[vetää
sanattomaksi]
 |
Kyösti Salovaara, 2020.
|
Kosminen
kotimme on pimeä paikka, joka on rakentunut meille tuntemattomasta
aineesta.
-
Martin Rees: Avaruuden avainluvut. 1999.
Miksi
maailmankaikkeus on juuri sellainen kuin miltä se näyttää?
Vastaus on yksinkertainen: jos se olisi toisenlainen, ei meitäkään
olisi!
-
Stephen W. Hawking: Ajan lyhyt historia. 1988.
Muistot
ovat kestävin ominaisuutemme.
-
Steven Rose: Molekyylistä muistoksi. 1992.
Yritys
ymmärtää maailmankaikkeutta on yksi niistä harvoista asioista
jotka nostavat ihmiselämän hiukan farssin yläpuolelle ja antavat
sille vähän tragedian arvokkuutta.
- Steven
Weinberg: Kolme ensimmäistä minuuttia. 1977.
Kaupunki
hehkuu valoa.
Valon
tuolla puolella on jotakin mitä ei näe.
Katuvalojen
loisteessa aamu, päivä ja ilta kadottavat merkityksensä. Sohvalla
istuva tuijottaa telkkarin ruutua, läppärin näyttöä tai
älypuhelintaan. Niissä valo ja ajatus muuttuvat yhdeksi.
Tietoverkkojen
reunalla maailma supistuu. Lähelle näkee hyvin, kauas ei juuri
lainkaan. Globaaliin paradoksiin kuuluu, että ihmisen tajunta
suppenee sitä mukaa kun miljoonat käyttäjät kytkeytyvät verkkoon.
Pitää
päästä ulos.
Kaupungissa
ei näe Linnunrataa. Valotaivaalle ei kannata katsoa.
Maaseudulla,
missä on riittävän pimeää, Linnunrata lyö ällikällä. Vetää
sanattomaksi. Pelästyttää. Panee miettimään.
Ihminen
on fyysisesti pieni Linnunradan ”keskellä”. Mutta ajatuksissaan
ihminen on suuri: hän kuvittelee olevansa ajatuksiensa kaltainen
jättiläinen. Vai kuvitteleeko sittenkään?
Selailin
kymmeniä ja kymmeniä luontorunoja. Hämmästyin: Linnunradasta ei
kirjoita juuri kukaan. Kenties siihen on vaikea liittää mitään
inhmillistä metaforaa, paitsi mitättömyyden maksiimi.
Taivaankannen alla, Linnunradan kelmeässä kajossa jokainen tajuaa
oman mahdottomuutensa ja mitättömyytensä. Runoilijaa kiinnostaa
”minä”, ei muut! Linnunradan ”tajuaminen” tarkoittaisi
itsestä luopumista, minästä irtautumista.
Tätä
asetelmaa ei paranna sekään tieto, että galakseja on vaikka
kuinka monta. Maailmankaikkeus on niin suuri ettei sitä pysty
sanomaan ääneen, kirjoitetuista sanoista puhumattakaan.
 |
Kyösti Salovaara, 2020. "Maasta olet tullut ja maaksi..." Mikromaailma jalkojen juuressa. |
Ihminen
elää makromaailman ja mikromaailman risteyskohdassa. Atomien
liikettä aineessa on yhtä mahdoton tajuta kuin galaksien
pakenemista hirvittävällä vauhdilla kylmään avaruuteen. Solut ja
molekyylit ovat rajallisia, mutta niiden sisällä atomien liike
vallatonta.
Säkkipimeän
järven rannalla seisoessa ei tajua, että galaksit pakenevat
toisiaan; että mikään ei ole keskipiste, ei ihminen eikä oma Linnunratamme, vaikka jalkojen alla oleva maapläntti on juuri niin
suuri kuin jalkamme vaativat – ei suurempi eikä pienempi.
Seisomalla pysyy pystyssä.
Voiko
ihminen tajuta, mitä oli ennen aikaa, ennen kuin aika alkoi? Tai
mitä tulee sen jälkeen kun galaksien liike pysähtyy, kun ne
seisahtuvat maailman reunalle? Vai seisahtuvatko? Voiko laajeneminen
jatkua ikuisuuteen? Ehkä, mutta sitten ”ikuisuus” määritellään
uudestaan.
Jos
ihminen yrittäisi ”ymmärtää” makromaailman (universumin) ja
mikromaailman (atomien maailman) olemuksen ja saisi selville niiden
yhteisen salaisuuden, tulisiko hänestä, ihmisestä, ehjempi ja
kokonaisempi vai pirstoisiko tuommoisen tietäminen ihmismielen
loputtomiin kierteisiin ja koukeroihin?
En
tiedä. En uskalla kysyä.
Moderni
ihminen halkeaa moneen.
Kaikki
eläimet muistavat, mutta vain ihmisellä on historia.
Muistisolut
uusiutuvat jatkuvasti, ja silti muistot siirtyvät uusiin soluihin.
Molekyylibiologi Steven Rose menee niin pitkälle
tutkimuksissaan, että sanoo niiden perusteella voitavan ”väittää,
että mitään ei unohdeta. On vain osattava kysyä, mitä muistissa
on.”
Emme muista alkuräjähdystä. Emme kykene muistamaan mitä
ylihuomenna tapahtui. Ihmisen elämässä ei pidä sotkea preesensiä
imperfektiin, vaikka se tuntuisi lohduttavalta. Suomenkielestä
puuttuu futuuri. Sääennustuksia kuitenkin julkaistaan.
Oleellista
ei voi väistää. Ihminen patsastelee keskiössä, vaikka
avaruus pakenisi toisaalla (ja ihmisen ympärillä) millaista vauhtia
tahansa.
Kaikki
eläimet muistavat jotakin, mutta vain ihminen muistaa historiansa.
Tämä ei selitä yksilön käyttäytymistä. Monet meistä elävät
kuin menneisyyttä ei olisi olemassakaan eikä mitään
kollektiivista tietämystä olisi tarvittu hyvinvoivan ja runsaan
elämänympäristön rakentamiseen. Kun kaiken ottaa itsestään
selvänä ja juuri ”minulle” annettuna, ei tarvitse miettiä
syntyjä syviä.
”Niinpä”,
Steven Rose sanoo, ”vaikka kollektiivinen muisti on jokaiselle
yksilöllinen biologinen ja psykologinen kokemus, sen olemassaolo
ylittää yksilön ja yhdistää ihmisyhteisöt luomalla jaettua
ymmärtämystä, tulkintoja ja ideologioita. Ei siis ole ihme, että
kunakin ajan hetkenä vallassa oleva sosiaalinen ryhmittymä yrittää
siirtää omat kollektiivisen muistin tulkintansa muuhun
yhteiskuntaan.”
Onkin
jännittävää huomata, että samalla kun Linnunratamme syöksyy
hirvittävällä vauhdilla kohti maailman reunaa, ihmisyhteisössä
rakennetaan vallan pilareita ja sosiaalisen todellisuuden rakenteita
muistilla ja muistoilla, sillä mitä oli ennen kuin juuri nyt!
 |
Kyösti Salovaara, 2020. Moderni ihminen - halkinainen? Kansantaidetta Pohjois-Karjalasta. |
Seisoin
pohjoiskarjalaisen järven rannalla yön pimeydessä ja katselin Linnunrataa ja kuvittelin… kuvittelemalla… millaista... oli... on...
Mitä
pienuutensa tajuava ihminen lopulta osaa kuvitella? Loppunsa?
Alkunsa? Elämän keskikohdan joka pakenee kuin liukuportaat kauppakeskuksessa?
Vai
pitääkö tyytyä hetkeen? Katsella miljoonien tähtien avaruutta
yrittämättä ymmärtää sen tai tämän tarkoitusta.
Tänään
ajatukseni hyppivät lupaa kysymättä.
Pitää turvautua pariin koeteltuun ajatukseen ihmisenä olemisesta.
Blaise
Pascal koki Mietteissään avaruuden kauhistuttavan suuren
olemuksen: ”Minä näen nuo maailmankaikkeuden kammottavat
avaruudet jotka sulkevat minut sisäänsä, ja havaitsen olevani
kiinnitettynä yhteen tämän valtaisan ulottuvuuden kolkkaan,
tietämättä miksi minut on sijoitettu mieluummin näille tienoin
kuin jonnekin muualle, tai miksi se vähäinen aika joka minulle on
suotu elettäväksi osoitetaan minulle mieluummin tähän kuin
johonkin toiseen pisteeseen koko siinä iankaikkisuudessa joka on
edeltänyt minua tai siinä joka tulee jälkeen.”
Tuleeko
hetkeen sopeutua, alistua ja sulautua vai kannattaisiko sittenkin
kapinoida? Mutta jos kapinoi, niin mitä vastaan ja kenen puolesta?
Ei ole yhtä totuutta, ei yhtä oikeaa tekoa eikä sitä myöten yhtä
vahvaa vihollista. Kapina pelkän kapinan vuoksi on kerskailevaa
kopeutta.
Ja
silti… tulisiko ihmisiltä ja itseltään vaatia jotakin
”suurempaa” ja ”henkisempää” eikä tyytyä tähtien
tuijottamiseen ja pizzan popsimiseen? Teoksensa Mitä kirjallisuus
on? loppusanoissa Jean-Paul Sartre esitti vaatimuksen
kirjailijoille: Täytyy tiedostaa, täytyy sitoutua, täytyy
välittää. Seuraavassa lainauksessa ”kirjallisuuden” saattaisi
korvata sanalla ”taiteet” ja ehkäpä lopulta niinkin suurella ja
arvoituksellisella sanalla kuin ”sivistys”:
”Mutta
kirjallisuutta eivät loppujen lopuksi kuitenkaan suojele
Kaitselmuksen muuttumattomat säännökset: kirjallisuus on sitä
mitä ihmiset siitä tekevät, itsensä valitessaan he valitsevat
kirjallisuuden. Jos kirjallisuus muuttuisi pelkäksi propagandaksi
tai pelkäksi viihteeksi, yhteiskunta vaipuisi jälleen elämisen
liejuun, kalvosiipisten ja vatsajalkiaisten muistittomaan elämään.
Tietenkään tämä kaikki ei ole mitenkään tärkeää: maailma voi
varsin hyvin selviytyä ilman kirjallisuutta. Mutta ilman ihmistä se
voi selviytyä vielä helpommin.”
Tyyneys
ja mielenmaiseman idylli: visuaaliset kaiut Linnunradan kaukaisuudesta järven
pintaan heijastuviin kuviin.
Tähtiä
on monta. Niin myös ihmisiä.
Mutta
”minuja” on vain yksi kerrallaan.
Monta
minua on porukka.
Entä
sitten?
 |
Kyösti Salovaara, 2020.
|
Vapaalla kädellä piirtämäsi suuret kaaret hyppelyttivät ajatuksia:
VastaaPoistaKun seison yksin pakkasyössä keskellä ei mitään tähtitaivasta katsellen, istun itsekseni lämpimässä hiekassa edessä rannaton ulappa tai pönötän tunturin laella kauas jatkuvia pehmeänmuotoisia jonoja ihaillen, tunnen tulevani ilman ainuttakaan ajatusta kepeästi ja vastaansanomattomasti imaistuksi johonkin suurempaan ja äärettömään samalla, kun toisaalta kaikki oleellinen on yht'aikaa läsnä eikä niin mitään puutu...
Muistot ovat kestävin ominaisuutemme, on siis todennut Steven Rose. Douglas Adams on kysynyt: Mistä minä voin tietää, että menneisyys ei ole vain keksintö, jonka tarkoituksena on selittää ristiriita fyysisten aistimusteni ja mielentilani välillä?
Niinpä - mistä sen lopulta tietää mitä muistaa (faktisesti) ja mitä luulee muistavansa? Rose sanoo myös tuossa kirjassa, että kun tietokone (tietokone-ohjelma) ei voi olla virheellinen (toimiakseen oikein), ihmisen aivoissa (muistamisessa) tapahtuu virheitä koko ajan ja toistuvasti.
PoistaNo, eikös kielikin ole eräänlainen "virhelähde"? Se on aina sinnepäin, mutta ei koskaan ihan täsmällisesti oikein. Viesti kyllä välittyy ja samalla enemmän ja vähemmän vääristyy.
Muuten, pakinan aiheeseen liittyen: Hesarin kaupunkilehdessä on tällä viikolla juttu että Helsingissä on vain kaksi (2!) paikkaa mistä näkee Linnunradan! Niin se urbaani elämä köyhtyy.