[Asioiden
yhteys]
Kyösti Salovaara 25.8.2015. |
Viime
tipassa vaihdoin otsikoiden paikkaa. Nyt valittu johtaa hieman
harhaan, mutta koska ”Musta auto Órgivan tiellä” kuulostaa
sympaattisen mystiseltä ja melkein ”raamatulliselta”, pysyn siinä.
Pitää uskoa vaistoaan.
Eilen
iltapäivällä neljä valkoposkihanhea lensi pihan yli. Loppukesän
merkkejä, alkusyksyä villapaidassa, tossut jalassa. Talveen ollaan
menossa, kesästä tulossa.
Ja
lensivät tervapääskyt pois.
Asioilla
on yhteys, väistämättä.
Tämä
epämääräinen ajatus tuli mieleen viime perjantaina Helsingin
Sanomien kulttuuriosastoa lukiessani. Antti J. Jokinen oli
saanut elokuvalleen kaksi kokonaista sivua kritiikitöntä ylistystä
Jussi Lehmusveden artikkelissa. Kätilössä kuulemma
näyttelijöillä on ”katse”.
Onkohan
tämä juttu toisen jutun pehmennystä, ajattelin. Onkohan filmi
saanut huonon kriitikin? Siis toisaalla samassa lehdessä...
Arvasin
oikein. Luen Nyt-liitteen aina viimeiseksi.
Pertti
Avola antoi Kätilölle nuivat kaksi tähteä viidestä.
Ehkä olisi antanut vähemmän jos ei olisi ihastunut Krista
Kososeen, Punavuoren punavihreän kuplan ”papittareen”.
”Punavuori” siis symbolisesti ymmärrettynä, ja myös ”Kosonen”.
Hesarin
toimituksellisesta linjaa on mahdoton ymmärtää. Pitikö
elokuvakritiikki ”hyvittää” ja vesittää nimenomaan samana
päivänä? Vai harrastaako laatulehti häikäilemättä
tuotesijoittelua, kun lehdellä menee huonosti ja toimitustakin
uhkaa irtisanomiset.
”Mitä
on taide?” kysyi Baudelaire.
”Prostituutiota”,
hän vastasi itselleen.
Kritiikki
hyvä, tuotesijoittelu parempi!
En tiedä
kannattaako Hesarin toimitusta enää parjata. Ehkä sitä pitäisi
sääliä.
Mutta
asioilla on yhteytensä. Sitä saa mitä tilaa.
Oivallus
on tärkeämpää. Sehän tässä nyt on ajatuksena.
Että
maailmassa, elämässä, ympärilläni ei ole mitään yksittäistä
asiaa, esinettä, tapahtumaa tai prosessia joka ei liittyisi toiseen
asiaan, esineeseen tai prosessiin. Tämän tajuaminen helpottaa.
Vähentää stressiä silläkin uhalla, että tuntee itsensä entistä
pienemmäksi, vähemmän merkitykselliseksi, melkein olemattomaksi.
Pienuuden
tajuaminen helpottaa. Maailmaa on helpompi katsella pienestä kuin
suuresta aukosta.
Näen
muistikuvana mustan auton Órgivan tiellä, Granadasta etelään
Sierra Nevadan rinteellä kulkevalla serpentiinillä, Alpujarrasissa,
huikeaa laakson reunaa itään ajaessa.
Se
ilmestyi peruutuspeiliin kohta erään majatalon jälkeen. Huomasin
sen majatalon parkkipaikalla, plataanien ja pinjojen varjossa piiloon
pysäköitynä, mutta luulin nähneeni väärin, kunnes mustaksi
teipattu ja tuntemattomaksi topattu auto ilmestyi peräämme ja
kärkkyi ohituspaikkaa.
Auton
valoille oli jätetty pienet reiät. Sitä oli mahdoton tunnistaa.
Sitten
se ajoi ohitse, Òrgivasta itään päästyämme.
Kyösti Salovaara 2015. |
Kun
katseli Suomen jalkapallomaajoukkueen peliä Kreikassa, koki
jonkinmoisen ahaa-elämyksen: jalkapallo taitaa sittenkin heijastaa
yhteiskunnan tilaa ja henkistä ilmapiiriä.
Kentällä
uurasti kaksi huonosti pelaavaa joukkuetta; molemmissa yhteiskunnissa
ollaan pohjalla, menee huonosti, huonommin kuin muualla EU:ssa.
Pelistä puuttuu ilo, luovat ratkaisut, yllätys. Sisu korvaa
ajatuksen, puurtaminen kekseliäisyyden.
No,
päätä kreikkalaiseen tylsyyteen hakkaamalla tuli toki voitto,
mutta...
Olemmekohan
– siis käytetään yhteistä sanaa, me olemme ”me” - tajunneet
että historia kulkee vain yhteen suuntaan. Yhteiskunnassa ja
luonnossa melkein kaikki on palautumatonta. ”Ihmiset vanhentuvat,
eivät nuorru”, sanoo David Ruelle kirjassaan Sattuma ja
kaaos (Art House 1992). ”Autot ruttaantuvat kolareissa, mutta
eivät oikene... Yleisesti ottaen maailma on nyt erilainen kuin
ennen.”
Yleisesti
ottaen kaikella on yhteys toiseensa eikä mikään ole yksin.
Auto
ajaa eteenpäin.
Ihminen
vanhenee.
Toinen
ihminen katselee ikkunasta toista.
Niityllä
valkoposket kaakattavat.
Eduskunta
aloittaa syyskauden. Jopa lomaa tulikin vietetyksi.
Kun
Kätilön ohjaaja Antti J. Jokinen sai Ylessä Arto
Nybergin ohjelmassa laveasti tilaa puolustaa elokuvaansa
moittimalla kritiikin naiiviutta, muistui mieleen Per I. Gedinin
teos Kirja muuttuvassa yhteiskunnassa (Tammi 1977), jossa hän
totesi, siis jo vuonna 1975, kuinka taide- ja kirjallisuuskriitikki
ovat menettäneet merkitystään ja koko ajan menettävät lisää.
”Sivistyksen
kiertokulun kutistumisen yksi luonnollinen seuraus on kriitikon
vaikutusvallan väheneminen”, Gedin kirjoitti. ”Arvosteluja
julkaistaan vähemmän ja niiden merkitys käy sekä yleisen
keskustelun että kirjamyynnin vaikuttamisen kannalta yhä
pienemmäksi. Kriitikko ei enää kirjoita ensisijaisesti yleisölle,
koska se on joukkoyhteiskunnassa yhä vaikeammin tavoitettavissa,
vaan enemmän ja enemmän kollegoilleen ja kirjailijoille – jotka
hekin usein ovat kriitikoita.”
Jos
kritiikin tila vuonna 1975 oli tragedia, niin vuonna 2015 se on
farssi.
Ainakin
jos lukee Helsingin Sanomia ja mitäpä tässä muutakaan lukisi.
Vesitetty
elokuva- ja kirjallisuuskritiikki on vesitettyä.
Ei
enempää. Ei vähempää.
Órgivan
tiellä elokuun 25. tänä vuonna kello 16:45 mustaksi teipattu auto
riippui perässä kunnes se eräässä mutkassa ajoi ohi.
Mutta se
ei ollut yksin. Sitä seurasi samanmerkkinen auto, eri malli, ilman teippejä, ilman naamioita, julkisesti
esittäytyen. Kenties parin vuoden päästä tuota nyt teipattua autoa ryhdytään valmistamaan markkinoille. Kun testit ovat valmiit.
Kun ne
olivat päässeet ohi, mutkan jälkeen, ne pysähtyivät, tie vietti
lievästi ylöspäin, itää kohti, matkalla Almeriaan Alpujarrasin
komeita maisemia kiertäen ja kaartaen.
Hetken
ajattelin että olivatko mustassa autossa ja sen matkaa turvaavassa
autossa istuvat nähneet valokuvaukseni. Tulevatko sanomaan että
kuvat pois, delete päälle? Tämä prototyyppi on nyt salaisuus; teippien alta paljastuu kaupallinen tuote jonakin päivänä.
Mutta
autot jatkoivat matkaansa, katosivat mäen taakse, mutkasta päästyään.
Órgivan
tiellä kulki kolme autoa ja niiden välillä vallitsi yhteys,
kahdella oikeasti ja kolmannella katseen arassa voimassa. Tämä
tuntui mystiseltä, melkein raamatulliselta.
Kokonaisuuden
historia juoksee yhteen suuntaan eikä sille ole matemaattista
kuvausta, selittävää kaavaa.
Yhtä
kaikki: Asioilla on yhteytensä!
Kyösti Salovaara 2015. |
Olikohan tämä ilman kuljettjaa kulkeva mobiili? Sen pitäisi olla turvallisempi kuin inhimillisen kuskin ohjaaman auton, vaikka tuntuu kyllä aavemaiselta..
VastaaPoistaHahhaa, kyllä siinä kuski oli - hyvä tai huono!
PoistaTämähän on paljon nykyjournalismissa käytetty keino, jos joku sanoo jotain niin esiin pitää marssittaa myös toinen henkilö joka sanoo vastakkaisen asian, ja tämä jukstapositio edustaa syvällistä yhteiskunnallista/kulttuurista keskustelua. (Tosin tätä ei harjoiteta kaikissa asioissa, ehkä vain tarpeeksi triviaaleissa että keskustelun luomisen illuusio synnytetään ja induktoidaan sitten myös vähemmän triviaaleihin asioihin)
VastaaPoistaJos on vakavampaa, niin pitää olla vastapainoksi kevyttä, kaikille käypää ja pehmoista. Vesitystä, kuten Kyösti sanot, mutta ilmeisesti sitä ei nähdä niin.
VastaaPoistaVanhan ajan ihmisestä - minusta - se, että taiteilija puuttuu työnsä vastaanottoon ja sanoo, että elokuva on väärin nähty, kirja väärin luettu jne. on kunnioituksen ja itsehillinnän puutetta. Ilmeisesti nykyajan keskusteluun ja vuorovaikutuskulttuuriin kuuluu tällainen roolien hämärtäminen. Näen tässä äärimmäistä individualismia ja eksistentialismia, mutta en ole varma, näenkö oikein.
Mutu-tuntumalla tekisi mieli väittää, että joku The Guardianin tapainen laatulehti ei ole antanut periksi "vakavan journalismin" viehätykselle, mutta tämäkin havainto saattaa olla näköharhaa ja johtu siitä että itse tulee etisityksi vain niitä kriittisemmin tehtyjä juttuja. Mutta kyllä Guardianin haasttelutkin ovat eri maata kuin esim. Hesarissa.
VastaaPoistaLuin äsken maaseudun rauhassa eilisen Hesarin - voi kuinka pinnallisen tyhjältä se tuntuikaan!
Siis piti sanoa ettei ole antanut periksi "kevyen journalismin" viehätykselle, hah!
PoistaVieläkin huolestuttavampaa, jos tämä on suomalainen ilmiö. Luen itse harvemmin ulkomaisia lehtiä, mutta tottahan se on, että niissä, esim. juuri The Guardianissa, jota olen itsekin matkoilla lukenut, on tasokkaampia kulttuurijuttuja, pitemmät tekstit, analyyttisempi ja kriittisempi ote. Meillä tehdään "kuvakirjatyylillä", niin että varmaan "kaikki" ymmärtävät. Vai onko niin, että kirjoittajat eivät osaa tehdä tasokkaaampaa? Vieläkin huolestuttavampaa!
PoistaTekee mieli kirjoittaa, että tulkaa pakolaiset ja muut maahanmuuttajat ja tuokaa mukananne erilaisia kulttuureja. Ups, niinhän minä jo kirjoitinkin. ;)
Joo, jospa Suomessa kaikki on pienempää joten myös hyppy vakavasta hömppään on ollut lyhyt ja vikkelä - ? Tai sitten vaan hieman esseistisemmän journalismin perinne on ollut niin ohut että siitä on päästy kevyesti irti.
PoistaKun ei tiedä, niin ei tiedä kuinka paljon journalismi oikeasti noudattelee "kansan" tahtoa vai onko se tekijöiden kuviteltua luuloa siitä mikä menee kaupaksi.
Harmillisin harvoin suomalaisesta mediasta löytää todella paneutuvia ja ei-ihan-mustavalkoisia artikkeleita.