[Jepulis,
sanoi Descartes]
Kyösti Salovaara, 2013. Totuus luonnollisessa valossa. Vai onko kaikki sittenkin tulkintaa? Myös valokuvan asetelma Madridissa? |
Nythän
on niin että...
Siis nythän on niin, että ”rehellisen ihmisen ei tarvitse tuntea kaikkia
kirjoja eikä hallita tarkasti kaikkea, mitä kouluissa opetetaan”,
kirjoitti René Descartes jotain 380 vuotta sitten.
Riittää
kun ajattelee. Hiljaa itsekseen.
Descartesin
tutkielman nimi kuului: Totuuden tutkimus luonnollisella valolla.
”Hänen
oppineisuudessaan olisi jopa eräänlainen puute, jos hän olisi
kuluttanut liiaksi aikaa perehtyäkseen kirjallisuuteen.”
Sanoi
Descartes.
Jepulis.
Meninkö
liian suoraan itse asiaan?
Täytyy
ottaa takapakkia.
Ostin
pinon kirjoja, pokkareita. Niitä selailee kotiin päästyään
mielikseen. Kunhan ei tarvitse suinpäin lukea alusta loppuun.
Ymmärtämisestä puhumattakaan.
Tai
enhän ostanut pinoa vaan kirjoja, jotka voi asetella pinoksi. Jos ne
laittaa pöydälle vierekkäin, se ei ole pino vaan topologinen
asetelma. Siitä asetelmasta löytyy jännitystä, tietoa ja
romantiikkaa. "Kirja on monta romaania:samalla kertaa sukuromaani, muistelma, kertomus... tarina rakkaudesta ja pimeydestä", eräässä kannessa lukee; ja lukija jää odottamaan... tarinan viettelyä.
Kelpaa näin ollen lukea kaikenlaista, ellei ala pelätä mitä Descartes tarkoitti ”rehellisellä
ihmisellä”.
Mietitään.
Pinossa
tai pöydälle aseteltuna on myös P.G. Wodehousen Kiitos,
Jeeves, kolmen teoksen yhteislaitos. Sen ensimmäisessä romaanissa Jepulis, Jeeves (1934) pohditaan tarinan aloittamisen vaikeutta.
Tämä
pakina ei ole tarina, mutta Wodehousella on pointti.
Jos
kuhnailee liian kauan ja kiertelee ennen kuin aloittaa tarinan ja yrittää loihtia tunnelmaa ja kaikenlaista ylimäärää, kirjailijan ”ote
kirpoaa ja asiakkaat marssivat tiehensä”.
”Jos
taas ampaisee heti täyteen vauhtiin niin kuin tassunsa polttanut
kissa, yleisö putoaa kärryiltä.”
Päteekö
tarinaan sama kuin politiikkaan: aloituksien ja lopetuksien väliin
mahtuu koko joukko kompromisseja? Descartes varoitti, ettei pidä
lukea liikaa ja uskoa kaikkeen mitä lukee. Wodehouse puolestaan
pelkää, että vääränlainen aloitus karkottaa asiakkaat, siis
lukijat.
Totuuden
tutkimiseen tarvitaan kummallista valoa.
Luonnollista.
Kyösti Salovaara,2013. Isoveli vahtii - tai valaisee! |
Luulen
ettei Descartes tarkoittanut ”rehellisellä ihmisellä” (tässä
yhteydessä) sellaista, joka jättää varastamatta ja huijaamatta
muita ihmisiä.
Kenties
hän puhui olemisesta rehellinen itselleen, ajatukselle ja
epäilyille. Että ollakseen rehellinen itselleen, ei voi luottaa
muiden ihmisten kokemukseen vaan pelkästään omaan.
Itse
asiassa, niin kai Descartes väitti, keskittymällä ajattelemaan ja
epäilemään todistaa olevansa olemassa ja jopa rehellinen ihminen.
Tietenkin
tämä on vaikea ajatus. Ajateltu kuitenkin. Tai... no.
Enkä
väitä, että kirjaa hypistelemällä tajuaisin mitä siinä
sanotaan.
Mielenkiintoista
on, että Descartes väitti jo 1600-luvulla, että ”kirjoissa on
käsitelty lähes kaikkea tietoa, mitä vain toivoa saattaa”. Kirjojen sisältämä hyvä oli sekoitettu moniin hyödyttömiin
seikkoihin sellaisiksi röykkiöiksi, ettei niitä kukaan ehtisi
penkoa. Hyödyllisten asioiden seulominen kaikista kirjoista vaatisi
ihmiseltä enemmän sisua kuin niiden keksiminen omin päin, ajatteli
Descartes.
No,
uskotaan ja epäillään. Muu olisi heikkoutta.
”Mitäpä
muuta epäily näet olisi”, Descartes kirjoitti, ”jollei
eräänlaista ajattelua? Ja itse asiassa jollen ajattelisi mitään,
enhän voisi tietää sitäkään, olenko olemassa tai epäilenkö.
Silti olen ja tiedän mitä olen, ja tämän tiedän siksi, että
epäilen, eli siksi, että ajattelen.”
Epäilen. Ajattelen. Olen.
Jepulis!
Järkeilyn
järkeilemisessä on kyllä järkeä.
Tunteilu
on kuitenkin muotia.
Maailman
sekasorrosta ja kauheuksista syytetään tunteiden puuttumista, ei
järjen puuttumista. Mitä järkeä moisessa syytöksessä on?
Muutama
viikko sitten Gaby Hinsliff kirjoitti The Guardianissa, että meille on yliannosteltu empatiaa. Kun jossakin on ongelma,
vaaditaan että pitää ryhtyä empaattiseksi; että myötätunto pelastaa ja sovittaa.
Hinsliff
perusti kirjoituksensa amerikkalaisen psykologin Paul Bloomin
kirjaan Against Empathy: The Case for Rational Compassion.
Bloomin
idea on, ettei empatia, kanssaihmisten tunteisiin samaistuminen,
suinkaan tee meistä parempaa ihmistä vaan pikemmin hämärtää
moraalisia arvostuksiamme ja vahvistaa ennakkoluuloja. Bloomin
mielestä tarvitaan enemmän päätä ja vähemmän sydäntä,
enemmän objektiivisuutta ja etäisyyden ottoa, jotta pystymme
oikeudenmukaisesti arvioimaan ketkä todella tarvitsevat
myötätuntoamme.
Lopeta
tunteilu, käytä järkeäsi, ajattele!
Bloom
toteaa, että empatiamme kohdistuu yleensä samanlaisiin ihmisiin
kuin mitä itse olemme. Erilaisten ihmisten, sellaisten joista emme
pidä, unohtaminen on helppoa silloin kun kaikki perustuu empatiaan. Sitä
paitsi, empatia kohdistuu yleensä yksilöön, ei ryhmään ihmisiä
vaikka todelliset ongelmat ovat usein ryhmiin liittyviä, eivät
yhden ihmisen asia.
Rakkaus
ei aina voita vihaa, vaikka mitä julistettaisiin, Hinsliff päätteli.
Sen sijaan järkeilty argumentti saattaa voittaa vihankin.
Älä
pelkästään tunteile. Käytä aivojasi ja ajattele!
Jepulis?
Kirjapinoni
taisi kaatua.
Ajatus
kierrähti omaan mahdottomuuteensa.
Ostin
myös lintukirjan.
Pertti
Koskimiehen lintuopas Linnut ilmestyi vastikään.
On
mielenkiintoista vertailla lintujen tämänpäiväisiä pesimäkantoja
vaikkapa 90-luvulla ilmestyneen Lasse J. Laineen Suomalaisen lintuoppaan vastaaviin tietoihin.
Paljon
on muuttunut neljännesvuosisadassa.
Kun
90-luvulla esimerkiksi varpusia pesi Suomessa 300 000 – 500 000
paria, niin nykyään pesiviä pareja on 200 000 – 300 000. Sitä
vastoin pikkuvarpusten määrä on runsastunut valtavasti. Lasse J.
Laineen kirjassa pikkuvarpusten määräksi arvioitiin 7000 – 10
000 pesivää paria. Tänään pesiviä pareja on 150 000 – 250
000.
Ja
talvisin Suomessa saattaa ”jäkättää” jopa 2 000 000
pikkuvarpusta.
Niin
maailma muuttuu, varpuseni.
Puhuin
myös romantiikasta.
Pinon
pohjalla sitäkin.
Tai
pöydälle levitettynä. Siroteltuna kuin kimppu kukkasia.
Järjen
ja tunteen dilemmaa selittää P.G. Wodehouse Jepuliksessaan.
”Ei,
vaan meikäläisen kaltaisen, normaalisti vastakkaisen sukupuolen
kanssa sujuvasti rupattelevan miehen sai hukkaamaan konseptinsa
nimenomaan hänen yleinen henkinen asennoitumisensa”, Bertie
Wooster tunnustaa. ”Tarkoitan että kun tyttö esimerkiksi aivan
yhtäkkiä, ilman mitään johdattelua kysyy kaverilta, eikö
tästäkin joskus tunnu siltä, että tähdet ovat Jumalan
kukkaseppele, se panee miettiämään.”
Panee
miettimään... joo.
Kyösti Salovaara, 2016. Piikki Barcelonassa - piikki kansakunnan lihassa? |
_________________________________
René
Descartes: Teokset III. Suom. Mikko Yrjönsuuri, Jari Kaukua,
Sami Jansson ja Tuomo Aho. Gaudeamus, 2015.
Gaby
Hinsliff: We are overdosing on empathy. The Guardian,
18.2.2017.
Pertti
Koskimies: Linnut. Lajiopas. Readme.fi, 2017.
Lasse
J. Laine: Suomalainen Lintuopas. Helsinki Media, 1996.
P.G.
Wodehouse: Kiitos, Jeeves. Suom. Kaisa Sivenius. Teos, 2016.
Näinä totuuden jälkeisinä aikoina olen usein kuullut ihmisten sanovan että "ne vain höpöttävät siellä eduskunnassa eivätkä tee mitään". Yritän sanoa siihen että puhuminen on teko, koska sillä esitetään mitä pitäisi tehdä.
VastaaPoistaKyllä tuo höpinältä kuulostaa monessa muussakin maassa. Sen sijaan keskustelua ei oikein ole. Keskustelemalla pääsee kyllä eteenpäin. Siinä voi sovitella omia ja toisten ajatuksia yhteen ja yhtäkkiä meillä onkin aivan uusi/uusia ajatuksia. Niistä lähtee sitten muutoksia, niin kuin uusia lakeja, joilla ihmiset (toivottavasti) onnellistuvat.
Niinpä - jossakin dystopian eduskunnassa puhuminen saattaakin olla kiellettyä. Katsellaan vain ja äänestetään sen mukaan miltä (naapuri) näyttää.
PoistaEn tällä kertaa puutu varsinaiseen aiheeseen, vaan tyydyn ilahtuneena toteamaan, että joku vielä lukee P.G. Wodehousea! Nuoruuteni suurta suosikkikirjailihaa, jota vieläkin luen mielihyvällä.
VastaaPoistaOlen lukenut Jepulis, Jeeves -kirjan (Right Ho, Jeeves) kauan sitten englanniksi, heti kun englannin taitoni sen salli, sillä sitä ei käsittääkseni vielä silloin oltu suomennettu. Se on kirjoitettu Wodehousen vahvimmalla luomiskaudella (1930-luvulla), joten pitäisipä silläkin taas herkutella.
Paavo Lehtonen kirjoitti taannoin osuvasti Wodehousen teosten loistavasti hallitusta syvällisyyden puutteesta.
Lopuksi vielä pieni muistelo. Luin nuorena jotain Wodehousen kirjaa junamatkalla jossain Euroopassa. Sellaisessa kuuden hengen osastossa, joita siellä ainakin silloin harrastettiin. Kirjassa oli niin hauska kohtaus, että sain vallan hysteerisen naurukohtauksen. Yritin sitä hillitä, sillä kiusallistahan moinen oli siinä ahtaassa tilassa, mutta eihän siitä mitään tullut. Toiset katselivat ähän ihmeissään, vaikka kai sentään ihan myötämielisinä, kun purskahdin useita kertoja äänekkääseen nauruun hauskaa kohtausta muistellessani.
No, parempi myöhään kuin... eli jostain syystä en ole aikaisemmin Wodehousea lukenut, mutta tietenkin telkkarin Jeeves-jutut katsonut pariinkin kertaan.
PoistaYstävämme Risto Hannulalla oli tapana herkistyä lainaamaan jotain vitsiä Wodehousen Psimith-jutuista - yleensä niitä ei ymmärtänyt eikä osannut nauraa. Syy tietenkin kuulijassa, ei kertojassa.