[Englantilaisen
romaanin suurmestari]
|
Sota ilman sankareita. Tammi, 1979 "Väki tietää kuten minäkin mitä lapset koulussa oppivat: Kaikki vääryyttä kärsineet sitä muillekin tuottavat." W.H. Auden |
Maanantai.
Harmaa.
Ruohikossa hieman lunta.
Samanlainen
päivä kuin eilen. Kenties myös huomenna. Kuka ties.
Ei
sittenkään.
Aamulla
puoliunisena kuulin
radion uutisista, että John
le Carré
on kuollut 89 vuotiaana.
Jotakin
pitää sanoa. Eräänlaisia matkakumppaneita ollaan – kirjailija
ja lukija. Toinen ei tiedä toisesta mitään. Toinen tietää ehkä
enemmän
kuin tarpeeksi.
Elämä
on palapeli, jonka palasia ei ole aseteltu etukäteen pöydälle.
Vasta jälkeenpäin viimeinen palanen osuu kohdalleen.
Se
ei tarkoita että kaikki olisi selitetty, kerrottu, kuvattu.
Muutama
viikko sitten kirjoitin pienen arvostelun Ruumiin kulttuuri -lehteen
John le Carrén viimeisimmästä romaanista Vielä
yksi tehtävä
(Agent
Running in the Field,
2019).
Arvostelu ilmestyy tällä viikolla, näinä päivinä, kenties juuri
tänään kun maanantai on harmaa ja
mitättömiä lumen rippeitä ruohikossa.
”Yllätyin”,
kirjoitin
arvostelun ensimmäiseksi sanaksi: ”John
le Carré lähestyy 90. vuottaan ja kirjoittaa virkeää ja terävää
proosaa kuin maailmanpoliitikan raadollisuuteen
juuri nyt havahtunut nuori mies. Tämä on lukijan vaistomainen
reaktio”
Ja
lopetin jutun laajenevaan kaareen kirjailijan elämästä: ”Joku
voi sanoa, että le Carré menee liian pitkälle; että maailmassa on
muutakin kuin petettyjä lojaalisuuksia.
Ehkä onkin, mutta hieman liioiteltuna tulkintana uskallan
ajatella, että le Carrén pitkä ura kirjailijana,
joka yhä uudestaan palaa petoksen ja luottamuksen taikapiiriin
kuvastaa myös hänen omaa elämäänsä, johon kuuluu keskeisesti
hänen huijari-isänsä
tositarina
ja hänen oma menneisyytensä ”kunnollisena” kirjailijana, joka
huijasi yksityiselämänsä
kiiltokuvamaisella
brändäämisellä
uskollista
lukijakuntaansa.”
John
le Carré kirjoitti suurenmoisia romaaneja.
Hänelle
ei annettu Nobelin kirjallisuuspalkintoa.
Eikä paljon muillekaan viihde- tai
jännityskirjailijoille.
Kirjallisuuden
eliittiporukka pitää marginaalikirjallisuudesta. Se kääntää
katseensa pois kun pitäisi lukea romaaneja, jotka
paljastavat
maailman muutenkin kuin psykologisella
syväkairalla tai olemisen kummalliselta reunalta.
Mutta
koska
John
le Carré yhä uudestaan palasi petoksen ja ristiriitaisten
lojaalisuuksien maailmaan, eikö sekin
olekin psykologinen arvio ihmisen perimmäisestä suhteesta toisiin
ihmisiin ja näiden luomiin instituutioihin?
John
le Carré – oikealta nimeltään
David John
More
Cornwell
- kirjoitti 25 romaania.
Kaikki
eivät ole vakoiluromaaneja,
mutta vakoiluromaaneista
hän teki taidetta sanan parhaassa merkityksessä.
Läpimurtoromaani
Mies
kylmästä ilmestyi
1963, suomessa 1964.
Jonkinlaisen
kirjallistaiteellisen huipun le Carré saavutti 1970-luvulla
romaaneillaan Pappi,
lukkari, talonpoika, vakooja
(Tinker
Tailor, Soldier Spy,
1974),
Sota
ilman sankareita
(The
Honourable Schoolboy,
1979)
ja Värisuora
(Smiley’s
People,
1980). Seuraavan
vuosikymmenen romaanit vahvistivat
kirjailijan
aseman
englantilaisen kirjallisuuden ”mestariluokassa”,
vakoilukirjallisuuden
Dickensinä,
niin kuin on sanottu.
Kylmän
sodan päättyminen ei katkaissut le Carrén kynää. Hän kirjoitti
romaaninsa käsin, ei koneella.
Koska
elämä on palapeli, jonka palojen oikean
lokaation
huomaamme vasta jälkeenpäin, poimin tähän John le Carrén
romaaneista muutamia huomioita, jotka olen kirjoittanut romaanien
ilmestyessä, tietämättä silloin mihin kumppanuutemme johtaa; huomioita kirjailijan ja lukijan yhteiseltä
matkalta,
kahden toisilleen vieraan ystävyydestä.
Leikkaan lainaukseni suoraan Suomen Sosialidemokraatin leikkeistä. Tällaista
palapeliä
saattaa olla vaikea lukea.
Mutta
sellaistahan elämä lopulta on.
Ota
tai jätä.
Mestari poistuu... jonnekin... sanat ja lauseet jäävät.
|
Sota ilman sankareita: arvostelu Suomen Sosialidemokraatissa 41 vuotta sitten 17.11.1979. |
|
Värisuora: arvostelu Suomen Sosialidemokraatissa 4.10.1980 |
|
Kyösti Salovaara, 2020. Kohtaamisia matkan varrelta... ja minne polku johtaakin katsot olkapääsi yli menneisyyteen. |
Ajattelinkin että le Carré tulee ilmestymään ensi torstain bloggaukseen mutta tulikin jo maanantaina.
VastaaPoistaKai siihen Mieheen kylmässä pitää joskus tutustua.
No joo, ajattelin tehdä pikapostauksen etten jää märehtimään mieltä liikuttavaa asiaa, jonka jälkeen syntyisi taas ylipitkää jaarittelua.
PoistaSinänsä on mielenkiintoista havaita, kuinka suurella volyymillä le Carrén kirjailijanuraa on käsitelty lehdistössä niin Englannissa kuin Espanjassakin.
Minulle le Carré ja vakoilukirjallisuus on ollut jonkinlainen Sisyfoksen kivi, jonka perusolemuksesta en ole koskaan päässyt selville. Tämä siitä huolimatta kuinka paljon olen nauttinut Graham Greenen, Eric Amblerin, Len Deightonin, le Carrén ja monien muiden vakoilun maailmaa kuvailevien kirjailijoiden romaaneista.
Ehkäpä jonkinlainen johtopäätös saattaa liittyä siihen, että miksi yksilö pettää ryhmänsä, luokkansa (englantilaiset Neuvostoliitolle vakoilleet tulivat parhaimmista piireistä, luokkayhteiskunnan eliitistä) tai "heimonsa". Millaiseen kiirastuleen pettäjä ajautuu? Miksi hän kuvittelee tietävänsä paremmin kuin muut mikä on isänmaalle parhaaksi?
Loppujen lopuksi kysymys palautuu moraaliin ja siihen mitä se on. Luulen.
Le Carre oli mestari omalla sarallaan. Kiitos postauksesta.
VastaaPoistaKiitos kiitoksestasi!
PoistaLe Carré jätti vakuuttavan kirjallisen perinnön, jota kirjoituksesi hyvin avaa, kiitos!
VastaaPoistaIhan sinuiksi en kaikilta osin hänen tuotantonsa kanssa päässyt, mutta kuitenkin liki kaikki hänen teoksensa ovat tulleet mielenkiinnolla luetuiksi, joten -palapeliä...
Onhan minullakin ollut epäilyjä le Carrén kylmän sodan jälkeisestä tuotannosta enkä ole kaikkia romaaneja tältä ajalta edes lukenut. Silloin kun kirjailija "potkii kaikkea" ympärillään olevaa, tarinat menettävät sen viehätyksen joka niillä oli kirjailijan uran alkuvaiheessa; siis silloin kun elettiin petoksen ja lojaalisuuden mystisellä harmaalla alueella jolloin sankarin ja roiston määrittely oli vaikeaa.
Poista