[utopiaa
vai dystopiaa?]
|
Kyösti Salovaara. Trier, 2019. Historian merkittävin takatukka? |
On
tarpeen oppia ohjaamaan säätä, sääntelemään tuulta ja lämpöä
samoin kuin nyt säännellään jokia, siirtelemään pilviä ja
määräämään harkinnan mukaan sateet ja selkeä sää, lumi ja
helle.
-
Marxismin-Leninismin
perusteet. Oppikirja.
Meidät
luotiin elämään paratiisissa, paratiisi määrättiin palvelemaan
meitä. Meitä koskevaa määräystä on muutettu; se että näin on
tapahtunut myös paratiisia koskevan määräyksen suhteen, jätetään
sanomatta.
-
Franz Kafka: Keisarin viesti.
1950-luvun
Neuvostoliitossa Karl Marx oli maanpäällinen jumala, jonka Johannes
Kastajana toimi V.I. Lenin ja jonka Messias, meidän Vapahtajamme,
oli totta kai toveri Stalin… Ehkä vain tyhmä voi nähdä Marxin
syylliseksi vankileirin saaristoon, mutta ikävä kyllä näitä
typeryksiä riittää.
-
Frances Wheen: Karl Marx.
Historia
on siitä mukavaa, että sitä voi lukea monella tavalla eikä sinne, menneisyyteen tarvitse kuitenkaan palata.
Ikävämpi
juttu on, että historia ohjailee meitä ja yhteiskuntia sekä
hyvässä
että
pahassa.
Toisaalta
olisi stressaavaa jos kaikki – ei siis pelkästään kaikki vaan
kaikki kaikki - pitäisi aloittaa kerran vuodessa tyhjältä
pöydältä. Tuollainen todellisuus kuulostaisi dystopialta - tai
murmelin päivältä.
On
siis edettävä kapeaa käytävää menneisyyden ja tulevaisuuden puristuksessa. Kun menneisyyksiä on
objektiivisesti
vain yksi, tulevaisuuksia on potentiaalisesti
useita.
On
kivaa (ja
toisinaan pelottavaa) lukea menneisyydessä kirjoitettuja
ennustuksia
tulevaisuudesta.
Ennustukset kertovat enemmän ajastaan kuin tulevaisuudesta. Ne ovat
unelmia ja painajaisunia.
Itsenäisyyspäivänä Helsingin Sanomien 50 vuotta sitten -palstalla kerrottiin uudesta
kodinkoneesta, automaattisesta kahvinkeittimestä otsikolla Kahvinkeitin - elintasolelu vai emännän apu? Asiantuntijat pitivät sitä vuonna
1970 turhana
kapistuksena, ylellisyystavarana, jota tavallinen ihminen ei tule tarvitsemaan. "Ne joilla on varaa, voivat sellaisen mainiosti ostaa."
Toisenlaista
ääripäätä ennusti O.W.
Kuusisen
johtaman neuvostoliittolaisen asiantuntijaryhmän oppikirja
Marxismi-Leninismistä.
”Eteneminen kohden kommunistisen sivistyksen hohtavia huippuja
tulee aina synnyttämään ihmisissä epätavallista tahdon ja järjen
voimaa, luovaa innostusta, rohkeutta ja elävöittävää tarmoa”,
1950-luvulla
kirjoitetun oppikirjan
viimeisessä virkkeessä luvataan.
Tuossa
kirjassa ennustettiin
ihmisen
järjen kasvamista
aina niin pitkälle, että jopa luonnonlait ja luonnon ilmiöt
otetaan ihmisen hallintaan.
Kirjan
loppusivuilla luetellaan tavoitteet
luonnon kahlitsemiseen.
Moiset haaveet nyt luettuna naurattavat
ensin, mutta sitten ne alkavat pelottaa.
|
Kyösti Salovaara, 2019. Karl Marx ohjaa liikennettä Trierissä, lounaissaksalaisessa syntymäkaupungissaan Mosel-joen varrella. |
Karl
Marxin (1818-1883) suhde monenlaisiin
”opetuslapsiin”
on problemaattinen. Semminkin kun Marxin kirjoituksia on luettu
tieteellisinä asiakirjoina,
joiden
nojalla
voi perustaa valtioita ja yhteiskuntajärjestelmiä.
”Marxin
oppi on kaikkivoipa, sillä se on oikea”, sanoo V.I.
Lenin
em.
Marxismin-Leninismin oppikirjan
motossa.
Tuo
kuulostaa kehäpäätelmältä.
Oliko
Leninin ja Stalinin
luoma kommunistinen ”diktatuuri” marxilainen yhteiskunta sillä
perusteella, että se julisti olevansa marxilainen yhteiskunta?
Marx
ja hänen kaverinsa
Friedrich Engels
kirjoittivat kapitalismista ja sen ihmisiä sortavasta luonteesta
paljon ja syvällisesti. Mutta piirsivätkö
he myös utopiayhteiskunnan täsmällisen
rakennuskaavan?
Kun
olen lukenut Marxia, olen löytänyt perusteluja ihmisen
vapauttamiselle luonnon ja yhteiskunnan kahleista. Yksilön vapaus
tulee esille, voimakkaasti
julistaen
tai rivien
välistä tihkuen
yhä uudestaan Marxin sarkastisissa
ja ironisissa
kirjoituksista. Toki hän kirjoittaa kapitalismin korvaamisesta
työväenluokan ohjaamalla tasa-arvoisella
yhteiskunnalla,
mutta en löydä Marxilta sellaista ajatusta, että uudessa
yhteiskunnassa kollektiivi vaatisi yksilöä luopumaan vapaudestaan
kollektiivin hyväksi. Päinvastoin Marx
on melkein anarkisti kirjoittaessaan, että ”kommunistisessa
yhteiskunnassa ei ole taidemaalareita
vaan pelkkiä ihmisiä, jotka muun ohessa harjoittavat
maalaustaidetta.”
Modernissa
yhteiskunnassa on paljon Marxin utopiaa, jos kohta
ammattikuntien rajat ja reviirit ovat yhä korkeita ja vaikeasti
romutettavia. Marx
ei tietenkään aavistanut, kuinka monimutkaiseksi teknologis-sosiaaliseksi
apparaatiksi
kapitalismi kehittyy ja kuinka paljon spesiaalitietoja siinä
työskentelevältä ihmiseltä vaaditaan.
Oliko
Marx itse asiassa enemmän renessanssityyppinen taiteilija kuin
yhteiskuntatieteilijä tai ekonomisti?
Tällaisen
tulkinnan esittää mainion Marx-elämäkerran (1999. Suom.
Otava, 2000.)
kirjoittanut Frances
Wheen.
Wheen
sanoo, että ”Marxin köyhyyden määritelmä on yhtä paljon
hengellinen kuin talouspoliittinenkin, aivan kuten Kristuksen
vastaava”. Wheenin mielestä Marxin
Pääoma
”ei ole tieteellinen hypoteesi eikä edes taloustieteellinen
tutkimus” vaan pikemminkin taideteos. Marx kutsui
Pääomaa
kirjoittaessaan
sitä
taideteokseksi,
vaikka tunnusti ettei ole vielä yltänyt pyrkimiinsä taiteellisiin
tavoitteisiin.
Wheelan
luonnehtii
Pääomaa
”veijaritarinaksi”: ”Pääoma on
täynnä mitä erilaisempia luokituksia, syllogismeja, paradokseja ja
metafysiikkaa,
teorioita ja oletuksia, mitä oudoimpia selityksiä ja suoranaista
hullutteluakin.”
”Tehdäkseen
oikeutta kapitalismin sijoiltaan nyrjähtäneelle logiikalle Marx
tuuppaa tekstinsä täyteen - joskus ihan upoksiin saakka - ironiaa
ja vielä sellaista, jonka vain harva lukija on kuluneiden yli sadan
vuoden aikana ironiaksi tajunnut”, Wheelan huomauttaa. Yksi näistä
harvoista on amerikkalainen kirjallisuusmies Edmund
Wilson,
joka julisti Marxin ”vuosisadan ehdottomaksi pilkkakirveeksi sitten
Swiftin”.
Ironian
ironia häikäisee.
Voiko
valtakunnan perustaa ironiselle
ja satiiriselle taideokselle niin kuin Lenin kuvitteli voivansa?
|
O.W. Kuusinen ja työryhmä: Marxismin-Leninismin perusteet. Oppikirja. Karjalan ASNT:n Valtion Kustannusliike. Petroskoi, 1960. |
Näin
pääsemme Otto Wille Kuusisen työryhmän tulevaisuuden haaveisiin.
Seuraavalle
saa nauraa. Itkeäkin sopii. Usko ihmisen ja
tieteen
järkeen on tietysti lohduttavaa, jos kohta pelottavaa.
