[läpinäkyvää]
|
Kyösti Salovaara, 2020. Modernin arkkitehtuurin lasipinnat, läpinäkyvät, piiloutuvat. Kalasatama, Helsinki |
…
Suurkaupungin
houraileva uni
jättiläiskäsivarsin.
Teräskukkia,
betonia, ammoniakkia.
…
Villin
ihana olet,
lasiverhossa,
käärmejuovaisin
valoin.
Sadan
miljoonan sielun
lumottu
houre:
teräskukkia
auringonverkkojen alla.
-
Mika Waltari: Teräskukat. 1928.
Retorinen
kysymys: eivät kai sanat voi olla elämää suurempia?
Mutta
jos sanoja ei olisi, mitä kerrottavaa meillä olisi?
Joskus
tuntuu, että todellisuus pakenee sanoja. Mitä enemmän yrität,
sitä vähemmän tulee sanotuksi. Arkipäivä pistää hanttiin, ei
suostu sanojen vangiksi. Juhlapuheita on helpompi pitää.
Niiden perimmäinen onttous on luonnollista.
Kuitenkin
silloin tällöin joku taitava kirjoittaja löytää arkipäivästä
jotakin sinänsä triviaalia, jonka hän saa
hengittämään maagista lumoa. Silloin arkipäivästä, vaikkapa
pizzan tai lasi-ikkunan olemuksesta syntyy runoutta.
Kauan
sitten, hyvin kauan sitten
luin
Sunday Timesistä pakinan, jossa käsiteltiin hyvän pizzan
ominaisuuksia. Juttu oli kirjoitettu niin erinomaisesti, että mietin josko
seuraavien ulkomaanmatkojen aikana söisin pelkästään pizzaa ja
kirjoittaisin kokemuksista hengästyttävän artikkelin.
Jäivät
syömättä. En kirjoittanut. En
olisi osannut.
Viime
perjantaina
espanjalainen kirjailija
Antonio Muñoz
Molina
kirjoitti El País -lehden hienossa kolumnissa ikkunoista, siitä
kuinka niiden läpi näkyy maailma. Juttu oli samalla kertaa
arkipäiväisen konkreettinen ja ”juhlallisen” filosofinen. Sen
otsikko oli yksinkertainen: Ikkunan
läpi.
Ikkunan
läpi näkyy, todellakin.
Muñoz
Molina sanoi,
että koronakaranteenin
kuukaudet paljastivat, kuinka ikkunoiden ja parvekkeiden merkitys on
kuihtunut arkipäivän elämässä huomaamattamme; ja paljastui kuinka poikkeustila toi ihmiset takaisin ikkunoiden
äärelle ja parvekkeille.
Kun
nyt epidemian aikana parvekkeelta
ja ikkunan takaa
on turvallista katsella ympäröivää maailmaa, niin ikkunalla oli
aikaisemmin samalla tavalla
tärkeä merkitys (muussakin kuin huoneen tuulettamisessa) arkielämässä.
Ikkunasta on aina katseltu naapureita ja kadulla kulkijoita, ei ole tarvinnut pelätä tuntemattomien ohikulkijoiden
väkivaltaa,
on voinut viettää rauhallista elämää
yhtä aikaa sekä julkisessa että omassa
yksityisessä
tilassa.
Muñoz
Molina kertoi,
että esimerkiksi Lissabonin vanhassa kaupungissa näkee yhä
ihmisiä, jotka laiskasti, samalla tavalla kuin kissat, seuraavat tuntikaupalla ikkunastaan ympäröivän
maailman menoa. Ennen kuin autot täyttivät melullaan katukuilut,
parvekkeiden ja ikkunoiden välillä vallitsi yhteisyys jossa sanattomia viestejä välitettiin päivästä
toiseen.
Ennen
maailman näki ikkunasta: toki
rajoitettuna, ahtaana, melkein samanlaisena päivästä toiseen.
Nykyihminen tuijottaa maailmaa tv-ruudun tai tietokonenäytön
kautta. Se
on uudenlainen ”ikkuna”. Niinpä uusi
maailmakin
on avarampi, yllätyksellisempi, ja
sen
tapahtumat vyöryvät katsojan kotiin kaihtelematta ja lupaa
kysymättä. Ennen saattoi vetää verhot eteen, sulkea ikkunaluukut.
Nyt pitäisi sulkea telkkari tai läppärin ja
älypuhelimen
näyttö, mutta kuka uskaltaa sulkea, sillä eihän muuten tiedä mitä
juuri nyt tapahtuu toisaalla, lähellä tai kaukana.
Karanteenimääräykset
(jotka toki olivat Espanjassa kovemmat kuin Suomessa) saivat myös
parvekeviljelmät elpymään, niin myös Madridissa asuvan Antonio
Muñoz
Molinan
taloudessa. Ikkunasta katselemisen lisäksi kukkien ja muiden kasvien
kasvattaminen lohduttaa, koska se on niin konkreettista.
Kärsimättömyys lieventyy kun kastelee kukkia, leikkaa kuolleita
oksia ja miettii elämää tykönään. Sitä paitsi kukkiva parveke
luo iloa ohikulkijalle, joka pysähtyy ja katsoo ja ihmettelee
melkein kadehtien noiden kasvisverhojen taakse piiloutuvan ihmisen
onnenhetkiä.
Ajat
muuttuvat tai jos eivät ajat, niin tavat jolla ihminen rakentaa
ympäristöään. Muuttuvatko ihmisten tavat lopulta, lienee
vaikeampi kysymys. Onko telkkarin katsominen pelkästään ikkunasta
tuijottamisen uusi ilmenemismuoto vai kokonaan erilaista
psykofyysistä hommaa?
Vaikea
sanoa, mahdoton tietää, kiinnostavaa
arvailtavaksi.
Nykyarkkitehtuuri
rakastaa lasia, melkein kuin Mika
Waltarin
runossa vuodelta 1928. Onko kierretty kehää
ja päädytty entiseen?
Uudet
asuintalot ovat täynnä suuria lasipintoja ja läpinäkyviä
parvekkeita. On kuin julkinen ja yksityinen asetettaisiin
päällekkäisiksi kerroksiksi, joiden välistä kenties löytää
ihmisen. Uusien talojen lasiparvekkeet ovat suuria ja komeita. Usein
ne on myös sisustettu hulppeasti, niin että ohikulkija haukkoo
henkeään – kateudestakin.
Mutta harvoin lasitetulla
parvekeella näkee ketään. Kukat ja vaasit tuijottavat toisiaan: niitä ei katsele ohikulkijan
lisäksi
kukaan!
|
Kyösti Salovaara, 2012. Historia: Herman Göringin rakennuttama virastotalo (osa) Berliinissä. Ironia: seinämaalauksen ihanteellisuus DDR:n ajan Berliinissä. Realismi: Detlev-Rohwedder-Haus on nykyään Saksan valtionvarainministeriön käytössä. |
Ikkuna
on vertauskuva! Se
on paljon enemmän kuin aukko seinässä.
”Ikkunat
auki Eurooppaan!” julistivat Tulenkantajat 1920-luvun Suomessa. Ei
riittänyt että ikkunasta katsoi ulos; se piti aukaista jotta
Euroopan tuoksut ja äänet kantaisivat Pohjan perukoille.
”Elämä
on pyhä. Me rakastamme elämää”, Tulenkantajat kirjoittivat
lehtensä näytenumerossa vuonna 1928. Tulenkantajien ainoa päämääriä
oli ”henkinen vapaus, kaiken arvostelemisen, kaiken käsittelemisen
vapaus”. ”Emme tunnusta auktoriteetteja, sillä he ovat asemansa
vuoksi pelkureita elämän edessä.”
Niinpä:
”Katkaistaa rengas, joka pusertaa sydämiänne: Olkaa oma itsenne,
tunnustakaa elämä!”
Ikkuna
oli vertauskuva, se avattiin ja Euroopasta kuului kaikenlaista. Pian
moni olisi halunnut sulkea nuo ikkunat, mutta se oli myöhäistä.
Auktoriteetteja
pakenemalla juostiin auktoriteettien syliin.
Berliinissä
Wilhelmstrassen varrella sijaitsee ns. Detlev-Rohwedder-Haus, joka
säästyi toisen maailmansodan pommituksissa. Herman
Göring
rakennutti mahtavan virastotalon johtamilleen ilmavoimille 18
kuukaudessa. Se valmistui 1936, ja siinä oli 4000 ikkunaa ja
2800 huonetta neljälletuhannelle natsihallinnon virkamiehelle.
Osaammeko
kuvitella Göringin seisomassa ikkunan äärellä ja katselemassa
ohikulkevia saksalaisia? Tai miltä tuntuu kuvitelma,
että ikkunan äärellä seisovan Göringin kasvoille heijastuu
kirjarovioiden loimu puolentoista kilometrin päästä Opernplatzilta
(nyk. Bebelplatz), missä natsiylioppilaat tuhosivat ”vaarallista”
kirjallisuutta? Toki kirjoja poltettiin kolme vuotta aikaisemmin,
mutta vertauskuvassa aika kadottaa merkityksensä ja antaa tilaa teon
ajattomuudelle.
Ikkunat
avattiin ja kahleita katkottiin. Vapautuminen teki kipeää
kaikkialla. Pommit särkivät miljoonia ikkunoita ja vasta rauhan tultua niitä päästiin sijoittamaan uudestaan rakennuksien seiniin.
Ikkunat
ovat kollektiivisen katseen silmiä.
Amerikkalainen
Philip Roth
lainasi romaanissaan Miehen
muotokuva
Henry Jamesin
esipuhetta tämän romaanista Naisen
muotokuva.
Lainauksessa James puhuu kirjallisuuden talosta.
Oikeastaan
Jamesia lainaa Nathan Zuckerman, joka on kirjailija. Mutta ihan
tarkasti ottaen Zuckerman on Peter Tarnopolin kirjoittaman
kertomuksen fiktiivinen päähenkilö. Tarnopol puolestaan on Rothin
kirjoittaman Miehen
muotokuvan
fiktiivinen kirjailijapäähenkilö.
Kuka lie lopulta
lainaakaan
Henry
Jamesia, kun Rothin fiktiivinen Tarnopol kertoo
fiktiivisen Zuckermanin siteeraavan Jamesia:
”Kirjallisuuden talossa ei lyhyesti sanottuna ole vain yksi ikkuna,
vaan miljoona ikkunaa laajassa julkisivussa… ja jokaisen niistä on
läpäissyt tai jokaisen niistä voi läpäistä yksilöllisen
näkemyksen tarve tai yksilöllisen tahdon paine...”
Kirjallisuuden
talossa on miljoona yksilöllistä ikkunaa, katsottuna ja katsoen!
Ajatus kiehtoo siitä riippumatta löysikö Jamesin esipuheen Roth vai Tarnopol
vai Zuckerman. Sekin
kannattaa panna merkille, että Roth/Tarnopol/Zuckerman poimi
Jamesin esipuheesta sen helpoiten ymmärrettävät lauseet. James
ehkä vei monimutkaisen ajatuksen pidemmälle: jokaisesta ikkunasta maailman,
todellisuuden, elämän näkee erilaisesta kulmasta, niin että sama
yhteinen todellisuus on jokaisesta ikkunasta eri näköinen. Ja sama
toisinpäin: ikkunat näyttävät katselijasta samanlaisilta, mutta
hänestä riippumatta jokaisen ikkunan takana on erilainen yksilö
katselemassa ulos.
Tätä ajatusta ei pääse pakoon.
Ikkunaa
ei tarvitse avata nähdäkseen ulos. Mutta jos aukaisee, kuulee ääniä
ja haistaa syksyn tuoksun.
Joskus
kuulen pääradalla kulkevien pikajunien kohinan. Ja toisinaan
jarruttavan suihkukoneen äänet kantautuvat Helsinki-Vantaan
lentokentältä kuistilleni. Autoja kulkee ohi
ja
Harley Davidson papattaa raittia edetessään.
Historian
saatossa ikkunan takana istuva ihminen oli turvassa. Hän osallistui
katselemalla
ulos
ja pysyttelemällä kodin suojassa.
