[Suvanto,
Pariisi, Casares]
Kyösti Salovaara, 2019. Suvannon kylä Pelkosenniemellä. |
Kulttuuri
on tapoja, sanoi T.S. Eliot.
Tai
jotain sinne päin.
Kuulostaa
itsestäänselvyydeltä, mutta onko itsestään selvää?
Kumpi
tulee ensin: ihmisen psyyke vai hänen ympäristönsä? Vai ovatko ne
yhtä, toinen toisiaan?
Rakentaako
ihminen kaupungin kuvakseen vai luoko rakennettu kaupunki ihmisen
kaltaisekseen?
Voiko
ihmisen erottaa siitä mitä hän tekee? Tai: voiko tehdystä
päätellä millainen ihminen oli asialla?
Helppoja
kysymyksiä elokuun alkuun!
Tällaista
tuli mieleen, kun kävin katsomassa Suvannon idyllistä kylää
Kitisen mutkassa Pelkosenniemellä.
Suvantoon
on matkaa Kemijärveltä pohjoiseen jotain 64 km ja Sodankylästä
etelä-kaakkoon noin 50 km. Kylässä asunee satakunta ihmistä.
Sanotaan,
että Suvanto on yksi parhaiten säilyneistä Lapin kylistä.
Saksalaiset eivät osuneet sinne kylää hävittämään. Kylän
rakennuskanta ja rakennusten sijoittuminen toisiinsa nähden kertoo
konkreettista historiaa 1900-luvun taitteesta. Tuolla tavalla
lappilainen (ja pohjoissuomalainen) kylä rakentui runsaat sata
vuotta sitten.
Oikeastaan
mitään kylää ei olekaan. On vain taloja siellä sun täällä
komean joen rannalla. Kun ajelee eteläisessä Euroopassa ei tarvitse
miettiä onko tuossa kylä tai pieni kaupunki, sillä sen näkee.
Siellä talot ovat kiinni toisissaan ja kylän reunat ulkomaailmaan
selvästi piirrettyjä.
Mutta
Lapissa Suvannon kylää saa todella etsiä, vaikka sen pitäisi
näkyä silmien edessä. ”Mekin käytiin katsomassa Suvantoa”, Anja ja Paavo, ystävät Sallassa, muistelevat, ”mutta ei me sitä kylää löydetty.”
Kylien
ja kaupunkien rakenteeseen lienee kymmeniä tai satoja syitä,
enemmän taloudellisia kuin esteettisiä.
Mutta
koska Suomessa kylien talot ovat harvassa kuin vanhan miehen ajatukset,
niin kuvastaako se suomalaista kansanluonnetta, halua pysytellä
turvallisen matkan päässä naapurista? Vai johtuuko kylärakenteen hajanaisuus pelkästään kylmistä tosiasioista: siitä miten maata aikanaan talonpojille
jaettiin?
Ja
onko tiivis espanjalainen tai italialainen kylä rakennettu aikanaan
turvalliseksi linnakkeeksi vuoren rinteelle, koska rosvot tulivat
mereltä ja vuoren rinteellä oli helpompi puolustautua? Myös tiivis kylä laakson pohjalla antoi yhteisyyden turvaa.
Entä
sitten ilmaston vaikutus kylän ”asemakaavaan”? Pohjoisessa
aurinko on matalla suuren osan vuotta. Ei tarvita juurikaan suojaa
kuumalta paahteelta. Etelässä jokainen tiivis talorykelmä suojaa
myös paahtavalta auringolta. Paistetta riittää ympäri vuoden,
joten kesän kuumina päivinä tiivisti rakennettu kylä antaa vähän
viileämmmän tilan elää ja hengittää.
En
tiedä kuinka paljon Suvannon kylän rakentajat Lapissa Kitisen
varrella tai Caseresin ja Algarinejon kylien rakentajat Andalusiassa
ovat ajatelleet estetiikkaa sijoitellessaan taloja ja navettoja
paikalleen. Jotenkin tuntuu, että molemmissa maakunnissa, joiden
etäisyys toisistaan on noin 5000 km, talot on pistetty sijalleen
tarkoituksenmukaisesti, estetiikkaa pohtimatta.
Jos Suvannon talot
olisivat kiinni toisissaan, ohikulkija saattaisi ihmetellä, mihin
tuo ympärillä oleva tyhjä tila on tarkoitettu. Jos taas Casaresin
talot olisi heitelty sinne tänne pitkin mäkeä, jokainen tajuaisi
ettei tuollaisessa kylässä olisi mukava asua, kun jokainen askel
vuoren rinteellä pitää laskea ja hiellä maksaa.
Niin
että voiko kylien rakenteet perustella yksinomaan
tarkoituksenmukaisuudella?
Kyösti Salovaara, 2018. Espanjalaisten kylien kapeita kujia Andalusiassa: Casares (yläkuva) ja Algarinejo. |
Terävänä kirjoittajana ja kohtuullisen viisaana ajattelijana tunnettu Osmo
Soininvaara kirjoitti blogissaan heinäkuun 6. päivänä
lomakokemuksistaan Etelä-Euroopan romanttisissa pikkukaupungeissa ja
kylissä.
”Matkamme
varrella on ollut paljon autottomia alueita”, Soininvaara
kirjoitti.
”Lähes koko Venetsia, Cinque Terren kylät, Colmarin keskusta ja
niin edelleen. Ne ovat autottomia, koska ne on rakennettu ennen
autoja eivätkä autot mahdu. Turistit virtaavat näihin
’autoilijoiden helvetteihin’, koska ne ovat mukavampia.”
Hieman
tylsän trendikkäästi Soinivaara kohdisti nykyisen
kaupunkirakentamisen kritiikin autojen vihaamiseen: ”Kun
autoton alue päättyy ja mittakaava muuttuu ihmisen mittakaavasta
auton mittakaavaksi, huomaa kouriintuntuvasti, kuinka paljon
ikävämmiksi autot ovat kaupungin tehneet – eivät pelkästään
olemassaolollaan, vaan pakottamalla leveisiin katuihin ja rumaan
ympäristöön. Tuli
taas mieleen, että kun puolet helsinkiläisistä ruokakunnista on
autottomia, eikö Helsinkiin voisi rakentaa muutaman autottoman
kaupunginosan vanhaan hyvän keskiaikaisen kaupungin mittakaavaan?”
Jos
katsoo valokuvaa Suvannon kylästä ja vertaa sitä Casaresin
ja Algarinejon pikkukaupunkien kuviin, osuuko Soininvaara oikeaan?
Onko autosta ja liikenteestä selittämään Suvannon, Colmarin,
Casaresin, Berliinin tai Pariisin yhteiskuntarakenne? Ja vielä
vaikeampi kysymys: voiko Suvannon tai Pariisin asemakaavasta päätellä
millaisia ihmisiä ja millaista elämää – hyvää vai huonoa,
kivaa tai ahdistavaa – noissa aivan erilaisissa asumayhteisöissä
vietetään?
Kyösti Salovaara, 2017 ja 2012. Leveitä katuja: Champs-Élysées Pariisissa ja Tauentzienstrasse Berliinissä. |
Miksi
Pariisissa ei ole kapeita kujia, joita Soininvaara ihailee ja pitää
romanttisen kaipuun arvoisena?
Ei
kai ole ihan varmaa miksi
Napoleon III
ja hänen ”käsikassaransa” paroni
Haussmann
1800-luvun jälkipuoliskolla rakensivat Pariisin komeat bulevardit ja
hävittivät kapeat ja synkeät kujat. Autojen syytä se ei ollut.
Napoleon
kolmannen ja Haussmannin kerrotaan perustelleen bulevardien
rakentamista kauneuden tavoittelulla: leveät kadut antoivat valoa
ihmisille ja kansalaiset pääsivät näkemään talojen ja patsaiden
komeuden. Myös liikkumisen parantaminen – ennen autoja – oli
yksi peruste bulevardeille. Ilmeisesti bulevardien sotilaallinen
merkitys on kiistanalaisempi: Haussmann toki halusi leveillä
bulevardeilla
eristää rahvaan aloilleen ja pitää heidät kurissa.
Bulevardien
kaupunkimalli levisi kaikkialle, myös Pohjoismaihin.
Onko
Pariisissa tai Berliinissä tai New Yorkissa tai Madridissa yksilö
alistettu mahtailevan asemakaavan vaatimuksille?
Yksioikoista
vastausta ei löydy.
Yksi tykkää kävellä Champs-Élyséesilla ja nauttia avaruudesta ja istahtaa kahville tai pastikselle leveän jalkakäytävän reunaan katsellakseen ihmisten ja autojen loputonta kulkua Riemukaarelle päin ja pois, kun taas toinen istahtaa elsassilaisen Colmarin autottaman keskustan kahvilaan ja kuvittelee ettei autoa ole vielä keksittykään, koska täällä on niin rauhallista ja idyllistä. Kolmas huomaa Suvannon kylässä Kitisen rannalla, että olut on jääkaapista loppunut ja hyppää toyotaansa ja ajaa kymmenien kilometrien päähän kauppaan ostamaan sitä lisää.
