[Acker, Edie, Johanna, Laura, Paco, Tino, Yves]
Kerrostumia
– ajassa, paikassa, sosiaalisissa suhteissa, yhteiskunnassa,
kulttuurissa.
Mistä
nyt aloittaisi? Alusta vai lopusta?
Pitääkö
katsoa taaksepäin? Eteenpäin? Sivulle, tähän nyt?
Itse
asiassa aloitin lopusta.
Ensimmäiseksi
kirjoitin ylös, pakinan loppuun, pienikokoiselta SD-muistikortilta
sinne kopioimani musiikin esittäjät. Heitä on vajaa 200.
Esityksiä, kappaleita 4 gigan kortille mahtuu noin 800. Vanhimmat
esitykset ovat vuodelta 1935, uusimmat tästä päivästä,
satunnaisesti ostetuilta CD-levyiltä.
Valikoin
musiikin autossa kuunneltavaksi. Kuunteluympäristönä auto
rajoittaa musiikin valitsemista. Olosuhteet määrittelevät
sisällön. Auton mediasoitin soittaa kappaleita satunnaisessa
järjestyksessä. Painan sen päälle kun radiokanavien juontajien
lakkaamaton höpötys ja kikatus alkaa riipoa.
Niin
käy usein.
Joskus
niin käy.
kun kirjoitin kun kirjoitin kun kirjoitin
Kun
kirjoitin muistikortilta esittäjiä tuonne pakinan loppuun, ja
näytölle kertyi muusikoita etunimien mukaisessa mielivaltaisessa
järjestyksessä, tunsin yllättäen melkein perverssiä mielihyvää.
Toisiinsa kuulumaton ja liittymätön musiikki, eräänlainen
muistojen bulevardi, ja sen esittäjen nimet alkoivat elää yhdessä
uudenlaista elämää.
Merkityksettömistä
yksityiskohdista syntyi merkitys.
En
yritä ymmärtää sitä, merkitystä tai sen älyttömyyttä.
Oikeastaan
varastin idean F. Scott Fizgeraldilta, jolla oli pakonomainen tarve
laatia erilaisia listoja.
Minulla
ei ole. En juuri koskaan kirjoita muistiin mitään. En ole koskaan
pitänyt päiväkirjaa elämästä enkä lukemistani kirjoista.
Tiedän
että muisti haalistuu, mutta kulahtaneista muistijäljistä syntyy
uudenlaisia ja arvaamattomia kuvia.
Muistanko
tämän kappaleen vai kuvittelenko muistavani sen että muistan sen?
F. Scott F. Scott F. Scott
F.
Scott Fitzgeraldin kolmas romaani Kultahattu (The Great Gatsby)
ilmestyi huhtikuussa 1925.
Romaani
sai erinomaiset arvostelut. T.S. Eliot sanoi, että Kultahatussa
amerikkalainen kirjallisuus otti ensimmäisen askeleensa sitten Henry
Jamesin romaanien.
Romaania
painettiin aluksi 20 870 kappaletta. Elokuussa 1925 kustantaja tilasi
kirjapainolta toisen painoksen, 3000 kappaletta. Fitzgeraldin
kuollessa kustantajan varastossa oli yhä myymättömiä
Kultahattuja.
”Olin
samalla sekä sisällä että ulkona”, Kultahatun minäkertoja
sanoo, ”ja minua samanaikaisesti sekä lumosi että inhotti elämän
loputon moninaisuus.”
Matthew
J. Bruccolin mukaan taparomaania kirjoittavaa Fitzgeraldia kiehtoivat
erilaiset tilastot ja tiedot, jotka kuvastivat luokkayhteiskunnan
kerrostumia. Luokkien välistä ylöspäin pyrkivästä Jay Gatsbystä
tuli amerikkalaisen unelman arkkityyppi: Gatsby sekä pettää tuon
unelman että joutuu sen pettämäksi.
kultahattu ei kultahattu ei kultahattu ei
Kultahattu
ei ole mikään lavea romaani. Suomalaisessa laitoksessa on 220
sivua, englanninkielisessä pokkarissa 188.
Tästä
huolimatta, ikään kuin viedäkseen tarinan hetkeksi täysin
merkityksettömälle sivupolulle, Fitzgerald ”uhrasi” 595 sanaa
luetteloimaan Gatsbyn kutsuilla kesällä 1922 käyneiden henkilöiden
nimiä ja ammatteja.
Vierasluettelossa
olevat nimet eivät näytä liittyvän millään tavalla Fitzgeraldin
moraaliseen melodraamaan. Ne eivät perustele päähenkilöiden
pyrkimyksiä eikä taustoja, ne eivät kuvasta elämän kulkua sen
enempää kuin toteamalla latteasti, että Long Islandilla asui keskinkertaisia
ja yhdentekeviä ihmisiä, jotka saapuivat Gatsbyn järjestämiin
juhliin kutsuttuina tai omin päin kuokkimaan.
Pitääkö
kuitenkin ajatella, että yhdentekevällä listalla on merkittävä
merkitys tässä romaanissa? Kerrostumien salaisuus?
”Kaikki
lukevat ainakin yhden päähyveen omalle tililleen ja minun
mielipiteeni on, että olen yksi harvoja rehellisiä ihmisiä, joita
olen ikinä tavannut”, Kultahatun kertoja Nick Carraway tunnustaa
ironisesti .
fitzgeraldia jäljitelläkseni fitzgeraldia fitzgeraldia
Fitzgeraldia
jäljitelläkseni kirjoitin luettelon muistikorttini musiikista.
Tunnen
kummallista mielihyvää kun luen esittäjien listaa järjestyksessä
tai sieltä täältä. Johtuneeko mielihyvä muusikoiden nimistä vai
listan kummallisesta järjestyksestä vai siitä, että lista näyttää
tarkoitetulta kokonaisuudelta, yhden (tai jonkin) merkityksen
piilottavalta luettelolta – en osaa sanoa.
Muistikortilla
on muutama huonosti valittu, huonosti autossa kuuluva kappale, mutta
nyt kun olen kirjoittanut kortin sisällön julki, minusta tuntuu
etten voi enää koskea sen sisältöön. Siitä on tullut
”taideteos” jota ei voi parannella, vaikka se olisi teknisesti
helppoa.
”Acker
Bilk, Agit Prop, Aikakone, Aino Venna, Aki Sirkesalo, Al Green, Al
Jarreu, Al Martino, Alberto Cortez, Alice Maria, Alison Moyet, Amy
Grant, The Andrew Sisters, Anne Murray, Anneli Sari, Annie Lennox,
António Mello Correa, Arja Saijonmaa, Armani Valsani, Aulikki
Oksanen;
Barnabas
V. Geczy, Benjamino Gigli, Billie Holiday, Billy Jo Spears, Billy
Vaughn, Brothers Johnson, Bruce Springsteen, The Byrds;
Centurians, Chisu, Chris de Burgh, Chris Rea, Chuck Berry, Conway
Twitty,Count Basie, Cyndi Lauper;
Dave
Brubeck, Dave Dudley, Dean Martin, Dick Dale, Die Goldenen Sieben,
Dionne Farris, Dionne Warwick, Dolly Parton, Don Williams, Duke
Ellington, Dusty Springfield, Dyango;
Edie
Brickell & The New Bohemians, Edith Piaf, Eric Clapton, Eros
Ramazzotti;
Faron
Young, Frank Sinatra, Freddy Fender;
George
Brassens, Gladys Kight, Gloria Estefan;
Hank
Locklin, Herbert Ernst Groh, Herman's Hermits, Hot Chocolate;
Ilkka
Alanko;
J.
Karjalainen, Jaime Santos, James Brown, Jan & Dean, Jan Kiepura,
Jenni Vartiainen, Jennifer Rush, Jippu, Jo Stance, Joe Bund, Joe
Cocker, Johanna Kurkela, John Travolta, Johnny Cash, Johnny Paycheck,
Johnny Tillotson, Jorma Kääriäinen & Riku Niemi Orchestra,
Joseph Schmidt, Juan Pardo, Juha Tapio, Juliette Gréco, Julio
Iglesias;
Kathle
Kühl, Kaisa Korhonen, Kaj Chydenius, Kate Bush, K.D Lang, Kenny
Rogers, Kirsi Neuvonen, Kristiina Halkola, Kool & The Gang,
KOM-teatteri;
Laura
Pausini, Lecuona Cuban Boys, Lenita Gentil, Leonard Cohen, Link Wray
and His Ray Men, The Lively Ones, Lobo, Loretta Lynn, Los Amaya, Los
Chunguitos, Ludwid Rüth, Lynn Anderson
Marcella
Detroit, Mari Trini, Maria Da Fé, Maria McKee, The Marketts, Martha
Eggerth, Melanie Garside, Miguel Gallardo, Mouloudji;
Nat
King Cole, Neil Sedaka, Nino Valsani;
Olavi
Virta, Olivia Newton-John, The Osmonds, Otis Redding;
Paco
Cepero, Paloma San Basilio, Patsy Cline, Percy Sledge, Phil Carmen,
Pickettywhich, Placido Domingo, Pola Negri;
Raphael,
Ray Pillow, The Revels, Ricky Nelson, The Righteous Brothers,
Ritchie Valens, The Robins, Rocio Jurado, Rosana, Rosie Vela, Roy
Orbison;
Sam
& Dave, Samuli Edelmann, Scandinavian Music Group, Scarlet,
Selena, Shadows, Sheryl Crow, Shirley Bassey, Sinead O'Connor, Sir
Douglas Quintet, Skeeter Davis, Sophie B. Hawkins, The Statter
Brothers, Sting, Suzanne Vega;
Teleks,
Tero Vaara, Teddy Bears, Tino Rossi, Three Dog Night, Tommy James &
Shondells, Tony de Matos, The Tornados, Tristao da Silva, Tuure
Kilpeläinen;
Ultra
Bra, Urge Overkill;
Vesa-Matti
Loiri, Vuokko Hovatta;
Waylon
Jennings, Willie Nelson, Willy Forst, Willy Fritsch;
Yves
Montad.”
pisin koskaan pisin koskaan pisin koskaan
Pisin
koskaan kirjoittamani virke.
Älyttömin.
Vailla yhtään teonsanaa.
Nyt
syksyllä 2013.
Noin
88 vuotta sen jälkeen kun Fitzgerald julkaisi oman listansa.
Asetelma: Sana vs. Tekniikka; Eilinen vs. Nyt. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti