[Inhottavan
viettelevä?]
Kyösti Salovaara, 2007. Woody Allen Barcelonassa 9.7.2007 ohjaamassa elokuvaa Vicky Cristina Barcelona. |
En
pysty ilmaisemaan vihaa. Se on yksi pulmistani. Sen sijaan hommaan itselleni kasvaimen.
- Woody
Allenin esittämä Isaac elokuvassa Manhattan
Sanoin
mitä sanoin. Kirjoitin mitä kirjoitin.
Tässä
istun enkä muuta voi.
Saako
takkia kääntää? Voiko olla itsensä kanssa eri mieltä?
Tai:
onko ihminen koskaan vain yhtä mieltä ollessaan jotakin mieltä?
Asioilla
on puolensa. Niin kuin kuution muotoisella puupalikalla. Muutaman
särmän näkee. Toiset pitää kuvitella. Johtopäätöksiä tehdään
tiedetyn ja kuvitellun perusteella.
Woody
Allenin elokuva Manhattan (1979) on minun puupalikkani;
yhdeltä reunalta selkeä ja tarkasti piirtyvä, muilta puolilta
hieman mystinen, ällöttävä ja kiehtova.
Suomeksi
sanottuna olen ollut vuosien mittaan Allenin filmistä montaa mieltä.
Tämä
ei ole elokuva-arvostelu. Kun Yle esitti äskettäin Allenin
Manhattanin, muistin kuinka negatiivisesti siihen suhtauduin
syksyllä 1979 ja ylisummaan noihin aikoihin.
Onko
Manhattan sokea pisteeni?
On
ja ei.
Vaikka
kritisoin sitä aikoinaan kovasti, niin en muista inhosinko sitä
aidosti. Arkistooni liimatut leikkeet vuosilta 1979-80 todistavat,
että inhosin ainakin ”älymystöä”, joka ylisti Manhattania maasta taivaaseen.
Jos olisin inhonnut Allenin filmiä niin
voimakkaasti kuin tuon ajan jutuistani voi päätellä, miksi sitten
olen katsonut niitä kohtuullisen paljon. Ne ovat viehättäneet ja
huvittaneet, viihdyttäneet.
Ja jos
olisin inhonnut Allenia elokuvaohjaana, miksi olisin käyttänyt
yhden pitkän iltapäivän heinäkuussa 2007 Barcelonan uimarannan
vieressä seuraten kuinka Allen kuvausryhmineen kuvasi filmiä Vicky
Cristina Barcelona? Otin digikameralla etäältä teknisesti
vaatimattomia kuvia Allenista ja elokuvan kuvaajasta, Baskimaalla
syntyneestä Javier Aguirresarobesta sekä filmin naistähdistä
Rebecca Hallista ja Scarlett Johanssonista. Myös
Penelope Cruz taisi piipahtaa rantakahvilassa, mutta hän ei
ollut mukana terassilla filmatussa kohtauksessa.
Tuo
kohtaus ei muutenkaan päässyt lopulliseen filmiin.
Suomen Sosialidemokraatti 1.9.1979. |
Selitä
mitä selität!
Syyskuun
ensimmäisenä päivänä 1979 kirjoitin Suomen Sosialidemokraattiin
Woody Allenin uudesta elokuvasta Manhattan otsikolla
Pikkuporvari Woody Allen. Elokuva tuli Helsinkiin marraskuun alussa, joten olin liikkeellä etuajassa.
Jutussani
totesin, että Allenin elokuvat ”ovat älyllistä viihdettä
hyvinpukeutuvalle ja nuorekkaalle keskiluokalle, joka pitää hyvistä
ruokapaikoista, klassisesta musiikista ja valessyvällisestä
psykologisoinnista”.
Moitin
Allenia tukeutuen amerikkalaisen kirjailijan Joan Didionin
terävään kirjoitukseen, joka oli julkaistu elokuussa 1979 The New
York Times Books Reviewissä ja The Observerissa. Joan Didionilta
oli tuolloin suomennettu yksi romaani.
Didionin
mukaan Manhattan oli häikäilemätöntä kulutusfetisismin
ylistystä. Hänen mielestään Allenin filmien saama suosio kertoi
uuden yhteiskuntaluokan syntymisestä: ”Tämän luokan muodostavat
ihmiset, jotka pelkäävät kuolevansa vääränlaiset tennistossut
jaloissaan, tykäten vääristä sinfonioista ja vääristä
romaaneista.”
Olikohan
Didion tässä kohtaa oikeassa? Ehkäpä syksyllä 1979 en edes vielä
tajunnut mihin maailma oli menossa ja millaista ”brändättyä
kulutusjuhlaa” 2000-luvulla vietettäisiin, Suomessakin.
Sisäkuvia,
Annie Hall ja Manhattan eivät Didionin mielestä
olleet lainkaan vakavia elokuvia, vaikka pyrkivät sellaisia olemaan.
Didion ihmetteli katsojia, jotka analysoivat Allenin filmien
syvällisyyksiä huomaamatta, kuinka Allen näppäili katsojien
pikkuporvarillisia sieluja.
Sitäkin Didion kummasteli, että suuret
massat kiinnostuivat Allenin luomasta keinotekoisesta
valkokangastodellisuudesta, joka tuskin heijasteli suuren massan omia
kokemuksia.
Didionia
ärsytti Allenin elokuvien huonotapaiset ja ärtyneet henkilöt,
jotka eivät keskustele älykkäästi vaan pelkästään
keskustelevat älykkäästi keskustelemisesta.
Helmikuussa
1980 palasin Suomen Sosialidemokraatissa Allenin elokuvaan otsikolla
Joan Didion ja suomalainen älymystö. Olin tällä välin
nähnyt Manhattanin ja seurannut Didionin syksyisen kritiikin
saamaa vastaanottoa. Tällä välin Yhdysvalloissa oli valittu Joan Didionin
esseekoelma The White Album yhdeksi vuoden 1979
kirjoista.
Kyösti Salovaara, 2007. Ohjaaja lukee omaa käsikirjoitustaan. |
”Suomessa
Didion”, sanoin Demarissa 13.2.1980, ”on leimattu
matalaotsaiseksi skribentiksi, joka ei suostu käsittämään, että
Woody Allenin pikkuporvarillisen pinnalliset elokuvat eivät olekaan
pikkuporvarillisia eivätkä pinnallisia vaan syvällisiä ja
satiirisia.”
Didionin
sanasiivellä ja Allenin Manhattania soimaten hyökkäsin
tavoilleni uskollisena suomalaisen älymystön konformismin kimppuun.
Katsottuani Manhattanin olin Didionin kanssa samaa mieltä:
”Yhtäkään syvällistä ajatusta tästä elokuvasta en löytänyt.
En myöskään tämän asiantilan satiiria… Manhattanin saama
suomalainen vastaanotto peilaa paljastavasti suomalaisen älymystön
alennustilaa. Meikäläinen älymystö - aina tuolta Kansan Uutisten
palstoilta Uuteen Suomeen saakka - on kuolannut mielihyväänsä
Manhattanin tyhjänpäiväisyyden äärellä. Älymystömme mielestä
tyhjänpäiväisyys on syvällisyyttä, kypsymättömyys on
taiteellisuutta, todellisuuspako on satiiria.”
Syytin
älymystöä muodin perässä kulkemisesta: ”Kaiken se tekee yhtenä
miehenä, samalla mielellä, yhteisillä ajatuksilla, yksillä
mielipiteillä; tänään se on kovasti steinbockia, eilen se oli
hieman sosialismia, toissapäivänä vähän pasifismia, huomenna se
on paljon fasismia, ylihuomenna se on… tai sitten sitä ei
olekaan.”
Syvällinen
ja pinnallinen - niinpä!
Nyt 40 vuotta vanhempana tajuaa lopulta, että sanoilla "syvällinen" ja "pinnallinen" ei ole universaalia merkitystä taideteoksista puhuttaessa.
Uima-altaassa
on syvä pää ja matala. Syvässä päässä jalat eivät yletä
pohjaan. Matalassa päässä pohjassa voi seisoa ja pärskytellä
vedenpintaa käsillään.
Tietenkin
Allenin elokuvia ja erityisesti Manhattania voi syyttää
pinnallisiksi ja pikkuporvarillisiksi elokuviksi. Mutta kannattaako
keskiluokkaista ja pikkuporvarillista elämänmuotoa oikeastaan
kritisoida? Eikö se ole mukavinta kaikesta? Ja tennarit - täytyyhän ne valita oikein!
Ironia on siinä, että elin itsekin tuollaista
keskiluokkaista ja pikkuporvarillista elämää, johon kuului myös
istuminen Kosmoksessa juttelemassa loputtomasti kirjoista ja
kirjailijoista, elokuvista ja niiden ohjaajista, politiikasta ja
politiikan tekemisestä eivätkä nuo keskustelut taatusti olleet sen
”syvällisempiä” kuin Manhattanin älymystöjengin
keskustelut. Ainoa ero omissa keskusteluissani Allenin kuvaamiin
keskusteluihin verrattuna oli, tämän uskallan sanoa, siinä että
me Kosmoksessa (tai Urhon Pubissa tai Juttutuvassa) keskityimme
pelkästään taiteen tai politiikan asioihin, kun taas Allenin
elokuvissa keskustelun voimakeskuksena yleensä on parisuhteen
ongelmat, kumppanin hankkiminen tai entisestä eroaminen.
Tuoreessa
ja kohutussa muistelmateoksessaan Woody Allen sanoo, ettei hän ole
koskaan ollut intellektuelli, mikä ei tarkoita etteivätkö hänen
elokuvakäsikirjoituksensa olisi älykkäitä.
Tietenkin
Allenin henkilöt puhuvat taiteesta ja taiteilijoista pinnallisesti,
niin kuin keskiluokan small talkiin kuuluu, mutta millaista se
”syvällinen” keskustelu sitten olisi? Ja kuka sitä jaksaisi
kuunnella ja katsoa?
Jos
Maslowin tarvehierarkisen pyramidin pohjakerroksissa ovat
seksuaalisuus ja intohimo ja jossain ylemmissä ja ohuimmissa
kerroksissa sitten eteerinen itsensä toteuttaminen taiteessa ja taideteoksissa, niin Woody
Allenin filmeissä tuon pohjakerroksen tavoitteet koristellaan ja
piilotellaan taiteesta puhumiseen, eikä kukaan keskustelijoista
tietenkään ole tietämätön siitä mistä lopulta puhutaan:
taidepuhe on Troijan puuhevonen päästä ihastuksen sänkyyn tai
entisen ihastuksen sängystä pois.
”Pelkkää
aivoa”, Allenin esittämä tv-koomikko Isaac luonnehtii Diane
Keatonin esittämää feministiälykköä. ”Sellaista
muka-älyllistä roskanpuhumista.”
Kyösti Salovaara, 2007. Vicky Cristina Barcelonan tähdistä Rebecca Hall ja Chris Messina istuvat, Allen seisoo ja tarkkailee. |
Woody
Allen tekee yhä 84-vuotiaana elokuvia, vaikka hän on Yhdysvalloissa menettänyt
sosiaalisen hyväksymisen. Uusimman filmin hän kuvasi Baskimaalla
San Sebastianissa; elokuva on yhä tuotantoprosessissa.
Allenia
ei koskaan syytetty lain edessä, saati sitten että hänet olisi
tuomittu seksuaalisesta hyväksikäyttörikoksesta. Monet Allenin
filmien näyttelijöistä (mm. Mia Sorvino, Colin Firth,
Rebecca Hall), jotka tiesivät filmejä tehdessään Allenin
joutuneen aikaisemmin (1992) Mia Farrowin syytösten kohteeksi, ovat
viime vuosien MeToo-kohun pelästyttäminä katuneet osallistumistaan
Allenin filmeihin. Toiset taas (kuten Scarlett Johansson,
Diane Keaton, Alec Baldwin) eivät ole katuneet ja ovat siksi joutuneet itse julkisen paheksumisen kohteiksi.
Julkisuus
on armoton. Allen pitää itseään James Joycen, Henry
Millerin ja D.H. Lawrencen kohtalontoverina, koska
hänenkin pitää nykyään julkaista teoksensa ulkomailla,
kotimaansa suvaitsemattomuuden tavoittamattomissa.
Allen sanoo, että
hänen pitäisi oikeastaan esiintyä #MeToo-liikkeen
mainosjulisteissa, koska hänen filmiensä sadoista naisnäyttelijöistä
yksikään ei ole valittanut epäasiallisesta
kohtelusta. Sitä paitsi Allenilla on tapana maksaa
naisnäyttelijöille samansuuruiset palkkiot kuin miehille.
Mutta nykyajassa yksikään taiteilija, esiintyjä tai poliitikko ei pääse pakoon yksityiselämäänsä, paheitaan ja huonoja hetkiään.
Jos
taide, kirjallisuus ja elokuva olisivat kukkahattutätien ja
pyhäkoulunopettajien varassa, kuinka monta taideteosta meillä universumissa olisi? Laskettaisiinko ne kahden käden sormilla vai
yhden?
"Oikein" käyttäytyviä ihmisiä toki olisi enemmän.
Mihin
Woody Allen (alkuaan Allan Konigsberg, s. 1935) sitten puheliaine
elokuvineen sijoittuu?
Onko
hän samaa taiteellista elokuvasukupolvea kuin Ranskan uuden aallon
ohjaajat? Näiden elokuvantekijöiden filmeissä luonteva,
”pinnallinen” ja ”syvällinen” keskustelu avaa jatkuvasti
ristiriitaista lähelletuloa toisen ihmisen luokse tai luota pois.
Eikö Allen sitä paitsi nuorine nais-ja miesnäyttelijöineen muistuta katolisen syyllisyydentunnon ja moraalisen puntaroinnin mestaria Éric
Rohmeria?
Entä
sitten Allenin velka pohjoiseurooppalaisille synkistelijöille:
Kierkegaardelle, Ingmar Bergmanille,
Strindbergille? Mutta ei puhelias Allen oikein istu pohjoisen
ahdistuksen mykkään olemukseen.
Niinpä
jäljelle jää amerikanjuutalainen kulttuuri. Allen on tietysti Saul
Bellowin, Bernard Malamudin ja Philip Rothin
taiteilijaheimoa. Mutta hänen juutalainen syyllisyydentunteensa ei
ole yhtä ahdistavaa ja syövyttävää kuin Bellowilla ja Malamudilla eikä
hän pue sitä yhtä hyökkäävään ja rienaavaan
puolustustaisteluun kuin Roth.
Juutalainen itseä vähättelevä leikkisyys – siinäkö Allenin taiteen lopullinen ilmitulo?
Manhattanin
päähenkilö ja minäkertoja Isaac miettii itselleen tyypillisen
novellin aihetta:
”Novellin
aihe: Manhattanin ihmisiä, jotka keksivät jatkuvasti joutavia
neuroottisia ongelmia, koska silloin heidän ei tarvitse käsitellä
paljon pahempia, ratkaisemattomia maailmankaikkeuden ongelmia.”
Kyösti Salovaara, 2007. Ohjaaja ja tähti: Allen ja Scarlett Johansson. Keskellä lippahattu päässä Vicky Cristina Barcelonan kuvauksesta vastannut Javier Aquirresarobe. |
Olen aina tykännyt Woody Allenin elokuvista sen enempää analysoimatta. Pidän niitä amerikanjuutalaiseen huumorin tuotteina, läpikotaisin. Neuroottisuus, ironia, Jewish mama ja muut sen kulttuurin naistyypit, perheen ongelmat ym. Woodyn itsensä usein esittämä newyorkilaisälykkö on hauska hahmo, jota on paljon matkittukin viihteessä.
VastaaPoistaMinulla on Aki Kaurismäen leffoihin semmoinen asenne, että en pysty pitämään niistä, vaikka juuri niistä "kuuluisi kaikkien pitää".
Voi olla, että se käsitys joskus muuttuu, kuten sinun käsityksesi Allenin elokuvista.
Mielenkiintoista, Marjatta, että otit Kaurismäen tähän. Oli nimittäin ideani (mutta juttua tulijo liikaa muutenkin) verrata Allenin elokuvien luontevaa ja pakotonta dialogia Aki Kaurismäen elokuvien kankeaan, tylyyn ja tönköltä tuntuvaan puheeseen, missä ei ole mitään luonnollista, luontevaa eikä oikealta keskustelulta kuulostavaa. Tämä tietenkin voi olla hyvin harkittu taiteellinen keino; vieraannutetaan jopa puhuminen todellisuudesta ja jätetään vain asian idea näyttelijän sanottavaksi.
PoistaSe että Allenin kirjoittama dialogia tuntuu niin luonnolliselta ja improvisoidulta ei tietenkään välttämättä ole hetkessä syntynyttä; muistelen nähneeni dokumentin jossa Allen hioi dialogia paperilapuille todella hartaasti. Usein helposti luettava tai kuunneltava, on vaatinut kovasti työtä.
Suomalaiset käsikirjoittajat pystyvät todella harvoin saavuttamaan luontevalta tuntuvan puheen. Usein, esimerkiksi tässä nyt näytetyssä Karpissa, luontevaksi aiottu puhe on hyvin jäykkää ja luonnotonta, mutta kun näyttelijät puhuvat hiljaa ja epäselvästi, he kai kuvittelevat että näin syntyy luonteva dialogi.
Allenin kohdalla on minusta selkeä metoo-ylilyönti. Hän rakastui ja meni naimisiin naisystävän ex-aviomiehen kanssa adoptoiman tyttären kanssa, joka oli seurustelun alkaessa jo parikymppinen. He eivät edes olleet koskaan asuneet samassa talossa, vaan eri puolilla katua. Eihän tuossa ole mitään tuomittavaa. Epätavallista, mutta ei rikollista. Pian sen jälkeen Mia alkoi sitten syyttää häntä myös (niinkuin tuossa Soo Yin kohdalla olisi muka ollut kyse insestistä) nuorempien lasten hyväksikäytöstä. Sitä on vaikea uskoa.
VastaaPoistaHarvey Weinstein on ihan eri asia kuin Woody Allen ja esim. suomalaiset Tomi Metsäketo ja Aku Louhimies. Olisi ollut hyvä keskittyä oikeasti pahoihin tyyppeihin, mutta yhdessä vaiheessa oli sellainen metsästämisen ilmapiiri, että siinä löytyi aika heppoisin perustein seksuaalihäiriköitä.
Anteeksi tuo sotku kaksine kanssa-sanoineen toisella rivillä. Korjaus:...naisystävänsä ja tämän ex-aviomiehen adoptoiman...
PoistaWoody on aika epätasainen muuten tuotannossaan. Hänellä on sekä mitättömiä sivutöitä että loistavia elokuvia.
Joo, sääli vain että yhden ihmisen työmahdollisuudet on tuhottu hänen lopuksi elämäänsä, ainakin kotimaassaan. Tosin, ihmeellistä kyllä, viimeisin elokuva Rainy Day,vaikka sitä ei esitetä USA:ssa, on moneen vuoteen hänen menestynein filminsä.
PoistaAllenin filmejä kun katsoo, niin eräänlainen pyrkimys "mitättömyyteen" tuntuu olevan yksi perusidea; niissä kehitellään draaman kaarta, joka vähän ennen huippua aina ohitetaan jonkinmoiseen seesteiseen epävarmuuden tilaan. Tässä tulee mieleen Rohmerin elokuvat.