Yksi tykkää kävellä Champs-Élyséesilla ja nauttia avaruudesta ja istahtaa kahville tai pastikselle leveän jalkakäytävän reunaan katsellakseen ihmisten ja autojen loputonta kulkua Riemukaarelle päin ja pois, kun taas toinen istahtaa elsassilaisen Colmarin autottaman keskustan kahvilaan ja kuvittelee ettei autoa ole vielä keksittykään, koska täällä on niin rauhallista ja idyllistä. Kolmas huomaa Suvannon kylässä Kitisen rannalla, että olut on jääkaapista loppunut ja hyppää toyotaansa ja ajaa kymmenien kilometrien päähän kauppaan ostamaan sitä lisää.
Soininvaara
ei tietenkään ole yksin moittiessaan suurkaupunkien mittakaavaa,
jossa leveät
kadut määrittelevät elämän ja tavat.
Englantilainen
Len
Deighton
kirjoitti vuosina
1983-1996 hienon, yhdeksänosaisen (kolme trilogiaa sisältävän)
romaanisarjan brittivakoilusta.
Sarjan
tapahtumat ja sen henkinen ydin sijoittuvat hyvin paljon jaettuun
Berliiniin. Deightonilla on tarkka silmä miljöölle ja siinä
asuville ihmisille. Berliinin karua maisemaa hän kuvaa monessa
kirjassa, mm. teoksessa Lontoon
ottelu
(1985, suomennos 1987) näin:
”Berliini
on ankea harmaakivinen kaupunki. Se on karu protestanttinen kaupunki;
etelä-Saksan barokin prameilevat liiallisuudet eivät milloinkaan
levinneet Preussin pääkaupunkiin asti. Kadut ovat yhtä leveitä
kuin rakennukset korkeita, ja kaupunkimaisema pienentää
tuulenpyyhkimillä kaduilla kiiruhtavat ihmiset kääpiöiksi niin
etteivät Manhattanin
pilvenpiirtäjätkään nujerra ihmishahmoa varjoonsa samalla
tavalla. Berliinin modernitkin rakennukset näyttävät kivestä
veistetyiltä ja niiden lasiset julkisivut heijastelevat harmaata
taivasta tylyinä saumattomina kivipaaseina.”
Tuleeko
edellisestä lainauksesta mieleen Helsinki?
Minulle
tulee.
Ovatko
Helsingin uudet rakennuskohteet Jätkäsaari ja Kalasatama enemmän
”berliiniä” kuin ”colmaria”? Paistaako niissä aurinko
joskus maan tasalle vai pusertuuko
ihminen kivimassan varjoon?
Mutta
jos Helsingin rakentaisi autottomaksi,
niin kuin Soininvaara unelmoi,
se pitäisi Casaresin
ja Colmarin
tavoin rakentaa hyvin matalaksi (jos aurinkoa halutaan kadunpintaan), korkeintaan kaksikerroksista
taloista. Mutta silloinhan kaupunki leviää silmän kantamattomiin
ja alkaa muistuttaa amerikkalaista autokaupunkia - sitähän
Soininvaara ei halua. Sitä
paitsi, voiko kaupunki toimia ilman logistiikkaa?
Kenen
tahdosta kaupungit rakennetaan? Kenelle ne tehdään? Kuka hyötyy,
ken kärsii?
”Historia
tapahtuu siten, että lopputulos on aina seuraus monien
yksityistahtojen ristiriidasta, tahtojen, joista joukko erikoisia
elinehtoja tekee taas jokaisen siksi mikä se on”, kirjoitti
Friedrich
Engels
Lontoossa v. 1890 kirjeessään Joseph
Blochille.
”Sillä mitä joku yksityinen tahtoo, sen
joku toinen estää, ja se mitä syntyy, on jotakin, mitä kukaan ei
ole tahtonut.”
Selittääkö
Engelsin (ja Karl
Marxin)
oivallus historian dialektisesta kulusta myös Suvannon, Casaresin ja Pariisin näkyvän ja näkymättämän
rakenteen ja vieläpä ihmiselämän olemuksen miljöössään?
En
tiedä.
Siksi
kysyn.
Epätietoisuuden valtaamana.
Epätietoisuuden valtaamana.
Kyösti Salovaara, 2019. Suvannon arkkitehtuuria yli sadan vuoden takaa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti