torstai 29. lokakuuta 2020

Sanasotaa vallasta, identiteetistä ja rahasta

 [Missä on keskustelun pihvi?]





Luonnollisen kielen tarkastelema maailma on periaatteessa avarin mahdollinen: se käsittää sekä todellisuuden että mielikuvitusmaailman.

    - Yrjö Ahmavaara: Informaatio


Hyvä propagandisti

tekee kaatopaikasta retkeilykohteen.
Kun rasva loppuu, hän todistaa
että hoikka vyötärö kaunistaa ketä tahansa.
    - Bertolt Brecht: Propagandan välttämättömyydestä


Ihmiset voidaan älynlahjojensa puolesta jakaa kolmeen ryhmään: toiset ymmärtävät kaiken omilla aivoillaan, toiset ymmärtävät sitten kun asia selitetään heille, ja loput eivät saa selkoa selityksistäkään.

    - Niccolo Machiavelli: Ruhtinas


Informaatio liittyy elämässä kaikkeen. Arkipäivässä informaatiota levitetään ja vastaanotetaan luonnollisella kielellä.

    Koska näin on, kieli on sekä vallankäyttöä että kaupankäyntiä.
    Mutta kielellä ilmaistaan myös identiteettejä, kuulumista johonkin tai sitä että ei kuuluta.
    Ihminen ei ole saari eikä yksin autiolle saarelle joutunut ihminen pysty ilmaisemaan olemistaan muille ihmisille. Aution saaren moderni Robinson Crusoe kuolisi informaation puutteen aiheuttamaan tylsistymiseen, vaikka sapuskaa piisaisi. Paitsi jos autiolla saarella sattuisi olemaan operaattorin pystyttämä tukiasema.
    Koska kieli liittyy kaikkeen, koska se kuvastaa valtaa, rahaa ja identiteettiä, se kantaa mukanaan ei vain kielen historiaa vaan myös sivistyksen historiaa. Kieli ei ole kivetykselle lennähtänyt vaahteranlehti.


Kamppailu oikeasta kielestä ei ole uusi asia.

    Mutta jostakin syystä sanasotaa vallasta, identiteetistä ja rahasta käydään juuri nyt vahvoin asentein. Johtuuko tämä somesta? En tarkoita, että some olisi ”perimmäinen paha” vaan sitä, että toisin kuin ennen tänään miljoonat ja miljoonat ihmiset ”lukevat” somesta kaikenlaista. Informaatio leviää paljon nopeammin ja laajemmalle kuin koskaan ihmiskunnan historiassa.
    Lukeminen ei ole enää eliitin yksinoikeus - sillä varauksella että pidämme Twitterin ja Facebookin jne. seuraamista ”lukemisena”. Ja miksi emme pitäisi?
    Pari päivää sitten suomalainen kaurajuomayhtiö julkaisi Helsingin Sanomissa härskin mainoksen, jossa se kertoi maidon ja maitotuotteiden haitallisuudesta. Negatiivinen mainos on ujuttautunut myös Suomeen ja laatulehti Hesari hyväksyi sen. Ei varmaankaan sananvapauden korostamiseksi vaan saadakseen etusivun ilmoituksesta kohtuullisesti rahaa.
    Muutama viikko sitten EU-parlamentti äänesti, että kasvistuotteita valmistava teollisuus saa käyttää tuotteistaan lihatuotteille luonnollisessa kielessä ”varattuja” sanoja. Nyt saa siis virallisesti puhua pihveistä, burgereista ja nakeista vaikka niissä ei olisi grammaakaan lihaa.
    Koska kasviskakkare ei houkuttele marketin asiakasta, tuotteen päällykseen kirjoitetaan kasvispihvi. Sanojen historiallisia merkityksiä omitaan toiseen tarkoitukseen rahan vuoksi.
    Kolmas ajankohtainen esimerkki: Marko Junkkari kirjoitti (Leikkeleistä puhkesi luokkasota, HS, 25.10) amerikkalaisesta henkilöstä, joka kertoi Twitterissä valmistamastaan ”charcuteria-lounaasta” kahdelle ihmiselle, yhteishintaan 20 dollaria. Lounas, joka sisälsi perinteisiä työväenluokan käyttämiä suolaisia raaka-aineita kuten salamia, kinkkua ja juustoa, herätti somessa vihanpurkauksia ja elitismistä haukkumista. Indentiteetit heittivät häränpyllyä vai pitäisikö someselkkaus nykyään ilmaista niin, että charcuteria-lounas käänsi joriinin juuret mullan päälle.
    Junkkarin artikkelissa kerrottiin kiinnostavasti - tamperelaisen sosiologin Taru Lindblomin ja helsinkiläisen erikoistutkija Pekka Mustosen Helsingin tietokeskuksen aineistoon perustuvaan tutkimukseen nojautuen -  että monet sushiravintoloissa syövistä käyvät siellä trendin vuoksi, ei siksi että he tykkäisivät raa’asta kalasta. ”Eniten vastentahtoisesti sushia syöviä löytyi 30–34-vuotiaista ja niin sanotusta ’luovasta luokasta’”, Junkkari kirjoitti. ”Erityisesti hyvin ansaitsevat naiset ovat tutkimuksen mukaan todennäköisimmin taipuvaisia syömään vastoin makuaan sushiravintolassa.”
    Sanat ja tavat kuuluvat yhteen. Ne ovat identiteetin kuvaus ja käytäntöönpano.

Kaisa Häkkinen:
Nykysuomen etymologinen sanakirja.
WSOY, 2004.


Huomioitavaa tässä on, että kysymys ei ole pelkästään identiteetistä, kuulumisesta oikeaan porukkaan.

    Sekä kaurajuomamainoksen että EU:n kasvisburgeriäänestyksen jälkeen ja rinnalla poliittiset liikkeet ja puolueet perustelivat sanojen omimista yhteiskunnallisilla, puoluepoliittisilla argumenteilla. Kasvisburgeri ja kaurajuoma edistävät vaikka mitä politiikkaa eläinten suojelusta aina ilmastomuutoksen vastustamiseen ja terveellisen elämän haaveeseen.
    Sanoja saa toki käyttää poliittiseen propagandaan. Millä muullakaan sitä voisi harjoittaa?
    Poliittisen puheen, eräänlaisen uuskielen luominen kuulostaa silti arveluttavalta. Samat ihmiset, jotka posket punaisina ilmaisevat loukkaantumistaan kun heteronäyttelijä vetää transun roolin tai valkoihoinen näyttelijä mustaa naamansa käydäkseen afroamerikkalaisesta tai joku suomalainen pukeutuu saamelaisen asuun, ovat nyt rinta rottingilla omimassa luonnolliseen kieleen kasvaneita perinteisiä ilmaisuja ”väärään käyttöön” ja vain siksi, että sillä  edistetään pyrkimystä valtaan.
    Kieltä pahoinpidellään poliittisen agendan edistämiseksi.

Nykysuomen sanakirja.
WSOY, 1980. 7. painos.


No, jokainen tietää, että luonnollinen kieli elää ja muuttuu.

