[Onko
romaani selfie?]
Kyösti Salovaara, Malaga, 17.8.2015. Katujuhlaan osallistuvat kävelevät kadulla - joku heistä kirjoittaa romaanin, mutta me emme tiedä millaisen. |
Elämä
on kummallista. Kirjallisuus on elämää. Siksi sekin on
kummallista.
Tai
sitten se on ihan tavanomaista.
Näin
ainakin väitti Asta Leppä Helsingin Sanomiin pari viikkoa
sitten kirjoittamassaan (24.7) provosoivassa esseessä Kamppailu syyllisyyttä
vastaan. Leppä pyrki kirjoituksellaan vastustamaan keskiluokkaista kirjallisuutta, jossa keskiluokkaan kuuluva – tai
itsensä keskiluokkaan kuuluvana pitävä - kirjailija kieriskelee minää tarkkailevan maailmantuskan ja syyllisyydentunnon kynsissä.
Lepän
mielestä kirjailijat unohtavat köyhät ja kipeät. Missä ovat
entisen kaltaiset työväenkirjailijat, jotka nousivat luokastaan
valoon? Miksi kirjailijat kirjoittavat keskiluokasta, vaikka itse
ovat yleensä ”köyhiä”? Mistä keskiluokkaisen maailmantuskan
rinnalle löytyisi muitakin ääniä? Niitä köyhien ja kipeiden.
Sillä eikö keskiluokkaisen toimittajankin elämässä ole riittävästi arkipäivän köyhyyttä, Leppä kysyi. Sapuska on kallista ja lasten
kasvattaminen maksaa.
Keskiluokan
kirjallisuus unohtaa, ei ymmärrä.
”Onko
syy siis lukijoissa?” Leppä kysyi. ”Vai kenties kirjallisuuden
portinvartijoissa, kustantamoissa?”
Jostakin
syystä Leppä jätti kirjailijat syyllistämättä.
Ei
kukko käskien laula, mutta kenties kirjailija kotkottaa.
En
ota kantaa suomalaisen kirjallisuuden ilmeeseen. Ehkä Leppä
osuu oikeaan, kenties ei. Olen lukenut liian vähän
nykykirjallisuutta tietääkseni kuinka keskiluokkaista se on.
Mutta
jos kirjallisuus on todellakin keskiluokkaistunut, eikö se
ole jotakin mitä me toivoimme 80-luvun taitteessa, kun
suomalainen kirjallisuus eli vielä agraariaikaa, vaikka pääosa
väestöstä asui jo kaupungeissa?
Jotenkin,
tässä valossa, Asta Lepän purkaus kuulostaa anakronismilta. Hänen
kaipaamansa kirjallisuus oli voimissaan toisenlaisessa
yhteiskunnassa, sellaisessa jota ei enää ole ja tuskin tulee. Miksi
kirjailijoiden pitäisi kirjoittaa menneestä maailmasta nykyhetkeen
sovitettuna?
Lepän mielestä ”köyhien” kirjailijoiden (useimmat kirjailijat
tienaavat vähän) pitäisi tajuta mihin ”luokkaan” he
kuuluvat ja kirjoittaa sen mukaisia romaaneja.
Leppä
ei kuitenkaan huomaa, että kirjailijaksi halutaan ja ryhdytään, ei
jouduta. Kenestäkään ei tule vahingossa eikä olosuhteiden uhrina
kirjailijaa – toisin kuin monesta tulee olosuhteiden tai sattuman tuotteena
pienipalkkainen kaupan kassa, siivooja tai eläkeläinen.
Kirjailijat
valitsevat itse ”köyhyytensä”.
Kun
muutama vuosi sitten seurasin millaiset kirjailijat tavoittelivat
Helsingin Sanomien esikoisromaanipalkintoa, panin merkille että
kaikki tai melkein kaikki nuoret kirjoittajat olivat maistereita tai
kohtapuolin sellaiseksi valmistuvia. Monet olivat opiskelleet
kirjallisuutta tai äidinkieltä.
Voiko
maisteri kirjoittaa muusta kuin maisterien maailmasta? Onko romaani
aina (tai useimmiten) eräänlainen ”selfie”?
Maailma
muuttuu, senkin se tekee.
Syksyllä
1983 alustin Eino Leinon Seurassa kirjallisuutemme tuolloisesta
nykytilasta. (Julkaisin esitelmäni kokonaisuudessaan tässä
blogissa marraskuussa 2013.)
Olin
siis huomannut, että muuallakin, anglosaksisessa maailmassa,
ihmeteltiin kuinka kirjailijat hylkäsivät normaalimaailman ja
pyrkivät marginaaliin käsitelläkseen tavallista elämää hyvin
kriittisesti ja sisäsiittoisesti. Monet kirjailijat kirjoittivat
millaista on olla kirjailija.
Tämä
sama näytti tapahtuvan Suomessa, samalla kun elettiin yhä
maaseutukuvauksen kultaista aikaa.
Olin
kuunnellut radiohaastattelun, jossa joku kirjailija päästettiin
höpöttämään luovuudestaan ja levottomuudestaan. Eino Leinon
Seurassa sanoin sitten, että luovuudesta puhuminen pitäisi radiossa
kieltää poliisin uhalla. Ja jatkoin:
”Ei
radiossa kysytä insinööreiltä, ekonomeilta, merkonomeilta,
virkamiehiltä, sairaanhoitajilta, myyjiltä jne. ovatko he
levottomia tai luovia. Heiltä
ei kysytä mitään, vaikka uuden automallin, maantiesillan,
ydinvoimalan tai astianpesukoneen suunnitteleminen ja rakentaminen
saattaa olla paljon luovempi teko kuin kirjan kirjoittaminen. Sitä
paitsi se saattaa olla paljon hyödyllisempi teko.”
Ihmettelin
myös miksi Suomessa ostettiin vuosittain 100 000 Kalle
Päätalon
romaania, vaikka maataloudessa työskenteli vain 200 000 ihmistä.
Tasavertaisuuden vuoksi olisi kaupunkilaiskirjailija Alpo
Ruuthin
romaaneja pitänyt mennä kaupaksi miljoonin kappalein, mutta ei niitä mennyt.
Kohtelin
Päätaloa ehkä tarpeettoman kaltoin – nykyhetkestä katsoen hänen
ja Ruuthin proosalla ei taida olla kovinkaan kummoista eroa.
Syksyllä
1983 väitin kirjailijoidemme unohtavan, että ihminen on ihminen
asuinpaikasta ja ammatista riippumatta. Nyt myös Asta Leppä unohtaa tuon
tosiasian vaatiessaan kukkoa kiekumaan vain tietyllä tavalla. Leppä
vähättelee pienituloista ihmistä; hän ikään kuin väittää
ettei ”köyhällä” ole muuta ajateltavaa kuin raha; että köyhä
ei ajattele moraalisia, esteettiä eikä eettisiä asioita.
Lepälle köyhä on eräänlainen epäihminen, joka elää täysin ulkoisten olosuhteittein määrittelemää elämää.
Otan
vielä yhden lainauksen syksyn 1983 esitelmästä. Tätä lainausta
kannattaa verrata Asta Lepän kirjoitukseen kesällä 2016. Näin
sanoin kolmekymmentäkolme vuotta sitten :
”Kirjallisuutemme
ihmiskäsitys on niin alkeellinen, että pahaa tekee.
Minkäänmoinen
insinööri tai teknikko tai ekonomi tai merkonomi ei kerta kaikkiaan
kelpaa suomalaisen romaanin “hyväksi ihmiseksi”, paitsi silloin
kun hän tekee totaalisen stopin ja ryhtyy ehdottomaan kapinaan ja
lyö pensselit santaan ja kiroaa hyvinvointiyhteiskunnan ja muuttaa
maalle ja alkaa taiteilijaksi.
Suomalainen
kirjallisuus ilmentää kahta paradoksia, joilla voi olla jotakin
tekemistä toistensa kanssa.
Ensinnäkin:
kaunokirjallisuutemme on muodoltaan hyvinkin realistista vaikka sen
sisältö, kuva maailmasta, on äärimmäisen harhaantunut ja
marginaalinen. Tällä hetkellä yleisesti vallitsevan henkisen
konjuktuurin mukaisesti kirjallisuus pyrkii yhä enemmän kuvaamaan
epämaailmaa.
Toiseksi:
kirjallisuutemme on olevinaan pinnalta vapaamielistä, vaikka se on
kauttaaltaan puritaanista. Jokainen suomalainen kirjailija luulee
tietävänsä kuinka muiden ihmisten tulisi elää ja asua. Jokainen
suomalainen kirjailija tahtoo opettaa, määrätä ja käskeä.
Ja
kriitikot ovat samaa mieltä. Harvoin, jos koskaan, suomalainen
kirjallisuuskriitikko uskaltaa asettautua lukijan puolelle.
Harvoin,
jos koskaan, kriitikkomme uskaltavat sanoa, että romaani oli ehkä
hyvin kirjoitettu, mutta että sen sisältö, sen arvomaailma, on
epäilyttävä tai jopa vääristynyt ja valheellinen.
Minusta
on huvittavaa, että kirjailijat ja kriitikot ja melkein koko
älymystö ruikuttavat holhousyhteiskunnasta samalla kun he itse ovat
pahimmanlaatuisia holhoajia ja päällepäsmäreitä.”
Kun
maailma muuttuu, ei kaikki muutu.
Pitäisikö
surkutella, jos suomalainen kirjallisuus on vihdoinkin löytänyt
kaupungin ja keskiluokan?
En ymmärrä, että miksi pitäisi.
Eikö
kirjailijoiden tehtävänä ole kirjoittaa siitä minkä tietävät?
On
kokonaan toinen juttu, kenestä tulee kirjailija ja kun tulee, miksi
tulee.
”Vitsinä
ei ole se”, Philip
Rothin
alter ego Zuckerman pohtii romaanissa Anatomian
oppitunti
(1983. Suom. Rauno
Ekholm,
1985), ”että kaikesta on tultava kirja. Vaan se, että kaikesta
voi tulla
kirja. Ja ettei sitä lasketa elämäksi ennen kuin siitä on tullut
kirja.”
Jos
romaani (romaanitaide) näytti Philp Rothin kaltaiselle kirjailijalle
olevan sanallinen selfie, niin moderni ihminen asettaa itsensä älypuhelimen kameran eteen ja ottaa itsestään kuvan ollakseen olemassa, hän tuuppaa koko ajan päivityksiä Facebookin tai twiittaa koska
muuten kukaan ei tiedä, että hän on olemassa. Ei hän itsekään tiedä.
Elämää
ei ole ellei sitä ole raportoitu ja kuvattu 24/7 nettiin.
Moittimatta
ketään, pilkkaamatta ketään, vähättelemättä ketään uskaltaa
väittää, että Rothin ”selfie” on paljon monisyisempi ja
moraalisesti haastavampi kuin snäppäävän ja twiittaavan
nykykansalaisen ”omakuva”, vaikka tietenkään näitä asioita ei
voi verrata. Mutta siinä mielessä Asta Leppä saattaa olla
oikeassa, että nämä keskiluokkaiset selfiet syövät
kirjallisuudelta sanomisen mahdin, sillä tarjoaako keskiluokan
kuvaaminen kaunokirjallisuudessa yhtään enempää kuin nettiin
laitettu selfie tai ilmaan viskattu twiitti?
Kyösti Salovaara, Vantaanjoki, 30.7.2016. Hyvinvointivaltion nuoriso kelluu huolettomana modernin ajan virrassa. Tuottaako kaljakellunta keskiluokkaista proosaa vai pelkkiä selfieitä? |
Tehty yhteiskuntaluokan redusoiminen tulotasoon on tosiaan aikamoinen yksinkertaistus (saati sitten epäsuorasti esitetty vaatimus että kirjallisuuden pitäisi kertoa ensisijaisesti tai vain rahasta).
VastaaPoistaPeriaatteessa toki kirjallisuuden pitäisi antaa ääni köyhille, kipeille ja muille joilla on vaikeaa saada äänensä kuuluville mutta pystyykö kirjailija siihen, varsinkin jos kirjailija kuvittelee että koska hänen tilipussinsa ei nyt niin päätä huimaa, hänestä on jotenkin tullut yhteiskunnan marginaalien asiantuntija.
Luulen kyllä että kirja on aina jossain määrin selfie, ja sen puolesta kirjailijaa ei ehkä voi ensisijaisesti syyttää kirjallisuuskuvan yksipuolisuudesta, hänen mahdollisuutensa olla muuta kuin on ovat rajalliset. Suurempi ongelma on kustantajat, kauppiaat, toimittajat yms. portinvartijat jotka päättävät mitä julkaistaan ja millaisen näkyvyyden julkaisu saa, ja eittämättä jonkin verran myös lukijat ainakin jos erehtyvät uskomaan portinvartijoita, ja tietysti kirjailija saattaa omalta osaltaan toimia myös näissä muissa rooleissa (eiväthän omatkaan kirjat synny tyhjiössä).
Ja ehkä se on rehellisempää ja laadukkaampaa että kirja ymmärtää ainakin jonkinlaisen selfie-asemansa: ainakin minusta tendenssikirjat tapaavat olla vähän nolostuttavia, ja tiedän myös että jotkut pitävät suorastaan loukkaavana että keskiluokkainen valkoinen hetero tulee ulkopuolelta määrittelemään heitä että tällaisia te nyt olette.
Kaiken kaikkiaanhan tämä "aihe" taitaa olla semmoinen, että jos siitä yrittää sanoa kaiken oleellisen, ei ole mitään "kritisoitavaa" eikä "provosoitavaa", koska kirjat ovat mitä ovat niin kuin elämä on mitä on eikä muuksi muutu.
PoistaMutta on tietysti joskus imponoivaa ikään kuin tirkistää avaimenreiästä ja vedellä siitä vähästä mitä näkee laajoja kaaria kirjallisuuden ja elämän välille.
Jos esimerkiksi alkaisi pohtia jännäreiden tai historiallisten romaanien suhdetta tekijän ikiomaan selfieen, pitäisi yhtäläisyyksiä venytellä paljon herkemmin eikä niitä oikein voi mitenkään edes saada selville noin vaan.
Eipä taida kirjailija päästä itsestään irti myöskään jännärien ja historiallisten romaanien parissa, saattaa paljastaa itsestään sellaisiakin puolia joita ei kirjailijan arkea kuvaavassa proosassa toisi esiin.
PoistaYukio Mishima ainakin joskus kirjoitti että paljastamme itsestämme eniten kun valehtelemme, valehtelulla on tarkoitus ja sen aihe koetaan niin tärkeäksi että siitä pitää valehdella...fiktiossa tietysti myös paljastetaan omia toiveita, pelkoja, asenteita...
Tietysti noiden puolien tunnistaminen voi olla aika vaikeaa, mutta eipä niitä selvempiäkään selfieitä kannata niin todeksi uskoa.
Joo - ja ainakin le Carré on käyttänyt jännäreissään tuollaista "mishima"-metodia kun vakoilijat yrittävät kuulustelussa saada selville mitä oikein on tapahtunut.
PoistaLe Carrésta tulee tietysti mieleen heti, että kun luin hänestä kirjoitetun elämäkerran viime talvena, hämästyin että kaveri on aika lailla "valehdellut" aikaisemmissa omaelämäkerrallisissa artikkeleissaan ja haastatteluissa. Mielenkiintoista sitten onkin ajatella että mitäköhän hän romaaninsa ovat - pelkkää totta vai jotakin muuta. Ja syksyllä ilmestyy häneltä omat muistelmat - mitä "totuuksia" silloin paljastukaan?
Aiheesta pääsisi tietysti aina vaan syvemmille vesille. Selfie onkin fiktiota, fiktio onkin selfie...
"Ja ehkä se on rehellisempää ja laadukkaampaa että kirja ymmärtää ainakin jonkinlaisen selfie-asemansa: ainakin minusta tendenssikirjat tapaavat olla vähän nolostuttavia, ja tiedän myös että jotkut pitävät suorastaan loukkaavana että keskiluokkainen valkoinen hetero tulee ulkopuolelta määrittelemään heitä että tällaisia te nyt olette."
PoistaTämä on tuolta hdcanisin ensimmäisen kommentin lopusta. Jokin aika sitten oli monissa keskusteluissa paljon puhetta kulttuurisesta anastamisesta. Onkohan tällaista termiä nostettu esiin koskaan ennen? Jos tämän ottaisi tosissaan, niin ei kukaan vosi kirjoittaa muusta kuin omasta elämästään. On siinä silti myös varteen otettavaa.
Tuo Le Carrén harhautus on myös kiinnostavaa.
Fiktiivinen elämäkerta ja persoonallinen romaani ovat termejä, joita nykyään lisätään jotain elämäkerrallista - jotain vähän tai sinne päin ;) - sisältäviin kirjoihin. Minä kyllä pidän tällaisista kirjoista, kloska niisää on niin paljon enmmän mahdollisuuksia kuin "totuudessa" pysyttäessä.
Tuosta johtuu mieleen haastava ajatus: onko jokainen kirjoitettu kokonaisuus eräänlainen anastus, jolle muut kansalaiset eivät voi mitään, koska sitä voi moittia, kehua, säälitellä mutta sitä ei voi peruuttaa joten sen sanoma ajatus pysyy, olipa se totta tai ei.
PoistaPieni korjaus: "henkilökohtainen romaani" on se termi eikä persoonallinen, tietysti. Persoonalliset, omaperäiset voivat kertoa mistä vain.
PoistaJa ajattele Kyösti, sama koskee näitä blogikirjoituksiakin. Aika juhlallista, kun asiaa oikein ajattelee.
Luin juuri hämmästyttävän arvion: Ihmisen päätöksistä (valinnoista) 99.9 % on ennalta määräytyviä, tiedostamattomien ulkoisten tekijöiden sanelemia.
PoistaJos näin on, koskeekohan se myös sanoja ja lauseita joita ihminen kirjoittaa näkyville?
Tämän aiheen piiristä tuli mieleen Guy Delislen matkasarjakuvat Kiinasta, Pohjois-Koreasta, Burmasta ja Israelista. Joiden ansiona pidän sitä että sen lisäksi että kertovat kustakin kohdemaasta, ne eivät missään vaiheessa erehdy väittämään itseään kaikkitietävien kertojien tuotoksiksi, Delisle on koko ajan läsnä niissä ja usein selvästi tuodaan esiin ulkopuolisuus.
PoistaJoitain tuo ratkaisu tietysti myös ärsyttää napaantuijottelussaan, mutta minusta tuo antaa kuitenkin uskottavamman dokumentin sävyn...
Kuulostaa kiinnostavalta, varsinkin kun en ole itse noita sattunut lukemaan. Katselin Guardianista yhden jutun Delislestä ja siinä hän sanoo, että "haasteena on olla selittämättä liian paljon". Osuvan järkevä periaate matkakertomukselle.
PoistaOikeastaan tämä telepaattisesti liittyy tekeillä olevaan huomiseen pakinaani, vaikka en siinä noin syvälliseen pohdiskeluun mene.
Minusta on vain hyvä, jos suomalaisessa kaunokirjallsiuudessa lopultakin kuvataan myös keskiluokkaa.
VastaaPoistaAgraariyhteisön sekä työläisväestön kuvausta on ollut kyllästymiseen asti (ainakin minulle), miehistä angstia ja alkoholin käyttöä, tappelua ja synkkyyttä.
Minusta romaani on aina selfie, vaikka sen tapahtumat olisi sijoitettu toiselle planeetalle. Tai osa selfietä, joka uran edetessä aina uusien teosten myötä alkaa koostua kasvoiksi. Kun ajattelen paljon julkaisseita kirjailijoita, niin näen, että jokainen teos on ikäänkuin kertonut samaa tarinaa.
Niinpä: samaa tarinaa kirjailijasta, jonka takana on ihminen, joka kohtaa maailman kirjoittaessaan. Varmaankin on hyvä muistaa että ihminen on aina enemmän kuin hänessä asuva kirjailija, vaikka julkisuus näkee usein asian juuri päinvastoin.
PoistaMutta onhan tämä kaikille ihmisille tyypillistä: se mitä sanomme syntyy meistä, mutta ei se mitä sanomme, ole koskaan se mitä kaikkinemme olemme.
Hieman aina vierastan sitä, kun kirjailijoille kerrotaan mistä heidän pitäisi enemmän kirjoittaa. Parhaiten kirjoittanevat, kun kirjoittavat siitä minkä parhaiten taitavat, minkä omimmakseen tuntevat.
VastaaPoistaTietysti kirjallisuus kokonaisuudessaan muodostaa aina ajastaan jonkinlaisen kuvan. On siinä epäilemättä aukkoja verrattuna johonkin teoreettisen ajan kokonaiskuvaan, mutta eihän toisin voisi ollakaan. Muotien, siis ajan hengen, vaikutuspiirissä ovat kirjailijat siinä missä kirjallisuuden portinvartijatkin, samoin kuin me lukijat. Voihan sitä pitää ongelmana, jos esimerkiksi joku väestönosa jää turhan vähälle käsittelylle, mutta sekin toki kertoo jotakin.
Minulle läheisin ja tärkein kirjallisuus syntyy usein aiheista, joita en itse olisi edes tullut aiheina ajatelleeksi. Ne kertovat paitsi siitä miten on ollut ja on, myös siitä miten voisi olla.
Hyvä huomio on tuo, ettei ihmistä koskaan pitäisi redusoida vain osaksi yhteiskuntaluokkaansa tai ammattiaan tai muuta vastaavaa. Me kaikki, aivan jokainen, olemme kuitenkin niin paljon muutakin.
Joo, ei ole tylsiä aiheita, on vain tylsiä ajattelijoita. Ja tietysti niitä sellaisia jotka saavat sitten aiheen kuin aiheen valaistumaan ja loistamaan.
PoistaItseään pitäisi jaksaa ottaa niskasta kiinni ja pyöräyttää noin 175 astetta tarttuakseen aina ennakkoluuttomasti uusiin aiheisiin.
Kuten yllä on mainittu, kirjailijalla on täysi vapaus kirjoittaa mistä haluaa. JD Salinger osoitti jo aikanaan keskiluokan lasten elämän tyhjyyden ja tyhmyyden ja viimeistään Sinclair Lewis oli sen jo perheen tasolla osoittanut. Aina voi tulla uusia nyansseja.
VastaaPoistaIltapäivälehtien nettiversioita lukiessa suurimmat inhimilliset ongelmat ovat lapset, jotka pelaavat Pokemon Gota, sekä luonnossa elävät ampiaiset. Draamaa ovat ihmisten avioerot, 40 sentin tililtä nosto vasta viidennestä kuukausittaisesta nostosta. Tämä yhteiskunta on liian valmis, kun pienikin liikenneruuhka tai vastoinkäyminen päätyy lööppeihin. Kaikki pitää saada heti ja ilmaiseksi, vaikka on lama ja ulkomaan velka 100 miljardia ja lisää syömävelkaa otetaan.
Minusta on turha itkeä tässä kontekstissä, mitä ihmiset lukevat, vaikka Asta Lepän avaus olikin kiinnostava.
Jos, ja siltähän näyttää, että (pohjoismainen) yhteiskunta on ideatasolla valmis, siis sellainen että ei ole enää mitään suurta visiota jolla tätä voisi parantaa, huomion keskipiste väistämättä kohdistuu yksilöön, hänen suhteisiinsa sekä lähimpiin ihmisiin että vaikka liikenneruhkaan, joten sanalliset kiljaisut (jopa kaunokirjallisella muodossa) luonnollisesti keskittyvät ihmisyksilön kokemuksiin. Ei yhteiskuntaan laajasti.
PoistaKollektiiviseen luokkakokemukseen päästäisiin vain takauttamalla hyvinvointivaltio jonnekin 60-luvulle, mutta sehän ei köyhien ja kipeiden asemaa parantaisi lainkaan - vaikka ehkä uudenlaista (vanhankaltaista) kirjallisuutta syntyisikin.
Niinkuin sanot: tämä yhteiskunta on liian valmis...
Sivuhuomautuksena vielä kommentti Kalle Päätalosta. Mistähän johtuu, että nämä yleisön suuret suosikit saavat kulttuuriälymystön piirissä armon usein vasta jälkikäteen? Kuten Kyöstikin, joka sentään ymmärtää myös populaarin päälle, kertoo: hänen suhtautumisensa Päätaloon on nyt kuluneiden reilun 30 vuoden aikana muuttunut myönteisemmäksi?
VastaaPoistaHyvä kysymys - johon ei ole vastausta, niin kuin hyviin kysymyksiin ei useinkaan ole.
PoistaTietenkin tämä älymystö, mitä se sitten tarkoittaakin, haluaa erottautua, olla muita ylempänä ja snobbailla sillä, että se voi niin voi käyttäytyä, mutta ei tämäkään kaikkea selitä, sillä onhan myös massan rakastamia kirjailijoita ja taiteilijoita, jotka saavat jo eläessään armon eliitin silmissä.
En löydä omasta snobismistani mitään yhdenmukaista, johdonmukaista kaavaa. Olenhan kiittänyt monin sanoin monia bestsellereitä - jo kirjailijan elinaikana. Mutta toisaalta inhonnut yhtä monia yhtä antaumuksellisesti.
Päätaloa en inhonnut; pikemmin tartuin häneen esimerkkinä jostakin "vanhanaikaisesta" joka riitti suppean näkemykseni esimerkiksi, olipa sitten oikeutettua tai ei. Ainan kun maailmaa, kirjallisuuttakin, haluaa korostetusti jakaa lokeroihin, syntyy sijaiskärsijöitä - muuten ei arroganssi pelaa eikä provokaatiota synny.
Olen tyypillinen on-off lukija ja "arvostelija" - pitämisen ja ei-pitämisen väliin jää (on jäänyt) valtavan syviä kuiluja, joita en ole halunnut enkä yrittänyt ylittää.
No, olisiko kaikkia ja kaikkea pitänyt ymmärtää?
Ehkä mutta sitten jutut olisivat olleet värittömämpiä, luulen!