[ilmaisilla
tuotteilla?]
|
Kyösti Salovaara, 2020. Kaupallinen viesti "ilmaisen" puristuksessa: Keskustakirjasto Oodi, Helsingin Sanomien toimitalo, taidemuseo Kiasma. |
Suurimpia
rosvoja ovat Google ja Facebook, joiden kautta uutiset (ainakin
toistaiseksi) leviävät ilmaiseksi. Lisäksi ne ovat rohmunneet
Suomen digimainonnan liikevaihdosta yli puolet.
-
Heikki Hellman: Valtiontukisäännöt eivät kiellä Ylen
tekstisisältöjä. Kanava 6/2020.
Googlella
on lähes sata tuotetta ulottuen kuvankäsittelyohjelmista
tekstinkäsittelyyn ja taulukkolaskentaan, ja miltei kaikki ovat
ilmaisia. Todella ilmaisia ilman minkäänlaista temppuilua. Yhtiö
tekee tämän kuten jokaisen modernin digitaalisen yhtiön
tulisi: lahjoittamalla monia asioita hankkiakseen rahaa muutamilla.
-
Chris Anderson: Ilmainen – Radikaalin hinnan tulevaisuus. 2009.
Vuosi
sitten syyskuussa - kun maailma ja mieli olivat vielä avoimia -
ajelimme iltapäiväruuhkan aikaan Normandiassa Honfleurin
rantakaupungista kohti Litteauta, joka sijaitsee Bayeuxista
Saint-Lôhon vievän valtatien D572 puolivälin tienoilla.
Oli
käyty Pegasus-museossa lähellä Ouistrehamia ja kävelty
Deauvillessä ranskalaisen jetsetin tyyssijaa ihmettelemässä.
Paluumatka kävi moottoritietä A13 myöten eikä Caenin
suurkaupunkia oikein pystynyt kiertämään.
Mutta
heti matkan alkuvaiheessa Google Mapsin navigaattori kertoi edessä
olevasta valtavasta ruuhkasta ja ehdotti toista reittiä – joka
sekin menisi läheltä Caenia, mutta ehkä hieman hiljaisempaa tietä
pitkin.
Uskoimme
navigaatoria. Saimme ajaa Caenin ohi suht’koht pysähtymättä.
”Ilmainen” navigaattori tiesi mistä kannattaa ajaa.
Maksullinen
mediamaailma, lähinnä perinteinen lehdistö, tuskailee
ansaintalogiikkansa kanssa.
Paperille
painetut lehdet menettävät levikkiään. Ilmoittajat karttelevat
välinettä, joka ei kerää riittävästi lukijoita. Nettimaailmassa
lukijoita piisaisi, mutta ilmaiseen sisältöön tottuneet
nettikäyttäjät haluavat aidosti Ilmaista. Lehdet nostavat
nettisivujensa tueksi maksumuureja, jotka nekin karkottavat lukijoita
ja sitä mukaa mainostajia.
Tämän
rinnalla Google tarjoaa käyttäjille ilmaisia
palveluja, kuten melkein rajatonta tilaa sähköpostille ja
valokuville, ylivoimaisen hakukoneen ja mainiosti toimivan
karttapalvelun, jota ilman tuskin kukaan rohkenee suunnitella
ulkomaanmatkoja.
Suomalaisella
mediakentässä käydään edellisen lisäksi hieman kummallista
ottelua lehdistön ja Ylen välillä siitä saako Yle tuottaa
mielinmäärin tekstimuotoista sisältöä verkkoon.
On
suunnitteilla Yleisradiota koskeva lakimuutos, joka parantaa
lehdistön mielestä sen kilpailuasetelmaa Yleen nähden. Lehdistön
edustajien mielestä valtio ei saa tukea verovaroin Ylen
tekstimuotoista verkkotoimintaa, koska se vähentää lehtien
lukijamääriä.
Kysymys
on sananvapaudesta, mutta on vaikea päätellä kenen vapaus sanoa on
uhattuna.
|
Käyttäjän näkymä digiin. Google täytti 22 vuotta!
|
Helsingin
Sanomien kulttuuriosaston entinen päällikkö ja Tampereen
yliopistossa tiedotustutkijana näkyvää uraa luonut Heikki
Hellman otti Kanavan artikkelissa kantaa lakimuutokseen pitäen
lehdistön huolta turhana ja liioiteltuna.
Hellmanin
mielestä lehdistön puhemiehet, kuten vaikkapa Aamulehden vastaava
päätoimittaja Jussi Tuulensuu ovat väärässä sanoessaan
että ”valtio ei voi tukea sellaista, mistä markkinoilla ei ole
puutetta”. Hellman ei löydä EU:n paragraafeista mitään, joka
kieltäisi Yleä julkaisemasta verkossa mielinmäärin myös
tekstimuotoista sisältöä.
Hellmanilla
on myös ”takataskussaan” tutkimuksia, jotka osoittavat, että
”maissa joissa julkisen palvelun verkkouutisilla on vahva asema,
myös kaupallisen median verkkouutiset menestyvät. Suomi on tällainen maa.”
Niinpä
Hellman sinkoaa myrkkykärkisen keihään Googlen ja Facebookin
kaltaisten toimijoiden runsaslihaiseen vartaloon: ”Suurimpia rosvoja
ovat Google ja Facebook, joiden kautta uutiset (ainakin toistaiseksi)
leviävät ilmaiseksi. Lisäksi ne ovat rohmunneet Suomen
digimainonnan liikevaihdosta yli puolet. Sen luulisi olevan lehdistön
kannalta suurempi uhka kuin kuin Yleisradio, joka ei lainkaan
kilpaile mainosmarkkinoilla.”
Mutta
kilpaileeko Yle kuitenkin kuluttajien ajankäytöstä?
Kiinnitän
huomiota Hellmanin rohkeaan sanankäyttöön: Hän kutsuu
Googlea ja Facebookia rosvoiksi eikä ”rosvoiksi”.
Onko
Hellman oikeastaan ymmärtänyt mitä mediamaailmassa tapahtuu? Siis
siinä maailmassa johon internet kuuluu ja jonka ytimessä ”ilmainen”
tiedonvälitys kaikkine muotoineen ja ilkeine alavirtoineen ryöppyää.
Ovatko lehtien päätoimittajatkaan maksumuureja rakentaessaan
ymmärtäneet mitä rakentavat? Onko Ylekään ymmärtänyt mistä se
kilpailee ja kenen kanssa?
Edellisiä kovempi kysymys kuuluu: Ymmärtävätkö ”virallisen” median
edustajat, toimivatpa he sitten kaupallisella tai julkisella
alustalla, lainkaan loppukäyttäjän, meidän taviksien asemaa yhä
uusien maksullisten kanavien ja suoratoistopalvelujen puserruksessa?
Mitä
viestitulvalla tekee, jos sen vastaanottamiseen ei ole kerta
kaikkiaan varaa? Ja millaiselta näyttää sen tiedon- ja
viihteenkuluttajan maailma, jonka täytyy tyytyä Ylen ja muutaman
iltapäivälehden ilmaisiin verkkosivuihin?
Ollakseni
konkreettinen paljastan mitä itse maksan viihteen ja tiedon
kuluttamisesta ja hankkimisesta.
Yksinkertainen
laskutoimitus kertoo, että maksan n. 1200 euroa vuodessa erilaisten
lehtien ja sisältöjen lukijana. Tästä summasta puuttuu
jalkapallokanava, jota ei onneksi tarvitse tilata vuosisopimuksella
vaan ”tarpeen” mukaisesti, kuitenkin niin että kerrallaan pitää
maksaa vähintään yhden kuukauden tilausmaksu (mikä on luokkaa 39
e/kk).
On
tietysti mielenkiintoista, että tuosta vuosittain maksamastani
summasta yli 500 euroa menee Helsingin Sanomille. Antaako Hesari niin
paljon kuin laskuttaa? Vähän epäilen, semminkin kun lehden
kulttuuriosasto on ajettu toitottamaan yhtä asiaa.
En
valita vaikka kritisoin. Eihän mitään lehteä ole pakko tilata,
jos sanoma ei miellytä.
Tuolla
1200 euron vuosimaksulla saan: Helsingin Sanomat, Demokraatin, Suomen
Kuvalehden, Parnasson, Kanavan, Ruumiin kulttuurin, El Paísin
(digilehden), The Guardianin (vapaaehtoinen tukimaksu) ja tietenkin
Ylen tv- ja radiolähetykset verkkouutisineen.
|
Kyösti Salovaara, 2020. Faktan ja fiktion heijastus. |
Heikki
Hellmanin Google-kritiikkiä on helppo ymmärtää, vaikka olisikin
hieman eri mieltä. Amerikkalaiset suuryritykset eivät sovi
suomalaisen vasemmistoälymystön pirtaan, koska niiden olemus henkii
ikiaikaista kapitalismin pahaa.
Hellman
ja älymystö eivät ehkä kuitenkaan tajua mistä tässä on
kysymys; siis että miksi Google ja Facebook noukkivat mainosmarkat
Hesarin nenän edestä.
Chris
Anderson sanoi asian selvästi jo vuonna 2009: ”Googlella on
lähes sata tuotetta ulottuen kuvankäsittelyohjelmista
tekstinkäsittelyyn ja taulukkolaskentaan, ja miltei kaikki ovat
ilmaisia. Todella ilmaisia ilman minkäänlaista temppuilua. Yhtiö
tekee tämän kuten jokaisen modernin digitaalisen yhtiön tulisi:
lahjoittamalla monia asioita hankkiakseen rahaa muutamilla.”
Tuo
kannattaa lukea ainakin kahteen kertaan ymmärtääkseen.
Esimerkiksi
minä, tämän pakinan kirjoittajana, käytän Googlen ilmaisia
palveluja melkein jokaisena vuorokauden tuntina (valveilla ollessa,
unessa en tietääkseni) ja olen taatusti sitä mieltä, että ne
todella ovat ilmaisia. Minä en maksa niistä senttiäkään.
Tietenkin
Google tuputtaa mainoksia jos haen jotakin. So what! Eikö se ole
hyvä asia eikä paha. Ja jos Googlen algoritmi tietää, että
minulle kannattaa kaupata autoja eikä luomuruokaa, niin eikö sekin
ole ihan Ookoo?
Kirjassaan
Ilmainen Chris Anderson kertoo kuinka eri tavalla Google toimii kuin
perinteinen lehdistö ja sen journalistinen ajatus
riippumattomuudesta. ”Googlen ilmiömäisesti menestyneen
AdSense-ohjelman vetovoima perustuu siihen, että se sovittaa
mainokset ja sisällön yhteen”, Anderson kirjoitti vuonna 2009.
”Googlelle maksetaan paljon rahaa, jotta se tekisi juuri sen, minkä
me [perinteisen journalismin edustajat] kiellämme: panisi
Sony-mainoksen Sony-arvion viereen. Ja lukijat pitävät siitä -
sitä sanotaan relevanssiksi eli asiaankuuluvuudeksi.”
”Selvää
kuitenkin on, että mainoksen luonne on toisenlainen verkossa”,
Anderson jatkoi ja teki tärkeän huomion: ”Vanha radiomalli oli
olennaisesti seuraava: Ärsytetään 90 prosenttia yleisöstä, joka
ei ole kiinnostunut mainostetusta tuotteesta, mutta tavoitetaan se 10
prosenttia, jota tuote saattaa kiinnostaa (esimerkiksi
hammasproteesimainokset jalkapallo-ottelun aikana). Googlen malli on
täsmälleen päinvastainen: Ohjelmiston ansiosta mainos näytetään
vain niille, joille se on relevantein. Ärsytetään yleisön 10
prosenttia, joka ei ole kiinnostunut, mutta tavoitetaan se 90
prosenttia, jota tuote saattaa kiinnostaa.”
Olenko
siis sitä mieltä, että Google pelastaa maailman ja kansalaisten
tarvitseman tiedonvälityksen?
En
tietenkään ole. Mutta minua ei huolestuta Googlen menestys vaan se,
että lehdistö näyttää väistämättä menettävän merkitystään
ja moniääninen ja paikallinen tiedonvälitys katoaa samalla
vauhdilla kuin paperitehtaita suljetaan.
Lehdistö
ei tajua mihin Googlen menestys perustuu. Verkossa pitää tarjota
aidosti ilmaista voidakseen kerätä rahaa toisaalla.
En
osaa sanoa miten se tapahtuisi. Mitä ilmaista Helsingin Sanomat tai
Kymen Sanomat voisi tarjota minulle ja saada silti ”jostakin”
rahaa toiminnalleen?
