[ja
unohtamisen harmillinen
”ihanuus”]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Hyviin
tapoihin ei kuulu aloittaa kirjoitusta kysymyksellä.
Aloitan
kuitenkin.
Mitä muistamme kun me muistamme?
Tähän
lisään rinnalle kysymyksen: Mitä me tiedämme kun tiedämme?
Mutta koska haluan panna paremmaksi, heitän point blank inhorealistisen kysymyksen: Mitä muka tiedämme kun me muka tiedämme jotakin?
Puutarhuri kertoi radiossa, että viime kesänä ei
tarvinnut vetää kasteluletkuja Helsingin kaupungin puutarhoihin, koska satoi
koko ajan.
Entäpä
viisi vuotta sitten? Millainen kesä silloin oli? Tai muistatko miten
aurinko paistoi kesällä 1994? Entä elokuun yhdeksäntenä vuonna
1978?
Kuluvaa kesää päivitellessä muistan, että ensi viikolla tai seuraavalla
tervapääskyt lentävät Suomesta pois.
Viime
kesänäkin muistin, mutta oliko silloin Suomessa tervapääskyjä
juuri lainkaan?
Jaakonpäivänä
Aloma Rodríguez pohdiskeli El País-lehdessä, miksi ihminen
muistaa hyvin missä paikassa ja millaisessa asussa ja millaisessa
tunnelmassa hän luki jotakin tiettyä romaania, mutta ei muista paljoakaan lukemastaan, siitä millainen juoni kirjassa oli ja
millaisia ihmisiä sen ympärille oli punottu.
Rodríguez
lainasi jutussaan amerikkalaisia lehtiä ja muistamisesta tehtyjä
tutkimuksia. Hän päätyi ajatukseen, että lukeminen on
eräänlaista narsismia: se kertoo meille myöhemmin millaisia ihmisiä olimme,
kun löysimme jonkun tekstin luettavaksi. Usein muistamme fyysisen suhteemme
teokseen, mutta emme muista mitä kirjassa oikeastaan kerrottiin.
Muistamisen,
tai pikemminkin unohtamisen ongelma on siinä, että luettua pitäisi
palauttaa yhä uudestaan mieleen ensimmäisen vuorokauden aikana, jotta siitä jäisi pysyvä jälki
aivoihin. Ja kuinka moni meistä tekee tuota ”palauttamista”
luettuaan kaunokirjallisen teoksen? Jos haluat muistaa mitä olet
lukenut, mieti sitä yhä uudestaan nimenomaan sillä hetkellä kun olet
unohtamassa sen.
Rodríguezin
jutussa oli mielenkiintoinen havainto tv-sarjojen katsomisesta. On
huomattu, että ne jotka katsovat jotakin sarjaa vaikkapa kerran
viikossa, muistavat siitä enemmän kuin ne, jotka katsovat sen
(jostakin lähteestä) pötköön vaikkapa yhden päivän aikana.
Väitetään,
että kaunokirjallisuus opettaa lukijansa empaattiseksi, ymmärtämään
toisia ihmisiä.
Miten
se on mahdollista, jos ihminen unohtaa useimmiten lukemansa 24 tunnin
sisällä? Narsismi toki lukemalla vahvistuu, kuten edellä
todettiin.
Ilmainen
ei tietenkään ole ilmaista, mutta leikitään että on.
The
Guardian-lehti haastatteli muutama päivä sitten israelilaista
historiantutkijaa Yuval Noah Hararia,
joka on noussut tiedettä popularisoivien kirjoittajien huipulle parilla kirjallaan, joista ensimmäinen käsitteli ihmisen
menneisyyttä ja toinen tulevaisuutta. Kolmas, nykyhetkeen paneutuva
teos on juuri ilmestymässä.
Haastattelussa
Harari kritisoi kuvitelmaamme, että olemme vapaita yksilöitä ja
sanoi, että ilmainen tiedonvälitys on erittäin vaarallista. Hänen
mielestään ihmiset kuvittelevat ajattelevansa ja tuntevansa
pelkästään oman sisäisen mielensä ehdoilla, vaikka
nykymaailmassa ajatukset ja tunteet tulevat manipulointikoneiston
kautta ulkoapäin. Koneisto tietää mitä sinun tulee ajatella. Ihminen luulee ajattelevansa, vaikka ei
ajattele vaan toistaa muualla ajateltua.
Siksi
ilmainen media on Hararin mielestä vaarallista; se on vastuutonta
manipuloidessaan miljoonien mieltä. Media, varsinkin ilmainen media
pyrkii vain herättämään huomiota totuudesta välittämättä.
”Me maksamme mielellämme laadukkaista vaatteista, ruoasta ja
autoista”, Harari totesi ja kysyi: ”Miksi emme halua maksaa laadukkaasta
informaatiosta?”
Tuttua
puhetta, eikö vaan?
Ironia
on siinä, että haastattelu julkaistiin ”ilmaisessa”
laatulehdessä, sillä Guardianilla ei ole (verkossa) maksumuuria, ja taatusti lehti on laadukkaampi kuin esimerkiksi
Helsingin Sanomat.
Toki
säätiön julkaisemalla Guardianilla on taloudellisia vaikeuksia.
Lehti kertookin nettisivuillaan, että 800 000 lukijaa tukee sitä
vapaaehtoisesti. Minäkin tuen muutamalla kympillä vuosittain, koska
ilmaisen käyttämisestä tulee huono omatunto. Se johtuu
siitä, että tietää ettei mikään ole lopulta ilmaista.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Onko
maailma siis muuttunut? Onko nykyihminen jotenkin eri tavalla
ulkopuolisen manipulaation kohteena kuin aikaisemmin? Mitä
manipulaatiota papit ja paavin lähettiläät kirkoissa aikoinaan
harjoittivat?
Umberto
Eco sanoo Laurent Binetin romaanissa Kuka murhasi
Roland Barthesin? että "Ateenan kaupunkivaltiossa oli kolme
tukipilaria: gymnaasi, teatteri ja retoriikkakoulu.
Viihdeyhteiskunnassamme on yhä merkkejä tästä kolmijaosta, sehän
nostaa julkimoiksi kolmenlaisia ihmisiä: urheilijoita, näyttelijöitä
(tai laulajia, antiikin teatterissa se oli yksi ja sama) ja
poliitikkoja.”
Econ
mukaan kolmas kategoria on tähan asti ollut kaikkein vahvin, koska se edellyttää
kaikkein tehokkaimman aseen eli kielen hallintaa. Ja kielen hallinta
on aina ollut politiikan keskeinen haaste, Eco jatkaa, myös jo
feodaaliaikana. Niinpä Machiavelli ”selittää ruhtinaalle, että
ihmisiä ei hallita voimalla vaan pelolla, eikä se ole sama asia:
pelko syntyy siitä, kun puheella hallitaan voimaa. Allora, se
joka osaa puhua, kykenee herättämään pelkoa ja rakkautta ja on
käytännössä maailman valtias!”
Pelon
herättäjä on maailman valtias!
Ilmainen
ja maksettu media kipittävät usein rinnakkain kuin kaksi pässiä saman tolppaan kiinnitettyinä.
Niiden väliltä on vaikea etsiä vastakohtaisuutta, erimielisyyttä
Yle
julkaisi kyselytutkimuksen muovipusseista.
Siinä
37 % suomalaisista halusi kieltää muovipussit kaupan kassoilta.
Ihmiset
olivat ilmeisesti pelästyneet kuvia, joissa muovijätteiden pyörre
kiertää valtamerellä itseään kuin hirvittävä uudenlainen
roskaversumi.
Tosiasiassa
Suomessa muovipussit eivät päädy mereen, vaan kierrätykseen tai
polttolaitokseen (vantaalaiset saavat ”ilmaista” energiaa). Mutta
pelästytetty ihminen ei osaa ajatella asioiden mittakaavaa, ei suhteuttaa määriä todellisuuteen eikä miettiä
omaa käyttäytymistään suhteessa globaaliin käyttäytymiseen.
Tanskalaisen
tutkimuksen mukaan kangaskassia pitää käyttää kauppakassina 7000
kertaa ennen kuin se on ekologisempi valinta kuin kerran käytetty
muovikassi. Jos käyt kaupassa kolme kertaa viikossa, niin vasta 45 vuoden
päästä alat ”suojella” luontoa kangaskassillasi. Onkohan se
ehjä vielä silloin? Kuinka monta kertaa pesit sen 45 vuoden aikana ja tuhlasit energiaa?
Ylen
tutkimuksessa hätkähdytti eniten ihmisten asenne: kielletään
muilta se mitä itse emme halua! Tällä ei ole mitään tekemistä
järjen tai järkevyyden kanssa.
Kielletään
se mitä en itse pidä tärkeänä. Kielletään sitä mitä itse
paheksun. Kielletään se mistä en itse välitä.
Kielletään
muut kuin Minä!
Sikoruokapönttö
sijaitsi "keskipihan" reunalla, roskalaatikon vieressä. 32 asunnon
puutaloyhteisössä Kotkan saarella, Museokadulla Sapokan äärellä, puutalojen välissä molemmilla ”keskipihoilla” oli oma sikoruokapönttönsä ja roskalaatikkonsa.
Sikoruokapönttö
oli peltitynnyri ja siinä oli jonkilainen kansi, ei kovin tiivis.
Pönttöön kaadettiin ruoantähteet semmoisenaan. Vieressä olevan
lautarakenteisen roskalaatikon kansi oli yhtä harva. Lautojen
välistä pilkotti roskikseen kannettuja tavaroita.
Sikoruokapöntön
ja roskalaatikon (josta löytyi ”aarteita”) vierellä ja äärellä
lapset viettivät paljon aikaa, me pojat 50-luvulla. Siellä näki
rottia ja matoja ja valkoisia toukkia ja ties mitä. Sikoruokapöntön
kansi piti avata, jotta pääsi kauhistumaan: Hyiiii! Haju kestettiin miehekkäästi. Ja kun silmäluomeen sitten ilmestyi näärännäppy, äiti tivasi vihaisesti: ”Olitsiä taas
leikkimäs roskalaatikol?”
Sikoruokapöntöt
tyhjennettiin kun ne olivat täynnä liejuisen limaista ”sapuskaa”.
Ne kuljetettiin hevosen vetämillä kärryillä kunnalliskodin
sikalaan.
Muistanko muka oikein? Oliko kunnalliskodissa sikala?
Viisikymmentäluvun meininki haisi pahalta.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti