[Ostaisitko
sandaalit Antti Rinteeltä?]
Kyösti Salovaara, 2018. Valinta on parhaimmillaan mahdollisuus, ei pakkotilanne. |
Saavut
risteykseen.
Pitää
valita. Saat valita. Valitset.
Jos
on kiire, ohjaat auton moottoritielle. Kenties niitä kulkee
rinnakkain kaksi, toinen ilmainen, toinen maksullinen. Haluatko ajaa
ruuhkassa ilmaisella tiellä vai melkein yksin, kuin tien kuningas,
maksutiellä?
Mutta
jos ei ole kiire, mikset ajaisi pienelle vuoristotielle tai maaseudun
taloja ja peltoja kiertelevälle maisemareitille? Tärkeintä ei
kenties olekaan se minne menet, vaan miten menet.
Oleellista
ei ole valinnan tulos vaan valinta itsessään.
Ihmiseksi
tulemisen evoluutiota on kuvattu monella tavalla.
Ihminen
on sosiaalinen eläin. Ihminen on utelias. Ihminen keksii työkaluja.
Ihminen ryhtyy puhumaan toiselle ihmiselle, kieli kehittyy, luodaan tarpeeseen. Ihminen ajattelee,
suunnittelee, ennakoi.
Mutta
entäpä jos yksilönvapaus, pyrkiminen vapaaksi, valitsemaan oppiva eläin onkin kaikista
tärkein muutos ihmisen evoluutiossa?
Ranskan
vallankumouksessa julistettiin: ”Vapaus, veljeys, tasa-arvo!”
Jostakin
syystä vapaudesta puhutaan nykyään harvoin, yksilönvapaudesta
tuskin lainkaan.
Yksilönvapaudesta
puhuminen koetaan hyvinvointivaltiossa jollakin tavalla epäeettiseksi
ja egoistiseksi. Yksilönvapauteen ja valinnanvapauteen suhtaudutaan
hysteerisesti ja vainoharhaisesti, eikä tämä koske pelkästään
vasemmistopuolueita ja vihreitä, joilla on oma kollektiivinen
unelmansa.
Miksi
ihmisen perusolemuksesta, vapautta haluavasta ihmisestä puhutaan
niin vähän? Miksi yksilönvapaudesta ei pidetä huolta
poliittisissa ohjelmissa?
”Isoin
ongelma on kuitenkin se, että miten hukassa (Saksan)
sosiaalidemokraatit ovat suhteessa kolmeen keskeiseen ideologiseen
kysymykseen”, kirjoitti Anna-Liina Kauhanen Helsingin Sanomissa
viime sunnuntaina haastatellessaan kansainvälisen politiikan
professoria Henri Vogtia.
Tutkijan mukaan sosiaalidemokraatit
eivät ole pysyneet mukana individualismin nousussa. ”He eivät saa
analysoitua, miten olla samaan aikaan tasa-arvoinen, oikeudenmukainen
ja yksilön vapauksia kunnioittava.”
Suomalainen
todellisuus ei eroa saksalaisesta.
Ruurik
Holmin teos YKSILÖNVAPAUS tulevaisuuden hyvinvointivaltion
peruskivi (Into, 2017) haastaa suomalaisen tabun,
yksilönvapaudesta puhumisen (puhumattomuuden) monella tavoin,
kiinnostavasti, älykkäästi ja tietysti myös vaikeaselkoisesti.
Holm
on teoreettinen filosofi. ”Filosofien tehtävänä on maailman
selittäminen”, Holm kirjoittaa teoksen viimeisessä lauseessa.
Joku filosofi, olikohan se Karl Marx, on kyllä sanonut että
filosofien tehtävänä on maailman muuttaminen, mutta ehkä tuo
olisi liikaa vaadittu.
Jos
pyrkii osallistumaan maailman muuttamiseen, saattaa menettää
vapauden ajatella. Muutos on aina politiikkaa, ja politiikassa pitää
tehdä valintoja, halusi tai ei.
En
tiedä olenko oikeassa, jos luonnehdin Holmia vasemmistolaiseksi jonka
ajatusmaailma nojautuu angloamerikkalaisten filosofien vapautta ja
yksilönvapautta käsitteleviin pohdiskeluihin. Marx ja Friedrich
Engels eivät ole tämän kirjan johtotähtiä, vaikka
heidätkin otetaan huomioon.
Kirjan
johdannossa Holm toteaa, että suomalaisessa keskustelussa viitataan
angloamerikkalaisiin filosofeihin melko harvoin. ”Voi olla että
maamme sosialidemokraattinen perinne on niin hallitseva, että
liberaali ajattelu on tästä syystä vähemmän tunnettua.
Silloinkin kun vapaudesta keskustellaan, se useimmiten ymmärretään
oikeistoliberaalien lähtökohtien kautta. Kirjan pyrkimyksenä on
osaltaan korjata tätä puutetta.”
Yksilönvapauden tutkiminen ei todellakaan ole suomalainen aihe. Holmin kirjasta ei
löydy netistä montaa arviointia. Radiossa häntä kyllä haastateltiin,
ja sieltä sain ajatuksen teoksen lukemiseen.
Otan
tähän vain muutamia lainauksia Ruurik Holmin teoksesta. Kirja on
vielä lukuvaiheessa, joten ”lopullista” johtopäätöstä –
jos sellainen sattuisi löytymään – ei voi vielä vetää.
Sekin
on todettava, että kun valitsen huomioita Holmin kirjasta, käytän
omaa valinnanvapauden oikeuttani. Antamani käsitys saattaa olla
puolueellinen ja vino, koska valitsen sitä mikä minua kiinnostaa,
en sitä joka tuntuu yhdentekevältä.
Tässä
onkin kenties Holmin ajatusten päätulos: valinnanvapaus on
aina myös yksilön preferensseihin liittyvää eikä ole olemassa
mitään absoluuttista, objektiivista hyvinvointia edistävää valinnan kohteiden sapluunaa. Jos ihminen ei pidä kirjoista, hänen hyvinvointiaan ei paranna yhtään naapuritontille nouseva kirjasto, jossa on miljoona kirjaa. Tietenkin kirjasto kannattaa rakentaa, jos yhteisössä on muita kansalaisia jotka rakastavat kirjoja, mutta yhteisö ei voi määrätä kaikkia käymään kirjastossa eikä mitata yksilön kunnollisuutta sillä kuinka usein tämä käyttää kirjastoa.
Yksilönvapauden
arvostaminen ei Holmin mukaan tarkoita yhteisön poistumista
näyttämöltä. Yhteisöä tarvitaan monin tavoin, jotta
yksilönvapaus ylipäänsä olisi mahdollista. Mutta perimmiltään
kyse on ihmisen haluista ja mahdollisuuksista toteuttaa niitä,
kykenevyydestä valita siitä mitä itse haluaa eikä siitä mitä
joku toinen tai joskus koko yhteiskunta toivoo sinun haluavan.
Holm
sanoo, että esimerkiksi omaisuuden jakautuminen kansalaisille on
suorempaa vallanjakoa kuin valtio-omistus, sillä ”valtiollisessa
omistamisessa todellisen vallankäyttäjän asemaan nousee
virkamieskunta ja poliittinen eliitti”.
Kun
politiitikot ja virkamiehet haluavat ”virkansa puolesta” tehdä
hyvää ja toimia ”kansan parhaaksi” hämärtyy ajatus siitä
mitä yksilö lopulta saa ja voi päättää omaksi ”parhaakseen”.
”Voiko
valtiovalta tietää yksittäistä ihmistä paremmin, mikä tälle
ihmiselle on hyvinvointia ja mikä ei?” Holm kysyy haastavasti. Loppujen lopuksi jokainen ihmisyksilö on ”itselleen paljon
tärkeämpi kuin valtiolle”. Eikä ”mikään takaa, että
valtiovalta toimii hyvää tarkoittavalla tavalla”.
Yhteisen
hyvän ylenmääräinen, valtiojohtoinen tavoittelu saattaa johtaa
jopa totalitääriseen järjestelmään, missä yksilöllä on
olemattoman vähän liikkumavaraa mutta niin ettei kansalainen itse tajua ”orjuuttaan”.
Holmin vahvuus on sanoa asia niin kuin se on, kaunistelematta. "Vaikka puhutaan kansanvallasta", Holm kirjoittaa, "vaaleissa kansa pikemminkin luovuttaa vallan pois itseltään. Äänestäessään vaaleissa kansalaiset vapautuvat päätöksenteon taakasta, mutta vastapainoksi alistuvat ulkoisen auktoriteetin valtaan."
Vapaus
valita sisältää arvoa, joka ei perustu tarjolla olevan ja valituksi tulevan asian tai hyödykkeen ominaisuuteen.
Tämä
tarkoittaa, että valinnanvapaus on arvo sinänsä, arvokasta. Holmin
mukaan valitsemisen mahdollisuus ja sen toteuttaminen, valitsemisen
prosessi kuuluu ihmisen kasvamiseen, emansipaatioon sinänsä.
Valitsemaan oppiva ihminen kasvaa ”paremmaksi” ihmiseksi, jopa
onnellisemmaksi ihmiseksi.
On
tärkeää että yksilöllä on mahdollisuuksia valita, mutta yhtä
tärkeää on että hänellä on kykeneväisyyttä valintaan. Jos
sinulla ei ole rahaa, et voi marssia kauppaan valitsemaan etelän
hedelmistä sitä joka sinulle maistuu. Kykeneväisyys tarkoittanee kuitenkin enemmän tiedollista ja tunteellista ominaisuutta kuin taloudellista.
Hieman
vaikeaselkoisten päättelyjen kautta Holm päätyy
ajatukseen, että oleellista ei ole resurssien oikeudenmukaisuus vaan
kykeneväisyyksien oikeudenmukainen jakautuminen yhteiskunnassa. Kun
yksilö kykenee täysivoimaisesti valitsemaan mahdollisuuksistaan,
hän toteuttaa yksilönvapautta parhaimmillaan. Tässä tietysti voi
miettiä, että onko todella näin; että onko autokaupassa sellainen
yksilö yhtä vapaa valitessaan Skodan ja Toyotan väliltä kuin
sellainen joka valitsee Ferrarin ja Porschen väliltä.
Mutta:
”Hyvinvoinnin saavuttamisen vapaus voi olla tärkeämpää kuin
hyvinvoinnin saavuttaminen.” Vapauksiaan ei ole pakko käyttää. Oleellista on vapauden mahdollisuus ja kyky valita siitä mitä
haluaa.
”Jos
yksilö ei halua mitään tai haluaa vähän”, Holm sanoo, ”hän
ei silti välttämättä ole erityisen vapaa.” Orja ei ole
hyvinvoiva ihminen sillä tempulla, että kertoo olevansa onnellinen
orjana.
”Yhteiskuntapolitiikan
fokuksena ei siis pitäisi olla suoraan ihmisten yhtäläiset
resurssit vaan se, että heillä on tasa-arvoinen mahdollisuus
saavuttaa heille tärkeitä asioita. Ensisijaista ei ole resurssien
vaan kykenevyyksien tasa-arvo.”
Vaikka
valtiovalta pystyisi tarjoamaan kaikki yksilön tarvitsemat palvelut
ja tuotteet, silti markkinataloutta ehkä tarvitaan, koska ihmisen
mahdollisuus ja kyky tehdä valintoja on syvimmiltään tuotteita ja
palveluja tärkeämpi asia.
Holm
sanoo, että on ”lähtökohtaisesti ongelmallista, jos valtiovalta
edistää hyvinvointia muulla tavoin kuin edistämällä ihmisten
preferenssien toteutumista… Ei siis ole periaatteellisesti
ongelmallista, jos valtiovalta on ihmisten elämän
asiantuntijapalvelu. Sen sijaan on ongelmallista, jos valtio puuttuu
ihmisten valintoihin.”
”Millä
perusteella jokin toinen taho (esim. valtiovalta) voi tietää
yksittäistä yksilöä paremmin, millaiset asiat edistävät tämän
hyvinvointia?”
Tämä Holmin monella eri tavalla muotoilema kysymys lienee teoksen tärkein kysymys.
Jostakin
syystä hyvinvointivaltion kaltainen yhteiskunta-apparaatti on tulvillaan
”tahoja”, jotka kuvittelevat, sen ohella että esittävät järkeviä ohjeita, tietävänsä miten yksilöiden
pitää käyttäytyä tullakseen "hyvinvoiviksi", ja ne myös toimivat aktiivisesti pannakseen
kuvitelmansa käytäntöön. Näitä tahoja eivät ole vain
poliitikot ja virkamiehet, vaan myös median toimijat (toimittajat),
ammattiyhdistysliikkeen aktiivit, erilaisten terveysjärjestöjen
operaattorit, luonnonsuojelun dogmaattiset militantit, yliopistojen
professorit ja kärkkäät dosentit, kovan luokan feministit ja
yllättävää kyllä myös eniten ihmisoikeuksista ääntä pitävät
asiamiehet (ja naiset). Lista on loputon.
Modernin, kansanvaltaisen ajan yksilö on ulkoapäin tulevien ”tahtojen” puserruksissa. Se kuuluu pelin henkeen.
Kun
Neuvostoliitossa satoi vettä, kaupoissa myytiin sandaaleja eikä
saappaita tai sateenvarjoja.
Onko
hyvinvointivaltiossa nähtävissä samanlaista piittaamattomuutta
ihmisten tarpeista? Ovatko kansalaiset lapsia, jotka eivät tiedä
mitä tahtovat ja joita pitää opastaa joka askeleella?
Ostaisitko
”Antti Rinteeltä” sandaalit?
Mitä
jos hän tuputtaa tilalle kumisaappaita, koska tietää
sinua paremmin missä jalkineissa sinun on hyvä kulkea? Kauniit ilmat eivät ole ikuisia, "Rinne" perustelee, ei kannata vilustua ehdoin tahdoin. ”Antti
Rinne” pelkää autonomista ihmistä, joka saattaa käyttäytyä
arvaamattomasti. Siksi hän ei pidä halustasi ostaa sandaalit.
Kirjoitan
”Antti Rinteen” lainausmerkkeihin; en siksi etteikö Antti Rinne
olisi todellinen henkilö vaan siksi että lainausmerkkien väliin
voi sijoittaa kenen tahansa suomalaisen puoluejohtajan nimen.
Yhteiskuntapolitiikassa
yksityinen ja kollektiivinen kietoutuvat toisiinsa tavoilla, joita
emme osaa edes kuvitella.
Kyösti Salovaara, 2018. Aito valinta edellyttää haluttuja vaihtoehtoja ja kykyä tehdä itseä tyydyttävä valinta. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti