[hajanaisia mietteitä ja tuttujen ajatusten lämmittelyä]
Viime
viikolla tulin tällä alustalla, vaihtaessani Jokken kanssa muutamia
kommentteja, kirjoittaneeksi puolihuolimattomasti, että jos pitäisi
yhdellä sanalla määritellä, mitä olemme
hyvinvointiyhteiskunnalla saavuttaneet, niin sanoisin että se on
yksilön vapaus.
Elämän,
ihmisen elämän ja yhteiskuntaelämän tarkoituksen pohtiminen
saattaa olla turhanpäiväistä puuhaa.
Maailma
on niin kuin on, so what?
Filosofit
ja poliittiset ajattelijat ovat kuitenkin uhranneet valtavasti aikaa
ja henkistä pyrkimystä nimenomaan ihmisen vapauden ja vapaan tahdon
pohtimiseen ja monet heistä, useimmat kai ovat nähneet vapauden
jonkinlaisena ihmisyyden korkeimpana olomuotona.
Toisille riittää, että yhteiskunnassa on muutamia vapaita ja fiksuja
yksilöitä. Jotkut taas vaativat, että kaikkien
yksilöiden pitää olla yhtä vapaita suhteessa toisiinsa ja
instituutioihin.
Ranskan
vallankumouksen sinkoama julistus ”Vapaus, veljeys, tasa-arvo” -
Liberté, Égalite, Fraternité - esittää asian siinä valossa
että yksilö on vapaa vain suhteessa yhteisöönsä.
Muistiini on piirtynyt
Muistiini
on piirtynyt David Attenboroughin luontodokumentti Elävä maa
1980-luvun taitteesta.
Yhdessä
jaksossa kerrottiin saalistajista ja saaliista.
Afrikan
ruohoaavikolla leijonat pyydystävät antilooppeja yhdessä toimien,
ryhmänä.
Leijonaryhmä hiipii ruohikossa antilooppilauman ympärille ja piirittää
saaliseläimet.
Ne
eivät heti hyökkää. Antiloopit näkevät saalistajansa. Ne
”tietävät” että laumassa pysyminen on turvallista.
Pelästyneet antiloopit
juoksevat tiiviinä laumana ympyrää toisistaan turvaa hakien,
leijonat varttuvat heinikossa, odottavat ja lipovat kieltään, tietävät etteivät pärjää
juoksussa antiloopeille.
Jossakin
vaiheessa nuorien antilooppien hermot pettävät. Ne eivät usko
lauman antamaan suojaan vaan ryntäävät lauman reunoille ja
leijonien pelossa yrittävät paeta yksin.
Leijonat
hyökkäävät yksittäisten antilooppien kimppuun.
Yksin
pakenevan antiloopin vapaus osoittautuu harhaksi.
Karl Marx puhui
Karl
Marx puhui vapaudesta ja välttämättömyydestä.
Aineellinen
todellisuus, luonto, yhteiskunnan instituutiot ja tuotantolaitokset,
niissä vallitsevat olosuhteet ja riippuvuussuhteet ovat
välttämättömiä ihmisen vapautumiselle. Vain niiden suhteen on
mahdollista vapautua. Niitä hyödyksi käyttämällä.
”Vapauden
valtakunta”, Marx kirjoitti Pääomassa, ”vapauden valtakunta
alkaa todellisuudessa vasta siellä missä puutteen ja ulkonaisen
tarkoituksenmukaisuuden sanelema työtoiminta lakkaa, se on siis
luonnostaan varsinaisen aineellisen tuotannon piirin toisella
puolen.”
Marx
huomautti, että alkuihminen taisteli luontoa vastaan tyydyttääkseen
tarpeensa. Ihmisen kehittyessä luonnollisen välttämättömyyden
valtakunta laajenee ihmisen tarpeiden laajetessa. Tarpeet ja
tuotantovoimat kehittyvät yhtä jalkaa käyden.
Todellinen
vapauden valtakunta on ihmisvoimien kehityksen itsetarkoitus.
Tämä
kuulostaa vähän metafyysiseltä ja vähintäänkin
korkealentoiselta.
Mutta
kauniilta. Melkein jumalalliselta.
Kyynikko tai realisti palaa
Kyynikko
tai realisti palaa tietysti maan pinnalle ja sanoo, että kaiken
elämän, myös ihmisen elämän ainoa tarkoitus on vain vahvistaa
oman lajin jatkuvuus, oman suvun geenien leviäminen - "minun geenini ovat parhaat".
Lisääntykää
ja täyttäkää maa.
Kaikki
muu on selittelyä.
Mutta
ihminen onkin selittävä eläin. Siinä se on parempi kuin muut
eläimet. Koirat, kissat tai antiloopit.
Muut
eläimet tekevät. Eivät perustele tekemisiään.
Ihminen
selittää – ja tekee jos huvittaa. Tehtyään jotakin ihminen
keksii sille selityksen, puolustuksen, jalon päämäärän. Syyn teon
taakse.
Ihmisen
luomat instituutiot ja tuotantolaitokset, yritykset ja putiikit pyrkivät nekin
ensi sijassa jatkamaan omaa elämäänsä. Hyviä perusteluja
keksitään aina kun on tarvis. Niistä ei ole pulaa.
Nuori antilooppi syöksyi
Nuori
antilooppi syöksyi leijonan kitaan, koska se ei luottanut yhteisön voimaan ja turvaan.
Tietoisuus
yhteisyydestä vapauttaa yksilöllisyyteen.
Vapaa
tahto tahtoo vapaata tahtoa, sanoi Hegel. Mutta se edellyttää
instituutioiden toimintaa, joka mahdollistaa vapauden tahtomisen.
Ralf
Dahrendorf pohti Euroopan uuden vallankumouksen kynnyksellä vuonna
1990 kirjassaan Huomisen Eurooppaan miten Itä-Eurooppa pystyisi
vapautumaan Neuvostoliiton ikeen hervottua. Dahrendorf muistutti että
”vapaus ei synny noin vaan.”
Vapaus
”täytyy luoda ja sitä täytyy puolustaa matkan varrella, joka
käänteessä.”
Vapautumisen
yritys voi johtaa myös epäonnistumiseen.
”Demokratia
on eräs hallitsemisen muotoa eikä mikään kansanomaisten tuntojen
kylpylä”, Dahrendorf sanoi. Hän viittasi Yhdysvaltojen
perustajiin, joiden piti keksiä instituutiot ennen kuin niitä oli
olemassakaan.
James
Madison, yksi Yhdysvaltojen perustajista ja USA:n neljäs
presidentti, kirjoitti esseekokoelmassa The Federalist, että
erilaiset kansanäänestykset voivat saada tyrannivaltaan viittaavia
seurauksia. Madison mielestä suuri koko on suojatoimi, sillä
vähemmistöt ovat uhanalaisempia pienissä kuin suurissa
yhteiskunnissa. Edustuksellisuus poistaa tyrannian vaaran.
”Vaikka
kaikki auktoriteetti onkin peräisin yhteiskunnasta ja on siitä
riippuvainen”, Madison sanoi, ”yhteiskunta itsessään pirstoutuu
niin moneen osaan, etupiiriin ja kansalaisten luokkaan, että
enemmistön intressiyhdistelmät eivät suurestikaan uhkaa yksilöiden
tai vähemmistöjen oikeuksia.”
Madison
kirjoitti Yhdysvalloista ennen Yhdysvaltoja.
Sopiiko
edellä lainattu ajatus myös nykyhetken Eurooppaan? Onko
yhteiskunnan suuri koko suojatoimi vähemmistöjen puolustamiseksi?
Pitääkö
Euroopasta tehdä aito federaatio?
Abraham Lincoln oli
Abraham
Lincoln oli Karl Marxin aikalainen.
Steven
Spielbergin hienossa ja älykkäässä filmissä Lincoln
Yhdysvaltojen edustajainhuoneessa väitellään neekeriorjuuden
lopettamisesta. Eletään tammikuuta 1865. Presidentti Lincoln
viivyttää julmaa sisällissotaa, jotta saisi kongressissa läpi
orjuuden lopettavan perustuslain lisäyksen. Etelän joukot ovat
murtumassa, ratkaiseva osa edustajista epäröi: jos Etelä häviää
sodan muutenkin, miksi puuttua orjuuteen?
Väittelyssä
pelätään, että orjuuden poistaminen johtaa väistämättä
siihen, että neekerit saavat äänioikeuden. Ja siitä seuraa vielä
pahempi asia: naisten äänioikeus.
Väittelyä
nyt katsova tulee kysyneeksi: kumpi on ensin, demokratia vai yksilön
vapautuminen? A:sta seuraa B, B:stä C. Vapautuiko nainen demokratian
ansiosta vai johtiko naisen vapautuminen demokratian kehittymiseen?
Ja
lopulta: nainen taisi Amerikassa vapautua aidosti ennemmin kuin musta
väestö. Säädetyistä laeista huolimatta.
Spielbergin elokuva kohdistaa
Spielbergin
elokuva kohdistaa mielenkiinnon Abraham Lincolniin, jota
pidetään yhtenä suurimmista presidenteistä.
Lincolnin
neroutta poliitikkona ei kai kukaan kiistä. Filosofi vai käytännön
mies?
Kirjoittaessaan
muutama päivä sitten The New York Timesissä John Burtin kirjasta
Lincoln's Tragic Pragmatism professori Steven B. Smith huomautti,
että Lincoln on historiassa harvinainen mutta ei ainutkertainen
poliittinen hahmo. Spielbergin elokuva on ehkä saanut monet pitämään
Lincolnia machiavellimäisenä poliitikkona, joka kietoi vippaskonsteilla hyppysiinsä edustajainhuoneen enemmistön. Toiset taas pitävät
Lincolnia modernin demokratian maallisena pyhimyksenä.
Smithin
mielestä kumpikaan ei ole totta.
Paremminkin,
Smith sanoo, Lincolnin ura todistaa, että politiikassa tarvitaan
sekä periaatteita että kykyä kompromisseihin.
Periaate ilman kompromissia on tyhjyyttä.
Kompromissi
ilman periaatteita on sokeutta.
Hajanaisista mietteistä ei kerry
Hajanaisista
mietteistä ei kerry tänään loogista kokonaisuutta.
On
liian paljon asioita, liian vähän kokoavia johtopäätöksiä.
On
myös liian helppo liihotella ajatuksien korkeuksissa, mistä maisema
näyttää harmonisen kauniilta tilkkutäkiltä.
Mikä
meidät oikeastaan vapautti?
Demokratia
vai teknologia?
Voiko
olla ensimmäistä ilman jälkimmäistä?
Tai
vapautta ilman molempia?
Vapautuiko
nainen saadessaan äänioikeuden vaiko saadessaan olohuoneeseen
pölynimurin, kylpyhuoneeseen pyykinpesukoneen ja keittiöön
astianpesukoneen?
Ilman
näitä koneita mies ei koskaan olisi alkanut siivota kotia, pestä
astioita ja vaatteita. Kotikoneiden ansiosta jopa mies osaa hoitaa
yhteistä kotia.
Tämä
kuulostaa absurdilta.
Siksi
viimeinen sana annetaan tällä kertaa Franz Kafkalle:
”Sinä
voit pysytellä erossa maailman kärsimyksistä , siihen sinulle on
annettu vapaa valta ja se vastaa sinun luontoasi, mutta kenties juuri
tämä erossa pysytteleminen on ainoa kärsimys, minkä sinä voisit
välttää.”
Lainattuja
teoksia:
Ralf
Dahrendorf: Huomisen Eurooppaan (Reflections on the Revolution in
Europe). Suom. Anna Salo. Kirjayhtymä 1991.
Franz
Kafka: Keisarin viesti (Useita alkuteoksia). Toim. Kai Laitinen.
Suom. Aarno Peromies. 2.p Otava 1989.
Petri
Koikkalainen & Paul-Erik Korvela (toim.): Klassiset poliittiset
ajattelijat. Vastapaino 2012.
Karl
Marx & Friedrich Engels: Kirjallisuudesta ja taiteesta. Suom.
Robert Kolomainen. Edistys 1974.
Vapauden ja demokratian raja railona aukeaa?
Gibraltarin salmen takana siintää Afrikka.
Tarifa 2011 Kyösti Salovaara.
Ansiokas postaus.
VastaaPoistaLuin katsauksen ihmisoikeuksien kehityksestä muutamia viikkoja sitten. 1700-luvun lopun julistukset jäivät vähemmistöjen ja joidenkin ensimmistöjen kohdalta toteutumatta esim. naiset, orjat, alkuperäisväestö ym, mutta julistukset ovat aina tärkeitä, maailmaa ei rakenneta hetkessä ja jo rakennettu systeemi voi eskaloitua sotatilanteessa. Visio pitää olla olemassa.
***
Huomionarvoinen kysymys on jännite: yhteinen hyvä vs egoisimi. Adam Smith ennusti näkymättömän käden periaatteen ja markkinoiden perustuvan "ahneuteen" mutta maailma on osoittanut, että ihmisessä on kaksi puolta: egoisti, joka maksimoi hyötynsä, repii resurssit, mutta on myös yhteisöllinen puoli, näiden tasapainoilua elämä on?
***
Perusoikeuksista tärkein on vapaus ja oikeus elämään, koska ilman sitä muita ei ole (en ole itse keksinyt näin fiksua), mutta tarkoittaa, että oikeuksia on monentasoisia ...
Niinpä - mitä lähemmäksi todellisuutta ja arkipäivää tullaan, sitä monimutkaisemmalta ja jännitteellisemmältä vapaudet ja oikeudet ja niiden puute näyttävät.
PoistaKeskimäärin on näin tai noin, mutta yksilöiden kohdalla paljon pahemmin tai paremmin.
Idealisti saattaa ajatella että halu oikeudenmukaisuuteen ja yhdenvertaisuuteen oli olemassa ennen kuin ihmistä olikaan. Realisti ehkä tulkitsee asian niin, että ihmiset ja yhteisöt tekevät yhteistyötä vain opportunistisista syistä, ajaakseen omaa etuaan.
Rawls on filosofi, jonka teorioita nykyisin paljon siteerataan.
PoistaJoo. Häpeä tunnustaa etten ole tutustunut häneen. Täytyy laittaa listalle.
Poista