[muutoksen muuttumattomuus]
Koillisesta
käyvä tiukka pasaatituuli siirtää dyynien hiekkaa vuodessa 2-5 metriä länteen. Arvioidaan että liike pysähtyy noin
viidensadan vuoden päästä.
Ihmisen
silmä ei huomaa liikettä. Tuskin valokuvastakaan pystyy erottamaan
muutoksen: kumpujen kasvun ja tuhon, siirtymisen paikasta toiseen,
pienien kanjonien ja uusien väylien avautumisen.
Dyynien
aika on muuttumaton muutos.
Elämä
taitaa olla samanlaista, isossa mittakaavassa, kaukaa nähtynä,
mutta onneksi kukaan meistä ei ole niin kaukana tarpeeksi pitkään tätä
katsomassa.
Muutoksen
muuttumattomuuden oivaltaminen saattaisi masentaa.
Jokin
aika sitten kirjoitin, että viisaat ajattelijat ovat kauan sitten
esittäneet kaikki merkittävät ajatukset, siis antiikin ajoista
Raamatun kautta Shakespeareen.
Mutta
ilmaisivatko he myös sen mikä ihmisessä on vähemmän kunniakasta,
vähemmän hyveellistä? Kuulimmeko heidän suustaan myös kaikkein
pahimmat ja ilkeimmät ajatukset? Jos kuulimme, uskoivatko he
kuitenkin hyvään? Että murhenäytelmässäkin on opetus oppia,
sovitus sopia, uhraus joka kannattaa tehdä, koska niin ilma
puhdistuu? Velvollisuus, hurskaus, uskollisuus, uhrautuminen!
Enkä
tällä tarkoita sitä että Shakespeare, esimerkiksi, kehtasi vääristellä Rikhard III:n hahmon niin vääntyneeksi, että
siitä kuvasta tuli ajan oloon valheellinen totuus.
Päältä
katsoen näyttää, että ihminen on pitkään tiennyt mitä hyveet
tarkoittavat; miten hyvässä valtiossa pitää hallintoa hoitaa ja
ihmisen parasta vaalia. Myös murhenäytelmän säännöt on
tiedetty, mutta näkökulma on aina sovituksen ja uhrautumisen
muistavaa, pyhittävää.
Kun
luin C.J. Sansomin muhkean Matthew Shardlake -dekkarin
Itsevaltias, missä kirjailija taitavasti ja historiantutkijan
väsymättömällä uteliaisuudella kuvaa vuoden 1541 tapahtumia
Yorkissa, jonne Henrik VIII teki mahtavan kuninkaankiertueen
kukistaakseen lopullisesti pohjoisen kapinan ja voittaakseen entiset
vanhakirkolliset kapinalliset puolelleen (ja uskonpuhdistuksen
puolelle), tajusin kuinka suuri ristiriita oli sen välillä mitä
hyveistä tiedettiin ja miten raaka, ahne ja kunniaton elämä
pilkkasi niitä joka päivä Yorkshiren mutaisilla teillä ja kylissä
syksyllä 1541.
Hyveiden
tietämisestä ei siis suoraan seurannut hyvä elämä.
Sansomin kuva Henrik VIII:n julmuudesta saattaa olla kärjistetty, ikään kuin korjausliike Shakespearen vääristämään kuvaan Rikhard III:sta, mutta vallan ja poliitikan ja omaisuuksien kahmimisen hillitön ”pahuus” lienee kovaa faktaa. Englantilainen yhteiskunta kävi prosessia, josta vasta myöhemmin siilautui pahin pois ja jäljelle jäi ”demokraattisten” hyveiden hallintomalli – mitä se sitten kaikkineen tarkoittaakin.
Vähän
naiivisti todeten: hyvä ajatus muuttuu teoiksi vasta kun
teknologinen ja aineellinen todellisuus antaa siihen mahdollisuuden.
Pelkkä ajatteleminen ei muuta maailmaa. Tarvitaan olotila joka
mahdollistaa kaikille ihmisille vapauden ajatella ja toimia ilman
totalitaarista komentoa ja pelkoa siitä, että väärä sana
väärässä paikassa johtaa kidutuskammioon, niin kuin väärä
mielipide Henrik VIII:n aikana johti Towerin piinapenkkiin.
Kun
Henrik VIII kävi Yorkissa syksyllä 1541 armahtamassa entiset
kapinalliset, kaupungin virkamiehet ja maa-aateliset, hän tajusi
että heistä oli hyötyä Tudorien uudella hallinnolle, siitä
riippumatta mitä he olivat tehneet muutama vuosi aikaisemmin
puolustaessaan katolista regimeä. Sansomin romaanin muuan hienoimmista yksityiskohdista kuvaa kuinka Yorkin kirkoista revitään viime tipassa katolisen ajan upeutta ilmaisevat lasimaalauksetkin irti, jotta
Henrikin silmään ei osuisi entisen hallinnon väärä-uskonnollinen
pohjavire.
Kyynistä
tai ei, virkamiehiä ei kannata koskaan vaihtaa olivatpa he
palvelleet millaista hallintoa tahansa. Tämä tajuttiin Saksassa
toisen maailmansodan jälkeen; Länsi-Saksan nousu perustui vanhan,
natsiajan virkamiesten lojaalisuuten uudelle hallinnolle.
Itä-Saksassa tähän ei niinkään uskottu joten demokratiaa piti
odotella kymmeniä vuosia.
Ironista
on sekin etteivät amerikkalaiset, jotka yleensä hallitsevat
historian lukemisen hienoudet, Irakissa muistaneet sen enempää
Henrik VIII:n kuin Saksankaan kokemuksia.
Kyösti Salovaara 2016. |
Koillisesta
käyvä tiukka pasaatituuli muokkaa dyynejä eikä kukaan tiedä
tarkalleen millaisessa maisemassa ylihuomenna eletään.
Hyvistä
ja pahoista ajatuksista johtuu miettimään suomalaisenkin
yhteiskunnan rakennetta.
Yhtäällä
ovat suvaitsevaiset, eliitti joka uskoo että ettei maailmassa ole
mitään muuta kuin antiikin ajoista kertynyt hyvyys, idea paremmasta
maailmasta. Tämä idea on niin väkevä, että kaikki ihmiset,
varsinkin ne jotka eivät hyvän ideaa ymmärrä, pitää
pakottamalla pakottaa noudattamaan sitä.
Toisaalla
ovat ne jotka eivät suvaitse mitään, antieliitti, jonka mielestä
jokainen ihminen on faktisesti paha, täynnä egoistista
ilkeyttä ja ahneutta. Suvaitsemattomien mielestä kenenkään ei
pidä ajatella toisin.
Eliitti ja antieliitti kohtelevat yksilön ajatuksenvapautta yhtä kaltoin.
Eliitti ja antieliitti kohtelevat yksilön ajatuksenvapautta yhtä kaltoin.
Näiden
ääripäiden väliin jää ihmismassa, joka hiekkadyynien tavoin
ajautuu pasaatituulen työntämänä eteenpäin itsekään
tietämättä missä mäki muuttuu notkoksi ja missä avautuu väylä
kahden kumpareen välistä eteenpäin.
Henrik
VIII:n piti matkustaa vihamieliseen Yorkshireen sairaan kehonsa
vaivoja säästämättä saadakseen kapinahenkisten kansanjohtajien tuen puolelleen.
Nykymaailmassa riittää että presidentti tai pääministeri pitää
televisiossa puheen: lopusta huolehtii irrationaalinen media,
virallinen ja se epävirallinen. Johtajien pilkkaaminen ei ole pelkästään sallittua vaan jopa toivottua: "mehän" heidät valtaan nostettiin!
Nykysuomessa
kukaan ei tiedä etukäteen kuka tukee ketäkin ja millä hinnalla.
Mieli muuttuu hetkessä ennen kuin pasaatituuli ehtii kääntyä tai vaimentua
illan koittaessa.
Dyynien
reunalla kävellessä hiekkaa lentää silmiin.
Viisas
kääntää selän, rohkea puree hammasta ja kääntyy koilliseen.
_____________________________________________________________________
Upea kirjoitus sinulta, Kyösti. Annat tarkemman sisällön sille, mitä täällä tämän kirjoituslangan toisessa päässä tänä aamuna juteltiin. Keskityimme gravitaatioaaltoihin, joista puhuttiin tv:ssä vai oliko se radiossa, menee laitteet selaisin kun nykyisin on mahdollista saada tietoa niin monesta lähteestä, joskus hyvin ristiriitaista tietoa.
VastaaPoistaAjattelimme, miten totta näyttää olevan että se, mitä joku ihminen (Eisenstein) pystyy ajattelun avulla sanomaan, se tulee ennemmin tai myöhemmin tapahtumaan ja suorien havaintojen avulla todistetuksi oikeaksi. Tuli mieleen, että ihminenkö tätä maailmankaikkeutta hallitsee ja ottaa pala palalta sen haltuunsa.
Ihmisen tietomäärä on kuitenkin rajallinen, vain mitätön osa hippusesta, ehkä vielä vähemmän kaikesta olevasta. Ja silti ihmisen mieli on täynnä muka viisautta ja muka tietämystä.
Voi meitä poloisia, jotka olemme maailmankaikkeuden armoilla. Ei ihme, että ihmisen on luotava itselleen tueksi uskontokuntia, ihme uskontoja ja jumalia, joiden tehtävä on suojella häntä pahalta. Ei ihme, että eri uskoiset riitelevät sekä keskenään että toisten uskontojen kanssa ja eri lailla ajattelevat eri lailla ajattelevien kanssa.
Olisi kiva, jos suurin osa ihmisiä vetäisi edes samaa hyvää ja lujaa köyttä, mutta kuulin, että pahuus on lisääntynyt pelottavassa määrin ihmisten itsekeskeisyyden takia.
Jokaisella on oma köytensä, johon heikommat lopulta hirttäytyvät.
Joku on jopa sanonut, että kaikki ihmiset ovat pahoja. Sitäkin väitettä on vaikea kumota. Ihan pienissäkin asioissa se näkyy, jokapäiväisissä puuhissa. Jos sinulla on valta valita, kumman osan otat jostain hyvästä asiasta, joka on sinulle erikoisen mieluisa. Pystytkö valitsemaan sen pienemmän tuottaaksesi iloa jollekin toiselle? Äiti saattaa siihen pystyä jos kysymyksessä on hänen lapsensa. Mutta eikö siihenkin kätkeydy itsekkyyttä?
Kiitos Liisu!
PoistaSartre sanoi että ihmisen pitää valita itsensä ajassaan - mutta onko tuossa muuta sanottu kuin tyhjiä sanoja jotka kuulostavat viisailta?
Enkä usko että monikaan meistä pystyy valitsemaan itseään siinä mielessä kuin Sartre ajatteli. Egonsa jokainen tietysti tietää ja sit vaalii, mutta olla osana isompaa kuvaa... epäilen.
Korjaan tuon lipsahduksen: en tarkoittanut sitä elokuvaohjaajaa, Eisenstein'a, vaan EINSTEIN'a, neroa, jonka kaikki käsittämättömän vaikeat puheet näyttävät yksi kerrallaan toteutua.
VastaaPoistaSamaa mieltä, on erittäin vaikea muuttaa sisäistä minäänsä, vaikka tapojaan ehkä onnistuisi jossain määrin muuttamaan. Toisaalta jotakin pakkoa vastaan saattaisi joku alistaa itsensä joukkoon kuuluvaksi. Esim. uskontokunnat, lahkot, joissa on pakko omaksua vaaditut tavat, muuten joutuu pois lakaistuksi. Ja kun ajattelee esim. Pohjois-Koreaa, siellä mestataan ihminen, joka alkaa ajatella toisin kuin valtaapitävät, kyllä siinäkin on pakko tehdä niin kuin vaaditaan . On kivempi pitää päänsä hartioilla kuin menettää se vain sen takia, ettei osaa itkeä silloin kuin pitäisi, ei edes krokotiilin kyyneleitä saa tippumaan silmistään. Mutta esim. Suomessa se ei taatusti onnistuisi.
Niinpä - kaiketi voimme sanoa ja uskoa mitä sanomme kun sanomme ettei Suomessa presidentti, pappi eikä virkamies pysty puuttumaan siihen mitä ja miten ajattelemme. (Ainakin kun ajattelee jossain nurkan takana, piilossa kaikelta!)
PoistaHallitsevatko amerikkalaiset todella yleensä historian lukemisen hienoudet? Pikemminkin tuntuu, että he mellastavat ympäri maailmaa levittämässä vapausoppiaan (ja taloudellista etupiiriään) ilman kummoistakaan historiantajua. Sanon tämän tiedostaen samalla myös kaiken sen hyvän, jonka tuo touhukas kansakunta on saanut aikaan.
VastaaPoistaHyvyyden ja pahuuden käsitteet ovat toisaalta vielä paljon monimuotoisempia kuin tuossa eliitti ja antieliitti -kiteytyksessä. On hyvyyttä ja on pahuutta ja ne kietoutuvat toisiinsa siten, ettei aina selvää ota. Puhumattakaan siitä, että hyvyyden ja pahuuden käsitteet saattavat nekin elää. Pidän kuitenkin tärkeänä sitä, että pyrimme kohti hyvää.
Joo, ajattelin tuota lähinnä amerikkalaisten tutkijoiden kannalta, en poliitikkojen.
PoistaEhkäpä jollakin hyvin korkealla inhimillisyyden tasolla hyvä ja paha on "objektiivisen" kaltaista ja sellaista joka ei ole ikiaikoina muuttunut, mutta tietysti arkielämän tasolla monet asiat muuttuvat ja moni on suhteellista. Kohta meiltä esim. kielletään lihan syönti vaikka se varmaankin on ollut ihmiskunnan kehitykselle oleellinen asia, hyvä sinänsä.
Rannalla kävellessäni, vuoroveden jättämällä silkkisellä hiekalla, mietin täällä sanottua ja tajusin sotkeutuneeni ajatusteni näppäryyteen.
VastaaPoistaItse idean piti olla selkeä.
Siis: eliitin (olipa se papisto, poliitikot, yhteiskuntakeskustelijat, filosofit antiikin ajoilta saakka jne) näkökulma on niin korkealta viritetty, että hyvyyden käsite on eräänlainen totalitaarinen utopia, jonka toteutusyritykset väistämättä johtavat ongelmiin ”maan päällä”. Jumalalle ja jumalille moinen utopia tietysti sopisi.
Antieliitti puolestaan näkee kaiken omasta kokemuksestaan käsin eikä löydä mitään yhteistä ”hyvää”; siksi populismi puree antiieliittiin.
Suuri enemmistö pyrkii seuraamaan eliitin ajatuksia, ainakin julkisesti, vaikka takana sitten ”tolkun väki” puristelee nyrkkiä taskussaan ja on myös omaa mieltään ja eri mieltä.
Ylhäältä päin määritelty ”hyvä” saattaa aina olla luonteeltaan totalitaarista. Esimerkiksi hiilineutraaliin yhteiskuntaan tähtäävä poliitiikka on tullut uudeksi uskonnoksi, josta ei saa olla eri mieltä jos haluaa kuulua tolkun porukkaan. Ja silti siinä saattaa piillä uuden totalitarismin alku. Hyvässä tarkoituksessa ihmisten vapautta rajoitetaan; kollektiivinen tarkoitus on tärkeämpi kuin yksilön elämän ”tarkoitus”.
Parempi olisi ehkä ajaltella, että tärkeintä on itse kunkin oikeus toimia vapaasti, kunhan ei toiminnallaan estä kenenkään toisen vapauden toteutumista.
Tämä lisämietiskely selkeyttää ajatusta hienosti. Se herättää myös jatkopohdiskelua.
PoistaMeillä länsimaissa yksilönvapaus on nostettu ensisijaiseksi arvoksi, kun taas idän kulttuureissa yhteisön etu usein ohittaa yksilön edun. Ei minusta ole sanomaan idän ihmisille, että olette ehdottomasti väärässä, vaikka minäkin olen kasvanut suuresti arvostamaan meidän yksilönvapauksiamme.
Ihmiskunnan suuri tragedia ja kohtalonkysymys on puolestaan se, että ne tekijät - yksilönvapaudet ja ne taannut talouskasvu - törmäävät maapallon ekologiseen kestokykyyn. Ei ole ihme, että monen on vaikea ymmärtää miten kaikki se, mitä olemme oppineet hyvänä pitämään, onkin yht'äkkiä uhka ympäristölle.
Niinpä hyvää tarkoittava eliitti pyrkii ratkomaan tätä ristiriitaa (mm. sillä hiilineutraalilla yhteiskunnalla), mutta antieliitti vastustaa, koska näkee kaiken sen hyvän, muttei taustalla vaanivaa uhkaa. Saako itse kukin siis toimia vapaasti, jos hän ei estä kenenkään toisen vapauden toteutumista, mutta tuhoaa osaltaan vähitellen ihmiskunnan tulevaisuuden edellytyksiä?
Huomaan kirjoittaneeni epäselvästi, joten täydennän: ne tekijät - yksilönvapaudet ja ne taannut talouskasvu - jotka ovat luoneet hyvinvointimme, törmäävät maapallon ekologiseen kestokykyyn.
PoistaHarmaan-ankeaan Suomeen palattua tekisi mieli sanoa, että menköön koko... mutta eihän semmoista sovi sanoa.
PoistaMaapalloa ei varmaankaan saa tai pidä tuhota, mutta toisaalta kenelle muullekaan se pitäisi jättää kuin ihmiselle? Kysyy ihminen.
Kun maapallolta elämä jonakin päivänä (auringon luhistuessa) loppuu ellei jääkausi sitä ennen sitä lopeta, niin filsofi voisi taiteilla sen ajatuksen suhteen että onko parempi että elämä jatkuu esim. 50 000 vuotta pidempään mutta köyhempänä kuin 50 000 lyhyempään mutta hyvinvoivempana.
Filosofille voi mennä sormi suuhun tuota miettiessä.
On totta, että nämä ovat tavattoman vaikeita asioita, jopa filosofille, saati sitten meille tavallisille fundeeraajille.
PoistaTosin, mikäli tiedemiesten näkemyksiin on luottaminen, kysymys kuuluu pikemminkin siitä onko parempi, että elämä jatkuu 50 tai 100 vuotta hyvinvoivana kuin esimerkiksi 50 000 vuotta köyhempänä. Siis jos todella puhumme ihmisen hyvinvoivasta elämästä. Ja ketäpä muuta me ihmiset siis ajattelisimme?
Jo vain!
PoistaTervetuloa takaisin Suomeen Kyösti! Muista - suu viivaksi - hymyileminen on epäilyttävää kujeilua.
VastaaPoistaTuohon kommenttikeskusteluun, toisaalta - mikrotasolla pahuus on vähentynyt kaiken aikaa. Joku poliisipäällikö juuri totesi, että katuväkivalta on vähentynyt paljon vuodesta 2000. Perheissä ollaan siivommin, opettajat eivät saa ivata eikä lyödä oppilaita.
En tiedä, liittyikö tuo äsken toteamani sinun kirjoitukseesi paljon mitenkään. Luin kommentit läpi ja tämä teki mieli sanoa.
Ympäristön tuhoaminen, esim. valtavat muovilautat merissä, oliko Atlantissakin kolme kertaa Suomen kokoinen törkyläjä, kaikki tällainen tekee epämääräisen syyllisen olon.
Kiitos, kiitos!
PoistaNiin että onhan se vähän surkeaa mitä kaikkea ihminen, paljon paljon ihmisiä saa aikaiseksi. Toisaalta ei tässä oikein ole kanttia ryhtyä muita syyttämään tai ylipäänsä "ihmistä" moittimaan, koska ihmisen kieltävässä "elokuvassa" ei sitten ole muuta pelastusta kuin loppuhäivytys.
Uskaltaisiko sittenkin hymyillä?