 vuotta.




Yhtä kaikki,

     kulttuuri on pintaa

     usein kahdessa ulottuvuudessa

     takanaan syvä pimeys

     jota en ymmärrä valossa.


Koskaan.



Kyösti Salovaara, 2023.

   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti