[aivan
pinnassa]
Kyösti Salovaara, 2018. Kevään pyörre: kaksi askelta eteen, yksi taakse. |
Täytyy
tajuta mitä ymmärtää.
Jokaisella
ihmisellä on rajoituksensa.
Se
joka asuu vuoren rinteellä, ei tiedä miltä tasamaa tuntuu. Jos hän joutuu tasangolle, se melkein huimaa, miltei kaataa
polvilleen.
Järven
ja meren rannalla asuva tietää miltä ulappa näyttää ja osaa
kuulostella laineita. Mutta virran pyörteistä hän ei tiedä juuri
mitään.
Joen
rannalla asuva tuijottaa virtaavan veden pyörteitä ja luulee
tajuavansa millaista elämä on. Hän kuvittelee, että aina
kannattaa laskea myötävirtaan.
Pyörre:
askel eteen, toinen taakse, kolmas sivuun hypäten.
”Ei
ole mitään”, Mirka Rekola kirjoitti 1950-luvulla.
Ei
ole mitään, mitään muuta meillä
kuin
ajelehtimisen oikeus.
Kun
ollaan aivan pinnassa, eivät edes varpaat kastu.
Viisas
myöntää ennakkoluulonsa. Siitä alkaa todellisen tarinan
punominen. Kirjain kerrallaan syntyy sanoja.
Mutta
vain harvoin ennakkoluulo muuttuu ennakko-tiedoksi. Ikävä
kyllä massojen yhteiset ennakkoluulot synnyttävät ikäviä
poliittisia tekoja.
Jos
tiedät ettei sinulla ole mitään ennakkoluuloja, ehkä lopetat lukemisen tähän pisteeseen.
Muiden ei tarvitse pohtia, joten pakina jatkukoon pisteitä ja pilkkuja viilaten.
Sunnuntaina
sattui kaikenlaista.
Ensimmäinen
peipponen lauloi Malmilla. Kevään pyörre imaisi mukaan.
Slovakialainen
Peter Sagan voitti Pariisi-Roubaix -klassikon. Pohjoisen
helvetin pyöräkilpailu ajettiin ensimäisen kerran vuonna 1896. Kilpailun tekee
vaikeaksi kapeat kivimukulaiset tienpätkät, joilla liukastellaan peltojen ja
metsiköiden keskellä yhteensä yli 50 kilometriä. Pyöräilijät kilpailevat yhdessä päivässä Pariisin liepeiltä pohjoiseen Roubaixiin n. 250 kilometrin matkan.
Joskus
tuntuu, että ammattipyöräilyssä sadismi kohtaa masokismin:
reittien suunnittelijat ovat ”sadisteja”; reitillä hikoilee
joukko ”masokisteja”. Katsojassa taitaa yhdistyä molemmat.
Tällä
kertaa nuori belgialainen pyöräilijä kuoli reitillä
sydänkohtaukseen. Se ei ehkä kuitenkaan johtunut reitin
vaikeudesta.
Sunnuntaina siis sattui kaikenlaista: Kettu-sarjassa vuodesta 1977 alkaen –
siis alusta alkaen – näytellyt Michael Ande (s. 1944) jäi
eläkkeelle vuonna 2016 filmatussa jaksossa. Tai jos ollaan tarkkoja, hänen roolihahmonsa,
müncheniläinen poliisimies Gerd Heymann jäi eläkkeelle.
Hieman
haikeaa. Olin jotain kolmekymppinen kun Kettu tai aikaisemmin
Vanha kettu tuli suomalaiseen tv-ruutuun.
Saksalaiset
tv-sarjat ovat mainettaan ”parempia”, enemmän ajastaan
tietoisia kuin ennakkoluuloinen voisi kuvitella.
Mutta
maailma muuttuu, niin kuin pyörre vuolaassa kymessä.
Michael Ande: 401 kertaa Gerd Heymann, 1977-2016. Kuvakaappaus Yle TV1. |
Ai
että maailma muuttuu?
Viime
perjantaina Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä haastateltiin
Palefacea. Sillä nimellä musisoiva Karri Miettinen
oli viety Bulevardille sen talon viereen, jossa hän äänitti
läpimurtoalbuminsa Helsinki - Shangri-La keväällä
2009.
Nyt
talosta tehdään hotellia. Työmaalla kaikuu virolainen puhe.
Jose
Riikosen kirjoittamassa jutussa toistettiin kaikki ennakkoluulot,
joita toistaa voi. Haastattelija ja haastateltu olivat kuin ”paita ja
peppu”.
”Kun
hyvinvointivaltiota Helsingissä luodaan”, Paleface lauloi albumin
nimikappaleessa, ”Julkisivuduunarit ne Tallinnasta tuodaan…
Pissiksillä luottokortit, valtavasti lainaa / Unholaan on vaipunut
jo Veikko Hursti vainaa / Hurahuh-hah-hei, heitä pois ja osta uusi
Visa...”
”Jännä”,
sanoi Miettinen Bulevardilla nyt, keväällä 2018, ”miten tämä
menee yksiin sen nimibiisin kanssa: uusliberalismin saapuminen
Suomeen, arvojen koventuminen ja kaiken kaupallistuminen.”
Jose
Riikonen lienee samaa mieltä, koska tulkitsee Miettistä, joka haikeana "katsoo studion paikalle rakentuvaa hotellia, joka
edustaa toki työpaikkoja ja hyvinvointia mutta myös kylmää
pääomaa ja kulutusjuhlaa”. Oikeastaan tuosta ei käy ilmi kumpi ajattelee: Miettinen vai Riikonen.
Kerratuksi tuli uuskriittisen lätinän kliseet: uusliberalismi, kulutusjuhla,
paha pääoma, arvojen koventuminen, kaiken kaupallistuminen.
Nyt
Karri Miettinen kertoo, että hän kirjoitti Helsinki - Shangri-La’nsa
protestiksi perussuomalaisten ensimmäiselle isolle vaalivoitolle (2007) ja Timo Soinille ja
Tony Halmeelle.
Historian
ironiaa lienee, että Palefacea kuunnellessa laulu alkaa kuulostaa
nimenomaan erittäin ”perussuomalaiselta”, populistiselta
ähkäisyltä, jolla heitellään kaikenlaisia sloganeja ilmaan kuin
mätiä omenoita putoamaan heittäjän omaan päähän.
Tänään
Timo Soini ei ehkä laulaisi Palefacen rinnalla, mutta Jussi
Halla-aho melko varmasti. Eihän Tallinnasta pidä työläisiä
Helsinkiin ottaa. Eikä Lidlille pidä antaa kauppapaikkoja eikä
Amazonin ruokakauppaa saa missään nimessä päästää näille
raukoille rajoille. Kylmät pääomat tulee häätää vieraille maille.
Jose
Riikoselta voisi kysyä millaista on ”kylmä pääoma” verrattuna
”lämpöiseen”? Miten köyhiä voisi auttaa jos yhteiskunnassa ei
ole ”pääomaa”, jos tavaroita eikä palveluita tuoteta, ei myydä eikä osteta?
Jos
kulutusjuhla on niin kauheaa, miksi muistella Veikko Hurstin
”sankaruutta”, sillä eikö köyhän olo olisi parempi köyhänä kun kaikki
muutkin olisivat köyhiä eikä kenelläkään olisi antaa toiselle
ylimäärästään? Mitä jakaa jos mitään ei synny?
Tässä voisi viitata Bertrand Russeliin, joka 1950-luvulla ihmetteli, miksi sosialisti- ja kommunisti-intellektuellit, jotka romantisoivat työväenluokkaa ja pitivät työläisiä parempina ihmisinä kuin ahneita porvareita, kuitenkin pyrkivät nostamaan työläisten asemaa yhteiskunnassa. Jos vauraampi yhteiskunta tuottaisi "huonompia" ja "ahneempia" ihmisiä, miksi ei tyydyttäisi nykyiseen tilaan, vältettäisi koulutusta ja parempaa terveydenhoitoa ja tyydyttäisi huonompaan ruokaan?
