Rautakanki aivoissa
Muutama
vuosi sitten olin asiakaskäynnillä Suomen Turussa.
Palaveria
pidettiin ja sitten juotiin kahvit. Siinä niitä näitä
jutellessa asiakas kertoi, että hänen insinööriveljensä
työskentelee telakalla suunnittelemassa laivoja.
Koska
noihin aikoihin, niin kuin myös nyt, Suomesta menetettiin teollisia
työpaikkoja muualle, päättäjät lohduttelivat että Suomelle
riittää se että ”aivotyö” pysyy kotona. Riittää että
täällä suunnitellaan laivoja ja puhelimia. Tehtäköön raaka työ
muualla, päättäjillä oli tapana hokea. Mitä me hitsaamisesta ja
muusta likaisesta duunista välitetään, kunhan aivoja käytetään.
Aivoissa
raha pesii, sanottiin.
Mutta, väitti laivoja
suunnitteleva insinööri veljelleen, jos laivojen rakentaminen loppuu Turussa, ei niitä kukaan osaa sen
jälkeen suunnitellakaan.
Vain
laivoja tekemällä oppii suunnittelemaan niitä.
Se
oli viisasta puhetta.
”Maalari”,
pohti Platon Valtiossaan. ”Maalari, niinhän sanomme, saattaa
maalata ohjaksia ja suitsia, eikö niin?”
Seuraako
siitä, että suitset tauluunsa maalannut taiteilija tietää mitkä
suitset ja ohjakset ovat parhaat?
Vai
tietävätkö suitsien käyttökelpoisuuden nahkatyöntekijä ja seppä jotka ne
suitset lopulta valmistavat?
”No
ymmärtääköhän maalaaja, mimmoisia ohjasten ja suitsien tulee
olla? Vai onko niin, ettei niiden valmistajakaan, seppä yhtä vähän
kuin nahkatyöntekijä, sitä ymmärrä, vaan ainoastaan se, joka
osaa niitä käyttää, siis hevosmies?”
Niin
se on.
Vain
käyttäjä osaa lopulta sanoa kuinka hyvä hänen käyttämänsä
laite on. Vain laitteen rakentaja tietää kuinka laite pitää
suunnitella. Vain hevosmies tietää millaisia hyvät suitset ovat.
Onko
tässä metafora?
Mutta
kun aivoissa on rautakanki, kuinka sitten pitää menetellä?
Martin
Saarikangas kehotti suomalaisia, suomalaisten hallitusta nöyrtymään
laivatilausta hankittaessa. Rautakangen pitäisi myös taipua,
Saarikangas sanoi.
Nöyrtymisen
tarpeesta on viime päivinä puhunut myös presidentti Niinistö. Suomalainen ylpeys saattaa käydä lankeemuksen edellä.
Mutta
suomalainen ei nöyrry. Rautakanki ei taivu.
Laivatilaus
meni Ranskaan, koska siellä aivoissa on muutakin kuin tätien
moraalinen tuohtumus.
Toisin
kuin täällä Pohjan perukoilla. Täällä kilpaillaan reilusti.
Toiseksi tultiin – me tehtiin parhaamme!
”Fantastista”,
sanoi Jyrki Katainen.
”Minulla
on hyvä omatunto”, sanoo elinkeinoministeri Jan Vapaavuori.
Pitääkö
huolestua?
Ja
jos pitää, niin mistä?
Siitäkö
että meillä on elinkeinoministerinä mies, joka edellisellä
ministerinpostillaan yritti ehkäistä kaupallisen toimininnan muualla
kuin Helsingin keskustassa.
Jan
Vapaavuori kuvitteli, että elinkeinoelämä sykkii Helsingin
keskustassa vaikka siellä ei syki mitään muuta kuin kapakkaelämä.
Ei Helsinki vaurautta luo, se kuluttaa sitä, muualla tehtyä.
Kapitalismiin ja markkinatalouteen voi suhtautua (ainakin) kahdella tavalla: dogmaattisesti ja pragmaattisesti. Pragmaa harrasti mm. Keynes. Dogmaa mm. Thatcher.
Kapitalismiin ja markkinatalouteen voi suhtautua (ainakin) kahdella tavalla: dogmaattisesti ja pragmaattisesti. Pragmaa harrasti mm. Keynes. Dogmaa mm. Thatcher.
Onko mahdollista, että puhdasoppisesti kapitalismiin suhtautuva kokoomus suutelee sen
hengiltä? Luo ansan itse pudottavaksi?
Hyvin
kaivettu, Vanha Myyrä!
Kaikki
on mahdollista, Suomessa.
Taisin
taannoin todeta, että hyvää tahtovat tädit tekevät pahaa. Kykenevät pahaan.
Siihen
ei ole paljon lisäämistä.
Nyt
Suomi valittaa korkeimmalle taholle, että seisoi suorana kuin
rautakanki.
Rautakangen
omatunto punnitaan maailmalla.
Saattaa kuitenkin olla ettei rautakangen sielunelämä kiinnosta muuta maailmaa.
Rautakanki lumessa. Kyösti Salovaara 2012.
Rautakanki lumessa. Kyösti Salovaara 2012.
Hyvä bloggaus.
VastaaPoistaSaarikangas tiivisti myös, että miksi pääpaino on uusien työpaikkojen luomisessa, kun vanhoista ei haluta pitää kiinni.
Toinen kyynisempi huomio on siinä, että tämä on vain yksi uusi lenkki siinä ketjussa, jossa teollisuutta alasajetaan (rikkidirektiivi, durban, nokian tuotannon siirtyminen ...)
Kummaa kyllä yritystukia on, mutta mikä niiden teho on?
"Vain tekemällä oppii suunnittelemaan". Voi olla totta mutta epäilen kovasti todenperäisyyttä oikeassa elämässä.
VastaaPoistaRisteilijöiden rakentamisen aika on joka tapauksessa ennenpitkää varmasti ohi. Ihan sairasta liiketoimintaa se on jo nyt. Veroparatiisiyhtiö tilaajana! Parempi tehdä vain sellaisia aluksia, joissa tilaaja ja pankit rahoittavat rakentamisen niinkuin yleensä suurissa projekteissa. On tekeminen varmalla pohjalla.
Tai sitten sopeutua tekemään jotain muuta hyväksyttävillä pelisäännöillä. Ei kai tässä ole mitään ihmeellistä. Normaalia sopeutumista uuteen ja avoimessa taloudessa pieni maa pärjää varmasti.
Niinpä, asiaa voi katsoa monelta kantilta. Ajattelin kuitenkin siitä kulmasta, että jos vaihtoehtona on 25 000 työpaikkaa tuettunakin - joista sitten laivan purjehtiessa merille saadaan ns. vientituloja - tai sitten se että 25 000 ihmistä vetää lonkkaa, niin kannattaisi tukea antaa. Varsinkin kun/jos raha tulee takaisin.
VastaaPoistaMutta tietysti voi toisinkin asian nähdä. Kysyä esimerkiksi olisiko vaikka Summan paperitehdasta pitänyt tukea verovaroilla? Tai vaatia Ensoa säilyttämään tehdas hintaan mihin hyvänsä.
No, nyt google pyörittää siellä servereitään (hassua ajatella että ehkä nämäkin rivit taltioituvat sinne entiseen paperitehtaaseen), joten markkinat toimivat(?).
Tuo alussa mainitsemasi on kyllä minusta käytännön kokemusten perusteella aika lailla uskottava totuus. Nimittäin, jos esimerkiksi Suomessa ei kirjoiteta yhtäkään tietokoneohjelmaa, en usko että pitkän päälle täällä osattaisiin "hyviä" ohjelmistoja enää suunnitellakaan.
Ymmärtääkseni kyse oli vain rahoituksesta ei tuesta sinänsä ja sitähän, innovaatiotukehan, luvattiinkin. Mutta asetelma: Ostaja veroraparatiisissa ei halua osallistua lainkaan rahoitukseen, telakka itse rapakunnossa ei saa rahoitusta, telakan omistaja ei halua rahoittaa vaikka olisi sille pikkurahasta kyse. Miksi yhteiskunnan pitäisi? Onko omistajaa olemassakaan, kun laiva pitäisi vastaanottaa ja maksaa? Ymmärrän ministereitä hyvin. Saarikankaan ajoista maailma taas on muutunut. Mies elää menneessä ajassa.
VastaaPoistaSumman tehdas on tietysti minulle kovin läheinen. Melkein kaikki isän puolen sukulaiset taisivat olla siellä töissä mutta ei tehtaat pakottamalla toimi. Eikä elämä Summassa loppunut vaikka paperitehtaan väestä Google ei tainnut montaa työllistääkään.
Suomi on pieni maa ja on paljon osaamista. Avoimessa taloudessa pärjätään satavarmasti.
Haa! Optimismia!
VastaaPoistaSitä tarvitaan.