[sanan ja valon oikkuja]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Perjantai-iltana
soudettiin lammen keskelle odottamaan kuunpimennystä.
Auringon
laskettua lampea reunustavat puut heijastuivat veden pintaan luonnon kalligrafeina. Kaakkurit olivat vaienneet, lopettaneet
kidutukselta kuulostavan huutelun.
Kuuta
ei näkynyt. Etsittiin sitä myös rannan tuuheiden mättäiden alta.
Koko
juttu alkoi tuntua ”valeuutiselta”.
Kun
yötuuli virisi hentona, veneen laitoja vasten osuvat pienet laineet
liplattivat rauhoittavasti. Liplatusta ei voi kuvailla, se pitää
kuulla paikan päällä.
Valon
ja veden äänen värinä muuttuu sanoiksi.
Kun elämä liplattaa, tiedämme miltä sanat kuulostavat.
Sanotaan
että pätevän taidemaalarin tunnistaa siitä, kuinka hyvin hän
tavoittaa meren ja ylipäänsä veden luonteen maalauksiinsa.
Modernistit eivät edes yritä; he hajottavat ja pilkkovat merenkin
kirkuviksi pisaroiksi.
Veden
maalaaminen saattaa olla vaikeaa sen tähden, ettei vesi ole minkään
väristä. Kun maalaa veden pintaa, täytyy kuvata jotakin muuta,
jotakin mikä heijastuu siihen ylhäältä tai alhaalta. Heijastuminen ja sen heijastumisen
kuva menee pintaa syvemmälle, kertoo muusta kuin vedestä, seesteisen meren tai tyynen lammen pinnasta.
Elämän
liplatustako taiteilija yrittää vangita?
Vaikea
tehtävä, myönnetään.
Vähän sen jälkeen kun
Pablo Picasso oli tavannut Dora Maarin, tunnustetun
valokuvaajan, surrealistin ja upean naisen, jonka kasvoja Picasso
sitten myöhemmin pilkkoi ja raateli maalauksissaan, hän tunnusti
valokuvaajalle, että myös hän oli kokeillut valokuvausta, mutta se
ei ollut häntä varten.
”Eikö?”
Dora Maar kysyi.
”Ei.
Liian ennustamatonta”, Picasso perusteli. ”Toisin kuin
maalaustaide, jossa ohjat ovat taiteilijalla, eikä suinkaan auringon
oikuilla.”
Maar
sanoi, että aurinko on kuin maali. Miten niin, kysyi Picasso.
”Ensin
on työskenneltävä sen asettamien rajojen ja sen oikkujen
ehdoilla”, Maar selitti. ”Harjoittelun myötä niitä oppii
käyttämään hyödykseen. Taiteilija oppii kuulemaan mitä se
tahtoo.”
”Mutta
maaliin voi koskea”, Picasso jatkoi epäilyään. ”Sitä voi
levittää pensselillä ja sormenpäällä.”
”Aurinko
osaa yllättää”, Maar sanoi. ”Se leikkii taiteilijan kanssa. Ja
filmi paljastaa asiat, jotka eivät näy paljaalla silmällä.
Saattaisit nauttia siitä enemmän jos luopuisit kontrollista.”
Kyösti Salovaara, 2018. |
Valo
paljastaa elämän ja olevaisen. Taiteilijan viiva ja kankaalle
maalattu väri paljastavat vähän tai enemmän sekä elämästä että pensseliä
kontrolloivasta taiteilijasta, ihmisestä.
Liplatus
syntyy vasta kun pienet laineet osuvat johonkin, veneeseen tai
rantakiveen.
Valokuva
syntyy vasta kun valo osuu kameran objektiiviin, valoa kuvaksi
muuttavaan filmiin tai kennoon.
Lauseet
syntyvät vasta kun elämä koskettaa tarkkailijaa, samalla tavalla
kuin laineet veneen kylkeä.
Pinnalta
tuntuu, että sanat ovat täysin kirjoittajan hallussa, hän
kontrolloi, tietää miten sana kirjoitetaan ja luulee tietävänsä
mitä se tarkoittaa.
Luulee
tietävänsä mitä sana tarkoittaa.
Mutta
kenties kirjoittaja yliarvioi itsensä, kykynsä eikä huomaa pienten
laineiden liplatusta.
Kun
nyt sattumalta luen Roland Barthesista (Laurent Binet:
Kuka murhasi Roland Barthesin? Gummerus, 2017.), niin…
Barthes osoitti että kirjallisessa teoksessa (ainakin J.F. Kahnin
mukaan) on kolme tasoa: kieli, tyyli ja kirjoitus. Tyyliä
kontrolloidaan, ja "kirjoitus, kuten Barthes sanoi, on laajassa mielessä poliittista, toisin sanoen kirjoituksen kautta ilmenee kirjailijan tiedostamattakin se, mitä hän on sosiaalisesti, kulttuurisesti, alkuperältään, yhteiskuntaluokaltaan, ympäröivän yhteiskunnan edustajana... ja vaikka hän joskus kirjoittaisi jotain itsestään selvää - vaikkapa Racine näytelmässään: 'Vetäytykäämme huoneisiimme' siis jonkun yhdentekevän lauseen - sepä ei ole yhdentekevä, väittää Barthes. Vaikka pitäisi lausetta itsestään selvänä, se on epäilyttävä, pinnan alla piilee jotain, mikä sen kautta tulee esiin."
Damien
Lecarpentier puolestaan sanoo teoksessa 1900-luvun
ranskalainen yhteiskuntateoria (Gaudeamus, 2015), että Barthes
vastusti kirjallista realismia, joka pyrki kuvaamaan sitä, miten
asiat maailmassa todella ovat, koska ei ole olemassa realistista
kirjoitusta, joka voisi raportoida puolueettomasti tosiasiat. ”Kaikki
kirjoitus kantaa mukanaan kulttuurikoodeja, joiden alaisuudessa se on
tuotettu - se on tehty niistä… olemme kielen vankeja.
Barthesin mukaan emme voi koskaan tuntea todellisuutta itsessään,
koska voimme tavoittaa sen vain omien kulttuurikaavojemme ja
-koodiemme kautta.”
Picasso
tuskastui, kun valokuvaajan piti alistua auringon valon oikuille. Hän
käytti pensseliä ja sormenpäitä kontrolloidakseen maailman
tauluihinsa, mutta mitä siitä lopulta syntyi? Liplatuksen värit
mutta ei ääntä? Menettikö Picasso todellisuuden käyttäessään kontrolloivaa penseliään todellisuutta kuvatessaan?
Pitääkö
meidän myöntää, että kirjoittaessammekin altistumme
tiedostamattomille todellisuuden oikuille, koska emme tiedä mitä
sanat kaikkineen tarkoittavat?
Sitä
ajattelee (toivoo) valitsevansa parhaiten tähän sopivat sanat.
”Kukaan
proosakirjailija, kaikkein terävä-älyisinkään, ei täysin
tiedä mitä aikoo sanoa”, totesi Jean-Paul Sartre kirjassaan
Mitä kirjallisuus on? (Otava, 1967, 1976.) ”Hän sanoo
liikaa tai liian vähän, jokainen lause on vedonlyönti, tietoinen
riski; mitä enemmän haparoi, sitä oudommaksi sana muuttuu; niin
kuin Valéry on osoittanut, kukaan ei voi ymmärtää sanaa loppuun
saakka. Näin jokaista sanaa käytetään samanaikaisesti sekä sen
kirkkaan ja sosiaalisen merkityksen että jonkin hämärän
kaikupohjan, sanoisin melkein: sen ulkonäön vuoksi.”
Mutta
onko sanoilla ulkonäkö? Tyyli? Edes filosofisesti? Jos on, mitä
luonto ”piirtää” veden pintaan antaessaan itsensä heijastua
muiden nähtäväksi?
Ja!
Jos
kirjoittaja ei tiedä mitä sanat perimmiltään tarkoittavat, kuinka
lukija tietäisi sen paremmin? Epätietoisuus on yhteinen, mutta
silti aivan yksilöllinen ja erilainen. Sanat (melkein kaikki sanat) liittävät
kirjoittajan ja lukijan yhteiseen kokemukseen, josta kumpikaan ei
tiedä mitä se lopulta tarkoittaa eikä semminkään sitä mitä
toinen tarkoitti: toinen valitessaan sanan ja toinen yrittäessään
lukea sen.
Todellisuus
on olemassa, mutta mistä sen löytää?
Pienet
laineet liplattavat veneen kupeessa. Puut heijastuvat veteen kuin
tarkoitusta julistaen. Joku ”suuri” piirtää kalligraafeja,
mutta emme tiedä ketä varten. Onko kaikki sattumaa vai hyvin
tarkasti valittua?
Sanoja
on paljon, mutta vielä enemmän tarvitaan.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti