[valikoiden]
Kyösti Salovaara, 2019. Esa Pulliainen, Ville Valo ja Kai Pulliainen Tapiolan golfkeskuksessa viime lauantaina. TAGi on Pop 2019. |
Vaikea
ei ole helppoa.
Syvä
ei ole matalaa.
Objektiivinen
ei ole subjektiivista.
Valo
ei ole pimeää.
Totuus
ei ole valhetta.
Korkeakulttuuri
ei ole populaaritaidetta.
Uusi
ei ole vanhaa, mutta kun Agents ja Ville Valo esittävät
Rauli ”Badding” Somerjoen ”vanhoja” lauluja, mihin ne
sijoittuvat – uuteen vai vanhaan?
Ville
Valo on tässä aasinsilta. Nimensä semantiikkaa, ei syntaksia.
Millä
tavalla taiteesta ylipäänsä voi puhua? Mitä sanoja saa käyttää
kuvatakseen taideteosta? Ollakseen kriittinen? Vai onko kuvailevia sanoja
lainkaan?
Julkisessa
keskustelussa äärimmäisyys voittaa pragmaattisen.
On
vain taidetta, toiset sanovat.
Taide
on ajan tuhlaamista, sanovat eräät.
Taide
on sivilisaation suurin saavutus, joku sanoo.
Kirja on vanhentunut kommunikaatioväline, väittää yksi, välivaiheen
”käyttöliittymä”, menneen talven lumia.
Merkityksiä
ei sävelletä eikä maalata, sanoi Jean-Paul Sartre.
Olen
näissä pakinoissa usein lainannut englantilaista John Careytä
(s.1934), kun puheena on ollut korkeakulttuurin arvottaminen ja
eliitin ja massojen kulttuurimaun pohdiskelu.
John
Carey on huippuluokan kirjallisuuskriitikko ja kirjallisuuden
emeritusprofessori Oxfordista. Häntä pidetään korkeakulttuurisen
elitismin ankarana kriitikkona.
Sitä
Carey on.
Hän
julkaisi vuonna 1992 teoksen The Intellectuals and the Masses
– Pride and Prejudice among the Literary Intelligentsia,
1880-1939. Teoksen nimi kuvastaa sellaisenaan Careyn
tutkimusotetta ja kritiikin ideaa.
Carey
sanoo, että kun muualla Euroopassa 1900-luvun alussa eliitti pyrki
eristämään massat kulttuurista, Englannissa ns. modernismi teki
saman kirjoittamalla niin vaikeasti, ettei tavallinen lukija jaksanut
pysyä mukana. Modernistit turvautuivat kieleen eristääkseen rahvaan
eliitin kulttuurista.
Tuohan
oli aika ironista, sillä eliitti esittäytyi samaan aikaan tiennäyttäjänä,
avantgardena, mutta rakensikin sitten sellaisen tien ettei sitä
pystynyt juuri kukaan (tavallinen ihminen) perässä kulkemaan.
Mielenkiintoisen
huomion Carey tekee teollisesta ruoasta. Purkkiruoka ja
pikaravintolat tulivat jo varhain älymystön syyllistämäksi. Älypäiden mielestä rahvas ei pystynyt
valitsemaan edes ruokaa sivistyneesti. Intellektuellit puhuivat
luonnollisen sapuskan ylivertaisuudesta rahvaan käyttämään
mekaaniseen ja sieluttomaan säilykeruokaan rinnastettuna.
Purkkiruoan
kritiikkiä tulvi yhtä lailla vasemmistolaisilta kuin
oikeistolaisiltakin intellektuelleilta. Geoge Orwell kirjoitti
teoksessa Tie Wiganin aallomurtajalle näin:
”Luultavasti
olisi mahdollista väittää, että muutokset ruokavaliossa ovat
dynastioiden taikka uskontojenkin vaihtumista tärkeämpiä.
Esimerkiksi maailmansotaa tuskin olisi koskaan syttynyt, ellei
säilykeruokaa olisi keksitty…
Pitkällä
aikavälillä kenties havaitsemme, että säilykeruoka on
konekivääriä vaarallisempi tappoase.”
Kun
rahvas oli älymystön mielestä huonoimmillaan istuessaan
ruokapöytään, niin mitä tapahtuu tänään?
Käydänkö
liha- ja maitotuotteita vastaan itse asiassa yhä samaa taistelua
kuin mitä Orwell ja kumppanit kävivät purkkiruokaa vastaan? Tällä
kertaa älymystö on saanut tuekseen ilmastomuutoksen torjumisen agendan; se ikään kuin oikeuttaa pakottamaan massat luopumaan perinteisistä
ruokatavoista, aivan samoin kuin vapaasta liikkumisesta autoilla tai
lentokoneilla. Niin kauan kun vain pienellä vähemmistöllä oli varaa syödä pihvejä ja matkustella Euroopassa kuukausikaupalla, kaikki oli älymystön mielestä OK.
Muuttuuko
mikään kun kaikki muuttuu? Vai halutaanko palata menneisyyteen - pienien vähemmistöjen ylivaltaan?
John
Carey lainaa intellektuellien intellektuellia Wyndham Lewistä,
joka sanoi, että ”yksikään taiteilija ei voi koskaan rakastaa
demokratiaa”. Lewisin mielestä taiteessa kaikuu aristokratia, mikä
estää massoja pääsemästä sen tykö.
Vuonna
2005 Carey julkaisi kriittisen, provokatiivisen ja jopa hauskan
teoksen What Good Are the Arts? Tässä teoksessa hän kysyy
”ikäviä” kysymyksiä.
Mikä
oikeastaan on taidetta? Onko korkeakulttuuri ylivertaista? Tekeekö
taide meistä parempia ihmisiä? Voiko taide olla uskontoa?
Careyn
vastaukset eivät tue sovinnaista ajatusta taiteen ja taideteoksien
ylivertaisuudesta muihin harrastuksiin nähden.
Tässä
teoksessa Carey repii hajalle korkeakulttuurin kliseitä tai
paremminkin kielen kliseitä, joilla perustellaan korkeakulttuurin ylivoimaa massakulttuuriin nähden.
Carey
ei suinkaan väitä etteikö (kauno)kirjallisuus olisi tärkeää. Päinvastoin, hän toteaa, että kirjallisuus ei ole vain ainoa
taidemuoto joka pystyy kritisoimaan itseään, vaan että vain
kirjallisuus ylipäänsä pystyy kritisoimaan mitä tahansa, koska
vain se pystyy ajatteluun ja järkeilyyn. Tästä seuraa, että vain
kirjallisuus osaa moralisoida. (Vrt Sartre: Merkityksiä ei sävelletä
eikä maalata.)
Säilykeruoan
syöminen osoittaa huonoa makua, Orwell ja 1900-luvun alkupuolen
älyköt sanoivat.
Moni
meistä muistaa, ainakin epämääräisesti, Kenneth Clarkin
hienostuneet tv-ohjelmat sivistyksestä ja sivilisaatiosta. Carey
muistuttaa Clarkin kuitenkin sanoneen, että "massojen maku tarkoittaa
huonoa makua, niin kuin jokainen vähänkin kokeneempi,
rehellinen ihminen tietää".
Onko
taiteen arviointi lopulta pelkästään makujen kuvailua ja kokijan
oman maun asettamisesta muiden kokijoiden maun yläpuolelle?
Jotain
tällaista Carey ehkä ajaa takaa.
Hän
todistaa, ettei ole olemassa mitään universaalia taidekokemusten
asteikkoa, johon yksittäinen taideteos voitaisiin asettaa. Kun
eliitti väittää, että sen kokemus korkeakulttuurista on
”parempaa”, ”syvempää”, ”totuudellisempaa” tai
”objektiivisempaa” kuin rahvaan kokemus jonkin viihderomaanin
parissa, Carey huomauttaa ettei tällaista todistusta voi
tieteellisesti perustella. Kukaan meistä ei tiedä miten naapurimme
kokee jonkin lukemansa kirjan. Intellektuellin kokemus ”vaikean”
teoksen parissa voi olla paljon ohuempi ja heikompi kuin tavallisen
kaupankassan (joka tietysti saattaa olla intellektuelli) lukiessa jotakin
bestselleriä.
Ihmisiä
pitää vietellä taiteen pariin, älymystö ajattelee, koska niin
syntyy parempia ihmisiä.
Mutta
syntyykö? Ja jos syntyy, niin miksi? Ovatko jalkapalloilijat
huonompia ihmisiä kuin runoilijat? Ovatko säveltäjät parempia
ihmisiä kuin puusepät?
Carey
ottaa esimerkkejä taidepuheesta, jossa käytetään
luonnontieteellisiä termejä taideteoksia arvioitaessa. Careyn
mielestä niin ei voi tehdä, koska taideteokset eivät ole
universaalisesti arvioitavissa: yhdestä teoksesta ei voi päätellä
toista vaan jokainen on ainutkertainen ja vain viittauksenomaisessa
suhteessa todellisuuteen ja toisiin teoksiin.
Kun
esimerkiksi Iris Murdoch puhuu taideteoksen
objektiivisuudesta (suhteessa todellisuuteen), Carey huomauttaa, että jos taideteokset todella
olisivat objektiivisia luonnontieteellisessä mielessä, niiden
pitäisi olla täysin toistensa kaltaisia samaa asiaa tai aihetta käsitellessään,
koska luonnontieteellisessä tarkastelussa jokin asia on vain yhdellä
tavalla totta, ei monella.
Kyösti Salovaara, 2019. Ville Valo laulaa Baddingiä. |
Ei
ole minkäänlaisia kriteereitä päättää mitkä tunteet ovat
universaaleja, ainoita hyviä tai oikeita tunteita.
Taideteoksen kokemuksesta ei voi päätellä taideteoksen
universaalia ”arvoa”.
Sen
syvyys, syvällisyys, objektiivisuus on kokijan omassa päässä; ja
päitä maailmassa on miljardeja.
Taideteokset
kertovat todellisuudesta todelta tuntuvia asioita ja tunteita.
Mutta
taideteos ei ole totuus todellisuudesta.
Carey
letkauttaa, että olisi mahdotonta todistaa, että Picasson
taideteos on yhtään totuudellisempi kuin pesukone tai karkkipussi.
Taideokset eivät ole totta, mutta eivät valhettakaan.
Taide
on uskonto, sanoi Bloomsburyn älykköpiiriin kuulunut Clive Bell.
”Kaikki taiteilijat ovat aristokraatteja, koska yksikään
taiteilija ei rehellisesti usko inhimilliseen yhdenvertaisuuteen.”
Älymystö,
avantgarde, on halunnut tuoda valoa kansalle ja houkutella massat
taiteen pariin, koska taidekokemus antaa köyhällekin maallista vaurautta (tai sen puutetta) täydemmän elämäntunteen.
Mutta
onko älymystö sotkeutunut omiin askeleihinsa?
Jos
kansalle annetaan valoa, miksi sen määrää ja laatua säädellään
ja valikoidaan? Miksi suosittu taideteos, kirja tai laulu, on muka
huonompi kuin sellainen, jota juuri kukaan ei halua lukea tai
kuunnella ja vain harvat ymmärtävät mitä tuollainen taideteos
yrittää sanoa?
Onko
ylevämpää ja syvällisempää kuunnella musiikkia oopperan
plyysituoleilla kuin Rauli Somerjoen romanttisia iskelmiä Tapiolan
golfkentän nurmikolla?
Jos
on, mitä ylevyydellä ja syvällisyydellä tarkoitetaan? Mitä sana
tarkoittaa kun se sanotaan? Jos valo ei ole valoa, mitä se on?
Kyösti Salovaara, 2019. Agentsin sydän Esa Pulliainen ja laulava sydän Ville Valo. |
John
Carey: The Intellectuals and the Masses – Pride and
Prejudice among the Literary Intelligentsia, 1880-1939. Faber and
Faber, 1992.
John
Carey: What Good Are the Arts? (2005). Faber and Faber,
paperback, 2006.
George
Orwell: Tie Wiganin aallonmurtajalle. (The Road to Wigan Pier,
1937 ). Suom. Leevi Lehto. WSOY, 1986.
Tässä on paljon hyviä kysymyksiä, retorisia sellaisia.
VastaaPoistaEliitin asettamat mallit ovat aika hauskoja, kun alkaa tarkastella, miten nopeaan ne vaihtuvat. Jos otetaan esimerkiksi ruoka, niin vielä vähän aikaa sitten olisi pitänyt suosia avokadoa ja kaukaa tuotuja goyamarjoja. Nyt kun ilmastonmuutos on tapetilla, niin noista ei puhuta enää mitään, vaan pidetään hienona syödä kotimaisia juureksia ja marjoja, entisiä rahvaan ruokia.
Kirjallisuudessa kokeellinen proosa on nyt hienompaa kuin perinteinen. On harvinaista ja ilahduttavaa, jos kirjallisuuden loppuopintojaan suorittava kirjoittaa perinteisen romaanin ilman mitään tekotaiteellisuutta ja lukijaa kiusaavaa sekavuutta.
Ville Valo on hyvä tulkki Baddingin herkille lauluille. En ole osunut konserttiin, mutta radiosta kuullessani olen jähmettynyt kesken ruuanlaiton kuuntelemaan.
Jos olisi hieman "vainoharhainen" ja uskoisi salaliittoihin (ehkä tuo Carey on vähän ja uskookin vähän), niin voisi tiivistää näin: Heti kun "eliitti" saa rahvaan juoksemaan perässään, se muuttaa suuntaa eli kehittää jonkun uuden "ismin", jota tavallinen kansa ei ymmärrä tai hyväksy, kunnes ymmärtää ja hyväksyy, jolloin taas pitää keksiä jokin uusi "muoti".
Poista