[demokratian
puolustaminen]
Steven Spielberg: Pelastakaa sotamies Ryan. (Saving Private Ryan, Dreamworks, 1998.) Kuvakaappaus elokuvan maihinnousujaksosta. Kuvan värejä modifioitu muistuttamaan Robert Capan valokuvia. |
Seitsemänkymmentäviisi
vuotta sitten - 6.6.1944 - liittoutuneiden armeija nousi maihin
Normandian rannikolla.
Tehtävänä
oli pelastaa Eurooppa, demokratia tai ainakin lyödä Saksan armeija.
Optimistit julistivat, että Berliiniin päästään jouluksi. Saksalaiset eivät kuitenkaan antaneet periksi. Liittoutuneiden
maahanlaskuoperaatio ”Kauppapuutarha” Hollantiin epäonnistui
muutamaa viikkoa myöhemmin, Rein jäi ylittämättä. Ardenneilla
Hitlerin joukot onnistuivat joulun tullessa melkein kääntämän
sodan kulun.
Jos
Normandian maihinnousu olisi epäonnistunut, millaisessa maailmassa
nyt eläisimme? Miten Neuvostoliiton hyökkäys itärintamalta Atlantille asti olisi muuttanut lopputulosta? Kiisteltäisiinkö pakkoruotsin palauttamisesta
ylioppilaskirjoituksiin ja tietulleista Helsingissä vai kokonaan
jostakin muusta?
Sitä
on mahdoton sanoa.
Sitäkin
on mahdoton sanoa, ajatteliko amerikkalainen sotilas demokratiaa
pyrkiessään henkensä kaupalla Omahaksi nimetyllä
rantakaistaleella vedestä kuivalle maalle saksalaisen
konekivääritulen roiskiessa verta ja vesipisaroita hänen
ympärillään.
Nykyhetkeä
ei voi johtaa menneisyydestä eikä tulevaisuudesta – ei ainakaan
matemaattisesti. Jokainen hetki luo jotakin uutta.
Onko
rinnakkaisia todellisuuksia olemassa? Vai onko vain yksi ja ainoa todellisuus,
vaikka emme sitä näe yhtenä ja ainoana? Lentokoneen ikkunasta maahan
katsonut tietää, kuinka säännöllisistä kuvioista pellot, metsät
ja kaupungit rakentuvat, mutta kun laskeutuu maan pinnalle
säännöllisyys ja suorakulmaisuus katoaa.
Onko
historia liian säännöllisistä kertomuksista rakennettu?
Kesäkuun
12. päivänä vuonna 2006 olin palaverissa firman pääkonttorissa
Sundbybergissä Tukholman lähellä.
Palaverin
jälkeen kävin Tukholman keskustassa NK-tavaratalossa ja ostin
maineikkaan sotakuvaajan Robert Capan omaelämäkerrallisen
teoksen Slightly Out of Focus. Se ilmestyi alkuaan vuonna 1947. Siinä Capa kuvasi mm. Normandian maihinousua. Hän oli
ensimmäisten mukana nousemassa Omaha-rannalle.
Ostamani
pokkarin, joka maksoi 138 kruunua, kolmannelle sivulle kirjoitin
nimeni ja sen alle: ”12.6.2006. Tukholma. Ilman lämpötila 33
astetta. Palaverin aiheena: Kuinka yhdistää monta todellisuutta,
jotka perimmiltään ovat yksi ja ainoa?”
Kirjassaan
– humoristisessa, reippaassa, itseronisessa – Robert Capa kertoi,
kuinka hän kuolemaa uhmaten kahlasi rantavedessä ja laukoi 106
valokuvaa ennen kuin pakeni maihinousualukseen takaisin paniikissa ja
hermot riekaleina. Filmit kiidätettiin sitten Lontooseen Life-lehden
kuvatoimitukseen kehitettäväksi. Lehden deadline lähestyi. Mutta
filmeiltä saatiin Capan mukaan vain kahdeksan kuvaa; muut olivat tuhoutuneet kehityksessä tapahtuneen virheen takia. Kuivatuslaitteen kuumennus sulatti kuvapinnat.
No,
legendaarisia kuvia kai oli sitten 11 ja niitä esimerkiksi Steven
Spielberg käytti sommitellessaan huikean maihinnousujakson
elokuvaansa Pelastakaa sotamies Ryan.
Amerikkalainen
kuvajournalisti ja tutkija A.D. Coleman on kuitenkin viime
vuosina pyrkinyt todistamaan olemassaoleviin lähteisiin ja
rationaalisiin päättelyihin nojauten, että Capan kertomus on
osittain virheellinen, tahallaan luotu myyttinen legenda. Colemanin
mielestä Capa otti vain nuo 11 kuvaa ennen kuin pakeni rannasta. Kuvapinnan pilalle polttavia laitteita ei tuohon aikaan ollut olemassakaan. Ja
toisekseen, Colemanin tutkimusten mukaan Capa saapui Omaha-rannalle
viimeisten joukossa, jolloin siellä ei enää vallinnut kaaos eikä
konekivääriluotien kuolemansuihkut.
Yksi
todellisuus, monta kertomusta.
Kyösti Salovaara, 2019. Kirjosieppo - paikallisen taistelun voittaja. |
Kirjoittelen
tätä kuistilla. Viereisessä pihlajassa kirjosieppovanhemmat
lennähtävät tämän tästä pönttöön ruokkimaan poikasia.
Pöntöstä kuuluu hentoa viserrystä sapuskan saapuessa.
Tervapääskyt kirkuvat taivaalla. Vaahteran oksalla lurittelee ja livertelee leppälintu: luonnon
rauhaa leppoisimmillaan kauniina kesäpäivänä.
Vai
onko? Kolme viikkoa sitten kirjoitin, että talitintti kaappasi tuon pöntön kodikseen kirjosiepon valtapyrkimyksistä huolimatta.
Nyt tilanne on kääntynyt toiseksi: elintilaa hakenut kirjosieppo karkotti talitintin kodistaan muualle.
Tässä
elintilasta käytävässä taistelussa ei ole moraalista voittajaa
eikä traagista häviäjää.
Mutta
kesäkuun kuudentana vuonna 1944 Euroopassa oli toisin.
Sotatoimet
eivät ole yksinkertainen komentoketju ylhäältä alas.
Normandian
maihinnousussa ja varsinkin sitä seuranneen Kauppapuutarhan
suunnittelussa liittoutuneiden sotilasjohtajat kinasivat, väittelivät ja taistelivat oman sotasuunnitelmansa oikeutuksesta. Samanlaista ristiriitaa oli
saksalaisten puolella ja Hitlerin oikut lisäsivät ristiiridan
kohtalokkaita seurauksia Normandian puolustukselle.
Liittoutuneiden
puolella ”pommimiehet” voittivat: Normandiaa pommitettiin
rajusti, jotta maihinnousujoukkoja säästettäisiin tappioilta.
Antony Beevorin mukaan tämä aiheutti maihinnousupäivän
jälkeen noin 15 000 siviilin kuoleman ja 19 000 loukkaantumisen vakavasti. Wikipedian (suom.) mukaan Normandian
maihinnousun ensimmäisinä viikkoina liittoutuneiden tappiot olivat
n. 40 000 sotilasta (kaatuneita, haavoittuneita, kadonneita).
”Saksalaisten
menetykset olivat vähäisiä verrattuna ranskalaisten siviilien -
Normandian taistelujen unohdettujen uhrien - tappioihin”, toteaa
Antony Beevor teoksessaan Toinen maailmansota (Suom.
Jorma-Veikko Sappinen. WSOY, 2012.). ”Sotatoimi
toi esiin hirvittävän paradoksin. Yrittäessään vähentää omia
tappioitaan ylettömällä räjähteiden käytöllä läntisten
demokratioiden komentajat todennäköisesti tappoivat enemmän
siviilejä.”
