[maailma on tekoja]
On
simppeliä kysyä mikä on taidetta, sanoo John Carey
teoksessaan What Good Are the Arts?
Kukaan ei ole kuitenkaan
löytänyt kysymykseen vastausta. Yksikäsitteisen vastauksen löytäminen
on kenties mahdotonta. Kannattaa silti yrittää.
Taide
on ajatus, ei olio.
Coreyn
mielestä on helppo luetella taideteoksia. Ne ovat taidetta, taide on
niitä. Paljon vaikeampaa on määritellä sellaista mikä ei ole
missään mielessä taidetta. Saalis pakenee vangitsijaansa.
Näin
ollen taiteen arvioimisella ei voi tehdä kovaa tiedettä. Jäljelle
jää mielipiteillä leikkiminen, suhteellisuuden hyväksyminen,
ominaisuuksien luetteleminen. Hyvästä ja huonosta kiistely.
Olen
vastikään lukenut englantilaisen Lee Childin (oik. Jim
Grant, s. 1954) ties monennenko jännärin Etsintäkuulutettu
(A Wanted Man 2012. Suom. Jukka Jääskeläinen.
Karisto 2013). Kun tämän ja aikaisemmin luetun perusteella yrittää
asettaa Childia ja hänen sankariaan Jack Reacheria kirjalliseen
koloon, lienee yksinkertaisinta todeta, että Reacher, jos kuka, on
”behavioristinen” sankari.
Matti
Salo käytti muutama viikko sitten tällä palstalla termiä
behavioristinen tyyli kuvatessaan Hemingwayn varhaisempaa
tuotantoa. Hän huomautti, että Dashiell Hammett oli
johdonmukaisemmin behavioristi kuin Hemingway, ja näin varmaankin
oli ja on. Kun sitten ajatellaan vaikka Raymond Chandleria, on
hänen sankarissaan ja sankarin asenteessa niin paljon runollista ja
jopa romanttista realismia ettei tee mieli edes vihjailla
behavioristisesta Marlowesta.
Siten
on loogista luonnehtia, että Lee Child muistuttaa prosaistina (tyylissään)
Hammettia.
Päällys: www.henrysteadman.com ja iStockphoto |
Behavioristinen
kirjailija ei psykologisoi eikä ”arvaile” henkilöiden
ajatuksilla eikä tuntemuksilla vaan kertoo sen minkä kaikki näkevät
katsoessaan tapahtumien kulkua.
”Miten
me olisimme voineet ajatella kuvaavaa kirjallisuutta Saint-Exupéryn
ja Hemingwayn jälkeen?” huomautti Jean-Paul
Sartre
1940-luvun lopulla. ”Meidän täytyy syöstä asiat ja oliot
toimintaan... Antakaa salakuljettajan, tullimiehen, partisaanin
ylittää vuoristo, antakaa lentäjän lentää sen yllä, ja
hetkessä vuoristo nousee esiin näiden toisiinsa liittyneiden
tekojen ansiosta...” (Mitä
kirjallisuus on?
1948, suom. 1967.)
Toiminta
paljastaa maailman.
Ihminen
paljastuu sen perusteella mitä hän tekee, ei siitä mitä hän
ajattelee tai haaveilee tai pelkää. Sartren mukaan kysymys on
historian tekemisestä. Toiminnallinen kirjallisuus johdattelee
meidät siihen hetkeen ”jolloin täytyy hylätä exis-kirjallisuus
ja aloittaa praxis-kirjallisuus”.
Hyvä
on. Olkoon niin.
Mutta
miksi Childin Jack Reacher vaeltaa pitkin Yhdysvaltoja kohdatakseen
vaikeuksiin joutuneita ihmisiä ja pelastaakseen heidät pulasta?
Mikä
on liikkeen takana? Miksi Reacher on aina matkalla tullakseen
ei-mistään, pyrkiäkseen ei-mihinkään?
Mikä on se vuoristo, joka
hänet on pantu ylittämään?
Minkä historian tekeminen?
Sehän
tässä on hassua, että niin vetävästi ja hyvin ja eleettömästi
ja paisuttelematta kirjoitettuja kuin Reacher-tarinat ovatkin ja niin
huumaavasti kuin ne viettelevätkin lukijan Reacherin loputtomalle
pelastusretkelle, lukija ei jälkeenpäin oikeastaan pysty erottamaan
tarinoita toisistaan, tapahtumien luonnetta toisistaan, Reacherin
kohtaamia vaikeuksia tai ihmisiä toisistaan.
Kun
näin on, eikä kai muuten voisikaan olla, jäljelle jää
yksittäisten tekojen akti, niiden suhde välittömässä hetkessä,
niiden ympärillä levittäytyvä maisema jonka aina voi kuvitella
ylittävänsä, mutta joka ei koskaan pääty horisonttiinsa.
Tässä
maisemassa entinen sotilaspoliisi ja Irakin-sodan veteraani Reacher
(”isokokoinen, metri yhdeksänkymmentäviisi senttiä pitkä”,
”raskastekoinen”, ”tapansa mukaan hieman ruokottomalta ja
rähjäiseltä näyttävä”) kulkee kerran liikkeelle pantuna kuin
lännenelokuvan sankari, jolla kenties on yksityinen kosto
suoritettavanaan, mutta joka siinä ohessa pelastaa tielle sattuvien
pikkukaupunkien ihmisiä, joilla usein on vastassaan organisoituja,
pahuutta edustavia joukkioita.
Yksityinen tahto, kollektiivinen
merkitys. Yksityinen pulma, yhteinen moraali.
Niin
että vaikka behavioristinen sankari ilmentää vain tekoja, niiden
taustalla täytyy olla myös muuta. Eihän hän muuten ajautuisi
vaikeuksiin, etsiytyisi pahan tykö ollakseen hyvä. Samalla kun
Reacher edustaa yksilön vapautta absoluuttisimmillaan, hän kantaa
olemuksessaan arvokkuutta. Hän on ”päättäväinen,
vastuuntuntoinen, tietäväinen ja hyviä huomioita tekevä mies”.
Kun
Reacheria houkutellaan pelastautumaan hengenvaarallisesta ahdingosta, hän sanoo ettei voi paeta, koska silloin hän kuolisi
häpeään.
Yleensä
Childin tarinat päättyvät hirvittävään verilöylyyn, mutta
pitkin tarinaa väkivalta esiintyy vain rakenteellisena uhkana,
monesti jopa valtion ja yhteiskunnan organisaatioiden viestittämänä.
Verilöylyn
hetkellä Reacher on tekijä, ei moralisti: ”Reacher ampui häntä
oikopäätä Glockilla rintaan. Ja sitten heitä oli seitsemän,
sillä laukaus aiheutti hämminkiä, ja hän näki yhden miehen
pakenevan käytävässä ja ampui tätä selkään.”
Mitä
Child oikein tarkoittaa?
Miksi
hän pysyttelee niin tiukasti behaviorismissaan?
Miksi
hän ei ota kantaa?
Miksi
englantilainen kirjailija lähettää sankarinsa Amerikkaan?
Miksi
Reacher kulkee eikä sitoudu? Mitä elämää tuo tuollainen on?
Pikaruokakahvilat, loputtomat maantiet, merkityksettömät
pikkukaupungit keskilännen preerialla, halvat outletit joista
Reacher ostaa puhtaita vaatteita entisten likaannuttua, ja sitten
joka puolella: pahat ihmiset hyvien kiusana.
Joskus
jopa lännenmies sitoutuu, jää paikalleen, kenties rakastuu, mutta
Reacher jatkaa matkaansa. Reacherin hyvät teot paljastavat, että
hänellä on inhimillisiä tunteita, mutta toisaalta loputon matka ja
ehdoton yksinäisyys karistavat miehestä kaiken tunteellisuuden.
On
epäinhimillistä olla niin karusti hyvä ihminen!
Olisiko
kristus voinut käyttäytyä Reacherin tavoin pelastaessaan ihmisiä
ja asettautuessaan vaaraan ja syntipukiksi ja kärsiessään omassa
elämässään niin paljon muiden ihmisten syntien puolesta?
Kyösti Salovaara 2014. |
Osuvaa. Kuten sinulla niin usein.
VastaaPoista