[Missä on keskustelun pihvi?]
Luonnollisen
kielen tarkastelema maailma on periaatteessa avarin mahdollinen: se
käsittää sekä todellisuuden että mielikuvitusmaailman.
-
Yrjö Ahmavaara:
Informaatio
Hyvä
propagandisti
tekee
kaatopaikasta retkeilykohteen.
Kun
rasva loppuu, hän todistaa
että
hoikka vyötärö kaunistaa ketä tahansa.
-
Bertolt Brecht: Propagandan välttämättömyydestä
Ihmiset
voidaan älynlahjojensa puolesta jakaa kolmeen ryhmään: toiset
ymmärtävät kaiken omilla aivoillaan, toiset ymmärtävät sitten
kun asia selitetään heille, ja loput eivät saa selkoa
selityksistäkään.
-
Niccolo Machiavelli: Ruhtinas
Informaatio
liittyy elämässä kaikkeen. Arkipäivässä informaatiota
levitetään ja vastaanotetaan luonnollisella kielellä.
Koska
näin on, kieli on sekä vallankäyttöä että kaupankäyntiä.
Mutta
kielellä ilmaistaan myös identiteettejä, kuulumista johonkin tai
sitä että ei kuuluta.
Ihminen
ei ole saari eikä yksin autiolle saarelle joutunut ihminen pysty
ilmaisemaan olemistaan muille ihmisille. Aution saaren moderni
Robinson Crusoe kuolisi informaation puutteen aiheuttamaan
tylsistymiseen, vaikka sapuskaa piisaisi. Paitsi jos autiolla saarella
sattuisi olemaan operaattorin pystyttämä tukiasema.
Koska
kieli liittyy kaikkeen, koska se kuvastaa valtaa, rahaa ja
identiteettiä, se kantaa mukanaan ei vain kielen historiaa vaan myös
sivistyksen historiaa. Kieli ei ole kivetykselle lennähtänyt
vaahteranlehti.
Kamppailu
oikeasta kielestä ei ole uusi asia.
Mutta
jostakin syystä sanasotaa vallasta, identiteetistä ja rahasta
käydään juuri nyt vahvoin asentein. Johtuuko tämä somesta? En
tarkoita, että some olisi ”perimmäinen paha” vaan sitä, että
toisin kuin ennen tänään miljoonat ja miljoonat ihmiset ”lukevat”
somesta kaikenlaista. Informaatio leviää paljon nopeammin ja
laajemmalle kuin koskaan ihmiskunnan historiassa.
Lukeminen
ei ole enää eliitin yksinoikeus - sillä varauksella että pidämme
Twitterin ja Facebookin jne. seuraamista ”lukemisena”. Ja miksi
emme pitäisi?
Pari
päivää sitten suomalainen kaurajuomayhtiö julkaisi Helsingin
Sanomissa härskin mainoksen, jossa se kertoi maidon ja
maitotuotteiden haitallisuudesta. Negatiivinen mainos on ujuttautunut myös Suomeen ja laatulehti Hesari hyväksyi sen. Ei
varmaankaan sananvapauden korostamiseksi vaan saadakseen etusivun
ilmoituksesta kohtuullisesti rahaa.
Muutama
viikko sitten EU-parlamentti äänesti, että kasvistuotteita
valmistava teollisuus saa käyttää tuotteistaan lihatuotteille
luonnollisessa kielessä ”varattuja” sanoja. Nyt saa siis
virallisesti puhua pihveistä, burgereista ja nakeista vaikka niissä
ei olisi grammaakaan lihaa.
Koska
kasviskakkare ei houkuttele marketin asiakasta, tuotteen päällykseen
kirjoitetaan kasvispihvi. Sanojen historiallisia merkityksiä omitaan toiseen tarkoitukseen rahan vuoksi.
Kolmas
ajankohtainen esimerkki: Marko Junkkari kirjoitti
(Leikkeleistä puhkesi luokkasota, HS, 25.10) amerikkalaisesta
henkilöstä, joka kertoi Twitterissä valmistamastaan ”charcuteria-lounaasta” kahdelle ihmiselle, yhteishintaan 20 dollaria. Lounas,
joka sisälsi perinteisiä työväenluokan käyttämiä suolaisia
raaka-aineita kuten salamia, kinkkua ja juustoa, herätti somessa
vihanpurkauksia ja elitismistä haukkumista. Indentiteetit heittivät
häränpyllyä vai pitäisikö someselkkaus nykyään ilmaista niin, että
charcuteria-lounas käänsi joriinin juuret mullan päälle.
Junkkarin artikkelissa kerrottiin kiinnostavasti - tamperelaisen sosiologin Taru Lindblomin ja helsinkiläisen erikoistutkija Pekka Mustosen Helsingin tietokeskuksen aineistoon perustuvaan tutkimukseen nojautuen - että monet sushiravintoloissa syövistä
käyvät siellä trendin vuoksi, ei siksi että he tykkäisivät raa’asta
kalasta. ”Eniten
vastentahtoisesti sushia syöviä löytyi 30–34-vuotiaista ja niin
sanotusta ’luovasta luokasta’”, Junkkari
kirjoitti.
”Erityisesti hyvin ansaitsevat naiset ovat tutkimuksen mukaan
todennäköisimmin taipuvaisia syömään vastoin makuaan
sushiravintolassa.”
Sanat
ja tavat kuuluvat yhteen. Ne ovat identiteetin kuvaus ja
käytäntöönpano.
|
Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja. WSOY, 2004. |
Huomioitavaa
tässä on, että kysymys ei ole pelkästään identiteetistä,
kuulumisesta oikeaan porukkaan.
Sekä
kaurajuomamainoksen että EU:n kasvisburgeriäänestyksen jälkeen ja
rinnalla poliittiset liikkeet ja puolueet perustelivat sanojen
omimista yhteiskunnallisilla,
puoluepoliittisilla argumenteilla. Kasvisburgeri ja kaurajuoma
edistävät vaikka mitä politiikkaa
eläinten suojelusta aina ilmastomuutoksen vastustamiseen ja
terveellisen elämän haaveeseen.
Sanoja
saa toki käyttää poliittiseen propagandaan. Millä muullakaan sitä
voisi harjoittaa?
Poliittisen
puheen, eräänlaisen
uuskielen
luominen kuulostaa silti arveluttavalta. Samat ihmiset, jotka posket punaisina ilmaisevat loukkaantumistaan kun heteronäyttelijä vetää transun roolin tai
valkoihoinen näyttelijä mustaa naamansa käydäkseen
afroamerikkalaisesta tai joku suomalainen pukeutuu saamelaisen asuun,
ovat nyt
rinta rottingilla omimassa luonnolliseen kieleen kasvaneita perinteisiä ilmaisuja
”väärään käyttöön” ja vain siksi, että sillä edistetään pyrkimystä valtaan.
Kieltä
pahoinpidellään
poliittisen agendan edistämiseksi.
|
Nykysuomen sanakirja. WSOY, 1980. 7. painos. |
No,
jokainen tietää, että luonnollinen kieli elää ja muuttuu.
Se
mikä eilen tarkoitti jotakin maatalouteen liittyvää, on tänään
”urbaani”
ilmaisu, jonka alkuperä on monille ellei useimmille tuntematon.
Monet kulkevat ”villapaidassa” vaikka asusteessa ei yleensä ole
yhtään villaa; jotkut osallistuvat työnantajan järjestämään
”aivoriiheen” vaikka eivät tiedä mitä ”riihessä” ennen
tehtiin ja kaikista onnekkaimmat ja jykevimmin vallassa olevat pääsevät
kerran vuodessa ”budjettiriiheen” säätämään
muiden ihmisten elämää.
Kielen
muuttumista
ei voi estää, vaikka mieli tekisi. Onhan Suomeen tulossa
uudenlainen hallintoalue, jota kutsutaan ”hyvinvointialueeksi”
sen sijaan että käytettäisiin oikeaa sanaa ”maakunta”.
Haaveiltaessa
paremmasta
maailmasta
luonnollista
kieltä
sorvataan merkityksiä hämärtäen aivan kuin
George
Orwellin
dystopiassa.
John
Carey
kirjoitti teoksessaan The
Intellectuals and the Masses
siitä kuinka englantilainen älymystö maailmansotien välisenä
aikana ryhtyi kirjoittamaan ”vaikeasti”, jotta massat eivät
ymmärtäisi mitä eliitti kirjoittaa. Careyn mielestä tämä oli
älymystön reaktio yleisen koulutustason nousemiseen: älymystö ei
voinut enää estää massojen koulunkäyntiä, mutta se kykeni estämään
sen,
että massat ymmärtävät mitä älymystö kirjoittaa.
Suomessa
luonnollinen kieli on kaiketi ollut pitkään hyvinkin
demokraattista. Mitä nyt kotiseutunsa murretta käyttävään
suhtaudutaan hyväntahtoisen alentuvasti.
Suomeksi
on vaikea tai
jopa
mahdotonta
kääntää englanninkieleen
sisältyvää luokkaidentiteettiä – tai ainakin oli vielä viime
vuosisadalla. Tästä löytyy mainio esimerkki Raymond
Chandlerin
romaanista Pitkät
jäähyväiset.
Se ilmestyi 1953 ja on suomennettu kahdesti.
Romaanin
loppupuolella Chandlerin kyyninen (ja salaa romanttinen) sankari
Philip Marlowe päätyy keskustelemaan T.S.
Eliotista
erään värillisen autonkuljettajan kanssa. Keskustelun aiheena on
Eliotin lause ”Naiset tulevat ja menevät huoneessa puhellen
Michelangelosta”. Mitä se tarkoittaa, autonkuljettaja
kysyy. Marlowe vastaa, että kaveri (T.S. Eliot) ”ei tiedä
kovinkaan paljoa naisista”.
”Täsmälleen
minun ajatukseni, sir”, autokuljettaja sanoo. ”Mutta
paikoittaisesta vaikeaselkoisuudesta huolimatta ihailen suuresti T.S.
Eliotia.”
”Sanoitteko
’vaikeaselkoisuudesta’?”
Autokuljettaja
myöntää sanoneensa, jolloin Marlowe opastaa: ”Älkää sanoko
sitä kenenkään miljonäärin kuullen. Hän voisi luulla, että
yritätte nolata hänet.”
Edellinen
on Eero
Ahmavaaran
suomennoksesta vuodelta 1956. Kun Kalevi
Nyytäjä
suomensi Pitkät
jäähyväiset
vuonna 1988, hänenkin
oli vaikeaa ilmaista Marlowen
ja autonkuljettajan käymän
keskustelun "pihviä".
Suomenkieli oli yhä liian demokraattista ilmaisemaan luokka-asemaa.
Uudemmassa käännöksessä
autonkuljettaja
sanoo: ”Olen täsmälleen samaa mieltä. Silti minä ihailen T.S.
Eliotia erinomaisen paljon.” Ja
Marlowe kysyy: ”Sanoitteko ’erinomaisen”?”
Suomalainen lukija on hieman ymmällään. Hän
vaistoaa, että Chandlerin kieli paljastaa jotakin, mutta ei oikein tiedä, että
mitä se paljastaa.
Alkuteos
toimii Chandlerin tarkoittamalla tavalla:
-”In
the room the women come and go Talking of Michelangelo.” Does that
suggest anything to you, sir?
-Yeah
- suggests to me that the guy didn’t know very much about women.
-My
sentiments exactly, sir. Nonetheless I admire T.S. Eliot very much.
-Did
you say ”nonetheless”?
-Why,
yes I did, Mr Marlowe. Is that incorrect?”
-No,
but don’t say it in front of a millionaire. He might think you were
giving him the hotfoot.
On
ironista, että ilmaistessaan halunsa kuulua ”ryhmään” tai
”heimoon” nykyihminen käy sotaa sanoilla niitä vastaan joiden
porukkaan hän ei
halua
kuulua.
Poliitikkoja
ja somekeskustelijoita moititaan usein ”identiteettipoliitiikasta”.
Se tuomitaan, ikään kuin ihmisten halun kuulua omaan ryhmäänsä
voisi korvata jollakin universaalilla porukalla, jossa kaikki ovat
olevinaan toistensa kavereita.
Tietenkin
meidän pitäisi tuntea kaikki maailman ihmiset kavereiksemme, mutta
se taitaa olla liikaa vaadittu.
Identiteettipoliitikan
kasvu johtuu yhteiskunnan muuttumisesta. Aikaisemmin oli
yksinkertaistettuna kaksi vastakkaista luokkaa: työväenluokka ja
kapitalistit. Silloin identiteetin valinta oli luontevaa. Eikä sitä
pidetty tuomittavana. Nyt sitten ”luokkia” riittää jokaiseen
lähtöön. Jopa sushinsyöjien porukkaan on pyrkyä.
Kieli
yrittää pysyä perässä. Uusi testamentti on kuulemma suomennettu
niille, jotka eivät ymmärrä kielen historiallisia
ilmaisuja. Jos
et voi nostaa siltaa, laske virtaa.
Jos
tai kun
kieli sumentuu, miten käy todellisuuden, jota se kuvastaa ja
tulkitsee?
|
Nykysuomen etymologinen sanakirja. |
Mielenkiintoinen kirjoitus kielestä ja maailmasta jota se kuvaa - ja muuttaako myöskin?
VastaaPoistaPuhelin on nykyään se mikä ennen oli kännykkä, ja jos puhuu entisajan puhelimesta, niin se on lankapuhelin. Käykö samoin pihville? Kasvispihvistä tulee pihvi ja sitten on erikseen lihapihvi?
En ole muuten maistanut sushia, vaikka sitä on jo K-kaupoissakin. Raaka kala ja kylmä riisi tuntuu niin vastenmieliseltä yhdistelmältä. Kai se hyvään kastikkeeseen dipattuna menisi, mutta miksi ei lämmintä ruokaa samoista aineksista, ja sama koskee kasvissushia.
Muotivirtaukset ruuissa tulevat ja menevät. Kotitaloustunnilla 60-luvulla opettaja intoili, että nytpä kokeillaan uutta italialaista ruokaa ja käski olla nauramatta - pissaa. Minulla on kouluaikainen kotitalouskansioni tallella. Siellä on silakka- ja maksapihvien välissä pissa, joka näyttää paljolti jauhelihapiirakalta. Pizzamausteita ei silloin vielä ollut saatavilla eikä eri lajeja juustojakaan. Syöminen ei ollut silloin niin poliittista kuin nykyään. Syötiin nälkään, paitsi jotkut Gourmet-seurojen jäsenet. Nyt kaikkialla halutaan tehdä ruuasta jotain ihmeellistä ja enemmän kuin ravinnon lähde.
Sapuskakin on globalisoitunut, niin kuin esimerkein kuvaat.
PoistaOnko se hyvä vai paha, riippuu kai miten kansainvälisyyteen suhtautuu. Minusta se on hyvä juttu (vaikken kierräkään keräilemässä eksoottisia makukokemuksia), mutta ymmärrän heitäkin, jotka haluaisivat pitää perinteisen ja kotoisan ruokavalion puhtaana vieraista vaikutuksista. Mutta onko edes peruna kotimaista perinnettä?
Hankalampi juttu tässä on - tuo Junkkarin käyttämä "leikkeiden luokkasota" - että ruoasta, liikkumisen vapaudesta (sen rajoittamisesta) ja kohta sitten ehkä pukeutumisestakin tulee poliittisen taistelun kohde, jolloin "oikea" syöminen, liikkuminen, pukeutuminen jne kytketään ilmastomuutokseen tai terveysmenojen kasvun hillintään jne. Kun kova politiikka tulee tähän kuvioon sisälle, muotien ei ehkä enää sallita muuttua vaan luodaan uudenlainen dystooppinen ihanneyhteiskunta. Hyvässä tarkoituksessa - niin kuin minulla on tapana todeta.
Niinpä!
PoistaMinäkin pidän kansainvälisyydestä sen lähes kaikissa muodoissa.
Olen nirso ja ennakkoluuloinen omissa syömisissäni, mutta näen eri maiden keittotaidon jaettavana rikkautena siinä missä kirjallisuudenkin. Turkkilainen keittiö on kyllä parasta mitä olen tähän mennessä kokenut. Heillä on perinne sulttaaneille kokkaamisesta ja he ovat näitä miellyttääkseen kehittäneet kymmeniä alkupaloja. Kun välimerellisyys yhdistyy aasialaisiin makuihin, niin ruoka on herkullista, runsasta ja kaunista.
Puritanismi näkyy nyt lähes kaikessa. Se sopii hyvin suomalaisuuteen, kun olemme jo valmiiksi niukan kannattajia. Toisaalta me olemme myös aika sivistyneitä ja itsenäisiä, hoksaamme mielipidemuokkauksen emmekä mene helposti virtausten mukana.
Muistat varmaan, miten ihmisiä menneinä vuosikymmeninä johdateltiin syömään voita ja parjattiin margariineja, koska piti päästä eroon liikatuotannon synnyttämistä voivuorista. Viesti ei mennyt perille, koska tiedettiin paremmin. USA:ssa ruokaan ujutetaan liikaa sokeria, koska heillä tuotetaan sitä liikaa. Se on katalaa. Siellä kasvisruoka on rikkaiden juttu eikä siihen suuntaan manipulaatiota ole kai havaittavissa. Meillä kehitetään kasvisruokia, mutta luulen, että niistä pitää saada paljon nykyistä maukkaampia ennen kuin ne nousevat tasavertaisiksi sekaruuan rinnalle. Tuntuu tylsältä, että kaurasta tehdään aivan kaikkea. En ole maistanut seitankinkkua, mutta luulen, että ensi joulunakin perinteinen kinkku kalkkunan ohella on suosittu.
Pukeutumisessa meillä on aina katsottu vinoon vaatteilla koreilemista ja muotisuunnittelijoita on pidetty turhanpäiväisinä, ei taideammatin harjoittajina eikä suunnittelijoina kuten arkkitehdit. Tähänkin asenneilmapiiriin puritanismi istuu. Itse pidän muodista ja suren Linnan juhlien puuttumistakin siksi että nyt ei näe muotisuunnittelijoiden valmistamia iltapukuja.
Mielenkiintoista näissä kaikissa esimerkeissä ja huomioissa on se, että kuinka paljon näkemästämme ja maistamastamme ja pitämästämme kuvastaa "ikiaikaista" muutosta muotivirtauksesta toiseen ja trendeistä trendien sisällä ja rinnalla verrattuna sitten siihen että jokin muutoksen syvä yhteiskuntapoliittinen pohjavirta kuljettaa meitä johonkin suuntaan, jota emme välttämättä edes tajua.
PoistaNiin kauan kuin jokainen yksilö voi valita (tai olla valitsematta) oman asunsa, sapuskansa jne perusteilla jotka hän itse asettaa saatavilla olevaan suhteutettuna, ei ole syytä huoleen. Kuvaamasi suomalainen käyttäytymismalli puritaaninen/joustavuus ja järkevyys ohjailee kehitystä suhtkoht inhimillisesti.
Harva meistä (tai ylipäänsä kenestäkään maailmalla elävästä ihmisestä) pystyy näkemään pohjavirran trendiä ja mahdollisia uhkakuvia. Eikä sitäkään että kenties mitään uhkakuvia ei olekaan.
Vähän syrjään vievä esimerkki trendin vaarallisuudesta:
Ainakin pääkaupunkiseudulla saunominen vähenee ja rakennetaan yhä enemmän asuntoja, joissa ei enää ole saunaa. Nuoriso vieraantuu vähitellen saunomisesta.
Monet pitävät kehitystä hyvänä: se sopii mainiosti sähkönkulutuksen vähentämiseen ja sitä mukaa on "hyvää" ilmastopolitiikkaa.
Entä mikä sopii ihmiselle?
Suomessa tehtyjen tutkimuksien mukaan 2-3 kertaa viikossa saunominen (20 vuoden aikana) vähentää keski-ikäisen miehen alttiutta korkeaan verenpaineeseen jotain 30% ja yli neljää kertaa saunovalla 46 %. Samalla tavalla saunassa käynti sitten vaikuttaa sydänkuolemiin yms.
Onko siis muodikkaasti järkevää luopua asuntokohtaisten saunojen rakentamisesta?
Ilmaston kannalta saattaa olla, yksilöiden kannalta ei.
Tuon tutkimuksen jälkeen tekee mieli kysyä kuinka paljon suomalaisten sydänkuolleisuuden väheneminen onkaan riippunut ruokavalion muutoksesta ja kuinka paljon siitä että 1980- ja 1990-luvulla melkein kaikkiin uusiin asuntoihin tuli sauna?
Ja kun ne nyt sitten vähitellen "puretaan", niin ollaanko 20 vuoden päästä samassa tilassa kuin 1970-luvun alussa jolloin kuuluisa Karjala-projekti aloitettiin sydänkuolemien vähentämiseksi?
Tärkeä kysymys on minusta myös se, miksi nuoremmat ihmiset alkoivat luopua saunomisesta. Onko some tähänkin syypää - ei ehditä, kun pitää olla kaikkien kanssa kaikkialla eikä sitä voi olla saunassa? Ensin luovuttiin saunailtaperinteestä, lauantaisaunasta, ja alettiin pistäytyä nopeasti ainavalmiissa saunassa liikuntasuoritusten jälkeen ja sitten sekin alettiin kokea tylsäksi (onhan se) tai aikaavieväksi ja saunoja alettiin käyttää varastona ja muuttaa vaatehuoneiksi, jotkut nuoret naiset jopa kenkähuoneiksi. Miksi näin? Ymmärrän, että rakentajat ovat ottaneet vaarin ja ryhtyneeet rakentamaan kysyntää vastaavasti.
PoistaKiinnostava tämä saunakysymys. Samalla kun Suomessa "kansainvälistytään" pois saunasta ja omaksutaan muuta "hyggeilyä", niin joissakin maissa muualla taas on alettu rakentaa saunoja luksusasuntoihin. Eräs tuttu on myymässä taloaan Belgiassa ja myyntivalttina kuuluu olevan pihaan rakennettu ulkosauna.
Miten ne ovat muuten pystyneet mittaamaan saunomisen ja sydänkuolleisuuden yhteyden ilman että verenpaineeseen vaikuttaa jokin muu saunojia yhdistävä tekijä? Entä jos nämä paljon saunomistaan lisänneet ovat muutoinkin leppoistaneet elämäänsä?
Itse olen kyllä huomannut, että verenpaine saunan jälken mitattuna on alempi kuin muina päivinä samaan aikaan.
Joopa, saunominen on kai alkanut nuorista kuulostaa junttien puuhalta, joten tietysti kantsii kehua ettei käy enää saunassa. Sääli. Sitten on tämä toinen virtaus, että ei rakenneta asuntoihin "koppisaunoja" vaan palataan yhteiseen saunaan ja edistetään "yhteisöllisyyttä" - aivan kuin kerrostalon yhteisessä saunassa käytäisiin yhdessä! No, lenkkiporukat voivatkin käydä. Sitten on vielä tämä Esson baarin tietäväiset, jotka osaavat tiedemiehen varmuudella sanoa ettei asuntokohtaisessa saunassa saa kunnon löylyjä. Yksi porukka tietysti vetoaa energiankulutuksen minimoimiseen.
PoistaMutta: Erilaisissa saunoissa saa erilaisia löylyjä, piste.
Ihmisen fysiologiaa koskevat tutkimukset ovat kaiketi aika vaikeita. Oikean X-tekijän löytäminen korrelaatio- yms menetelmillä lienee yksi vaikeimmista asioista.
Heitin noita tietoja aika lailla lonkalta, koska en ole pannut "sähköiseen arkistooni" tutkimuksista juuri mitään
Yksi valokuva mulla kuitenkin on, Tekniikan Maailman sivusta. Siinä sanotaan:
Tutkimus on tehty Itä-Suomen yliopistossa. Se on julkaistu kansainvälisessä foorumilla. Sama tutkijaryhmä (muistaakseni Kuopiossa) on aikaisemmin tutkinut saunan yhteyttä sydänkuolemiin yms.
Nyt tehty tutkimus tehtiin niin, että valittiin 1600 miestä, joilla ei ole kohonnutta verenpainetta. Porukka sitten jaettiin ryhmiin saunomistiheyksien mukaan ja seurattiin verenpainetuloksia. Siis: heitä seurattiin 22 vuotta!
Mutta, kuten sanoit, elämä on aika monimutkainen laboratorio.