[esseisti
vaatii, esseisti valittaa]
Kyösti Salovaara, 2019. Sivuhuomautus: Mihin omena, brandylasi ja espressokuppi nyt laitetaan? |
Olemme
Suomi!
Hieno
maa, hieno kansa, hieno luonto.
Olemme
onnellisia. Meitä ei pelota.
Puhumme
rehellisesti, suoraan. Emme parjaa selän takana.
Osaamme
lukea ja laskea. Joka ei lue, se tavaa. Joka ei tiedä mitä
prosenttilasku tarkoittaa, viskaa kritiikkiä puhtaalla tunteella. Parempi sinne päin kuin ei minnekään.
Meitä
ei lahjota. Meihin ei tekopyhä saarnaaminen pure, paitsi silloin kun meidän
pitäisi tehdä niin kuin saarnaamme.
Maailma sätkii hyppysissämme. Olemme Suomi, hieno maa ja kansa.
Ruuneperit
puhuvat ja leipovat sanoista torttuja.
Tällaistakin
tulee mieleen helmikuussa.
Asioihin
pitää suhtautua vakavasti. Pelleily pois.
”Antti
Nylén kirjoittaa tuttuun tapaansa ärhäkästi ja suorasanaisesti”
tiivistää Outi Hytönen Parnassossa (1/2019) arvostelunsa
Antti Nylénin kirjailijatarinasta, monologista Häviö
(Kosmos, 2018.) ”Hän vaatii taiteilijoille säännöllistä
palkkatuloa.”
Hytönen
juoksee Nylénin piirtämällä polulla alamäkeä, ei kyseenalaista vaatimusta
taiteilijapalkasta. Päinvastoin: ”Tärkeä puheenvuoro on
herättänyt harmillisen vähän huomiota”.
Hytönen
uskoo Nyléniä, joka väittää että taiteen käy huonosti ilman
kestävää rahoitusta. Kirjailijan ammattia ei kuulemma valita, vaan
siihen päädytään. Niinpä kirjailija on syyntakeeton vaatiessaan
itselleen säännöllistä palkkaa, vaikka ei saisikaan juttujaan
kaupaksi.
Nylén
ei saa huomiota?
Samassa
lehdessä (karunpehmeä) Juha Seppälä kertoo
näytelmäkirjailijasta, jonka täytyi tarjoilla baarissa
taiteilijatovereilleen. Se hävetti. Se oli kauhistus; se että
taiteilija joutuu samaan asemaan kuin kuka tahansa palkkatyöläinen
ja vieläpä muiden nähden!
Niinpä
Häviö on Seppälän mielestä viime vuoden paras tietokirja,
”sen sanoma on painava”. Seppälä kiukuttelee Nylénin tukena:
hyvinvointivaltio ei ole tuonnut parannusta vähälevikkistä
kirjallisuutta kirjoittavan kirjailijan elämään.
Olisiko
pitänyt? Missä määriteltiin, että hyvinvointivaltio
rakennetaan taideprojektiksi?
Huomiotta
jäänyt Nylén saa Parnasson ykkösnumerossa vielä kolmannenkin
puolustajan. Tuo kirjoittaja ei tyydy vaatimaan taiteilijapalkkaa
vaan perustuloa, koska se vapauttaa tulonsaajan kaikesta vastuusta ja
velvollisuudesta.
Hyvinvointivaltio
taitaakin olla anarkistin toiveuni? (Maksajaa etsitään Torifiissä.)
Sanotaan
mitä sanotaan. Kirjoitetaan mitä kirjoitetaan. Ollaan kuin ei
oltaisikaan.
Netistä
löytyy Nylénin teosta ja Nyléniä käsitteleviä juttuja enemmän
kuin ahkera ehtii lukea. Huomiota on piisannut.
Taika
Dahlbom
haastatteli 23.10.2018 Helsingin Sanomissa Nyléniä näyttävästi,
palstatilaa säästämättä. Nylén sai purkaa mieltä kansakunnan parhaalla mediapaikalla. ”Taide
on perustuotantoa kuin maanviljely. Paitsi sillä erotuksella, että
maataloustuotteet voisi ostaa tarvittaessa kaikki ulkomailta.
Suomalaista kirjallisuutta ei voi ostaa ulkomailta”, Nylén
sanoo. Samaan
aikaan
Juha
Sipilä
puhuu pokkana sosiaaliturvan leikkauksista,
senkin bisnespaskapuhuja.
Esseisti ei megalomaniassaan huomaa, että kansalainen ei tule toimeen ilman sapuskaa, mutta esseet voi hyvinkin jättää lukematta.
Itse asiassa Nylén ei muusta puhukaan kuin rahasta. Mutta hän onkin parempi
ihminen kuin insinööri tai Juha Seppälän kauhistelema tarjoilija.
Vähälevikkisen esseistiikan harjoittaja ei vaadi kaikille perustuloa vaan itselleen taiteilijapalkkaa, joka ei ole sosiaaliturvaa vaan palkkio taiteilijalle epäkaupallisesta taiteesta.
Taide on taide on taide: siis rahaa!
Marraskuun
17. päivänä Nylén sai lisää huomiota Hesarissa, kun Oskari
Onninen arvosteli Häviön. Kritiikki oli myönteinen,
mutta sisälsi (sentään) muutamia piikkejä. Nykykapitalismin ja
oikeistohallituksen syyttäminen taiteilijan huonosta asemasta ei ole
”erityisen eleganttia saati uutta”, Onninen kirjoitti.
Juttunsa
lopulla Oskari Onninen lainasi Häviötä: ”Jos todella
tuntuu siltä, ettei samasta jyvähinkalosta riitä ammennettavaa
sekä taiteilijoille että poliisille, annettakoon poliiseille
vähemmän. Nyt on taiteilijoiden vuoro!”
Onnisen
vastaveto oli hieman arvoituksellinen: ”Oliko väkivaltaisesti
sanottu? Jos, niin kannattaa pysähtyä miettimään, miksi tällainen
tunne heräsi.”
Tänään,
kun eduskunnassa pohditaan, että pitääkö laitokseen päätyneen
ikäihmisen hoivaamiseen käyttää 0,5:n ihmisen käsiä vai 0,7:n,
Nylénin narsistinen jurputus kuulostaa turhanpäiväiseltä, vaikka
toisaalta virkistää.
Kirjoittaako
0,5:n henkilötyöpäivän esseisisti huonommin kuin 0,7:n?
Kyösti Salovaara, 2019. |
Ymmärrän
toki yskän.
En ajattele, että taiteen pitää olla läpeensä kaupallisesti
kannattavaa; että vain bestsellerkirjailijalla on oikeus kutsua itseään kirjailijaksi. Luulen ymmärtäväni esseistin tuskan:
kunpa joku maksaisi minulle (hänelle) kirjoittamisesta.
Vähälevikkinen
kirjallisuus saattaa olla pitkän päälle yhteiskunnalle tärkeämpää
kuin suurilevikkinen, mutta siitä ei seuraa, että paljon luettu
kirjallisuus olisi turhanaikaista ja mitätöntä.
Suurin
osa maailman kirjailijoista tekee muutakin työtä kuin kirjoittaa.
Miksi
Nylén ei mene palkkatyöhön?
Jos
yhteiskunta maksaisi hänelle taiteilijapalkkaa, antaisiko hän
juttunsa ”ilmaiseksi” yhteiseen käyttöön? Niinhän
palkkatyössä toimitaan: tehdään työtä palkanmaksajalle, ja se
mitä syntyy, kuuluu työnantajalle.
Uskon
vilpittömästi, että Nylén on parempi kirjoittaja kuin tarjoilija,
mutta voiko ammatinvalinnan perustaa siihen missä on
parhaimmillaan? Kuinka monelle se onnistuu?
Jos
esseistille pitää maksaa kuukausipalkkaa siitä, että hän
kirjoittaa hyviä esseitä, joita vain harvat lukevat, eikö myös pikajuoksijalle, joka pinkoo satasen kymmeneen sekuntiin, mutta ei halua periaatesyistä osallistua yhteenkään urheilukilpailuun viihdyttäkseen yleisöä, tulisi maksaa kuukausipalkkaa?
Tämmöinen
maailma, tämmöinen yhteiskunta, tämmöinen Suomi harmittaa
taiteilijaa.
”Jos
mahdollisuuksien tasa-arvossa on kyse yhtä lahjakkaiden ihmisten
tasa-arvosta, yhtä lahjakas viulusti ja virkamies ovat oikeutettuja
yhtäläisiin mahdollisuuksiin”, pohtii Ruurik Holm tasa-arvoa
teoksessaan Yksilönvapaus (Into, 2017).
Ongelma
on siinä, että useimmissa yhteiskunnissa virkamiehille on tarjolla
enemmän töitä kuin viulisteille. ”Mahdollisuudet riippuvat
pitkälti erilaisten taitojen yhteiskunnallisesta kysynnästä…
Ihmisellä voi olla taitoja, joille ei yksinkertaisesti löydy
järkevästi laajamittaista kysyntää edes julkisesti tuettuna.”
Nylén
ja Seppälä haukkuvat väärää puuta moittiessaan Sipilää siitä,
että tämä on insinööri ja pubin omistajaa siitä, että tämä
maksaa palkkaa tarjoilijalle eikä esseistille.
Matemaattisesti
laskien me kaikki olemme syypäitä Nylénin ahdinkoon.
Sosiologisesti ajatellen Nylén on väärässä vaatiessaan
kuukausipalkkaa työstä, jolle ei ole yhteiskunnallista kysyntää.
Utopioissa
- sellaisia riittää – jokainen ihmisyksilö saa tehdä mitä
haluaa. Oikeassa maailmassa jokaisen, tai useimpien pitää
”uhrautua” yhteisön hyväksi. Suomen bruttokansantuotteesta (ja
työpaikoista) noin puolet tulee vientiteollisuudesta. Ulkomailla
asuvat ihmiset ”maksavat” noin puolet myös suomalaisten
sosiaaliturvasta.
Pitää
siis tehdä tavaroita ja luoda palveluja, jotka menevät kaupaksi
ulkomaille.
Se,
saako esseisti kuukausipalkkaa, riippuu näin ollen niiden ihmisten
(insinöörien, teknikoiden, myyjien, opettajien, lääkärien,
poliisien, tienrakentajien, maanviljelijöiden, merimiesten,
lentäjien, vaatekauppiaiden, muurarien, rekkakuskien jne. jne.)
työpanoksista jotka mahdollistavat viennin - eikä vain
työpanoksesta vaan myös hyväntahtoisuudesta.
Lopetellaan
tänään lainaviisauksiin.
”Vain
se, joka ei tiedä mitään autoista, puhuu autoilusta ilman
bensiiniä”, kirjoitti G.K. Chesterton novellissa Sininen
risti vuonna 1911, ”ja vain se, joka ei tiedä mitään
järjestä, sanoo selvittävänsä asioita ilman selkeitä ja varmoja
lähtökohtia.”
Nykyisessä
mustavalkoisessa keskustelussa Chestertonin ajatus unohtuu. Puuhun
mennään latvasta ja hämmästytään kun maahan putoaa
persuksilleen.
Entä
sitten omena pöydällä?
”Perin
erilaisia ovat näkemykset”, mietiskeli Franz Kafka
(Keisarin viesti, Otava, 1969), ”esimerkiksi omenasta:
pienen pojan näkemys, hänen kun täytyy kurkottaa kaulaansa
nähdäkseen edes vilauksen omenasta pöytälevyllä, ja talon isännän
näkemys, kun hän ottaa omenan ja ojentaa sen vapaasti
pöytätoverilleen.”
Rakenteellisia
epäkohtia on hankala parantaa, koske me olemme tuo rakenne emmekä
pääse ulkopuolelle.
Kyösti Salovaara, 2019. |
Hieno kirjoitus. Poukkoilee tasapäisesti kuin kala verkossa käsitellessään aihetta, joka on varmaan kautta aikojen herättänyt tunteita, jopa pohdintaa siitä, mitä taide ja taiteilijat merkitsevät, mitä he luomistöissään palvelevat: Itseään, yhteiskuntaa, valtiota, sivistystä, vai mitä. Kuka osaisi tuohon kysymykseen vastata. Epäilen, mutta olen sitä mieltä, että parhaiten siihen vastaisi taiteilija itse.
VastaaPoistaTaiteilijat kautta aikojen ovat olleet suurimmalta osin itse sitä mieltä, että he ovat taiteellaan erittäin tarpeellisia toisille ihmisille. Entä nuo toiset ihmiset? Ovatko he samaa mieltä? Eivät ole. Kautta aikojen ihmisiä, jotka eivät tee "hyödyllistä" työtä, on kohdeltu luusereina ja heitä on halveksittu. Tavallisen ihmisen mielestä taide ei ole missään muodossa tarpeellista. Sitä ilmankin voi elää. Ja ne jotka eivät taida muuta kuin rellestää ja tehdä mieleisiään kuvia, tai soittaa mandoliinia tai kirjoittaa runoja tai kertomuksia, ovat töineen tavallaan toistaitoisia hunsvontteja. Ajatellaan esim. Eino Leinoa. Kunnioitettiinko häntä hänen eläessään ja pidettiinkö häntä tarpeellisena? Tai vaikkapa suurta säveltäjää Mozartia. Lapsineroa. Luin jostakin, että hänet olisi haudattu köyhäin hautausmaahan. Ja esim. Suomen suurin säveltäjä Sibelius? Sibelius kuoli ainakin rahalla mitattuna velkaisena ja hänen vaimonsa sai perintönä mieheltään suuren velkataakan, sen sijaan että olisi voinut viettää lapsineen onnellista elämää elämänsä loppuun saakka. (kuulopuhetta). Arvostettiinko Sibeliusta? Arvostettiin. Ja hänen arvonsa on sen kun kasvanut vuosi vuodelta.
Rahalla ei ainakaan ketään taiteilijaa ole hemmoteltu. Raha on kuitenkin oikeasti ainoa mittari, jolla mitataan ihmisen arvo toisille ihmisille. Jo olet köyhä, sinua ja sinun töitäsi ei kunnioiteta. Tai voidaan ehkä kunnioittaa kuoleman jälkeen. Ja ehkä toiset taiteilijat kunnioittavat? Oikeasti: kateus vie kalatkin vedestä. Olen seurannut. Mitä parempi taiteilja, sitä enemmän hän joutuu kateuden kohteeksi.
Tämä on ruma kirjoitus. Toivon, että tämä olisi väärin kirjoitettu. Niin varmaan onkin. Mutta ajattelin tätä tavallisen kansalaisen näkökulmasta. Tai elämässään "onnistuneen" ihmisen, joka on taidollaan pystynyt luomaan ympärilleen mahtavan määrän omaisuutta, teollisuutta, mainetta ja kunniaa (hyvän verojen maksajan ja oman rahaston perustajan, josta jaetaan apurahoja joskus taiteilijallekin, jota ei itseään kunnioiteta, koska hänen taidettaan ei ymmärretä).
Tä? Oonko mä sekopää? - Taidan olla. Mieluusti olen, sillä kunnioitan taiteita, taiteen tekijöitä ja yleensä ihmisiä, jotka omilla hengentuotteillaan tulevat ehkä huomaamattaan rikastuttamaan ihmisten eloa. Mutta siitä en pidä, että taiteilija itse korostaa arvoaan ja pitää itseään ihmisenä, jota toisten pitää kunnioittaa ja maksaa hänelle hänen elantonsa lisäksi vielä hänen kaikki menonsa. Minusta se on jo röyhkeyttä. Jos valitsee itselleen taiteilijauran, on itse huolehdittava omasta elämästään, niin kuin kaikki muutkin ihmiset joutuvat tekemään. Jos rahasta kiikastaa, on otettava itselle joku pesti, jonka palkalla voi kustantaa itselleen jokapäiväisen leipänsä.
No, et ole sekopää. Noinhan asian tola varmaankin on.
PoistaYksi ihminen voi olla lukematta kirjaakaan, kuuntelematta musiikkia, katsomatta yhtään maalausta ja kulkea kaupungeissa näkemättä yhtään rakennusta, mutta jos kaikki olisivat kuin tuo yksi, millaisessa maailmassa me nykyään elettäisiin?
Toisenlaisessa, sanoisin, vaikka sitä on mahdoton todistaa. Hieman virkamiesmäisesti sanoen, taiteet, kaikissa muodoissaan, niin kevyissä kuin raskaissakin, ovat omalla tavallaan "informaatiota" joka yhdistää aikakaudessa eläviä ihmisiä (vaikka he eivät tietäisi tai välittäisi taiteista mitään) toisiinsa ja menneisyyteen.
Joku ei ekä pidä siitä, että puhun taiteesta "informaationa", mutta sitähän se perimmältään on, vaikka onkin erilaista kuin aamu-uutisten tai ajankohtaislähetyksen informaatio.
Tuossa pakinasta jäi käyttämättä Karl Marxin ajatus tulevaisuuden (kommunistisesta) yhteiskunnasta, missä kiinteä työnjako on loppunut ja missä itse kukin on välillä taiteilija ja välillä jotain muuta.
Jos Marx esitti utopiansa ennustuksena, niin se ei oikein osunut kohdalleen, koska tänään työnjako ja spesialisoituminen on pidemmällä kuin koskaan ja ns. renessanssi-ihmisiä ja ammatteja saa todella etsiä.