Marxismin-Leninismin
oppikirjassa lainataan huipennuksena neuvostoliittolaista tiedemiestä
akateemikko V.
A. Obrutševiä,
joka tarkoin harkittuaan kirjoitti listan siitä mitä ihmisillä on
oikeus odottaa tieteeltä.
Obrutševin
mielestä on tarpeen:
-
pidentää ihmisen
ikää keskimäärin 150-200 vuoteen, hävittää tarttuvat taudit ja
vähentää ei-tarttuvat vähimmäismäärään, voittaa vanhuus ja
väsymys, oppia saamaan ihminen
jälleen henkiin sattuman aiheuttaessa ennenaikaisen kuoleman;
-
alistaa ihmisen palvelukseen kaikki luonnonvoimat, Auringon ja tuulen
energia sekä maanalainen lämpö, ottaa atomivoima käyttöön
teollisuudessa, liikenteessä ja rakennustöissä, oppia varastoimaan
energiaa hyödyllisesti ja toimittamaan sitä mihin tahansa ilman
johtoja;
-ennustaa
ja tehdä lopullisesti vaarattomiksi luonnonmullistukset: tulvat,
hirmumyrskyt, tulivuorten purkaukset ja maanjäristykset;
-valmistaa
tehtaissa kaikkia Maassa tunnettuja aineita aina kaikkein
monimutkaisimpia – valkuaisaineita - myöten, samoin myös luonnossa
tuntemattomia aineita: timantteja kovempia, suurempaa kuumuutta
kestäviä kuin tulenkestävät tiilet, vaikeammin sulavia kuin
wolfram ja osmium, joustavampia kuin silkki ja kimmoisempia kuin
kumi;
-kehittää
uusia eläinrotuja ja kasvilajeja, jotka kasvavat nopeammin ja
antavat enemmän lihaa, maitoa, villaa, viljaa, hedelmiä, kuituja ja
puutavaraa kansantalouden tarpeisiin;
-
kaventaa, muokata elinkelpoisiksi ja ottaa käyttöön karuja
alueita, soita, vuoria, autiomaita, taigaa, tundraa ja kenties meren
pohjaakin;
-
oppia ohjaaman säätä, säätelemään tuulta ja lämpöä samoin
kuin nyt säännellään jokia, siirtelemään pilviä ja määräämään
harkinnan mukaan saateet ja selkeä sää, lumi ja helle.
Ironisen,
säälivän, ylemmyydentuntoisen tai paheksuvan naurun/itkun keskeltä
on syytä huomata, että monet akateemikko Obrutševin
haaveista on 1950-luvun
jälkeen
toteutettu, tosin
länsimaissa eikä edesmenneessä Neuvostoliitossa.
Eräänlaista ”yli-ihmisen” toiminnallista ironiaa
löytää myös modernista luonnnonsuojelusta, missä ihminen puuttuu
melko huolettomasti evoluutioon ja mestaroi luontoa omien
mieltymyksiensä mukaan. Kaikkivoivassa ”viisaudessaan” ihminen
poistaa luonnosta ”vieraslajeja”, vaikka
muuten vannoo kunnioittavansa diversiteettiä.
Samoin luonnonsuojelu
pyrkii "väkivaltaisesti" puuttumaan niiden eläinten olosuhteisiin, jotka
ihmisen mielestä kuvastavat aitoa, muuttumatonta luonnontilaa.
Esimerkiksi
merikotkien
suojelu ja niiden
ruokkiminen
on
koitunut
toisten eläinlajien kohtaloksi, kun merikotkia yllättäen on
enemmän kuin luonnon tasapainoon
sopii.
Kohta pitääkin suojella muita lintuja merikotkien ”terrorilta”.
Puuttuessaan biosfäärin
prosessiin,
ihminen ajautuu loputtomaan luonnon ”korjailuun”.
Elämä
tehdään haaveista ja unelmista. Niissä ihminen on melkein kuin
Jumala. Kukaan ei tiedä kuinka monta kertaa Jumala on erehtynyt,
mutta sen tiedämme, että ihminen erehtyy yhä uudestaan
rakentaessaan utopiaansa.
|
Kyösti Salovaara, 2019. Kiinan valtion lahjoittama pronssipatsas pystytettiin Trieriin Karl Marxin syntymän 200-vuotispäivän kunniaksi. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti