[näkökulman hakemista]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Onko
jään alapuolella jotakin? Meri, järvi, tulvapelto?
Jos
et ole koskaan käynyt Suomessa kesällä, et voi olla varma mitä
jää peittää vai peittääkö mitään.
Virran
pinnassa pyörteitä. Ulottuvatko ne pohjaan asti? Vaikea sanoa,
ellei sukella pohjaan ja osaa lukea pyörteiden merkkejä.
Miten
on mahdollista, että virta jäätyy koskessa?
Ei
se olekaan mahdollista, vaikka siltä näyttää. Jos koski jäätyy
pohjaan asti, jonnekin syntyy uusia järviä, uusia virtoja, uusia
koskia. Vesi ei kuitenkaan juokse vastamäkeen.
Näissä
pinnoissa riittää ihmettelemistä.
Kuoritaan
sipuli ja todetaan, ettei sipulia löydy. Saadaan pelkästään
pintoja.
Oikeastaan
ihminen näkee vain pintoja, fyysisesti ja henkisesti. Joskus sitä
tai tätä puhujaa tai kirjoittajaa moititaan pinnalliseksi, aivan
kuin olisi jokin tietty tapa kirjoittaa syvältä, pintojen
alapuolelta. Pinnan alle ei pääse kuin sukeltaja, joten muiden on
tyytyminen siihen mikä näkyy päältä, ei alta.
Sanatkin
ovat pelkkää pintaa, aika lailla yhdentekeviä pinnasta
irrotettuna. Vasta kun sanoista tulee uusi pinta, ne kertovat
jotakin. Ei siis väheksytä merkityksiä, vaikka ei osatakaan määritellä
mitä ”merkitys” tarkoittaa.
Jostakin
syystä usein käytetyt sanat vaativat tuekseen eniten selittämistä,
niin kuin ”kaunis” ja ”ruma”, ”hyvä” ja ”paha”. Sumeiden sanojen kaltevalla pinnalla liukastuu.
Eric
Amblerin romaanissa Oikeuden pitkä käsi kuvataan
biologispsykologisen pinnan suhde sen takana olevaan.
”Miehen
kasvonpiirteet, luusto ja sitä peittävä kerros ovat biologisen
kehityksen tulos, mutta kasvonsa mies luo itse”, Ambler kirjoitti
vuonna 1939 ilmestyneessä jännärissään. ”Kasvot ovat lausunto
hänen tavanmukaisesta tunne-elämästään, siitä asenteesta, jonka
hänen toiveensa vaativat täyttyäkseen, ja siitä mitä hänen
pelkonsa edellyttävät suojaksi vaanivia silmiä vastaan. Mies
kantaa sitä kuin paholaisen naamaria, laitetta, jota hän käyttää
herättääkseen toisissa omia tunteitaan täydentäviä tunteita.
Jos hän pelkää, niin täytyy häntä pelätä, jos hän kaipaa,
silloin häntä täytyy kaivata. Se on verho mielen alastomuuden
peittämiseen. Vain muutamat miehet, taidemaalarit, ovat voineet
nähdä mielen kasvojen takana.”
Tapio
Hiisivaaran suomennos on aika kauhea ja vähintään kömpelö,
mutta kirjailijan tarkoituksesta pääsee jyvälle. Inhimillisen
pinnan alla saattaa olla jotakin, mutta jos on, se jokin näkyy
myös pinnassa.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Eikö
kaunokirjallisuuskin ole pintaa?
Se
väreilee todellisuuden pyörteissä, vääntelehtii syvällä
olevien voimien pusertamana ja on näyttävinään jotakin samalla
kun peittää. Jos se olisi aivan totta, pelkkä totuus, sitä ei kai
tarvittaisi mihinkään, koska totuus riittäisi iltauutisissa kerrottuna.
Mutta
koska tarina, fiktio, ei ole kokonaan totta, miten siihen tulisi
suhtautua, jos kaunokirjallisuudesta haluaa päätellä todellisen
todellisuuden luonteen ja laadun? Onko jokainen romaani ”paholaisen”
naamio?
Kansalliset
kliseet ovat nekin pintaa, jonka näemme ja hyväksymme ja koemme
omaksemme. Jos ei pidä varaansa, kliseeseen kompastuu.
Poliittisen
historian professori Vesa Vares kääntelee Kanava-lehdessä
Väinö Linnan Pohjantähti-romaanitrilogiaa puolelta
toiselle ja toteaa: Ikoni painaa liikaa. Hieman liioitellen sanoen
Linnan Pohjantähdestä on tullut kansallinen klisee, jota
pidetään niin totena ettei huomata mitä siitä puuttuu.
Vares
lainaa ajatuksensa tueksi Risto Volasen ja Lasse Lehtisen
kirjaa 1918 – kuinka vallankumous levisi Suomeen, jossa
Volanen ja Lehtinen ovat sitä mieltä, että Pohjatähden
antama kuva ”on jopa estänyt keskustelun siitä, kuinka Suomessa
tapahtui vuonna 1918 harkittu vallankumous”.
Vares
ei kiistä Pohjantähden voimaa eikä kaunokirjallista arvoa,
mutta esittää historiantutkijana huolen, että romaanista,
”pohjantähteydestä” on tullut liian yksioikoinen ja usein myös
ainoa hyväksytytty kuva vuoden 1918 sisällisodasta. Kansa tuntee
Linnan Pohjantähden ”tositarinan”, ei paljon muuta.
Vares
muistuttaa, että Pohjantähdessä on paljon historiallisesti
”epäuskottavia tai ainakin epäedustavia piirteitä”. Itse
perusasetelmakin on vino, koska torpparikysymys ei ollut sodan
kannalta merkittävä, toisin kuin Linnan romaanista voisi päätellä.
”Valkoisten puolella taisteli jokseenkin sama määrä torppareita
kuin punaisella. Noilta vuosilta ei liioin tunneta ainoatakaan
tapausta, jossa pappila olisi palauttanut torpan maita itselleen.”
Mutta
eihän kaunokirjallisuus olekaan ihan tosi tosikertomus, me
sanomme vastaväitteenä.
Ei
olekaan. Pohjantähden kohdalla pitää kuitenkin muistaa,
että Linna ajatteli itsekin kirjoittavansa historian tulkintaa eikä
fiktiota. Pentti Linkolan tavoin Vares huomauttaa, että
Pohjatähdessä ei ole oikeastaan yhtään asiallista
porvarillista henkilötyyppiä. Tässä mielessä Linnan
historiantulkinta on vääntynyt, puolueellinen.
No,
Linna on häviäjän puolella ja liioittelee vahvemmassa asemassa olleiden
huonoja piirteitä; hän piirtää karikatyyrejä alleviivatakseen
sanomaansa ja tehdäkseen oikeutta sisällissodan uhreille. Linnan
näkökulmasta häviäjä on uhri ja siksi tarina, tulkinta valitsee punaisten puolen.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Vareksen
mielestä Linnan hieno romaani ei ole ongelma sinänsä, mutta se on
ongelmallinen siksi, että ”pohjantähteläisyys” muodostaa lähes
ainoan ”kansallisen” kuvan vuodesta 1918. ”Nyky-yhteiskunnan
ihmisiltä näyttää puuttuvan älyllinen uteliaisuus arvioida noita
vuosia miltään muulta pohjalta. Puuttuu älyllinen uteliaisuus tutkia niiden ihmisten arvomaailmaa, jotka olivat valkoisen puolen tavallisia kansalaisia ja jotka oikeastaan ratkaisivat, mihin suuntaan Suomi 1918 kääntyi. He eivät olleet läheskään aina parempiosaisia kuin punaiset, eikä heissä ole tarpeeksi draamaa.”
Puuttuuko
suomalaisesta kaunokirjallisuudesta sitten valkoinen tarina? Jos
puuttuu, niin miksi?
Vares toteaa, että sille ei ole sosiaalista tilausta; ei kai ole ollut
aikaisemminkaan. Valkoinen ”Pohjantähti” olisi pitänyt
kirjoittaa heti 1930-luvulla. Eikö voittajissa todellakaan ollut ja ole riittävästi "draamaa"? Onko poikkeusyksilö, kapinallinen yhä kiinnostavampi kohde kuin tavanomainen, turvallinen, sääntöjä noudattava kansalainen?
Linnan Pohjantähti tuli
yhteiskunnallisesti oikeaan aikaan, sosiaalisesti sopivaan rakoon
1960-luvulla. Noina vuosina Suomi muuttui radikaalisti,
modernisoitui, vasemmistolainen hyvinvointiaate näytti puhkaisevan entisen yhteiskunnan arvoluokitukset.
Hienosti Vares kuitenkin huomaa, että Pohjantähden
sankarit, Koskelan torpparit eivät elämäntavoiltaan ja
asenteiltaan ole mitään radikaaleja, vaan pikemminkin
porvarillisten hyveiden ja tapojen edustajia: ”Koskeloiden maailma
oli täysin agraarinen. Tulevan elämän odotukset suuntautuivat
omaan lähiyhteisöön ja oman tilan itsenäisyyteen. Käytöstavat
olivat niin konservatiiviset ja porvarillisen korrektit, että
nykykasvattajat voivat nähdä niistä vain unta.”
Mutta kuin tilattuna samassa Kanavan numerossa on myös – vähän kuin paralleelina
jos ei antiteesinä Vareksen artikkelille – ministeri Kalevi
Kivistön kiinnostava juttu Marko Tapion kesken jääneestä
romaanisarjasta Arktinen hysteria.
Tapion
romaani on kirjalliselta otteeltaan modernimpi ja haastavampi kuin
Linnan Pohjantähti. ”Arktista hysteriaa pidettiin sen
ilmestyessä myös maailmankatsomuksellisena antiteesinä Linnan
kuvaukselle niin Pohjantähti-trilogiassa kuin Tuntemattomassa
sotilaassakin”, Kivistö toteaa. Marko Tapio on moderni ja
psykologinen kirjoittaja, joka etsii sisällissodan syitä
muualtakin kuin yhteiskunnallistaloudellisista suhteista ja päätyy suomalaisen perusluonteen pimeisiin puoliin.
Niin
kuin Kivistö sanoo, Arktisesta hysteriasta ei ole tullut
Pohjantähden kaltaista ikonia.
Kun Tapion Arktista hysteriaa (I-II) selailee, tuon ymmärtää nopeasti. Tapion teksti haastaa
lukijan, ei johdattele selvärajaiseen eeppiseen tarinaan. Ja sopii
tietysti kysyä muutenkin, että onko yhdestäkään modernistisesta
romaanista missään päin maailmaa tullut kansallista ikonia?
Irlantilaisetkin
toki tuntevat Odysseuksen, mutta kuinka moni irlantilainen
on Joycensa lukenut, sitä emme kai tiedä.
Kaunokirjallisuus
on todellisuuden pintaa, joka väreilee ja vääntelehtii.
Saattaa
olla mahdotonta lukea Väinö Linnan Pohjantähti ”oikealla
tavalla”, erottaa siinä fiktio faktasta, asenne tiedosta,
liioittelu todenmukaisuudesta. Enkä tiedä pitäisikö romaania edes
lukea niin kriittisesti kuin Vares ehdottaa, mutta toisaalta ei sitä
kannata jättää lukemattakaan. Eikä Vareksen ja kumppaneiden
kritiikkiä voi ohittaa olankohautuksella.
John
Carey sanoi etteivät taiteet ole koskaan ”totta”, samassa
mielessä kuin luonnontieteet. Olisi mahdoton todistaa, Carey
”vinoili”, että Picasson maalauksissa on yhtään enempää ”totuutta” kuin pesukoneessa
tai pussillisessa ranskiksia.
Carey viittasi sellaisiin väitteisiin kuin että "taide on eräänlainen tiedon muoto, joka johtaa suoraan metafyysisten totuuksien partaalle" (Schopenhauer) tai että "abstrakti taide paljastaa todellisuuden toden sisällön" ja "luonnon piilevät lait" (Mondrian).
Tiede
korjaa itseään ja se mikä on tieteen totuus, on ainoa mahdollinen.
Jos (luonnon)tiede on joskus aikaisemmin esittänyt jonkin hypoteesin,
joka sittemmin on korjattu ”oikeaksi”, ei tuolla aikaisemmalla
käsityksellä ole mitään virkaa. Tässä (kovassa) mielessä tieteellä ei
ole historiaa: on vain nykyinen totuus. Luonnonlaeilla ei ole
menneisyyttä eikä tulevaisuutta.
Taideteoksilla
on historiansa eivätkä ne muutu arvottomiksi ajan kuluessa.
Lukijoiden hylkäämiksi ne toki usein joutuvat. Samasta aiheesta,
samasta ajasta saattaa olla useita yhtä päteviä ja hienoja
teoksia, eivätkä nykyajassa kirjoitetut kumoa aikaisempia. Jos
esimerkiksi joku kirjoittaisi nyt vuonna 2018 uudenlaisen
”Pohjantähden”, se ei teoreettisesti kumoaisi Linnan
Pohjantähteä vaikka kertoisi samoista tapahtumista aivan erilaisen
tarinan ja liioittelisi kokonaan erilaisten ihmistyyppien osuutta
tuossa tarinassa.
Pohjantähteä tai Tuntematonta sotilasta ei tietenkään voi "tiedon" hämärässä monitulkintaisuudessa verrata abstraktiin maalaukseen. Linnan romaaneissa on aitoa, tekstistä yksiselitteisesti kumpuavaa historian "totuutta" huomattavasti enemmän kuin vaikkapa Picassoon kubistisessa Guernicassa.
Taideteos
ei siis väitä olevansa totuus, toisin kuin tieteellinen teoria.
Tässä
mielessä taideteos, romaani ja runo on kuin pyörre virrassa, ei
niinkään pinnan alla näkymättömissä oleva vesi kaikkine elävine ja kuolleine kappaleineen. Mutta niin kuin jokainen tietää,
pyörre ei synny veden pinnasta vaan siitä mitä on syvemmällä,
aina pohjassa asti, koloja, kiviä, poimuja ja saarekkeita ja
erilämpöisiä vesikerroksia, joissa erilaisia elämiä eletään
koko ajan, siitä riippumatta miltä pinta näyttää ulkopuolisen
katsojan silmissä.
Kenties
on mahdollista mennä pintaa syvemmälle, mutta kannattaako se, jos vähänkin pelkää mitä pinnan alla on tai ei ole?
Jos sipulin kuorii loppuun asti, pettyy tajutessaan ettei sitä olekaan olemassa.
Kyösti Salovaara, 2018. |
>>
Eric
Ambler: Oikeuden pitkä käsi (A Coffin for Dimitrios / The Mask of Dimitrios). Suom.
Tapio Hiisivaara. Tammi, 1955.
John
Carey: What Goods Are the Arts? Faber and Faber, 2005.
Kalevi
Kivistö: Mikä meitä yhdistää? Kanava, 2/2018.
Vesa
Vares: Kun ikoni painaa liikaa. Kanava, 2/2018.
Väinö Linna on kiinnostava tapaus. Hänestä on kirjoitettu oppineempia ja vähemmän oppineita opuksia vaikka kuinka paljon.
VastaaPoistaPäädyin tässä selailemaan tekstikokoelmaa nimeltä Kirjoituksia Väinö Linnasta (Teos 2006). Siinä on vähän nuorempien ajatuksia kirjailijan teoksista mutta myös esimerkiksi Outi Nyytäjän ja lisäksi Lars Gustafssonin v. 1962 kirjoittama juttu Keskustelu Tampereella, jossa hän ja Väinö Linna keskustelevat. Suomennos on Tommi Uschanovin.
Teksteissä näyttää useimmissa olevan lähdeluettelo, mikä on hyvä juttu. Kirjan ovat toimittaneet Antti Arnkil ja Olli Sinivaara. Linna on todennäköisesti suhteellisen pysyvästi kansakunnan kaapin päällä, koska hänen kirjoistaan löytyy edelleen paljon keskusteltavaa. Se on hyvä se. Ei semmoinen kirjallisuus ole oikein mistään kotoisin, josta ei synny keskustelua.
Joo, mikäpä Linnan asemaa hojuttaisi, vaikka kritiikkiäkin syntyy. Mutta tässä nyt käsittelemässäni kritiikissä Vares (ja Volanen, Lehtinen) kohdistaakin varsinaisen kritiikin lukevaan yleisö, ei niinkään Linnan romaaniin.
PoistaSamalla tietenkin tulee pohdituksi, että mikä on fiktion suhde todellisuuteen. Mitä fiktio lopulta on? Se ei ole ihan helppo kysymys vastattavaksi.
Sellainen tunne minulla on että suurin osa tuon antologian kirjoittajista on aika nuoria. Heitä on kiinnostanut vielä Pohjantähden ja muiden Linnan teosten lukeminen. Meillä Linnaa ei pilannut ainakaan koulu, tai ei ollut minun koulussani kumminkaan. Muistan havahtuneeni Havuun, olin vielä lapsi, isä antoi Tuntemattoman luettavaksi. Sitten seurasi pitkä keskustelu. Oli hän sodan käynyt, mutta ei siitä omakohtaisena juttuna puhunut. Käytiin läpi siis Suomen historiaa. Mutta: en muista ajatelleeni suhdetta todellisuuteen mitenkään pakosti. Luulen että kuvittelin ne sotilaat päässäni.
VastaaPoistaSuomen historia ja Neuvostoliitto ja Saksa tuntuivat joltain aivan muulta. Tuli pikkuveljelle Korkeajännitys-sarjakuvalehti, mutta ei sekään tuntunut miltään todellisuudelta. Ehkä meillä suurilla ikäluokilla on ollut hankalaa paikallistaa sitä missä se historia on kulkenut ja sitten sitä että mitä itseasiassa isät ja sedät ja enot ovat tehneet.
Sitten tietysti vammaiset aikuiset miehet, heitä oli joka puolella. En ajatellut sotaa, ajattelin että vanhoista tulee vammaisia. Koulukavereiden kanssakaan ei näistä puhuttu. Ehkä oikea sota tuli rajatuksi ulkopuolelle.