[Yksi
maailma, monta kuvaa]
Yksi maailma.... |
Kyösti Salovaara 2014. ...monta tulkintaa. "Seinätaidetta" Trave-joen vastarannalla. Lyypekki. |
Aika
rientää ja ihmiset siinä matkassa.
Suomen
dekkariseura perustettiin kesäkuussa 1984.
Seuraavana
vuonna seura jakoi ensimmäisen Vuoden johtolanka -palkinnon. Sen sai
Matti Yrjänä Joensuu romaanista Harjunpää ja
heimolaiset. Olin mukana ensimmäisessä palkintoraadissa kolmen
vuoden ajan. Joensuuta seurasivat Sulevi Manner (eli Juha
Numminen ja Eero J. Tikka) ja Pentti Kirstilä
romaaneillaan Susi (johtolanka 1986) ja Sinivalkoiset
jäähyväiset (1987).
Palasin
raatiin myöhemmin pariksi vuodeksi, ja silloin palkinto myönnettiin
Matti Yrjänä Joensuulle romaanista Harjunpää ja rakkauden
nälkä (johtolanka 1994) ja kustannusyhtiö Book Studiolle.
En siis
ole viaton enkä syytön kirjallisuuspalkintojen jakamiseen.
Vuoden
johtolanka on siinä mielessä ”harmiton” palkinto ettei siinä
kirjailijalle luovuteta rahaa vaan pelkkää puhdasta mainetta.
Jos sitä nyt voi kenellekään luovuttaa.
Tänä
vuonna, aivan äskettäin helmikuun 11. päivänä Vuoden johtolanka-palkinnon sai Kati Hiekkapelto romaanista Suojattomat.
Ulkomaisen jännityskirjallisuuden kunniakirjan sai virolainen Indrek
Hargla apteekkari Melchior-dekkareista.
Dekkareita
julkaistaan Suomessa runsaasti, monia. Niin myös muualla, sillä
esim. Englannin kirjastoissa melkein kaikki viime vuoden lainatuimmat teokset
olivat dekkareita ja jännäreitä.
Täyttäessään
30 vuotta Suomen dekkariseura ryhtyi palkitsemaan myös vuoden
esikoisdekkarin. Ensimmäisen Vuoden esikoisdekkari – kunniakirjan
sai nyt Jari Järvelä romaanistaan Tyttö ja pommi.
Johtolanka-raatiin
kuuluivat tänä vuonna Jari Hanski, Katriina Harviainen
ja Jussi Lähde.
Raadin
mielestä Järvelän romaani ansaitsi kunniakirjan koska se tuo
”dekkarikirjallisuuteen
uuden, rosoisen maailman: graffitimaalareiden ja vartijoiden
pelikentän. Kirja kuvaa kahden elämäntavan ja maailmankuvan
yhteentörmäystä eläytyen taitavasti molempiin.
Samalla Järvelä kertoo inhimillisesti, uskottavasti ja ymmärtäen molempien vastapuolten päähenkilöiden, Metron ja vartija Jeren, tarinat. Nuori nainen graffitintekijöiden päähenkilönä on tuore valinta, kun yleisin mielikuva liittynee nuoriin miehiin ja poikiin. Järvelä ujuttaa Metron synkkään kamppailuun vartijoita vastaan myös mustaa huumoria.
Järvelä kiristää kujanjuoksun jännityskierroksia napakalla otteella. Kirjan lyhyet lauseet imaisevat mukaansa. Tarinan mitta pysyy kompaktina. Kirjailija luottaa draaman kaareen ja lukijan kykyyn eläytyä ja lukea rivien välejä.”
Samalla Järvelä kertoo inhimillisesti, uskottavasti ja ymmärtäen molempien vastapuolten päähenkilöiden, Metron ja vartija Jeren, tarinat. Nuori nainen graffitintekijöiden päähenkilönä on tuore valinta, kun yleisin mielikuva liittynee nuoriin miehiin ja poikiin. Järvelä ujuttaa Metron synkkään kamppailuun vartijoita vastaan myös mustaa huumoria.
Järvelä kiristää kujanjuoksun jännityskierroksia napakalla otteella. Kirjan lyhyet lauseet imaisevat mukaansa. Tarinan mitta pysyy kompaktina. Kirjailija luottaa draaman kaareen ja lukijan kykyyn eläytyä ja lukea rivien välejä.”
Järvelän
kirjasta voi olla toistakin mieltä.
Minä
olin kirjoittaessani siitä arvostelun Ruumiin kulttuuri -lehteen.
Kovin
moni muu ei ole ollut eri mieltä. Helsingin Sanomat (Antti Majander, Suvi Ahola) puffasi romaania
näyttävästi melkein ennen kuin se ilmestyikään ja vertasi sitä, sen
päähenkilöä Stieg
Larssonin romaanien
päähenkilöön.
Rinnastus
oli tylsän älytön, sillä Järvelän päähenkilön moraalittomaan
käyttäytymiseen ei löydy kestävää perustelua, toisin kuin
Lisbeth Salanderin ”kostoretkeen”.
Vuoden
johtolanka -raati ei lukenut kirjoittamaani arvostelua, tai jos luki,
ei pitänyt sen huomioita oleellisena. Tyylille annettiin enemmän painoa kuin sanojen sisällölle. Se on sallittua.
Mutta
seisoakseni yhä ikään kuin vastarannalla, laitan tähän tuon
viime toukokuussa kirjoittamani pienen jutun Jari Järvelän
romaanista Tyttö ja
pommi.
Asenteellista
Jari
Järvelä: Tyttö ja pommi
Crime
Time 2014. 261 s.
Pitääkö
kirjailijaa lukea niin kuin hän kirjoittaa?
En
tiedä.
Järvelän
virittämään ansaan putoaa helposti. Ottaa romaanissa sanotun
todesta ja ajattelee, että tarinan ihmisten ajatukset ovat
kirjailijan ajatuksia. Että fiktiossa esitetty yhteiskuntakritiikki
on kirjailijan esittämää kritiikkiä. Että kirjan lukija saa ja
enemmänkin, että hänen tehtävänsä on arvioida myös kirjailijan
ajatuksia.
Tästä
näkökulmasta en pidä Jari Järvelän trillerin esittämästä
yhteiskuntakriitiikistä. Jos ne ovat Järvelän omia ajatuksia, en
pidä Järvelän ajatuksista. Jos ne eivät ole Järvelän ajatuksia,
ne tuntuvat siitä huolimatta kovin kliseisiltä ja ennalta
arvattavilta. Kirjailija ei yllätä, paitsi olemalla sovinnaisesti
järjestäytynyttä yhteiskuntaa vastaan heittäytyessään
kotkalaisen graffititytön sielunelämään ja kohdistaessaan
kaunaiselta maistuvan kritiikkinsä yhteiskuntaa suojeleviin
instituutioihin. Järvelä ja hänen päähenkilönsä Metro tietysti
laittavat ”suojelun” lainausmerkkeihin.
Ammattikirjailijana
Järvelä kirjoittaa hyvin, vetävästi ja ilmeikkäästi. Napakka
tarina kotkalaisessa miljöössä on elokuvallinen. Se odottaa
ohjaajaansa ja kuvaajaansa. Ankeita kuvakulmia. Väreistä
puhdistettuja panorointeja kuolleessa satamassa.
Romaanissa
on kaksi päähenkilöä, VR:n tavaravaunuja töhrivä, eräänlainen
underground taiteilija (omasta mielestään) Metro ja häntä
jahtaava vartiointiliikkeen nuori perheenisä Jere. Kun Metron
graffitikaveri kuolee, Metro ryhtyy kostamaan Jerelle ja Jeren
perheelle.
Järvelän
myötätunto Metroa kohtaan on vääntynyttä. Metro kiusaa yhden
perheen hengiltä eikä kirjailijalta juuri riitä myötätuntoa
kiusatuille. Ehkä siksi että he edustavat ”normaalimaailmaa”,
mutta pitää kysyä, että missä ”maailmassa” kirjailija itse
elää? Tavallinen kansalainen joutuu maksamaan veroja, joilla
töhrijöiden pilaamaa ympäristöä puhdistetaan, mutta onko
olemassa joku ”taiteen” pyhä ja harmaa alue, jossa saa ja voi
liikkua tavallisesta maailmasta ja sen velvollisuuksista
välittämättä? Vai onko rajan toiselle puolelle asettuminen vain
kirjallistaiteellinen temppu?
Tulee
mieleen pari Matti Yrjänä Joensuun romaania, joissa kiusaajat
piinasivat ”tavallisia ihmisiä” eikä Joensuun myötätunto
koskaan ollut kiusaajien puolella. Mutta Joensuu työskentelikin
normaalielämässään yhteiskuntaa ”suojelevan” instituution
palveluksessa.
Järvelän
kotikaupunki Kotka näyttäytyy tarinassa surkeana ja ankeana, yhtä
kaunaisesti kuvattuna kuin millä kirjailija suhtautuu tavallisten
ihmisten yhteiskuntaan. Järvelä on aikaisemmin kirjoittanut
”kauniisti” mm. Pamplonasta. Kotikaupungilleen häneltä ei riitä
myötätuntoa.
-Ruumiin
kulttuuri 2/2014
En
tietenkään moiti dekkariseuran palkintoraatia
päätöksestä enkä väitä, että minun tapani lukea Järvelän
romaania olisi jotenkin parempi tai oikeampi kuin raadin ja monien
muiden kirjasta kirjoittaneiden.
Ruumiin kulttuurin arvosteluosastoa. |
Minusta
seinien sotkeminen ei ole taidetta, mutta se kenties on oma ongelmani
joen vastarannalla.
Tietysti
jaksan ihmetellä (nykyään), miten kirjoitettuun sanaan suhtaudutaan
ikään kuin sanotulla ei olisi mitään merkitystä; että
kirjailija sanoessaan jotakin ja väittäessään jotakin, ei sano
mitään eikä väitä mitään.
Onko
mahdollista puhdistaa sanat maailman painosta?
Jos näin
on, ei ihme että kirjallisuuden merkitys vähitellen hiipuu ja että
siitä tulee viihdettä muun viihteen lomaan. Ja sitten onkin yhä
vaikeampi perustella kirjallisuutta yhteisen kulttuurin ensiarvoisena
ilmentäjänä. Puhetta toki piisaa, ajatuksia vähemmän.
Jokainen tietää: Lintu on sana.
Jokainen tietää: Lintu on sana.
Vastarannalla
tuulee, ilma viilenee.
Kyösti, minä olen nyt eri mieltä.
VastaaPoistaLuin Tyttö ja pommi -romaanin tai dekkarin nuorisokuvauksena. Minusta oli mielenkiintoista tutustua Metron ja hänen jenginsä ajatuksiin ja elämäntapaan En kokenut, että kirjailijan myötätunto olisi hänen puolellaan.
Lukijana koin myötätuntoa sekä Metroa että Jereä kohtaan. Metro on häiriintynyt tyttö, joka tarvitsisi apua. Jere on vaarallisessa ammatissa, koska vastassa on yhteiskunnan marginaalissa eläviä tyyppejä. Vartijoiden olisi ehkä syytä saada jotain uudenlaista koulutusta, koska he eivät aivan tajua, mitä heillä on vastassa. Tällaista minulle on jäänyt mieleen. Tekisi ihan mieli lukea kirja uudestaan katsoen, löydänkö siitä tätä puolta, minkä sinä tuot esiin.
Järvelä kuvasi pienoisromaanissaan Romeo ja Julia samantyyppisen asetelman. Nuoret karkulaiset ovat arvaamattomia. Eikös empatia olekin sellainen asia, joka kehittyy ihmisellä aika hitaasti ja jää joillakin lähes kehittymättä.
Matti Yrjänä Joensuu on minusta aivan huippudekkaristi. Pidän varsinkin hänen varhaisemmista kirjoistaan, viimeiset ovat minun makuuuni turhan mystisiä.
Joensuu otti aina moraallisesti kantaa. Järvelä ei tee niin. Hän näyttää tilanteen ja jättää kannanoton muodostamisen lukijalle.
Kiitos. Sanoja voi lukea eri tavalla. Juuri kukaan ei kuten minä. Toki pöytäkirjan ulkopuolelta olen kuullu toistakin. Terv iMiamistata. En tiedä miten puhelimella kommentti onnistuu.
PoistaOhho Miamista! Terveisiä sinne! Ja varmaan saamme lukea jotakin kokemuksistasi siellä myöhemmin?
PoistaKiitos. No, sen näkee siitten - liittyykö johonkin aiheesen tai teemaan.
Poista