[arkipäiväisen
logiikan sirpaleita]
Kyösti Salovaara, 2020. El Torcal de Antequera. |
Myös
näinä aikoina puhutaan paljon.
Onko
kaikki puhe tarpeellista vai tarvitaanko lisää?
Kun
aukaisee silmänsä, ne ovat auki.
Vakavista
asioista puhutaan samoilla sanoilla kuin kevyistä. Miten sanojen
paino tulisi mitata? Semanttista vaakaa ei ole vielä keksitty.
Sitäkin mietin, että kannattaako sanojen kuormaa kasvattaa. Ehkä
vaikeneminen on kultaa.
”Synkkinä
aikoina / lauletaanko silloinkin”, kyseli Bertolt Brecht
eräässä runossaan. Kyllä lauletaan: ”Silloinkin lauletaan
synkistä ajoista.”
Viime
perjantaina - se oli 13. päivä kuluvaa maaliskuuta – kävelin
kaksi ja puoli tuntia yli kilometrin korkeudessa El Torcalin
luonnonpuistossa Antequeran kaupungin likellä, noin 55 kilometriä
Málagasta pohjoiseen.
Ympärillä
seisoivat mahtavat kivipatsaat, kuin
taiteilijoiden muovailemat menneen ja kivettyneen elämän
muistomerkit, sateiden, tuulien, lumen ja jään uurtamat luonnonveistokset.
Eläimet ja kasvit pusertuivat 150 miljoona vuotta sitten kalkkikiveksi merenpohjaan. N. 55 miljoonaan vuotta sitten merenpohjaan pusertuneista eläimistä ja kasveista nousi nykyinen El Torcal, korkealle ulottuva vuorimaa hanhikorppikotkien ja
mustaleppälintujen paratiisiksi, liskojen juostavaksi ja ihmisen
hypeltäväksi kiveltä toiselle luontopolkua edetessä. Siellä
täällä on kivipatsaiden väliin jääviä laaksoja ja vehmaita
aukeita, joissa mehiläisten ja kimalaisten loputon hyrinä täyttää
kevätilman.
El
Torcalissa kävely ja kiipeily tuo mieleen viime kesäisen kokemuksen
hellepäivän aamusta Pyhätunturin Aittakurussa, missä yöllä
jäähtyneet kivimassat hohkasivat kylmää kuin jääkaapin oven olisi aukaissut. Torcalissa kivet ovat vielä keskipäivällä viileitä
ja tukea ottaessa melkein kostealta tuntuvia.
Tämä
on eräänlainen ”Jurassic Park”, liitukauden muistomonumentti,
mutta ei kuitenkaan ihmisen kokeiluista syntynyt, niin kuin oli
Michael Crichtonin Jurassic Park. Täällä eläimet ja
kasvit ovat aitoja, luonnon luomia eivät ihmisen kloonaamia.
Hiki valuu kylmien kivien välistä puikahtessa.
Jaakko Salovaara, 2020. |
Viisisataakaksikymmentäkahdeksan
vuotta sitten Kristoffer Kolumbus ylitti Atlantin.
Siitä
alkoi globalisoituminen aika, maapalloistuminen.
Monien
mielestä varsinainen globalisaatio alkoi vasta Neuvostoliiton
romahdettua 29 vuotta sitten. Silloin markkinatalous selätti
totalitaarisen sosialismin ja osoitti, että kansainvälinen työnjako
voidaan viedä todella pitkälle. Mutta ehkäpä varsinainen
globaalisaatio alkoi 1800-luvulla, kun höyrykoneiden ja
kehruujennyjen teollisuus ryhtyi muokkaaman länsimaisia
yhteiskuntia.
Niihin
aikoihin Karl Marx ajatteli ihmisen vapautumista jotenkin
niin, että ihanneyhteiskunnassa jokainen saa tarpeidensa mukaan ja
jokaiselta edellytetään kykyjensä mukaista työpanosta.
Globaalissa maailmassa tämä on toteutunut aika pitkälle; varsinkin pohjoismaisessa yhteiskuntamallissa Marxin "utopiaa" eletään jopa arkipäiväisesti.
Monet
globalisaation kriitikot ovat toista mieltä. Heidän mielestään
tarvittaisiin rajoja lisää, paikallisia puskureita pahan päivän varalle,
enemmän nationalismia ja vähemmän yhteistä maapalloa. Se
saattaisi jopa säästää luonnonvaroja.
Kun
Saska
Saarikoski toisti esseessään viime sunnuntain Helsingin Sanomissa globalisaation kritiikkiä – tietenkin globaalin koronaviruksen
”innoittamana” – toimitus otsikoi Saarikosken kirjoituksen
paljon puhuvasti: Pysähdys
- Koronavirus
voi osoittautua historialliseksi käännekohdaksi, joka pakottaa
globalisaation peruutusvaihteelle. Olemme suurten muutosten edessä,
kirjoittaa esseessään Saska Saarikoski.
”Hyväkin
asia voi joskus mennä liian pitkälle”, Saarikoski aloitti
juttunsa. ”Niin on käynyt globalisaatiolle.”
Onko
niin käynyt? Ja jos on, niin kenen näkökulmasta asiaa katsotaan?
Globalisaation
kritiikki on siinä mielessä outo ilmiö, että se yhdistää
kummallisella kierteellä vasemmistolaisia kapitalismin ja
markkinatalouden vastustustajia
kiivaisiin nationalisteihin ja
etnistä puhtautta vaativiin liikkeisiin.
Saarikoski
ei tietenkään fiksuna kirjoittajana kiistänyt globalisaation hyviä
puolia. Vuoden 1991 jälkeen peräti 1,1 mrd ihmistä on nostettu
maapalloistumisen, kehittyneen tyonjaon ansiosta köyhyydestä. Ja
vaikka perinteisissä länsimaissa keskiluokan vaurastuminen onkin
hidastunut, jopa seisahtunut, esimerkiksi Kiinaan on syntynyt
kokonainen uusi vauras keskiluokka, jolla on varaa kuluttaa ja
matkustaa. Ja muita on tulossa...
Saarikoski
lainaa kriitikoita, joiden mielestä globalisaatio alkaa syödä omaa
häntäänsä. Todellako? Kun El Torcalin kivikossa juoksevalta
liskolta katkeaa häntä, se kasvattaa uuden. Eikö markkinatalous
toimi samalla tavalla?
Monet
globalisaation kriitikot ovat amerikkalaisia, hieman
vasemmistolaisia talousmiehiä. Mikä
heitä kismittää? Sekö että vauraus todella jakautuu nyt
tasaisemmin ympäri maailmaa eikä vain Yhdysvaltoihin.
Sen
joka epäilee globalisaation hyvää tuottavaa kehitystä, kannattaa
lukea Hans Roslingin
teos Faktojen maailma. Kirjan luettuaan suhtautuu aika kriittisesti globalisaation kriitikoihin
– ainakin jos tuntee omakseen
koko maailman eikä vain pientä porukkaa oman
tonttinsa vieressä.
Jaakko Salovaara, 2020. |
El
Torcalin kivimaa on 150 miljoonan ikäistä. Karstimaan eroosio on väkevä
taiteilija.
Kuinka
vakuuttavasti ja suurella äänellä voimme puhua 528 vuoden
ikäisestä tai vain 29 vuoden ikäisestä globalisaatiosta ja
sen pysyvistä ”totuuksista”?
Ranskalaisnorjalainen
matemaatikko
Ivar Ekeland
totesi kirjassassaan Ennakoimattoman
matematiikka (Suom.
Klaus
ja Helka Vala.
Art House, 1989.),
että matematiikka ei pysty ilmaisemaan ajan todellista luonnetta.
Tietyssä mielessä ”nykyhetkeä ei voi johtaa menneisyydestä eikä
tulevaisuudesta ja jokainen hetki luo jotakin uutta”.
Jokaisena
hetkenä osa elämästämme on toistuvaa, osa täysin uutta eikä ole
matemaattista kaavaa jolla aidossa tilanteessa pystyisi päättelemään
kumpaa juuri nyt elämme. Vasta jälkeenpäin historiantutkimus
paljastaa mikä oli toistunut, mikä oli täysin uutta.
Kukaan
ei tiedä tämän torstaipäivän
perusteella, millainen on tasa-arvon päivä 19.3.2021 tai 19.3.2031
tai… saati sitten sitä kenen kannalta
tasa-arvo lisääntyy ja kenen ei.
Humanisteilla
on ”paha tapa” käyttää luonnontieteellistä terminologiaa
huolettomasti yhteyksistään irrotettuna.
Näin
tekee myös Saska Saarikoski esseessään puhuessaan kaaosteoriasta.
”Maailmasta on tullut kaoottinen järjestelmä”, Saarikoksi
väittää. ”Kaaosteoria todistaa, että sellainen järjestelmä on
altis pienillekin häiriöille.”
Onko
maailma muka kaaostilassa? Päinvastoin, kuten itse saatoin kokea
tällä viikolla,
esimerkiksi
Espanjassa (tietysti poikkeuksellisesti)
vallitsee poliisivaltion kuri, siellä
ei tapahdu mitään sattumalta,
yllättäen. Sama koskee Ranskaa, Italiaa, Kiinaa ja vähitellen myös
Suomea. Tuskin koskaan, eikä ainakaan miesmuistiin, yhteiskunnissa
ole eletty
arkipäivää näin staattisesti, järjestäytyneesti,
kurinalaisesti.
”Katastrofiteoria
ei itse asiassa ennusta yhtään mitään”, sanoo Ekeland,
”ei katastrofeja eikä muutakaan.” Päinvastoin, jokin aika
sitten muodissa ollut kaaosteoria (katastrofiteoria) yrittää kuvata
yhden stabiilin tilan katoamisen hetkeä sen korvautuessa toisella.
Niinpä katastrofiteorian tutkimuskohteita ja esimerkkejä ovat olleet pörssikurssien hetkelliset,
ennakoimattomat muutokset,
biljardipallon arvaamaton liike ja säätilan äkillinen muutos.
Kysymys ei ollut kaaoksen kuvauksesta, vaan siitä että kun
muuttujia on liian paljon, niiden vaikutusta toisiinsa ei osata
laskea ja siksi muutos on ikään kuin kaaosta. Stabiili pysyy
kuitenkin stabiilina vaikka vähän erilaisena.
Biljardipeli
ei muutu kaaokseksi pallon osuessa toiseen, vaikkei edes matemaatikko osaa laskea mihin
pallo menee törmäyksen jälkeen. Säätila ei ole muutoksen jälkeen sen enempää kaaoksessa kuin ennen muutosta. Pörssit jatkavat elämäänsä, vaikka kurssit yllättäen nousivat tai laskivat aamun kuluessa.
Niinpä
Ekeland harmittelikin sitä,
että humanistit ryhtyivät kaaosteorian innoittamana soveltamaan
matematiikkaa siihen mihin se ei sopinut. ”Tällä teorialla oli
huikea menestys
ja se herätti huomiota myös
matematiikan saavutuksia normaalisti vierastavissa piireissä”,
Ekeland kirjoitti vuonna 1984. ”On
kuitenkin vaikea välttää sitä ajatusta, että tämä kiinnostus
jo alusta alkaen osittain johtui sanojen magiikan synnyttämästä
väärinkäsityksestä… Tällä
houkutuksella on ollut kuitenkin paljon uhreja erityisesti
pyrittäessä soveltamaan katastrofiteoriaa humanistisiin
tieteisiin.”
Kuinka
moni uskoo ja toivoo,
että globalisaation haittapuolien kitkemiseen
tarvitaan paluu poliisivaltioiden ja autoritaarisen hallinnon
aikakausiin?
Kyösti Salovaara, 2020. |
Hanhikorppikotka
liitelee kalkkikivipatsaiden
yläpuolella El Torcalissa. Mustaleppälintu seurailee ihmistä, se
äännähtelee kiinnostuneena ja lehahtaa karkuun kun kulkija yrittää
ottaa siitä valokuvan.
Jalat
astuvat 150 miljoonaa vuotta
vanhalle merenpohjalle yli kilometrin korkeudessa. Mehiläisten ja
kimalaisten pörinä täyttää ilmatilan.
Mittakaavan
suuruutta on vaikea verrata sen pieniin yksityiskohtiin.
Liitukausi
kesti noin 50 miljoonaa vuotta. Jurassic Parkissa oli elämän
vilinää. Globalisaation aikaa on vietetty korkeintaan 528 vuotta
tai kenties
vain 29 vuotta.
Vain
hupsu piirtää liitutaululle ehdottomia totuuksia ihmisten ja
yhteiskuntien tulevaisuudesta. Kyllä synkkinäkin aikoina lauletaan,
tosin synkkiä lauluja.
Kosketan miljoonien vuosien ikäistä kiveä; yritän tuntea sen viileässä
pinnassa eletyt elämät, kadonneet äänet ja uhkakuvien loputtoman
kirjon. Lopulta jäljelle
jää kiven uurteinen pinta eikä lopulta sitäkään.
Kyösti Salovaara, 2020. |
"Jokainen hetki luo jotain uutta"...
VastaaPoistaKivipatsaat, kalliot ja paadet viileydellään ja lämmöllään ovat, - ikiaikaisia lohtunamme.
Kiitos upeista kuvista; uljas hanhikorppikotka, meilläkin viimeksi 2007 tavattu, oli mielenkiintoinen uusi tuttavuus:)
Onpa mahtavia kuvia, ja hienoa, kommentoimaan yllyttävää pohdintaa!
VastaaPoistaEnsin hieman lisäystä Brechtin 'lauletaanko silloinkin' -ajatukseen. Synkkinä aikoina lauletaan usein myös toivosta ja valoisammista ajoista.
Ja sitten haluaisin sanoa jotain myös tähän globalisaatio-asiaan. Voit jo arvata aiemmin ja muualla käymistämme keskusteluista (Mummo matkalla), mitä haluan lisätä.
Globalisaatio on tietenkin tuonut valtavasti hyvää, mutta ei pelkää hyvää. Kaikkea pitää voida tarkastella kriittisesti, myös globalisaatiota.
On hyvä, jos palloistumisen haittoja voidaan korjata, mutta ei sen tarvitse merkitä mihinkään poliisivaltioon menoa. Sellaisten systeemien huonot puolet on myös kaikilla hyvin tiedossa. Kaikki on elämässä tasapainoilua, hyvän pitämiseksi on hyväksyttävä myös siihen liittyvä huono.
Minusta Saarikoski ei ole mikään globalisaation tuomitsija, vaan sitä rehellisesti tarkasteleva ja kehittämään pyrkivä. Juuri rehellisellä tarkastelulla lyödään luu kurkkuun niiltä, jotka pitävät kaikkea puhetta kansainvälisydestä sinisilmäisenä hömpöttelynä.
Kävin varaamassa kirjastosta Roslingin kirjan, pääsin 1. jonossa, joten kun kirjasto taas aukeaa, niin saan kirjan. Kiitos vinkistä!
Kiitos kiitoksista Takkutukka ja Marjatta! Ne helpottavat vaikkei kissa olisikaan.
VastaaPoistaJoo, tietysti globalisaatiota saa ja pitää kritisoida ja yhteisten verkostojen toimintaa parantaa.
Ongelmahan on siinä tylsässä tosiasiassa, että nykymaailmassa kaikki liittyy kaikkeen ja jos otat yhden palikan pois, se voi vaikuttaa muihin, tärkeämpiin palikoihin. Tässä sen katastrofiteorian selitysmalli saattaa toimia, ei siinä mihin Saarikoski sitä käytti.
Esimerkiksi: suomalainen onnellisuudestaan kopea kuluttaja voi päättää ettei osta Vietanamissa tehtyjä lenkkareita, Thaimassa tehtyä paitaa eikä kiinalaisia mikropiirejä sisältäviä puhelimia eikä telkkareita. Hitot vietnamilaisten hyvinvoinnille, hän voi ajatella.
No, mistä sitten löytyy vastaavia tuotteita. Tekeekö joku onnellisten Suomessa? No ei. Mutta kuka kieltää tekemästä? Ei kukaan. Hintaa vaan tulee tuplasti lisää moisille tuotteille. Sekin käy, maksetaan enemmän...
Suomen kansantaloudesta (tai verotuloista) n 50 % tulee tällä hetkellä suoraan tai välillisesti ulkomaanviennistä. Sillä siis rahoitetaan suuri osa myös sairaanhoidosta, koulutuksesta, kulttuurista, julkisesta menosta kaikkiaan. Jos kaikki maksaisi tuplasti omavaraisessa Suomessa, miten hyvinvointiyhteiskunta rahoitettaisiin? Ei kai mitenkään.
No, aletaan omavaraiseksi. Mitä jos muutkin tekevät saman? Saksalaiset lopettavat Turun telakan ja Uudenkaupungin autotehtaan - eiväthän ne niitä Suomessa hyväntekeväisyyttään pyöritä. Paperitehtaita pystytetään yhä enemmän muualle - miksi paperi ja selluloosa pitäisi Suomesta ostaa. Kyllä metsiä on muuallakin ja niitä voi istuttaa. Jne.
Tässä pelissä Suomi jää kolmoseksi hyvin äkkiä; sen sijaan suuret taloudet, kuten USA,Saksa ja jopa Ranska saattavatn pärjätä omavaraisina (vaikka nykyään amerikkalaisten puhelimien ja autojen osat pääosin valmistetaan muualla kuin USA:ssa). Ei tarvitse mennä kovin kauas taaksepäin kun omavaraisessa "Suomessa" koettiin todellinen ja tappava nälänhätä.
Tai, mennäänpä omavaraisten valtioiden aikaan vuoteen 1914 - ensimmäisen maailmansodan syttymishetkille. Luetaanpa vaikkapa Jarsolav Hashekin riemukas ja satiirinen Sotamies Svejk ja löydetään täysin autoritaarinen poliisivaltio Itävalta-Unkari. Naapurit olivat aika lailla samanlaisia. Suomessakin elettiin sortovuosia.
Voiko globalisaation purkaa palaamatta tuollaiseen todellisuuteen?
En tiedä. (Enkä uskaltaisi yrittää purkamista.)
Kyllä minä tuossa loppukaneettisi linjoilla vahvasti olisin ja dominoefektiä veikkaisin...
PoistaPurkaminen on mahdotonta, mutta aivan varmasti voidaan tehdä jotain ilman saastumiselle siellä missä tuoteaan halvalla ja saastuttavasti jotain tuotetta suurelle osalle muuta maailmaa.
PoistaVoidaan myös korjata työoloja siellä missä työntekijät ovat lähes orjan asemassa.
Voidaan laatia rajoituksia ja sääntöjä.
Sademetsien kaataminen pitäisi tehdä suuunnitelmallsiesti eikä hävittää niitä lyhytnäköisesti liikaa vain koska se maa on niin sopivaa muuhun tarkoitukseen.
Kun Wuhanissa nyt koronan pysäytettyä pyörät näkyy jopa sinistä taivasta, niin voi ajatella, että pientä viilausta voisi tehdä ja miettiä tehokkuuden ja elämänlaadun tasapainoa. Ei siitä vaurastumisesta hyödy, jos ihmiset eivät voi hengittää ja liikkua ulkona.
Regulaation lisääminen ja lisääntyminen lienee oleellinen osa maapalloistumista - ja sitähän myös tapahtuu, mutta jälleen: monimutkaisen palapelin antamassa kehyksessä.
VastaaPoistaHyvin muistamme, että esim. Kymijoen veden puhdistamiseen meni noin 20 vuotta, vähintään. Sääntöjä lisättiin yhteiskunnan ja talouden sietokyvyn mukaan. Tietysti kaiken voi aina tehdä nopeammin, mutta ei Kiina lopeta hiilenpolttoa mahtikäskyllä huomenna tai jos pakotetaan EU:n toimesta lopettamaan, se "kostaa" sen takaisin ja taas kansainvälinen yhteistyö kärsii. Saksaa tai Puolaa ei ilmeisesti mikään saa lopettamaan hiilenkäyttöä, tosin eri syistä. Puola haluaa kehittyä ja vaurastua; Saksaa ohjaavat dogmaattiset vihreät ajatukset, jotka tyhmyydessään päättivät sulkea ydinlaitokset.
Miksi Saksa teetättää autoja ja laivoja Suomessa? Ei se ainakaan johdu siitä että Suomessa saisi pilata ympäristöä enemmän kuin Saksassa. Kaikki globalisaatiossa ei siis ole työvoiman ja ympäristön riistoon perustuvaa, itse asiassa aika usein perustelu on jotakin muuta, esimerkiksi osaamiseen liittyvää.
Ei siitä ole kauaa, kun halvat kuteet tehtiin Kreikassa ja Portugalissa. Nyt nekin ovat A-luokkaa niin kuin Suomi, ja vaatteet tehdään kauempana. En silti jätä ostamatta hyviä kenkiä tai tossuja tai...
Globalisaation peruuttamisen ongelmasta kirjoitin tällä alustalla 18.10.2018 niin perustellusti (hahhaa), että lainaanpa siitä pakinasta pätkän tähän:
"Miksi Rooman mahtava imperiumi tuhoutui?
Jyväskylän yliopiston taloushistorian ja strategian professori Juha-Antti Lamberg vastasi toimittaja Niko Vartiaiselle Helsingin Sanomien haastattelussa (9.7.2017), että se johtui talouskasvun loppumisesta, kansantalouden supistumisesta.
Roomassa kaikki alkoi väestön vähenemisestä. Imperiumi menetti alueita ja niiden mukana väestöä. Samalla syntyvyys laski ja kuolleisuus kasvoi sotien ja tautien myötä. Väestön vähetessä myös kauppaa käytiin vähemmän ja verokertymä pieneni. Keskusvallan pienentyneet resurssit alkoivat näkyä kaikkialla. Paikat niin sanotusti repsottivat.
”Ensin vähenee taloudellinen aktiivisuus, tulee vähemmän verotuloja, ja sen jälkeen alkavat instituutiot ja säännöt rapautumaan. Meille oli hätkähdyttävintä ymmärtää se, että talouden alamäki oli järkyttävän dramaattinen. Palattiin pronssikauden tasolle 50–100 vuodessa.”
Lamberg tiivisti: ”Taloudellinen aktiivisuus on riippuvainen siitä, kuinka paljon on ihmisiä käymässä kauppaa, myymässä ja ostamassa. Ei ole mallia hallitusta alaspäin menemisestä. Sen takia esimerkiksi degrowth-keskustelu on mielenkiintoista. Siinä sanotaan, että pitäisi olla vähemmän, mutta ei sitä, että mitä sitten, kun on vähemmän.”
Edellä lainattu tyrkkii miettimään.
Säilyykö hyvinvointivaltio (yksilönvapaus, aineellinen ja henkinen tasa-arvo, sosiaalinen turvallisuus jne.) jos maapallo yritetään pelastaa vähentämällä kulutusta kaikkialta? Jos kulutusta vähennetään merkittävästi, ajaudutaanko samanlaisen negatiivisen kasvun kierteeseen mikä tuhosi Rooman imperiumin?
Hyvinvointivaltio ei ole graniittia vaan prosessi."
Prosessi on hyvä termi. Jo Herakleitos esitti sen, kun totesi "panta rhei", kaikki virtaa.
VastaaPoistaSen virran mukana ujuessa on oltava valppaana ja viisaana niiden jotka arvioivat, suunnittelevat ja päättävät. Tasapainoilua on elämämme monessa, myös siinä, mikä tuo hyvää monelle ja saako hyvä täällä aikaan pahaa tuolla ja päinvastoin.
Niinpä - samaan jokeen ei voi astua kahta kertaa, sanoi Herakleitos, tai sinne päin. Kaikki muuttuu...joten.
VastaaPoistaMutta Milan Kunderan yhdessä romaanissa otetaan vastakohdaksi se ettei mikään muutu, loppujen lopuksi. Tämä lienee Parmenideksen filosofiaa. Ja emmekö sitten olekin näiden kahden ajatusmallin vankina: kaikki muuttuu, mikään ei muutu, mutta emme koskaan voi tietää kummasta on juuri nyt kysymys.
Kundera kai romaanissaan (Olemisen sietämätön keveys) esittää sen dilemman, että jos kaikki muuttuu koko ajan eikä mikään palaudu, ei moraalillakaan ole mitään merkitystä, koska se pitää muuttaa koko ajan muuttuneen virran ehdoilla, mutta jos mikään ei muutu, ei ole mahdollisuutta vapautua moraalia vastaan tehdyistä rikoksista eikä syyllisyydestä.