Nykyhetkeä
ei voi johtaa menneisyydestä, mutta sodanjälkeisten sukupolvien nauttimalla
demokratialla on ollut kova hinta.
Amerikkalaiset,
englantilaiset, kanadalaiset ja puolalaiset sotilaat nousivat maihin
Normandian rannikolla.
Tehtävänä
oli pelastaa demokratia, vaikka he eivät sitä ehkä ajatelleet,
tuskin jokainen edes tiesi mitä sana tarkoittaa.
Vastarinta
oli odotettua kovempaa.
”Lukuun
ottamatta eliittiyksiköitä, kuten laskuvarjosotilaat ja
erikoisjoukot”, Beevor muistuttaa, ”suurin osa liittoutuneiden
miehistä oli aseistettuja siviilejä, jotka halusivat vain saada
sodan hoidettua ja päästä siitä eroon. Heidän saattoi tuskin
odottaa olevan yhtä kiihkeitä kuin viholliset, jotka oli
varhaisesta nuoruudesta saakka ehdollistettu natsien sotilaalliseen
ajatteluun ja vihdoin vakuutettu Goebbelsin propagandalla, että
jolleivät he pysty pitämään Normandiaa, heidän perheensä,
kotinsa ja isänmaansa tuhoutuvat ikiajoiksi.
Nuoret
soturit – kiihkeä uskollisuus?
”Siksi
hämmästyttääkin nyt kaikkialla Saksassa nuoret johtajatyypit”,
kirjoitti Olavi Paavolainen teoksessa Kolmannen valtakunnan
vieraana (Gummerus, 1936.) vierailtuaan Saksassa. ”Ihmettelen
tosiaankin, ovatkohan koko maailmanhistorian aikana minkään maan
kohtalot olleet yhtä nuorissa käsissä kuin Kolmannen valtakunnan!”
Paavolainen
hämmästyi, kauhistui ja jäi ymmälle: ”Jokainen joka yrittää
tulkita kansallissosialismin olemusta älyllistä tietä, epäonnistuu
ilman muuta. Tietysti sen synnyn voi selittää marksilaisella
dialektiikalla. Mutta sitä ei voi ymmärtää, ei
historiallisesti, ei taloudellisesti, ei poliittisesti eikä
yhteiskunnallisesti. Älylliselle nykyajan ihmiselle se on ja pysyy
paradoksina. Sillä nyt on edessämme ensimmäinen Euroopan
synnyttämä uskonto.”
Kansallissosialismi,
fasismi, nationalismi, populismi – kaikki ovat aatteita ja ideoita,
joissa yhdistyy pettymys nykyisyyteen ja usko jonkinlaiseen
kolmanteen mahdollisuuteen.
En
halua asetella tienviittoja kulkea enkä oikeaoppisia karttoja
väittääkseni, että em. ”uskonnot” vaikuttavat yhä
demokraattisen sfäärin sisällä, aina valmiina purkautumaan
fanaattisina yhden asian liikkeinä perinteisen poliittisen kentän
kaikilla laidoilla ja myös keskellä.
Vaikka
fasismissa ja siihen kuroutuvassa populismissa ja nationalismissa oli
paljon anti-intellektualismia (eliitin vastustamista), niin silti fasismi lumosi monet
taiteilijat, kirjailijat ja filosofit.
”Fasismiin
lumoutuneiden kirjailijoiden yhteinen nimittäjä ei ollut
päivänpoliitikka vaan traagisuuden kaipuu ja elämäntunteen
syvyys”, toteaa Tarmo Kunnas teoksessaan Fasismin lumous
(Atena, 2013.). ”Se kannatti myös heidän
pessimististä visiotaan nykyeurooppalaisen sivilisaation tilasta…
Oleellista kaikille fasismia ihailleille intellektuelleille,
kristyttyjä tai ei, oli tiedostettu tai tiedostamaton kamppailu
maallistumista vastaan. Ajattelijoille ja taiteilijoille ei ollut
vähäinen asia, että elämä 1900-luvun ihmisyhteisössä tuntui
menettäneen taianomaisuutensa.”
Kamppailu
maallistumista vastaan – tuntuuko tutulta? Törmääkö tuohon
ajatukseen melkein jokaisessa naistenlehden numerossa ja päivälehden
elämänohjeita ja viisauksia tulvivalla palstalla?
6.6.1944
tehtävänä oli puolustaa Normandiassa demokratiaa.
Tehtävä
oli arvokas. Se maksoi paljon, kärsimyksinä.
Nykyhetken
ihmisten tulisi pitää huolta heille annetusta rauhasta niin ettei
demokratian hintaa maksettu turhaan.
Robert Capa: Slightly Out of Focus. Modern Library, 2001. 1. painos Henry Holt and Company, 1947. |
Itse kukin voi miettiä, paljonko (populääri-) kulttuuri on vaikuttanut tulkintaan ja käsityksiin. Prosessi on onneksi kaksisuuntainen. Aikanaan pidin esim. Klimovin elokuvaa Tule ja katso (Idi i smotri) outona ja tavoittamattomana. Se avautui vasta sitten, kun olin lukenut enemmän Saksan miehityksestä Neuvostoliitossa. Tätänykyä pidän sitä ehkä tärkeimpänä teoksena siviilien kokemuksesta sodassa. Spielbergin ja Hanksin tv/elokuvatuotannot ovat kyllä syventäneet käsitystämme Normandian taisteluista - toki sotilaiden näkökulmasta.
VastaaPoistaMuuten, hyvä moderni yhteenveto: Adam Tooze: D-Day: A new kind of war. Verkossa.
Kun tästä aiheessa viime viikolla käytiin kommentointia Hesarissa yhden aika omituisen jutun kieppeillä, monet keskustelijat edelleen syyttivät uusiakin amerikkalaisia (sota)elokuvia johnwaynemaisesta seikkailuhenkisyydestä ja katteettoman sankarimyytin hellimisestä. (Antiamerikkalaisuus sitten puolestaan selittää monen suomalaisen suhtautumisen amerikkalaiseen elokuvaan.)
VastaaPoistaKatsoin ennen pakinan kirjoittamista Pelastakaa sotamies Ryan -filmin ja Taistelutoverit-sarjan neljä ensimmäistä jaksoa. Niiden perusteella voi todeta, ettei näiden elokuvien henkilöissä ole mitään johnwaynemaista. Henkilöt, tavalliset sotilaat kuvataan taviksiksi, melkein epämiellyttäviksi ihmisiksi joilla ei ole mitään moraalisia, yhteiskunnallisia tai humanistisia tavoitteita Euroopan pelastamiselle. Jos heitä pitää sankarina, niin he ovat sitä pelkästään kyvystään selviytyä älyttömästä sodasta.
Ensimmäisestä maailmansodasta on ollut ehkä helpompi tehdä realistisia ja naturalistisia, sodanvastaisia elokuvia kuin toisesta, koska ensimmäisessä ei ole selkeästi moraalisia hyviksiä tai pahiksia. Toinen maailmansota on joka tapauksessa - olipa USA:sta mitä mieltä tahansa - sota vapauden ja demokratian pelastamiseksi - siis sankaruuteen päättyvää. Oma suosikkini - sodanvastaisissa elokuvissa - on ollut Francesco Rosin filmi ensimmäisestä maailmansodasta, Kuoleman etuvartio, mutta en tiedä miltä se tänään tuntuisi.
Kiitos vihjeestä Lauri: pistin Adam Toozen esseen talteen omaan arkistooni.
Vielä vähän elokuvien henkilökuvista.
VastaaPoistaTaistelutoverit-sarjan neljännessä osassa, joka kuvaa epäonnistunutta Kauppapuutarha-operaatiota Hollannissa, amerikkalaisia sotilaita kuljetetaan panssarivaunulla paikasta toiseen.
Kun he ohittavat Nuenenin kylän, joukkueen yliopistokoulutuksen saanut sotilas toteaa: "Vincent van Gogh syntyi Nuenenissa." "Entä sitten", yksi sotilaista pilkkaa. "Harvardissa oppii kaikenlaista hyödyllistä", toinen sotilas vinoilee.
Näissä amerikalaisissa (elokuvien) sotilaissa on vähemmän romanttisen sankarin piirteitä kuin vaikkapa Linnan Tuntemattomassa - jonka henkilöt antisankaruudessakin edustavat jonkinlaista romanttista sankarityyppiä. Ja silti monet suomalaiset pitävät Tuntemattoman filmatisointeja hyvinkin sodanvastaisena.
Moraalinen (?) näkökulma tietenkin vaikuttaa asiaan: suomalaiset ovat sotajutuissa häviäjän osassa. Amerikkalaiset taas ovat Normandian maihinnousussa ja sen jälkeisissä taisteluissa hyvän ja oikean puolella. (Paitsi niiden mielestä, jotka suhtautuvat täysin kielteisesti markkinatalouteen ja demokratiaan ja niiden henkimään arvomaailmaan.)
Jos... mutta sitä toista maailmaa ei ole johon tätä nykyistä, toisen maailmansodan jälkeistä ja siitä syntynyttä todellisuutta voisi verrata.
Tosiaan, kansojen kohtaamisesta keskenään ja kulttuurin kanssa syntyi myös lukuisia anekdootteja. Kerron suosikkini. Antautumisen jälkeen 1945 saksalainen kenraali kysyi vangitsijaltaan - kanadalainen prikaatinkenraali-: Mitä teitte ennen sotaa? Kanadalainen vastasi saksalaisen suureksi hämmästykseksi: jäätelömestari. Saksalainen näet oletti kanadalaisen olevan ammattisotilas, kuten hän itsekin. Opetus: demokraattisissa yhteiskunnissa syntyy eri sektoreilla tietoja ja taitoja, joita voidaan tarvittaessa hyödyntää aivan toisiin tarkoituksiin. Tätä havainnollistaa myös Taistelutoverien lopetus, joka kertoo lyhyesti sotilaiden myöhemmät vaiheet. Joukossa taksinkuljettaja, syyttäjä, lehtimies jne.
VastaaPoistaHyvä muistaa: 1939 suuri osa maapallon väestöstä eli varsin pienillä paikkakunnilla. Siis alle n. 5000 asukasta. Sotivissa maissa vain Britanniassa selvästi yli puolet väestöstä asui kaupungeissa. Ei siis ihme, että kosketuspintaa kulttuuriin oli selvästi vähemmän, kuten tuo van Gogh- esimerkki kertoo. Näitä riittää, mm. elokuvamies Samuel Fuller kertoi yöpyneensä partiokaverinsa kanssa Beethovenin kotitalossa.
Hyvä muistutus!
PoistaYlipäänsä kun me luemme (katsomme jne) joko historiaa käsitteleviä tai kauan sitten kirjoitettuja tai filmattuja teoksia (tai fiktiota), mehän aika paljon teemme johtopäätöksiä nykyhetken tilanteesta, sekä fyysisestä että henkisestä. Olen joskus ajatellut, ehkä kirjoittanutkin, että monet jännityskirjallisuuden tai elokuvan merkkiteokset on oikeastaan mahdollista ymmärtää vasta nykyhetken kaupungistuneessa Suomessa eikä niitä oikein voinut ymmärtää 50-60-lukujen agraarisessa Suomessa. Toisaalta maailma on muuttunut joka paikassa joten...
Tuosta edellämainitusta Harvardin miehestä, David Webster, tuli muuten itseoppinut haitutkija, joka katosi eräällä meriretkellään. Websterin kirjoittamaa haikirjaa ei julkaistu miehen elinaikana, myöhemmin kyllä. Ja kun Spielbergin haielokuva löi maailman ällikällä, Websterin kirjasta otettiin iso pokkaripainos. (Kertoo Taistelutoverien taustalla oleva Stephen E. Ambrosen kirja.)