[Ynnä
muita virvokkeita]
Reino Helismaa elokuvassa Hei, rillumarei! Suomen Filmiteollisuus, 1954. Kuvakaappaus, Yle, 2019. |
Kun
jotakin aloittaa, sitä on vaikeaa lopettaa.
Ainakin
mitä tulee ajatuksiin, muistamisen ja muistamisen yrittämiseen.
Meillähän on kollektiivinen muisti: historia. Siihen peruuttaminen
ei ole yksinkertainen temppu.
Päätin
katsoa Armand Lohikosken ohjaaman ja Reino Helismaan
kirjoittaman komedian Hei, rillumarei! (1954) kun Yle
sen näytti sen 8.6, mutta oikeastaan katsomispäätös (ja filmin
nauhoittaminen) liittyi pari viikkoa sitten kirjoittamaani pakinaan
Normandian maihinnoususta - mutkan kautta, mutta liittyi kuitenkin.
Pakinassa,
oikeastaan sen kommenteissa sanoin, että uudet amerikkalaiset
sotaelokuvat – kuten Pelastakaa sotamies Ryan ja tv-sarja
Taistelutoverit – suhtautuvat tavallisiin amerikkalaisiin sotilaihin realistisen kriittisesti; nämä ovat ennakkoluuloisia,
pikkumaisia, töykeitä ja egoistisia ihmisiä, jotka selviytyvät taisteluista
pikemminkin ”primitiivisen” selviytymisvaistonsa avulla kuin moraalisen henkevyytensä tai sankaruutensa ansiosta.
Otin esimerkiksi
tavallisen sotilaan ahdasmielisyydestä kohtauksen
Taistelutoverien neljännestä jaksosta, missä
amerikkalaiset laskuvarjosotilaat osallistuivat epäonnistuneeseen
Operaatio Kauppapuutarhaan Hollannissa.
Kun
sotilaita kuljetetaan panssarivaunun
”kannella” hollantilaisen Nuenenin kaupungin
ohitse,
yliopiston käynyt David
Webster
sanoo: ”Vincent
van Gogh syntyi Nuenenissa.”
”Entä sitten?” toinen tankin päällä istuva sotilas kysyy
töykeästi.
”Harvardissa
oppii kaikenlaista hyödyllistä”, kolmas
sotilas vinoilee.
Edellämainittu
kohtaus sai pakinaani kommentoineen Lauri Leinosen
muistuttamaan, että toisen maailmansodan aikainen maailma, myös
lännessä, oli aivan toisenlainen kuin meidän aikamme urbaani ja liberaali maailma.
”Tosiaan,
kansojen kohtaamisesta keskenään ja kulttuurin kanssa syntyi myös
lukuisia anekdootteja”, Leinonen
kirjoitti.
”Hyvä
muistaa: 1939 suuri osa maapallon väestöstä eli varsin pienillä
paikkakunnilla. Siis alle n. 5000 asukasta. Sotivissa maissa vain
Britanniassa selvästi yli puolet väestöstä asui kaupungeissa. Ei
siis ihme, että kosketuspintaa kulttuuriin oli selvästi vähemmän,
kuten tuo van Gogh -esimerkki kertoo.”
Meillä,
siis itsekullakin, luulen, on taipumus arvioida historiaa vahvasti
juuri oman
hetkemme
näkökulmasta, peilaten sitä
arvoihin ja ajatuksiin joita tänään velloo ympärillä. Osittain
se auttaa tulkitsemaan historiaa johdonmukaisesti
ja suhteellisuudentajuisesti,
mutta osittain se johtaa harhaan, kun emme tiedosta emmekä voi
tiedostaa sitä
mitä
vaikkapa kesäkuussa 1944 tavallisen amerikkalaisen päässä tapahtui,
kun hänet kuljetettiin kuolemanvaaraan Ranskan rannikolle pelastamaan Eurooppaa.
Niinpä
päätin katsoa elokuvan Hei, rillumarei!
Olisiko se niin kauhea ja älytön ja (nykykielellä) ”populistinen” kuin miksi
aikalaiskritiikki sen tuomitsi?
Rillumarei-kulttuuri
alkoi tavallaan Reino Helismaan kirjoittamasta Rovaniemen
markkinoilla -elokuvasta vuonna 1951. Kauko Käyhkön laulamasta
tunnussävelestä tuli kokonaisen kulttuurin ja aikakauden
tunnusmerkki.
”Onhan
elon tiemme täällä joskus mutkikasta: / Markkinoilla
kyllä kurvat kaikki oppi vasta, / Ruma-relluma-rilluma-rei, Elon
kurveissa oikaista ei!”, filosofoi
Helismaa,
puusepän poika Helsingistä, Lappiin sijoitetussa tarinassa. ”Heikot
sortui elontiellä, jätkä sen kun porskui, /
Ruma-relluma-rilluma-rei,
jaa, kellä tuuria on, kellä ei!"
Jätkämiesten
sanaileva huumori raivostutti kansaa valistavia kulttuurihenkilöitä. Kansaa piti nostaa eikä laskeutua sen tasalle.
Törky on törkyä, kirjoitti teatterimies ja kriitikko
Eugen Terttula
Suomen Sosialidemokraatissa.
Mutta
tietenkään Rovaniemen
markkinoilla
ei aloittanut iltamaperinnettä eikä kuplettilaulajien
tulkitsemaa kansankulttuuria, jossa ronskilla huumorilla - ja
herravihalla - oli muhevat juurensa. Se vain jatkoi sitä, nyt elokuvan kielellä ja ilmeellä.
Melkein
paras ja ainakin karskein osoitus kuplettilaulajien rohkeasta ja
hyvinkin mustasta huumorista löytyy Matti Jurvan
ja Tatu Pekkarisen jenkasta Pohjanmaan junassa:
Hyt-kyt-kyt-kyt
ryt-kyt-nyt-kyt
Juna
se meni meni pohjolaan
Laulussa
kansa kerto juttujansa
Kulkijapoika
se vihelteli vaan
…
Sompissa
ollaan ja Kauhavalle tullaan
Ravintola-asema
ja tarjoilu naseva
Puukkoja,
puntareita
Ynnä
muita virvokkeita.
Pohjanmaan junassa on tunnelmaa. Jorma Ikävalko, Reino Helismaa ja Esa Pakarinen elokuvassa Hei, rillumarei! Kuvakaappaus, Yle, 2019. |
Eliitin
ja älymystön oli vaikea suhtautua kansanhuumoriin – jos se nyt
oli kansan huumoria.
Vuonna
1954 Jörn Donner täytti 21 vuotta. Hän härnäsi viisikymmentäluvulla porvaristoa (niin kuin toki
myöhemminkin) ja oli suomenruotsalainen enfant terrible, joka ei
löytänyt paikkaansa oman ”luokkansa” tai ”kulttuuritaustansa”
keskuudesta.
Olisi
luullut, että kapinallinen Donner ymmärttää Reino Helismaan Hei,
rillumarei! - elokuvan eliittikritiikin, jota myös pidettiin
”kostona” Rovaniemen markkinoiden saamalle yksimieliselle
teilaukselle. Kaipa Helismaan teksteissä on muutakin kuin ”törkyä”,
olisi voinut kuvitella Donnerin sanovan.
Mutta
ei sanonut.
”Ei
tämä ajanvietettä ole”, kirjoitti Jörn Donner
kansandemokraattien Vapaa Sana -lehdessä vuonna 1954. ”Ei se ole
huumoriakaan. Ja ne kymmenen prosenttia, jotka toissailtana
Bio-Biossa nauroivat Severi Suhosen ja Reino Helismaan törkeyksille,
olivat samaa yleisöä, joka lukee Apu-lehteä
ja Outsiderin tarinoita. Eivät he ajanvietteelle nauraneet, he
nauroivat sille, että teatteria, musiikkia, taidetta ja oopperaa
pilkattiin. Nämähän eivät ole muodisssa.”
Donnerin
mielestä Hei, rillumarei!
ei ollut edes kulttuuria, koska se oli irvikuva itsestään. ”On
uudelleen tunnustettava, että kotimainen elokuva on ottanut askeleen
taaksepäin, menneisyyteen, alkukantaiseen aamuhämäräänsä.
Tarkastusviranomaisilla on oikeus kieltää kotimainen elokuva. Miksi
sitä ei tällä kertaa tehty?"
Kulttuuriradikaali
Donner halusi kieltää komedian, jossa varsin rauhallisesti ja
harkitusti arvostellaan eliittitaidetta ja asetetaan sen rinnalle
aidompana ja rehellisempänä kansaa lähellä oleva huumori, joka ei
kumarra herroja eikä narreja.
Ehkäpä
Atos Wirtanen, vasemmistolaisen Ny Tidin päätoimittaja (1947-53) oli oikeassa arvioidessaan myöhemmin nuorta Donneria Poliittisissa
muistelmissaan v. 1972: ”Jörn
Donner tuli hyvin nuorena avustajaksemme - hän kirjoitti
terhakkaasti ja terävästi etupäässä urheilusta ja elokuvasta,
toisinaan myös kirjoista, mutta hänestä ei tullut sosialistista
lehtimiestä niin kuin minä olisin toivonut.”
Ihminen
ei ole yksi ajatus, vaan monen erilaisen ajatuksen ristiriitainen kimppu. Niin
myös Donner.
Mutta
kuulostaa hieman ontolta, kun edellä lainattua elokuvarvostelua
vertaa Donnerin sanoihin vuonna 1987 Esa
Saarisen kirjassa Jörn
Donner: ”Meidän on päästävä
lähemmäksi kuolemaa, lähemmäksi taidetta, lähemmäksi niitä
ihmiskunnan ristiriitoja jotka tällä hetkellä jakavat maailmaa…
Taide ei kuulu juhliin vaan arkeen, työhömme. Se on teoria, jonka
puolesta saksalainen Bertolt Brecht monta kertaa on kamppaillut.
Lyriikka kuulu arkipäivään. Teatteri kuuluu tehtaille. Musiikki
kävelyymme kaduille.”
Nuori
Donner valitsi erittäin tarkasti kenen lyriikkaa sai esittää
arkipäivässä, kenen musiikkia kuunnella kaduilla, kenen teatteria
esittää tehtailla.
Toisin
kuin aikalaiskritiikistä – joka kantoi rillumareikulttuurin inhoamisen tuskaa pitkälle tulevaisuuteen – voisi päätellä Hei,
rillumarei! ei ole lainkaan hillitön
elokuva,
räävitön eikä matalamielistä puskahuumoria
tulvillaan, ellei sitten
korkeakulttuurin pilkkaamista pidä jo sinällään hillittömänä
puskafarssina.
Filmin
tarina on yksinkertainen: Severi Suhonen (Esa
Pakarinen) matkustaa Helsinkiin
sivistyäkseen, koska kulttuurin kaipuu on (Lapissakin)
eksistentiaalinen peruste. Miksi rempseä
savolaismies asuu Lapissa, on
toisarvoista.
Tosin
Severi jää vahingossa junasta jo Pohjanmaalla,
joten hän joutuu kävelemään Suomen pääkaupunkiin, minne saapuu
partaisena joulupukkina. Tarinan MacGuffina on toritaiteelta näyttävä
maalaus, jonka Severi ostaa tullihuutokaupasta.
Samalla kun Severi yrittää (tietämättään) estää etteivät
taiderosvot varasta tuota maalausta, häntä kuljetetaan klassisen
musiikin konsertista moderniin teatterinäytökseen ja lopulta
oopperaan,
jossa kulttuurikipu kulminoituu ”korkeamman hengenviljelyn”
kamalassa maisemassa.
Konsertissa
ja teatterissa Severi häiriköi esityksiä kyselemällä suuren ääneen tyhmiä kysymyksiä. Onko
keisarilla vaatteita? Siinäpä vasta pulma, Helismaa pelleilee.
Kaikkineen
Helismaan paikoitellen anarkistinen huumori (ja Lohikosken
filmityö) on tarkkaa, minimalistista
sanailua, melkein kuin Marx-veljesten elokuvista, mutta noin rohkeaa
kommenttia ei kai parane vieläkään, vuonna 2019, ääneen sanoa.
Kaikki
ratkeaa parhain päin. Lopulta vuorineuvos Schubertiksi
esittäytynyt Severi Suhonen päättää palata Lappiin, koska ”se
on sellainen seutu ja sellainen maa, jota ei voi unohtaa”. Ja
toritaiteelta näyttävän maalauksen alta paljastuu toinen:
arvaamattoman arvokas Frans Halsin
teos.
Tajuaako
nykykatsoja Hei, rillumarein!
sanoman ja idean, naurattaako se?
Enpä
tiedä. Ainakin minä hymyilin.
Jos
telkkarin tuleminen 1960-luvulla kuihdutti rillumareikulttuurin, niin
ehkä se on elpynyt tv:n tylsissä viihdeohjelmissa, räppärien
lauluissa ja sosiaalisen median tavallisen elämän aitoutta
etsivässä narsismissa, mutta ei kuitenkaan samanlaisena
romanttisena kansanomaisuutena
kuin mitä 1950-luvun rillumareifilmit esittivät.
Näyttelijä Mikko
Lamminen on tunnustanut oman
suhteensa rillumareikulttuuriin
Esittävän taiteen koulutusohjelman opinnäytteessä näin sydämellisesti: ”Itselleni aihe on erityinen. Siinä yhdistyy
monta itseäni kiehtovaa asiaa. Yksi on ’vanha maailma’. Koen
että olemalla aiheen äärellä saan kontaktin menneeseen aikaan.
Pidän tuon ajan huumorin näennäisestä yksinkertaisuudesta. Sen
uppoaminen etenkin maaseudun ihmisiin, kuvastaa minulle
aikaa, jolloin ihmiset eivät vielä olleet turtuneet
informaatiotulvasta.
He eivät olleet 'kaiken nähneitä' ja kokeneita, eikä huumori
perustunut toisten nöyryyttämiseen.”
Kuulostaako
Lammisen tunnustus populismin taidejulistukselta?
Tätäkään
puolta ei parane väistää eikä sanoilla verhota.
Suomalaisessa
huumorissa kansalaisten töppäily ja herrojen vihaaminen sulautuvat yhteen ainutlaatuiseksi jos kohta aika pölhöksi
elämänasenteeksi.
Hei,
rillumarei: Puukkoja, puntareita, ynnä muita virvokkeita!
Esa Pakarinen (Severi Suhonen) ja taideteos elokuvassa Hei, rillumarei! Kuvakaappaus, Yle, 2019. |
Jörn
Donner: Viettelysten aika. Toim. ja suom. Risto Hannula. Suomen
elokuva-arkisto, 1985.
Mikko
Lamminen: Hei, rillumarei – katsaus iltamaperinteen syntymiseen ja
sen sotien jälkeiseen kukoistukseen. Turun ammattikorkeakoulu, 2014.
Esa
Saarinen: Jörn Donner. WSOY, 1987.
Atos
Wirtanen: Poliittiset muistelmat. Otava, 1972.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti