Kehittyykö kirjailija? Pitäisikö?
Torstaina,
13. joulukuuta vuonna 2012 Petri Pykälä täyttää 50 vuotta.
Onneksi
olkoon!
Jos
Petri Pykälä kuulostaa tuntemattomalta mieheltä, hänen
kirjailijahahmonsa ja brandinsä Ilkka Remes on sitäkin tunnetumpi.
Suomalaisena bestsellerkirjailijana Ilkka Remes on perinyt Kalle
Päätalon aseman. Remeksen jokavuotista kirjaa odotetaan. Remeksiä
ostetaan.
Tavallaan
otsikkoni on väärässä. Tänään vuosia täyttää Petri Pykälä,
mutta Ilkka Remes ”syntyi” vasta 1997 kun esikoisteos
Pääkallokehrääjä julkaistiin. Sittemmin tahti on ollut
uskomaton: kuusitoista aikuisten ja kahdeksan nuorten jännäriä.
Eikä Ilkka Remes kirjoita ohuita romaaneja, ei ainakaan sivumäärällä
mitattuna.
Tarkoitukseni
ei ole tämänkertaisessa pakinassa käsitellä sen enempää Ilkka Remeksen
tuotantoa, koska pikapuolin Ruumiin kulttuuri -lehdessä ilmestyy
laajahko esseeni aiheesta. Pidetään jännitystä yllä.
Ruumiin kulttuurin ja Suomen dekkariseuran kotisivulle pääset
tästä.
Mutta
ilmiönä, brandinä Ilkka Remes tietysti on kiinnostava tapaus.
Niinpä Petri Pykälää kannattaa onnitella myös brandin luojana.
Olen
usein ihmetellyt miksi kansainväliset menestyskirjailijat
julkaisevat joka vuosi uuden romaanin.
Miksi
esimerkiksi Lee Child kirjoittaa samaa tarinaa vuodesta toiseen? Toki
taitavasti ja viihdyttävästi, mutta kun pankkitilillä on jo miljoonia, eikö joskus kannattaisi keskittyä hieman kauemmin
uuteen teokseen ja luoda suurenmoisempi ja loistavampi romaani?
Sitten
kun kysymys ei enää ole rahan ansaitsemisesta, niin mistä on
kysymys? Pitkästymisestä? Pitkästyykö Lee Child kotona arkipäivässään
ja siksi kirjoittaa joka vuosi uuden romaanin?
En
tiedä.
Pari
päivää sitten BBC:n saitilla oli juttu 79-vuotiaasta
menestyskirjailijasta Wilbur Smithistä. Hänen romaanejaan on myyty
yli 122 miljoonaa kappaletta. Muutamasta minäkin olen pitänyt. Nyt
Smith on tehnyt kustannussopimuksen kuudesta uudesta kirjasta ja saa
niistä 15 miljoonaa puntaa. Jutun pointti on siinä, että Smith ei
itse kirjoita romaaneja, vaan hahmottelee tarinat ja antaa
apukirjailijoiden tehdä varsinaisen kirjoitustyön.
Yhdysvalloissa
James Patterson tienasi viime vuonna melkein sata miljoonaa dollaria
ja julkaisi Patterson-brandin nimellä kahden vuoden aikana 14 uutta
romaania. Pattersonilla on palkkalistoilla joukko kirjoittajia, jotka
toteuttavat ”mestarin” laatimista synopseista valmiita romaaneja.
Mikä
potkii näitä kirjailijoita eteenpäin? Ahneusko?
Vaikea uskoa että pelkästään ahneus. BBC:n jutussa joku toteaa,
että lukijoille riittää kirjailijan brandi, ihmisestä brandin
takana viis!
BBC:n
jutussa kerrotaan, että Kolmen muskettisoturin kirjoittaja
Alexander Dumas käytti aikanaan samanlaista kirjoittajatiimiä kuin Patterson,
joten mikään ei ole uutta taivaan alla.
Palatakseni
Ilkka Remekseen - piakkoin julkaistavassa esseessäni väitän, että
kirjoittajana Remes ei ole kehittynyt kuudentoista vuoden aikana
juuri lainkaan, vaikka hän on kirjoittanut hemmetin paljon. Voit lukea
esikoisteoksen Pääkallokehrääjän tai tänä vuonna ilmestyneen Ylösnousemuksen etkä huomaa eroa miehen tavassa kirjoittaa.
Lauseet kolisevat yhtä lailla kliseistä.
Mutta
onko kohtuutonta vaatia että joku kirjailija ”kehittyy”?
Mitä
se oikeastaan tarkoittaisi? Missä hänen pitäisi kehittyä?
Kun
odotamme koko ajan suurempia telkkareita, terävämpää kuvaa ja
parempaa ääntä, tuon kehityksen vaatimuksen ymmärtää ja sen täyttämistä voi
insinööreiltä odottaa. Samoin digipokkarin pikseleiden määrän
kasvattamista, zoomin kertoimen lisäämistä - älä laiskottele, insinööri!
Mutta
kirjailija: miten minä lukijana uskallan tai kehtaan vaatia häntä
kehittymään? Vai onko kysymys omasta tympääntymisestäni? Paljon
kirjoja lukeneena ja lauseita kahlanneena haluan koko ajan jotakin
jännittävämpää, viihdyttävämpää, raflaavampaa ja tietysti
kauniimmilla ja värikkäämmillä lauseilla kuvattuna.
Kun
elämä on klisee, kirjallisuuden pitää olla jotakin enemmän.
Niinkö?
Minähän tässä taidan olla kyltymätön, epäoikeudenmukainen, jopa ahne. Minäkö, lukija, muka vedän kirjailijan jokavuotista kehityskeskustelua?
Jos
Remes tai Remes-brandi ei kirjoittajana, ei lauseiden sorvaajana
kehitykään, niin kyllähän hänen jännäriensä aiheet ja paikat
muuttuvat (kehittyvät) koko ajan, hän on kuin utelias journalisti joka löytää
aina uusia asioita kerrottavaksi ja paljastettavaksi.
Journalistisen
kirjailijan aiheet muuttuvat maailman muuttuessa.
Tästä
voikin päätyä ajattelemaan, että on olemassa kahdenlaista
kirjallisuutta: psykologista ja journalistista. Ns. vakava
kaunokirjallisuus on useimmiten edellistä, jännityskirjallisuus
jälkimmäistä.
Ja
edelleen, psykologisia romaaneja kirjoittavat kirjailijat kehittyvät
lauseiden sorvaajana, koska heillä on vain yksi aihe: ihminen,
kirjailija itse. Journalistinen kirjallisuus taas kehittyy
paljastaessaan maailmasta, ympäristöstä, ihmisten tavoista
(politiikasta, taloudesta, uskonnoista jne) ja kohtaloista jatkuvasti
uusia asioita. Journalisti haistaa muutoksen tuoksun.
Tylsän
sovinnaisesti sanon tänään joulukuisena torstaina, että maailma
tarvitsee sekä psykologista että journalistista
kaunokirjallisuutta.
Hieno kirjoitus, johon yksi hiekanmuru rattaisiin :)
VastaaPoistaMuuttumattomuutta olen pohtinut Ilkka Remeksen kohdalla, toisaalta ostaja päättää, ja olen itse antanut tunnustusta hänelle ja annan, hienoa, että on jotakin muuttumatonta, tuttua ja turvallista. Kaikki tietää, mitä saavat ja aiheet ovat shokeraavia, ja on nuorille Aaroa-poika, aikuisille Antti Korpea, ja tulee konttiarpea :)
On paljon myös esimerkkejä, että taiteilja, muusikko, tai kirjailija alkaa liian hienoksi, unohtaa juurensa, yleisönsä, yliarvioi omat kykynsä, aliarvioi lukijansa ...
Luulen että maailmassa on myös paikka kirjailijoille joiden ansio on luotettavuus, niille joiden kirjoihin voi aina tarttua varmuudella että saa sitä mitä odottaa.
VastaaPoistaNämä eivät useinkaan ole mitään kriitikoiden tai muiden ahkerasti lukevien lempilapsia mutta tästä joukosta nousee monia hyvin myyviä kirjailijoita...
Jahas, Jokke ehti väliin esittämään samansuuntaisia ajatuksia.
PoistaKaksi minuutia aiemmin :)
PoistaMutta asiaa puhuit :)
Voin vielä selventää, että en kuulu -vaikka arvostankin- Ilkka Remeksen fanclubiin, mutta olen vuosien saatossa lukenut muistaakseni kolme aikuisten ja viisi lasten remestä.
PoistaNoin on.
VastaaPoistaEi siitä että jotakuta kirjailijaa ostetaan paljon, voi tietenkään nurinpäin päätellä että kyseessä olisi huono tai yhdentekevä kirjailija.
En tiedä onko liian yksioikoista sanoa - sanon kuitenkin - että kun Remeksen kaltainen kirjailija kirjoittaa tutulla tavalla, niin se tarkoittaa kielen tason tuttuutta, mutta sisällön suhteenhan tarinat ovat täynnä asioita jotka ovat lukijoille yllätyksellisiä, uusia ja ennestään tuntemattomia.
Yksi hienoimpia esimerkkejä "journalistisen" kirjailijan kyvystä uuden tiedon haistamiseen on Frederick Forsythin Zangaro! (The Dogs of War, 1974), missä Forsyth vuonna 1974 rakensi tarinan juonen autojen katalysaattoreissa tarvittavan raaka-aineen ympärille. Ja mehän tiedämme että katalysaattorit tulivat yleiseen ja pakolliseen käyttöön esim. Suomessa vasta 1990-luvulla!