[politiikassa ja futiskentällä]
Kyösti Salovaara, 2015. |
Onko
jalkapallopeli yhteiskunnan analogia?
Onko
politiikka rikki?
Kadottiko
Harry ”Hjallis” Harkimo pelisilmänsä erotessaan
kiukuspäissään kokoomuksesta? Ajatteliko nokkaansa pidemmälle?
Ajatteliko muita kuin itseään?
Tekeekö
Petteri Orpo kylmäävää (*) puoluepolitiikkaa
ottaessaan sinisistä loikkaavan poliitikon syliinsä? Kaatuuko Sote
narsismiin?
Voiko
sanoja käyttää tajuamatta niiden merkityksiä?
Jos
minulta kysytään: jokainen rikki- ja kylmäävää-sanaa
käyttävä pitäisi asettaa kolmen kuukauden kirjoituskieltoon!
Ei
kysytä.
Parhailla
jalkapalloilijoilla on hyvä pelisilmä. He osaavat ennakoida tulevan
tilanteen, näkevät kokonaisuuden ja jopa vaistomaisesti ymmärtävät
mitä kohta tapahtuu.
Barcelonan
Andrés Iniesta syöttää pallon kahden
puolustajan välistä ahtaaseen rakoon. Nyt siellä ei ole ketään,
mutta kohta pallon nappaa tyhjään tilaan juossut Leo Messi.
Syntyy maali.
Iniesta tiesi missä Messi olisi muutaman sekunnin päästä. Messi
tiesi missä pallo on muutaman sekunnin päästä. Aivan kuin Iniesta
ja Messi lukisivat toistensa ajatuksia.
Sanotaan
myös, että hyvä pelaaja osaa ”lukea” peliä. Silläkin
tarkoitetaan pelisilmää: ympärillä tapahtuvan ymmärtämistä,
mahdollisen ennakointia, mahdottoman pois-sulkemista.
Keskinkertainen
pelaaja toivoo paljon, ymmärtää vähemmän.
Kaikki
eivät ole kuin Iniesta, kuin Messi.
Kerran
eräs kielenhuoltaja tarttui urheilutoimittajan käyttämään
ilmaisuun pallottomasta pelaamisesta. Toimittaja oli kehunut
tai haukkunut jonkun joukkueen pallotonta pelaamista.
Kielenhuoltajan
mielestä vain pallolla pelataan, ei pallottomana. Palloton
pelaaminen oli hänen mielestään kielivirhe.
Ilmeisesti
kielenhuoltaja ei ymmärtänyt mitä jalkapallossa (tai missä
tahansa joukkuepelissä) tapahtuu. Hän huolsi kieltä ymmärtämättä
sanojen merkitystä. Sopiiko niin tehdä?
Chris
Andersonin ja David Sallyn kirjoittamassa teoksessa
Numeropeli kerrotaan, että yhden jalkapallo-ottelun aikana
yhdellä pelaajalla on pallo hallussaan keskimäärin 53,4 sekuntia,
ja pelaaja juoksee pallon kanssa keskimäärin 190 metriä.
Peli
kestää 90 minuuttia eli 5400 sekuntia. Keskimäärin pelaaja
juoksee pelin aikana n. 11 000 metriä. Tämä tarkoittaa että
pelaaja juoksee pallon kanssa vain n. 1,5 prosenttia pelin kuluessa
juoksemastaan matkasta.
Pelaajat osallistuvat siis peliin melkein koko ajan pallottomana, koskematta palloon.
Näin
ollen on yhtä tärkeää mitä pelaaja tekee silloin kun hänellä
ei ole palloa kuin se mitä hän tekee pallon kanssa; tai melkein yhtä
tärkeää, sillä ilman palloa ei voi tehdä maalia.
Palloton
pelaajaa luo tulevan hetken mahdollisuudet. Pallollisen pelaajan
pelisilmää tarvitaan, jotta mahdollinen toteutuu.
Houkutteleeko
tämä esimerkki ajattelemaan, että yhteiskunta ja politiikka ovat
futismatsin analogia?
Ihmisiä
tulee ja menee. Jälkiä jää. Tuuli ja sade pyyhkivät jäljet
hiekasta.
Albaceten
maakunnan Fuentealbillassa 34 vuotta sitten syntynyt Andrés Iniesta
ilmoitti lopettavansa 22-vuotisen uransa FC Barcelonassa. Kun Barca
voitti Espanjan Copa del Reyn muutama päivä sitten, Iniesta
pelasi 670. pelinsä joukkueessa, jonka kanssa hän teki viime vuonna
elinikäisen jatkosopimuksen.
Nyt
Iniesta menee Kiinaan, luultavasti.
Espanjalaisesta
jalkapallosta Guardianiin kirjoittava Sid Lowe kehotti
kiinnittämään huomiota, kuinka lehdet kirjoittivat Iniestan
lopettamisimoituksesta. ”Iniesta jättää meidät”, lehdet
otsikoivat. Siis meidät, ei Barcaa, Lowe sanoi. ”Kuinka
onnellisiksi Iniesta meidät tekikään”, muuan lehti kirjoitti.
”Jotakin kuolee sielussamme kun ystävä jättää meidät, mikään
ei ole enää samaa kuin eilen.”
Iniesta
kuuluu kaikille, kuin ”maailmanperintökohde”. Lowen mielestä
tätä selittää se, että Iniesta on tavallinen kundi, kuin kuka
tahansa meistä.
Kuin
kuka tahansa meistä? Kenellä meistä on Iniestan pelisilmä? Tuskin
kenelläkään.
Mutta
kenties Lowe ja muut asiasta puhuneet tarkoittavatkin Iniestan
nöyryyttä toimia joukkueen hyväksi, osallistua pyyteettömästi
sekä pallottomaan että pallolliseen pelaamiseen. Legenda voi olla
vaikkei käyttäydy narsistisen tähden tavoin.
Kaksikymmentäkaksi
vuotta sitten lokakuussa 1996, Strasbourgissa (v. 1949) syntyneestä
Arsène Wengeristä tuli lontoolaisseura Arsenalin
päävalmentaja.
Siihen
asti tuntematon valmentaja nosti Arsenalin huipulle. Ryhdyttiin
pelaamaan eurooppalaisella tyylillä, unohdettiin perienglantilainen
taktiikka ”pitkä pallo ja kaikki perään” ja pestattiin
Lontooseen eurooppalaisia huippuja. Arsenal ja koko englantilainen
jalkapallomaailma avautui Eurooppaan.
Viime
viikolla Wenger ilmoitti päättävänsä valmentajan työn
Arsenalissa tähän kauteen. Sopimusta olisi ollut jäljellä vielä yksi vuosi. Eilen Wenger kertoi, että eroilmoituksen ajoitus ei ollut hänen oma päätöksensä.
Wengerin
urasta on nyt kirjoitettu hienoja, kauniita sanoja. Mutta on myös
muistutettu, että suurimmat saavutukset Wenger sai aikaiseksi ennen
vuotta 2004. Viimeiset vuodet Wengerin ”jääräpäisyys” on
herättänyt kriittikkiä. Miksi hän ei hanki parempia pelaajia?
Mihin hän oikein luottaa? Liianko paljon nuoriin kykyihin? Miksi Wenger
ei poistu näyttämöltä ja tee tilaa uudelle valmentajalle?
Oliko
Wengerin pelisilmä kateissa kun hän ei osannut jäädä ajoissa
”eläkkeelle”? Keskiviikkona Wenger sitten sanoi, ettei aio jäädä eläkkeelle; työ jatkuu jossain muualla.
Mutta…
kuka tietää mikä on oikea hetki väistyä? Pallon reitin voi aina
ennakoida, maailman ennakoiminen on vaikeampaa.
Arsène
Wenger on haastatteluissa korostanut uskoaan ihmisen kauneuteen.
”Tärkeintä on uskoa ihmiseen”, Wenger sanoi viime joukuussa.
”Kun työskentelee tällaisessa hommassa näin pitkään, ei voi
olla naiivi. Tunnistat kaikkien vahvuudet ja heikkoudet ja sen kuinka
ihminen, joskus, on itsekäs ja ilkeä. Mutta silti täytyy uskoa
että jokaisessa ihmisessä on valo, jonka voi saada esille.
Perimmäisenä tehtävänä on tehdä ihmiset onnelliseksi.
Valitettavasti se ei aina onnistu, mutta silti sitä yrittää.”
Kritiikistä
huolimatta katsomot nousevat seisomaan, kun Wenger kävelee viimeisiä kertoja kentän
reunalta Arsenalin pukukoppiin joukkueensa mukana.
Kun
Harry Harkimo sanoo, että politiikka on rikki, ymmärtääkö hän
mitä sana tarkoittaa?
En
usko, siitä riippumatta käyttikö Harkimo tuota kirottua
sanaa vai toimittajat hänen puolestaan.
Harkimo
lähtee puoluepolitiikasta tullakseen politiikkaan. Mitä se on?
Mihin hän päätyy pois lähdettyään ja perille tultuaan?
Väheksyvätkö
Harkimo ja Mikael Jungner edustuksellisen
demokratian legitimiteettiä ja voimaa perustaessaan ”platformin”
uudenlaiselle poliittiselle liikkeelle?
Onko
politiikka siis vain käyttöliittymä, eräänlainen Airbnb tai
Über, jota kuka tahansa voi käyttää oman agendansa ajamiseen?
Eikö politiikka olekaan ryhmittymistä vaan hajottamista?
Harkimolla
– ja valitettavasti myös Jungnerilla – on epärealistinen ja
naiivi käsitys demokratiasta ja parlamentarismista. Eihän
mielipiteen peukutus netissä tai mielipiteen viskaaminen someen voi
korvata parlamentarismia. Suora ”demokratia”, kansanäänestykset,
sitä paitsi johtaa helposti enemmistön tyranniaan vähemmistöjä
kohtaan. Ei jossakin äänestyksessä 999 999 ääntä saanut
”mielipide” ole yhtään arvokkaampi kuin 999 998 ääntä
saanut. Ei tuollaisella apparaatilla voi kehittää yhteiskuntaa,
ihmisten elämänpiiriä - paitsi ehkä Sveitsissä.
Sen
huomaaminen että puolueet eivät enää vastaa yhteiskunnallisen
elämän monimutkaista todellisuutta, on oikea. Tästä huomiosta ei
Harkimo eikä Jungneria pidä moittia.
Mutta
miten ihmisten halu ja toive pitäisi kanavoida demokraattiseksi
päätöksenteoksi?
”Koska
yksilöiden preferenssit ovat erilaisia ja usein keskenään
ristiriitaisia”, muistuttaa Ruurik Holm teoksessa
Yksilönvapaus – tulevaisuuden hyvinvointivaltion peruskivi,
”kaikkien yksilöiden kaikkien toiveiden edistäminen on
mahdotonta.”
Poliittiset
puolueet syntyivät aikanaan ajamaan selkeiden, vahvaa yhteiskunnallista ideaa edustavien ryhmien etua. Silloin noita ryhmiä oli muutamia, joten ”asiaa” oli helppo
ajaa. Myös asiat olivat selkeitä: lisää palkkaa, vapaa-aikaa, sosiaaliturvaa. Työmies oli työmies, kapitalisti oli kapitalisti, virkamies
oli virkamies ja maanviljelijä oli maanviljelijä. Nykyään
yhteiskunnallinen todellisuus on pirstoutunut pieniksi kupliksi,
todellisiksi ja kuvitelluiksi. Oleellista on, että kukin meistä
tuntee kuuluvansa useisiin ”ideologisiin” porukoihin käsillä
olevasta asiasta ja intressistä riippuen.
Harkimo
ja Jungner kuvittelevat ratkaisevansa ongelman käyttöliittymällä,
jonka kautta itse kukin voi ja saa ilmaista henkilökohtaiset
”preferenssinsä” muka poliittisena tekona, mutta eihän se
ratkaise ongelmaa, koska kaikista asioista saadaan tuhansia
ristiriitaisia ”mielipidekyselyjä”.
Jonkun
pitää sovitella, tehdä ne pahamaineiset kompromissit, jopa
lehmänkaupat.
Yksilön
ja yhteisen päättämisen väliin tarvitaan ”jotakin”: Mitä?
Monipuolisia
joukkueita joita yhdistää jokin idea?
Iniestan
kaltaisia pelintekijöitä?
Wengerin
kaltaisia johtajia, jotka uskovat että ihmisen kauneus puhkeaa kun sen eteen tehdään töitä?
Edustuksellisuutta,
joka ottaa huomioon kaikkien ihmisten aidon tarpeen olla vapaa ja
saada valita oma elämänsä?
Ehkä
pitäisi myös tunnustaa, että yksilön ja yhteisön välillä on
aina kitkaa, jota ei pystytä koskaan ratkaisemaan lopullisesti.
Jos
meistä jokainen ajaa taksia, kuka istuu takapenkillä ja maksaa
kyydin?
Utopioita
ei pidä tuoda maan päälle, koska utopia on totalitäärinen
ajatus.
Kaikkea
ei voi tehdä yksilön mielihalujen perusteella. Mutta
on myös ”lähtökohtaisesti ongelmallista, jos valtio tai muu
kollektiivi määrittelee yksilöiden ’todelliset’ tarpeet ja
halut” (Holm).
”Päiväsaikaan
kävelevä ei kompastu, sillä hän näkee maailman valona”,
sanottiin eräässä italialaisessa elokuvassa.
Harmi
että joskus pitää liikkua pimeällä.
(*) Kirjoittaja sotkeutui omiin nappulakenkiinsä. Ensimmäisessä versiossa puhuttiin jäätävä-sanasta kun oli tarkoitus tietenkin inhota muotisanaa kylmäävää. KS, 26.4.2018 klo 15:11.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista