[sivistyksen
pinnalliset syöverit]
Kyösti Salovaara, 2018. Julkisin varoin rakennettu Finlandia-talo. Alvar Aallon suorat viivat. |
Kulttuuri
on tapoja.
Mitä
muuta se on?
Rakennusten
seiniä? Kirjojen lehtiä? Nuotteja ja maalauksia? Pintaa vai jopa
sisältöä? Jos sisältöä, mitä se sitten on? Kuvia ja
kertomuksia maailmasta, monia kuvia, monia sanoja, monia viivoja? Pallon liikettä vihreällä nurmikolla?
Pinnan
näkee paremmin kuin sisällön.
Ehkä
muuta ei olekaan, vaikka haluamme kuvitella, että on. Siksi toivomme että
sivistys on muutakin kuin tapoja ja pintoja.
Toinen
menee pubiin oluelle, toinen hyvin pukeutuneena oopperaan.
Ensimmäinen
maksaa omasta pussistaan ilonsa (ja surunsa), toiselle tarjotaan
verovaroilla subventoitu pääsylippu. Edellinen ilmentää
yhteiskunnassa vallitsevia tapoja, jälkimmäinen unelmaa
sivistyksestä.
Edellisen
ja jälkimmäisen käyttäytymistä ei kuitenkaan voi irrottaa
toisistaan. Molemmat tarvitaan jotta toinenkin olisi.
Jos
olisi höyhen, voisi leijailla maiseman yli ja tarkkailla tilannetta.
Nyt
täytyy painaa maata raskain askelin. Sammakkoperspektiivistä kaikki
näyttää suuremmalta kuin taivaalta katsoen.
Kun
nousee Eduskuntatalon graniittiportaat ylös ja kääntyy, näkee
edessään suomalaisen plaza mayorin. Vasemmalla on
laatikkomainen musiikkitalo, edessä kohta valmistuva pompöösi
kirjasto ja oikealla suippenevaa hangaaria muistuttuva nykytaiteen museo Kiasma. Musiikin,
kirjallisuuden ja maalaustaiteen taianomainen kehä, taiteiden ja
sivistyksen pinta.
Selkäsi
takana on parlamentti, kansanvallan dynaaminen ikoni, ei siis kiveen
hakattu vaikka kivestä rakennettu. Kirjaston ja Kiasman välissä
kurkkii kuokkavieraana Sanoman lasitalo. Se sopii hyvin vallan ja
kulttuurin aukiolle, onhan se itsekin sekä kulttuurilaitos että
vallankäyttäjä. Lasisten ikkunoiden läpi on helppo tarkkailla
plaza mayorin kulttuurin ja vallankäytön voimavirtoja.
Espanjalaisissa
kaupungeissa, kuten Madridissa, Palmassa ja Salamancassa vanha plaza
mayor on rakennustaiteellinen helmi, elegantti ja harmoninen,
elämää ja historiaa pursuva. Helsingissä se on moderni sekasotku,
jonka läpi soljuu Mannerheimintien liikenne.
Sivistystä
ja arkipäivää samassa paketissa. Vanhempi vallan ja kulttuurin aukio sijaitsee Helsingissä toisaalla.
Eurooppalainen
sivistys luisuu, sanoi ja kirjoitti Aleksis Salusjärvi Ylen
kolumnissa elokuun kuudentena. Vain Saksassa ja Ruotsissa tajutaan,
että kulttuuri tarvitsee lisää rahaa, ja että nimenomaan digitaaliseen
kulttuurin kannattaa satsata.
Jotta
joku ”luisuisi”, tarvitaan alamäki.
Salusjärven
mielestä useimmat valtiot ovat heittäneet kulttuurin alamäkeen,
vaikka Suomessakin kulttuuri saa julkista tukea noin miljardin joka
vuosi. Enemmänkö tarvittaisiin?
Salusjärvi
– päätoimittaja, kriitikko, kulttuurivaikuttaja – totesi, että
Saksassa ja Ruotsissa ”kulttuuri nähdään bisnestä suurempana
kokonaisuutena. Rahoituksen kasvulla pyritään ennen kaikkea
huomioimaan vähemmistöjä ja lisäämään yhdenvertaisuutta.
Molempia maita on helppo ihailla: ne satsaavat tuntuvasti alalle,
joka paitsi maksanee itsensä takaisin, myös vähentää
eriarvoistumista.”
Realismia
vai toiveajattelua, Aleksis?
Miten oopperan tai klassisen musiikin tukeminen verovaroilla vähentää
eriarvoistumista? Kun nuoriso ei kohta lue lainkaan
kaunokirjallisuutta, lisääkö yhdenvertaisuutta (ja sivistystä)
se, että uudessa kirjastossa pelataan enemmän videopelejä kuin
luetaan kirjoja?
Suomi
on teattereiden maa. Katsomot täyttyvät ”eläkeläismummoista”.
Tässä mielessä julkinen tuki korkeakulttuurille lisää
demokratiaa, yhdenvertaisuutta. Mutta vähentääkö se
eriarvoisuutta?
Pitäisikö
pubiin askeltavaa keski-ikäistä ja vähän vanhempaakin miestä
tukea julkisin varoin samalla periaatteella kuin teatteriin ja
oopperaan menevää eläkeläistätiä? Jos ei pitäisi, niin miksi
ei?
Kyösti Salovaara, 2018. Internationalistinen KTP kiittää fanikatsomoa. |
Kävin
viime viikolla Kotkassa katsomassa futismatsia. Divaripelissä
kotkalainen KTP voitti jännittävässä ottelussa helsinkiläisen
HIFK:n. Peli oli kohtuullisen taitavaa, elävää ja yritteliästä,
molemmin puolin.
Toisella
sarjatasolla pelaavan KTP:n joukkueessa on mm. tämmöisiä nimiä:
Mello, Silva, Coubronne, Celik, Vilaboa,
Watson-Siriboe, Osei ja James.
Jalkapallo
on maailman suosituin urheilulaji. Tie Euroopan huippujoukkueisiin on
pitkä ja kivinen, ja sinne pääsy edellyttää valtavaa lahjakkuutta,
ahkeruutta ja kenties myös onnea. Kummallista on että
eurooppalaisessa marginaalissa pelaavaan kotkalaiseen
jalkapallojoukkueeseen on riittänyt ammatikseen pelaavia miehiä
jopa Espanjasta, Brasiliasta ja Ranskasta.
Jalkapallojoukkue
ei pelaa pääsääntöisesti yhteiskunnan tuella. Kotkassa divaripeliäkin käy
katsomassa yli 2000 katsojaa. Sekään ei ole kannattavaa bisnestä, mutta
miksi teatteri tai ooppera ei pysty toimimaan ”kannattavasti”,
vaikka se esittelee koko ajan sekä suomalaisia että kansainvälisiä
huipputaiteilijoita? Vai pitäiskö tyytyä maakuntatason kykyihin?
Jalkapalloilijan
– tai minkä tahansa urheilijan - ”taso” mitataan joka päivä.
Hän saa sen palkan minkä ansaitsee – hieman ilkeän kyynisesti
sanoen.
Miten
kirjailija, viulisti, taidemaalari ja oopperalaulaja tulisi
hinnoitella?
Hesarissa
kerrottiin, että suuret musiikkifestivaalit toimivat nykyään
yrityspohjalla. Liput viikonlopun festivaaleille (Flow,
Ruisrock, Weekend) maksavat noin 170-210 euroa, vaikka festivaalit saavat jonkin verran julkista tukea. Jos päättelen
oikein, niin melko nuori yleisö maksaa noin kalliita lippuja
päästäkseen konserttiin. Sitä vastoin varakas vähemmistö
olettaa saavansa runsaasti julkista tukea mennessään oopperaan tai klassisen
musiikin konserttiin.
Miten
”köyhillä” on varaa tukea ”varakkaita? Ja samalla maksaa
omasta pussistaan se ”taide” ja ”sivistys” josta pitävät?
Yhteiskunnallisessa
keskustelussa puhutaan paljon ja epämääräisesti ”tasa-arvosta”
ja ”eriarvoistumisesta”, miettimättä sen enempää mitä
termeillä tarkoitetaan.
Mahdollisuuksien
tasa-arvo on sitä vastoin konkreettinen asia. Esimerkiksi peruskoulu luo pohjaa mahdollisuuksien
tasa-arvolle, mutta se ei takaa kenellekään aineellista tasa-arvoa,
ei kai edes sivityksellistä tasa-arvoa.
”Jos
mahdollisuuksien tasa-arvossa on kyse yhtä lahjakkaiden ihmisten
tasa-arvosta”, Ruurik Holm miettii kirjassaan Yksilönvapaus
(- tulevaisuuden hyvintointivaltion peruskivi), ”yhtä
lahjakas viulusti ja virkamies ovat oikeutettuja yhtäläisiin
mahdollisuuksiin.”
Kunpa tuon voisikin jotenkin mitata… mutta ehkä todellisuus mittaa sen
”kovalla” tavalla.
”Useimmissa
yhteiskunnissa virkamiehen tehtäviä on tarjolla lahjakkaille
virkamiehille enemmän kuin viulistin tehtäviä yhtä lahjakkaille
viulusteille”, Holm toteaa. ”Mahdollisuudet riippuvat pitkälti
erilaisten taitojen yhteiskunnallisesta kysynnästä.” On helpompi
tasata tuloeroja kuin rakentaa yhteiskunta, jossa jokainen voisi
toteuttaa tasa-arvoisesti omaa lahjakkuuspotentiaaliaan. ”Ihmisillä
voi olla taitoja, joille ei yksinkertaisesti löydy järkevästi
laajamittaista kysyntää edes julkisesti tuettuna.”
Ranskalaisen
jalkapalloilijan on helpompi pelata ammattikseen jopa Suomessa kuin
samantasoisen ranskalaisen viulistin ylipäänsä saada elantonsa
viulua soittamalla. Se johtuu yhteiskunnallisesta kysynnästä, tässä
tapauksessa globaalista kysynnästä.
Suomalaiset
yleisurheilijat eivät pärjänneet Berliinissä. Nyt vaaditaan
rakenteiden muuttamista ja lisää rahaa urheilijan pussiin. Mutta
mitä jos ongelmana onkin yksilön lahjakkuuspotentiaalin
rajallisuus? Nythän se mitattiin globaalilla asteikolla senteillä ja sekunteilla.
Kyösti Salovaara, 2018. Helsinkiläinen uusi "plaza mayor": musiikin, sanan, kuvan ja vallan aukio. |
Kuinka
moni kaunokirjallisuutta kirjoittava kirjailija elää pelkästään
kirjojensa tuotolla Suomessa?
Ei
kovin moni. Entä muualla? Ei kovin moni sielläkään.
Tästä
huolimatta kirjoja julkaistaan meillä ja muulla enemmän kuin
koskaan. Tai melkein enemmän. Jonkinlaista luisua on nähtävissä
genretasolla – meillä ja muualla.
Onko
tämä kultuurin ongelma vai yhteiskunnan ongelma? Onko kysymys
pahasta tahdosta, sivistystahdon puutteesta vai pelkästään elämän
normaalista dynamiikasta, jolla ei ole mitään tekemistä
markkinatalouden eikä hyvinvointivaltion rakenteen kanssa?
Onko
kulttuuri muna vai kana? Vai pelkästään tyhmä kysymys edellisellä tavalla
esitettynä?
Ehkä,
ehkäpä… toisenlaisessa yhteiskunnassa kirjoja kirjoitettaisiin ja
viulua soitettaisiin ainoastaan huvikseen, itseään ilmaistaakseen
eikä lainkaan ammattimaisesti, ansaintamielessä.
Näin
ainakin haaveili Karl Marx, joka sanoi että kommunistinen
yhteiskunta hävittää kapitalismin työnjaon synnyttämät ammatilliset roolit: ”Joka tapauksessa kommunistinen
yhteiskuntajärjestys poistaa taiteilijan alistumisen
nurkkakuntaiseen ja kansalliseen rajoittuneisuuteen, joka kokonaan
aiheutuu työnjaosta, samoin kuin taiteilijan sulkeutumisen jonkin
taidelajin piiriin, jolloin hän esiintyy pelkkänä taidemaalarina,
kuvanveistäjänä jne., niin että jo pelkkä hänen ammattinsa nimi
riittää ilmaisemaan hänen ammattikehityksensä rajoittuneisuutta
ja hänen riippuvuuttaan työnjaosta. Kommunistisessa yhteiskunnassa
ei ole taidemaalareita vaan pelkkiä ihmisiä, jotka muun ohessa
harjoittavat maalaustaidetta.”
Marxin
ajatus vuosien takaa saattaisi viedä keskustelun taiteilijan asemasta ja kulttuurin tukemisesta uudelle polulle.
Kenties
Marx oli utopisti ja haaveilija, ja hän maalasi illuusion
yhteiskunnasta jollaista ei voi olla olemassa, mutta edellä
lainattu, melkein anarkistinen unelma kuulostaa raikkaalta aikamme
työsuhde-eduista keskittyvään taidepuheeseen verratessa.
”Kirjailijan
täytyy ansaita voidakseen pysyä hengissä ja kirjoittaa”, Marx
sanoi, ”mutta hän ei missään tapauksessa saa pysyä hengissä ja
kirjoittaa ansaitakseen.”
Kyösti Salovaara, 2016. Yksityisen ja yhteisen rahan synteesi, Guggenheim Bilbaossa. Frank Gehryn leikittelevät muodot. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti