[asetan tehtävän itselleni]
”Kuinka
voi iloita maailmasta, paitsi jos pakenee sen luo?”
”Mikä onni on käsittää, että maa jolla seisot, ei voi olla niitä kahta jalkaa laajempi, jotka peittävät sen.”
-Franz Kafka
Totisesti,
onko maailmamme niin valmis ettei mitään uutta ole näköpiirissä?
Tällainen
ajatus on tullut kesän aikana mieleen, ensin sattumalta ja sitten
järjestäytyneesti. Ja mitä enemmän otsikon väitettä –
sanotaan sitä nyt väitteeksi – ajattelen, sitä oikeammalta ja
perustellummalta se tuntuu. Ajatus, komea (vai kolkko?) hypoteesi
täytyy tietenkin rajata ja siihen ripustaa koko joukko reunaehtoja,
mutta niitä vähän tuonnempana.
Niinpä kesän ytimessä asetan itselleni leikkisästi ja vähän
totisesti tehtävän tulevaksi syksyksi ja kenties talveksikin ellei
sitten keväälle mennen: minun tulee muutamassa tai vähän
useammassa pakinassa perustella miksi (ja minkä suhteen) maailma näyttää valmiilta.
Tehtävä
saattaa olla mahdoton. Kenties sanat loppuvat, eivät riitä
kertomaan sanotuksi haluavaa.
Ehkä
olen väärässä. Se on mahdollista.
Juhannusaattona,
kun grilli jo jäähtyi ja väki istui sisällä katsomassa jotain
Rolling Stones – dokumenttia, talon isäntä totesi, että Rolling
Stonesin jälkeen rockmusiikissa ei ole tapahtunut mitään uutta.
Kaikki on koettu eikä samalla tavalla ihmisiä yhdistävää uutta
musiikkia enää ole eikä tule.
Väite
tuntui todelta, mutta siihen piti tietenkin lisätä että eihän
mihinkään musiikin genreen enää tule "kumouksellisesti" uutta; klassinen
musiikki on ollut klassista ties kuinka kauan, nykymusiikki nykymusiikkia ja
iskelmät iskelmiä. Nyanssit muuttuvat, sanoitukset elävät yksilöissä mutta itse musiikki ja sen
tavat pysyvät kohdallaan, muuttumattomina.
Samaan
aikaan yhteiskunnan ja yksilöiden vaurastuessa medioiden myllerrys on johtanut kuulijakuntien pirstoumiseen,
yksilöitymiseen, subjektivitisoitumiseen. ”Minä” en tiedä
mistä naapuri tykkää, "minä" kuuntelen mitä haluan olipa jotakin
uutta muodissa tai ei. Kanavia, asemia ja ”välineitä” piisaa
eikä mikään niistä kerää meitä kaikkia äärelleen.
Kuulijakunnan
pirstoutuminen alkoi 1960-luvun lopulla ja kiihtyi Suomessakin
kaupungistumisen voimistuessa. Beatlesin ja Rolling Stonesin jälkeen
yhteistä musiikkia tai genreä ei ole ollut.
Eikä
tule.
Tänä
kesänä kävi hemmetin hyvä säkä kun satuin kesäkuun
alussa Madridiin, missä avautui ranskalaisen impressionistin
Camille Pissarron (1830-1903) retrospektiivinen näyttely. Loistava
näyttely jatkuu Thyssen-Bornemiszan museossa syyskuun 15. päivään
saakka.
Jos tarvitset tekosyyn matkustaa Madridiin, tässä se on.
Näyttelyn
”manuaalissa” kerrotaan, että Pissarro oli impressionismin
tärkein edustaja ja vähiten tunnettu. Hän jäi ystävänsä Claude
Monetin maineen varjoon.
Thyssen-Bornemiszassa
on myös hieno pysyvä näyttely ja kun impressionismin katsauksesta
kiertää modernin taiteen saleihin, välähtää salamaniskuna mieleen,
että impressionistien pensselinjäljestä ikään kuin tiivistyi tai
eskaloitui kubismi ja moderni maalaus.
Välillä impressionistit
yrittivät jäljitellä atomeista rakentuvaa maailmaa, maisema oli
täynnä pisteitä kuin rasteri jonka merkitys selviää vasta
etäältä. Mutta kun esimerkiksi Pissarro hylkäsi pointillismin,
hänen pensselinsä vetäisee ihmisen kuvan, ratsastajan tai hevosen
muutamalla täplällä tai läiskällä, pilkku hevosen otsassa,
kokardi upseerin hatussa. Läheltä katsoen kuvan yksityiskohta ei
sano mitään, kauempaa katsojan aivot täydentävät
läiskistä merkityksen ja maisema muuttuu realistiseksi.
Voisi
ajatella että Pissarron täplä suurenee kun maalarit hylkäävät
realistisen maiseman esittämisen, suurenee ja suurenee ja lopulta on
vain pintoja ja viivoja joita ei enää pysty palauttamaan
reaalimaailmaan.
Mutta
kun näin pitkälle päästään, ei edemmäksi ole menemistä. Ei
ole yhtään estettä ylitettäväksi, yhtään mäkeä jonka takana
piileksii mysteeri paljastettavaksi.
Nykyajan
taiteilija vie galleriaan tuolin, asettaa sen korokkeelle ja antaa
”taideteokselleen” nimen: Istuin. Katsoja tulee sen viereen ja
miettii mitä taiteilija yrittää sanoa.
Tietysti istuin istua, hän
ehkä ajattelee. Mitä sitten? Eikö mitään enempää? Vai onko
modernin taiteen sanoma siinä ettei ole enää mitään kerrottavaa?
Valmiissa
maailmassa kaikki on jo sanottu moneen kertaan.
Monet
ovat kyllästyneet realistiseen romaanimuotoon, semminkin kun muuta
ei tunnu olevan olemassakaan, ja varsinkin kun kaikki kirjoitettu (ja
luettu) näyttää viihteeltä.
Kuitenkin
aivan perustellusti voi kysyä, millainen kaunokirjallisuus
saattaisikaan kumota realistisen romaanin ja tarinoita kertovan
viihteen? Eikö kaikki yritykset kumota tarinallinen romaanimuoto
päättyneet omaan mahdottomuuteensa - tai ainakin marginaaliin - jo
viime vuosisadan alkupuolella?
”Seitsemänkymmentä
vuotta kirjailijat ovat kirjoittaneet hävittääkseen maailman”,
totesi Jean-Paul Sartre 1940-luvun lopulla, ”vuoden 1918 jälkeen
he kirjoittavat hävittääkseen kirjallisuuden.”
Sartre
soimasi surrealisteja jotka pyrkivät hämärtämään yhteiskunnallisen tietoisuuden.
”Surrealismi tuhoaa aina luomalla”, Sartre sanoi. Se on olevinaan
uutta ja kumouksellista, mutta pinnalla läikehtii pelkkä tyhjyys,
ristiriitaisuus jonka voi tulkita miten haluaa.
”Surrealisti
haluaa aina olla näkemäisillään järven ja salongin: jos hän
yllättäen törmää niihin, näky joko tympäisee häntä tai
sitten häneen hiipii pelko, hän panee ikkunaluukut kiinni ja menee
nukkumaan.”
Olisi
kiva tietää mitä Sartre ajattelisi 2000-luvun viihteellisestä
kaunokirjallisuudesta. Ovatko luukut nyt kiinni vai auki? Yrittääkö
kukaan edes pelleilymielessä tuhota kirjallisuutta, kieltä,
merkityksiä? Ja sen mukana muuttaa maailmaa.
Ovatko
tosi-tv ohjelmat, joiden osuus äskettäisen tutkimuksen mukaan
Suomessa lähettävästä tv-tarjonnasta on jo 20 %, eräänlainen
kulttuurin negatiivinen huipennus? Valmiin maailman luopuminen
pienestäkin yrityksestä ajatella omien varpaiden ja oman navan yli
muualle ja muuta?
Valmiin
maailman tylsä taulu.
Taide,
korkeampi kulttuuri ja matalampi viihde ovat kuitenkin vain pintaa,
pitkästyneen ihmisen olemassaolon huokaisu.
Sitten kun
mietin valmiin maailman muotoja ja sisällystä, pitää tietenkin
paneutua myös tekniikkaan, politiikkaan, talouteen, sanalla sanoen
yhteiskunnallisen elämän moniin puoliin.
En
tiedä kuinka tosissaan niihin yritän mennä.
Ehkä
riittää vertailla pizzaa kännykkään. Molemmat ovat
oikeastaan aika ”tuoreita” keksintöjä ja molemmat kypsyivät
nopeasti. Muistaakseni Ranskan Rivieran ensimmäinen pizzeria –
semmoisena kun me pizzerian nykyään ymmärrämme – perustettiin
Cannesin ja Nizzan maisemiin noin vuonna 1956. Suomeen pizzat tulivat
vasta 70-luvulla ja nyt ei niistä eikä kännyköistä pääse eroon
mitenkään.
Kuppakin lähti Töölöstä helpommalla.
Tältä
osin maailma on yhtä valmis kuin neljä vuodenaikaa.
Peruuttamattomasti.
Kun
asetan tehtävän itselleni, täytyy muistaa reunaehdot.
Puhuessani
valmiista maailmasta tarkoitan tietysti Suomen kaltaista
hyvinvointiyhteiskuntaa. En siis puhu Intiasta enkä Afrikasta. Enkä
puhu yksittäisen ihmisyksilön elämästä vaan ihmislajin ja heimon
elämästä.
Miten
käy kun väki lisääntyy ja porukka sakeentuu?
Jossain
vaiheessa, 1900-luvulla, maailman väkiluvun kasvu näytti johtavan
varmaan tuhoon, mutta tällä hetkellä ennustetaan että maapallon
väkiluku vakiintuu tulevaisuudessa 10 miljardin paikkeille.
Vakiintumisen edellytyksenä lienee vaurauden ja koulutuksen kasvu
kehittyvillä alueilla.
Mutta
millaista teknologiaa tarvitaan tuollaisen väestömäärän
kouluttamiseen, pukemiseen ja syöttämiseen?
Onko se jo olemassa? Valmiina valmiissa maailmassa?
Puhuessani valmiista maailmasta kuulostan Francis Fukuyamalta, joka kirjassaan Historian loppu ja viimeinen ihminen (1992) päätyi Neuvostoliiton romahdettua ja kylmän sodan päätyttyä ajatukseen liberaalin markkinatalouden voitosta totalitarismin yli. Sittemmin tuota ajatusta on pidetty varomattoman kapeana ja ennenaikaisena toiveena. Demokratia on vaikeampi juttu kuin pinnalta tuntuu.
Onko se jo olemassa? Valmiina valmiissa maailmassa?
Puhuessani valmiista maailmasta kuulostan Francis Fukuyamalta, joka kirjassaan Historian loppu ja viimeinen ihminen (1992) päätyi Neuvostoliiton romahdettua ja kylmän sodan päätyttyä ajatukseen liberaalin markkinatalouden voitosta totalitarismin yli. Sittemmin tuota ajatusta on pidetty varomattoman kapeana ja ennenaikaisena toiveena. Demokratia on vaikeampi juttu kuin pinnalta tuntuu.
Totalitaariset
ideat kiehtovat monia ihmisiä.
Liekö
ihminen luonnostaan demokraatti vai totalitaristi?
Luulen
kuitenkin että Fukuyama oli rajallisessa katsannossa oikeassa.
Ainakin hänen kirjansa kannattaa syksyn mittaan lukea uudestaan, jos
löydän sen varastoni kätköistä. Etsivä löytää, kysyvä saa
vastauksen.
Näinköhän?
Entäpä
maapallo? Onko se valmis?
Ei,
ei ole.
”Poikkeuksellisen
leudon ilmastovaiheen keskellä on paikallaan muistaa”, sanoo
geologi ja palentologi Juha Pekka Lunkka kirjassaan Maapallon
ilmastohistoria, ”että geologisesti ajatellen elämme jääkautta
eli kylmää ilmastovaihetta, jota on kestänyt jo noin 52 miljoonaa
vuotta.”
Mannerlaatat
jatkavat niin ikään väistämätöntä liikettään.
Niiden
paineessa vuoristot pysyvät vuorina eivätkä valu soraksi ja
tasankojen tomuksi. Sitä paitsi me liikumme jalansijoillamme kolme
senttimetriä vuodessa kohti Siperiaa; sadan miljoonan vuoden päästä pikkuruinen puutarhani sijaitsee nykyisen Taimyrin niemimaan
pohjoispuolella.
Tämäkin
pitää ottaa huomioon kun ryhtyy pohtimaan kuinka valmiissa
maailmassa me elämme. Ikuisuus ja nykyisyys? Hetki siinä välissä.
”Joku
ihmetteli sitä, kuinka helposti hän kulki ikuisuuden tietä; hän
ryntäsi näet alamäkeä.” (Kafka: Keisarin viesti.)
Thyssen-Bornemisza, Madrid. Jaakko Salovaara 2013
Mun mielestä on kiehtovaa, miten asiat sekä seuraavat että eroavat toisistaan. On varmasti ihan totta että rollareiden kaltaista megajytkyä ei enää voi tulla - mutta sitten taas toisaalta meillä on Lordin euroviisuvoitto - ja ilman sarvia ja hampaita voi sanoa että se oli yhtenäiskulttuurin ytimessä tapahtunut kaikkien elämää mullistanut renkutus. Jopa dementoitunut mummoni joutui käymään itsensä kanssa keskustelua aiheesta millä tavalla voitto vaikuttaa meihin kansana.
VastaaPoistaImpressionismin kaltaista visuaalisen havainnon uudelleenkeksimistä ei voi enää tapahtua, koska maalaustaide on kokonaisuutena enää pelkkä kuriositeetti. Mutta sitten taas meillä on digitaalinen kuvamaailma, jossa suurin osa ihmisistä käyttää valon optisen luonteen kommervenkkejä ja digitaalisuuden mahdollistamia visuaalisuuden mullistuksia. Jos pointillistit pystyivät luomaan värikontrasteilla kuvapinnan, me teemme sen nykyään pikseleillä.
Meiltä tuntuisi vain puuttuvan ne tyypit, jotka polemisoivat näitä muutoksia. Aikanaan pohdittiin, että käykö rollarit päinsä - että saako ne olla olemassa ja turmella nuorisoa. Kuka kysyisi tällaista Lordista?
Niin ja sitten tämä netti jossa ollaan enemmän ja vähemmän ja vieläpä yhtä aikaa saman lähteen reunalla ja porskutellaan niin ettei pärskeitä pakoon pääse.
PoistaNuo mainitsemasi esimerkit yhtä aikaisuudesta vs yksilöllisyydestä ovatkin kai niitä joista tässä ajattelin kirjoittaa - jos osaan.
Joskus kun näitä lauseita heittelee kevytmielisen harkitusti tai harkitun kevyesti, lukija voi saada kuvan että (esimerkiksi) kaipaisin jotain yhteistä kulttuuria vallankumousromantiikan hengessä (yhtenäistä jonka sitten voisi kumota) mutta siitä ei sittenkään kyse, luulen.
Kiehtovaa on, niin kuin sanot, mietiskellä... miten yksilöiden ja ryhmien vapaus tehdä melkein mitä vaan liittyy sitten siihen että yhteiskuntaa, valtiota (EU:ta jne) johdetaan hyvinkin suunnitelmallisesti ja jopa keskitetysti.
Onko näin hyvä vai paha vai jotain siltä väliltä? Siinä ajateltavaa.