    Se mikä eilen tarkoitti jotakin maatalouteen liittyvää, on tänään ”urbaani” ilmaisu, jonka alkuperä on monille ellei useimmille tuntematon. Monet kulkevat ”villapaidassa” vaikka asusteessa ei yleensä ole yhtään villaa; jotkut osallistuvat työnantajan järjestämään ”aivoriiheen” vaikka eivät tiedä mitä ”riihessä” ennen tehtiin ja kaikista onnekkaimmat ja jykevimmin vallassa olevat pääsevät kerran vuodessa ”budjettiriiheen” säätämään muiden ihmisten elämää.
    Kielen muuttumista ei voi estää, vaikka mieli tekisi. Onhan Suomeen tulossa uudenlainen hallintoalue, jota kutsutaan ”hyvinvointialueeksi” sen sijaan että käytettäisiin oikeaa sanaa ”maakunta”. Haaveiltaessa paremmasta maailmasta luonnollista kieltä sorvataan merkityksiä hämärtäen aivan kuin George Orwellin dystopiassa.
    John Carey kirjoitti teoksessaan The Intellectuals and the Masses siitä kuinka englantilainen älymystö maailmansotien välisenä aikana ryhtyi kirjoittamaan ”vaikeasti”, jotta massat eivät ymmärtäisi mitä eliitti kirjoittaa. Careyn mielestä tämä oli älymystön reaktio yleisen koulutustason nousemiseen: älymystö ei voinut enää estää massojen koulunkäyntiä, mutta se kykeni estämään sen, että massat ymmärtävät mitä älymystö kirjoittaa.
    Suomessa luonnollinen kieli on kaiketi ollut pitkään hyvinkin demokraattista. Mitä nyt kotiseutunsa murretta käyttävään suhtaudutaan hyväntahtoisen alentuvasti.
    Suomeksi on vaikea tai jopa mahdotonta kääntää englanninkieleen sisältyvää luokkaidentiteettiä – tai ainakin oli vielä viime vuosisadalla. Tästä löytyy mainio esimerkki Raymond Chandlerin romaanista Pitkät jäähyväiset. Se ilmestyi 1953 ja on suomennettu kahdesti.
    Romaanin loppupuolella Chandlerin kyyninen (ja salaa romanttinen) sankari Philip Marlowe päätyy keskustelemaan T.S. Eliotista erään värillisen autonkuljettajan kanssa. Keskustelun aiheena on Eliotin lause ”Naiset tulevat ja menevät huoneessa puhellen Michelangelosta”. Mitä se tarkoittaa, autonkuljettaja kysyy. Marlowe vastaa, että kaveri (T.S. Eliot) ”ei tiedä kovinkaan paljoa naisista”.
    ”Täsmälleen minun ajatukseni, sir”, autokuljettaja sanoo. ”Mutta paikoittaisesta vaikeaselkoisuudesta huolimatta ihailen suuresti T.S. Eliotia.”
    ”Sanoitteko ’vaikeaselkoisuudesta’?”
    Autokuljettaja myöntää sanoneensa, jolloin Marlowe opastaa: ”Älkää sanoko sitä kenenkään miljonäärin kuullen. Hän voisi luulla, että yritätte nolata hänet.”
    Edellinen on Eero Ahmavaaran suomennoksesta vuodelta 1956. Kun Kalevi Nyytäjä suomensi Pitkät jäähyväiset vuonna 1988, hänenkin oli vaikeaa ilmaista Marlowen ja autonkuljettajan käymän keskustelun "pihviä". Suomenkieli oli yhä liian demokraattista ilmaisemaan luokka-asemaa. Uudemmassa käännöksessä autonkuljettaja sanoo: ”Olen täsmälleen samaa mieltä. Silti minä ihailen T.S. Eliotia erinomaisen paljon.” Ja Marlowe kysyy: ”Sanoitteko ’erinomaisen”?”
    Suomalainen lukija on hieman ymmällään. Hän vaistoaa, että Chandlerin kieli paljastaa jotakin, mutta ei oikein tiedä, että mitä se paljastaa.
    Alkuteos toimii Chandlerin tarkoittamalla tavalla:

    -”In the room the women come and go Talking of Michelangelo.” Does that suggest anything to you, sir?

    -Yeah - suggests to me that the guy didn’t know very much about women.
    -My sentiments exactly, sir. Nonetheless I admire T.S. Eliot very much.
    -Did you say ”nonetheless”?
    -Why, yes I did, Mr Marlowe. Is that incorrect?”
    -No, but don’t say it in front of a millionaire. He might think you were giving him the hotfoot.


On ironista, että ilmaistessaan halunsa kuulua ”ryhmään” tai ”heimoon” nykyihminen käy sotaa sanoilla niitä vastaan joiden porukkaan hän ei halua kuulua.

   Poliitikkoja ja somekeskustelijoita moititaan usein ”identiteettipoliitiikasta”. Se tuomitaan, ikään kuin ihmisten halun kuulua omaan ryhmäänsä voisi korvata jollakin universaalilla porukalla, jossa kaikki ovat olevinaan toistensa kavereita.
    Tietenkin meidän pitäisi tuntea kaikki maailman ihmiset kavereiksemme, mutta se taitaa olla liikaa vaadittu.
    Identiteettipoliitikan kasvu johtuu yhteiskunnan muuttumisesta. Aikaisemmin oli yksinkertaistettuna kaksi vastakkaista luokkaa: työväenluokka ja kapitalistit. Silloin identiteetin valinta oli luontevaa. Eikä sitä pidetty tuomittavana. Nyt sitten ”luokkia” riittää jokaiseen lähtöön. Jopa sushinsyöjien porukkaan on pyrkyä.
    Kieli yrittää pysyä perässä. Uusi testamentti on kuulemma suomennettu niille, jotka eivät ymmärrä kielen historiallisia ilmaisuja. Jos et voi nostaa siltaa, laske virtaa.
    Jos tai kun kieli sumentuu, miten käy todellisuuden, jota se kuvastaa ja tulkitsee?


Nykysuomen etymologinen sanakirja.

6 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus kielestä ja maailmasta jota se kuvaa - ja muuttaako myöskin?

    Puhelin on nykyään se mikä ennen oli kännykkä, ja jos puhuu entisajan puhelimesta, niin se on lankapuhelin. Käykö samoin pihville? Kasvispihvistä tulee pihvi ja sitten on erikseen lihapihvi?

    En ole muuten maistanut sushia, vaikka sitä on jo K-kaupoissakin. Raaka kala ja kylmä riisi tuntuu niin vastenmieliseltä yhdistelmältä. Kai se hyvään kastikkeeseen dipattuna menisi, mutta miksi ei lämmintä ruokaa samoista aineksista, ja sama koskee kasvissushia.
    Muotivirtaukset ruuissa tulevat ja menevät. Kotitaloustunnilla 60-luvulla opettaja intoili, että nytpä kokeillaan uutta italialaista ruokaa ja käski olla nauramatta - pissaa. Minulla on kouluaikainen kotitalouskansioni tallella. Siellä on silakka- ja maksapihvien välissä pissa, joka näyttää paljolti jauhelihapiirakalta. Pizzamausteita ei silloin vielä ollut saatavilla eikä eri lajeja juustojakaan. Syöminen ei ollut silloin niin poliittista kuin nykyään. Syötiin nälkään, paitsi jotkut Gourmet-seurojen jäsenet. Nyt kaikkialla halutaan tehdä ruuasta jotain ihmeellistä ja enemmän kuin ravinnon lähde.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sapuskakin on globalisoitunut, niin kuin esimerkein kuvaat.

      Onko se hyvä vai paha, riippuu kai miten kansainvälisyyteen suhtautuu. Minusta se on hyvä juttu (vaikken kierräkään keräilemässä eksoottisia makukokemuksia), mutta ymmärrän heitäkin, jotka haluaisivat pitää perinteisen ja kotoisan ruokavalion puhtaana vieraista vaikutuksista. Mutta onko edes peruna kotimaista perinnettä?

      Hankalampi juttu tässä on - tuo Junkkarin käyttämä "leikkeiden luokkasota" - että ruoasta, liikkumisen vapaudesta (sen rajoittamisesta) ja kohta sitten ehkä pukeutumisestakin tulee poliittisen taistelun kohde, jolloin "oikea" syöminen, liikkuminen, pukeutuminen jne kytketään ilmastomuutokseen tai terveysmenojen kasvun hillintään jne. Kun kova politiikka tulee tähän kuvioon sisälle, muotien ei ehkä enää sallita muuttua vaan luodaan uudenlainen dystooppinen ihanneyhteiskunta. Hyvässä tarkoituksessa - niin kuin minulla on tapana todeta.

      Poista
    2. Niinpä!
      Minäkin pidän kansainvälisyydestä sen lähes kaikissa muodoissa.
      Olen nirso ja ennakkoluuloinen omissa syömisissäni, mutta näen eri maiden keittotaidon jaettavana rikkautena siinä missä kirjallisuudenkin. Turkkilainen keittiö on kyllä parasta mitä olen tähän mennessä kokenut. Heillä on perinne sulttaaneille kokkaamisesta ja he ovat näitä miellyttääkseen kehittäneet kymmeniä alkupaloja. Kun välimerellisyys yhdistyy aasialaisiin makuihin, niin ruoka on herkullista, runsasta ja kaunista.

      Puritanismi näkyy nyt lähes kaikessa. Se sopii hyvin suomalaisuuteen, kun olemme jo valmiiksi niukan kannattajia. Toisaalta me olemme myös aika sivistyneitä ja itsenäisiä, hoksaamme mielipidemuokkauksen emmekä mene helposti virtausten mukana.

      Muistat varmaan, miten ihmisiä menneinä vuosikymmeninä johdateltiin syömään voita ja parjattiin margariineja, koska piti päästä eroon liikatuotannon synnyttämistä voivuorista. Viesti ei mennyt perille, koska tiedettiin paremmin. USA:ssa ruokaan ujutetaan liikaa sokeria, koska heillä tuotetaan sitä liikaa. Se on katalaa. Siellä kasvisruoka on rikkaiden juttu eikä siihen suuntaan manipulaatiota ole kai havaittavissa. Meillä kehitetään kasvisruokia, mutta luulen, että niistä pitää saada paljon nykyistä maukkaampia ennen kuin ne nousevat tasavertaisiksi sekaruuan rinnalle. Tuntuu tylsältä, että kaurasta tehdään aivan kaikkea. En ole maistanut seitankinkkua, mutta luulen, että ensi joulunakin perinteinen kinkku kalkkunan ohella on suosittu.
      Pukeutumisessa meillä on aina katsottu vinoon vaatteilla koreilemista ja muotisuunnittelijoita on pidetty turhanpäiväisinä, ei taideammatin harjoittajina eikä suunnittelijoina kuten arkkitehdit. Tähänkin asenneilmapiiriin puritanismi istuu. Itse pidän muodista ja suren Linnan juhlien puuttumistakin siksi että nyt ei näe muotisuunnittelijoiden valmistamia iltapukuja.

      Poista
    3. Mielenkiintoista näissä kaikissa esimerkeissä ja huomioissa on se, että kuinka paljon näkemästämme ja maistamastamme ja pitämästämme kuvastaa "ikiaikaista" muutosta muotivirtauksesta toiseen ja trendeistä trendien sisällä ja rinnalla verrattuna sitten siihen että jokin muutoksen syvä yhteiskuntapoliittinen pohjavirta kuljettaa meitä johonkin suuntaan, jota emme välttämättä edes tajua.

      Niin kauan kuin jokainen yksilö voi valita (tai olla valitsematta) oman asunsa, sapuskansa jne perusteilla jotka hän itse asettaa saatavilla olevaan suhteutettuna, ei ole syytä huoleen. Kuvaamasi suomalainen käyttäytymismalli puritaaninen/joustavuus ja järkevyys ohjailee kehitystä suhtkoht inhimillisesti.

      Harva meistä (tai ylipäänsä kenestäkään maailmalla elävästä ihmisestä) pystyy näkemään pohjavirran trendiä ja mahdollisia uhkakuvia. Eikä sitäkään että kenties mitään uhkakuvia ei olekaan.


      Vähän syrjään vievä esimerkki trendin vaarallisuudesta:

      Ainakin pääkaupunkiseudulla saunominen vähenee ja rakennetaan yhä enemmän asuntoja, joissa ei enää ole saunaa. Nuoriso vieraantuu vähitellen saunomisesta.

      Monet pitävät kehitystä hyvänä: se sopii mainiosti sähkönkulutuksen vähentämiseen ja sitä mukaa on "hyvää" ilmastopolitiikkaa.

      Entä mikä sopii ihmiselle?

      Suomessa tehtyjen tutkimuksien mukaan 2-3 kertaa viikossa saunominen (20 vuoden aikana) vähentää keski-ikäisen miehen alttiutta korkeaan verenpaineeseen jotain 30% ja yli neljää kertaa saunovalla 46 %. Samalla tavalla saunassa käynti sitten vaikuttaa sydänkuolemiin yms.

      Onko siis muodikkaasti järkevää luopua asuntokohtaisten saunojen rakentamisesta?

      Ilmaston kannalta saattaa olla, yksilöiden kannalta ei.

      Tuon tutkimuksen jälkeen tekee mieli kysyä kuinka paljon suomalaisten sydänkuolleisuuden väheneminen onkaan riippunut ruokavalion muutoksesta ja kuinka paljon siitä että 1980- ja 1990-luvulla melkein kaikkiin uusiin asuntoihin tuli sauna?

      Ja kun ne nyt sitten vähitellen "puretaan", niin ollaanko 20 vuoden päästä samassa tilassa kuin 1970-luvun alussa jolloin kuuluisa Karjala-projekti aloitettiin sydänkuolemien vähentämiseksi?

      Poista
    4. Tärkeä kysymys on minusta myös se, miksi nuoremmat ihmiset alkoivat luopua saunomisesta. Onko some tähänkin syypää - ei ehditä, kun pitää olla kaikkien kanssa kaikkialla eikä sitä voi olla saunassa? Ensin luovuttiin saunailtaperinteestä, lauantaisaunasta, ja alettiin pistäytyä nopeasti ainavalmiissa saunassa liikuntasuoritusten jälkeen ja sitten sekin alettiin kokea tylsäksi (onhan se) tai aikaavieväksi ja saunoja alettiin käyttää varastona ja muuttaa vaatehuoneiksi, jotkut nuoret naiset jopa kenkähuoneiksi. Miksi näin? Ymmärrän, että rakentajat ovat ottaneet vaarin ja ryhtyneeet rakentamaan kysyntää vastaavasti.

      Kiinnostava tämä saunakysymys. Samalla kun Suomessa "kansainvälistytään" pois saunasta ja omaksutaan muuta "hyggeilyä", niin joissakin maissa muualla taas on alettu rakentaa saunoja luksusasuntoihin. Eräs tuttu on myymässä taloaan Belgiassa ja myyntivalttina kuuluu olevan pihaan rakennettu ulkosauna.

      Miten ne ovat muuten pystyneet mittaamaan saunomisen ja sydänkuolleisuuden yhteyden ilman että verenpaineeseen vaikuttaa jokin muu saunojia yhdistävä tekijä? Entä jos nämä paljon saunomistaan lisänneet ovat muutoinkin leppoistaneet elämäänsä?
      Itse olen kyllä huomannut, että verenpaine saunan jälken mitattuna on alempi kuin muina päivinä samaan aikaan.

      Poista
    5. Joopa, saunominen on kai alkanut nuorista kuulostaa junttien puuhalta, joten tietysti kantsii kehua ettei käy enää saunassa. Sääli. Sitten on tämä toinen virtaus, että ei rakenneta asuntoihin "koppisaunoja" vaan palataan yhteiseen saunaan ja edistetään "yhteisöllisyyttä" - aivan kuin kerrostalon yhteisessä saunassa käytäisiin yhdessä! No, lenkkiporukat voivatkin käydä. Sitten on vielä tämä Esson baarin tietäväiset, jotka osaavat tiedemiehen varmuudella sanoa ettei asuntokohtaisessa saunassa saa kunnon löylyjä. Yksi porukka tietysti vetoaa energiankulutuksen minimoimiseen.

      Mutta: Erilaisissa saunoissa saa erilaisia löylyjä, piste.

      Ihmisen fysiologiaa koskevat tutkimukset ovat kaiketi aika vaikeita. Oikean X-tekijän löytäminen korrelaatio- yms menetelmillä lienee yksi vaikeimmista asioista.

      Heitin noita tietoja aika lailla lonkalta, koska en ole pannut "sähköiseen arkistooni" tutkimuksista juuri mitään

      Yksi valokuva mulla kuitenkin on, Tekniikan Maailman sivusta. Siinä sanotaan:

      Tutkimus on tehty Itä-Suomen yliopistossa. Se on julkaistu kansainvälisessä foorumilla. Sama tutkijaryhmä (muistaakseni Kuopiossa) on aikaisemmin tutkinut saunan yhteyttä sydänkuolemiin yms.

      Nyt tehty tutkimus tehtiin niin, että valittiin 1600 miestä, joilla ei ole kohonnutta verenpainetta. Porukka sitten jaettiin ryhmiin saunomistiheyksien mukaan ja seurattiin verenpainetuloksia. Siis: heitä seurattiin 22 vuotta!

      Mutta, kuten sanoit, elämä on aika monimutkainen laboratorio.

      Poista