Melkein
huvittavaa on, että Hesari ei salli edes artikkeliensa
kommenttipalstoilla lukijoiden ilmaista ilmaiseksi omia
mielipiteitään, vaan nekin sovitetaan lehden journalistista linjaa
tukevaksi. Lukija ei siis saa mitään ilmaiseksi, mutta lehden
toimitus ottaa ilmaiseksi lukijoiden mielipiteet. Tästä syystä
”mielipiteiden” pitää kohtuullisessa määrin noudatella
toimituksen ”mielipidettä”. Kommentoijat ovat ikään kuin
lehden avustajia - ilmaiseksi!
Osmo
Soininvaara pohdiskeli jokin aika sitten blogissaan, että voisiko
olla eräänlainen nettisivujen lehdistöpassi museokortin tapaan; siis
vuosittainen könttämaksu jolla pääsisi lukemaan suomalaisten
lehtien artikkeleita vapaasti johonkin rajaan asti.
Ajatus
tuntuu kivalta, mutta tuskin sellainen toteutuu.
Sekin
tulee mieleen, että artikkeleista, lukipa niitä sitten mistä vaan,
maksettaisiin kertamaksu eikä tilausmaksuja lainkaan. Mutta tuskin
tämäkään paikallis- ja maaseutulehtien ansaintamahdollisuuksia
parantaisi.
Maailmanhistoriassa
ei ole koskaan ollut yhtä helppoa levittää tietoa, faktaa ja
tutkimustuloksia ja tieteellisiä pohdiskeluja niin monelle ihmiselle
kuin mitä tänään on mahdollista ”ilmaisen” internetin kautta,
ja kuitenkin tuntuu että yhä useammat ihmiset tyytyvät yhä
niukempaan sisältöön ja alati lyhyempiin uutispätkiin.
Jokin
mättää… mutta mikä?
|
Kyösti Salovaara, 2020. Digi kohtaa menneisyyden: Hiirimatossa kuva Bayeuxin seinäkankaasta, jonka Vilhelm Valloittajan velipuoli teetti todennäköisesti 1066-1086. Onko tuo 70 metriä pitkä ja 50 cm korkea kirjotyö maailman ensimmäinen sarjakuva? |
Kiitos huomiostasi, Kyösti. Tekstini lopussa oleva heitto Googlen ja Facebookin suuntaan ei ollut tarkoitettu sen kummemmin niiden kritiikiksi. Pikemminkin kyse ole kritiikistä suomalaisten mediatalojen suuntaan. Niiden edusmies, Medialiitto, ampuu Yleä, jolla on toki yleisöä mutta joka ei kilpaile ilmoittajista lainkaan. Googlelle Medialiitto ei voi mitään, vaikka se kahmaisee kasvavan osan suomalaisesta(kin) mediamainonnasta.
VastaaPoistaMinun pointtini on, että suomalaiset lehtitalot ja Yle kilpailevat keskenään aika maltillisesti. Ei ole näyttöä syrjäytymisvaikutuksesta, siis siitä, että Ylen ilmaiset sisällöt olisivat merkittävästi vähentäneet lehtitalojen maksullisten palveluiden käyttöä. Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että lehtien digitaalisten palveluiden keskeinen ongelma on SISÄLTÖ. Tarjoavatko ne journalismia, josta kannattaa maksaa, kun yhtä ja toista saa ilman?
Olen toisaalla (https://www.journalisti.fi/artikkelit/2020/7/analytiikkaan-luottava-lehdist-unohtaa-paperilehden-lukijat-kirjoittaa-dosen/) kirjoittanut vastikään siitä, kuinka lehtitalot luottavat lähes uskovaisen varmuudella analytiikkaan. Samalla unohtuu, että kaikki eivät lehtien digitaalisia sisältöjä vieläkään käytä (eivätkä vallankaan osta) ja että nekin, jotka lukevat lehteä eri alustoilta, valitsevat painetusta lehdestä mitä ilmeisemmin luettavaksi eri juttuja kuin puhelimen ruudulta.
