[”Ai,
miksi hemmetissä?”]
|
Olivatko kultaisen kauden naisdekkaristit kirjallisen emansipaation airueita? |
Ehkä
yksi mitä en lue, on dekkarit. Keksityt tarinat jostain rikoksesta
eivät kiinnosta minua ollenkaan. Ihan eri asia, jos kyseessä olisi
kirja oikeasta rikoksesta.
-
Hanne Aho Demokraatissa,
29.10.2020.
Lukemani
kirjallisuus, joka on ollut perustana omalle kirjoittamiselleni, on
aina ollut monenlaista, jopa erottelematonta, ja siihen on kuulunut,
vieläpä vakavasti otettuna, ei vain ’oikeita’ romaaneja, vaan
seikkailukertomuksia, kummitustarinoita, vakoilutarinoita,
salapoliisitarinoita, tieteiskirjallisuutta.
-
Kingsley Amis romaaninsa Vuosisadan rikos esipuheessa, 1975.
Tärkeää
ja merkityksellistä taidemuotoa ei olekaan; on vain taidetta ja
sitäkin äärimmäisen vähän.
-
Raymond Chandler esseessä Se murhaa joka osaa, 1944.
No
joo - miksi tarttua näin virttyneeseen aiheeseen?
Tarvitaanko
vuonna 2020 jännäreiden puolustuspuhetta? Eikö kansakunnan kirjahylly ole muutenkin pullollaan dekkareita, jännäreitä,
seikkailuja ja raakoja murhia? Sitä paitsi kulttuuri näyttää
kaikkineen viihteen läpitunkemalta. Jopa ns. oikea kaunokirjallisuus leikittelee dekkarimaisilla juonikuvioilla.
Jos me perustimme Suomen dekkariseuran kesällä 1984
puolustaaksemme eskapistista kirjallisuutta ja tehdäksemme
populaarikulttuurille oikeutta, niin mikä tänään kaipaisi
puolustamista ja oikeuttamista? Eikö eskapismia ole mediailmastossa
mieluummin liikaa kuin liian vähän? Pakoteitä arjesta on tänään runsaammin kuin vuonna 1984.
Pakinani heiveröinen pointti on kuitenkin keskittyä siihen havaintoon, että jännityskirjallisuus (hyvin laajasti
ottaen ja tarkalleen määrittelemättä) on historian perspektiivissä
kuvannut maailmaa ja todellisuutta erilaisesta näkökulmasta kuin se
mitä sanotaan ”oikeaksi” tai ”vakavaksi” kirjallisuudeksi.
Siispä juoskoon ajatukseni spontaanisti. Heittelen lonkalta mietteitä,
joita sopii kritisoida. Lainailen viisaiden sanomisia
ikään kuin ne olisivat omiani.
|
Chandlerin yksityisetsivän Philip Marlowen hahmossa yhdistyy amerikkalainen karskius englantilaiseen moraalikoodiin. Korean Kalifornian satiiri kerrotaan hyytävän kauniisti.
Marlowe: "Olen romanttinen sielu, Bernie. Kuulen äänen huutavan yössä ja menen katsomaan, mikä on hätänä."
|
|
Ei vain rikos vaan laki ja sen tulkinnat kuuluvat myös perinteisen dekkarin aiheisiin. |
|
Ruotsalainen kirjailijapariskunta toi dekkariin sosialidemokraattisen hyvinvointivaltion kritiikin jo vuosina 1965-75: mutta ei oikealta vaan äärivasemmalta nähtynä. |
Demokraatti-lehti
julkaisee tunnettujen henkilöiden
haastatteluja, joissa kerrotaan mitä politiikan liepeillä toimivat
vaikuttajat lukevat. Juttusarjan yhteinen otsikko kertoo, että
kysymys on Politiikan kirjahyllystä.
Tällaiset
kirjalistat ovat kivoja: Kerro minulle mitä luet, niin tiedän
millainen ihminen sinä olet.
Mutu-tuntumalla
sanon, että kirjahyllynsä paljastaneet ovat totista porukkaa.
Eskapismi ei häiritse heidän arkipäiväänsä. Kenties
sosialidemokraatit ovat perusluonteeltaan totisia ja hieman
tosikkomaisia. Tai sitten kysymys on presentaatiosta. Kun kerrotaan
mitä luetaan, pukeudutaan ikään kuin pyhäpukuun. Eskapistisen
kirjallisuuden lukeminen ei pönkitä poliitikon julkisuuskuvaa. Twitterissä kyllä sopii riehua.
Niinpä
journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho kertoi välttelevänsä
dekkareita. Fiktiivinen rikostarina ei kiinnosta häntä. Oikea rikos
saattaisi kiinnostaa.
Hanne Ahon lausahdus on kummallinen, jopa journalistilta. Hän kertoo kuitenkin lukevansa paljon kaunokirjallisuutta, monenlaisia romaaneja.
Miksi? Nehän ovat fiktiota, keksittyjä tarinoita. Niissäkin avioerot, päähenkilön synkkä masennus, intohimo ja kaipaus ovat keksittyä, ei totta.
Tiukka
välihuomautus: jokainen saa lukea mitä haluaa eikä ole
mitään ulkopäin tulevaa pakkoa eikä vaatimusta tietynlaisten
kirjojen tai tietynlaisen kirjallisuuslajin lukemiseen. Kaikki
lukeminen on yhtä ”hyvää”. Jos ihminen ei lue mitään, se on
hänen oma asiansa. Ei minun eikä Hentun Liisan.
Mutta
Hanne Aholta jää paljon kokematta, kun hän jättää lukematta
rikoksen ympärille kehrätyt fiktiiviset tarinat.
Hieman
provosoiden väitän, että toisin kuin vakava kirjallisuus dekkarit
kuvaavat laveasti meitä ympäröivää yhteiskunnallista maisemaa.
Siinä
missä ”oikea” kaunokirjallisuus keskittyy ihmisen
psykologiseen tajuntaan ja käyttäytymiseen, dekkari avautuu
yksilöistä yleisiin virtauksiin ja ajankohtaiseen tilanteeseen.
Jännitysromaanissa behaviorismi avautuu yksilöstä poispäin, kun
vakavassa romaanissa kaiverrutaan terapeuttisesti yksilön
narsistiseen kokemukseen. Hyvin harvoin rikos on rikosromaanin
tärkein asia; päinvastoin rikos on pelkkä tekosyy selvitellä sen
ympärillä elävien ihmisten suhteita tai sitten se on, varsinkin
seikkailukertomuksissa, sysäys uusiin konflikteihin, uudenlaiseen
käyttäytymiseen.
”Maailma
ja ihminen siis paljastuvat toiminnassa”, sanoi Jean-Paul
Sartre. ”Antakaa salakuljettajan, tullimiehen, partisaanin
ylittää vuoristo, antakaa lentäjän lentää sen yllä, ja
hetkessä vuoristo nousee esiin näiden toisiinsa liittyneiden
tekojen ansiosta, se ponnahtaa ulos kirjastanne kuin vieterin
ponnahduttamana.”
Ja
siinä missä vakavan romaanin henkilöt kehittyvät tai taantuvat
ihmisenä, dekkarissa kehitytään tai taannutaan yhteisönä
yhteiskunnan poliittisessa kehyksessä. Dekkareita moititaan usein
siitä, että niissä henkilöt kuvataan kaksiulotteisina olentoina
(tai yksiulotteisina), ja tavallaan tämä pitää paikkanssa, koska
se on dekkarin idea: kuvata todellisuuden rakennetta eikä ihmisen
psyykeä. En tosin tiedä miltä vakavassa romaanissa
kolmiulotteisesti kuvatut ihmiset näyttävät.
Paul
Auster mietti eräässä romaanissaan jotakin semmoista, että
koska ihminen ei tunne edes itseään, miten hän voisi kirjoittaa
muiden ihmisten tunteista ja ajatuksista.
Dekkarikirjailija
vaistoaa tuon. On helpompi - ja eräällä tavalla rationaalisempaa - kirjoittaa asioista ja niiden suhteista
kuin ihmispolon psyykestä.
|
Historiallista jossittelua. Mitä jos Hitler olisi voittanut toisen maailmansodan? Romaanissa vietetään Hitlerin 75- vuotispäiviä. |
|
Paul Erdman sotkeutui urallaan pankkimiehenä petokseen ja kirjoitti sitten finanssimaailman huijareista ja korruptiosta kansainvälisiä bestsellereitä. |
|
Teknotrillerit varoittivat kybermaailmasta hyvissä ajoissa ennen kuin me tiesimme kyberturvallisuudesta juuri mitään. |
|
Fredrick Forsythin romaanien journalistisen otteen ansiosta geopoliittisista kysymyksistä pääsee paremmin perille niistä kuin oppikirjoja tai lehtiä lukemalla. Esimerkiksi vuonna 1974 eurooppalaiset tiesivät tuskin mitään autojen katalysaattoreista ja niiden raaka-aineista elleivät sattuneet lukemaan Forsythin romaania Zangaro (The Dogs of War). |
|
John le Carrén ja vakoilukirjallisuuden aiheena on kansainvälisen politiikan harmaa alue, missä petos ei ole rikos vaan tapa hankkia informaatiota ja levittää disinformaatiota. Tapahtui Bonnissa (A Small Town in Germany, 1968) kertoo saksalaisesta populistista, joka yrittää estää Englantia pääsemästä Euroopan yhteisöön. Nyt britit tekevät sen itse. |
No hei,
haloo!
Ei
ole olemassa mitään tietynlaista dekkaria, tietenkään. Pelkästään
sana dekkari johtaa harhaan. En edes tiedä mikä olisi paras
sana kuvaamaan tätä kaunokirjallisuuden laveaa kirjaperhettä.
Joten pitää tyytyä uskomaan, että siihen kuuluu dekkareita (aika
hämärällä yleistermillä), trillereitä, vakoiluromaaneja,
seikkailukertomuksia, salapoliisiromaaneja, poliisiromaaneja,
rikosromaaneja ja ties mitä. Sitä paitsi jokaisella alalajilla on
alalajinsa ja niin pois päin, huhhuh.
Amerikkalais-kanadalainen
Kenneth Millar kirjoitti vauraiden amerikkalaisperheiden
murtumispisteistä kirjailijanimellä Ross Macdonald. Hän
käytti teosten minä-kertojana yksityisetsivää, joka yleensä
palkataan etsimään kotoa karanneita tyttäriä tai perheiltä
kadonneita isiä ja poikia. Näissä kirjoissa, jos hyvin käy, poika löytää
isänsä, äiti poikansa, tytär perheensä.
Macdonald
sanoi, että hänen päähenkilönsä on olemassa vain sen hetken kun
tämän täytyy paljastaa kadonneiden ihmisten suhde perheisiinsä;
kun ”sankari” astuu tarinasta sivuun, hän lakkaa olemasta.
Vakavassa romaanissa ”sankari” ei sitä vastoin koskaan astu
sivuun.
Macdonald
perusteli kirjailijanlaatuaan tai valitsemaansa tapaa kirjoittaa
sanomalla, että hyvä yksityisetsivä ei tyydy yhteen rooliin tai
paikkaan vaan etsii laajempaa yhteyttä elämään. Tämmöinen
ihminen pitää siitä, että voi kulkea yhteiskunnassa sekä
vertikaalisesti että horisontaalisesti tutkien ihmisiä ikään kuin
olisi antropologi. Ja antropologin tavoin, Macdonald jatkoi,
yksityisetsivällä on taipumus hieman rakastua kohteisiinsa, vaikka nämä sattuisivatkin olemaan urbaanin viidakon
primitiivisimpiä villejä.
Dekkarin,
vakoiluromaanin, rikosromaanin etuna vakavaan romaaniin nähden on
mahdollisuus tuoda tarinan toimijaksi ja todellisuuden avaajaksi
ihminen (tutkiva toimittaja, poliisimies, yksityisetsivä, jopa
tiedemies), joka syystä tai toisesta saa ja voi liikkua
perustellusti ja uskottavasti yhteisössä sekä maantieteellisesti
että sosiologisesti.
Lukija
ymmärtää ”yskän”. Hän tietää ettei tuommoisia
yksityisetsiviä eikä journalisteja ole ehkä olemassa, mutta
tarinan avaamiseksi ja yhteiskunnan paljastamiseksi hän hyväksyy
fiktiivisen päähenkilön loputtoman uteliaisuuden. Lukijaa ei
kiinnosta rikos vaan se mitä sen ympärillä tapahtuu.
”Murha,
ja mikä tahansa muu rikos, ei ole osa viihdettä vaan erottamaton
osa elämää”, sanoi englantilainen Nicolas Freeling,
komisario Van der Valkin luoja, eräänlaisena dekkarikirjailijan
uskontunnustuksenaan. ”Me kaikki olemme murhaajia, me kaikki olemme
vakoojia, me kaikki olemme rikollisia, ja valita rikos kirjan
tapahtumien päävaikuttimeksi on vain yksinkertaisimpia tapoja
kohdistaa katse elämäämme ja maailmaamme.”
|
Matti Yrjänä Joensuu kirjoitti autenttisiin rikoksiin perustuvia tarinoita. Niiden keskiössä on perhettään rakastava herkkä poliisimies, joka pelkää väkivallan hetkellä menettävänsä lapsensa ja vaimonsa. |
|
Pentti Kirstilä astui dekkarisaliin Aamulehden toimituksesta. Esikoisteos ei kuitenkaan korostanut journalismia vaan toi Suomeen häivähdyksen Margaret Millarin dekkareiden kaltaisia vääntyneitä henkilöhahmoja. |
Pitäisikö
dekkareita sitten moittia keskiluokkaisuudesta?
Totta
on, että perinteisiä dekkareita kirjoittivat oppineet ihmiset,
opettajat ja tutkijat kesälomillaan, ja usein vieläpä salanimellä.
Myös kirjojen ihmiset kuuluivat keski- tai yläluokkaan. He eivät
ilmentäneet realistisesti todellisuutta, missä rikolliset ovat syrjäytyneitä surkimuksia tai ammattirikollisia, joiden
moraali ei estä rahan ansaitsemista kepulikonsteilla. Kuitenkin myös kartanonherra tuntee intohimoa, rakkautta ja vihaa, dekkarikirjailija ajattelee.
Eli toisaalta: kun rikos tuotiin keskiluokkaisiin perheisiin ja
loistaviin kartanoihin, tarinoihin tuli väistämättä
yhteiskunnallista särmää: ne peijakkaan rikkaatkin ovat toisinaan moraalittomia ja huijareita ja jopa murhanhimoisia petoja. Muutamassa Christien dekkarissa murhaaja piiloutuu isäntäväen keskelle tietäessään, että parempi väki ei näe palvelijoitaan.
Julian
Symons huomautti teoksensa Bloody Murder (suom. Murha!
Murha!) toisessa painoksessa v. 1985, että perinteinen
salapoliisiromaani oli väistymässä rikosromaanin ja jännärin
tieltä: ”Psykologinen syy siihen että salapoliisitarina on viime
vuosina menettänyt asemiaan on se että synnintunto on heikentynyt.
Siellä missä syntiä ei tunneta uskonnollisessa mielessä, ei ole
mitään käyttöä etsivälle poppamiehenä.”
Ajatus
salapoliisitarinasta uskonnollisena riittinä ja synnin sovituksena
on kiinnostava. Kestääkö se kriittisen arvioinnin? Enpä osaa
sanoa.
Jotakin
syvällistä Symonsin väitteessä on.
George
Orwell kirjoitti hyvin kriittisen esseen salapoliisitarinoiden
väkivaltaistumisesta, mikä tapahtui ensimmäisen maailmansodan
jälkeen. Orwellin mielestä englantilaisen James Hadleyn Chasen Yhdysvaltoihin sijoittama romaani Ei kukkia neiti Blandishille
(1939) oli puhdasta fasismia. Herrasmiesvarkaitten tilalle oli tullut ammattimaiset rikolliskoplat, joita vastaan järjestäytynyt
yhteiskunta taisteli samoilla keinoilla kuin rikolliset eli
väkivallalla. Poliisi ei tämänkaltaisissa tarinoissa ole oikeassa
moraalisen kunnollisuutensa ansiosta vaan pelkästään siksi, että
poliisilla on paremmat aseet ja tehokkaampi organisaatio kuin rikollisilla.
Hurjana
ja kaiketi perustelemattomana heittona hyppään James Hadleyn Chasen
”fasistisesta” tarinasta nordic crimeen, missä tarinoihin
sisältyvä raaka väkivallan kuvaus näyttää perustelemattomalta,
pelkästään pahuudelta pahuuden vuoksi.
Olen
ihmetellyt miksi juuri pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa
kirjoitetaan niin raakoja tarinoita. Kuvastaako tämä
hyvinvointivaltioiden henkistä tilaa vai onko se pelkästään
kaupallinen temppu? Mutta jos se on kaupallinen temppu, miksi
nimenomaan pohjoismaissa keskivertolukija ”rakastaa” tarinoita,
joissa psykopaatit kiduttavat uhrejaan ja yrittävät keksiä
mahdollisimman julmia tapoja kostaa kokemansa tai kuvittelemansa
vääryydet?
Johtuneeko
se Symonsin kuvaamasta kehityksestä? Pohjoismaissa jos missä
maallistuminen on edennyt pitkälle. Täällä ei uskota enää
jumalaan eikä kirkkoon, vaan valtioon jonka pitäisi auttaa heikkoja
ja turvattomia. Valtiolta ei kuitenkaan heru inhimillistä
myötätuntoa eikä se lupaa kenellekään sielun pelastamista eikä
syntien sovitusta.
Jäljelle
jää valtion ”alamaisen” yksinäinen katkeruus. Heijastuuko se
nordic crimen pahuuden kasvoilla?
|
Loppujen lopuksi kaikki perustuu kirjoitettuun kieleen; sillä voi unohtaa, tuhota, väärentää tai paljastaa ikiaikaisia totuuksia. Jännäri tietää sen! |
Tuota Ahon kommenttia on hyvin vaikea käsittää: sen käsittäisin jos jotakuta ei rikosjutut kiinnosta yhtään mutta...
VastaaPoistaTai mieleen tuli kirja jota olen viime aikoina lueskellut: siinä mm. henkilö vaeltaa maaseudulla alueella jossa paikallisilla on tapana pystyttää maisemiin ladon näköisiä kulisseja (joiden joukossa on myös yksi oikea lato), ja toinen henkilö onkin oikeasti altaassa kelluvat aivot, joka hallusinoi että ruumiinsa istuu tuolissa ja lukee kirjaa, ja mukana on myös yliaistillisesti selvänäkeviä andromedalaisia...
Tietoteorian (ja varmaan joidenkin muidenkin filosofian osa-alueiden) käsittelyyn sisältyy varsin paljon varsin, no, omituisia esimerkkitapauksia, joista huomattavaa osaa ei tosiaankaan voi pitää reaalimaailman sattumuksina. Mutta noiden hyvin fiktiivisten tapausten käsittely on kuitenkin varsin tärkeää jos haluaa ymmärtää paremmin mitä todellisissa reaalimaailman sattumuksissa tapahtuu...
Tähän voisi lisätä (ulkomuistista) sen Wittgensteinin ajatuksen (väitteen) että emme voi kirjoittaa epäloogisia lauseita koska emme voi ajatella epäloogisesti. Kuulostaa tietysti meikäläisestä semanttiselta saivartelulta, mutta se jotenkin perustelee tai vihjaa sitä että myös ihmeelliset tuntemukset ja kuvitelmat palautuvat reaalimaailmaan, vaikka eivät olekaan siellä. (Paitsi mielikuvituksessa, unessa...)
PoistaJoku kiinnostava yhteys uskonnon (/uskontojen) ja dekkarin välillä taitaa olla. Suurella kiinnostuksella moraalisiin ongelmiin lienee oma vaikutuksensa (ja ehkä sillä akselilla monia dekkareita voisi ehkä pitää samanlaisina filosofisina ongelmina kuin mitä mainitsin edellisessä kommentissa, mutta moraalin alalta).
VastaaPoistaJa tuli mieleen kanssa joskus kauhufiktioon liittyen esitetystä perustunteesta, noin suunnilleen että tarinassa tasapainoista kosmosta uhkaa kaoottinen elementti, ja tästä kaoottisen uhan käsittely, joka johtaa uhasta vapautumiseen ja seuraavaan hyvänolontunteeseen, on syy kauhufiktion olemassaoloon...ja sama voisi päteä dekkareihinkin, ja tuolla tasolla ollaan myös uskonnollisuuteen liittyvissä kokemuksissa.
Mutta perinteinen dekkari ehkä sitten vaatii aika absoluuttista moraalinäkökulmaa että esim. murha on ihan lähtökohtaisesti Väärin, joten se voidaan esittää ihan vaan abstraktisti että nyt tapahtui murha, joka olemassaolollaan uhkaa kosmosta ja siksi se pitää ratkaista (ja tuohon voi sitten ympätä moraalisfilosofisia pohdintoja esittelemällä olosuhteita ja syitä, jotka johtivat murhan olemassaoloon).
Mutta jos siirrytään absoluuttisesta relativistiseen moraaliin, jossa mikään ei ole itsessään oikein tai väärin, niin murha ei voi enää olla abstraktio, ja toisaalta kun kosmoksen puolustajat ovat itsessään myös varsin kaoottisia voimia, niin seurauksena pitää sitten alleviivaten mässäillä kauheuksilla että saadaan kuitenkin luotua se uhan ja sen ratkaisun tuntu...
Paitsi että pohjoismaissa on varmaan huomattavan suuri taipumus relativistiseen moraaliin niin olisiko sitten myös pohjalla korosteisesti sellainen ihmiskuva että ihminen ei voi olla hyvä, mikä estää kosmoksen puolustajien esittämisen positiivisina muuten kuin suhteessa vielä pahempiin hirviöihin...?
Jatkan tuosta. Tajuan että kun sinä vuolet hienoja lastuja puusta, minä kaadan koko metsän monitoimikoneella.
PoistaNo, sen lisäksi että pohjoismaisessa dekkarissa (reaalimaailmaa heijastaen) ihminen ei voi olla niin hyvä että pelastaisi yhteisön, ihminen ei voi olla muita ylemmäksi/moraalisemmaksi/vahvemmaksi nouseva yksilökään.
Ei siis yhtä hyvää (kristushahmoa, lännensankaria, yksityisetsivää) joka taistelisi yhtä ruumillistunutta pahaa vastaa. On vain instituutioita, joissa pahan sävyn ja miedosti hyvän sävyt taistelevat toisiaan vastaan. Tähän sitten totaalinen paha iskee voimalla.
Symons puhuu yksityisetsivästä poppamiehenä. Anglosaksisessa genressä myös poliisimiehet, virkamiehet tuntuvat eräänlaisilta yksityisetsiviltä, jotka eivät noudata sääntöjä. Tämä suuntaus näyttää nykyään ilmenevän suomalaisissakin jännäreissä.
Parhaissa poliisi- ja vakoiluromaaneissa ”sankari” on niin paljon yksityinen toimija virkamiesasemastaan huolimatta, että voi pelastaa ja voi uhrautua, kärsiä muiden puolesta.
Aika monessa nordic crimen tarinassa poliisimiesten/naisten perheetkin ovat pahan piirissä; heitäkin käytetään hyväksi. Tästä suuntauksesta en pidä, mutta ilmeisesti monet lukijat pitävät.
Noista pointeista tuli kanssa mieleen muita viime aikoina lueskeltuja juttuja, että onkohan Rene Girard kommentoinut dekkareita, mimeettisen väkivallan, uhrausjärjestelmien ja syntipukkimallin pohjalta on kyllä tarkastellut Raamattua, kuningas Oidipusta, Shakespearea jne...
PoistaAineksia kun voisi olla. Perinteisessä dekkarissa etsitään teollaan yhteiskunnan ulkopuolelle asetettua murhaajayksilöä jotta tätä voisi rankaista, ja toisaalta etsivä asettuu tosiaan myös poikkeusyksilöksi paitsi uhraajana myös omalla tavallaan uhrina (pappina, Kristuksena). Ja arvoitusdekkarissahan tavallaan jujuna on että kuka tahansa voi olla murhaaja.
Onko sitten rankkuuksilla ja väkivallalla mässäilevä ja yleistä pahuutta motiivina käyttävä rikosfiktio sitten paluuta primitiivisempään "mob rule"en jossa me lukijat kirjan henkilöiden kanssa muodostamme ryhmän joka määrittää yhden pahaksi ja epäinhimilliseksi olennoksi jota vastaan voi hyvillä mielin hyökätä, koska tarvitsemme syntipukin...?
Ehkä uskonnollisuus ei ole dekkareista kadonnut, mutta uskonnon muodot muuttuneet...
Oikeastaan on aika mielenkiintoista, että voimme "tosissamme" miettiä tällaisia dekkarigenren piirteitä.
PoistaJos esille otettaisiin joitakin perinteisen kaunokirjallisuuden "lajeja" - realismi, naturalismi, modernismi, autofiktio, postmodernismi jne - niin löytyisikö niistä vastaavanlaisia yleistyksiä? Epäilen että ei koska ns. vakava kirjallisuus on itsessään niin paljon erilaista suhteessa toisiin oman hetkensä teoksiin. No, tämä on liioiteltua tietenkin.
Mutta onko genrekirjallisuudella (jännärit, viihde, sci-fi) eräänlainen yhteinen motiivi kuvata nimenomaan omassa ajassa liikkuvia asioita yrittämättäkään tavoitella klassikoksi tulemista, jolloin ne väistämättä kertovat ajastaan enemmän tai ainakin erilailla kuin vakava romaani kertoo. Jos vakava romaani keskittyy ennen kaikkea ihmiseen, yksilöön, niin se löytää ajattomia totuuksia ihmisestä, ei maailmasta sinänsä. Ihmnen muuttuu paljon vähemmän kuin yhteiskunta ja sen osat. Genrekirjailijalla ei tässä mielessä ole velvollisuutta eikä pakkoa pysytellä ihmisen pään sisällä, jolloin se tavoittaa yhteiskunnan materialistisen muutoksen.
Tulipa mieleen jatkoksi tuohon Girard-pohdintaan, että jos syntipukit ovat mekanismi käsitellä mimeettisiä kriisejä niin juontuuko jännärien läpitunkevuus nykykulttuurissa sitten kasvavasta mimeettisestä jännitteestä johtuen esim. kilpailu-konsumerismin ja markkinatalouden vahvasta vaikutuksesta (ja toisaalta uskontojen syrjäytymisestä näiden kriisien käsittelijänä). Ovatko dekkarit oopiumia kansalle?
PoistaMutta totta on että on kiinnostavaa että dekkareita lajityyppinä voi pohtia tällâ tasolla, tai ehkä se sitten vahvistaa kirjoituksesi ajatusta että dekkareissa korostuu yhteiskunta ja yksilön suhteet siihen ja siinä (ja moraaliset kysymykset ja tätä kautta yksilön valinnat yhteiskunnan osana), ja tämän johdosta sosiologis-antropologinen tulokulma käy hyvinkin mahdolliseksi.
Kun Marx sanoi että uskonto on oopiumia kansalle (tai kansan oopiumia) hän kaiketi tarkoitti ettei "proletaareilla" ollut mitään keinoa parantaa elinolosuhteitaan, joten uskonto tarjosi henkisen vaihtoehdon, paon arkipäivästä.
PoistaEn tiedä oliko Marx omassa ajassaankaan ihan oikeassa; ehkä hän korosti liikaa konkreettisen ympäristön vaikutusta ihmisen ajatuksiin ja mielen liikkeisiin. Jos ajattelee nykyhetkeä ja pohjoismaisen (ja vastaavien yhteiskkuntien ihmisten) ihmisen tilannetta, niin sehän täytetänä kaikenlaisella eskapismilla, eikä siksi että yksilön olisi konkreettisesti paettava "jotakin". Chandlerhan kirjoitti terävästi, että kaikki lukeminen on eskapismia (jos se ei liity suoraan yksilön työtehtäviin). Eli ollaan kaukana siitä eskapismista mistä Marx puhui.
Mutta miksi luen jännäreitä? Tätä kysymystä ei oikein uskalla edes ajatella kovin pitkälle. Voi kohdata mielen alueita, joita ei halua kohdata. Koska noiden lukeminen periytyy jonnekin lapsuuteen, niin tavallaan se oneräänlaisen henkilökohtaisen kulttuurin jatkumoa. Jos muistan oikein, niin mentyäni kansakouluun, opin nopeasti lukemaan (äitini väitti että osasin jo ennen, itse olen sitä mieltä että en osannut). Joka tapauksessa meille jaettiin uskontokirja, jonka ahmin kotona alusta loppuun, lähinnä ne vanhan testamentin jutut, ikään kuin seikkailukertomuksina.
Jännäreiden lukemisessa olen kaiketi aina tykännyt sankareista jotka pelastavat jonkin porukan elämän. Ja sittemmin antisankareista jotka huomaavat, että insituutioita ei ehkä kannatakaan varauksesta palvella, koska hyvän ja pahan raja niiden toiminnassa on hämärtänyt.
Mutta pohjoismaisen dekkarin viljelemää pahaa en ymmärrä enkä oikein edes siedä sitä, vaikka olen viime aikoinakin monta tuommoista dekkaria arvostellut Ruumiin kulttuuriin.
Jos nordic crime täyttää jonkin puutteen pohjoismaisen ihmisen elämässä ja käy siksi korvikkeeksi, oopiumiksi, niin saattaisi olla shokki päästä selville, että minkä asian/tunteen/tiedon puutteen pahan väkivaltainen kuvaaminen korvaa.