[Kun kirjoittaa niin mitä kirjoittaa?]
Kyösti Salovaara, 2020. Koivu. |
Tienviitat
eivät kävele siihen suuntaan, mihin ne osoittavat.
-
John le Carré: Vielä yksi
tehtävä.
Lause
ei ole mikään sanojen sekoitus… Lause on artikuloitu.
-
Ludwig Wittgenstein: Tractatus Logico Philosophicus eli
Loogis-filosofinen tutkielma
Kirjailijan
tehtävänä on kutsua kissaa kissaksi.
-
Jean-Paul Sartre: Mitä kirjallisuus on?
Sanat.
Wittgenstein
väitti, että ”emme voi ajatella mitään epäloogista, koska
silloin meidän täytyisi ajatella epäloogisesti”.
Kenestä
”meistä” Wittgenstein puhui? Ihan meistä kaikistako?
Minustakin?
En
siis voi ajatella mitään epäloogista.
Niinpä
kirjoitan kokeeksi: ”Mikko oli ministerin serkku ja hänen kasvonsa
olivat lapio, jossa multakokkareet näyttivät tuoreilta, vaikka
taivas oli selkeä.”
Kuulosta
epäloogiselta. Wittgensteinin mielestä se ei ole. Paitsi jos en
ajatellutkaan mitään virkettä kirjoittaessani enkä kuvitellut olevani William Faulkner viiden tuplaviskin
jälkeen.
Kaikilla
lauseilla on näin ollen looginen tarkoitus. Toinen juttu on kirjoitetun ymmärtäminen. Jos sanojen paikkaa vaihtaa, muuttuuko lauseen
merkitys?
Mietin
pakinan alaotsikkoa. Kumpi lause tulkitsee täsmällisemmin
todellisuutta: ”Kun kirjoittaa niin mitä kirjoittaa?” vai ”Kun
kirjoittaa niin mitä ei kirjoita?”
Yhtä
kaikki lause kertoo enemmän siitä mistä se kertoo kuin siitä mikä
jää sanomatta.
Parnasso. Adios!
Lueskelin
uutta Parnassoa, numero 5/2020. Epäröiden totean, että mittani
Parnasson suhteen taitaa olla täynnä. Suomen johtava
kirjallisuuslehti kirjoittaa sovinnaisia lauseita sovinnaisesta
kirjallisuudesta, joka uskottelee olevansa epäsovinnaista.
Lehti
ei kirjoita vaan siihen kirjoittavat ihmiset.
En
tietenkään ole oikeassa. Kyllästyin siitä huolimatta. En moiti
kirjoittajia enkä kirjoja, joista he kirjoittavat. Moitin itseäni.
Parnassossa
ei viihdytä. Ollaan tosikkoja. Totinen paikka Suomi onkin.
Sen
panen merkille - jälleen kerran - että kriitikot ja kirjailijat
harhautuvat pitämään itseään ja kirjoituksiaan originelleina ja
radikaaleina, vaikka kirjoituksissa toistuvat suunnilleen kaikki ne
”totuudet” ja kliseet, joita ajan henki panee sanomaan. Eivätkö
he huomaa yhteistä tautologiaa?
No,
Jukka Lyytisen juttu Väinö Linnan ja Lauri Viidan
särkyneestä ystävyyssuhteesta on kiinnostava. ”Tuntematon musersi
Lauri Viidan”, Lyytinen kirjoittaa. Kirjailijatkin ovat kateellisia
toisilleen, harvoin itselleen.
Suomentaja Juhani Lindholmin kolumni ”tulkinnasta” on
oivallinen. ”Kääntäjän on tietenkin kirjoitettava se, mitä
kirjailija sanoo. Mihin tässä mahtuu tulkinta?” Lindholm kysyy,
mutta lisää sitten yläkierrettä palloon: ”Kirjailijakin tulkitsee
omia ajatuksiaan sanoiksi, ja hänen ajatuksensa tulkitsevat
maailmaa, joka sekin vilisee tulkintoja.”
Myös
Juha Seppälä kirjoittaa kolumneja Parnassoon. Äreä Seppälä
maistuu nykyään kesytetyltä. Onko Seppälä väsynyt lauseisiin?
Parnasson
arvostelu-osasto on kuiva kuin Sahara.
Olen
tähän asti säästänyt kaikki Parnassot. Nyt mietin, josko
heittäisin ne jätepaperiksi muiden päiväperhosten kera.
Kyösti Salovaara, 2020. Hopeasalava. |
Maailman paras Suomi.
Tilasto
kuin tilasto: Me Olemme Parhaita!
Voitettiin
jopa Bulgaria ja Irlanti stadionilla.
Uusimman
tutkimuksen mukaan Suomessa on Euroopan parhaat asumisolot. Ei
uskoisi jos ei uskoisi. Mutta totta on, että pienissä
suomalaisissa asunnoissa on kaikki tarvittava: lämpö, sähkö, vesi
ja viemäri. Kämpät ovat kohtuullisen uusia, hyvässä kunnossa.
Hometta ei kasva seinillä eikä vesi ämpärissä jäädy
pakkasyönä. Seinien rakosista ei näy naapuriin. Laajakaista tulee
ja menee.
Mutta
sitten Vesa Sirén paljasti Helsingin Sanomissa, että
demokratiaindeksissä Suomi ei olekaan kärjessä. Tai paremminkin
sen paljasti V-dem-instituutin tutkijat, joiden laatimassa indeksissä
Suomi asettuu vasta 11. sijalle. Kärjessä ovat Tanska, Viro ja
Ruotsi.
V-dem-instituutin
demokratiaindeksi mittaa yksilön ja vähemmistöjen täyttä
vapautta valtion ja enemmistöjen tyranniasta. Indeksi koostuu monen
parametrin vaikutuksesta ja sitä pidetään yleisesti luotettavana
ja hyvänä demokratian laadun mittarina.
Mielenkiintoista
on, että esim. Costa Rica ja Espanja ovat demokraattisempia
yhteiskuntia kuin Suomi. Erot ovat kuitenkin pieniä, laatu pienissä
vivahteissa.
Kun
on kuunnellut kesän aikana suomalaisten poliitikkojen, journalistien
ja jopa tutkijoiden ylemmyydentuntoista räksyttämistä
eteläeurooppalaisten yhteiskuntien kunnottomuudesta,
V-dem-instituutin indeksi pakottaa kysymään, että millä eväillä
täällä Pohjan perukoilla ollaan niin hemmetin ylemmyydentuntoisia.
Tietämättömyyttäänkö? Ennakkoluuloisestiko? Vai pelkkää
tyhmyyttään?
Saharan puut.
Sahara
on suurelta osin pelkkää hiekkaa ja loputtomia tuulen kasaamia
dyynejä. Ei siellä mitään kasva.
Näinhän
me olemme oppineet ajattelemaan. Emme luule vaan tiedämme asian
oikean tolan.
Erehdys.
Luin
hämmentävän uutisen El País-lehdestä. Sitten siitä kirjoitti
Tekniikan Maailma. Alkuaan tutkimuksesta raportoi Nature-lehti.
Tutkijat
ovat löytäneet rutikuivana pidetystä Saharasta, sen läntisen osan
eteläiseltä vyöhykkeeltä, 1,8 miljardia puuta! Tämä alue
käsittää suuren osan Algeriaa, Länsi-Saharaa, Mauritaniaa,
Senegalia ja Malia.
Tuolla
alueella kasvaa keskimäärin 13,4 puuta hehtaarilla.
Hyperkuivillakin seuduilla löytyy 0,7 puuta hehtaaria kohden.
Ei
ole metsiä, mutta on valtavasti puita.
Tutkimus
perustuu amerikkalaisten tiedustelusatelliittien uusiin, entistä
tarkempiin kuviin. Aikaisemmin satelliitit näkivät metsiä, mutta
eivät yksittäisiä puita. Nyt ne näkevät myös puut metsältä.
Tutkijat
saivat ”salaiset” kuvat käyttöönsä ja tekoälyalgoritmien
avulla selvittivät näkymättömänä pysyneen näkyvän salaisuuden: 1,8
miljardia puuta Saharassa!
Miten
tällainen tosiasia on voinut pysyä salaisuutena? Eikö tuolla
alueella muka ole kukaan käynyt, kävellyt? Eikö muka kukaan ole
nähnyt yhtäkään noista 1,8 miljardista puusta? Vai eikö ole
tajuttu metsiä etsittäessä, että myös puilla saattaa olla
merkittävä vaikutus Saharan ekologiaan, biosfääriin ja ihmisten
elämään?
Kuinka
monta muuta "näkyvää" mutta vaiettua tosiasiaa on vielä lauseilla kertomatta?
Kyösti Salovaara, 2020. Mänty. |
Puukiipijä.
Maanantaina
kävelin pihatietä parkkipaikalta kämpälleni.
Pysähdyin
hämmästyneenä erään pihlajan viereen: sen rungolla hääräili
edes takaisin kauniisti valkomahainen puukiipijä. En muista nähneeni
aikaisemmin pihapiirissä puukiipijää.
Katselin
tovin linnun ahkeraa kiipeilyä. Puukiipijän näkeminen saa hyvälle
tuulelle. Tiedä sitten miksi. Tuleeko siitä mieleen ahkera ihminen?
Vai onko jotenkin hellyttävää, että puukiipijä muistuttaa
rungolla tepastellessaan enemmän oravaa kuin lintua?
Vajaa
puolet puukiipijöistä muuttaa Itämeren eteläpuolelle. Muut
talvehtivat Suomessa.
Seuraavana
päivänä istuskelin nojatuolissa ja näin kaksi hehkuvan komeaa punatulkkua
kuistin viereisessä pienessä tuijassa. Punatulkuistakin vain osa
muuttaa talveksi muille maille.
Linnut
lennähtivät näköpiiristä.
Minä
jäin istumaan.
Kyösti Salovaara, 2020. Pihlaja. |
Puukuvat puhuttelevat yksinkertaisuudessaan, eivät kaipaa sanoja:)
VastaaPoistaParnasson lukeminen on jäänyt, Sahara-syndroomaako... Sen sijaan nuo alueen puut yllättivät. Kerrankin uutinenko??
Ei aina voi olla varma, mitä kirjoittaa tai jättää lauseessaan sanomatta, ymmärtäminen on lukijan tontilla.
Tuo poliitikkojen räksyttäminen, heittely ja asian vierestä puhuminen paluuperineen ärsyttää semminkin, kun pitäisi nyt kaivaa esiin ajan des Pudels Kern ja toimia määrätietoisesti pidemmällä tähtäimelläkin.
Hyvinvointivaltio, Suomiko?
Mutta puukiipijä on hellyttävä ja terhakka tapaus, jota harvinaisuudessaan näin kaupunkialueella voi ja kannatta seurailla, siitä tulee hyvälle mielelle tarkemmin erittelemättä miksi.
Le Carrén lausahdus kutkutti; hyvä pitää mielessä fundeeraillessaan:)
Niin - ja jos on itselle rehellinen (aika vaikeaa, myönnän) niin ymmärtääkö aina itsekään mitä kirjoittaa? Tarkoitus sanoa jotakin, ei ole vielä sanottu. Sitten kun ajatusta yrittää muuttaa lauseiksi, huomaa ettei se olekaan niin helppoa. Vaikka ajatus, Wittgensteinin mukaan, olisikin looginen, ulos kirjoitettu ajatus ei välttämättä sitä ole. Luulen.
PoistaSahara-juttu on mielenkiintoinen, uutinen. Sivumennen sanoen: olen huomannut, että usein El País kirjoittaa ekana jostakin mielenkiintoisesta asiasta, sitten muutaman päivän perästä siitä kerrotaan Guardianissa ja sitten viikon päästä, jos hyvin käy, Hesari kirjoittaa asiasta ja viittaa Guardianiin lähteenään.
Ehkä tämä Saharan puujuttu ei sovi ajan hengen pessimismiin, että kaikki luonnossa menee päin peetä eikä luonto toivu kovista kolhuista.
Samoissa mietteissä tääällä Parnasson ja muutaman muunkin julkaisun suhteen. Olen jopa luonnostellut aiheesta jotakin semmoista, että onko syy minussa (liikaa lukenut ja nähnyt ja liian vaativaksi käynyt) vai onko kulttuurikeskustelu käynyt yhä laimemmaksi. Parnassot tulevat nopeasti selatuksi, kun joskus ennen luin niitä pitkään.
VastaaPoistaElokuvissakin sama juttu. Kehuttu Tove-elokuva tuntui minusta kevyeltä hattaralta. Ensilumi-elokuvassa oli paljon "kuvien takana", se jäi positiivisena mieleen.
Hienoa, että Sahara on mainettaan parempi puuston suhteen. Ja hyvä uutinen on sekin, että suomalainen ylemmyydentuntoisuus saa demokratiamittauksessa pienen näpäytyksen. Asunnot on meillä oltava ilmaston vuoksi lämpöä pitävät ja muutenkin semmoiset, että niissä viihtyy, kun niin paljon on tapahduttava seinien sisäpuolella. Viime kesänä pienenkin pihapläntin omaavat rakensivat innolla patioita siinä toivossa, että alkaisimme tareta entistä isomman osan vuodesta ulkona.
Kirjoittamisessa on kaksi vaikeutta, ensin se, että saa ajatuksensa siihen muotoon, että se omasta mielestä on lähellä ajateltua ja toiseksi - huh, että lukija ymmärtäisi sen samoin. Minusta on alkanut tuntua, että pitäisi ryhtyä käyttämään emojeita, kun niihin tottuneet eivät ehkä muuten saa kiinni sävystä. En haluaisi, joten koitan ilmaista esim. ei-niin-tosissaan-olemista velmuilemalla sanoilla ja sanajärjestyksellä, ja jos sekään ei auta niin kirjoitan 'heh heh'.
Osunet oikeaan arvellessasi, että paljon lukemisen ja elämisen perspektiivi vaikuttaa suhtautumiseen mediaan, joka ylisummaan toimii aika lailla ajan virtauksiin kiinnittyen, ja on, väitän, sitä mukaa väistämättä "pinnallista".
PoistaTässä on sekin paradoksi, että vaikka yhteiskunnassa käytävä keskustelu on (tai sen koetaan olevan) hyvin vastakohtia korostavaa, niin ei esim. Parnassossa ole mitään keskustelua eikä vastakohtaisuuksia. Siellä kaikki on idyllisesti mallillaan eli kirjallisuus ikään kuin painaa parrelleen
Huomaan itse kaipaavani lehdistä ja miksei telkkaristakin ikuisempien "asioiden" pohdiskelua, vaikka kiperästikin erimieltä olemista, mutta ei niin että eri mieltä oleminen on jonkinlainen henilökohtainen "synti".
Siksipä sanonkin ettei sinun taim minun kannata tuntea syyllisyyttä jos ajassa ilmestyvä kirjallisuus tai media ei innosta.
Tai sitten pitää kantaa entistä enemmän... hah.
Kiitos Kyösti, että sanot tuon, ettei tarvitse kantaa syyllisyyttä, jos ei innostu. Minä olen helposti syyllistyvä enkä haluaisi olla tyytymätön ja vaikuttaa tyytymättömänä ylimieliseltä.
PoistaVarovaisuutta lisää kaiken lisäksi se, että on ihmisiä, joille vähäinenekin eri mieltä oleminen asioista on heti jankuttamista ja loukkaus henkilöä itseään kohtaan.
Selasin HS Teema-lehden juuri ilmestyneen numeron Väinö Linnasta ja huomasin, että siinä onkin ihan lukemista tällä kertaa. Tämän lehden anti vaihtelee paljon.