Päätoimittajat hehkuttavat, että analytiikka kertoo, mikä on rahanarvoista journalismia. No, se digitaalinen ei ole. Viime vuonna vajaat 13 prosenttia lehtien tuloista tuli digitaalisista tilauksista ja mainonnasta (lähde: Suomen Lehdistö 4/2020).
Muuten, kirjoitukseni on ilmestynyt myös suomenkuvalehti.fissä (https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/paatoimittajien-yle-puheet-johtavat-harhaan-valtiontukisaannot-eivat-kiella-tekstisisaltoja-markkinahairinnasta-ei-nayttoa/?shared=1139723-5d6c1e67-4), mutten tiedä avautuuko sekään kuin tilaajille...
Kiitos selvennyksistä Heikki!
PoistaAika lailla samaa mieltä ollaan lehtien suhtautumisesta digitaaliseen ympäristöön. Minä tietenkin olen enemmän mutu-tuntumalla kun sinä tutkijana ja tutkittua tietoa tarkkailevana.
Luultavasti - ja tämähän tuntuu järkeenkäyvältä - puhelimella todellakin luetaan eri juttuja ja luetaan myös eri tavalla kuin paperilta. Olen kai joskus väittänyt, että puhelimelta (ja jopa läppäriltä) lukiessa ihminen lukee sanoja ja rivejä pelkästään lineaarisesti, kun taas paperilta sanomalehteä luetaan silmäillen ensi sieltä ja täältä ja etsitään pointteja ja vasta sitten päätetään mihin syventyä tarkasti.
Miten siten muualla Euroopassa lehdet pärjäävät digin kannsa - enpä tiedä. Pakinassa mainittu El Paisin digitilaus maksaa 10 e / kk (jos vuoden maksaa kerralla, niin se taitaa olla n 95 euroa). Lehti aloitti tämän digitilaushomman touko- tai huhtikuussa ja äsken kertoivat saaneensa 110 000 uutta tilaajaa kesän aikana. Onko se Espanjassa paljon vai vähän on toinen juttu.
En tiedä onko Chris Anderson Googlesta ja journalismista edelleen samaa mieltä kuin oli 11 vuotta sitten, mutta kyllähän Googlen ja Facebookin kanssa taitaa olla aika vaikea kilpailla digimainoseuroista. Ja se johtuu aika paljon juuri Andersonin kertomasta tosiasiasta, että Google tavoittaa niin hemmetin paljon ihmisiä ja juuri sillä viiteyhteydellä mistä ihmiset ovat tykönään kiinnostuneita. Mutta saisiko Googlekaan kansaa lukemaan "syvällisiä" juttuja? Tuskinpa.
Tilannetta valaisevia lukuja. Mediayhtiö Keskisuomalainen teki hyvinä vuosina n. 150 milj. liikevaihdolla voittoa yli 15 milj. Voittoprosentti reilusti yli 10. 2020, ensimmäinen puoli vuotta: liikevaihto n. 100 milj. (nousu yrityskaupoista), voittoa 200 000 euroa, tai prosenteissa 0,2.
VastaaPoistaMediamainonta Suomessa oli 2019 n. 1,2 miljardia. Oletan, ettei tämä sisällä Googlen ja Facebookin osuutta. Tästä on esitetty hyvin korkeita lukuja, joita en valitettavasti kyennyt tarkistamaan. Sen on pakko kuitenkin olla kolmenumeroinen luku - 150 -250 miljoonaa?
Kiintoisia signaaleja maailmalta - seuraan hiukan tapahtumia Saksassa. Viikkolehti Zeit julkaisee tavattoman pitkiä juttuja kulttuurista, politiikasta ja taloudesta. Vieläpä kannattavasti: levikki korkein kautta aikojen, yli 500 000. Tästä kolmannes diginä. Toinen instituutio eli päivälehti Frankfurter Allgemeine kulkee sitävastoin ylämäkeen. Levikki alle 200000, joka on alle puolet huippuvuosista. Hm. Molempien lukijakunta samankaltainen, eli akateemisesti koulutettuja, hyvätuloisia ja työskentelevät asiantuntijatehtävissä. Sisällön painotukset toki vaihtelevat.
Kustantajien omistajat ja johto ovat ilmeisesti tehneet laskelmista karut johtopäätökset. Mm. A-lehdet, Turun Sanomat ja Otava ovat ilmoittaneet viime aikoina yt-neuvotteluista. Kaikki kannattavia yrityksiä. Mutta tee siinä sitten kiinnostavaa sisältöä, kun perustaa murennetaan.
Median kehitystä paperilehti vs. digi miettiessä alkaa mennä aika lailla ymmälle - kuten keräämäsi luvut osoittavat ja niin kuin Heikki Hellmankin on toisaalla kirjoittanut.
PoistaVahvistaako digi sitä kehitystä, että vain yksi iso toimija (olipa se Google tai HS tai Zeit jne) pystyy menestymään mainonnassa kun taas muut joutuvat suppenevan ilmotustulon spiraaliin? Toinen kysymys liittyy lukemisen muotoihin: jos paperilehteä luetaan aivan eri tavalla (niin kuin monet meistä tekevät), niin voiko digin ja paperin asemaa edes vahvistaa samalla tavalla. Pahin kysymys kuuluu: "tyhmentääkö" digi lukijoidensa maailmankäsitystä, koska älypuhelimelta lukeminen sekä valikoidaan tarkemmin että sen parissa käytetään vähemmän aikaa?
Hellman kirjoittaa blogissaan (https://vennalammi.fi/heikki-hellman/analytiikka-unohtaa-paperilehden-lukijat/) lehtien johtoportaan tietynlaisesta näköharhasta ja eräänlaisesta klikkijournalismiin uppoamisesta myös taloudellisena tekijänä: ”'Vanhassa lehtimaailmassa journalismin arvoa oli vaikea todistaa mitattavasti', todisti myös Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi samassa jutussa. Mutta onneksi analytiikan avulla voidaan nyt 'konkreettisesti osoittaa, millainen arvo journalistisella työllä on uusien tilausten saamisessa'."
Samassa kirjoituksessa Hellman muistuttaa, että digimainonnan osuus mainostuloista kaikkineen on vain jotain 8%, mutta ikävintä tässä on, että sen keräävät vain pari lehteä eli HS, Kauppalehti ja iltapäivät keräävät koko Suomen digimainonnan tuloista 72 %! Tässäkin näkyy netissä vaikuttava mystinen tekijä: vain suurin menestyy.
Paperilehtien toiminnasta, vilkaisu Ranskaan: olin hieman yllättynyt kun kuulin että oma paikallislehtemme Ouest-France on itse asiassa levikiltään maan suurin lehti (ja maailman suurin ranskankielinen), päivittäislevikki päälle 600000 kappaletta ja lukijoita sellaiset 2,5 miljoonaa, isompi kuin tunnetummat Figarot ja Mondet...
VastaaPoistaJa juttunsa tapaavat olla yleensä aika lyhyttä ja tiivistä, keskeinen kilpailuvaltti tuntuu olevan juuri paikallisuuskorostus eli kansallisten ja kansainvälisten juttujen ohella hyvin runsaasti on esillä mitä tapahtuu Bretagnessa ja Rennesissä (tai muualla muissa paikoissa: lehdestä julkaistaan 47 eri paikallispainosta...)
Ja tavallaan tuo paikallisuus siirtyy vähän huonosti nettiin kun sometilien kanssa on vaikeampi pelata erillispainoksilla, vaikka kansallisemmat ja kansainvälisemmät jutut hyvin siirtyvätkin (ja FB-fiidissänikin kyllä ovat seurattuina).
Ja Ranskalla on merkillinen ominaisluonne, että vaikka maa on toisaalta todella keskusjohtoinen (paljon enemmän kuin Espanja, Italia, Saksa...) niin kuitenkin paikallisuus on tärkeää, niin elintarvikkeissa kuin ehkä myös journalismissa.
Tuo kuulostaa mielenkiintoiselta havainnolta.
PoistaSuomalainen lehdistön lippulaiva on aika kummallinen "hybridi" eli ole ole kunnolla paikallinen mutta ei myöskään (enää) valtakunnallinen.
Kävin ex kotikaupungissa maanantaina (tämän viikon pakinan villiviinikuva sieltä) ja kahvilassa katselin entistä paikallista "suurlehteä" Kymen Sanomia ja kyllä sen paperiversio näyttää varsin kuihtuneelta. Surulliselta tuntuu. Miksi hemmetissä ihmiset eivät tilaa paikallislehteään? En ymmärrä.