[ohrapellon
reunalla kaupungissa]
Kyösti Salovaara, 2018. Idylli moottoritien kupeessa, tässä kaupungissa. |
Babylon.
Ninive. Rooma. Ateena. New York.
Helsinki?
Suomi?
Kaupunki?
Lähdin
viiden päivän matkalle, pakkasin laukkuni ja otin kannettavan
mukaan. Ystävän koira tarvitsi kaitsijaa. Ikätoveri, melkein.
Ajoin
autolla, en lentänyt.
Matkaan
meni noin viisi minuuttia.
Päädyin
ohrapellon reunaan, Keravanjoen tuntumaan, Tuusulanväylän kohinaan:
”Naapurilähiöön”.
Idylliä
ja meteliä, entisiä aikoja ja nykyhetken pärinää. Koneet
nousevat jyristen lentokentältä. Istun puutarhassa ja koira
makailee suihkulähteen vieressä. Kaksi ikämiestä ”hoitamassa”
toisiaan. Koira kallistaa päätään ja kuuntelee suihkulähteen
solinaa. Minä siemailen espressoa ja espanjalaista brandyä.
Viimeisiä kesäpäiviä?
Andalusiassa
muslimit osasivat käyttää vettä hyväkseen. Suihkulähteet
patioiden keskellä toimivat tuulettimina kuumina kesäpäivinä.
Ohrapellon
reunalta on Helsingin keskustaan autolla noin 14 kilometriä. Pellot alkavat
kehäykköseltä pohjoiseen. Pariisissa tämä kaikki mahtuisi
”kantakaupunkiin”. Suomessa kaupungin ja maaseudun väliin jää
lähiö.
Missä
kaukio on?
Laskutavasta
riippuen 70-80 prosenttia suomalaisista asuu lähiöissä. Niinpä esimerkiksi Kallio ei ole tyypillistä suomalaista kaupunkia.
Erään
tutkimuksen mukaan Helsingin Sanomat kirjoitti lähiöistä 1960-luvun taitteessa innostuneesti. Lähiöt ilmensivät modernin kaupungin
lupausta. Kuusikymmentäluvun puolivälissä kirjoittelu
arkipäiväistyi. Aika pian alettiin kirjoittaa ongelmalähiöistä.
1990-luvulla kirjoitteluun tuli moralisoiva paatos lähiöistä
slummeina, vaikka Suomessa ei varsinaisia slummeja olekaan eikä
ollut.
Joka
päivä joku yhä kirjoittaa betonilähiöistä.
Mutta
kun kävelee suomalaisessa lähiössä kesällä, betonia on vaikea
löytää puiden ja pensaiden keskeltä. Taloja on harvakseen, niiden
välissä on ilmaa ja kasvillisuutta enemmän kuin sielu sietää.
Talot ovat yleensä matalia, niiden parvekkeilta näkyy puita ja
pensaita, jossakin toinen parveke.
Kerrostalojen
reunamilla on sitten rivi- ja omakotitaloja. Jostakin syystä
betonilähiöitä moittivat eivät huomaa niitä lainkaan, vaikka pieniä taloja riittää kapeiden raittien varrelle ja kylämäisten tonttien
täytteeksi.
Kun
Helsingin pormestari kiivailee Helsingin puolesta maaseutua vastaan,
hän ei puhu Helsingin tai Espoon tai Vantaan lähiöistä vaan
pienestä kantakaupungin alueesta, jossa asuu vähän
ihmisiä, toki niitä parempia. Espoossa ja Vantaalla ei kaiketi
olekaan kantakaupunkia, on vain lähiöitä vihreän kasviston
keskellä.
Voiko
kaupungissa asua asumatta kaupungissa?
Kyösti Salovaara, 2017. Casares, kaupunki Andalusiassa. |
Amerikkalaisen
John Dos Passosin romaanista Suurkaupungin kasvot
(Manhattan Transfer) luen:
”Oli
kaksi kaupunkia: Babylon ja Ninive; ne oli rakennettu kivestä.
Ateenassa oli kullatut marmoripilarit. Rooma lepäsi leveillä
kivipaaseilla. Minareetit loistivat Konstantinopolissa kuin kynttilät
Kultaisen sarven ympärillä… Pilvenpiirtäjien rakennusaineita
ovat teräs, lasi, tiili ja sementti. Pienelle, kapealle saarelle
ahdettuna kohoavat miljoonilla ikkunoilla varustetut rakennukset,
pyramidi pyramiidin päällä kuin valkea pilvivuori ukkospilven
yläpuolella…
Punainen
valomerkki. Kello soi.
Kadunristeyksessä
odottaa neljässä rivissä katuvälin pituinen autokaravaani,
puskurit kiinni takavaloissa, kurasuojukset toisiaan hangaten, koneet
suristen, poistoputki löyhkäten… autoja Babyloniasta ja
Jamaicasta, Montauksista, Port Jeffersonista ja Pathoguesta,
suljettuja yksityisautoja Long Beachiltä ja Rockwayltä,
urheiluautoja Great Neckistä… autoja täynnä astereita ja märkiä
uimapukuja, auringonpaahtamia niskoja, kivennäisvettä ja kuumista
makkaroista tahmeita huulia… leiniköiden ja kevätesikoiden
siitepölyn peittämiä autoja…
Vihreä
valomerkki. Koneet surisevat, vaihteet ratisevat. Autot lähtevät
liikkeelle, liukuen pitkänä rihmana aavemaisella sementtitiellä
betonisten tehdasrakennusten mustien ikkunoiden ja kirkasväristen
mainosplakaattien välissä kohden valomerta, joka hehkuu kaupungin
yläpuolella öisellä taivaalla kuin valtava valaistu teltta.”
Huh!
Oikean
kaupungin romantiikkaa vuodelta 1925. Tammen julkaisema Toini
Aaltosen suomennos on vuodelta 1945. Autot ja kaupungit olivat
vielä tuohon aikaan Suomessa kummajainen. Auton osille ei ollut edes
suomalaisia sanoja.
Ehkäpä
vasta nyt, 2000-luvulla tajuamme omakohtaisesti mistä Dos Passos
kirjoitti melkein sata vuotta sitten. Mutta jos tiiviisti betonista
rakennettu kaupunkikeskusta on nykyään ”muotia”, miksi
lähiöiden kivitaloja edelleen haukutaan ja kirotaan? Eikö lähiöön
pitäisi rakentaa enemmän (kivi)taloja eikä vähemmän? Vasta
sitten se näyttäisi kaupungilta.
Harvaan
rakentaminen lienee suomalainen perinne. Kuulin kyllä radiosta, en
muista kuka sanoi, että Suomessakin kylät olivat aikoinaan tiheitä
keskittymiä, mutta että maanjaot hajottivat kylien rakenteen kun
maata saaneet talonpojat veivät talonsa sirpaloituneiden
maaplänttien tykö.
Euroopassa
kylät ja pienet kaupungit ovat yhä kompakteja kokonaisuuksia.
Maaseudun ja kaupungin raja on selkeä.
Kuvassa
näkyvä Casaresin andalusialaisen pikkukaupunki sijaitsee
Esteponasta luoteeseen, Rondaan menevän tien varrella. Päällisin
puolin tiheä, rinteelle rakennettu kaupunki näyttää harmoniselta
ja esteettisesti kauniilta.
Mutta
oliko tiheään rakentaminen sittenkin pelkästään käytännöllistä,
ei niinkään esteettistä ilmettä tavoittelevaa?
Vuorien
rinteille kannatti rakentaa, koska siellä oli suojassa mereltä
tulevilta rosvoilta. Niin foinikialaiset, roomalaiset kuin
muslimitkin Andalusian rannikolla vetäytyivät rantaviivalta hieman
kauemmaksi, merirosvoilta turvaan. Kerrotaan että Julius Ceasar
kävi Casaresin liepeillä rikkikylvyissä parantelemassa
maksavaivojaan. Ehkä, mutta se on varmaa, että Casaresin kaupungin
rakensivat maurit joskus 1100-luvulla. Arabialaista
”kaupunkisuunnittelua” siis.
Jos
rakennat kaupunkia rinteelle, olisit tyhmä jos jättäisit talojen
väliin viidenkymmenen metrin tyhjän tilan (toisin kuin voi tehdä, tyhmästi tai viisaasti, tasamaalla
suomalaisessa lähiössä). Keskiajalla ei ajettu autolla
supermarkettiin eikä lääkäriasemalle eikä viety pentuja
futisharkkoihin. Kaiken oleellisen piti olla muutaman askeleen
päässä. Niin syntyi tiheään rakennettu kaupunki, jossa ihminen
vietti koko elämänsä.
Casaresissa ihmiset varmaankin joutuivat ja oppivat sietämään toisen ihmisen läheisyyttä.
Suomalaisessa lähiössä saa olla jokseenkin omassa rauhassaan.
Istua pihalla ja kuunnella suihkulähteen solinaa ja ajatella suuria
ajatuksia pienillä aivoillaan. Koiralla vielä pienemmät.
Mitä
kauemmaksi matkustat, sitä lähempänä olet. Mitä
lähemmäksi menet, sitä kauemmaksi pääset.
Tällaisia
viisauksia tulee mieleen. Vastakohtaparissa on jokin juju, mitä ei
sanoilla selitä.
No,
kuuntelen Vivaldia lähiössä, venetsialaista
kaupunkimusiikkia, en siinä mistä kirjoitan, ja kirjoitan mitä
mieleen tulee enkä ajattele sanovani sen enempää kuin sanon,
vaikka luulen tietäväni, että on kahdenlaisia ihmisiä, niitä
jotka istuvat kahviloissa ja niitä jotka eivät istu ja että ne
jotka istuvat, ovat ylivertainen ”luokka” niihin nähden, jotka
eivät istu.
Ollakseni
rehellinen: luin edellisen ajatuksen espanjalaisesta kahvilasta
saamastani sokeripussista.
Sen
esitti Montmartren rinteillä asunut ranskalainen Georges Courteline
1800-luvulla. Ollakseni kohtuullinen laitan pisteen tähän lähelle.
Kyösti Salovaara, 2018. Ohrapelto Naapurilähiössä. |
Kaukio on Suomussalmella, Vartiuksessa ja Pohjois-Pohjanmaan Kyyjärvellä.
VastaaPoistaKyllä, Suomessa voi asua kaupungissa asumatta kaupungissa.
Kun Kuhmo nimettiin kaupungiksi, kaikki siellä ylpistelivät, että nyt ollaankin kaupunkilaisia, vaikka ei ole yhtään liikennevaloa haittana ja että myö ollaanhi Suomen suurin kaupunki (pinta-alalta).
Tykkään noista tiheään asutuista kaupungeista ulkomailla. Suomalainen harvaan asuminen on jotenkin apeaa.
Kouvolassakin on vielä jokivarressa pätkä vanhaa Kouvolankylää, jossa talot ovat vierekkäin, niin että piharakennukset aitaavat pihan ja vastapäätä tien toisella puolen samanlainen asumusrivi. Pellot olivat jossain etäämpänä.
Olisi kiva tietää (mutta lienee mahdotonta selvittää) onko Suomi rakennettu aika harvaksi suomalaisen ihmisen mielentilan vuoksi vai pelkästään siksi, että maata piisaa "tuhlattavaksi".
PoistaJos tämä rakennustapa henkii apeutta, niin kuin sanot, niin on täällä myös kauhean hiljaista, sielläkin missä on katuja ja autoja. Aina kun tulee Espanjasta (esim.) takaisin, vaikka olisi ollut eräänlaisessa lähiössä sielläkin, hämmästyy kuinka hiljaista kotinurkilla on. Puhumattakaan suurkaupungeista, kuten Madridista tai Pariisista Ranskassa, missä elämä kadulta kuuluu ympäri vuorokauden. Siellä ei ole koskaan yksin, siis fyysisesti (henkisesti yksinhän sinänsä voi olla missä tahansa). Voikin olla, että suomalainen kaipaa myös fyysistä yksinoloa.
Pahinta on se, että se fyysinen ja psyykkinen menee yleensä yksiin.
PoistaVaikka kuinka vakuutettaisiin asiantuntijoiden suusta, että on terveellistä vetäytyä jonnekin korpeen viiden kilometrin päähän lähimmästä naapurista, niin uskon, että useimmille juuri tällainen yksinäisyys ei sovi.
Toisten lähellä elämä on kevyempää eikä muista kaivella kaiken aikaa sitä kallisarvoista sisintään. Muista fyysisesti erillään olevalle saattaa tulla jopa jonkinlainen perspektiiviharha. Jos ei masennu, niin luulee liikaa itsestään. Tällaista tapaa perukoissa.
On tietenkin tyytyväisiäkin erakoita, mutta ehkä vähemmistönä.
Fyysinen yksinolo voi olla myös jännittämistä ja luovuttamista. Onko se sitten suomalaista? Läheisyys vie niin paljon voimia, että on mieluummin yksin, kaikella tapaa.
Niinpä - että ovatkohan suomalaiset tässä erilaisia kuin jonkun toisen maan kansalaiset? Ehkä, ehkä ei. Miten elämään vaikuttaa sattumalta se missä asuu, minkälaiseen ympäristöön joutuu ja toisaalta sitten niiden konkreettisetn sattumien summa, joita kaupunkienn suunnittelijat, rakentajat, päättäjät ja yksityiset toimijat kaikkialla saavat aikaiseksi? Miten tästä monimutkaisesta verkosta erottaa ihmisen, edes pinnalta saati sitten sisäisempiä syövereitä. Jommassakummassa iltapäivälehdessä oli iso otsikko syksyn hienoista tv-ohjelmista. Tsekkasin mitä ne ovat - jos suomalaisuus ja yhteisyys on noiden ohjelmien katsomista ja katsomisessa, olen etääntynyt pelottavan pitkälle erakoksi tässä kulttuurissa.
PoistaKai se ympäristö muovaa, ja siirtyy vähitellen myös geeneihin. USA:ssahan on lihavien heimo. Kun ensin on jossain köyhässä ympäristössä lihottu roskaruualla, niin muutamassa sukupolvessa tapahtuu niin, että vauvat syntyvät valmiiksi lihavina, eikä heillä ole enää mahdollisuutta normaalipainoisuuteen.
PoistaOlen taipuvainen uskomaan, että kenestä tahansa sosiaalisessa ympäristössä jossain suurkaupungin auringossa plazalla kasvaneesta tulee ajan mittaan ujo, jos hänet eristetään fyysisesti muista.
Samaa mieltä tv-hiteistä. Ei katsota Kyösti, ollaan mieluummin epäisänmaallisia änkyröitä!
Olen joskus katsonut kokeeksi jonkun pelleilyohjelman, Hyvät ja huonot uutiset, Pitääkö olla huolissaan ja mitä niitä onkaan. Nuoria ihmisiä viedään jollekin paratiisisaarelle "houkutuksille alttiiksi" ja seurataan, ovatko "uskollisia" ja toisia vihitään tuntemattomien kanssa (Ensitreffit alttarilla).
Monissa näistä keskustelu- ja visailuohjelmista hauskuutta yritetään synnyttää viittaamalla toisiin ohjelmiin ja "panelistien" (piti panna tämäkin lainausmerkkeihin) persooniin, ei mihinkään ajankohtaiseen. Köyhää.