Tänään
kaikkien pitää osallistua. Elämä on läpinäkyvä lasinen parveke, kukat
kukkivat ja koriste-esineet julistavat… jotakin. Mutta ihmiset
eivät astu parvekkeelle osallistuakseen. He pysyttelevät toisaalla
ja avaavat digitaalisen näytön, jolla pääsee maailmaan, siihen
todellisuuteen joka näyttää todelta vaikka on kuva.
|
Kyösti Salovaara, 2020. Oma ikkunani syyskuuhun. |
Ikkunat ja myös ovet ovat mielenkiintoisia vertauskuvia. Ikkuna kiinni ja ikkuna auki ovat vastakohtia, mitä niihin sitten liittääkin. On hyvin persoonakohtaista mitä ikkuna merkitsee, ja itsellekin se on merkinnyt erilaisia asioita eri aikoina.
VastaaPoistaTänään minusta tuntui ikään kuin ikkunanäkymäni olisi valostunut, kun huomasin Suomen Kuvalehdessä Anna-Lena Laurénin Näkökulma-jutun Oikeaoppiset kirjan kimpussa.
"Kirjallisuuden tehtävänä ei ole tarjota ideologista oikeaoppisuutta." Juuri niin!
Vielä muutama vuosi sitten tuntui, että ikkunat ovat auki kaikkialle, ei vain Eurooppaan, nyt maailma ikkunan takana on mutkistunut monella tavalla.
Kun ikkunoita ja ovia suljetaan, niin omahyväisyys lisääntyy aivan varmasti vertailukohtien puuttuessa. Korona-aika lisää käpertymistä "oma maa mansikka" -ajatteluun, samoin taisteluasemia, kun kytätään, mistä se virus tulee ja eikö ne nyt osaa hoitaa asioita siellä muualla. Ei tajuta, miten täysin erilaista on tiheään asutuissa maissa kuin meillä.
Tällaisia keskeneräisiä haja-ajatuksia täältä ikkunani äärestä.
Digimaailmassa on paljon mietittävää, esim. siinä miten vähän siellä itse asiassa on oikeaa kommunikointia.
Minäkin noteerasin tuon SK:n jutun ja jopa hieman yllätyin, koska eihän juuri kukaan eikä missään "uskaltaudu" sanomaan, että taideteoksen tehtävänä ei ole ideologisen oikeaoppisuuden julistaminen. Media ja some ovat täynnä vastakkaista ajattelua, siis että kaiken taiteen pitää "julistaa" hyväksi ja oikeaksi tunnettua.
PoistaMelkein huvittaa, että tästä eteenpäin elokuvissa pitää olla tietty määrä tietynlaisia ihmisrooleja, jos taideteos haluaa päästä Oscar-palkinnolle. Sitä ei kai vielä edellytetä mitä henkilöiden pitää sanoa, mitä he eivät saa sanoa.
Otin piruuttain tuonne pakinaan pätkiä Tulenkantajien julistuksesta. Sellaista ei tällä hetkellä mikään porukka uskalla julistaa. Sisäsiisteys on tärkeämpää kuin henkinen vapaus - toki hyvässä tarkoituksessa.
Mutta, kun Saksassa ja Neuvostoliitossa 1930-luvulla kiellettiin suuri osa modernista taiteesta (dekadenttina, yhtiskunnalle vaarallisena jne), niin kaipa heilläkin, sikäläisillä päättäjillä oli "hyvä tarkoitus".
Kaiken lisäksi Oscar-elokuviin vaaditaan myös, että näyttelijöissä ja koko tuotannossa avustajia myöten pitää toteutua tietyt vähemmistövaatimukset.
PoistaMinä luulen, että pian tulee myös sellainen vaatimus, että elokuvan teossa ja itse elokuvassa pitää olla kaikenmuotoisia ja -painoisia ihmisiä, ettei tapahdu bodyshamingia ja fatshamingia.
Oscar-elokuvista tuleekin sitten oma lajinsa, eräänlainen vitsi.
Oman blogini toiseksi viimeisen kirjoituksen lopussa oli tästä keskustelua. Blogiystäväni Meri oli löytänyt Junnu Vainiolta hyvän sanoituksen, joka sopii tähän:
"alvar antenninsa latvaan veti näreen / kaikki filmit ajoissa hän taltioi / sillä aavisti tään ajanhengen äreen: / holhousyhteiskunta kaiken sensuroi."
Muuten: sinun aloituskuvasi ei näy toisten blogeissa vieläkään, minulla alkoi näkyä 9.9. ilman, että tein itse mitään. Ilmeisesti Blogger on koko ajan muutosvaiheessa.
Kuvaat hyvin, liian hyvin, kuinka taidepuhe muuttuu farssiksi. Vai ovatko puhtaan taiteen vaatimukset jo ilmiselvää tragediaa? Välillä ihmettelen, että eivätkö puhtaan taiteen vaatijat edes huomaa omaa falskiuttaan.
PoistaMuuten, viime viikolla sen Connery-jutun alkukuva näkyi muiden bloggaajien sivuilla.
Hetken mietittyäni esitän hypoteesin: uusi bloggerversio julkaisee alkukuvan jos se on koooltaan jonkun rajan alapuolella. Viime viikon Connery-kuva oli n. 0,4 megatavua - ja julkaistiin - kun taas tämän pakinan kuva oli n 10 megatavua eikä sitä sitten näy muiden blogeissa. Käsittääkseni blogger muutenkin "heikentää" kuvan laatua omiin tietokantoihin viedessään.
Mutta, jos tarkkaan katsot, sain tyhjät välirivit (kappaleiden välillä) hävitetyksi. Eli, paranoo, paranoo...
Niinpä kokeilin.
PoistaKun tuon alkuaan 10 mt kuvan kopioi pakinan nettiversiosta takaisin windowshakemistoon, se on kooltaan n 0,1 mt eli blogger on rajusti käsitellyt kuvan kokoa.
Tämä ei kuitenkaan ole tieteellisesti pätevä testi, mutta...
Joo, joskus näkyy, joskus ei. Kävin vaihtamassa alkukuvan kokoa ja silloin kuvaksi olikin vaihdettu kirjoituksessa myöhemmin ollut kuva, ja nyt ei taas uuden kirjoitukseni kuvaa näy. Tutkimattomat ovat bloggerin tiet, tai olethan sinä niitä tutkinutkin.
PoistaYep. Tästä bloggerista ei tiedä, onko se kokonaan uusi ohjelma (jossa lastentauteja) vai jostakin muualta ostettu ohjelma, jota nyt sovitetaan valmistajan konseptiin. Esim. tunnisteiden lisääminen on ilmiselvästi muuttunut (paremmaksi) tässä muutaman viikon aikana.
PoistaSyvennän erästä detaljia. Vielä 1930 - luvulla hallintorakennuksien julkisivussa oli näyttävä parveke kera avattavien ovien. Aikalaiskielellä Führer-parveke. Siinä voi hyvin nähdä imperiaalisen perinteen: hallitsija saattoi tervehtiä kansaa ja vastaanottaa suosionosoituksia. Myös Weimarin tasavallan perustaminen 1918 ilmoitettiin linnan parvekkeelta, oliko Ebert puhemiehenä. Tässä ilmailuministeriön rakennuksessa parveketta ei kuitenkaan ole. Alin ikkunarivi on kuitenkin korostettu. Liekö tarkoitus olla korostaa rationalismia ja tehokkuutta.
VastaaPoistaRetorinen kysymys: minne mahtoi arkkitehtuurikritiikki kadota päivälehdistöstä. Tai yleensä kulttuurikeskustelusta. Viimeinen mieleen tuleva esimerkki on Arne Nevanlinna.
Lisään tähän mielenkiintoisen "naisten parvekkeen" kaukaa maurien ajan Espanjasta.
PoistaEn tiedä onko tämä totta vai olenko lukenut joskus jostakin väärin vai muistanko väärin.
Andalusiassa, esimerkiksi Malagassa, näkee yhä rakennuksien seinämillä isoja "erkkepiparvekkeita"; ne on lasitettu ja yleensä verhoilla peitettyjä.
Muistan lukeneeni, että ne periytyvät maurien ajoilta, jolloin nainen ei saanut liikkua julkisesti vaan hän pysytteli sisällä ja tuollainen parveke oli sitten suojainen paikka tarkkaili maailmaa.
Viime vuonna yritin etsiä mistä olisin moisen asian lukenut ja että onko se "totta". En löytänyt. Ehkä todellakin muistan väärin tai olen ymmärtänyt lukemani väärin.
Arkkitehtuurista. Onhan tuolla semmoinen blogisti kuin Arkkivahti. Minusta edelleen pätevä. Mutta en muista nyt mikä hänen nimensä on.
PoistaKäsittelee kyllä aika laajasti arkkitehtuuria vähän kaikkialla maailmassa, mutta aivan ilmeisesti on suomalainen joka tapauksessa. Jostain saanut sen käsityksen että on nainen. Ei kai se muuta hänen painoarvoaan mitenkään?
Kiitos vinkistä. En tuntenut blogia. Tutustun ja perehdyn.
PoistaKun kirjoittaja on mitä ilmeisemmin nainen, se voi tuoda kiinnostavaa lisäarvoa. Vertailun vuoksi moderni klassikko: Jane Jacobs: Life and death of great American cities. Tämä kuului valistuneen aikalaisen kotikirjastoon n. 50 vuotta sitten. Tunnettiin myös Suomessa ja hyvinkin lukemisen arvoinen yhä. Mutta kertoo myös ajan hengestä: arkkitehtuuri ei ole enää samalla tavalla läsnä kulttuurikäsityksessä kuin aiemmin. Lewis Mumfordin Kaupunkikulttuuri käännettiin suomeksi jo 40-luvulla. Pidettiin alan perusteoksena hyvin kauan, mutta nykyisin ammattipiirit suhtautuvat siihen kaiketi kuriositeettina. En siis ole havainnut enää uusia teoksia aiheesta, jotka saavat laajan lukijakunnan. Manfredo Tafuri teki vielä minuun vaikutuksen, mutta hän lienee varsin vähän tunnettu. - Kiinnostava aihe ja laajemmankin pohdinnan väärti.
Olen nähnyt noita naisten parvekkeita Istanbulissa. Siellä ne olivat umpinaisia aika korkealle ja turistiopas selitti, että näin ei ollut vaaraa, että naisista näkyisi enempää kuin kasvot. Siellä oli vanhoissa taloissa paljon myös vilpoisia ja varjoisia suojattuja sisäpihoja. Ne ovat mukavia kaikille nykyään, mutta olivat ennen varattuja etupäässä naisille, joiden ei sallittu lähteä miesten maailmaan kaduille ja teehuoneisiin. Andalusialaisissa rakennuksissa on paljon maurien aikaista, joten uskon, että muistat Kyösti tämän parvekejutun ihan oikein. Pitääkin katsella parvekkeita, jos - huokaus - joskus vielä pääsee sinne ihanaan välimerelliseen tunnelmaan.
PoistaKiinnostavia kommentteja Ripsa, Lauri ja Marjatta!
VastaaPoistaJos ulkokehältä - kuitenkin kehä kolmosen sisäpuolelta - seuraa arkkitehtien "käymää" keskustelua kaupunkiarkkitehtuurista, niin eipä tule juuri muuta mieleen kuin kaikenlaisen muutoksen vastustaminen. Se on aika ironista, sillä eikö arkkitehtuuria ole totuttu pitämään konkreettisen ja taiteellisen avantgardisena hybridinä
Minulla on poikani kassa eräänlainen "harrastus" katsella uusien talojen asuntojen pohjapiirroksia. Koska meillä molemmilla on paljon kirjoja, kiinnitämme huomiota siihen miten asuntoon, olipa se yksiö, kaksio tai kolmio, mahtuisi kirjoja eli kirjahyllyjä.
Kummalliselta tuntuu, että jopa 100 neliön asuntoihin ei saa mihinkään kolmen-neljän metrin kirjahyllyjä (siis vierekkäin), koska kaikki tilat ovat avointa, seinättömiä. (Koronaikana etätyöntekijät ovat havahtuneet huomaamaan että isostakin asunnosta puuttuu privaatti työtila perheen molemmille vanhemmille!)
Jos siis asumisen ja rakentamisen avangarde on "päättänyt" että ihminen ei tarvitse kirjoja eikä niille pidä luoda tilaa modernissa kodissa, niin mitä minun tulisi ajatella tällaisesta avantgardesta, tällaisista arkkitehdeistä?
Ei ainakaan mitään hyvää tule mieleen.