[maisema
ihmisen mielessä]
Kyösti Salovaara, 2017. 1. Paikka. |
Kun
painaa kodin oven kiinni ja menee muualle, niin vähän ajan päästä
muistaa millaisen kodin oven sulki.
Mutta
kun palaa kotiin, mitä sitten muistaa? Muistaako millaista muualla
oli? Vai pelkästään sen miltä tuntui, epämääräisesti, koska ei
ollut enää kotona vaan muualla?
Sanotaan
ettei kotiin voi oikeastaan palata.
Kun
näin sanotaan, tarkoitetaan ettei lapsuutensa eikä nuoruutensa
maisemaan pysty palaamaan, vaikka kuinka yrittäisi. Ajassa
matkustaminen on tuomittu epäonnistumaan. Silti me yritämme sitä
jatkuvasti.
Aleksis
Salusjärvi kirjoitti Ylen kolumnissa jotain siihen suuntaan
ettei Espoo voi olla kenellekään kotipaikka.
En
usko, että Salusjärvi on oikeassa, sillä jokaiselle lapselle
pihapiiri on kotipaikka, jonka veroista ei ole missään. Sinne
palaamista loput elämästä sitten onkin.
Siis
yritystä palata lapsuuteen ja kotipihalle.
Sitä
paitsi, eikö Jean-Paul Sartre sanonut jotakin sellaista, että
koska me emme voi valita aikaamme emmekä paikkaamme, meidän on
valittava itsemme omassa ajassamme.
En
muista puhuiko Sartre paikasta. Paikkaa voi tietysti vaihtaa, mutta
ihminen pysyy.
Niinkin
saattaa olla, että nykyajan ihmisen kotipaikka on netissä, ei
muualla eli sitä mukaa kaikkialla. Sen verran käyn Helsingin keskustan
kuppiloissa, että tiedän ettei siellä yli nelikymppisiä näy.
Toivottavasti Aleksis ei tarkoittanut, että kotipaikka Helsinki
kuuluu vain nuorisolle.
Kyösti Salovaara, 2017. 2. Harmonia. |
Sain
syntymäpäivälahjaksi Simo Penttilän agenttiromaanin
Varjoja Aurinkorannikolla (Otava, 1966.)
Romaanin
nimi saattaisi yhtä hyvin olla Varjoja Cádizin tiellä.
Penttilän
romaanin tapahtumat sijoittuvat Cádizin tien tuntumaan Malagan
lentokentältä Gibraltariin. Välille jää
Torremolinos, Fuengirola ja Marbella, myös Estepona. Roomalaiset
rakensivat Roomasta tien Cádiziin kuitenkin Cordoban kautta, mutta
se on toinen juttu.
Varjoja
sielläkin, on, luulen.
Simo
Penttilän (oik. Uuno Hirvonen) romaani on aika hauska, mutta
toisaalta aikamoinen pettymys. Penttilä kirjoittaa Aurinkorannikosta
puuttumatta lainkaan maisemaan, ellei maisemaksi kutsuta baareja ja
niissä juotuja espanjalaisia konjakkeja. Tässä suhteessa Penttilä kirjoittaa pätevää ajankuvaa 60-luvulta, siis myös
eräänlaisen ”maiseman” kuvauksen. Samoja juomamerkkejä (Terry,
Magno, Soberano, Carlos I jne) juodaan yhä edelleen Cádizin tien
kahviloissa.
Näitä(kin)
nauttien samaisen tien äärellä luin Penttilän romaanin.
Jotkut
kirjailijat osaavat (tai haluavat) kuvata maiseman ja miljöön. Toiset eivät osaa tai eivät halua.
Penttilä
kuuluu jälkimmäisiin. Raymond Chandler ja Georges Simenon
ovat ensimmäisen ryhmän kirjailijoita, joskin olen usein miettinyt
kuvasiko Simenon oikeastaan Pariisia vai pelkästään omaa mieltään, ajatuksiaan.
Tästä
päästään ydinkysymykseen: mitä maiseman kuvaaminen lopulta
tarkoittaa?
Sehän
ei ole valokuvaamista.
Maisema
ei ryhdy hengittämään luettelemalla maisemassa näkyvää ja
olevaa. Ei, kaikkea muuta. Onkohan rohkeaa väittää, että
romaanikirjailija onnistuu miljöön kuvaamisessa vain silloin kun
hänen tekstinsä muistuttaa impressionistisen maalarin loihtimaa
maisemaa?
Siis
että kuvan pitää olla sinne päin, mutta kuitenkin niin että
maisemasta valittujen yksityiskohtien on piirryttävä esille kokijan
tunteiden lävitse.
Chandlerin
kirjoittama Los Angeles oli tuollainen impressio – rakkauden
ja inhon tunteita täynnä. Chandler rakasti kotikaupunkiaan (ja sitä
ympäröiviä seutuja, kuten La Jollaa missä asui pitkän aikaa) oman vapautumisensa takia, mutta hän myös
inhosi sitä, koska hän oli jäänyt korean miljöön vangiksi ja
kaipasi nuoruutensa Englantia.
Penttilän
maisemassa ei ole tunteita. Kirjailija toteaa ja naureskelee, osaa
olla ironinen mutta ei kohdista sitä maisemaan vaan omaan
suomalaisuuteensa.
Kumma
juttu: Simo Penttilästä tulee mieleen Reijo Mäki. Hänen
proosatyylinsä taitaa olla velkaa Penttilälle. Ja vielä pidemmälle
mennen: kuvaako Mäkikään oikeastaan maisemaansa? Vai onko hän
pelkästään ilkikurisen ironinen Turussa elävien ihmisten
ajatuksia kohtaan?
Kyösti Salovaara, 2017. 3. Haave. |
Kirjoitin
kerran arvostelun Leena Lehtolaisen romaanista, jonka
tapahtumat sijoittuivat Espoon Soukkaan.
Asuin
silloin Soukanrannassa, romaanin tapahtumien lähituntumassa. Ja
tiesin että Lehtolainen asui kohtuullisen lyhyen matkan päässä
Soukasta. Tapasin Leenan joskus nykyisen Omenan paikkeilla kaupassa.
Kirja
ei kolahtanut.
Sen
maisemasta puuttui tunne. Lehtolaisen Soukka ei herännyt eloon.
Ehkä se johtui dekkarin ankeasta sisällöstä, mutta epäilen myös ettei
kirjailijalla ollut lainkaan tunteita kuvaamaansa maisemaa kohtaan,
ei rakkautta eikä vihaa. Onko Lehtolainen muutenkaan maisemien piirtäjä?
Nyt
jälkeenpäin ajattelen, että ehkä minullakaan ei ollut tunteita
Soukkaa kohtaan. Asuin rannan tuntumassa ja kävin töissä
Otaniemessä. Minun maisemani oli rantaviiva, pieni piha ja auto
jolla pääsi pois, muualle, kauppaan Tapiolaan.
Kyösti Salovaara, 2017. 4. Värit. |
Maiseman
kirjoittaminen sanoiksi on vaikeaa puuhaa.
Se
onnistuu vain harvalta.
Muutaman
osuvan vedon taide hämmästyttää.
Pane
siis lukija miettimään, kuvittelemaan itse tykönään millaista
maisemaa kuvaat. Lasi kahvilan pöydällä, brandyn tuoksu, kaukana
sinisessä horisontissa valkoinen purje joka pysyy paikallaan.
Tarjoilija kysyy: otatko toisen? Katsot häntä ja vastaat.
En
ole kirjailija. Minun ei tarvitse osata. Soisin osaavani. Harjoitella
toki saa. Elämänsä loppuun asti. Kotiinpaluuseen?
Yrsa
Steniuksen muistelmateoksessa Sanojen valtias (Teos, 2016)
on hieno virke kaikesta mitä olen tässä yrittänyt sanoa, siitä
kuinka tunne luo maiseman kuvan. Tarvitaan vain muutama oikea sana.
Stenius
kertoo, kuinka hän opetteli kirjoittamaan pienistä asioista,
arkipäivästä, siitä kuinka lapset onkivat laiturilta ahvenia ja
millaisia olivat kesäillat saaristossa. Ja tässä, kuvitelkaa nyt
mitä Stenius sanoo kertoessaan miten hän kirjoitti, tässä ohje
maiseman kuvaajalle:
”...
ja sitten vähän myöhemmin [kirjoitin]
kävelyistä Helsingin kaduilla syysiltoina, kun olohuoneiden
valot loistivat kutsuvan keltaisina...”
Kyösti Salovaara, 2017. 5. Usko. |
Ilmeisesti
todellisuus on olemassa.
Maa,
meri, tie Cádiziin.
Mutta
onko maisema muualla kuin ajatuksissamme? Millainen olisi Cádizin
tie ilman katsettamme, muistikuvaa, mielikuvaa?
Kirjailija
kirjoittaa maisemasta omien tunteidensa läpi; niitä, tunteita, on
hänen päässään monta kerrosta läjäpäin. Joskus, ja ehkä
usein, kirjailija etäännyttää maiseman tunteistaan eikä se
sitten enää olekaan maiseman kuva vaan jotain muuta. Esimerkiksi
Philip Rothin romaanien ihmiset ovat pelkkiä ajatuksiaan ja
pelkojaan, eivät maisemaansa vaikka Roth kyllä väittää, että he
elävät oikeasssa todellisuudessa – jos sellaista nyt on olemassa.
Cádizin
tie siis kulki Roomasta Cordoban kautta Atlantille.
Roomalaiset
rakensivat sillan joen ylitse, kaupungin he perustivat 156 e.a. Maurit kunnostivat sen myöhemmin, 700 luvulla, ja nyt
kävelemme sitä pitkin joen yli ristiriitaiseen monumenttiin, missä
aikakausien kerrokset limittyvät kuin lehtitaikinassa cordobalaista omena- tai kurpitsatäytettä tihkuen.
Käsittämätön
monumentti on Moskeija-Catedraali, La Mezquita, kenties neljän jalkapallokentän
kokoinen sali Jumalalle.
Tuokin
on understatement.
Mutta
sen kerrokset, vierekkäiset rukoussalit kertovat miten vaikeaa maisemaa on kuvata täydellisesti, koska et tiedä mitä kokonaisuuden sisällä
on. Näet pinnan, mutta et sen alle, et sen läpi ellet ole elänyt
toistakin aikaa ja kolmatta.
Ensin
visigootit rakensivat basilikan Guadalquivir-joen penkereelle. Aikanaan roomalaiset olivat purjehtineet
Atlantilta Guadalquiviria pitkin aina Cordobaan asti. Nyt
harmaahaikaran jalat yltävät pohjaan joen keskellä.
Klik,
klik – sataa kuvaa hetkessä! Moderni on hetkeä!
Kun
maurit sitten valtasivat Andalusian, basilika muutettiin, rakennettiin uudestaan, moskeijaksi vuoden 756 jälkeen. Sitä laajennettiin vuosien kuluessa useaan otteeseen. Kenties sinne mahtui
parhaimmillaan koko Cordoban muslimiyhteisö rukoilemaan. Muslimien temppeli juutalaisten kaupunginosassa - osaako sitä nykyhetkessä kuvitella? Maiseman arvoitus.
Kristittyjen häädettyä muslimit Andalusiasta moskeijan sisälle rakennettiin jossain välissä katedraali
kristittyjen Jumalalle.
Mutta voiko
Jumalan sisään rakentaa uuden Jumalan?
En
tiedä, enkä uskalla ajatella mitä sisäkkäiset ”jumalat”
tarkoittavat.
Rantakahvilan
pöydän ääressä istuvan turistin maisema lienee helpohko kuvata;
tarvitaan vain lasi, sininen pöytäliina, meren tyynnyttävä kohina, brandyn ja
café solon tuoksu toisiinsa kiertyneinä kuin oliivipuun runko ja
ajatus valkoisesta purjeesta kaukana merellä.
Cordoban
moskeija-katedraalin sisäistä maisemaa on mahdoton ilmaista
sanoilla. Jos haluaisi yrittää, pitäisi kirjoittaa kokonainen
historia, vähintään kolme osaa.
Keskellä
Guadalquiviria harmaahaikara ojentelee jalkojaan.
Kyösti Salovaara, 2017. 6. Käytännöllisyys. |
________________________________________________________
Kuvat, ylhäältä alas: 1. Gaucin, kylä Andalusian rajamailla. 2. Tarifa, kaupunki Euroopan reunalla. 3. Palmu ja Välimeri, Playa de Carvajal. 4. Bougainville, Torreblanca. 5. Moskeija-Katedraali, Cordoba. 6. Roomalainen silta, Guadalquiviria, Cordoba.
En ole Salusjärven kolumnia lukenut mutta tuosta tulkitusta lauseesta tuli kuitenkin mieleen...kun itse olen kotoisin Vantaalta, josta joku varmaan sanoisi tuolla tavalla, ettei se voi olla kenenkään koti.
VastaaPoistaJa saattaisivat olla oikeassa: minäkin olen kotoisin Seutulasta ja tuttuja ovat myös mm. Vantaankoski ja Myyrmäki, mutta minun näkökulmastani itä-Vantaa voisi yhtä hyvin olla olematta olemassa. Ja yleensä kun kuulee ihmisten puhuvan "Vantaasta" niin ei se kuvaus kyllä yhtään muistuta Seutulaa, ei myöskään näkemieni pätkien perusteella Elmeri Vehkalan uuden kirjan Koivukylä. "Vantaa" ei ole olemassa samalla tavalla kuin monet muut paikkakunnat, ja olen ymmärtänyt että Espoossa on vähän samaa, siellä on Tapiola ja Soukka ja Kilo ja Leppävaara mutta onko sitten "Espoo"ta
Mulle tuli mieleen tämän tekstin luettuani, että kirjallisuudella ja paikoilla on vahva yhteinen polku. Realistinen proosahan syntyi huomiosta, että maailma muuttuu niin nopeasti,että sitä pitää alkaa tallentaa. Pitää kirjoittaa, miltä tuntuu kävellä jokin kadunpätkä - mitä ääniä kuulee, mitä tuoksuja haistaa. Tässä suhteessa Joonas Konstigista on tullut "minun kirjailijani" - hänen lapsuudenkoti on kivenheiton päässä omastani, ja hän on rommaneissaan kirjoittanut tuosta maisemasta, "minun maisemasta" ja hänestä on siksi tullut minun kirjailijani. Tämä on kirjallisuuden hämmästyttävä piirre - sen voima puhutella lukijaansa muodostaa omistussuhteita.
VastaaPoistaSama koskee tietysti pelkiiä sanojakin. Niitä jopa omistetaan. Näinhän suuri osa varsinkin vanhemmasta väestöstä ajatteli kun sukupuolineutraalista avioliitosta ruvettiin puhumaan. Heteroparit kokivat että heiltä viedään jotakin (kuten vietiinkin). Kuinka moni väitöskirja olisi jäänyt tekemättä ilman sitä seuraavaa titteliä? hh
Poistahdcanis, olen asuntu Hesassa Oulunkylän vanhassa kansakoulussa, mutta olin silloin jo aikuinen, joten sitä ei lasketa. Tulin katsoneeksi junanradan vartta. Ågelissakin on oma kirkko. Olin hämmästynyt kun minulle kerrottiin että paikka on muinainen Oulunkylän pitäjä eli kunta.
VastaaPoistaVantaa on paikka junanradan varrelta. Mutta se ei ole yksi paikka vaan aika monta paikkaa. Kerava ei ole yhtään samannäköinen kuin Tikkurila, esimerkiksi. Olin vähän aikaa töissä Tikkurilassa ja pidin siitä asemasta. Kunnat joutuivat liittymään yhdeksi isommaksi kunnaksi varmaan jonkun isonveljen niin kuin valtion ohjauksessa.
Espoo on siis se paikka, josta englanninkieliset sanovat että Where there is no there there. Se johtuu käsittääkseni eniten kaupunkisuunnittelun puutteesta. Ehkä entiset espoolaiset eivät käsittäneet että paikasta tulee yli 100 000 ihmisen nukkumalähiö. Eikä kukaan ymmärtänyt arkkitehtuurista, vanhoista maamerkeistä saati mistään muustakaan kulttuurista yhtään mitään. Siis kaikesta sellaisesta johon paikalla asuva voi samaistua.
Mutta kirjojen paikat, hmm. En minäkään pysty näkemään silmieni edessä Chandlerin kirjoittamia Kalifornian paikkoja. Sitä paitsi ne eivät enää ole samannäköisiä kuin olivat silloin ennen.
Mikään ei pysy.
Monenlaista tulee mieleen. Kaikki ovat tietysti oikeassa, vaikka eihän aina edes tarvitse olla oikeassa - kunhan herättää ihmiset, lukijat, miettimään asiaa omalta kannaltaan.
VastaaPoistaAleksis puhui kolumnissaan identiteetistä.
Jos muistelen ensimmäistä matkaani Pariisiin, niin silloinhan piti käydä kapakoissa joissa Sartre ja Hemingway ja moni muu kirjallinen suuruus oli istunut harva se päivä. Noiden seutujen identiteetti oli tietty kirjallisuuteen liittyvä ajatus (vähän fiktio) - eihän enää 1987 kun Vasemmalla rannalla vaelsin kukaan noista menneisyyden kavereista istunut terassilla, absintia tms. nautiskellen.
Chandlerin näkemä ja kirjoittama Kalifornia on tietysti "fiktio" - mutta siellähän kaveri asui ja kirjoitti "sydänverellä" vanhevan vaimonsa vieressä nostalgiset romaaninsa. Fiktio muuttuu faktaksi, tai melkein.
Aleksis melkein "paheksui" espoolaisia, sanoi että ovat kuin amerikkalaisia, eivät välitä muusta kuin itsestään.
Mutta eihän Suomessa voi olla "amerikkalainen". Jokainen insinööri ja ekonomi ja it-asiantuntija Espoossa maksaa hemmetin paljon veroja yhteiseen kassaan, ja välittää siis kanssaihmisistä - ehkäpä jopa niistä Kallion ja Punavuoren hipstereistä jota nauttivat asumistukea "autenttisen" elämänmuotonsa rahoittamiseksi.
Aleksis kaipasi espoolaista identiteettiä, ja tarjosi tilalle helsinkiläistä. Samalla kun hän on oikeassa, niin täytyy hdcaniksen tavoin todeta ettei helsinkiläistäkään (sen enempää kuin vantaalaista tai espoolaista) identiteettiä oikeastaan ole olemassa - vaikka ehkä onkin Kallion ja Punavuoren ja Töölön hyvinvoivien ihmisten identiteetti. Mutta suurin osa helsinkiläisistä asuu muualla, eikö vaan!
Kiehtova aihe tämä kuitenkin on - filosofiaa pullollaan!
Haa, nyt taidan tavoittaa identiteetin takaa piileviä arvoja, joita Kyösti näet - että amerikkalaisuuteen liittyisi poliittisesti oikeistolaiset arvot ja että vaurastumiseen perustuva identiteetti olisi automaattisesti oikeistolaista maailmankatsomusta. Mä en ajatellut asiaa näin poliittisesti. Amerikkalaisuuteen liittyy vahvasti autoilu ja ostoskeskusten erottamine asutusalueista. Se tuottaa lopputuloksen, jossa elämä irrottautuu kaupunkitilasta ja identiteetistä, joka rakentuu käveltävän kaupunkitilan läpi (mikä taas on euroopassa tyypillistä). Espoolaista identiteettimyyttä kyvaa lätkä aika hyvin, kun oman jengin nimi muutettiin amerikkalaiselta kuulostavaksi Bluesiksi - ja Matinkylän hallin omien jätkien voitosta alettiin tehdä Salonojan ohjauksella ammattilätkää. Siitä tuli työpaikka eikä "meidän juttu" - ja siksi espoolaisen jääkiekon menestystarina on niin lyhyt, vaikka junnutoiminta on Suomen parasta.
VastaaPoistaJoo, kun olin eka kertaa (ja todnäköisesti vikaa) Amerikassa - unelmieni maassa - Naplesissa, Meksikonlahden rannalla, todella rikkaiden kaupungissa, tuo jaottelu kaupat ja keskustat (jos niitä nyt yleensä oli) kävi hyvin selväksi. Kun me käveltiin hotellilta keskustaan (n 1,5 km) eipä muita kävelijöitä näkynyt - siis autoissa kyllä. Toinen kokemus tuolta Floridan seuduilta oli, että kyllä amerikkalaiset todella välittävät lähimmäisistään, ihan eri tavalla kuin me suomalaiset.
PoistaMutta, en ala hehkuttamaan todellakaan suomalaisen kaupunkirakenteen puolesta. Ensimmäisessä pakinan kuvassa näkyy millainen on "eurooppalainen kaupunki" tai kylä. Raja kaupungista muualle on selvä. Suomihan jatkuu yhtenä harvaanasuttuna "kaupunkina" kiireestä kantapäähän. Täällä Espanjassa kun ajelee, saattaa tulla kymmeniä kilometrejä vuoria ja laaksoja joissa ei asu ketään. Sitten kun asutaan, kylä tai kaupunki on kompakti, tiivis rakenne. El Paisissa oli muutama viikko sitten juttu Espanjan "Lapista", jossa kerrottiin alueissa joissa väestön tiheys on harvempaa kuin Suomen lapissa.
Siis: vastustan lähiöitä. Asun lähiössä. Johtopäätös...?
Ja taas Kyösti kirjoittaa nuoruuteni suosikkikirjasta. Simo Penttilän "Varjoja Aurinkorannikolla" -romaanista pidin nuorukaisena kovasti ja luinkin sen useampaan kertaan. Olen kuvitellut, että se oli yksi kaukokaipuuni sytyttäjistä, mutta jos ei siinä juuri kuvata ympäristöä niin en sitten tiedä. Ehkä siinä joku mentaliteetti oli kuitenkin? Pitäisiköhän sekin taas vuosikymmenten jälkeen lukea uudestaan ja tarkistaa?
VastaaPoistaMinun käsitykseni kirjallisuuden ympäristökuvauksista pani uuteen uskoon Håkan Nesser Van Veeteren -dekkarien sarjallaan, jonka tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen Maardamiin. Etukäteen ajattelin, ettei moinen voi toimia, mutta sepä sitten kuitenkin toimi, yllättävänkin hyvin. Keski-Euroopan pohjoisosan tunnelmat olivat väkeviä. Vaan ei kai siinä sinänsä ole mitään kummallista - kuvitteellisiahan ovat yleensä fantasia- ja tieteiskirjallisuudenkin tapahtumapaikat.
Hyvä Pekka, osuit naulan kantaan, tai päähäni joka on puuta.
PoistaUnohdin nimittäin pohtia juuri tieteiskirjojen "maisemaa", sillä eihän sellaista ole, koska me, ja kirjailijat, voivat kirjoittaa vain siitä mitä on, tai on ollut. Voi tietysti kuvitella tulevaa, mutta eihän tulevan kuvitelman maisema ole "mitään". Vai onko sittenkin?
Kun Nicolas Freeling luopui Amsterdamin kuvauksistaan ja heittäytyi fiktiivisen kaupungin kuvaamiseen, en kerta kaikkiaan pystynyt lukemaan noita romaaneja.
No, olen paraikaa lukemassa Håkan Nesserin romaania Pikku-Burman teurastajatar ja sehän tapahtuu fiktiivisessä kaupungissa Kymlinge - koville ottaa mutta sujuu silti!