Pyörteeseen joutunut ei tiedä mihin on menossa ja mistä tulossa.
Missä
kirkossa muuten kuulutettiin, että hyvinvointivaltio ajetaaan alas?
Helsingin Sanomat, NYT, 6.4.2018. |
Ennakkoluulot
perustuvat laiskaan ajatteluun.
Henkinen
pääoma ei kasva kliseitä viljelemällä.
”Trendi-intellektuellien
suuri mantra tämän päivän keskustelussa on uusliberalismin
vastustaminen”, kirjoitti Paavo Lipponen teoksessa Järki
voittaa – Suomalainen identiteetti globalisaation aikakaudella
(Otava, 2008). ”Toistamalla termiä ’uusliberalismi’ riittävän
usein pääsee varmasti intellektuellin kirjoihin. Se on kätevin
maailmanselitys, sillä siihen saa mahtumaan kaiken, niin talouden,
politiikan kuin kulttuurin.”
Lipposen
käsitys globaalissa maailmassa pärjäävästä Suomesta oli vuonna 2008
aika lailla erilainen kuin Palefacen hieman myöhemmin synkistelemä
Shangri-La.
Lipponen
sanoi etteivät uusliberalismilla pelottelijoiden puheet
hyvinvointivaltion alasajosta perustuneet tosiasioille. Lipponen
totesi, lukuja avuksi käyttäen, että vaikka lamavuosina 1995-2003
valtion menoja leikattiin, hyvinvointipalveluihin panostettiin
runsaasti ja laadukkaasti. Ja kun tarkastelee sen jälkeisiä vuosia,
aina tähän hetkeen asti, sosiaalimenot valtion budjetissa ovat
jatkaneet kasvuaan, vuodesta toiseen. Se on kaikkea muuta kuin "arvojen koventumista".
Paleface
lauloi perussuomalaisten kanssa samaa laulua, vaikka päällisin
puolin pyörre näytti kieppuvan eri suuntaan.
”Nykyinen
uusliberalismista räksyttäminen kertoo kykenemättömyydestä
tarttua globalisaation haasteeseen”, Lipponen kirjoitti.
”Globalisaation ei pitäisi olla kenellekään maailmantaloutta
seuranneelle uusi asia, sen hallintaan olisi ollut aikaa esittää
ratkaisuja.”
Vuonna
2008 oli vaikeaa tai mahdonta ennakoida, kuinka laajaksi populismin pyörre seuraavan
kymmenvuotiskauden aikana kasvaa. Hämmästyttävällä voimalla se
ruokkii yhä itseään, aivan kuin pinnan alla pyörisi hirvittävä
tehosekoitin.
Sunnuntaina
peipponen lauloi Malmilla.
Tiistain
Hesarissa tuleva arkkipiispa Tapio Luoma kritisoi muodikasta
”enkelibisnestä”.
Luoma
sanoi, että kun enkeli kertoi Jeesuksen syntymästä, pointtina ei
ollut enkeli vaan Jeesus: ”Enkeli ei kutsu turvautumaan itseensä
vaan suoraan Kristukseen. Enkeli on viestintuoja, media.”
Heittikö
arkkipiispa nuolen pyörteen häränsilmään?
Kuvittelevatko
median toimijat – lauluntekijät, kirjailijat, näyttelijät ja
jopa toimittajat - olevansa ”enkeleitä”, jotka
yhteiskunnalliseen ”bisnekseen” päästyään pitävät itseään
pääasiana?
Vielä 23,4 kilometriä Roubaixiin. Voitto häämöttää: Peter Sagan ja Silvan Dillier 8.4.2018. Kuvakaappaus Eurosport 1. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti