[ajankohtaista höttöä]
KS 2014. |
SUOMEN ”parasta” blogia kirjoittava Jukka Kemppinen harmitteli
muutama aika sitten, että hän ei jaksanut innostua sen päivän
kirjoituksessaan ajankohtaiseksi.
Se
ei haitannut Kemppisen lukijoita, koska Kemppisen blogi on yleensä
sekä ajankohtainen että avarasti historiaa tulkitseva.
Mutta
pitäisikö kirjallisuutta käsittelevissä pakinoissakin olla
ajankohtainen? Ihan ajan hermolla?
Jos
kirjoittaa kaunokirjallisuudesta, sitoutuu väistämättä eiliseen. Tänään ilmestyvä romaani on vähintääkin toissapäivän
”tietoa”, useimmiten toissavuotista tai jopa viime
vuosikymmeneltä ja kauempaa.
Tästä
ajatuksesta kirjailijat eivät pidä.
Tänään
kaiken pitää olla hetkessä kiinni kuin tarralappu sikanautapakkauksessa.
OLLAKSENI nyt ajankohtainen kerron viime päivinä syventyneeni enemmän
espressokahvin keittämiseen kuin kirjojen lukemiseen.
Viime
perjantaina kansainvälinen kuriirifirma kantoi kotiovelleni uuden
espressokeittimen Saksasta. Edellistä keitintä käytin melko tasan
17 vuotta.
Tuntuu
vähän kummalliselta tilata netistä (ja Saksasta) kahvinkeitin,
mutta kun sen saa kotiin tuotuna puoleen hintaan, niin miksi ei
tilaisi.
Ensimmäisten
päivien jälkeen olen tyytyväinen.
Uuden
keittimen (15 bar paineella) valuttamassa espressossa on syvä crema,
se on pehmeää kuin hattara. Höttöä hyvässä mielessä, kielen
päällä.
Mutta
ei espresson juominen selitä sitä ettei lukeminen edisty.
JOS SIIS haluaisin olla kirjallisuuden suhteen ajankohtainen ja
tapahtumien hermoon tarrautunut, ryhtyisin päivittelemään viime
viikolla käytyä keskustelua Helsinkiin suunnitellusta
keskustakirjastosta.
Viime
viikolla selvisi etteivät helsinkiläiset paikallispoliitikot
kenties saakaan hulppeaan kirjastoonsa saunaa, ja sekös heitä
harmitti. Harmittiko kirjastoväkeä? Kenties, en tiedä.
Koska
en tajua mitä tekemistä saunalla ja hyllyihin lainattavaksi
asetuilla kirjoilla on keskenään, olen äimän käkenä ja entistä
hämmentyneempi kun kuluvalla viikolla Helsingin kirjastoista
vastaava lautakunta päätti äänestäen, että sauna tulee sittenkin, hinnalla
millä hyvänsä.
Kenen
rahoilla helsinkiläiset leikkivät saunoja kirjastoon rakentaessaan?
Missä kulttuurin pihvi? Missä sivistyksen kaipuu?
TAI SITTEN.
Miten
olisi tämä Putous, josta iltapäivälehdet kirjoittivat
sivukaupalla ja jonka finaalin laatulehdeksi itsensä brändännyt
Helsingin Sanomatkin näyttävästi huomioitsi?
Mitä
Putous ja sen suosio kertoo suomalaisesta todellisuudesta?
Pitäisikö olla ylpeä vai surullinen? Tuntea myötäiloa vai
myötähäpeää?
Koska
en ole sekuntiakaan tuota mtv:n ohjelmaa katsonut, olen ihan Malmin
kuukkelina enkä osaa sanoa mitään myönteistä tästä ohjelmasta
tai sen suosiosta. Enkä kielteiseen ryhdy.
Ilmeisesti
se oli tärkeä ajankohtainen ohjelma Suomesta.
Mtv:n
mukaan Putouksen finaalia katseli parhaimmillaan 1,7 miljoonaa
suomalaista.
Haloo
- 1,7 miljoonaa suomalaista!
Ja
Putouksen Facebook-sivu tavoitti parhaimmillaan 1,2 miljoonaa
Facebook-käyttäjää.
Varovaisesti
uskaltaa todeta, että maailmassa on tärkeitä asioita ja vieläkin
tärkeämpiä.
KOKOOMUKSEN ja Tujusen ilmavaivat sivuutan tyynesti.
Ukrainan
tilannetta en pysty ohittamaan.
Kun
joku sanoo jotakin Krimistä, minulle tulee mieleen Krimin sota
(1853-56) ja Krimin sodasta lapsuuteni kotikaupunki Kotka.
Krimin
sodan aikana englantilaisten laivasto hävitti nykyisen Kotkan
seudulta kaiken rakennetun. Vain yksi rakennus säilyi.
Jostakin
syystä englantilaiset säilyttivät ortodoksisen kirkon.
Se
on nykyisen Kotkan vanhin rakennus.
Sodan
järki ja järjettömyys.
LIPUTTAMATTA mihinkään tuuleen tai kenenkään puolesta, pyrin kuvailemaan
Ukrainan ja Venäjän kriisiä lainaamalla Pekka Parkkisen
runokoelmaa Tuulia heiluttava puu (Weilin+Göös) vuodelta
1973.
Sanoinhan
jo, että eilispäivän kirjallisuus on tätä hetkeä, enkö?
Parkkinen
kirjoittaa keisarista, joka on ”kärkäs mies” ja joka ”uneksii
itselleen taivaan ja maan”. Tiedän, tämä mies muistuttaa
Putininia mutta hei, Parkkinen kirjoitti fiktiota
neljäkymmentä vuotta sitten.
No,
Parkkisen runossa keisari romauttaa taivaan ja maan meidän
niskaamme.
Sillä:
keisarilla
on pieni ameija
ja
omat pienet epäilyksensä
jotka
ovat oikeita.
Sekin
Parkkisen runosta käy selville, ettei keisarin tarvitse lukea muuta
”kuin lakia / sillä keisarin on / valta voima ja kunnia / sumeilematta”.
Kaikesta
huolimatta keisarilla on myös inhimillisiä piirteitä. Hän on kuin
kuka tahansa meistä, ja sekös keisaria harmittaa ja siksi hän
panee meidät kaikki tilille siitä. Harmituksestaan.
Lopputulos
on apokalyptinen:
kukaan
ei tiedä mitä keisari
suunnittelee
ei
edes keisari itse
mutta
kyllä hän taas jonakin päivänä
lyö
meidät ällikällä.
ESPRESSOA vai kirjoja?
Jostakin
syystä lukemattomia kirjojen pino kasvaa pöydälläni, aloitettuja,
kesken olevia, aukaisemattomia. Silmiin sattuvia.
Kuten
Sherlock Holmesin seikkailut 2.
Tai
John Careyn What Good Are the Arts?
Tai
C.J. Sansomin Dominion. Ja Martti Linnan Niobe.
Tai
Lee Childin Etsintäkuulutettu. Ja Philip Kerrin
Kalpea rikollinen. Kuten myös William Boydin Restless.
Olenpahan
myös lukenut pari sivua Chris Andersonin ja David Sallyn
tietokirjaa Numeropeli, missä matemaattisin ”tositiedoin”
kumotaan jalkapalloon ja futismatseihin liittyviä myyttejä ja
virheellisiä uskomuksia.
Muuan
kirjan paljastamista yllätyksistä on, että yksittäisen
jalkapallopelin lopputuloksesta (laajan tilastoaineiston nojalla)
puolet perustuu voittavan joukkueen taitoon ja puolet pelkkään
sattumaan ja onneen!
OLLAKSENI kirjallisuudelle hellämielinen myönnän kuitenkin ettei espresson
ja lukemisen tarvitse olla vaihtoehtoja. Senkin myönnän, että
kirjoja lukemalla voi pysytellä ajassaan kiinni, melkein. Siis
toissapäivässä.
Mutta
siitä pidän kiinni ettei Helsingin keskustakirjastoon tarvita
saunaa eikä suksisauvalainaamoa. Jos nuorisolle pitää rakentaa
pelihalli verovaroilla, miksi kutsua sitä ”kirjastoksi”?
Sitä
paitsi: mihin hemmettiin kirjastopalatsia edes tarvitaan jos ja kun
kaikki kirjat kohta digitoidaan pilveen?
Kirjallisuutta
kaiketi tarvitaan, mutta mikään ei takaa sen kuolemattomuutta, niin
kuin Jean-Paul Sartre ironisoi vuonna 1947.
”Jos
kirjallisuus muuttuisi pelkäksi propagandaksi tai pelkästään
viihteeksi”, Sartre kirjoitti teoksensa Mitä kirjallisuus on?
viimeisessä kappaleessa, ”yhteiskunta vaipuisi jälleen hetkessä
elämisen liejuun, kalvosiipisten ja vatsajalkaisten muistittomaan
elämään. Tietenkään tämä kaikki ei ole mitenkään tärkeää:
maailma voi varsin hyvin selviytyä ilman kirjallisuutta. Mutta ilman
ihmistä se voi selviytyä vielä helpommin.” (Otava 1967,1976.)
Sittenkin:
pitäisikö huolestua?
Kirjallisuuden
puolesta. Sivistyksestä. Ihmisestä.
Vatsasiipiset
ja kalvojalkaiset pärjäävät meittä ja kirjoitta.
re: abessiivi
VastaaPoista"kirjoitta" on ok, "meittä" ei - persoonapronominien kaa se ei luonnu, edes Kotkassa. Olisi kannattanut käydä eilen Orionissa kuuntelemassa, miten MosFilm/SF:n Sampossa puhuttiin komeasti trokeena abessiiveja vilisevää kalevalaista dialogia... (ja neukkunäyttelijät vielä huulisynkassa!)
No, fifty-sixty oikein kuitenkin!
Poista